אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה חילונים ✔רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד?

אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי.

אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה:
  1. התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ההנחות.
  2. תשובה שנייה טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי.
  3. התשובה השלישית אומרת שהשאלה עצמה לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן.
למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית.

אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו?

אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: "אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, " וגם התבטא: "יש לי דברים יותר חשובים מהתורה." רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים.

רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות מיוחדים והסביר שהוא כבר לא רואה בכך משמעות. הוא אפילו אמר שבשבת כבר לא אכפת לו אם הוא עושה עבירות, כי הוא מבין שהכל מאלוהים.

הוא סיפר בסיפורי מעשיות על רב שהבן שלו חשב שהוא עשה עבירה ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק.

בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת.

מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי?

אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך.

אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא הייתה לו באמת שאלה.

מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים?

אליעד מוסיף הסבר נוסף לפיו קיימים אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר הוא המשיך להחמיר יותר. המשמעות היא שכל האפשרויות קיימות במקביל, ולכן אין משמעות מיוחדת לבחירה הספציפית שנעשית ביקום...
- אני רוצה לשאול אותך שאלה.

בתור אחד שלומד ממני מספיק זמן, אני רוצה לשאול אותך שאלה.

אם רבי נחמן באמת הבין את כל מה שהוא הבין, למה בסופו של דבר הוא נשאר דתי?

יש לך לזה הסבר? הסבר מלא שאתה שלם איתו?

- כן.

- באמת?? ברור לך ב100 אחוז אם רבי נחמן..

- כרגע ברור.

- מה ברור לך?

- אני כביכול בניסיון שלי, אם בחיים אני רואה משהו ש.. אה.. נראה לי כטוב או רע, בסדר? אז היום אני מסוגל לקחת אותו ולראות גם את ההיפך. כאילו לראות ממש מאותה סיבה למה הוא טוב בשבילי למה הוא טוב לי באותו רגע לראות למה מאותה סיבה הוא גם רע. אוקי?

- אוקי.

- עכשיו בגלל זה אני עושה כזה סוג של אינדוקציה עכשיו, ואני אומר אוקי אם רבי נחמן עשה את זה בכל הדברים, בכל רגע ורגע בחיים שלו אז כל דבר שקרה לו אז מבחינתו זה היה טוב ורע באותה מידה לא יכול לבחור מה, מה זה. לכן זה כבר באמת לא משנה.

- צודק.

- אם הוא היה אה.. נגיד בקהילה שהוא היה ב...

- אם נטען ונאמר ש.. הוא היה בזה, כן.

- שהוא היה רב שם וכל זה. אז אה.. אז אני חשבתי כאילו לשאול אותו אם יש לך בחירה חופשית, אז אתה אז כאילו.. ירצה.. ירצה.. הוא הגיע לאיזו הארה כזאתי.. כאילו הוא הגיע למה שהוא הגיע אז הוא ירצה.. אה.. לא לצמצם את עצמו. זאת אומרת בעיניי הכל הקטע של..

- תעצור תעצור. מה זאת אומרת לא... מה זאת אומרת ירצה לא לצמצם את עצמו? מה הכוונה?

- שכאילו הוא... שהוא ירגיש שהדת מגבילה אותו. אבל אם אתה מגיע, זה מה שאני מבין עכשיו. שאם אתה מגיע אה.. אם הוא הגיע למצב ש.. שבאמת זה היה לא משנה, זאת אומרת, אה.. המצוות, הוא לא הסתכל עליהן כמו שאני מסתכל עליהן. זה לא משהו מגביל.

- או לא משהו שרק מגביל או משהו שגם מגביל וגם לא מגביל או משהו שאתה בוחר שיגביל אותך.

- אז בשבילו זה כדי לעשות מצווה מסוימת וללכת לים בשבת זה כאילו אותו דבר.

- זה גם מצווה, צריך ללכת לים בשבת.

- כן.

