אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מצווה ✔רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד?

אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי.

אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה:
  1. התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ההנחות.
  2. תשובה שנייה טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי.
  3. התשובה השלישית אומרת שהשאלה עצמה לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן.
למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית.

אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו?

אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: "אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, " וגם התבטא: "יש לי דברים יותר חשובים מהתורה." רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים.

רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות מיוחדים והסביר שהוא כבר לא רואה בכך משמעות. הוא אפילו אמר שבשבת כבר לא אכפת לו אם הוא עושה עבירות, כי הוא מבין שהכל מאלוהים.

הוא סיפר בסיפורי מעשיות על רב שהבן שלו חשב שהוא עשה עבירה ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק.

בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת.

מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי?

אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך.

אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא הייתה לו באמת שאלה.

מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים?

אליעד מוסיף הסבר נוסף לפיו קיימים אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר הוא המשיך להחמיר יותר. המשמעות היא שכל האפשרויות קיימות במקביל, ולכן אין משמעות מיוחדת לבחירה הספציפית שנעשית ביקום...
- אני רוצה לשאול אותך שאלה.

בתור אחד שלומד ממני מספיק זמן, אני רוצה לשאול אותך שאלה.

אם רבי נחמן באמת הבין את כל מה שהוא הבין, למה בסופו של דבר הוא נשאר דתי?

יש לך לזה הסבר? הסבר מלא שאתה שלם איתו?

- כן.

- באמת?? ברור לך ב100 אחוז אם רבי נחמן..

- כרגע ברור.

- מה ברור לך?

- אני כביכול בניסיון שלי, אם בחיים אני רואה משהו ש.. אה.. נראה לי כטוב או רע, בסדר? אז היום אני מסוגל לקחת אותו ולראות גם את ההיפך. כאילו לראות ממש מאותה סיבה למה הוא טוב בשבילי למה הוא טוב לי באותו רגע לראות למה מאותה סיבה הוא גם רע. אוקי?

- אוקי.

- עכשיו בגלל זה אני עושה כזה סוג של אינדוקציה עכשיו, ואני אומר אוקי אם רבי נחמן עשה את זה בכל הדברים, בכל רגע ורגע בחיים שלו אז כל דבר שקרה לו אז מבחינתו זה היה טוב ורע באותה מידה לא יכול לבחור מה, מה זה. לכן זה כבר באמת לא משנה.

- צודק.

- אם הוא היה אה.. נגיד בקהילה שהוא היה ב...

- אם נטען ונאמר ש.. הוא היה בזה, כן.

- שהוא היה רב שם וכל זה. אז אה.. אז אני חשבתי כאילו לשאול אותו אם יש לך בחירה חופשית, אז אתה אז כאילו.. ירצה.. ירצה.. הוא הגיע לאיזו הארה כזאתי.. כאילו הוא הגיע למה שהוא הגיע אז הוא ירצה.. אה.. לא לצמצם את עצמו. זאת אומרת בעיניי הכל הקטע של..

- תעצור תעצור. מה זאת אומרת לא... מה זאת אומרת ירצה לא לצמצם את עצמו? מה הכוונה?

- שכאילו הוא... שהוא ירגיש שהדת מגבילה אותו. אבל אם אתה מגיע, זה מה שאני מבין עכשיו. שאם אתה מגיע אה.. אם הוא הגיע למצב ש.. שבאמת זה היה לא משנה, זאת אומרת, אה.. המצוות, הוא לא הסתכל עליהן כמו שאני מסתכל עליהן. זה לא משהו מגביל.

- או לא משהו שרק מגביל או משהו שגם מגביל וגם לא מגביל או משהו שאתה בוחר שיגביל אותך.

- אז בשבילו זה כדי לעשות מצווה מסוימת וללכת לים בשבת זה כאילו אותו דבר.

- זה גם מצווה, צריך ללכת לים בשבת.

- כן.

אז בסדר ואני.. אני פשוט לא ברמה הזו אבל בגלל שאני משליך כאילו..

- אז אני שואל את השאלה הזו ממקום אחר. אנשים שואלים: אם רבי נחמן הבין הכל, אז למה הוא היה דתי.

יש הרבה תשובות אפשריות לשאלה.

תשובה ראשונה אפשר להגיד, אוקי הוא לא הבין הכל. נכון זה הוכחה שהוא לא הבין הכל. פשוט.

תשובה שנייה, נכון, מי שמבין הכל צריך להיות דתי. אתה מבין הכל אז תהיה דתי. מה אתה רוצה?

תשובה שלישית, מה איכפת לי מה רבי נחמן. מה אתה חושב? אתה חושב שזה האמת? אתה חושב זה ככה? תעשה מה אתה חושב? לא איכפת לי מה רבי נחמן חשב. מה אתה חושב.

אבל בואו ננסה בכל זאת להגן על הטענה שאומרת שרבי נחמן היה דתי אה.. חי אורח חיים דתי, ואף על פי כן הוא בתוכו לא היה דתי.

לפחות לפי הטענה שלי, מי אמר שזה נכון? זו שאלה אחרת אבל בואו ננסה לחשוב האם אפשר להגן על טענה כזאת. האם אפשר להגן על תפיסה שאומרת שרבי נחמן היה חילוני בתוכו ואף על פי כן הוא היה דתי בהתנהגות שלו.

למרות שזה לא מחויב כי אני מסביר עוד פעם זה לא באמת משנה. כאילו.. לצורך העניין, גם רבי נחמן יכל להיות דתי בתוכו ובחוץ וזה לא משנה את העובדה... את האמת. השכל לא ישתנה בגלל רבי נחמן.

כשאני אומר שרבי נחמן היה בתוכו דתי וחילוני ואף על פי כן הוא היה דתי בחוץ, זה בעצם קרדיט שאני נותן לו בכלל. יכולתי להגיד לא הוא גם טעה כמו כולם. זה לא.. זה סוג בכלל של בונוס כאילו מהפרספקטיבה שלי, אני בכלל מפרגן לו שאני אומר אתה יודע הוא לא היה טיפש כמו כולם בתוכו הוא ידע את האמת. פרספקטיבה שלי אבל זה לא מחויב להגיד את זה.

