אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה חילוניות ✔רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד?

אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי.

אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה:
  1. התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ההנחות.
  2. תשובה שנייה טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי.
  3. התשובה השלישית אומרת שהשאלה עצמה לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן.
למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית.

אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו?

אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: "אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, " וגם התבטא: "יש לי דברים יותר חשובים מהתורה." רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים.

רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות מיוחדים והסביר שהוא כבר לא רואה בכך משמעות. הוא אפילו אמר שבשבת כבר לא אכפת לו אם הוא עושה עבירות, כי הוא מבין שהכל מאלוהים.

הוא סיפר בסיפורי מעשיות על רב שהבן שלו חשב שהוא עשה עבירה ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק.

בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת.

מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי?

אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך.

אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא הייתה לו באמת שאלה.

מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים?

אליעד מוסיף הסבר נוסף לפיו קיימים אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר הוא המשיך להחמיר יותר. המשמעות היא שכל האפשרויות קיימות במקביל, ולכן אין משמעות מיוחדת לבחירה הספציפית שנעשית ביקום...
- אני רוצה לשאול אותך שאלה.

בתור אחד שלומד ממני מספיק זמן, אני רוצה לשאול אותך שאלה.

אם רבי נחמן באמת הבין את כל מה שהוא הבין, למה בסופו של דבר הוא נשאר דתי?

יש לך לזה הסבר? הסבר מלא שאתה שלם איתו?

- כן.

- באמת?? ברור לך ב100 אחוז אם רבי נחמן..

- כרגע ברור.

- מה ברור לך?

- אני כביכול בניסיון שלי, אם בחיים אני רואה משהו ש.. אה.. נראה לי כטוב או רע, בסדר? אז היום אני מסוגל לקחת אותו ולראות גם את ההיפך. כאילו לראות ממש מאותה סיבה למה הוא טוב בשבילי למה הוא טוב לי באותו רגע לראות למה מאותה סיבה הוא גם רע. אוקי?

- אוקי.

- עכשיו בגלל זה אני עושה כזה סוג של אינדוקציה עכשיו, ואני אומר אוקי אם רבי נחמן עשה את זה בכל הדברים, בכל רגע ורגע בחיים שלו אז כל דבר שקרה לו אז מבחינתו זה היה טוב ורע באותה מידה לא יכול לבחור מה, מה זה. לכן זה כבר באמת לא משנה.

- צודק.

- אם הוא היה אה.. נגיד בקהילה שהוא היה ב...

- אם נטען ונאמר ש.. הוא היה בזה, כן.

- שהוא היה רב שם וכל זה. אז אה.. אז אני חשבתי כאילו לשאול אותו אם יש לך בחירה חופשית, אז אתה אז כאילו.. ירצה.. ירצה.. הוא הגיע לאיזו הארה כזאתי.. כאילו הוא הגיע למה שהוא הגיע אז הוא ירצה.. אה.. לא לצמצם את עצמו. זאת אומרת בעיניי הכל הקטע של..

- תעצור תעצור. מה זאת אומרת לא... מה זאת אומרת ירצה לא לצמצם את עצמו? מה הכוונה?

- שכאילו הוא... שהוא ירגיש שהדת מגבילה אותו. אבל אם אתה מגיע, זה מה שאני מבין עכשיו. שאם אתה מגיע אה.. אם הוא הגיע למצב ש.. שבאמת זה היה לא משנה, זאת אומרת, אה.. המצוות, הוא לא הסתכל עליהן כמו שאני מסתכל עליהן. זה לא משהו מגביל.

- או לא משהו שרק מגביל או משהו שגם מגביל וגם לא מגביל או משהו שאתה בוחר שיגביל אותך.

- אז בשבילו זה כדי לעשות מצווה מסוימת וללכת לים בשבת זה כאילו אותו דבר.

- זה גם מצווה, צריך ללכת לים בשבת.

- כן.

אז בסדר ואני.. אני פשוט לא ברמה הזו אבל בגלל שאני משליך כאילו..

- אז אני שואל את השאלה הזו ממקום אחר. אנשים שואלים: אם רבי נחמן הבין הכל, אז למה הוא היה דתי.

יש הרבה תשובות אפשריות לשאלה.

תשובה ראשונה אפשר להגיד, אוקי הוא לא הבין הכל. נכון זה הוכחה שהוא לא הבין הכל. פשוט.

תשובה שנייה, נכון, מי שמבין הכל צריך להיות דתי. אתה מבין הכל אז תהיה דתי. מה אתה רוצה?

תשובה שלישית, מה איכפת לי מה רבי נחמן. מה אתה חושב? אתה חושב שזה האמת? אתה חושב זה ככה? תעשה מה אתה חושב? לא איכפת לי מה רבי נחמן חשב. מה אתה חושב.

אבל בואו ננסה בכל זאת להגן על הטענה שאומרת שרבי נחמן היה דתי אה.. חי אורח חיים דתי, ואף על פי כן הוא בתוכו לא היה דתי.

לפחות לפי הטענה שלי, מי אמר שזה נכון? זו שאלה אחרת אבל בואו ננסה לחשוב האם אפשר להגן על טענה כזאת. האם אפשר להגן על תפיסה שאומרת שרבי נחמן היה חילוני בתוכו ואף על פי כן הוא היה דתי בהתנהגות שלו.

למרות שזה לא מחוייב כי אני מסביר עוד פעם זה לא באמת משנה. כאילו.. לצורך העניין, גם רבי נחמן יכל להיות דתי בתוכו ובחוץ וזה לא משנה את העובדה... את האמת. השכל לא ישתנה בגלל רבי נחמן.

כשאני אומר שרבי נחמן היה בתוכו דתי וחילוני ואף על פי כן הוא היה דתי בחוץ, זה בעצם קרדיט שאני נותן לו בכלל. יכולתי להגיד לא הוא גם טעה כמו כולם. זה לא.. זה סוג בכלל של בונוס כאילו מהפרספקטיבה שלי, אני בכלל מפרגן לו שאני אומר אתה יודע הוא לא היה טיפש כמו כולם בתוכו הוא ידע את האמת. פרספקטיבה שלי אבל זה לא מחוייב להגיד את זה.

עכשיו, כאילו אני לא נשען על זה שאני חושב שהוא היה חילוני אני לא אומר אני הולך אחרי רבי נחמן והוא היה חילוני והוא רק התנהג כמו דתי, לא. מה איכפת לי ממנו אני הולך אחרי מה שאני חושב אני נותן לא את הקרדיט כי אני אומר לא יכול להיות שבן אדם שכל כך חיפש את האמת יחשוב שהיה.. יחשוב באמת שצריך להיות דתי זה לא יכול להיות. בשכל זה לא יכול להיות.

עכשיו השאלה היא, איזה היגיון יכול להיות שבן אדם שהוא בתוכו אה לא יאמין בדת היהודית שהוא לא יחשוב שהיא מחוייבת אף על פי כן מנהל אורח חיים דתי.