אז בסדר ואני.. אני פשוט לא ברמה הזו אבל בגלל שאני משליך כאילו..

- אז אני שואל את השאלה הזו ממקום אחר. אנשים שואלים: אם רבי נחמן הבין הכל, אז למה הוא היה דתי.

יש הרבה תשובות אפשריות לשאלה.

תשובה ראשונה אפשר להגיד, אוקי הוא לא הבין הכל. נכון זה הוכחה שהוא לא הבין הכל. פשוט.

תשובה שנייה, נכון, מי שמבין הכל צריך להיות דתי. אתה מבין הכל אז תהיה דתי. מה אתה רוצה?

תשובה שלישית, מה איכפת לי מה רבי נחמן. מה אתה חושב? אתה חושב שזה האמת? אתה חושב זה ככה? תעשה מה אתה חושב? לא איכפת לי מה רבי נחמן חשב. מה אתה חושב.

אבל בואו ננסה בכל זאת להגן על הטענה שאומרת שרבי נחמן היה דתי אה.. חי אורח חיים דתי, ואף על פי כן הוא בתוכו לא היה דתי.

לפחות לפי הטענה שלי, מי אמר שזה נכון? זו שאלה אחרת אבל בואו ננסה לחשוב האם אפשר להגן על טענה כזאת. האם אפשר להגן על תפיסה שאומרת שרבי נחמן היה חילוני בתוכו ואף על פי כן הוא היה דתי בהתנהגות שלו.

למרות שזה לא מחוייב כי אני מסביר עוד פעם זה לא באמת משנה. כאילו.. לצורך העניין, גם רבי נחמן יכל להיות דתי בתוכו ובחוץ וזה לא משנה את העובדה... את האמת. השכל לא ישתנה בגלל רבי נחמן.

כשאני אומר שרבי נחמן היה בתוכו דתי וחילוני ואף על פי כן הוא היה דתי בחוץ, זה בעצם קרדיט שאני נותן לו בכלל. יכולתי להגיד לא הוא גם טעה כמו כולם. זה לא.. זה סוג בכלל של בונוס כאילו מהפרספקטיבה שלי, אני בכלל מפרגן לו שאני אומר אתה יודע הוא לא היה טיפש כמו כולם בתוכו הוא ידע את האמת. פרספקטיבה שלי אבל זה לא מחוייב להגיד את זה.

עכשיו, כאילו אני לא נשען על זה שאני חושב שהוא היה חילוני אני לא אומר אני הולך אחרי רבי נחמן והוא היה חילוני והוא רק התנהג כמו דתי, לא. מה איכפת לי ממנו אני הולך אחרי מה שאני חושב אני נותן לא את הקרדיט כי אני אומר לא יכול להיות שבן אדם שכל כך חיפש את האמת יחשוב שהיה.. יחשוב באמת שצריך להיות דתי זה לא יכול להיות. בשכל זה לא יכול להיות.

עכשיו השאלה היא, איזה היגיון יכול להיות שבן אדם שהוא בתוכו אה לא יאמין בדת היהודית שהוא לא יחשוב שהיא מחוייבת אף על פי כן מנהל אורח חיים דתי.

אז לצורך העניין קודם כל ברמה העובדתית, צריך לשים לב לכמה דברים שקרו. שרבי נחמן חזר מארץ ישראל

ועוד פעם מה שאני אומר זה פרספקטיבות זה לא שזה התשובה המוחלטת, זה לא שאני נסמך על זה אבל נותן פרספקטיבות. עובדתית שרבי נחמן חזר מארץ ישראל התחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה. שהוא חזר מארץ ישראל הוא לא רק שהתחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה הוא גם אמר, הוא גם אמר הבאתי לכם מתנה את המחלוקת.

עכשיו, אם אתה תחקור ותגשש תכתוב בגוגל: המחלוקת על רבי נחמן מברסלב ותלך לס.. ונכתבו קונטרסים, נכתבו ספרים. אפילו בדורינו נכתבו ספרים נגד רבי נחמן מברסלב שמסבירים למה רבי נחמן מברסלב טעה. היום בדורינו אנו נכתבו ספרים למה רבי נחמן מברסלב טעה.

