אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה דתות ✔רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד?

אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי.

אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה:
  1. התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ההנחות.
  2. תשובה שנייה טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי.
  3. התשובה השלישית אומרת שהשאלה עצמה לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן.
למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית.

אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו?

אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: "אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, " וגם התבטא: "יש לי דברים יותר חשובים מהתורה." רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים.

רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות מיוחדים והסביר שהוא כבר לא רואה בכך משמעות. הוא אפילו אמר שבשבת כבר לא אכפת לו אם הוא עושה עבירות, כי הוא מבין שהכל מאלוהים.

הוא סיפר בסיפורי מעשיות על רב שהבן שלו חשב שהוא עשה עבירה ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק.

בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת.

מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי?

אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך.

אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא הייתה לו באמת שאלה.

מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים?

אליעד מוסיף הסבר נוסף לפיו קיימים אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר הוא המשיך להחמיר יותר. המשמעות היא שכל האפשרויות קיימות במקביל, ולכן אין משמעות מיוחדת לבחירה הספציפית שנעשית ביקום...
- אני רוצה לשאול אותך שאלה.

בתור אחד שלומד ממני מספיק זמן, אני רוצה לשאול אותך שאלה.

אם רבי נחמן באמת הבין את כל מה שהוא הבין, למה בסופו של דבר הוא נשאר דתי?

יש לך לזה הסבר? הסבר מלא שאתה שלם איתו?

- כן.

- באמת?? ברור לך ב100 אחוז אם רבי נחמן..

- כרגע ברור.

- מה ברור לך?

- אני כביכול בניסיון שלי, אם בחיים אני רואה משהו ש.. אה.. נראה לי כטוב או רע, בסדר? אז היום אני מסוגל לקחת אותו ולראות גם את ההיפך. כאילו לראות ממש מאותה סיבה למה הוא טוב בשבילי למה הוא טוב לי באותו רגע לראות למה מאותה סיבה הוא גם רע. אוקי?

- אוקי.

- עכשיו בגלל זה אני עושה כזה סוג של אינדוקציה עכשיו, ואני אומר אוקי אם רבי נחמן עשה את זה בכל הדברים, בכל רגע ורגע בחיים שלו אז כל דבר שקרה לו אז מבחינתו זה היה טוב ורע באותה מידה לא יכול לבחור מה, מה זה. לכן זה כבר באמת לא משנה.

- צודק.

- אם הוא היה אה.. נגיד בקהילה שהוא היה ב...

- אם נטען ונאמר ש.. הוא היה בזה, כן.

- שהוא היה רב שם וכל זה. אז אה.. אז אני חשבתי כאילו לשאול אותו אם יש לך בחירה חופשית, אז אתה אז כאילו.. ירצה.. ירצה.. הוא הגיע לאיזו הארה כזאתי.. כאילו הוא הגיע למה שהוא הגיע אז הוא ירצה.. אה.. לא לצמצם את עצמו. זאת אומרת בעיניי הכל הקטע של..

- תעצור תעצור. מה זאת אומרת לא... מה זאת אומרת ירצה לא לצמצם את עצמו? מה הכוונה?

- שכאילו הוא... שהוא ירגיש שהדת מגבילה אותו. אבל אם אתה מגיע, זה מה שאני מבין עכשיו. שאם אתה מגיע אה.. אם הוא הגיע למצב ש.. שבאמת זה היה לא משנה, זאת אומרת, אה.. המצוות, הוא לא הסתכל עליהן כמו שאני מסתכל עליהן. זה לא משהו מגביל.

- או לא משהו שרק מגביל או משהו שגם מגביל וגם לא מגביל או משהו שאתה בוחר שיגביל אותך.

- אז בשבילו זה כדי לעשות מצווה מסוימת וללכת לים בשבת זה כאילו אותו דבר.

- זה גם מצווה, צריך ללכת לים בשבת.

- כן.

אז בסדר ואני.. אני פשוט לא ברמה הזו אבל בגלל שאני משליך כאילו..

- אז אני שואל את השאלה הזו ממקום אחר. אנשים שואלים: אם רבי נחמן הבין הכל, אז למה הוא היה דתי.

יש הרבה תשובות אפשריות לשאלה.

תשובה ראשונה אפשר להגיד, אוקי הוא לא הבין הכל. נכון זה הוכחה שהוא לא הבין הכל. פשוט.

תשובה שנייה, נכון, מי שמבין הכל צריך להיות דתי. אתה מבין הכל אז תהיה דתי. מה אתה רוצה?

תשובה שלישית, מה איכפת לי מה רבי נחמן. מה אתה חושב? אתה חושב שזה האמת? אתה חושב זה ככה? תעשה מה אתה חושב? לא איכפת לי מה רבי נחמן חשב. מה אתה חושב.

אבל בואו ננסה בכל זאת להגן על הטענה שאומרת שרבי נחמן היה דתי אה.. חי אורח חיים דתי, ואף על פי כן הוא בתוכו לא היה דתי.

לפחות לפי הטענה שלי, מי אמר שזה נכון? זו שאלה אחרת אבל בואו ננסה לחשוב האם אפשר להגן על טענה כזאת. האם אפשר להגן על תפיסה שאומרת שרבי נחמן היה חילוני בתוכו ואף על פי כן הוא היה דתי בהתנהגות שלו.

למרות שזה לא מחויב כי אני מסביר עוד פעם זה לא באמת משנה. כאילו.. לצורך העניין, גם רבי נחמן יכל להיות דתי בתוכו ובחוץ וזה לא משנה את העובדה... את האמת. השכל לא ישתנה בגלל רבי נחמן.

כשאני אומר שרבי נחמן היה בתוכו דתי וחילוני ואף על פי כן הוא היה דתי בחוץ, זה בעצם קרדיט שאני נותן לו בכלל. יכולתי להגיד לא הוא גם טעה כמו כולם. זה לא.. זה סוג בכלל של בונוס כאילו מהפרספקטיבה שלי, אני בכלל מפרגן לו שאני אומר אתה יודע הוא לא היה טיפש כמו כולם בתוכו הוא ידע את האמת. פרספקטיבה שלי אבל זה לא מחויב להגיד את זה.

עכשיו, כאילו אני לא נשען על זה שאני חושב שהוא היה חילוני אני לא אומר אני הולך אחרי רבי נחמן והוא היה חילוני והוא רק התנהג כמו דתי, לא. מה איכפת לי ממנו אני הולך אחרי מה שאני חושב אני נותן לא את הקרדיט כי אני אומר לא יכול להיות שבן אדם שכל כך חיפש את האמת יחשוב שהיה.. יחשוב באמת שצריך להיות דתי זה לא יכול להיות. בשכל זה לא יכול להיות.

עכשיו השאלה היא, איזה היגיון יכול להיות שבן אדם שהוא בתוכו אה לא יאמין בדת היהודית שהוא לא יחשוב שהיא מחויבת אף על פי כן מנהל אורח חיים דתי.

אז לצורך העניין קודם כל ברמה העובדתית, צריך לשים לב לכמה דברים שקרו. שרבי נחמן חזר מארץ ישראל

ועוד פעם מה שאני אומר זה פרספקטיבות זה לא שזה התשובה המוחלטת, זה לא שאני נסמך על זה אבל נותן פרספקטיבות. עובדתית שרבי נחמן חזר מארץ ישראל התחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה. שהוא חזר מארץ ישראל הוא לא רק שהתחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה הוא גם אמר, הוא גם אמר הבאתי לכם מתנה את המחלוקת.

עכשיו, אם אתה תחקור ותגשש תכתוב בגוגל: המחלוקת על רבי נחמן מברסלב ותלך לס.. ונכתבו קונטרסים, נכתבו ספרים. אפילו בדורינו נכתבו ספרים נגד רבי נחמן מברסלב שמסבירים למה רבי נחמן מברסלב טעה. היום בדורינו אנו נכתבו ספרים למה רבי נחמן מברסלב טעה.