עכשיו, כאילו אני לא נשען על זה שאני חושב שהוא היה חילוני אני לא אומר אני הולך אחרי רבי נחמן והוא היה חילוני והוא רק התנהג כמו דתי, לא. מה איכפת לי ממנו אני הולך אחרי מה שאני חושב אני נותן לא את הקרדיט כי אני אומר לא יכול להיות שבן אדם שכל כך חיפש את האמת יחשוב שהיה.. יחשוב באמת שצריך להיות דתי זה לא יכול להיות. בשכל זה לא יכול להיות.

עכשיו השאלה היא, איזה היגיון יכול להיות שבן אדם שהוא בתוכו אה לא יאמין בדת היהודית שהוא לא יחשוב שהיא מחויבת אף על פי כן מנהל אורח חיים דתי.

אז לצורך העניין קודם כל ברמה העובדתית, צריך לשים לב לכמה דברים שקרו. שרבי נחמן חזר מארץ ישראל

ועוד פעם מה שאני אומר זה פרספקטיבות זה לא שזה התשובה המוחלטת, זה לא שאני נסמך על זה אבל נותן פרספקטיבות. עובדתית שרבי נחמן חזר מארץ ישראל התחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה. שהוא חזר מארץ ישראל הוא לא רק שהתחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה הוא גם אמר, הוא גם אמר הבאתי לכם מתנה את המחלוקת.

עכשיו, אם אתה תחקור ותגשש תכתוב בגוגל: המחלוקת על רבי נחמן מברסלב ותלך לס.. ונכתבו קונטרסים, נכתבו ספרים. אפילו בדורינו נכתבו ספרים נגד רבי נחמן מברסלב שמסבירים למה רבי נחמן מברסלב טעה. היום בדורינו אנו נכתבו ספרים למה רבי נחמן מברסלב טעה.

מה שקרה שמה זה שאחת הסיבות שהייתה מחלוקת על רבי נחמן מברסלב זה בגלל שכשהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא רעיונות שהם לא דתיים. הסיבה שהממסד הדתי הכי מפחד מרבי נחמן מברסלב זה כי חסידי ברסלב הם הכי לא דתיים. זאת אומרת רבי נחמן מרבסלב הוא כאילו לקח את היהדות ואמר אוקי תסתכל על המהות של זה, למרות שזה לא מדויק בדיוק מה שאני אומר כי אפשר להגיד שגם לייטמן וכאלו הם אותו דבר אבל ברמת העיקרון רבי נחמן מברסלב, אנשים מפחדים ממנו כי הוא כא.. הדתיים, כי הוא כאילו נראה דתי פורמאלי ואף על פי כן הוא מלמ.. התלמידים שלו הם הכי לא מתייחסים לדת ברצינות למצוות עד כדי כך שיש זרמים שלמים בברסלב שבאמת הם אה.. כמו אחד שנקרא וכל מיני כאלו שבאמת בטוחים שרבי נחמן התכוון להגיד תפסיק לשמור מצוות. לא ברמה של מה שאני מתכוון אבל ברמה יותר בסיסית.

עכשיו, כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל הוא אמר ככה: בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית, לא בדיוק הציטוט אבל בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית שאני יכול לקיים את כל המצוות גם בלי לקיים אותן בפועל. זה משהו שהוא אמר. הוא אמר בספר. אז תשאל אותו אז למה אתה מקיים אותן בפועל? שאלה אחרת אבל הוא אמר בארץ ישראל השיג את קיום כל התורה כולה שהוא אמר גם אם לא הייתי יודע איזה יום היום, לא יודע שזה שבת גם לא היה לי תפילין ולא היה לי זה אף על פי כן הייתי מקיים את זה או במילים אחרות הוא אומר לך והוא אמר אני מקיים את המצוות כמו שאברהם יצחק ויעקוב קיימו אותן לפני שקיבלו אותן. כאילו אני לא באמת צריך לקיים אותן כדי לקיים אותן.

בנוסף לזה אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא הרבה רעיונות של כפירה. במובנים מסויימים. לדוגמה הוא אמר וזה דברים שיש כ.. שהשמיטו את זה נגיד הספר חיי מוהר"ן יש בו הרבה השמטות יש ספר חיי מוהר"ן בלי השמטות. מה השמיטו? את כל הדברים שהוא התחיל לבטא רעיונות אפיקורסים. לדוגמה נגיד הוא אמר: אני אין לי בעיה גם לשמוע לשון הרע. אבל אמרו אבל אסור לשמוע לשון הרע אבל הוא אמר לי אין בעיה כי אני מבין גם את הטוב שבלשון הרע. או לדוגמה הוא אמר: דוד המלך אה.. חטא ככה וככה ואני אפילו את החטא הזה אין לי. או שהוא אמר גם משה רבינו צריך ללמוד ממני או שהוא אמר גם הרבנים צריך לגייר אותם או שהוא אמר כמו שצריך לגייר את הגויים כך צריך לגייר את הרבנים. או שהוא אמר אני יש לי דברים יותר חשובים מהתורה וכו' וכו' וכו' זה דברים שהוא התחיל להגיד אותם רק אחרי שהוא חזר מארץ ישראל לפני כן הוא לא אמר אותם.

אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא כל הזמן נתן עקיצות כזה ליהדות, לרבנים, לממסד הוא כל הזמן עקץ את המערכת. הוא אמר והוא אמר אני לא מחויב לחוקים הוא עדיין אמר אני שומר את החוקים אבל אני לא מחויב להם אני כאילו מעל אני מעבר למנגנון.

דבר נוסף ברמה הטכנית, כשהוא חזר מארץ ישראל הוא הפסיק את כל החומרות הוא הפסיק את כל הצומות.

- איזה צומות?

- את כל הצו.. את כל הצומות ואת כל החומרות הוא הפסיק, הכל הפסיק. הוא אמר אני יותר לא מחמיר בכלום. חייב לעשות? כן. לא אני לא עושה. לא צריך להחמיר.

למה?

למה מה אתה לא חשוב לך הוא אומר לא.. לא אני לא צריך כאילו זה לא משנה אין לזה משמעות.. טוב, מה את זה חייבים? בסדר אז בא נעשה.. חוץ מזה זה לא משנה.

יותר מזה, בהתחלה בספר שיחות הר"ן או משהו כזה, רבי נחמן אומר אפילו שמגיע יום שבת אני גם לא כל כך איכפת לי אם אני עושה עבירה או לא כי אני יודע שבכל מקרה הכל מאלוהים.

זה כאילו כמו להגיד, כמו להגיד טוב תראה הבנתי שזה הכל מאלוהים אז לא משנה כלום. גם את הוא אמר זה כתוב בספר.