אז לצורך העניין קודם כל ברמה העובדתית, צריך לשים לב לכמה דברים שקרו. שרבי נחמן חזר מארץ ישראל

ועוד פעם מה שאני אומר זה פרספקטיבות זה לא שזה התשובה המוחלטת, זה לא שאני נסמך על זה אבל נותן פרספקטיבות. עובדתית שרבי נחמן חזר מארץ ישראל התחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה. שהוא חזר מארץ ישראל הוא לא רק שהתחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה הוא גם אמר, הוא גם אמר הבאתי לכם מתנה את המחלוקת.

עכשיו, אם אתה תחקור ותגשש תכתוב בגוגל: המחלוקת על רבי נחמן מברסלב ותלך לס.. ונכתבו קונטרסים, נכתבו ספרים. אפילו בדורינו נכתבו ספרים נגד רבי נחמן מברסלב שמסבירים למה רבי נחמן מברסלב טעה. היום בדורינו אנו נכתבו ספרים למה רבי נחמן מברסלב טעה.

מה שקרה שמה זה שאחת הסיבות שהייתה מחלוקת על רבי נחמן מברסלב זה בגלל שכשהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא רעיונות שהם לא דתיים. הסיבה שהממסד הדתי הכי מפחד מרבי נחמן מברסלב זה כי חסידי ברסלב הם הכי לא דתיים. זאת אומרת רבי נחמן מרבסלב הוא כאילו לקח את היהדות ואמר אוקי תסתכל על המהות של זה, למרות שזה לא מדויק בדיוק מה שאני אומר כי אפשר להגיד שגם לייטמן וכאלו הם אותו דבר אבל ברמת העיקרון רבי נחמן מברסלב, אנשים מפחדים ממנו כי הוא כא.. הדתיים, כי הוא כאילו נראה דתי פורמאלי ואף על פי כן הוא מלמ.. התלמידים שלו הם הכי לא מתייחסים לדת ברצינות למצוות עד כדי כך שיש זרמים שלמים בברסלב שבאמת הם אה.. כמו אחד שנקרא וכל מיני כאלו שבאמת בטוחים שרבי נחמן התכוון להגיד תפסיק לשמור מצוות. לא ברמה של מה שאני מתכוון אבל ברמה יותר בסיסית.

עכשיו, כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל הוא אמר ככה: בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית, לא בדיוק הציטוט אבל בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית שאני יכול לקיים את כל המצוות גם בלי לקיים אותן בפועל. זה משהו שהוא אמר. הוא אמר בספר. אז תשאל אותו אז למה אתה מקיים אותן בפועל? שאלה אחרת אבל הוא אמר בארץ ישראל השיג את קיום כל התורה כולה שהוא אמר גם אם לא הייתי יודע איזה יום היום, לא יודע שזה שבת גם לא היה לי תפילין ולא היה לי זה אף על פי כן הייתי מקיים את זה או במילים אחרות הוא אומר לך והוא אמר אני מקיים את המצוות כמו שאברהם יצחק ויעקוב קיימו אותן לפני שקיבלו אותן. כאילו אני לא באמת צריך לקיים אותן כדי לקיים אותן.

בנוסף לזה אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא הרבה רעיונות של כפירה. במובנים מסויימים. לדוגמה הוא אמר וזה דברים שיש כ.. שהשמיטו את זה נגיד הספר חיי מוהר"ן יש בו הרבה השמטות יש ספר חיי מוהר"ן בלי השמטות. מה השמיטו? את כל הדברים שהוא התחיל לבטא רעיונות אפיקורסים. לדוגמה נגיד הוא אמר: אני אין לי בעיה גם לשמוע לשון הרע. אבל אמרו אבל אסור לשמוע לשון הרע אבל הוא אמר לי אין בעיה כי אני מבין גם את הטוב שבלשון הרע. או לדוגמה הוא אמר: דוד המלך אה.. חטא ככה וככה ואני אפילו את החטא הזה אין לי. או שהוא אמר גם משה רבינו צריך ללמוד ממני או שהוא אמר גם הרבנים צריך לגייר אותם או שהוא אמר כמו שצריך לגייר את הגויים כך צריך לגייר את הרבנים. או שהוא אמר אני יש לי דברים יותר חשובים מהתורה וכו' וכו' וכו' זה דברים שהוא התחיל להגיד אותם רק אחרי שהוא חזר מארץ ישראל לפני כן הוא לא אמר אותם.

אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא כל הזמן נתן עקיצות כזה ליהדות, לרבנים, לממסד הוא כל הזמן עקץ את המערכת. הוא אמר והוא אמר אני לא מחויב לחוקים הוא עדיין אמר אני שומר את החוקים אבל אני לא מחויב להם אני כאילו מעל אני מעבר למנגנון.

דבר נוסף ברמה הטכנית, כשהוא חזר מארץ ישראל הוא הפסיק את כל החומרות הוא הפסיק את כל הצומות.

- איזה צומות?

- את כל הצו.. את כל הצומות ואת כל החומרות הוא הפסיק, הכל הפסיק. הוא אמר אני יותר לא מחמיר בכלום. חייב לעשות? כן. לא אני לא עושה. לא צריך להחמיר.

למה?

למה מה אתה לא חשוב לך הוא אומר לא.. לא אני לא צריך כאילו זה לא משנה אין לזה משמעות.. טוב, מה את זה חייבים? בסדר אז בא נעשה.. חוץ מזה זה לא משנה.

יותר מזה, בהתחלה בספר שיחות הר"ן או משהו כזה, רבי נחמן אומר אפילו שמגיע יום שבת אני גם לא כל כך איכפת לי אם אני עושה עבירה או לא כי אני יודע שבכל מקרה הכל מאלוהים.

זה כאילו כמו להגיד, כמו להגיד טוב תראה הבנתי שזה הכל מאלוהים אז לא משנה כלום. גם את הוא אמר זה כתוב בספר.

עכשיו, דבר נוסף בספר סיפורי מעשיות רבי נחמן סיפר על רב ובן יחיד שהסיבה שהבן של הרב התרחק מהצדיק זה בגלל שהוא חשב שהצדיק עשה עבירה. מה רבי נחמן בא לרמוז לך בזה? אתה יודע יכול להיות שגם יום אחד תראה את הצדיק עושה עבירה אבל זה לא בהכרח שזה.. אבל זה לא בהכרח כאילו שהוא.. שהוא לא בסדר. יותר מזה רבי נחמן גם באיזה שהוא מקום אמר אנשים חושבים שאם צדיק עשה עבירה אז הוא לא צדיק ואני אומר לא נכון הוא יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק. גם את זה הוא אמר. הוא אמר אחר כך הוא יחזור בתשובה. אבל בעיקרון הוא אמר אין בעיה אפשר לעש.. אפשר לעשות עבירה ולהישאר צדיק. מי אמר שצדיק לא עושה עבירה? אולי צדיק.. אולי אתה יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק?

עכשיו, ברמת החיים הפיזיים של רבי נחמן כשהוא חזר מארץ ישראל הוא גם התחיל לעשות עוד דבר הוא גם היה נוסע למקומות של גויים.