מה שקרה שמה זה שאחת הסיבות שהייתה מחלוקת על רבי נחמן מברסלב זה בגלל שכשהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא רעיונות שהם לא דתיים. הסיבה שהממסד הדתי הכי מפחד מרבי נחמן מברסלב זה כי חסידי ברסלב הם הכי לא דתיים. זאת אומרת רבי נחמן מרבסלב הוא כאילו לקח את היהדות ואמר אוקי תסתכל על המהות של זה, למרות שזה לא מדויק בדיוק מה שאני אומר כי אפשר להגיד שגם לייטמן וכאלו הם אותו דבר אבל ברמת העיקרון רבי נחמן מברסלב, אנשים מפחדים ממנו כי הוא כא.. הדתיים, כי הוא כאילו נראה דתי פורמאלי ואף על פי כן הוא מלמ.. התלמידים שלו הם הכי לא מתייחסים לדת ברצינות למצוות עד כדי כך שיש זרמים שלמים בברסלב שבאמת הם אה.. כמו אחד שנקרא וכל מיני כאלו שבאמת בטוחים שרבי נחמן התכוון להגיד תפסיק לשמור מצוות. לא ברמה של מה שאני מתכוון אבל ברמה יותר בסיסית.

עכשיו, כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל הוא אמר ככה: בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית, לא בדיוק הציטוט אבל בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית שאני יכול לקיים את כל המצוות גם בלי לקיים אותן בפועל. זה משהו שהוא אמר. הוא אמר בספר. אז תשאל אותו אז למה אתה מקיים אותן בפועל? שאלה אחרת אבל הוא אמר בארץ ישראל השיג את קיום כל התורה כולה שהוא אמר גם אם לא הייתי יודע איזה יום היום, לא יודע שזה שבת גם לא היה לי תפילין ולא היה לי זה אף על פי כן הייתי מקיים את זה או במילים אחרות הוא אומר לך והוא אמר אני מקיים את המצוות כמו שאברהם יצחק ויעקוב קיימו אותן לפני שקיבלו אותן. כאילו אני לא באמת צריך לקיים אותן כדי לקיים אותן.

בנוסף לזה אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא הרבה רעיונות של כפירה. במובנים מסויימים. לדוגמה הוא אמר וזה דברים שיש כ.. שהשמיטו את זה נגיד הספר חיי מוהר"ן יש בו הרבה השמטות יש ספר חיי מוהר"ן בלי השמטות. מה השמיטו? את כל הדברים שהוא התחיל לבטא רעיונות אפיקורסים. לדוגמה נגיד הוא אמר: אני אין לי בעיה גם לשמוע לשון הרע. אבל אמרו אבל אסור לשמוע לשון הרע אבל הוא אמר לי אין בעיה כי אני מבין גם את הטוב שבלשון הרע. או לדוגמה הוא אמר: דוד המלך אה.. חטא ככה וככה ואני אפילו את החטא הזה אין לי. או שהוא אמר גם משה רבינו צריך ללמוד ממני או שהוא אמר גם הרבנים צריך לגייר אותם או שהוא אמר כמו שצריך לגייר את הגויים כך צריך לגייר את הרבנים. או שהוא אמר אני יש לי דברים יותר חשובים מהתורה וכו' וכו' וכו' זה דברים שהוא התחיל להגיד אותם רק אחרי שהוא חזר מארץ ישראל לפני כן הוא לא אמר אותם.

אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא כל הזמן נתן עקיצות כזה ליהדות, לרבנים, לממסד הוא כל הזמן עקץ את המערכת. הוא אמר והוא אמר אני לא מחויב לחוקים הוא עדיין אמר אני שומר את החוקים אבל אני לא מחויב להם אני כאילו מעל אני מעבר למנגנון.

דבר נוסף ברמה הטכנית, כשהוא חזר מארץ ישראל הוא הפסיק את כל החומרות הוא הפסיק את כל הצומות.

- איזה צומות?

- את כל הצו.. את כל הצומות ואת כל החומרות הוא הפסיק, הכל הפסיק. הוא אמר אני יותר לא מחמיר בכלום. חייב לעשות? כן. לא אני לא עושה. לא צריך להחמיר.

למה?

למה מה אתה לא חשוב לך הוא אומר לא.. לא אני לא צריך כאילו זה לא משנה אין לזה משמעות.. טוב, מה את זה חייבים? בסדר אז בא נעשה.. חוץ מזה זה לא משנה.

יותר מזה, בהתחלה בספר שיחות הר"ן או משהו כזה, רבי נחמן אומר אפילו שמגיע יום שבת אני גם לא כל כך איכפת לי אם אני עושה עבירה או לא כי אני יודע שבכל מקרה הכל מאלוהים.

זה כאילו כמו להגיד, כמו להגיד טוב תראה הבנתי שזה הכל מאלוהים אז לא משנה כלום. גם את הוא אמר זה כתוב בספר.

עכשיו, דבר נוסף בספר סיפורי מעשיות רבי נחמן סיפר על רב ובן יחיד שהסיבה שהבן של הרב התרחק מהצדיק זה בגלל שהוא חשב שהצדיק עשה עבירה. מה רבי נחמן בא לרמוז לך בזה? אתה יודע יכול להיות שגם יום אחד תראה את הצדיק עושה עבירה אבל זה לא בהכרח שזה.. אבל זה לא בהכרח כאילו שהוא.. שהוא לא בסדר. יותר מזה רבי נחמן גם באיזה שהוא מקום אמר אנשים חושבים שאם צדיק עשה עבירה אז הוא לא צדיק ואני אומר לא נכון הוא יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק. גם את זה הוא אמר. הוא אמר אחר כך הוא יחזור בתשובה. אבל בעיקרון הוא אמר אין בעיה אפשר לעש.. אפשר לעשות עבירה ולהישאר צדיק. מי אמר שצדיק לא עושה עבירה? אולי צדיק.. אולי אתה יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק?

עכשיו, ברמת החיים הפיזיים של רבי נחמן כשהוא חזר מארץ ישראל הוא גם התחיל לעשות עוד דבר הוא גם היה נוסע למקומות של גויים.

הוא עשה עוד דבר, לא יודע התחיל לעשות יותר מדויק עשה זה שהוא עשה אני יודע זה שהוא התחיל לא יודע בדיוק אבל בעיקרון כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל, למה דווקא ארץ ישראל? זה לא משנה אבל במובן המטאפורי כשהוא הבין את מה שהוא הבין הוא התחיל ללכת לגויים. מה הוא עשה? קודם כל אחת הסיבות שהיה על רבי נחמן מחלוקת כשהוא הגיע לאומן, אה... רבי נחמן נפטר בעיר.. אומן נכון? בעיר אומן. הוא היה בברסלב ואז הוא עבר לאומן. ושמה הוא גר אצל האפיקורסים הכי גדולים. כאילו היו בטוחים נשרף לו הבית בעיר ברסלב היו בטוחים שהוא יעבור לגור באיזה בית של דתיים. איפה הוא אמר אני רוצה לגור בבית של הכופר הכי גדול. שם אני רוצה לגור. מי היו החברים שלו הכי טובים או בין החברים שלו הכי טובים? הכופרים, הכופרים הכי גדולים באומן האפיקורסים היו החברים שלו איתם הוא היה יושב, איתם הוא היה משחק שחמט וכו' וכו'

זה לא רב שלמד בבית כנסת זה רב שהיה משחק שחמט עם אפיקורסים. והוא היה מדבר שיחות חולין ובשבת בבוקר במקום ללמוד תורה הוא היה משוחח שיחות חולין ורכילויות. והיו רבנים שחלקו עליו אז אמרו לו מה פתאום ביום שבת אתה מדבר שיחות חולין ולשון הרע? והוא אמר לו והוא אמר לו אני אסביר לך מה מרומז בזה. זה כאילו בעצם להגיד לו במילים אחרות יש לי פרספקטיבה אחרת על המציאות. אז תשאל אז למה הוא לא נסע לים בשבת? זה שאלה אחרת אבל בעיקרון יש הרבה רמיזות שמראות שהוא כאילו התחיל לתפוס את כל הקטע של המציאות בצורה אחרת.

וגם ברמה הפרקטית, התחלתי להגיד קודם, הוא היה נוסע הוא היה מתחפש ל.. הוא היה מתחפש לסוחר אוקראיני. היה מתלבש כמו סוח.. כמו גוי והיה לוקח את העגלון שלו ואומר לו טוב בוא ניסע לעיר והיה אומר לו טוב אתה תחכה לי פה והיה חוזר לפנות בוקר. ואז כתוב אפילו מסופר שהוא היה מדבר איתם בנושאים שלהם והם לא היו יודעים בכלל שהוא רב. לא היו יודעים שהוא יהודי.