עכשיו, דבר נוסף בספר סיפורי מעשיות רבי נחמן סיפר על רב ובן יחיד שהסיבה שהבן של הרב התרחק מהצדיק זה בגלל שהוא חשב שהצדיק עשה עבירה. מה רבי נחמן בא לרמוז לך בזה? אתה יודע יכול להיות שגם יום אחד תראה את הצדיק עושה עבירה אבל זה לא בהכרח שזה.. אבל זה לא בהכרח כאילו שהוא.. שהוא לא בסדר. יותר מזה רבי נחמן גם באיזה שהוא מקום אמר אנשים חושבים שאם צדיק עשה עבירה אז הוא לא צדיק ואני אומר לא נכון הוא יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק. גם את זה הוא אמר. הוא אמר אחר כך הוא יחזור בתשובה. אבל בעיקרון הוא אמר אין בעיה אפשר לעש.. אפשר לעשות עבירה ולהישאר צדיק. מי אמר שצדיק לא עושה עבירה? אולי צדיק.. אולי אתה יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק?

עכשיו, ברמת החיים הפיזיים של רבי נחמן כשהוא חזר מארץ ישראל הוא גם התחיל לעשות עוד דבר הוא גם היה נוסע למקומות של גויים.

הוא עשה עוד דבר, לא יודע התחיל לעשות יותר מדויק עשה זה שהוא עשה אני יודע זה שהוא התחיל לא יודע בדיוק אבל בעיקרון כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל, למה דווקא ארץ ישראל? זה לא משנה אבל במובן המטאפורי כשהוא הבין את מה שהוא הבין הוא התחיל ללכת לגויים. מה הוא עשה? קודם כל אחת הסיבות שהיה על רבי נחמן מחלוקת כשהוא הגיע לאומן, אה... רבי נחמן נפטר בעיר.. אומן נכון? בעיר אומן. הוא היה בברסלב ואז הוא עבר לאומן. ושמה הוא גר אצל האפיקורסים הכי גדולים. כאילו היו בטוחים נשרף לו הבית בעיר ברסלב היו בטוחים שהוא יעבור לגור באיזה בית של דתיים. איפה הוא אמר אני רוצה לגור בבית של הכופר הכי גדול. שם אני רוצה לגור. מי היו החברים שלו הכי טובים או בין החברים שלו הכי טובים? הכופרים, הכופרים הכי גדולים באומן האפיקורסים היו החברים שלו איתם הוא היה יושב, איתם הוא היה משחק שחמט וכו' וכו'

זה לא רב שלמד בבית כנסת זה רב שהיה משחק שחמט עם אפיקורסים. והוא היה מדבר שיחות חולין ובשבת בבוקר במקום ללמוד תורה הוא היה משוחח שיחות חולין ורכילויות. והיו רבנים שחלקו עליו אז אמרו לו מה פתאום ביום שבת אתה מדבר שיחות חולין ולשון הרע? והוא אמר לו והוא אמר לו אני אסביר לך מה מרומז בזה. זה כאילו בעצם להגיד לו במילים אחרות יש לי פרספקטיבה אחרת על המציאות. אז תשאל אז למה הוא לא נסע לים בשבת? זה שאלה אחרת אבל בעיקרון יש הרבה רמיזות שמראות שהוא כאילו התחיל לתפוס את כל הקטע של המציאות בצורה אחרת.

וגם ברמה הפרקטית, התחלתי להגיד קודם, הוא היה נוסע הוא היה מתחפש ל.. הוא היה מתחפש לסוחר אוקראיני. היה מתלבש כמו סוח.. כמו גוי והיה לוקח את העגלון שלו ואומר לו טוב בוא ניסע לעיר והיה אומר לו טוב אתה תחכה לי פה והיה חוזר לפנות בוקר. ואז כתוב אפילו מסופר שהוא היה מדבר איתם בנושאים שלהם והם לא היו יודעים בכלל שהוא רב. לא היו יודעים שהוא יהודי.

לתלמידים שלו הוא הסביר, למה אני עושה את זה? כי על ידי שאני מדבר עם.. איתם בנושאים שלהם אני מעלה את הנשמות שנפלו לדברים האלה. שיש בזה באמת שכל כי כשאתה מדבר על השיחות חולין יש כאילו נשמות שנופלות דרך השיחות חולין ואם אתה מדבר על השיחות חולין ואתה מתכוון למהות אתה יודע.. כל מיני סיפורים ועניינים אבל מצד האמת באורח החיים שלו הוא לא חי אורח חיים דתי. כאילו היה את החיים של הקהילה והיה מחוץ לקהילה. מחוץ לקהילה הוא עשה מה שהוא רצה הוא לא ב.. עם האח הגדול 24 שעות עליו מצלמה.

בפועל גם כמעט ולא פגשו אתו. היו פוגשים אותו שלוש פעמים בשנה ברמת העיקרון המסה של התלמידים. רוב היום הוא גם היה מסתגר בחדרו. אף אחד לא היה יודע מה הוא עושה מה הוא בדיוק זה..

עכשיו, ואף על פי כן ולמרות הכל, באורח החיים המרכזי הוא עדיין נשאר דתי. באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי. עכשיו למה באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי? אז ההיגיון אומר, בהנחה שהוא אמר שהוא הבין את כל מה שהוא הבין, אז ההיגיון אומר שבאורח החיים הוא נשאר דתי בגלל שזה מה שהיה לו נוח.

עכשיו, עכשיו ופה מתחילים לשאול את השאלה ואז פה מתחילה השאלה. אומרים, רגע אז אם באמת היה לו נוח ואם באמת הוא הבין שאין הבדל אז למה הוא בחר דווקא את זה? למה הוא בחר דווקא את זה.

עכשיו אה.. עכשיו, מה האמת? האמת שלשאלה הזו אין תשובה מוחלטת. אין תשובה אבסולוטית ללמה הוא בחר דווקא את זה. עכשיו לא רק שאין תשובה מוחלטת לשאלה אם רבי נחמן אמר שאין הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, אלא כל בן אדם אתה יכול לשאול אם בתוך תוכו הוא מבין שאין הבדל אז למה הוא בוחר דווקא את זה? כאילו זו שאלה שנכונה לגבי כל אחד.