הוא עשה עוד דבר, לא יודע התחיל לעשות יותר מדויק עשה זה שהוא עשה אני יודע זה שהוא התחיל לא יודע בדיוק אבל בעיקרון כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל, למה דווקא ארץ ישראל? זה לא משנה אבל במובן המטאפורי כשהוא הבין את מה שהוא הבין הוא התחיל ללכת לגויים. מה הוא עשה? קודם כל אחת הסיבות שהיה על רבי נחמן מחלוקת כשהוא הגיע לאומן, אה... רבי נחמן נפטר בעיר.. אומן נכון? בעיר אומן. הוא היה בברסלב ואז הוא עבר לאומן. ושמה הוא גר אצל האפיקורסים הכי גדולים. כאילו היו בטוחים נשרף לו הבית בעיר ברסלב היו בטוחים שהוא יעבור לגור באיזה בית של דתיים. איפה הוא אמר אני רוצה לגור בבית של הכופר הכי גדול. שם אני רוצה לגור. מי היו החברים שלו הכי טובים או בין החברים שלו הכי טובים? הכופרים, הכופרים הכי גדולים באומן האפיקורסים היו החברים שלו איתם הוא היה יושב, איתם הוא היה משחק שחמט וכו' וכו'

זה לא רב שלמד בבית כנסת זה רב שהיה משחק שחמט עם אפיקורסים. והוא היה מדבר שיחות חולין ובשבת בבוקר במקום ללמוד תורה הוא היה משוחח שיחות חולין ורכילויות. והיו רבנים שחלקו עליו אז אמרו לו מה פתאום ביום שבת אתה מדבר שיחות חולין ולשון הרע? והוא אמר לו והוא אמר לו אני אסביר לך מה מרומז בזה. זה כאילו בעצם להגיד לו במילים אחרות יש לי פרספקטיבה אחרת על המציאות. אז תשאל אז למה הוא לא נסע לים בשבת? זה שאלה אחרת אבל בעיקרון יש הרבה רמיזות שמראות שהוא כאילו התחיל לתפוס את כל הקטע של המציאות בצורה אחרת.

וגם ברמה הפרקטית, התחלתי להגיד קודם, הוא היה נוסע הוא היה מתחפש ל.. הוא היה מתחפש לסוחר אוקראיני. היה מתלבש כמו סוח.. כמו גוי והיה לוקח את העגלון שלו ואומר לו טוב בוא ניסע לעיר והיה אומר לו טוב אתה תחכה לי פה והיה חוזר לפנות בוקר. ואז כתוב אפילו מסופר שהוא היה מדבר איתם בנושאים שלהם והם לא היו יודעים בכלל שהוא רב. לא היו יודעים שהוא יהודי.

לתלמידים שלו הוא הסביר, למה אני עושה את זה? כי על ידי שאני מדבר עם.. איתם בנושאים שלהם אני מעלה את הנשמות שנפלו לדברים האלה. שיש בזה באמת שכל כי כשאתה מדבר על השיחות חולין יש כאילו נשמות שנופלות דרך השיחות חולין ואם אתה מדבר על השיחות חולין ואתה מתכוון למהות אתה יודע.. כל מיני סיפורים ועניינים אבל מצד האמת באורח החיים שלו הוא לא חי אורח חיים דתי. כאילו היה את החיים של הקהילה והיה מחוץ לקהילה. מחוץ לקהילה הוא עשה מה שהוא רצה הוא לא ב.. עם האח הגדול 24 שעות עליו מצלמה.

בפועל גם כמעט ולא פגשו אתו. היו פוגשים אותו שלוש פעמים בשנה ברמת העיקרון המסה של התלמידים. רוב היום הוא גם היה מסתגר בחדרו. אף אחד לא היה יודע מה הוא עושה מה הוא בדיוק זה..

עכשיו, ואף על פי כן ולמרות הכל, באורח החיים המרכזי הוא עדיין נשאר דתי. באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי. עכשיו למה באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי? אז ההיגיון אומר, בהנחה שהוא אמר שהוא הבין את כל מה שהוא הבין, אז ההיגיון אומר שבאורח החיים הוא נשאר דתי בגלל שזה מה שהיה לו נוח.

עכשיו, עכשיו ופה מתחילים לשאול את השאלה ואז פה מתחילה השאלה. אומרים, רגע אז אם באמת היה לו נוח ואם באמת הוא הבין שאין הבדל אז למה הוא בחר דווקא את זה? למה הוא בחר דווקא את זה.

עכשיו אה.. עכשיו, מה האמת? האמת שלשאלה הזו אין תשובה מוחלטת. אין תשובה אבסולוטית ללמה הוא בחר דווקא את זה. עכשיו לא רק שאין תשובה מוחלטת לשאלה אם רבי נחמן אמר שאין הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, אלא כל בן אדם אתה יכול לשאול אם בתוך תוכו הוא מבין שאין הבדל אז למה הוא בוחר דווקא את זה? כאילו זו שאלה שנכונה לגבי כל אחד.

כאילו העוצמה של השאלה, אם רבי נחמן אמר שאין אצלו הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, זה נכון לגבי כל אחד. גם אתה בתוכך אם תבדוק תראה שלא איכפת לך אז אם לא אכפת לך למה אתה בוחר דווקא את זה? כי.. עכשיו, עכשיו בנוסף לכל זה השאלה הזו, היא נכונה גם לגבי המציאות באופן כללי.

סליחה, לפני הזה.. קודם כל השאלה הזו אפשר לשאול אותה אותו דבר, אם רבי נחמן הבין שאין הבדל אז למה הוא המשיך בבוקר לאכול ארוחת בוקר? אם רבי נחמן אמר שאצל הצדיק אין הבדל בין חי למת אז למה הוא שמר על חייו? זו אותה שאלה אפשר עדיין לשאול את השאלה הזו.

עכשיו אלא מה, שיכול לבוא מישהו ולהגיד: תקשיב, מי שבאמת אין אצלו הבדל בין חי למת לא... באמת לא שומר יותר על חייו. יכול מישהו לומר. ואז נגיד אוקי ולכן זו הוכחה שטם שרבי נחמן עדיין היה אכפת לו אם הוא חי או מת סימן שהוא לא באמת הבין שאין הבדל. אבל זה אתה יכול להגיד על רבי נחמן אבל מה תגיד על המציאות? כי המציאות בשכל אתה מבין שאין לה הבדל ולמרות שאין לה הבדל אף על פי כן אתה עושה דבר אחד ולא דבר אחר.

בשכל כל אחד מבין שכדור הארץ שמסתובב לא חייב להסתובב. יש.. כמו שיש אפשרות שהוא מסתובב יש אפשרות שהוא לא יסתובב. אז אתה יכול לשאול, אם באמת יש אפשרות שהוא לא יסתובב אז למה הוא תמיד מסתובב? מה האמת? שהוא מסתובב תמיד ואף על פי כן יש אפשרות שהוא לא יסתובב. זה כמו שנגיד רבי נחמן ממשיך להיות דתי אתה אומר לו רגע אתה יכול לא להיות דתי? הוא אומר לך כן. אז אתה אומר לו אז למה אתה בוחר להיות דתי? אומר לך אני יכול לא להיות דתי ובכל זאת אני בוחר להיות דתי. אז אתה אומר לו אז למה אתה כל הזמן בוחר בזה בהתמדה?