לתלמידים שלו הוא הסביר, למה אני עושה את זה? כי על ידי שאני מדבר עם.. איתם בנושאים שלהם אני מעלה את הנשמות שנפלו לדברים האלה. שיש בזה באמת שכל כי כשאתה מדבר על השיחות חולין יש כאילו נשמות שנופלות דרך השיחות חולין ואם אתה מדבר על השיחות חולין ואתה מתכוון למהות אתה יודע.. כל מיני סיפורים ועניינים אבל מצד האמת באורח החיים שלו הוא לא חי אורח חיים דתי. כאילו היה את החיים של הקהילה והיה מחוץ לקהילה. מחוץ לקהילה הוא עשה מה שהוא רצה הוא לא ב.. עם האח הגדול 24 שעות עליו מצלמה.

בפועל גם כמעט ולא פגשו אתו. היו פוגשים אותו שלוש פעמים בשנה ברמת העיקרון המסה של התלמידים. רוב היום הוא גם היה מסתגר בחדרו. אף אחד לא היה יודע מה הוא עושה מה הוא בדיוק זה..

עכשיו, ואף על פי כן ולמרות הכל, באורח החיים המרכזי הוא עדיין נשאר דתי. באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי. עכשיו למה באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי? אז ההיגיון אומר, בהנחה שהוא אמר שהוא הבין את כל מה שהוא הבין, אז ההיגיון אומר שבאורח החיים הוא נשאר דתי בגלל שזה מה שהיה לו נוח.

עכשיו, עכשיו ופה מתחילים לשאול את השאלה ואז פה מתחילה השאלה. אומרים, רגע אז אם באמת היה לו נוח ואם באמת הוא הבין שאין הבדל אז למה הוא בחר דווקא את זה? למה הוא בחר דווקא את זה.

עכשיו אה.. עכשיו, מה האמת? האמת שלשאלה הזו אין תשובה מוחלטת. אין תשובה אבסולוטית ללמה הוא בחר דווקא את זה. עכשיו לא רק שאין תשובה מוחלטת לשאלה אם רבי נחמן אמר שאין הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, אלא כל בן אדם אתה יכול לשאול אם בתוך תוכו הוא מבין שאין הבדל אז למה הוא בוחר דווקא את זה? כאילו זו שאלה שנכונה לגבי כל אחד.

כאילו העוצמה של השאלה, אם רבי נחמן אמר שאין אצלו הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, זה נכון לגבי כל אחד. גם אתה בתוכך אם תבדוק תראה שלא איכפת לך אז אם לא אכפת לך למה אתה בוחר דווקא את זה? כי.. עכשיו, עכשיו בנוסף לכל זה השאלה הזו, היא נכונה גם לגבי המציאות באופן כללי.

סליחה, לפני הזה.. קודם כל השאלה הזו אפשר לשאול אותה אותו דבר, אם רבי נחמן הבין שאין הבדל אז למה הוא המשיך בבוקר לאכול ארוחת בוקר? אם רבי נחמן אמר שאצל הצדיק אין הבדל בין חי למת אז למה הוא שמר על חייו? זו אותה שאלה אפשר עדיין לשאול את השאלה הזו.

עכשיו אלא מה, שיכול לבוא מישהו ולהגיד: תקשיב, מי שבאמת אין אצלו הבדל בין חי למת לא... באמת לא שומר יותר על חייו. יכול מישהו לומר. ואז נגיד אוקי ולכן זו הוכחה שטם שרבי נחמן עדיין היה אכפת לו אם הוא חי או מת סימן שהוא לא באמת הבין שאין הבדל. אבל זה אתה יכול להגיד על רבי נחמן אבל מה תגיד על המציאות? כי המציאות בשכל אתה מבין שאין לה הבדל ולמרות שאין לה הבדל אף על פי כן אתה עושה דבר אחד ולא דבר אחר.

בשכל כל אחד מבין שכדור הארץ שמסתובב לא חייב להסתובב. יש.. כמו שיש אפשרות שהוא מסתובב יש אפשרות שהוא לא יסתובב. אז אתה יכול לשאול, אם באמת יש אפשרות שהוא לא יסתובב אז למה הוא תמיד מסתובב? מה האמת? שהוא מסתובב תמיד ואף על פי כן יש אפשרות שהוא לא יסתובב. זה כמו שנגיד רבי נחמן ממשיך להיות דתי אתה אומר לו רגע אתה יכול לא להיות דתי? הוא אומר לך כן. אז אתה אומר לו אז למה אתה בוחר להיות דתי? אומר לך אני יכול לא להיות דתי ובכל זאת אני בוחר להיות דתי. אז אתה אומר לו אז למה אתה כל הזמן בוחר בזה בהתמדה?

אז אני אומר שעל רבי נחמן אתה עוד יכול להגיד, אוקי.. הוא.. הוא.. איך קוראים לזה.. הוא לא באמת הבין. אבל אם.. אבל אם ניקח את השאלה הזו למהות שלה זה כמו לשאול: אם באמת הכל יכול להיות אז למה זה קורה זה ולא אחרת? ולמה קורה דווקא זה כל הזמן? נגיד שאתה עומד מול אלוהים נניח ואלוהים יכול הכל. אתה אומר לו אתה יכול הכל? הוא אמר לך כן יכול הכל ואתה אומר לו אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא הסתובב? אתה אומר לו כן.. הוא אומר לך כן אני יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב. והוא מוכיח לך את זה.

עכשיו לגבי אלוהים אתה לא יכול לומר טוב, כנראה הוא לא יכול. לא. הוא יכול. אז אתה אומר לו רגע, אם אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב אז למה אתה תמיד מסובב אותו? הוא אומר לך אני יכול ואני רוצה תמיד לסובב אותו.

עכשיו, אם אתה תחפש תשובה מוחלטת.. עכשיו, זאת שאלה שאין לה תשובה. זאת אומרת אתה יכול להוכיח שהוא יכול לא לסובב את כדור הארץ ואף על פי כן הוא מסובב את כדור הארץ.

עכשיו זאת שאלה שאין לה תשובה מוחלטת. כאילו, מה האמת? שאצל אלוהים מהפרספקטיבה שלו אין שאלה אם הכל אחד אז למה יש שתיים כי זה בעצם המהות של השאלה. למה אין לו שאלה כי אין אצלו הבדל בין אחד לשתיים. אבל אם יש הבדל בין אחד לשתיים, אם יש הבדל בין משנה ללא משנה אז באמת מה שלא משנה לא יכול... בתוכו משהו משנה.

עכשיו אם מישהו אומר אם רבי נחמן היה לו לא משנה למה הוא היה דתי.. זה כמו לשאול אם זה לא משנה אז למה זה שינה לו להיות דתי? זה כמו לשאול אם אין שניים אז למה יש אחד? זה כמו לשאול אם הכל אחד אם אלוהים הוא אין סופי איך הוא צמצם את עצמו וברא את העולם? זה אותו שאלה.

אתה מבין, אלא מה.. שאין לזה תשובה מוחלטת לשאלה הזאת גם רבי נחמן עצמו לא ידע בסופו של דבר למה הוא ממשיך להיות דתי. גם הוא אם היית שואל אותה אז למה אתה בוחר להיות דתי למה אתה לא בוחר להתאבד? למה אתה לא בוחר.. למה לא.. למה אתה אוכל בבוקר? מה אכפת לך? גם הוא אין לו תשובה מוחלטת לשאלה הזו. בשכל אין תשובה אלא מה שגם אין לו שאלה כי הוא מבין שזו לא שאלה.

ואם אתה רוצה פרספקטיבה נוספת אתה צריך לדעת שיש אין סוף יקומים ובאחד היקומים הנוספים היה רבי נחמן באמת שהבין את מה שהבין ונהיה חילוני, היה רבי נחמן ביקום אחר שהבין את מה שהבין והיה דתי והיה ביקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין והיה דתי והמשיך לצום והיה ביקום אחר מקום שהיה רבי נחמן אחר שהמשיך לצום וצם רק חצי והיה במקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין וצם יותר.

- מה השכל של התשובה הזו?

- השכל של התשובה הזו שמהיבט מסוים יש אין סוף יקומים ובאמת כל האפשרויות התממשו.

- מה זה אומר?

- זה אומר שזה תשובה שהסברתי אותה פעם פעם פעם, אבל עכשיו אני מסביר אותה מחדש. זה אומר שמהיבט מסוים שאתה שואל את עצמך למה אני עושה כך ולא אחרת אחת התשובות היא, אני באמת עושה גם אחרת ביקום אחר אלא מה שביקום הזה אני עושה את זה ולא אחרת.