מה שקרה שמה זה שאחת הסיבות שהייתה מחלוקת על רבי נחמן מברסלב זה בגלל שכשהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא רעיונות שהם לא דתיים. הסיבה שהממסד הדתי הכי מפחד מרבי נחמן מברסלב זה כי חסידי ברסלב הם הכי לא דתיים. זאת אומרת רבי נחמן מרבסלב הוא כאילו לקח את היהדות ואמר אוקי תסתכל על המהות של זה, למרות שזה לא מדויק בדיוק מה שאני אומר כי אפשר להגיד שגם לייטמן וכאלו הם אותו דבר אבל ברמת העיקרון רבי נחמן מברסלב, אנשים מפחדים ממנו כי הוא כא.. הדתיים, כי הוא כאילו נראה דתי פורמאלי ואף על פי כן הוא מלמ.. התלמידים שלו הם הכי לא מתייחסים לדת ברצינות למצוות עד כדי כך שיש זרמים שלמים בברסלב שבאמת הם אה.. כמו אחד שנקרא וכל מיני כאלו שבאמת בטוחים שרבי נחמן התכוון להגיד תפסיק לשמור מצוות. לא ברמה של מה שאני מתכוון אבל ברמה יותר בסיסית.

עכשיו, כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל הוא אמר ככה: בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית, לא בדיוק הציטוט אבל בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית שאני יכול לקיים את כל המצוות גם בלי לקיים אותן בפועל. זה משהו שהוא אמר. הוא אמר בספר. אז תשאל אותו אז למה אתה מקיים אותן בפועל? שאלה אחרת אבל הוא אמר בארץ ישראל השיג את קיום כל התורה כולה שהוא אמר גם אם לא הייתי יודע איזה יום היום, לא יודע שזה שבת גם לא היה לי תפילין ולא היה לי זה אף על פי כן הייתי מקיים את זה או במילים אחרות הוא אומר לך והוא אמר אני מקיים את המצוות כמו שאברהם יצחק ויעקוב קיימו אותן לפני שקיבלו אותן. כאילו אני לא באמת צריך לקיים אותן כדי לקיים אותן.

בנוסף לזה אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא הרבה רעיונות של כפירה. במובנים מסויימים. לדוגמה הוא אמר וזה דברים שיש כ.. שהשמיטו את זה נגיד הספר חיי מוהר"ן יש בו הרבה השמטות יש ספר חיי מוהר"ן בלי השמטות. מה השמיטו? את כל הדברים שהוא התחיל לבטא רעיונות אפיקורסים. לדוגמה נגיד הוא אמר: אני אין לי בעיה גם לשמוע לשון הרע. אבל אמרו אבל אסור לשמוע לשון הרע אבל הוא אמר לי אין בעיה כי אני מבין גם את הטוב שבלשון הרע. או לדוגמה הוא אמר: דוד המלך אה.. חטא ככה וככה ואני אפילו את החטא הזה אין לי. או שהוא אמר גם משה רבינו צריך ללמוד ממני או שהוא אמר גם הרבנים צריך לגייר אותם או שהוא אמר כמו שצריך לגייר את הגויים כך צריך לגייר את הרבנים. או שהוא אמר אני יש לי דברים יותר חשובים מהתורה וכו' וכו' וכו' זה דברים שהוא התחיל להגיד אותם רק אחרי שהוא חזר מארץ ישראל לפני כן הוא לא אמר אותם.

אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא כל הזמן נתן עקיצות כזה ליהדות, לרבנים, לממסד הוא כל הזמן עקץ את המערכת. הוא אמר והוא אמר אני לא מחויב לחוקים הוא עדיין אמר אני שומר את החוקים אבל אני לא מחויב להם אני כאילו מעל אני מעבר למנגנון.