כאילו העוצמה של השאלה, אם רבי נחמן אמר שאין אצלו הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, זה נכון לגבי כל אחד. גם אתה בתוכך אם תבדוק תראה שלא איכפת לך אז אם לא אכפת לך למה אתה בוחר דווקא את זה? כי.. עכשיו, עכשיו בנוסף לכל זה השאלה הזו, היא נכונה גם לגבי המציאות באופן כללי.

סליחה, לפני הזה.. קודם כל השאלה הזו אפשר לשאול אותה אותו דבר, אם רבי נחמן הבין שאין הבדל אז למה הוא המשיך בבוקר לאכול ארוחת בוקר? אם רבי נחמן אמר שאצל הצדיק אין הבדל בין חי למת אז למה הוא שמר על חייו? זו אותה שאלה אפשר עדיין לשאול את השאלה הזו.

עכשיו אלא מה, שיכול לבוא מישהו ולהגיד: תקשיב, מי שבאמת אין אצלו הבדל בין חי למת לא... באמת לא שומר יותר על חייו. יכול מישהו לומר. ואז נגיד אוקי ולכן זו הוכחה שטם שרבי נחמן עדיין היה אכפת לו אם הוא חי או מת סימן שהוא לא באמת הבין שאין הבדל. אבל זה אתה יכול להגיד על רבי נחמן אבל מה תגיד על המציאות? כי המציאות בשכל אתה מבין שאין לה הבדל ולמרות שאין לה הבדל אף על פי כן אתה עושה דבר אחד ולא דבר אחר.

בשכל כל אחד מבין שכדור הארץ שמסתובב לא חייב להסתובב. יש.. כמו שיש אפשרות שהוא מסתובב יש אפשרות שהוא לא יסתובב. אז אתה יכול לשאול, אם באמת יש אפשרות שהוא לא יסתובב אז למה הוא תמיד מסתובב? מה האמת? שהוא מסתובב תמיד ואף על פי כן יש אפשרות שהוא לא יסתובב. זה כמו שנגיד רבי נחמן ממשיך להיות דתי אתה אומר לו רגע אתה יכול לא להיות דתי? הוא אומר לך כן. אז אתה אומר לו אז למה אתה בוחר להיות דתי? אומר לך אני יכול לא להיות דתי ובכל זאת אני בוחר להיות דתי. אז אתה אומר לו אז למה אתה כל הזמן בוחר בזה בהתמדה?

אז אני אומר שעל רבי נחמן אתה עוד יכול להגיד, אוקי.. הוא.. הוא.. איך קוראים לזה.. הוא לא באמת הבין. אבל אם.. אבל אם ניקח את השאלה הזו למהות שלה זה כמו לשאול: אם באמת הכל יכול להיות אז למה זה קורה זה ולא אחרת? ולמה קורה דווקא זה כל הזמן? נגיד שאתה עומד מול אלוהים נניח ואלוהים יכול הכל. אתה אומר לו אתה יכול הכל? הוא אמר לך כן יכול הכל ואתה אומר לו אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא הסתובב? אתה אומר לו כן.. הוא אומר לך כן אני יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב. והוא מוכיח לך את זה.

עכשיו לגבי אלוהים אתה לא יכול לומר טוב, כנראה הוא לא יכול. לא. הוא יכול. אז אתה אומר לו רגע, אם אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב אז למה אתה תמיד מסובב אותו? הוא אומר לך אני יכול ואני רוצה תמיד לסובב אותו.

עכשיו, אם אתה תחפש תשובה מוחלטת.. עכשיו, זאת שאלה שאין לה תשובה. זאת אומרת אתה יכול להוכיח שהוא יכול לא לסובב את כדור הארץ ואף על פי כן הוא מסובב את כדור הארץ.

עכשיו זאת שאלה שאין לה תשובה מוחלטת. כאילו, מה האמת? שאצל אלוהים מהפרספקטיבה שלו אין שאלה אם הכל אחד אז למה יש שתיים כי זה בעצם המהות של השאלה. למה אין לו שאלה כי אין אצלו הבדל בין אחד לשתיים. אבל אם יש הבדל בין אחד לשתיים, אם יש הבדל בין משנה ללא משנה אז באמת מה שלא משנה לא יכול... בתוכו משהו משנה.

עכשיו אם מישהו אומר אם רבי נחמן היה לו לא משנה למה הוא היה דתי.. זה כמו לשאול אם זה לא משנה אז למה זה שינה לו להיות דתי? זה כמו לשאול אם אין שניים אז למה יש אחד? זה כמו לשאול אם הכל אחד אם אלוהים הוא אין סופי איך הוא צמצם את עצמו וברא את העולם? זה אותו שאלה.

אתה מבין, אלא מה.. שאין לזה תשובה מוחלטת לשאלה הזאת גם רבי נחמן עצמו לא ידע בסופו של דבר למה הוא ממשיך להיות דתי. גם הוא אם היית שואל אותה אז למה אתה בוחר להיות דתי למה אתה לא בוחר להתאבד? למה אתה לא בוחר.. למה לא.. למה אתה אוכל בבוקר? מה אכפת לך? גם הוא אין לו תשובה מוחלטת לשאלה הזו. בשכל אין תשובה אלא מה שגם אין לו שאלה כי הוא מבין שזו לא שאלה.

ואם אתה רוצה פרספקטיבה נוספת אתה צריך לדעת שיש אין סוף יקומים ובאחד היקומים הנוספים היה רבי נחמן באמת שהבין את מה שהבין ונהיה חילוני, היה רבי נחמן ביקום אחר שהבין את מה שהבין והיה דתי והיה ביקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין והיה דתי והמשיך לצום והיה ביקום אחר מקום שהיה רבי נחמן אחר שהמשיך לצום וצם רק חצי והיה במקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין וצם יותר.

- מה השכל של התשובה הזו?

- השכל של התשובה הזו שמהיבט מסוים יש אין סוף יקומים ובאמת כל האפשרויות התממשו.

- מה זה אומר?

- זה אומר שזה תשובה שהסברתי אותה פעם פעם פעם, אבל עכשיו אני מסביר אותה מחדש. זה אומר שמהיבט מסוים שאתה שואל את עצמך למה אני עושה כך ולא אחרת אחת התשובות היא, אני באמת עושה גם אחרת ביקום אחר אלא מה שביקום הזה אני עושה את זה ולא אחרת.

יש אין סוף יקומים שבכל אחד מהם..

- זה שיש אין סוף יקומים אה..