אז אני אומר שעל רבי נחמן אתה עוד יכול להגיד, אוקי.. הוא.. הוא.. איך קוראים לזה.. הוא לא באמת הבין. אבל אם.. אבל אם ניקח את השאלה הזו למהות שלה זה כמו לשאול: אם באמת הכל יכול להיות אז למה זה קורה זה ולא אחרת? ולמה קורה דווקא זה כל הזמן? נגיד שאתה עומד מול אלוהים נניח ואלוהים יכול הכל. אתה אומר לו אתה יכול הכל? הוא אמר לך כן יכול הכל ואתה אומר לו אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא הסתובב? אתה אומר לו כן.. הוא אומר לך כן אני יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב. והוא מוכיח לך את זה.

עכשיו לגבי אלוהים אתה לא יכול לומר טוב, כנראה הוא לא יכול. לא. הוא יכול. אז אתה אומר לו רגע, אם אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב אז למה אתה תמיד מסובב אותו? הוא אומר לך אני יכול ואני רוצה תמיד לסובב אותו.

עכשיו, אם אתה תחפש תשובה מוחלטת.. עכשיו, זאת שאלה שאין לה תשובה. זאת אומרת אתה יכול להוכיח שהוא יכול לא לסובב את כדור הארץ ואף על פי כן הוא מסובב את כדור הארץ.

עכשיו זאת שאלה שאין לה תשובה מוחלטת. כאילו, מה האמת? שאצל אלוהים מהפרספקטיבה שלו אין שאלה אם הכל אחד אז למה יש שתיים כי זה בעצם המהות של השאלה. למה אין לו שאלה כי אין אצלו הבדל בין אחד לשתיים. אבל אם יש הבדל בין אחד לשתיים, אם יש הבדל בין משנה ללא משנה אז באמת מה שלא משנה לא יכול... בתוכו משהו משנה.

עכשיו אם מישהו אומר אם רבי נחמן היה לו לא משנה למה הוא היה דתי.. זה כמו לשאול אם זה לא משנה אז למה זה שינה לו להיות דתי? זה כמו לשאול אם אין שניים אז למה יש אחד? זה כמו לשאול אם הכל אחד אם אלוהים הוא אין סופי איך הוא צמצם את עצמו וברא את העולם? זה אותו שאלה.

אתה מבין, אלא מה.. שאין לזה תשובה מוחלטת לשאלה הזאת גם רבי נחמן עצמו לא ידע בסופו של דבר למה הוא ממשיך להיות דתי. גם הוא אם היית שואל אותה אז למה אתה בוחר להיות דתי למה אתה לא בוחר להתאבד? למה אתה לא בוחר.. למה לא.. למה אתה אוכל בבוקר? מה אכפת לך? גם הוא אין לו תשובה מוחלטת לשאלה הזו. בשכל אין תשובה אלא מה שגם אין לו שאלה כי הוא מבין שזו לא שאלה.

ואם אתה רוצה פרספקטיבה נוספת אתה צריך לדעת שיש אין סוף יקומים ובאחד היקומים הנוספים היה רבי נחמן באמת שהבין את מה שהבין ונהיה חילוני, היה רבי נחמן ביקום אחר שהבין את מה שהבין והיה דתי והיה ביקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין והיה דתי והמשיך לצום והיה ביקום אחר מקום שהיה רבי נחמן אחר שהמשיך לצום וצם רק חצי והיה במקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין וצם יותר.

- מה השכל של התשובה הזו?

- השכל של התשובה הזו שמהיבט מסוים יש אין סוף יקומים ובאמת כל האפשרויות התממשו.

- מה זה אומר?

- זה אומר שזה תשובה שהסברתי אותה פעם פעם פעם, אבל עכשיו אני מסביר אותה מחדש. זה אומר שמהיבט מסוים שאתה שואל את עצמך למה אני עושה כך ולא אחרת אחת התשובות היא, אני באמת עושה גם אחרת ביקום אחר אלא מה שביקום הזה אני עושה את זה ולא אחרת.

יש אין סוף יקומים שבכל אחד מהם..

- זה שיש אין סוף יקומים אה..

- מי אמר את זה? זה אתה צריך לחקור את זה לעומק.. מי אמר את זה? לא ניכנס לזה עכשיו יש לזה המון הסברים גם בספר להיות אלוהים וגם בוידאו'ים שהסברתי. אוקי?

בעיקרון בפרספקטיבה של רבי נחמן זה גם לא שאלה למה אני בוחר ככה מה אתה רוצה שאני אבחר אחרת? בסדר ביקום באחד היקומים המקבילים אני גם בוחר אחרת. נכון מהביט מסוים כל האפשרויות קיימות כל הזמן וביקום הזה בוחרים ככה וביקום.. בוחרים אחרת. זו לא שאלה. ואם תתעקש תגיד לו אז למה דווקא פה ביקום הזה אנחנו עכשיו בוחרים את זה ולא אחרת? אין לזה תשובה מוחלטת.

אם אתה בכל זאת רוצה תשובה אתה צריך להבין שאין שאלה להב.. להיכנס פנימה ולראות שאין הבדל ואז אין שאלה.

אבל מי אומר שכל מה שאני אומר זה נכון לגבי רבי נחמן? מי אומר שהוא היה חילוני ואף על פי כן המשיך להיות דתי? אני אומר. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? כן. ומי שאומר בשום פנים ואופן זה לא יכול להיות נכון אז אומרים לו אוקי ואיך תסביר את זה שאתה עצמך בתוך תוכך לא אכפת לך משום דבר בתת מודע עמוק ובכל זאת אכפת לך? ואיך תסביר את זה שהמציאות מבחינתה אין לה שום הבדל ואף על פי כן היא משתנה?

עכשיו אז מי שמתעקש לומר - לא אין אפשרות. לא יכול להיות בשום פנים ואופן שרבי נחמן שאין אצלו הבדל יעשה שינוי, בן אדם כזה גם אין שום אפשרות שהוא יבין שהוא יהיה שלם עם המציאות כי כמו להגיד אין שום אפשרות שיהיה לי רק טוב אף על פי כן אני אבחר משהו. או אין אפשרות שזה לא ישנה לי. כי זה אותו דבר, בן אדם שאומר - תראה אם זה משנה לי אני לא יכול לוותר, אני לא יכול להתעקש עוד.. אני לא יכול להתעקש אז אה.. אז מאותה מידה הוא יגיד לי אם רבי נחמן אין אצלו הבדל למה הוא מתעקש?

עכשיו, בנוסף לכל זה יש ציטוט של רבי נחמן שאמר למישהו - "תקמט את ספרי כמה שאתה רוצה רק אל תזוז מסעיף אחד משולחן ערוך". קודם כל, זה סיפור. זה לא כתוב בספר ליקוטי מוהר"ן, לא בשיחות הר"ן, לא בחיי מוהר"ן, לא בשבחי הר"ן ולא בסיפורי מעשיות זה סיפור שסופר באחד הספרים.