דבר נוסף ברמה הטכנית, כשהוא חזר מארץ ישראל הוא הפסיק את כל החומרות הוא הפסיק את כל הצומות.

- איזה צומות?

- את כל הצו.. את כל הצומות ואת כל החומרות הוא הפסיק, הכל הפסיק. הוא אמר אני יותר לא מחמיר בכלום. חייב לעשות? כן. לא אני לא עושה. לא צריך להחמיר.

למה?

למה מה אתה לא חשוב לך הוא אומר לא.. לא אני לא צריך כאילו זה לא משנה אין לזה משמעות.. טוב, מה את זה חייבים? בסדר אז בא נעשה.. חוץ מזה זה לא משנה.

יותר מזה, בהתחלה בספר שיחות הר"ן או משהו כזה, רבי נחמן אומר אפילו שמגיע יום שבת אני גם לא כל כך איכפת לי אם אני עושה עבירה או לא כי אני יודע שבכל מקרה הכל מאלוהים.

זה כאילו כמו להגיד, כמו להגיד טוב תראה הבנתי שזה הכל מאלוהים אז לא משנה כלום. גם את הוא אמר זה כתוב בספר.

עכשיו, דבר נוסף בספר סיפורי מעשיות רבי נחמן סיפר על רב ובן יחיד שהסיבה שהבן של הרב התרחק מהצדיק זה בגלל שהוא חשב שהצדיק עשה עבירה. מה רבי נחמן בא לרמוז לך בזה? אתה יודע יכול להיות שגם יום אחד תראה את הצדיק עושה עבירה אבל זה לא בהכרח שזה.. אבל זה לא בהכרח כאילו שהוא.. שהוא לא בסדר. יותר מזה רבי נחמן גם באיזה שהוא מקום אמר אנשים חושבים שאם צדיק עשה עבירה אז הוא לא צדיק ואני אומר לא נכון הוא יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק. גם את זה הוא אמר. הוא אמר אחר כך הוא יחזור בתשובה. אבל בעיקרון הוא אמר אין בעיה אפשר לעש.. אפשר לעשות עבירה ולהישאר צדיק. מי אמר שצדיק לא עושה עבירה? אולי צדיק.. אולי אתה יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק?

עכשיו, ברמת החיים הפיזיים של רבי נחמן כשהוא חזר מארץ ישראל הוא גם התחיל לעשות עוד דבר הוא גם היה נוסע למקומות של גויים.

הוא עשה עוד דבר, לא יודע התחיל לעשות יותר מדויק עשה זה שהוא עשה אני יודע זה שהוא התחיל לא יודע בדיוק אבל בעיקרון כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל, למה דווקא ארץ ישראל? זה לא משנה אבל במובן המטאפורי כשהוא הבין את מה שהוא הבין הוא התחיל ללכת לגויים. מה הוא עשה? קודם כל אחת הסיבות שהיה על רבי נחמן מחלוקת כשהוא הגיע לאומן, אה... רבי נחמן נפטר בעיר.. אומן נכון? בעיר אומן. הוא היה בברסלב ואז הוא עבר לאומן. ושמה הוא גר אצל האפיקורסים הכי גדולים. כאילו היו בטוחים נשרף לו הבית בעיר ברסלב היו בטוחים שהוא יעבור לגור באיזה בית של דתיים. איפה הוא אמר אני רוצה לגור בבית של הכופר הכי גדול. שם אני רוצה לגור. מי היו החברים שלו הכי טובים או בין החברים שלו הכי טובים? הכופרים, הכופרים הכי גדולים באומן האפיקורסים היו החברים שלו איתם הוא היה יושב, איתם הוא היה משחק שחמט וכו' וכו'

זה לא רב שלמד בבית כנסת זה רב שהיה משחק שחמט עם אפיקורסים. והוא היה מדבר שיחות חולין ובשבת בבוקר במקום ללמוד תורה הוא היה משוחח שיחות חולין ורכילויות. והיו רבנים שחלקו עליו אז אמרו לו מה פתאום ביום שבת אתה מדבר שיחות חולין ולשון הרע? והוא אמר לו והוא אמר לו אני אסביר לך מה מרומז בזה. זה כאילו בעצם להגיד לו במילים אחרות יש לי פרספקטיבה אחרת על המציאות. אז תשאל אז למה הוא לא נסע לים בשבת? זה שאלה אחרת אבל בעיקרון יש הרבה רמיזות שמראות שהוא כאילו התחיל לתפוס את כל הקטע של המציאות בצורה אחרת.