- מי אמר את זה? זה אתה צריך לחקור את זה לעומק.. מי אמר את זה? לא ניכנס לזה עכשיו יש לזה המון הסברים גם בספר להיות אלוהים וגם בוידאו'ים שהסברתי. אוקי?

בעיקרון בפרספקטיבה של רבי נחמן זה גם לא שאלה למה אני בוחר ככה מה אתה רוצה שאני אבחר אחרת? בסדר ביקום באחד היקומים המקבילים אני גם בוחר אחרת. נכון מהביט מסוים כל האפשרויות קיימות כל הזמן וביקום הזה בוחרים ככה וביקום.. בוחרים אחרת. זו לא שאלה. ואם תתעקש תגיד לו אז למה דווקא פה ביקום הזה אנחנו עכשיו בוחרים את זה ולא אחרת? אין לזה תשובה מוחלטת.

אם אתה בכל זאת רוצה תשובה אתה צריך להבין שאין שאלה להב.. להיכנס פנימה ולראות שאין הבדל ואז אין שאלה.

אבל מי אומר שכל מה שאני אומר זה נכון לגבי רבי נחמן? מי אומר שהוא היה חילוני ואף על פי כן המשיך להיות דתי? אני אומר. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? כן. ומי שאומר בשום פנים ואופן זה לא יכול להיות נכון אז אומרים לו אוקי ואיך תסביר את זה שאתה עצמך בתוך תוכך לא אכפת לך משום דבר בתת מודע עמוק ובכל זאת אכפת לך? ואיך תסביר את זה שהמציאות מבחינתה אין לה שום הבדל ואף על פי כן היא משתנה?

עכשיו אז מי שמתעקש לומר - לא אין אפשרות. לא יכול להיות בשום פנים ואופן שרבי נחמן שאין אצלו הבדל יעשה שינוי, בן אדם כזה גם אין שום אפשרות שהוא יבין שהוא יהיה שלם עם המציאות כי כמו להגיד אין שום אפשרות שיהיה לי רק טוב אף על פי כן אני אבחר משהו. או אין אפשרות שזה לא ישנה לי. כי זה אותו דבר, בן אדם שאומר - תראה אם זה משנה לי אני לא יכול לוותר, אני לא יכול להתעקש עוד.. אני לא יכול להתעקש אז אה.. אז מאותה מידה הוא יגיד לי אם רבי נחמן אין אצלו הבדל למה הוא מתעקש?

עכשיו, בנוסף לכל זה יש ציטוט של רבי נחמן שאמר למישהו - "תקמט את ספרי כמה שאתה רוצה רק אל תזוז מסעיף אחד משולחן ערוך". קודם כל, זה סיפור. זה לא כתוב בספר ליקוטי מוהר"ן, לא בשיחות הר"ן, לא בחיי מוהר"ן, לא בשבחי הר"ן ולא בסיפורי מעשיות זה סיפור שסופר באחד הספרים.

האם מישהו.. האם יש ציטוט מקורי מה רבי נחמן אמר בדיוק? לא. האם מי שכתב תס.. האם רבי נחמן שמע את הסיפור במו אוזניו? לא. זה מישהו שסיפר שרבי נחמן אמר לו. סיפור. מי אמר שהוא אמר לו? לא יודע. האם הוא אמר לו? בא נניח שכן אבל מה בדיוק הוא אמר לו? מה הסי.. מה הניסוח המדויק שהוא אמר לו? לא יודע מה הניסוח המדויק. אבל נניח שהוא אמר לו אז מה אם הוא אמר לו, הוא אמר לו הוא לא אמר לך.

יש.. מישהו בן אדם דתי בא לרבי נחמן ואומר לו - מה לעשות? הוא אומר לו - תעשה ככה וככה.

עכשיו אנשים לפעמים מקבלים תשובה והוא בעצם לא אמר את זה באופן כללי, הוא אמר את זה באופן פרטי. עכשיו ומי אומר שמה שאני אומר זה נכון? אני. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? האם יכול להיות שבאמת כשהוא אמר לאותו אחד תשמור מצוות הוא התכוון רק לאותו בן אדם בגלל השאלה שלו אבל הוא לא באמת התכוון לזה? כן.

ברבי נחמן עצמו יש הרבה הקשרים כשמישהו שאל אותו שאלה, מה לעשות? אמר לו תעשה ככה, אמר לו באמת לעשות ככה? אמר לו כן באמת לעשות ככה, אמר לו באמת לאמיתה? אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה אחרת.

יש מקרים, מסופר שר.. שאל אותו, תגיד לי לעשות ככה? אמר לו כן. מה לעשות, ככה? כן תעשה את זה והוא אמר באמת, לעשות ככה? הוא אמר לו, כן. והוא אמר לו באמת לאמיתה לעשות ככה?? והוא אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה משהו אחר.

עכשיו, בן אדם מקבל תשובה לפי מה שהוא רוצה לשמוע. כשמישהו אומר למה נתנו לי תשובה כזאת? תשאל את עצמך תגיד לי ואם היו נותנים לך תשובה הפוכה, גם היית מקבל את זה? זה כמו שאחד אומר אז למה רבי נחמן לא אמר את מה שאתה... את מה שהוא התכוון? הייתי אומר לו ואם הוא היה אומר היית מקשיב לו? הוא היה אומר לי, לא מה פתאום הייתי אומר שהוא כופר. אז לכן הוא לא אמר לך אז מה אתה רוצה?