יש אין סוף יקומים שבכל אחד מהם..

- זה שיש אין סוף יקומים אה..

- מי אמר את זה? זה אתה צריך לחקור את זה לעומק.. מי אמר את זה? לא ניכנס לזה עכשיו יש לזה המון הסברים גם בספר להיות אלוהים וגם בוידאו'ים שהסברתי. אוקי?

בעיקרון בפרספקטיבה של רבי נחמן זה גם לא שאלה למה אני בוחר ככה מה אתה רוצה שאני אבחר אחרת? בסדר ביקום באחד היקומים המקבילים אני גם בוחר אחרת. נכון מהביט מסוים כל האפשרויות קיימות כל הזמן וביקום הזה בוחרים ככה וביקום.. בוחרים אחרת. זו לא שאלה. ואם תתעקש תגיד לו אז למה דווקא פה ביקום הזה אנחנו עכשיו בוחרים את זה ולא אחרת? אין לזה תשובה מוחלטת.

אם אתה בכל זאת רוצה תשובה אתה צריך להבין שאין שאלה להב.. להיכנס פנימה ולראות שאין הבדל ואז אין שאלה.

אבל מי אומר שכל מה שאני אומר זה נכון לגבי רבי נחמן? מי אומר שהוא היה חילוני ואף על פי כן המשיך להיות דתי? אני אומר. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? כן. ומי שאומר בשום פנים ואופן זה לא יכול להיות נכון אז אומרים לו אוקי ואיך תסביר את זה שאתה עצמך בתוך תוכך לא אכפת לך משום דבר בתת מודע עמוק ובכל זאת אכפת לך? ואיך תסביר את זה שהמציאות מבחינתה אין לה שום הבדל ואף על פי כן היא משתנה?

עכשיו אז מי שמתעקש לומר - לא אין אפשרות. לא יכול להיות בשום פנים ואופן שרבי נחמן שאין אצלו הבדל יעשה שינוי, בן אדם כזה גם אין שום אפשרות שהוא יבין שהוא יהיה שלם עם המציאות כי כמו להגיד אין שום אפשרות שיהיה לי רק טוב אף על פי כן אני אבחר משהו. או אין אפשרות שזה לא ישנה לי. כי זה אותו דבר, בן אדם שאומר - תראה אם זה משנה לי אני לא יכול לוותר, אני לא יכול להתעקש עוד.. אני לא יכול להתעקש אז אה.. אז מאותה מידה הוא יגיד לי אם רבי נחמן אין אצלו הבדל למה הוא מתעקש?

עכשיו, בנוסף לכל זה יש ציטוט של רבי נחמן שאמר למישהו - "תקמט את ספרי כמה שאתה רוצה רק אל תזוז מסעיף אחד משולחן ערוך". קודם כל, זה סיפור. זה לא כתוב בספר ליקוטי מוהר"ן, לא בשיחות הר"ן, לא בחיי מוהר"ן, לא בשבחי הר"ן ולא בסיפורי מעשיות זה סיפור שסופר באחד הספרים.

האם מישהו.. האם יש ציטוט מקורי מה רבי נחמן אמר בדיוק? לא. האם מי שכתב תס.. האם רבי נחמן שמע את הסיפור במו אוזניו? לא. זה מישהו שסיפר שרבי נחמן אמר לו. סיפור. מי אמר שהוא אמר לו? לא יודע. האם הוא אמר לו? בא נניח שכן אבל מה בדיוק הוא אמר לו? מה הסי.. מה הניסוח המדויק שהוא אמר לו? לא יודע מה הניסוח המדויק. אבל נניח שהוא אמר לו אז מה אם הוא אמר לו, הוא אמר לו הוא לא אמר לך.

יש.. מישהו בן אדם דתי בא לרבי נחמן ואומר לו - מה לעשות? הוא אומר לו - תעשה ככה וככה.

עכשיו אנשים לפעמים מקבלים תשובה והוא בעצם לא אמר את זה באופן כללי, הוא אמר את זה באופן פרטי. עכשיו ומי אומר שמה שאני אומר זה נכון? אני. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? האם יכול להיות שבאמת כשהוא אמר לאותו אחד תשמור מצוות הוא התכוון רק לאותו בן אדם בגלל השאלה שלו אבל הוא לא באמת התכוון לזה? כן.

ברבי נחמן עצמו יש הרבה הקשרים כשמישהו שאל אותו שאלה, מה לעשות? אמר לו תעשה ככה, אמר לו באמת לעשות ככה? אמר לו כן באמת לעשות ככה, אמר לו באמת לאמיתה? אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה אחרת.

יש מקרים, מסופר שר.. שאל אותו, תגיד לי לעשות ככה? אמר לו כן. מה לעשות, ככה? כן תעשה את זה והוא אמר באמת, לעשות ככה? הוא אמר לו, כן. והוא אמר לו באמת לאמיתה לעשות ככה?? והוא אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה משהו אחר.

עכשיו, בן אדם מקבל תשובה לפי מה שהוא רוצה לשמוע. כשמישהו אומר למה נתנו לי תשובה כזאת? תשאל את עצמך תגיד לי ואם היו נותנים לך תשובה הפוכה, גם היית מקבל את זה? זה כמו שאחד אומר אז למה רבי נחמן לא אמר את מה שאתה... את מה שהוא התכוון? הייתי אומר לו ואם הוא היה אומר היית מקשיב לו? הוא היה אומר לי, לא מה פתאום הייתי אומר שהוא כופר. אז לכן הוא לא אמר לך אז מה אתה רוצה?