וגם ברמה הפרקטית, התחלתי להגיד קודם, הוא היה נוסע הוא היה מתחפש ל.. הוא היה מתחפש לסוחר אוקראיני. היה מתלבש כמו סוח.. כמו גוי והיה לוקח את העגלון שלו ואומר לו טוב בוא ניסע לעיר והיה אומר לו טוב אתה תחכה לי פה והיה חוזר לפנות בוקר. ואז כתוב אפילו מסופר שהוא היה מדבר איתם בנושאים שלהם והם לא היו יודעים בכלל שהוא רב. לא היו יודעים שהוא יהודי.

לתלמידים שלו הוא הסביר, למה אני עושה את זה? כי על ידי שאני מדבר עם.. איתם בנושאים שלהם אני מעלה את הנשמות שנפלו לדברים האלה. שיש בזה באמת שכל כי כשאתה מדבר על השיחות חולין יש כאילו נשמות שנופלות דרך השיחות חולין ואם אתה מדבר על השיחות חולין ואתה מתכוון למהות אתה יודע.. כל מיני סיפורים ועניינים אבל מצד האמת באורח החיים שלו הוא לא חי אורח חיים דתי. כאילו היה את החיים של הקהילה והיה מחוץ לקהילה. מחוץ לקהילה הוא עשה מה שהוא רצה הוא לא ב.. עם האח הגדול 24 שעות עליו מצלמה.

בפועל גם כמעט ולא פגשו אתו. היו פוגשים אותו שלוש פעמים בשנה ברמת העיקרון המסה של התלמידים. רוב היום הוא גם היה מסתגר בחדרו. אף אחד לא היה יודע מה הוא עושה מה הוא בדיוק זה..

עכשיו, ואף על פי כן ולמרות הכל, באורח החיים המרכזי הוא עדיין נשאר דתי. באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי. עכשיו למה באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי? אז ההיגיון אומר, בהנחה שהוא אמר שהוא הבין את כל מה שהוא הבין, אז ההיגיון אומר שבאורח החיים הוא נשאר דתי בגלל שזה מה שהיה לו נוח.

עכשיו, עכשיו ופה מתחילים לשאול את השאלה ואז פה מתחילה השאלה. אומרים, רגע אז אם באמת היה לו נוח ואם באמת הוא הבין שאין הבדל אז למה הוא בחר דווקא את זה? למה הוא בחר דווקא את זה.

עכשיו אה.. עכשיו, מה האמת? האמת שלשאלה הזו אין תשובה מוחלטת. אין תשובה אבסולוטית ללמה הוא בחר דווקא את זה. עכשיו לא רק שאין תשובה מוחלטת לשאלה אם רבי נחמן אמר שאין הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, אלא כל בן אדם אתה יכול לשאול אם בתוך תוכו הוא מבין שאין הבדל אז למה הוא בוחר דווקא את זה? כאילו זו שאלה שנכונה לגבי כל אחד.

כאילו העוצמה של השאלה, אם רבי נחמן אמר שאין אצלו הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, זה נכון לגבי כל אחד. גם אתה בתוכך אם תבדוק תראה שלא איכפת לך אז אם לא אכפת לך למה אתה בוחר דווקא את זה? כי.. עכשיו, עכשיו בנוסף לכל זה השאלה הזו, היא נכונה גם לגבי המציאות באופן כללי.