האם מישהו.. האם יש ציטוט מקורי מה רבי נחמן אמר בדיוק? לא. האם מי שכתב תס.. האם רבי נחמן שמע את הסיפור במו אוזניו? לא. זה מישהו שסיפר שרבי נחמן אמר לו. סיפור. מי אמר שהוא אמר לו? לא יודע. האם הוא אמר לו? בא נניח שכן אבל מה בדיוק הוא אמר לו? מה הסי.. מה הניסוח המדויק שהוא אמר לו? לא יודע מה הניסוח המדויק. אבל נניח שהוא אמר לו אז מה אם הוא אמר לו, הוא אמר לו הוא לא אמר לך.

יש.. מישהו בן אדם דתי בא לרבי נחמן ואומר לו - מה לעשות? הוא אומר לו - תעשה ככה וככה.

עכשיו אנשים לפעמים מקבלים תשובה והוא בעצם לא אמר את זה באופן כללי, הוא אמר את זה באופן פרטי. עכשיו ומי אומר שמה שאני אומר זה נכון? אני. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? האם יכול להיות שבאמת כשהוא אמר לאותו אחד תשמור מצוות הוא התכוון רק לאותו בן אדם בגלל השאלה שלו אבל הוא לא באמת התכוון לזה? כן.

ברבי נחמן עצמו יש הרבה הקשרים כשמישהו שאל אותו שאלה, מה לעשות? אמר לו תעשה ככה, אמר לו באמת לעשות ככה? אמר לו כן באמת לעשות ככה, אמר לו באמת לאמיתה? אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה אחרת.

יש מקרים, מסופר שר.. שאל אותו, תגיד לי לעשות ככה? אמר לו כן. מה לעשות, ככה? כן תעשה את זה והוא אמר באמת, לעשות ככה? הוא אמר לו, כן. והוא אמר לו באמת לאמיתה לעשות ככה?? והוא אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה משהו אחר.

עכשיו, בן אדם מקבל תשובה לפי מה שהוא רוצה לשמוע. כשמישהו אומר למה נתנו לי תשובה כזאת? תשאל את עצמך תגיד לי ואם היו נותנים לך תשובה הפוכה, גם היית מקבל את זה? זה כמו שאחד אומר אז למה רבי נחמן לא אמר את מה שאתה... את מה שהוא התכוון? הייתי אומר לו ואם הוא היה אומר היית מקשיב לו? הוא היה אומר לי, לא מה פתאום הייתי אומר שהוא כופר. אז לכן הוא לא אמר לך אז מה אתה רוצה?