הרבה פעמים רבי נחמן אמר אין לי עם מי לדבר, אף אחד לא מבין אותי. שהרבי.. שהתלמיד של רבי נחמן אמר לו, תגיד לי למה אתה מדבר עם האפיקורסים באומן, מה לך ולהם?? הרי אמר לו, מילא אנחנו דומים אבל מה לך ולהם? אמר לו ואתה, מה אתה דומה לי? אתה כמו נוצה עושים לך פווו ואתה עף כאילו מה אתה חושב?? אתה חושב שאתה קשור אליי יותר מהם? מהה.. מהלי ולך בכלל? הוא בא אליו בגישה שתקשיב אנחנו דתיים, אנחנו שומרי מצוות. אני מבין את החיבור שלך אלינו אבל מה אתה בכל.. מה אתה מדבר כל כך הרבה עם האפיקורסים...
מסירות להחזיר בתשובה אינסוף לאכול האמת המוחלטת להאמין בתורה פירגון ישראל רע או טוב איך להציג איך חוזרים בתשובה איך חוזרים בתשובה איך להאמין באלוהים איך להחזיר בשאלה איך לחזור בתשובה איך לצאת בשאלה אלוהות אלוהים אמונה אמונה באל אמונה באלוהות אמונה באלוהים אמונה דתית אמונות ברסלב דת דתות דתי דתיים האם להאמין באלוהים האם לחזור בשאלה האם לחזור בתשובה האם לצאת בשאלה האם לשמור מצוות הדתיים החזרה בשאלה החרדים התורה חוזר בשאלה חוזר בתשובה חוזרים בשאלה חוזרים בתשובה חזרה בשאלה חזרה בתשובה חילוני חילוניות חילונים חסידות ברסלב חסידי ברסלב חרדים יהדות יהדות תורה מצוות אלוהים יוצא בשאלה יוצאים בשאלה יציאה בשאלה כפירה באלוהים להאמין באלוהים להוציא בשאלה להחזיר בשאלה להחזיר בתשובה לחזור בשאלה לחזור בתשובה לכפור באלוהים למה חוזרים בשאלה למה חוזרים בתשובה למה לחזור בתשובה למה לכפור באלוהים למה לשמור מצוות למה מחזירים בתשובה לצאת בשאלה לשמור מצוות מחזירים בשאלה מחזירים בתשובה מיהו דתי מצווה מצוות קיום מצוות רבי נחמן דתי רבי נחמן חילוני רבי נחמן מברסלב שמירת הלכה שמירת המצוות שמירת התורה שמירת מצוות שמירת תורה תורה תשובה
דת הקורונה, איך נוצרות דתות? איך נוצרה היהדות? מי נתן את התורה של הקורונה? איך נוצרו חוקי היהדות? למה אנשים דתיים מאמינים באלוהים? מה באמת קרה במתן תורה? מכחישי קורונה, מאמיני קורונה, מגפת הקורונה, מהי האמת של הקורונה?
דת הקורונה, איך נוצרות דתות? איך נוצרה היהדות? מי נתן את התורה של הקורונה? איך נוצרו חוקי היהדות? למה אנשים דתיים מאמינים באלוהים? מה באמת קרה במתן תורה? מכחישי קורונה, מאמיני קורונה, מגפת הקורונה, מהי האמת של הקורונה?
דת הקורונה, איך נוצרות דתות? איך נוצרה היהדות? מי נתן את התורה של הקורונה? איך נוצרו חוקי היהדות? למה אנשים דתיים מאמינים באלוהים? מה באמת קרה במתן תורה? מכחישי קורונה, מאמיני קורונה, מגפת הקורונה, מהי האמת של הקורונה? איך נוצרות דתות ומה הקשר בין דת הקורונה ליהדות? אליעד כהן מציג את תופעת דת הקורונה כהמחשה מעשית וברורה לאופן שבו דתות בכלל, והיהדות בפרט, נוצרות. הוא מבהיר שלמרות שהווירוס עצמו אכן קיים, סביבו נוצרה מערכת אמונות שלמה של טקסים, מצוות ותקנות שנכנסו ... - יום, דוגמת קפסולות, עטיית מסכות, שמירת מרחק ותו סגול. אליעד משווה זאת במפורש לדרך שבה נוצרים חגים ומצוות ביהדות. לדוגמה, יש את חג הפסח, שלכאורה מוכיח שהאירועים בתנך באמת קרו, כי אחרת לא ברור מדוע אנשים היו מתחילים ... מסרבים להכניס אותם ללא מסיכה מתוך פחד ואמונה פנאטית בקיומו של איום בריאותי מיידי. הוא מביא דוגמה קיצונית של יולדת בבית חולים שנדרשת לעטות מסיכה למרות שהיא מתקשה לנשום, בטענה שהיא מסכנת את הצוות הרפואי. דוגמה נוספת היא ראש ... אי - היגיון ברור: האם נתניהו חסין מפני הדבקה, בעוד אדם פשוט חייב לעטות מסיכה? איך הקורונה הפכה לאמונה דתית קנאית? לפי אליעד כהן, אנשים הפכו את הקורונה למשהו שנמצא הרבה מעבר לחוק ולרציונל. הוא מסביר שבעולם של הקורונה, אנשים חולקו למכחישי קורונה ולמאמיני קורונה, בדיוק כמו בכל דת אחרת, עם כופרים שהופכים לסכנה עבור הציבור. הוא מזהה קווים מקבילים לתקופת התנך, שבה מי שלא האמין באלוהים נחשב ... הוא מסביר שהפאניקה הציבורית והתקנות הקפדניות סביב הקורונה אינן מוצדקות מבחינה סטטיסטית ורפואית, ולכן ניתן לראות בבירור כיצד אמונה דתית יכולה להיווצר סביב איום לא רציונלי. מה הקשר בין דת הקורונה למחלות שנוצרות בביובים ולנתניהו? אליעד עושה הקבלה הומוריסטית בין השם ביבי (בנימין נתניהו) לבין ביובים, ומסביר בציניות שמחלות ... בביובים וכך גם סביב נתניהו נוצרות מחלות - זו אמירה הומוריסטית וסאטירית על תפקידו בהפצת פחד ומגבלות שיצרו את דת הקורונה. הוא משתמש בהקבלה זו כדי להדגיש את חוסר ההיגיון והצביעות של התקנות, שלעתים לא חלות על מי שיצר ... להאמין בצורה עיוורת לאף אדם או גורם סמכותי. הוא קורא למאזינים לחפש את האמת בכוחות עצמם ולא לקבל את הדת החדשה הזו או כל דת אחרת באופן אוטומטי. הוא מציע להשתמש באירועי הקורונה כסיפור אזהרה שמדגים כיצד נוצרת דת וכיצד אנשים יכולים להיסחף אחרי אמונות שקריות. איך נוצרה דת הקורונה? למה אנשים מאמינים באלוהים? האם הקורונה מסוכנת יותר משפעת? מי המציא את חוקי הקורונה? איך התחילה היהדות? האם ייתכן שכולם טועים בקורונה? איך נוצרות דתות חדשות? אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד נוצרות דתות חדשות, כשהוא משתמש בדת הקורונה כדוגמה בולטת לכך. לדבריו, אנשים מאמינים לסיפורים ואגדות המופצים בציבור ללא בדיקה או הטלת ספק, וכך נוצרת דת שלמה סביב רעיון מסוים, בין אם הוא נכון ובין אם לא. האם הקורונה היא דת חדשה? אליעד כהן טוען שבהחלט קיימת דת סביב הקורונה, ומדגים כיצד נוצרים טקסים דתיים מודרניים. הוא אומר שהווירוס עצמו הוא עובדה, אך כל מה שנוצר סביבו, כולל הפחדה, חוקים וטקסים כמו מסכות, קפסולות, ותווי סגול, הם למעשה חלק מדת חדשה. כהשוואה לכך, הוא מזכיר ויכוחים דתיים כמו איסורי שבת, ומביא דוגמאות כמו ויכוחים דתיים אם ביצה שנפלה למחבת הופכת את האוכל ללא כשר. בדומה לוויכוחים אלו, ישנם אנשים שמתווכחים ברצינות תהומית על חוקי הקורונה, מה שגורם לו להגדיר אותם כפסיכופטים. איך אליעד כהן משווה בין דת הקורונה ליהדות? אליעד כהן עושה השוואה מפורטת בין דת הקורונה ליהדות, וטוען שהדרך שבה אנשים החלו להאמין בקורונה זהה לדרך שבה אנשים החלו להאמין בסיפורי התורה. הוא מביא ... אומרים: נראה לך שהממשלה משקרת לנו?, או נראה לך שביבי משקר לנו?. האם חוקי הקורונה הם רציונליים או אמונה דתית? אליעד כהן טוען שחוקי הקורונה אינם רציונליים ואינם מבוססים על עובדות מדעיות אלא על אמונה עיוורת ופחד בלתי מוצדק. ... בשיעורים נמוכים יותר משפעת רגילה. בכל זאת, הציבור מתייחס לכך בצורה מוגזמת והיסטרית, מה שמוכיח שהאמונה בקורונה הפכה למעשה לדת. איך חוקי המדינה מתנגשים עם דת הקורונה? אליעד כהן מפרט על המצב החוקי ואומר שעל פי חוקי המדינה, אדם שיש לו מגבלה רפואית לא חייב לחבוש מסיכה, ואף אסור למנוע ממנו שירות. למרות זאת, הוא מתאר מצבים קיצוניים כמו יולדת שחייבו אותה לשים מסיכה בזמן הלידה, רק מתוך אמונה עיוורת ופחד בלתי הגיוני. כהוכחה נוספת לאבסורד, הוא מתייחס לכך ... מסיכה בכל מצב. האם מי שמתנגד לקורונה מוגדר ככופר? אליעד כהן מסביר שיש כופרי קורונה, כפי שבעבר היו כופרים דתיים שנרדפו. הוא טוען שהיום מי שמתנגד לקורונה או לחוקים המופרכים שלה מתויג כאויב הציבור, בדומה לאדם שהכחיש את האלוהים ... לדבריו, סיפורי הקורונה יכולים להימשך שנים, וייתכן שבעתיד הרחוק אנשים ישאלו את עצמם איך האמינו בדבר כזה. איך נוצרה דת הקורונה? מי כתב את חוקי הקורונה? האם הקורונה מסוכנת יותר משפעת? איך נוצרת אמונה דתית? האם הממשלה משקרת בקורונה? מהי האמת על מגפת הקורונה? איך נוצרו חוקי היהדות?