הרבה פעמים רבי נחמן אמר אין לי עם מי לדבר, אף אחד לא מבין אותי. שהרבי.. שהתלמיד של רבי נחמן אמר לו, תגיד לי למה אתה מדבר עם האפיקורסים באומן, מה לך ולהם?? הרי אמר לו, מילא אנחנו דומים אבל מה לך ולהם? אמר לו ואתה, מה אתה דומה לי? אתה כמו נוצה עושים לך פווו ואתה עף כאילו מה אתה חושב?? אתה חושב שאתה קשור אליי יותר מהם? מהה.. מהלי ולך בכלל? הוא בא אליו בגישה שתקשיב אנחנו דתיים, אנחנו שומרי מצוות. אני מבין את החיבור שלך אלינו אבל מה אתה בכל.. מה אתה מדבר כל כך הרבה עם האפיקורסים...
טיפול בנטיות אובדניות תפיסת לראות שאין הבדל טרדות אופציה שאלות בלי תשובה מהות מלכתחילה קיום מצוות אלוהים הוא אין סופי התורה אלוהות אלוהים אמונה אמונה באל אמונה באלוהות אמונה באלוהים אמונה דתית אמונות ברסלב דת דתות דתי דתיים הדתיים החרדים התורה חוזר בשאלה חוזר בתשובה חוזרים בשאלה חוזרים בתשובה חזרה בשאלה חזרה בתשובה חילוני חילוניות חילונים חסידות ברסלב חסידי ברסלב חרדים יהדות יהדות תורה מצוות אלוהים יוצא בשאלה יוצאים בשאלה יציאה בשאלה כפירה באלוהים להאמין באלוהים להוציא בשאלה להחזיר בשאלה להחזיר בתשובה לחזור בשאלה לחזור בתשובה לכפור באלוהים לצאת בשאלה לשאול לשמור מצוות מחזירים בשאלה מחזירים בתשובה מצווה מצוות נחמן קיום מצוות רבי נחמן רבי נחמן דתי רבי נחמן חילוני רבי נחמן מברסלב שאלה שאלות שמירת הלכה שמירת התורה שמירת מצוות שמירת תורה תורה תשובה
שכר ועונש, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, קארמה, השגחה פרטית, מצוות, עברות, גן עדן, גיהנום, שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה, שיפוטיות
שכר ועונש, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, קארמה, השגחה פרטית, מצוות, עברות, גן עדן, גיהנום, שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה, שיפוטיות
... הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, קארמה, השגחה פרטית, מצוות, עברות, גן עדן, גיהנום, שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה, שיפוטיות מהו המנגנון הפנימי של שכר ועונש במציאות? אליעד מסביר לעומק את המנגנון ... את הסבל, באמצעות השיפוט שלו. האם אלוהים באמת מעניש על מצוות ועבירות? אליעד מדגיש שאין שום ישות חיצונית כמו אלוהים או כוח עליון שעומד ומחלק עונשים או תגמולים. הוא מסביר ... עובד המנגנון של מידה כנגד מידה? האם אלוהים מעניש על מצוות ועבירות? האם קארמה היא עניין חיצוני או פנימי? כיצד להשתחרר משיפוטיות עצמית? האם גן עדן וגיהנום הם מקומות ... שלו את התפיסה הזו. האם אלוהים מעניש אותנו על עבירות ומצוות? אליעד מבהיר שאין אף אחד מבחוץ שבודק את מעשי האדם ומחליט לתת לו שכר או עונש. הוא מסביר שזה לא הגיוני לחשוב ... פנימית שלילית. זו המשמעות של שכר עבירה עבירה, שכר מצווה מצווה. כיצד פועל המנגנון של שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה לפי רבי נחמן? אליעד מתייחס לציטוט מרבי נחמן, שאומר: אבונותיו של אדם חקוקים על ... כנגד מידה? האם קארמה קיימת באמת? מהי המשמעות של שכר מצווה מצווה? איך להשתחרר משיפוטיות עצמית? האם גן עדן וגיהנום באמת קיימים? ...
להשתחרר מהשכל, יש מאין, מעל השכל, מעל המחשבה, ביטול התודעה, מדיטציה, להיעלם, הכל אחד
להשתחרר מהשכל, יש מאין, מעל השכל, מעל המחשבה, ביטול התודעה, מדיטציה, להיעלם, הכל אחד
... להבין את כל המציאות פירושו לצאת מהמקום, למה? להסתכל לפני המקום, איך נוצר המקום. ולכן אתה צריך חבלים חזקים. רבי נחמן אמר, מצווה גוררת מצווה, כל מצווה אחרי שהיא באה, היא מביאה אחריה עוד מצווה , בין מצווה למצווה יש עוד משהו. רבי נחמן אומר שיש שני אנשים, האחד הגיע לשלמות השכל, אז אין לגביו מצווה גוררת מצווה שזה שכל ועוד שכל, אתה מגיע לתובנה, תחכה תגיע אחריה עוד תובנה, תנסה לחוות גם מה שיש באמצע המצווה. אך מי שעדיין לא הגיע לשלמות השכל, רבי נחמן אומר, הוא לא עולה מדרגה לדרגה, כי הוא מבחוץ לגמרי. הוא חושב שהוא עולה, הוא חושב שהוא מתקדם, ...
שנה טובה, ברכות ואיחולים, איך לאחל ברכת שנה טובה? איך לאחל שנה טובה? איחולי שנה טובה, איך לאחל איחולים? איך לברך אנשים? ברכה לראש השנה, מה לאחל לשנה החדשה? מה לאחל למישהו? איחולים לראש השנה, איך לאחל מזל טוב? איחולים לאירועים
שנה טובה, ברכות ואיחולים, איך לאחל ברכת שנה טובה? איך לאחל שנה טובה? איחולי שנה טובה, איך לאחל איחולים? איך לברך אנשים? ברכה לראש השנה, מה לאחל לשנה החדשה? מה לאחל למישהו? איחולים לראש השנה, איך לאחל מזל טוב? איחולים לאירועים
... היחסים ביניכם. מה לאחל ליום הולדת? מה לאחל לחתונה? מה לאחל לחברה טובה? איך לעשות למישהו טוב? מה לאחל לבת מצווה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? מה לאחל לבר מצווה? מה לאחל ליום הולדת? מה לאחל לחתונה? מה לאחל לחברה טובה? איחולים לבת מצווה, איך לעשות למישהו טוב? מה לאחל לבת מצווה? מה לאחל לבר מצווה? מה לאחל לחבר טוב? איחולים ליום הולדת, איחולים לחתונה, איחולים לסוף שנה, איחולים לבר מצווה, איחולים ליום נישואין, איחולים לבביים, איחולים להצלחה, איך לעשות טוב למישהו? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להחמיא למישהו? איך לברך מישהו? איחולים לחגים, חג שמח, חג ...