הרבה פעמים רבי נחמן אמר אין לי עם מי לדבר, אף אחד לא מבין אותי. שהרבי.. שהתלמיד של רבי נחמן אמר לו, תגיד לי למה אתה מדבר עם האפיקורסים באומן, מה לך ולהם?? הרי אמר לו, מילא אנחנו דומים אבל מה לך ולהם? אמר לו ואתה, מה אתה דומה לי? אתה כמו נוצה עושים לך פווו ואתה עף כאילו מה אתה חושב?? אתה חושב שאתה קשור אליי יותר מהם? מהה.. מהלי ולך בכלל? הוא בא אליו בגישה שתקשיב אנחנו דתיים, אנחנו שומרי מצוות. אני מבין את החיבור שלך אלינו אבל מה אתה בכל.. מה אתה מדבר כל כך הרבה עם האפיקורסים...
האם רבי נחמן היה חילוני הכוונה בלי פיתרון חשיבה המצאתית הארה להחזיר בשאלה פחד מ חופשית מדרגה רוחנית לדעת מה האמת טריגר אלוהים אמונה אמונה ב אמונה באל אמונה באלוהות אמונה באלוהים אמונה דתית אמונות ברסלב דת דתי דתיים הדתיים החרדים התורה חוזר בשאלה חוזר בתשובה חוזרים בשאלה חוזרים בתשובה חזרה בשאלה חזרה בתשובה חילוני חילוניות חילונים חסידות ברסלב חסידי ברסלב חרדים יהדות יהדות תורה מצוות אלוהים יוצא בשאלה יוצאים בשאלה יציאה בשאלה כפירה באלוהים להאמין באלוהים להוציא בשאלה להחזיר בשאלה להחזיר בתשובה לחזור בשאלה לחזור בתשובה לכפור באלוהים לצאת בשאלה לשאול לשמור מצוות מחזירים בשאלה מחזירים בתשובה מצווה מצוות נחמן קיום מצוות רבי נחמן רבי נחמן דתי רבי נחמן חילוני רבי נחמן מברסלב שאלה שאלות שמירת הלכה שמירת התורה שמירת מצוות שמירת תורה תורה תשובה
משחק החיים, מוסר אנושי, איך לקחת את החיים בקלות? למה כל בני האדם דתיים? הדת החילונית, מוסר אוניברסאלי, למה לא להיות דתי? לחזור להיות כמו תינוק, איך תינוק חושב? התרבות המערבית, אמונה אתאיסטית, התרבות החילונית, המוסר המערבי
משחק החיים, מוסר אנושי, איך לקחת את החיים בקלות? למה כל בני האדם דתיים? הדת החילונית, מוסר אוניברסאלי, למה לא להיות דתי? לחזור להיות כמו תינוק, איך תינוק חושב? התרבות המערבית, אמונה אתאיסטית, התרבות החילונית, המוסר המערבי
... החיים, מוסר אנושי, איך לקחת את החיים בקלות? למה כל בני האדם דתיים? הדת החילונית, מוסר אוניברסאלי, למה לא להיות דתי? לחזור להיות כמו תינוק, איך תינוק חושב? התרבות המערבית, אמונה אתאיסטית, התרבות החילונית, המוסר המערבי מהי הטעות המחשבתית של יוצאים בשאלה? הדיבור על טעויות המחשבה של אנשים שעוזבים את הדת (יוצאים בשאלה) מבוסס על רעיון מרכזי: אנשים רבים שעוזבים את הדת הדתית וחיים חיים חילוניים, חושבים שהם חופשיים מעולם הדת. אך בפועל, הם לא באמת משאירים מאחור את הדת, אלא מחליפים דת אחת בדת אחרת, שהיא חילונית. האם יציאה מהדת משמעה חופש אמיתי? כאשר אדם יוצא משדה הדת, הוא עלול לחשוב שהוא חופשי מהמגבלות הדתיות. הוא עשוי להרגיש שיצא מכל מערכת האמונות שמגבילה אותו, ובכך הוא פתאום חופשי ... לא יצא מעולם האמונות לחלוטין, אלא פשוט עבר ממערכת אחת של ערכים ואמונות למערכת ערכים ואמונות חילונית. הדת החילונית - האם זה שונה? אליעד מציין שמערכת האמונות החילונית, בדיוק כמו הדתית, מכילה עקרונות קדושים, ערכים, חוקים ומנהגים. חילונים, בדיוק כמו דתיים, מאמינים באמונות שאותן הם לא מעוניינים לערער עליהן. לחילונים יש את האלוהים שלהם - בין אם מדובר במדע, זכויות אדם, דמוקרטיה, חירות אישית או כל ערך אחר שמקדש את הדרך בה הם חיים. מה שמציין אליעד הוא שהחילונים בעצם מצאו דת חדשה, דת חילונית. מה קורה כאשר מישהו יוצא נגד הדת החילונית? כאשר אדם מביע דעה שמנוגדת למה שהקונצנזוס החילוני מצפה ממנו, התגובה הרבה פעמים תהיה דומה למה שקורה בעולם הדתי - או שמנדים אותו, או שמציגים אותו כלא שפוי, או אפילו דוחפים אותו לשולי החברה בדרכים שונות. זהו סימן לכך שהחילוניות גם היא בעצם דת, רק דת שונה מהדתות הדתיות המסורתיות. האם בני אדם יכולים להיות חופשיים לחלוטין? אליעד מציין שבני אדם, כחיות, הם יצורים דתיים באופן טבעי. כל אדם פועל לפי מערכת אמונות שמנחה אותו, בין אם היא דתית או חילונית. כל אדם מחזיק במערכת ערכים שאותה הוא לא מעז לערער עליה. גם אדם חילוני שנולד לעולם חילוני לא מרגיש שהוא חי בתוך מערכת דתית כי הוא רואה את ערכיו כמובנים מאליהם. אך האדם הדתי, בעיניו, יכול להרגיש חופשי כי הוא יודע שהמצוות והאמונות הדתיות מכתיבות לו מה לעשות, והוא מקבל ... זה בשמחה. החופש שבדתיות באופן מעניין, אליעד טוען כי אנשים דתיים יכולים להיות חופשיים יותר מחילונים במובנים מסוימים. למשל, אדם דתי מאמין שהתורה מצווה עליו לעשות משהו - הוא עושה זאת מבלי להרגיש רגשות אשם. לעומתו, אדם חילוני מחויב לחוקים ולמוסר החילוני, ואין לו חופש מוחלט. כך, בעוד שלדתי יש חוקים שמסייעים לו להבין את מקומו בעולם, לחילוני יש את המגבלות של הדת החילונית שמכתיבה לו את הדרך בה הוא חי. איך להשתחרר מכל הדתות? ההמלצה של אליעד היא לא להיות דתי - לא בהכרח שמישהו יפסיק להאמין, אלא פשוט להפסיק לקחת את הכל ברצינות. אליעד מציין שכל מערכת אמונה, בין אם היא דתית או חילונית, היא רק משחק. כל האמונות שהוטמעו באדם במהלך החיים הן תוצר של החברה שבה הוא גדל. אם אדם מצליח לאפס את המוח, לחזור לנקודת ההתחלה שבה הוא נולד ללא כל אמונה, הוא יוכל לראות את ... ברגע שהוא מבין את זה, החיים הופכים לקלים יותר, נעימים יותר, ואפילו חופשיים יותר. כל הדתות, חילוניות או דתיות, הן רק מערכות של אמונות שמנחות את האדם, אך אם האדם מצליח לראות זאת כמשחק, הוא יכול להשתחרר ולהרגיש חופשי יותר. סיכום הטעות המרכזית של אנשים שעוזבים את הדת הדתית היא לחשוב שהם באמת חופשיים, אך למעשה הם פשוט מחליפים דת אחת בדת אחרת - דת חילונית. כל בני האדם, לפי אליעד, הם דתיים, ולא משנה אם הם דתיים מסורתיים או חילונים. החופש האמיתי מגיע כאשר אדם מפסיק לקחת את כל מערכות האמונה ברצינות, מבין שהן רק משחק, ומפסיק להרגיש את הצורך להצדיק אותן. על מנת להגיע לחופש אמיתי, יש לזכור את נקודת האפס - ... או מערכת ערכים. כל מה שהוא מאמין בו בהמשך, מגיע מהסביבה, ולא בהכרח נכון. מהי דת בני האדם? חילונים דתיים הדת של החילונים תרבות מערבית למה כולם דתיים? הטעות המחשבתית של יוצאים בשאלה אנשים שיוצאים בשאלה הם אנשים שעוזבים מסגרת דתית, קהילה דתית, כת מסוימת או מערכת נוקשה אחרת. מדובר לא רק על עזיבת הדת ... היא, שלמעשה הם פשוט החליפו דת אחת בדת אחרת. מהי הטעות המחשבתית? כאשר אדם עוזב את הדת ונעשה חילוני, הוא נוטה לחשוב שעכשיו הוא חופשי, שהוא משוחרר מהאמונה הישנה ומהערכים הדתיים שכבלו אותו. רבים מהם מאמינים שהם כבר לא נתונים לאף מערכת אמונה מגבילה, שהם משוחררים לחלוטין מהדתיות ומהשמרנות. אך זו תפיסה מוטעית, משום שהאדם שעוזב את הדת הדתית פשוט מאמץ דת אחרת - הדת של החילוניות. האם הדת באמת עוזבת את האדם? אחת האפשרויות להסביר זאת היא שהדת עדיין קיימת בתוך ראשו של האדם. ייתכן שהוא עזב את קיום המצוות בפועל, אבל הדת עדיין רודפת אותו בתוך ראשו - הוא ...