היורש של אליעד כהן, למה לא להאמין לאליעד כהן? ביקורת על אליעד כהן, מי זה אליעד כהן? תלמידים של אליעד כהן, הכת של אליעד כהן, ההבדל בין כת לדת, למה הדת היא לא כת? סוגים של מורים רוחניים, משה רבנו ומתן תורה
היורש של אליעד כהן, למה לא להאמין לאליעד כהן? ביקורת על אליעד כהן, מי זה אליעד כהן? תלמידים של אליעד כהן, הכת של אליעד כהן, ההבדל בין כת לדת, למה הדת היא לא כת? סוגים של מורים רוחניים, משה רבנו ומתן תורה
... ביקורת על אליעד כהן, מי זה אליעד כהן? תלמידים של אליעד כהן, הכת של אליעד כהן, ההבדל בין כת לדת, למה הדת היא לא כת? סוגים של מורים רוחניים, משה רבנו ומתן תורה למה לא להאמין לאליעד כהן? ביקורת על אליעד כהן וההבדל בין כת לדת ההרצאה מתחילה בשאלות על אמונה, מורים רוחניים ודמויות של מנהיגות. אליעד כהן דן בשאלות יסודיות כמו למה לא להאמין ... להאמין בהם בצורה בלתי מסויגת. נושא מרכזי בהרצאה הוא השאלה אם אליעד כהן הוא חלק מקבוצה או כת והאם הדתות השונות הן בעצם כתות. אליעד מציין את ההבדל המרכזי בין דת לכת - בעוד שהדתות לא מסתירות את אידיאולוגיות שלהן, הכתות מסתירות את עקרונותיהן לעיתים קרובות, וישנן חוקים בלתי רשמיים כמו עיכוב בהעברת מידע ... העמוקה שבכך, שהיא לא להימנע מלקבל עצות ממורים רוחניים, אלא להאמין בעצמך ולבחון את הדברים באופן עצמאי. ההבדל בין דת לכת - איך דתות מגדירות את עצמן? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין את הסיפור של רבי נחמן מברסלב, ואת ההבדלים בין חסידי ברסלב לבין חברי כתות אחרות. הוא עוסק בסוגיית ההפצה הדתית, שהיא מרכיב מרכזי בכתות, ומדגיש כי בכתות רבות יש צורך להפיץ את האמונה והכוח של המנהיג כדי להמשיך ולשמור על שליטה במאמינים. לעומת זאת, דתות גדולות לא מציבות דרישות מופרזות להאמין בהם, והחיפוש אחר האמת בתוך דתות כאלה הוא הרבה יותר פתוח ונגיש. אליעד דן גם בשאלה מה קורה כאשר אדם מתחיל לפתח דעות עצמאיות ומתחיל ... אך הוא גם עלול להסתיים בהסתכנות של האדם להימצא בכתות או קבוצות רעיוניות שתלטניות. מהי הסכנה בהפצה של רעיונות דתיים או רוחניים? אליעד גם מדבר על סכנות ההפצה של רעיונות רוחניים. הוא מציין כי יש אנשים שמבצעים הפצה של ... את הרעיונות שסביבותינו מציעים לנו, מבלי להסכים להם ללא בדיקה. אליעד כהן כתות ודיבורים רוחניים הפצה רוחנית ההבדל בין דת לכת אמונה וחשיבה עצמאית רבי נחמן מברסלב ביקורת על מורים רוחניים למה לא להאמין למורה רוחני? למה לא להאמין ... שאין שלמות אחריה, אינטרסים של מורים רוחניים, אינטרסים של גורואים, רחמנות על העולם, האם אליעד כהן הוא כת? האם הדתות הן כת? למה הדת לא מוגדרת ככת? הקבוצה של אליעד כהן, ממי ללמוד? למה לא להאמין באף אחד? תלמידים של רבי נחמן מברסלב, ... למנות יורש? הרצון ביורש, כתות בחסידות ברסלב, ממני עד המשיח, אליעד כהן נוכל, אמונה במשה רבנו, אמונה בחכמים, אמונה ביהדות, דמות המנהיג בכת, דמות המורה הרוחני בכת, חשיבות המורה הרוחני בכת רוחנית, סכנה של מורים רוחניים, סכנה בללמד אחרים, ...
איך לא לפחד מהפחד הגדול ביותר בעולם? מהו הפחד הגדול ביותר בעולם? האם רגש יכול להימשך לנצח? האם אפשר להרגיש רע לנצח? האם אפשר להרגיש טוב לנצח? מה קורה בגיהנום? מה קורה בגן עדן? פחד מסבל נצחי, מפחד לסבול לנצח, טוב נצחי, פחד מגיהנום
איך לא לפחד מהפחד הגדול ביותר בעולם? מהו הפחד הגדול ביותר בעולם? האם רגש יכול להימשך לנצח? האם אפשר להרגיש רע לנצח? האם אפשר להרגיש טוב לנצח? מה קורה בגיהנום? מה קורה בגן עדן? פחד מסבל נצחי, מפחד לסבול לנצח, טוב נצחי, פחד מגיהנום
... לאחר המוות. יש אנשים המאמינים כי התודעה שלהם תישאר קיימת לאחר המוות ותהפוך לסטטית, תחושתית ועיקשת בסבל בלתי נגמר. דתות רבות, לדוגמה, משתמשות בפחד הזה בתיאורים של גיהינום וגן עדן - עונש או גמול נצחיים למעשים שנעשו בחיים. הנצח ... התשובה שמתבהרת היא סבל נצחי - מצב שבו אדם מרגיש 100 אחוז של כאב ללא כל הפסקה, ללא שום נקודת יציאה, ללא הפוגה וללא תקווה. שאלה: מדוע דווקא הסבל לנצח נתפס כגרוע ביותר? תשובה: משום שאם אין שום אפשרות ... אפילו אחרי המוות. יש שמדמיינים שהתודעה שלהם תמשיך להתקיים, ואותה תודעה תיתקע במחשבה מסוימת של סבל וייסורים לנצח. גם דתות מסוימות משתמשות בזה כדי להבהיר למאמינים שאם לא יעשו מעשים טובים, הם עלולים להגיע לגיהינום לנצח, ואם יעשו מעשים ... שיוכל להגדיר את המצב הנוכחי כרע יותר ממה שהכיר. אם אדם היה תקוע לנצח בתחושה רעה אחידה בלי שום נקודת אור, בלי שום שינוי ובאותה עוצמה - תחושת הרע תאבד את המשמעות שלה, עד לרמה של אדישות מוחלטת או ... לכן לא תיתכן חוויה של רק רע לנצח באותו מבנה תודעה שאנחנו מכירים. שאלה: ומה לגבי גיהינום נצחי? יש דתות שמבטיחות עונש נצחי למי שעובר עבירות? תשובה: ברעיון התיאורטי הזה, אומרת האמונה שאלוהים יכול לעשות הכל, אז אולי הוא ...
כולם טועים, האם יכול להיות שכולם טועים? אחרי רבים להטות, האם יכול להיות שכולם משוגעים? האם יכול להיות שכולם חיים בשקר? האם יכול להיות שכולם טיפשים? ללכת אחרי הרוב, כל הדתיים טועים, כל החילונים טועים, אולי אתה טועה? אולי אני טועה?
כולם טועים, האם יכול להיות שכולם טועים? אחרי רבים להטות, האם יכול להיות שכולם משוגעים? האם יכול להיות שכולם חיים בשקר? האם יכול להיות שכולם טיפשים? ללכת אחרי הרוב, כל הדתיים טועים, כל החילונים טועים, אולי אתה טועה? אולי אני טועה?