סליחה, לפני הזה.. קודם כל השאלה הזו אפשר לשאול אותה אותו דבר, אם רבי נחמן הבין שאין הבדל אז למה הוא המשיך בבוקר לאכול ארוחת בוקר? אם רבי נחמן אמר שאצל הצדיק אין הבדל בין חי למת אז למה הוא שמר על חייו? זו אותה שאלה אפשר עדיין לשאול את השאלה הזו.

עכשיו אלא מה, שיכול לבוא מישהו ולהגיד: תקשיב, מי שבאמת אין אצלו הבדל בין חי למת לא... באמת לא שומר יותר על חייו. יכול מישהו לומר. ואז נגיד אוקי ולכן זו הוכחה שטם שרבי נחמן עדיין היה אכפת לו אם הוא חי או מת סימן שהוא לא באמת הבין שאין הבדל. אבל זה אתה יכול להגיד על רבי נחמן אבל מה תגיד על המציאות? כי המציאות בשכל אתה מבין שאין לה הבדל ולמרות שאין לה הבדל אף על פי כן אתה עושה דבר אחד ולא דבר אחר.

בשכל כל אחד מבין שכדור הארץ שמסתובב לא חייב להסתובב. יש.. כמו שיש אפשרות שהוא מסתובב יש אפשרות שהוא לא יסתובב. אז אתה יכול לשאול, אם באמת יש אפשרות שהוא לא יסתובב אז למה הוא תמיד מסתובב? מה האמת? שהוא מסתובב תמיד ואף על פי כן יש אפשרות שהוא לא יסתובב. זה כמו שנגיד רבי נחמן ממשיך להיות דתי אתה אומר לו רגע אתה יכול לא להיות דתי? הוא אומר לך כן. אז אתה אומר לו אז למה אתה בוחר להיות דתי? אומר לך אני יכול לא להיות דתי ובכל זאת אני בוחר להיות דתי. אז אתה אומר לו אז למה אתה כל הזמן בוחר בזה בהתמדה?

אז אני אומר שעל רבי נחמן אתה עוד יכול להגיד, אוקי.. הוא.. הוא.. איך קוראים לזה.. הוא לא באמת הבין. אבל אם.. אבל אם ניקח את השאלה הזו למהות שלה זה כמו לשאול: אם באמת הכל יכול להיות אז למה זה קורה זה ולא אחרת? ולמה קורה דווקא זה כל הזמן? נגיד שאתה עומד מול אלוהים נניח ואלוהים יכול הכל. אתה אומר לו אתה יכול הכל? הוא אמר לך כן יכול הכל ואתה אומר לו אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא הסתובב? אתה אומר לו כן.. הוא אומר לך כן אני יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב. והוא מוכיח לך את זה.

עכשיו לגבי אלוהים אתה לא יכול לומר טוב, כנראה הוא לא יכול. לא. הוא יכול. אז אתה אומר לו רגע, אם אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב אז למה אתה תמיד מסובב אותו? הוא אומר לך אני יכול ואני רוצה תמיד לסובב אותו.

עכשיו, אם אתה תחפש תשובה מוחלטת.. עכשיו, זאת שאלה שאין לה תשובה. זאת אומרת אתה יכול להוכיח שהוא יכול לא לסובב את כדור הארץ ואף על פי כן הוא מסובב את כדור הארץ.

עכשיו זאת שאלה שאין לה תשובה מוחלטת. כאילו, מה האמת? שאצל אלוהים מהפרספקטיבה שלו אין שאלה אם הכל אחד אז למה יש שתיים כי זה בעצם המהות של השאלה. למה אין לו שאלה כי אין אצלו הבדל בין אחד לשתיים. אבל אם יש הבדל בין אחד לשתיים, אם יש הבדל בין משנה ללא משנה אז באמת מה שלא משנה לא יכול... בתוכו משהו משנה.