הוכחות לאמיתות התורה מן השמים, נבואות שהתגשמו, הוכחות לקיומו של אלוהים, הוכחות ליציאת מצרים, תורה מהשמים
... אם בכל מקרה הרצונות שלו לעולם לא ייעלמו? מהי הגישה של אליעד כלפי הדתות השונות? אליעד מציין שלא רק היהדות, אלא כל הדתות, כולל דתות חילוניות או מטרות חברתיות למיניהן, פועלות על אותו עיקרון: אנשים עובדים ופועלים ...
שכר ועונש, שמירת תורה, נשמה, עולם הבא, לשמור מצוות, לחזור בתשובה, לחזור בשאלה, יהדות, עולמות עליונים, תורת הגמול, אמיתות התורה, אמונה באלוהים, חזרה בתשובה, גן עדן, גיהנום, אתאיזם
שכר ועונש, שמירת תורה, נשמה, עולם הבא, לשמור מצוות, לחזור בתשובה, לחזור בשאלה, יהדות, עולמות עליונים, תורת הגמול, אמיתות התורה, אמונה באלוהים, חזרה בתשובה, גן עדן, גיהנום, אתאיזם
... לא ברור מאליו שצריך להתחשב בזה - כי אולי הרצון של האדם או התועלת המיידית שלו חשובים יותר מההשפעה הלא - ודאית בעולמות עליונים. האם יש הבדל בין אמונה דתית לאמונה חילונית? אליעד מראה שאין הבדל אמיתי בין הגישה הדתית לגישה החילונית. לדוגמה, אדם דתי אומר: אם תקיים מצוות, תהיה לך תועלת בעולם הבא, ואם לא תקיים, יהיה לך רע. אדם חילוני אומר דבר דומה: אם תלמד, תתחתן או תצליח, יהיה לך כסף וטוב בחיים האלה. שני הצדדים מוכרים למעשה את אותו רעיון: אם תעשה ... על ידי הבנה מוחלטת של מהות האמת. האם קיים עולם הבא? האם מצוות משפיעות על הנשמה? איך לדעת אם התורה מאלוהים? האם שווה לחזור בתשובה? האם אמונה באלוהים הכרחית? האם חילוניות ודת זה אותו דבר? איך להגיע לאושר מוחלט? ...
שמירת מצוות, שמירת שבת, לצום ביום כיפור, אמיתות התורה, שכר ועונש, לחזור בתשובה, לשמור שבת, לשמור מצוות, האם יש אלוהים? לחזור בשאלה, קיום מצוות, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני
שמירת מצוות, שמירת שבת, לצום ביום כיפור, אמיתות התורה, שכר ועונש, לחזור בתשובה, לשמור שבת, לשמור מצוות, האם יש אלוהים? לחזור בשאלה, קיום מצוות, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני
... שמירת שבת, לצום ביום כיפור, אמיתות התורה, שכר ועונש, לחזור בתשובה, לשמור שבת, לשמור מצוות, האם יש אלוהים? לחזור בשאלה, קיום מצוות, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני האם לשמור מצוות זו בחירה הגיונית או ... עצמה? במובן זה, מי שלא נוסע לים בשבת דווקא ייכנס לגיהנום על כך שהוא זלזל ברצון האמיתי שלו, שהוא בעצם התגלות אלוהית. האם ההיגיון יכול להצדיק כל עמדה דתית או חילונית? כן, וזה בדיוק העניין שאליעד מדגיש. אפשר למצוא היגיון בכל דבר, ובאותה מידה בדיוק אפשר למצוא היגיון בטענה ההפוכה. אליעד אומר שזו הסיבה שהמחלוקת בין דתיים לחילונים לא באמת יכולה להיות מוכרעת. כל עמדה ... של האדם, מתוך הרצון שלו. ההחלטה חייבת להיות מתוך מודעות לשני ההיגיונות המוחלטים שקיימים, ולא מתוך שלילה של אחד הצדדים. מה הבעיה העיקרית כשמתווכחים על דת או על חילוניות? הבעיה המרכזית היא שאנשים בדרך כלל לא רואים את שני הצדדים במלואם. אדם שמתנגד לדת בדרך כלל לא מבין את ההיגיון העמוק של מי שמאמין, ואדם דתי בדרך כלל לא מבין עד הסוף למה גם הצד החילוני יכול להיות הגיוני. אליעד מדגיש שרק ...
אלוהים - מי ברא את אלוהים? מי ברא את הבורא?
... הן מהדתות והן מההיגיון החילוני. חזל, שנחשבים לאנשים חכמים ביהדות, איימו על אנשים שלא יעזו לשאול את השאלה הזאת. לפי חזל, אוי ואבוי לאדם שיעז לשאול מי ברא את אלוהים. האיום הזה נובע מהצורך שלהם לשלוט ... לבין העולם עצמו. גם לאדם החילוני יש פחד דומה, למרות שהוא נראה פתוח יותר לשאלות. הפחד של האדם החילוני בא לידי ביטוי בכך שהוא לא מוכן להטיל ספק בשכל שלו וביכולת שלו להסיק מסקנות לוגיות. השכל הוא האלוהים של האדם החילוני, הוא משוכנע שהלוגיקה שלו קדושה, ולכן הוא פוחד לשאול מה המקור של הלוגיקה שלו, ומה קורה אם הוא יגלה שהלוגיקה שלו שגויה. האדם החילוני לא מוכן לקבל את האפשרות שהשכל שלו אינו מוחלט, משום שזה עשוי לגרום לו לאבד שליטה או אפילו להשתגע. כלומר, הן האדם הדתי והן החילוני מפחדים להגיע לתשובה שתסכן את המערכת הפנימית שלהם ואת האמונות שלהם. מה יקרה אם האדם ישאל שאלות על הבורא? כאשר האדם מתחיל לחקור מי ברא את אלוהים, הוא בעצם מתחיל לשאול על ... תפיסת האחדות. למה הדת והחילוניות פוחדות מהאחדות? אליעד כהן טוען שהדת והחילוניות גם יחד מפחדות מרעיון האחדות, כי הוא מסכן את עצם קיומן. הדת בנויה על ההנחה שיש הבדל בין טוב לרע, והחילוניות בנויה על ההנחה שיש לוגיקה ושכל מוחלטים. אם האדם יגיע להבנה של אחדות מוחלטת, הוא יבין שאין הבדל אמיתי בין טוב לרע, ואין הבדל אמיתי בין השכל והלא - שכל. ההבנה הזאת ... של הדת יתמוטטו. גם האדם החילוני יפחד לאבד את האחיזה בשכל ובמציאות הלוגית. לכן, באופן טבעי, שתי הקבוצות לא מעודדות את האדם לחקור את השאלות הללו. כיצד תוביל שאלת המקור להבנת האחדות? אליעד כהן מסביר שכל ... הדתיים יש את הפחד, אלא גם החילוניים מפחדים לשאול מי ברא את אלוהים כי גם לאדם החילוני יש אלוהים, וזה השכל שלו, הוא יכול להוכיח משהו לוגית ומבחינתו זה נכון וזה קדוש, ואיך הוא יכול לשאול אם הלוגיקה נכונה, הוא מפחד כי זה יכול לגרום לו להשתגע אם הוא יגלה ... לא ימצא עליהם תשובה. גם החילוני וגם האדם הדתי פוחדים לשאול, רגע? אבל מה הסיבה של כל הסיבות? מה הסיבה הראשונה? נכון שהחילוני שואל יותר שאלות, אבל עדיין יש את הפחד לשאול ולחקור. ולמי יש אינטרס שהאדם לא ישאל שאלות, לסבל, כי אם האדם לא ישאל, הוא ישאר עם הטיפשות שלו, ואז הוא ימשיך לסבול, הוא ... המפריד בין טוב לרע. גם החילוני, גם מבחינתו זה יבטל את הקיום של הטוב והרע, ואז לא יהיה קיום ללוגיקה, לטוב ולרע, כי קשה להודות בדבר והיפוכו. ועל האדם לא לפחד ולשאול שאלות, מי ברא את אלוהים? ומי ברא את ...
התמודדות עם חזרה בתשובה, בן חוזר בתשובה, ילד חוזר בתשובה, בעיות הורים וילדים, חינוך ילדים, חזרה בשאלה, למה חוזרים בתשובה? למה חוזרים בשאלה? איך להחזיר בשאלה? הינדיק