... יכול להיות שכולם משוגעים? האם יכול להיות שכולם חיים בשקר? האם יכול להיות שכולם טיפשים? ללכת אחרי הרוב, כל הדתיים טועים, כל החילונים טועים, אולי אתה טועה? אולי אני טועה? האם יכול להיות שכל העולם טועה? אליעד כהן פותח ... יאמצו דעה מוטעית בו - זמנית. אך אליעד כהן מציע להסתכל על הנושא מזווית שונה. הוא נותן כדוגמה את הדתיים. הדתיים מאמינים באמונה שלמה באלוהים ובסיפורים שונים כמו סיפורי התורה, הם קמים בבוקר ומתפללים, מדברים עם חבר דמיוני כלשהו, מאמינים ... סביב הרעיון הזה, ויש להם ספרים שלמים, רבנים וסיפורים אינספור על החבר הדמיוני שלהם. אבל האם יכול להיות שכל הדתיים טועים? אליעד כהן אומר שכן, אפשרי בהחלט שכל הדתיים טועים. אם מסתכלים מהצד ההפוך, אדם דתי יחשוב שכל החילונים טועים. עבורו, כל מי שלא מאמין במה שהוא מאמין בו - חי בטעות גדולה. מהצד של ... הם אפילו לא יודעים שהם מאמינים במשהו ספציפי - כי אין מי שחושב אחרת. מה אפשר ללמוד מהסתכלות על דתות אחרות? אליעד כהן נותן דוגמאות נוספות של דתות: מוסלמים מאמינים שמוחמד עלה לשמיים על סוס, ויהודים חושבים שמשה רבנו הכה בסלע ויצאו ממנו מים. נוצרים מאמינים שישוע ... מוזר - כל קבוצה בטוחה שהיא צודקת, וכל השאר טועים לחלוטין. אליעד כהן מציין שהגישה הזאת נפוצה גם מעבר לדת - שמאלנים חושבים שכל הימנים טועים או גזענים, והימנים בטוחים שהשמאלנים טועים או בוגדים. כל קבוצה רואה את עצמה ... שאליעד כהן מדגיש היא הצורך להטיל ספק. אם כל כך קל להבין מדוע אחרים טועים, אם ברור לך למה דתות אחרות טועות, למה פוליטיקאים אחרים טועים, או למה תרבויות אחרות טועות, האם אתה מסוגל גם לעצור ולהטיל ספק באמונות ... להטיל ספק מתמיד באמונות הכי בסיסיות, אפילו באלה שהן קונצנזוס מלא. האם כולם טועים? איך להטיל ספק באמונה? האם הדתיים טועים? האם ייתכן שכל העולם טועה? האם גם אתה טועה? למה כולם חושבים אותו דבר? האם החילונים טועים?
ויכוחים, ווכחנות, מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים, אמת מוחלטת, אמת יחסית, אובייקטיביות, סובייקטיביות, האם התורה אמת? אמת אבסולוטית, שקר היהדות, מחויב המציאות, אפשרי המציאות
ויכוחים, ווכחנות, מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים, אמת מוחלטת, אמת יחסית, אובייקטיביות, סובייקטיביות, האם התורה אמת? אמת אבסולוטית, שקר היהדות, מחויב המציאות, אפשרי המציאות
... מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים, אמת מוחלטת, אמת יחסית, אובייקטיביות, סובייקטיביות, האם התורה אמת? אמת אבסולוטית, שקר היהדות, מחויב המציאות, אפשרי המציאות מהי מהותם של ויכוחים ואיך הם נובעים? הויכוחים בין בני אדם מתרחשים כאשר כל צד מנסה להוכיח שהדעה שלו נכונה. במקרים כאלה, כל צד מאמין בתוקף בעמדתו ומנסה לשלול את הצד השני. ויכוחים יכולים להתרחש על בסיס של דעות יחסיות או מוחלטות. כאשר צד אחד לוקח ... רואה את הצד השני כלא נכון, הוא עלול להרגיש כאילו הוא מנסה לשלול את קיום הצד השני או את עמדתו. זה מוביל לעיתים קרובות לפסיכולוגיה של חיזוק עצמי, וכתוצאה מכך לאנשים יש נטייה להיות פחות פתוחים לדעות אחרות. האם ... אותה אמת באופנים שונים. מהו הקשר בין אובייקטיביות לאמת? כשהאדם מנסה להיות אובייקטיבי, הוא לא שופט את הדברים מתוך נקודת מבט אישית או רגשית. הוא פשוט מציג את העובדות כפי שהן, ללא עיוות או חיבור לרגשות. ברוב המקרים, כאשר ... כל עוד אדם לא מצליח לראות את המציאות כך, הוא ימצא את עצמו במעגל של וויכוחים מתמשכים. האם אמונה דתית יכולה להיות אמת מוחלטת? אמונה דתית לא תמיד נתפסת כמשהו מוחלט. ישנם מאמינים שמייחסים לתפיסות הדתיות אופי מוחלט, אך כל אמונה דתית עשויה להיות שונה ואינה ניתנת להוכחה באופן חד משמעי. במקרים של דתות שונות, האמונה נתפסת כאמונה מוחלטת, אך גם היא נובעת מתפיסות יחסיות שבני אדם מפתחים. כשאדם מאמין בתורה או באמונה דתית אחרת, הוא עשוי להרגיש כי אין מקום לדיאלוג או לשאלות, מכיוון שהוא רואה את האמונה כאמיתית ונכונה, ולא כמשהו ... מהי מהות הוויכוחים? מה גורם לוויכוחים? האם אמת מוחלטת קיימת? מהם היבטי האובייקטיביות והסובייקטיביות? האם כל הדעות שוות? האם דתות הן אמת מוחלטת?
עולם בלי מוות, טכנולוגיה, עתידנות, חיים לנצח, חיים נצחיים, לחיות בלי מוות, חיים אחרי המוות, ובלע המוות לנצח, ימות המשיח
עולם בלי מוות, טכנולוגיה, עתידנות, חיים לנצח, חיים נצחיים, לחיות בלי מוות, חיים אחרי המוות, ובלע המוות לנצח, ימות המשיח
... יותר. הדגש שאליעד שם הוא על ההשלכות העמוקות שיהיו למציאות כזו על כל תחומי החיים האנושיים, במיוחד בתחום הפסיכולוגי, הדתי והתרבותי. מה המשמעות הפסיכולוגית של חיים נצחיים? אליעד מסביר שלמציאות של חיים ומוות יש כיום השפעה אדירה על הפסיכולוגיה ... כי כאשר האפשרות הזו לא קיימת, אנשים יהיו חייבים למצוא משמעות אחרת לקיומם. איך ישפיעו חיים ללא מוות על דתות ותרבויות? אליעד כהן מפרט לעומק את ההשפעות התרבותיות והדתיות של חיים ללא מוות. הוא מציין שאחד הכלים המרכזיים שבהם משתמשות דתות רבות הוא הפחדה מפני המוות. לדוגמה, האמונה בגן עדן ובגיהינום מבוססת על הפחד האנושי הטבעי מפני המוות ומה יקרה ... שבו המוות אינו קיים, לא ניתן יהיה להפחיד אנשים או לאיים עליהם בעונש נצחי לאחר המוות. בכך, כוחן של הדתות ייחלש מאוד, ואולי הן אף יאבדו לחלוטין את המשמעות שלהן בחיי האנשים. כיצד ישתנו הרצונות האנושיים בעולם שבו אין ... בחייו ובתפיסת עולמו. מה ניתן ללמוד מתרחיש חיים נצחיים על עצמנו? בסיום, אליעד מציג שהמחשבה על חיים ללא מוות מלמדת אותנו על עצמנו ועל הרצונות האמיתיים שלנו. היא מצביעה על כך שהרצונות שלנו אינם מוחלטים אלא תלויים בנסיבות. כאשר ... אילוצים זמניים. האם אפשר לחיות לנצח? איך תשתנה האנושות ללא מוות? האם טכנולוגיה יכולה להביס את המוות? מה יקרה לדת בעולם ללא מוות? כיצד ייראו החיים ללא סוף?
עבודת אלילים - האם הדומם מודע לעצמו? מהי האמת שיש בעבודת אלילים?
עבודת אלילים - האם הדומם מודע לעצמו? מהי האמת שיש בעבודת אלילים? דתות. אלוהים. פגניות. פאגניזם. פוליתאיזם. פוליתאיסטים. אנימיזם. אנימיסטים. פנתאיזם. פנתאיסטים. עבודה זרה. עבודת אלילים. עבודת גילולים. עבודת כוכבים ומזלות (עכום). פסלים. פאגאניזם. תודעה עצמית. האנשה. תורת ההכרה. מדע. פיזיקה. פסיכולוגיה. פסיכולוגיה התפתחותית. תחושת זהות עצמית. דיסוציאציה. דה פרסונליזציה. ועוד. שורשה של עבודת האלילים הוא בכך שהאדם נותן ומייחס כוחות כלשהם לישויות שונות כלשהן שאינן קיימות מצד האמת. עבודת האלילים המוכרת ביותר היא עבודת האלילים שבה האדם מייחס תודעה / רצון / ישות לחפץ דומם. האנשה (פרסוניפיקציה) = היינו יחוס תכונות אנושיות למי ... ההגיוני וכולי. אז מהי האמת? האם יש לדומם / צומח / בעלי חיים, תודעה עצמית כמו לאדם המדבר? ומהי נקודת האמת של עובדי האלילים? כמו גם זו של האדם המאמין באלוהים / חוקי הפיזיקה? תשובה: שתי הדעות נכונות והאמת ... רצון עצמי / מחשבה / רגשות וכולי וגם כוחות שונים, בדיוק כפי שיש לבני אדם. מצד האמת דהיינו, מצד נקודת מבטה של המציאות, אין