למה לשמור מצוות? האם יש חיים אחרי המוות? האם יש נשמה? שכר ועונש, גיהנום וגן עדן, מוות קליני, יהדות, האם יש אלוהים? מה קורה אחרי המוות? שמירת מצוות התורה, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני
... לשמור מצוות? האם יש חיים אחרי המוות? האם יש נשמה? שכר ועונש, גיהנום וגן עדן, מוות קליני, יהדות, האם יש אלוהים? מה קורה אחרי המוות? שמירת מצוות התורה, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני מה ההיגיון בשמירת מצוות לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר לעומק את ההיגיון או חוסר ההיגיון בשמירת מצוות. לדעתו, הסיבה המרכזית שבני אדם שומרים מצוות היא האמונה שאם הם יקיימו מצוות, הם יקבלו שכר, ואם לא, הם ייענשו. אליעד טוען כי ההיגיון הזה אינו הגיוני באמת, כיוון שאלוהים, שהוא כביכול כל יכול, היה יכול לברוא עולם ... מאשר תפיסת השכר והעונש הדתית, כי היא מתרחשת בזמן אמת ללא קומבינות. מהי מצווה ומהי עבירה לפי ההסבר של אליעד? אליעד כהן מגדיר מצווה כמצב שבו האדם מקבל את המציאות כמו שהיא - ורוצה אותה במאה אחוז. לעומת זאת, עבירה היא מצב שבו האדם מתנגד למציאות כפי שהיא. כשאתה רוצה את המציאות, אתה בעצם מתחבר אליה, וזה נקרא מצווה. כשאתה לא רוצה אותה, זה נקרא עבירה, כי אתה עובר מעבר לגבולות של הרצון האמיתי. העונש על עבירה הוא מיידי, והוא בא לידי ביטוי בתחושת סבל שהאדם מרגיש ברגע שאינו מקבל את המציאות. באותה מידה, השכר על קיום מצווה - קבלת המציאות - הוא מיידי, והאדם מרגיש טוב בו ברגע. מה זה אומר שיש חיים אחרי המוות לפי אליעד כהן? אליעד כהן מציג הסבר מפורט לגבי המושגים ... הרבה יותר וקשה יותר לקיום, כיוון שאין בה קומבינות, אלא הכל מיידי וברור. המצווה היחידה היא לקבל את המציאות כמו שהיא, ומידתה נקבעת בכל רגע נתון. לשיטתו, זו צורת הדתיות האמיתית ביותר, מכיוון שאין בה שום מקום לתרגילים או ... מוחשי וזמין מיידית, שמתרחש ברגע שבו האדם מקבל או דוחה את המציאות שלו. למה לשמור מצוות? האם יש חיים אחרי המוות? מה זה נשמה? האם יש אלוהים? מה קורה אחרי המוות? אליעד כהן דתי או חילוני? האם קיים גן עדן וגיהנום? ...
האם צריך להתפשר בזוגיות? פשרה בזוגיות, ויתורים בזוגיות, פשרות בזוגיות, זוגיות מחייבת פשרות, התפשרות על בן זוג, לא רוצה להתפשר, לוותר בזוגיות, האם להתפשר על מראה? ויתורים בזוגיות, להתפשר על בת זוג
האם צריך להתפשר בזוגיות? פשרה בזוגיות, ויתורים בזוגיות, פשרות בזוגיות, זוגיות מחייבת פשרות, התפשרות על בן זוג, לא רוצה להתפשר, לוותר בזוגיות, האם להתפשר על מראה? ויתורים בזוגיות, להתפשר על בת זוג
... חד - משמעית לכך, אלא יש להבין קודם כל מהי בדיוק התפשרות, ומה ההבדל בין התפשרות לבין בחירה מודעת. קודם כל, אליעד כהן מדגיש שאין מצווה מיוחדת להתפשר דווקא בזוגיות. ההתפשרות קיימת בכל תחום ובכל פעולה שאנו עושים בחיים, מכיוון שכל פעולה היא ויתור על פעולה אחרת שהיינו יכולים לעשות. לכן, לפי הסבר זה, ... בעולם. האם צריך להתפשר בגלל שמדובר בזוגיות? בשיחה הודגש הבדל חשוב בין עצם העובדה שבחיים יש ויתורים, לבין הרעיון שיש ערך מיוחד או מצווה מיוחדת להתפשר עבור זוגיות. רבים רגילים לשמוע עצה כזו: בשביל שזוגיות תצליח, חייבים להתפשר. אחד המשתתפים קרא תיגר על האמירה הזאת: למה חייבים? אם אדם לא רוצה לוותר, ... העיקרית שעולה מהשיחה המפורטת היא: בכל בחירה יש פשרות, כי בכל דרך שניקח נוותר על דרך אחרת. זה חוק טבע של המציאות. אבל אין חובה או מצווה מיוחדת להתפשר באופן חריג דווקא בזוגיות. אפשר, ואולי כדאי, לבחון בכל מצב מה חשוב לנו, למה אנחנו מוכנים לוותר, ומה אנחנו מרוויחים מנגד. ברגע שעושים ניתוח אמיתי של ... אתה עושה משהו מעניין אתה מתפשר על זה שאתה לא ישן אתה בכל מקרה מתפשר תמיד לנצח נצחים זה קודם כל אקסיומה. עכשיו זוגיות כזוגיות אין מצווה להתפשר בזוגיות בזוגיות אתה לא מתפשר אתה לא אמור להתפשר אתה לא צריך להתפשר מעבר לשום דבר בחיים שלך, כל דבר בחיים שלך הוא פשרה כל דבר בחיים שלך שאתה עושה הוא פשרה אלא ...
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... שמחים. הוא מתייחס לתלמידיו ששמחו בעקבות הוראתו מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. אך רבי נחמן מציין כי השמחה שלהם עדיין אינה שלמה. למה? כי השמחה שלהם נבעה מתוך מרה ... זו מגיעה בעקבות הוראתו הידועה של רבי נחמן כי מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. כלומר, על האדם להיות תמיד במצב של שמחה, ללא תלות במצבו החיצוני או בנסיבות חייו. אך ... התלמידים שלו שמחים שמחים, שמחים, כי רבי נחמן אמר מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, ובן אדם צריך להיות שמח וכו וכו. ואז הם היו שמחים. אז רבי נחמן אמר להם, מה אתם ... העניין הוא שבעצם הציווי היחיד, בעולם מושלם אין מצוות ועברות, כל הקונספט של מצוות ועברות הוא שגוי שנובע מהחשיבה שיש לאלוהים שרחוק ממך ואתה צריך להתקרב אליו באמצעות מצוות ועברות. אין דבר כזה מצוות ועברות. הציווי היחיד שהמלך ציווה את הבן שלו זה תראה שלא יהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה. כאשר תרד מן ... לא. יש אלוהים יש אותי יש אותך. אני צריך לעשות מצוות, להיות מאושר וכו וכו. זה נקרא לכפור במלך. לכן אני כל הזמן אומר שדתיים הם כופרים הכי גדולים. למה כי מי ...