... ללא ילדים, שחזר בתשובה למרות שאין לו סיבה נראית לעין לעשות זאת. אליעד מציין כי לעיתים אנשים חוזרים בתשובה משום שהם מאמינים שכך תיווצר משמעות לסבל שלהם. ייתכן שבעולם החילוני האדם חש תחושת ריקנות וחוסר משמעות, וכעת, אף שעדיין רע לו, לפחות יש לו ... מאמין שהתגמול האמיתי יגיע לאחר המוות. מה לעשות כשהבן חוזר בתשובה וההורים רוצים להחזיר אותו בשאלה? אליעד מסביר שכאשר ילד או בן חוזר בתשובה, וההורים רוצים שהוא יחזור לחילוניות, הם צריכים להבין את הסיבות שגרמו לו מלכתחילה לחזור בתשובה. לדעת אליעד, ...
הדתה מה זה, האם יש הדתה? בעד הדתה, נגד הדתה, הדתה במערכת החינוך, הדתה בספרי הלימוד, הדתה של מערכת החינוך, הדתה בחינוך, הדתה בישראל, לימודי יהדות בבתי ספר, מהי הדתה? תהליך הדתה פירוש
הדתה מה זה, האם יש הדתה? בעד הדתה, נגד הדתה, הדתה במערכת החינוך, הדתה בספרי הלימוד, הדתה של מערכת החינוך, הדתה בחינוך, הדתה בישראל, לימודי יהדות בבתי ספר, מהי הדתה? תהליך הדתה פירוש
... שלו. הוא פותח בכך שההגדרה הנפוצה של הדתה במערכת החינוך היא הכנסת אלמנטים הנתפסים כדתיים לתוך תכני הלימוד החילוניים, ובכך לעורר תחושת איום מצד הציבור החילוני. הוא מפרט שהפחד העיקרי הוא מהאפשרות שישלטו בתודעה של הילדים דרך תכנים דתיים. עם זאת, אליעד מבהיר כי יש הבדל משמעותי בין לימודי ... מהו הפרדוקס הקשור בהדתה לפי אליעד כהן? אליעד כהן מציג פרדוקס מעניין בנושא ההדתה: בעוד שבמערכות החינוך החילוניות מחדירים תכנים דתיים במסווה, הרי שבמערכות חינוך דתיות לעולם לא יאפשרו כניסה של תכנים חילוניים. הוא נותן דוגמה לכך שבמוסדות דתיים יש פיקוח הדוק על התכנים, ואפילו ספרים שנקנים בחנויות עוברים בדיקות ואישורים על ידי רבנים, כדי ... כגון איסור להציג תמונות של נשים או ילדות בספרי לימוד. לדבריו, אם המערכת הדתית דוחה כל אפשרות לכניסת תוכן חילוני לספריה, זה יוצר מצב אבסורדי, כי באותו זמן המערכת החילונית מקבלת, לעיתים בלי התנגדות מספקת, תכנים דתיים במסווה של ידע כללי או עובדות. הוא מדגיש את הצורך להפריד באופן ברור בין אמונות לבין ... הדדי בין המערכות, ומבקש מהממסד הדתי שלא לדחוף פירושים דתיים למקומות שבהם אינם רלוונטיים, בדיוק כפי שהממסד החילוני אינו דוחף רעיונות חילוניים לספרי לימוד דתיים. הדתה מה זה? הדתה במערכת החינוך בעד או נגד הדתה? מה ההבדל בין לימודי יהדות להדתה? לימודי יהדות בבתי ספר האם ...
עימות בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין אתאיסט למאמין, טענות של מחזירים בתשובה, טענות של מחזירים בשאלה, האם לחזור בתשובה? האם להיות דתי? איך לדעת מי צודק? אמונה באלוהים או כפירה באלוהים
עימות בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין אתאיסט למאמין, טענות של מחזירים בתשובה, טענות של מחזירים בשאלה, האם לחזור בתשובה? האם להיות דתי? איך לדעת מי צודק? אמונה באלוהים או כפירה באלוהים
... בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין אתאיסט למאמין, טענות של מחזירים בתשובה, טענות של מחזירים בשאלה, האם לחזור בתשובה? האם להיות דתי? איך לדעת מי צודק? אמונה באלוהים או כפירה ... כהן מתאר את עימותו עם רב אמנון יצחק, ויכוח שמייצג את המחלוקות המוכרות בין דתיים לחילונים, בין מאמינים לאתאיסטים, ובין אנשים החוזרים בתשובה לבין אנשים החוזרים בשאלה. כל אחד מהצדדים מציג את עמדותיו על האמונה, על הדרך בה יש להבין את התורה ... רק באמיתות הדת, אלא גם בהתנהלותם של הדתיים עצמם. הרצאה זו עוסקת גם במעבר שבין דתיות לחילוניות ובחזרה בשאלה או בתשובה. כהן מעלה את השאלה: איך ניתן לדעת אם אדם שינה את אמונתו באמת, או שמא הוא פשוט עבר שינוי זמני או מתוך תחושת בלבול? האם שיחה ... משמעי, ושלעיתים אנו חייבים להטיל ספק ולהתעקש לחפש את התשובות מתוך עצמנו. ויכוח דתי חילוני החזרה בתשובה החזרה בשאלה אמונה בכפירה באלוהים שאלות על התורה והמצוות שיחות עם רבנים הוכחות לאמיתות התורה מהי האמת? איך נוכל לדעת מי צודק? איך ... ודת. לאורך ההרצאה, כהן מציין את קשייו עם עקרונות הדת והאמונה, ומתאר את האתגרים שבין חילונים לדתיים, בין אתאיסטים למאמינים, ובין מצבים בהם אנשים עוסקים בהחזרה בתשובה או בשאלה. כחלק מהוויכוח, כהן מתאר את הטעויות שמיוחסות לדתיים, את הצביעות ... האמונה של אחרים, או שניתן לפתח דעה עצמאית ולבדוק את האמת באופן אישי? וויכוחים דתיים וחילוניים החזרה בתשובה האמונה באלוהים מוסר דתי וטעויות דתיות האם יש אלוהים? החזרה בשאלה ויכוח אתאיסטים מול מאמינים ויכוח בין כופר למאמין, ויכוח בין מאמין לאתאיסט, ויכוח בין חילוני לדתי, האם צריך לשמור מצוות? האם יש או אין אלוהים? ויכוח כופר עם אמנון יצחק, ויכוח אתאיסט עם אמנון יצחק, ויכוח עם מחזירים בתשובה, מה לענות למחזירים ... שאין אלוהים, איך לדעת מי צודק? להחזיר רבנים בשאלה, איך להחזיר מישהו בשאלה? למה חילוניים חוזרים בתשובה? למה דתיים חוזרים בשאלה? איך לדעת מי יותר חכם? איך לטפל במשוגעים? איך לטפל במחלות נפשיות? איך לטפל בהפרעות נפשיות? איך לטפל בחולי ... עבירות שאדם דש בעקביו, מצוות שאדם דש בעקביו, זלזול במצוות, איך לשכנע דתי? איך לשכנע חילוני? חזרה בשאלה, חזרה בתשובה, סרטים מומלצים, הסרט תעתועי נפש, מחלת הרדיפה, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני, איך חושבים משוגעים? מה ההיגיון של משוגעים? תודעה של דומם, הטלת ספק של משוגעים, איך משוגעים חושבים? למה משוגעים משוגעים? כמה אנשים החזיר בתשובה הרב ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: חילוניות, איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: חילוניות, איך להצליח בראיון עבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למצוא זוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לנהל את הזמן? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשתול מחשבות? איך לפרש חלומות? איך ליצור אהבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בזוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? בשביל מה לחיות? למה העולם קיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם באמת הכל לטובה? האם הכל אפשרי? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? אולי אנחנו במטריקס? האם אפשר לדעת הכל? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? האם יש אמת מוחלטת? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם לדומם יש תודעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לזוגיות, ייעוץ אישי, אימון אישי לפרישה בתחום חילוניות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2656 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 11:59:16 - wesi1