לבני אדם יותר כוח מאשר לכל חפץ דומם אחר, וגם לא תודעה עצמית יותר מאשר ... הבדל בין דומם לבין בן אדם שנמצאים בתוך חלום או בתוך סרט מצויר כלשהו. כאשר האדם נמצא בתוך חלום, מנקודת מבטו יש הבדל מאוד גדול בינו לבין שאר הדברים שסביבו. אך מצד האמת גם הוא וגם כל הדברים שסביבו, ... אחר, ובנוסף כל מה שקיים בתוך החלום, זה הוא עצמו ממש, למרות שהוא אולי לא מרגיש זאת. בכל מקרה, מנקודת מבטה של האמת של המציאות, אין שום הבדל בין האדם לבין שום דבר אחר. מנקודת מבטה של המציאות גם לדומם יש תודעה עצמית / רצון חופשי / בחירה חופשית וכולי, בדיוק כפי שיש לאדם. לא יותר ולא פחות. מנקודת מבטה של המציאות, הכל אחד תמיד. הכל מתהווה על ידי מהות אחת, והמהות היא אחת תמיד. וניתן עוד נקודות ... שאינו פעיל מרגיש אחרת מרובוט פעיל? האם רובוט שצועק שרע לו, האם רע לו? נחדד: יהיה נכון לומר, כי מנקודת מבטו של האדם הרגיל, לדומם דפוס התנהגות שונה כמעט לחלוטין מנקודת מבטו של האדם המתבונן. גם אם יש לדומם רצון חופשי / מחשבה / דיבור וכולי, הרי שהאדם אינו מזהה ... החיים, כולם עשויים מאותם חלקיקים אטומיים וכולי. תחת עינו של המיקרוסקופ, אין הבדל בין האדם לבין כל דבר אחר. מנקודת מבטו של המיקרוסקופ, כולם זזים ומתנהגים באותה הצורה ממש. אם נסתכל על ציור / תמונה, האם זה יהיה נכון ... שלו, הרי שאין שום סיבה לחשוב שלאטומים אחרים אין את אותה התודעה. ואם האדם חושב שהתודעה / נשמה שלו נפרדת מהחומר של הגוף, למרות שהוא מעולם הרי לא ראה אותה, אז מדוע לחשוב שלשאר החומר שבעולם אין סוג של תודעה / נשמה / נפש / רוח זהה לחלוטין, שרק בוחרת להתנהג אחרת... בכל מקרה מנקודת מבט אמיתית, אין גם שום סיבה להניח שיש הבדל בין השניים, למרות שדפוסי הפעולה של האדם / דומם נראים ... גם שיקולים נוספים של האגו... שרוצה שהאדם יחשוב שהוא בכוחות עצמו משיג את צרכיו וכולי. מצד שני, קיימת גם נקודת התבוננות נוספת הפוכה אם נאמר שיש תודעה עצמית / מחשבה / רצון וכולי לכל מה שישנו, הרי שמיד תישאל ... מסתיימת ברגליים שלו? האם היא של כל השולחן כולו כיחידה אחת? האם לחלקים השונים שיש בשולחן יש תודעה עצמית נפרדת? האם התודעה היא של האטומים של השולחן? האם לכל אטום יש תודעה נפרדת? או שאולי התודעה היא של החלקיקים הקטנים יותר שיש בתוך האטומים עצמם... ? ובנוסף, האם יתכן כי קיימות רמות ... כל שאר הגורמים שיש בחלום. אז מהי האמת? כמו תמיד, האמת היא השילוב של כל הדעות המנוגדות לדעה אחת שמאחדת בתוכה את כל הדעות השונות בבת אחת. האמת היא שקיימת ישות אחת בלבד, דהיינו, אני אחד. האני הזה היא ... מהצד של האדם שנמצא בתוך המחשבה, שהוא אינו מבין את המהות שמהווה אותו ואת היקום כולו בכל רגע מחדש. מנקודת המבט של המציאות עצמה, אין שום הבדל בין שום דבר לשום דבר. מנקודת המבט של האמת, קיימת רק ישות אחת שהיא האני היחיד שמהווה את הכל. האני הזה הוא ישות נצחית, הוא ... גם זה עצמו התהוות מחודשת בכל רגע מחדש של הרצון של האני העליון של המציאות כולה. ועכשיו נחזור לעניין עבודת האלילים / אמונה באלוהים / המדע. נקודת האמת של עבודת האלילים היא שהיא מזכירה לאדם שאלוהים עצמו נמצא בכל דבר. עבודת האלילים מבטאת את הבנת האחדות שאלוהים אינו נפרד מהעולם, אלא העולם נמצא בתוכו והכל קדוש באותה הקדושה בדיוק. כל ... כמו כל דבר אחר. אלא מה? שמצד האמת לא רק הפסל קדוש, אלא הכל קדוש. ואז ממילא אין משמעות לעבודת האלילים, כי אותו אלוהים נמצא בכל דבר. ואז מהצד השני יש את האמונה באלוהים, שגם היא נכונה, ושהיא מבטאת ...
בודהיזם / הינדואיזם - איך להגיע להארה? איך להיות בודהה? איך להשתחרר מהסבל?
... נירוואנה. נירוונה. דהרמה. אנאטמן. מדיטציה. בודהיזם טיבטי (דרך היהלום. הארה מלאה). זן בודהיזם. מאיה (אשליה). הדרך המתומנת האצילה. הודו. דתות דהרמיות. פילוסופיה סינית. במאמר זה נעסוק בנקודת האמת שיש בבודהיזם כמו שיש בכל דבר אחר. הרעיון של הבודהיזם הוא די פשוט. הסבל של האדם נוצר בגלל ...
האם על אלוהים לא חלים חוקי הלוגיקה? ומה המשמעות של זה?
... מאמין שאלוהים מרומם מהם, הרי שהוא מיד היה גם מבין שכל הלוגיקה שלו לא נכונה. ואז הוא היה מגיע לנקודת בחירה אמיתית, שהיא: 1 - לנטוש את חוקי הלוגיקה כולם (וממילא גם את ההוכחה הלוגית לקיומו). 2 - להחזיק ... ומדוע בני אדם מפחדים מלחקור את הדבר שבו הם מאמינים? תשובה: משום שהאמונות הטפלות שבהן האדם מאמין מספקות לו נקודת אחיזה בחיים. האדם בונה על סמך אמונות הכזב שלו הרים שלמים כגון דתות שונות וכיוב, שמספקות לו תכלית ומשמעות לחייו. שאלה: ומה האדם מפסיד מכך? תשובה: למרות שאמונות הכזב מספקות לאדם רוגע ...
אליעד כהן - מהו חידוש השכל של האחדות על ידי אליעד כהן?
אליעד כהן - מהו חידוש השכל של האחדות על ידי אליעד כהן?
... לחוויית האחדות? אליעד כהן מדגיש שהדרך היחידה והוודאית להגיע לאחדות היא על ידי שאילת שאלות רבות ומפורטות. בשונה מגישות דתיות או רוחניות אחרות, שלעיתים אוסרות על שאלות מסוימות או מעודדות להאמין בלי לשאול, אליעד מעודד דווקא את ההפך - ... האדם כבר לא נצמד לצד מסוים, אלא מבין שהמציאות היא אחדות מלאה. מה הקשר בין פחד משאלות לחיבור לאחדות? דתות ותפיסות מסוימות טוענות שיש שאלות שאסור לשאול, או שהן מחוץ להישג היד של האדם. לפי אליעד כהן, דווקא השאלות ... הבנה, בכל תחום ובהבנת האחדות? על ידי, ששואלים שאלות! זה כל הסיפור כולו, וכל המרבה, הרי זה משובח. בניגוד לדת שאומרת לך שאסור לשאול דברים מסוימים, ואל תחקור בדברים שאתה לא מבין בהם ויש דברים נסתרים לא נבין לא ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: דתות, למה העולם קיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? למה יש רע בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? האם לדומם יש תודעה? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? איך להנות בחיים? האם באמת הכל לטובה? מהי תכלית ומשמעות החיים? מי ברא את אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: דתות, איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור אהבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להאמין בעצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעריך את עצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למצוא זוגיות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בראיון עבודה? איך לעשות יותר כסף? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להרזיה, אימון אישי לתזונה נכונה, קאוצינג בנושאי דתות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3906 שניות - עכשיו 02_09_2025 השעה 14:50:51 - wesi1