הומופוביה דתית, למה שונאים הומואים? הומוסקסואליות, משיכה מינית, מצעד הגאווה, נטייה מינית, טיפולי המרה, שנאה דתית, הומואים דתיים, מצוות פרו ורבו, שמירת מצוות, משכב זכר, יהדות, צביעות דתית
... טיפולי המרה, שנאה דתית, הומואים דתיים, מצוות פרו ורבו, שמירת מצוות, משכב זכר, יהדות, צביעות דתית למה הדתיים שונאים הומואים יותר מעבירות אחרות? הומופוביה דתית היא נושא ... להתפרקות התא המשפחתי ולמניעת המשך קיום מצוות פרו ורבו. לדעתו, השמירה על המשפחה וילודה היא ערך עליון בעולם הדתי, ולכן עבירות שפוגעות ישירות בערך ... חמור במיוחד. האם פרו ורבו היא באמת מצווה בתורה? אליעד מתייחס גם לפסוק פרו ורבו ומלאו את הארץ שמופיע בתנך ומסביר כי לדעתו מדובר בברכה ולא בציווי. ... מה שמעיד לכאורה כי מדובר בברכה ולא במצווה מפורשת. אליעד טוען שבדת יש צביעות מכוונת, שכן אנשים דתיים מתייחסים לברכה זו כאל מצווה מחייבת, אך פסוקים אחרים, כגון אלו העוסקים בשליטה על בעלי חיים, אינם נחשבים למצוות באותה המידה, על אף שהם מופיעים יחד עם אותה ברכה. למה דווקא עבירת משכב זכר נחשבת חמורה במיוחד? אליעד ... ייחודית בכך שהיא לא מייצרת שום תועלת לקיום מצוות אחרות, ואף פוגעת בצורה ישירה בערך המשפחתי ובמצוות הפריון. בנוסף, הוא מציין שהדתיים רואים בהומוסקסואליות עבירה שהיא לא טבעית, ולכן מבחינתם היא ... שאליעד מדגיש היא צביעות דתית בנושא קיום מצוות. הוא מסביר שרוב הציבור הדתי בוחר לעצמו עבירות שהוא מתנגד אליהן בעוצמה, ועבירות אחרות שהוא מעלים מהן ... אינו פועל מתוך נאמנות מוחלטת לאלוהים ולמצוות, אלא מתוך שיקולים חברתיים ואישיים, ולכן הוא מפנה את זעמו רק כלפי מה שנתפס כמאתגר את הסדר החברתי ... דתיים שונאים הומואים? האם פרו ורבו זו מצווה? למה הומואים דתיים לא מתקבלים? מהי צביעות דתית? מדוע משכב זכר חמור כל כך ביהדות? האם יש בחירה חופשית ...
ליקוטי מוהרן ח"ב ב, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2
ליקוטי מוהרן ח"ב ב, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2
... ליקוטי מוהרן? אליעד כהן מסביר שלפי רבי נחמן מברסלב בתורה ב מחלק ב של ליקוטי מוהרן, שבת מייצגת את הבחינה של שמחה ושלמות. לעומתה, המצוות והמעשים שהאדם עושה בימי החול מייצגים דווקא את ההפך - את העצב, את החוסר ואת אי - השלמות. כל פעולה שהאדם מבצע בימי ... של חוסר, של נפרדות, של ריבוי ושינוי מתמיד. לעומת זאת, שבת מסמלת מצב של שלמות מוחלטת, מצב שבו האדם חווה מנוחה ואינו זקוק לדבר. מדוע מצוות בימי חול נחשבות לעצבות? אליעד כהן מסביר כי כל מצווה הנעשית מתוך תחושת חובה או צורך להשיג מטרה רוחנית כלשהי, היא מצווה שנעשית מתוך מקום של חיסרון ולכן מבחינה מסוימת, מבחינה פנימית ועמוקה יותר, היא נחשבת לעצבות. זאת משום שכל עוד לא השגת את המטרה המוחלטת (שהיא האחדות והשלמות), אתה נמצא במצב של חוסר, של אי ידיעה, ושל חוסר סיפוק. גם מצוות ופעולות שנראות טובות וחיוביות, כמו נתינת צדקה או תפילה, יכולות לנבוע מתוך תחושת עצבות ופחד, מכיוון שהן מבטאות את ... פעולות של חסר. במילים אחרות, האדם צריך להגיע לתודעה של שבת, ואז כל מה שהוא עושה במהלך השבוע נהפך לשבת. זו הדרך להפוך את הפעולות והמצוות של ימי החול ממקום של עצבות למקום של שמחה אמיתית. מדוע אנשים מתקשים להבין את המושג אחדות פשוטה? רבי נחמן מסביר שמה ... כשלמות. איך ללמוד ליקוטי מוהרן? מה פירוש אחדות פשוטה? מה זה שבת לפי רבי נחמן? הבדל בין ימי חול לשבת מי זה מטטרון? מה המשמעות של מצוות בימי חול? מה זה אחד פשוט לפי רבי נחמן? ...
תורת רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית
... רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, ... תורה, לפי רבי נחמן? התפיסה הדתית המסורתית אומרת שהעולם נברא בשביל מתן תורה וקיום מצוות. אך אליעד כהן מצביע על קושי לוגי בסיפור התנכי - התורה עצמה מתחילה בבריאת אדם הראשון, שבתחילה קיבל רק מצווה אחת: לא לאכול מעץ הדעת ולא להבדיל בין טוב לרע. רק לאחר מכן, בעקבות החטא, נוספו מצוות רבות. אם כל מטרת העולם היא מצוות, מדוע בהתחלה נתן אלוהים לאדם רק מצווה אחת? אליעד מסביר שרבי נחמן רומז דרך זה על האפשרות שהמטרה האמיתית של הבריאה היא דווקא מעבר למצוות - אלא מצב תודעה של אחדות מוחלטת, כפי שהיה לפני ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: מצווה, איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? דיכאון? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מצווה, איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לא להישחק בעבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשתול מחשבות? איך להאמין בעצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך ליצור אהבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? האם יש בחירה חופשית? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? בשביל מה לחיות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן לכלכלת המשפחה, אימון אישי לבני נוער, אימון אישי לנוער בנושא מצווה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2969 שניות - עכשיו 15_07_2025 השעה 17:13:40 - wesi1