עכשיו אם מישהו אומר אם רבי נחמן היה לו לא משנה למה הוא היה דתי.. זה כמו לשאול אם זה לא משנה אז למה זה שינה לו להיות דתי? זה כמו לשאול אם אין שניים אז למה יש אחד? זה כמו לשאול אם הכל אחד אם אלוהים הוא אין סופי איך הוא צמצם את עצמו וברא את העולם? זה אותו שאלה.

אתה מבין, אלא מה.. שאין לזה תשובה מוחלטת לשאלה הזאת גם רבי נחמן עצמו לא ידע בסופו של דבר למה הוא ממשיך להיות דתי. גם הוא אם היית שואל אותה אז למה אתה בוחר להיות דתי למה אתה לא בוחר להתאבד? למה אתה לא בוחר.. למה לא.. למה אתה אוכל בבוקר? מה אכפת לך? גם הוא אין לו תשובה מוחלטת לשאלה הזו. בשכל אין תשובה אלא מה שגם אין לו שאלה כי הוא מבין שזו לא שאלה.

ואם אתה רוצה פרספקטיבה נוספת אתה צריך לדעת שיש אין סוף יקומים ובאחד היקומים הנוספים היה רבי נחמן באמת שהבין את מה שהבין ונהיה חילוני, היה רבי נחמן ביקום אחר שהבין את מה שהבין והיה דתי והיה ביקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין והיה דתי והמשיך לצום והיה ביקום אחר מקום שהיה רבי נחמן אחר שהמשיך לצום וצם רק חצי והיה במקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין וצם יותר.

- מה השכל של התשובה הזו?

- השכל של התשובה הזו שמהיבט מסוים יש אין סוף יקומים ובאמת כל האפשרויות התממשו.

- מה זה אומר?

- זה אומר שזה תשובה שהסברתי אותה פעם פעם פעם, אבל עכשיו אני מסביר אותה מחדש. זה אומר שמהיבט מסוים שאתה שואל את עצמך למה אני עושה כך ולא אחרת אחת התשובות היא, אני באמת עושה גם אחרת ביקום אחר אלא מה שביקום הזה אני עושה את זה ולא אחרת.

יש אין סוף יקומים שבכל אחד מהם..

- זה שיש אין סוף יקומים אה..

- מי אמר את זה? זה אתה צריך לחקור את זה לעומק.. מי אמר את זה? לא ניכנס לזה עכשיו יש לזה המון הסברים גם בספר להיות אלוהים וגם בוידאו'ים שהסברתי. אוקי?

בעיקרון בפרספקטיבה של רבי נחמן זה גם לא שאלה למה אני בוחר ככה מה אתה רוצה שאני אבחר אחרת? בסדר ביקום באחד היקומים המקבילים אני גם בוחר אחרת. נכון מהביט מסוים כל האפשרויות קיימות כל הזמן וביקום הזה בוחרים ככה וביקום.. בוחרים אחרת. זו לא שאלה. ואם תתעקש תגיד לו אז למה דווקא פה ביקום הזה אנחנו עכשיו בוחרים את זה ולא אחרת? אין לזה תשובה מוחלטת.

אם אתה בכל זאת רוצה תשובה אתה צריך להבין שאין שאלה להב.. להיכנס פנימה ולראות שאין הבדל ואז אין שאלה.

אבל מי אומר שכל מה שאני אומר זה נכון לגבי רבי נחמן? מי אומר שהוא היה חילוני ואף על פי כן המשיך להיות דתי? אני אומר. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? כן. ומי שאומר בשום פנים ואופן זה לא יכול להיות נכון אז אומרים לו אוקי ואיך תסביר את זה שאתה עצמך בתוך תוכך לא אכפת לך משום דבר בתת מודע עמוק ובכל זאת אכפת לך? ואיך תסביר את זה שהמציאות מבחינתה אין לה שום הבדל ואף על פי כן היא משתנה?

עכשיו אז מי שמתעקש לומר - לא אין אפשרות. לא יכול להיות בשום פנים ואופן שרבי נחמן שאין אצלו הבדל יעשה שינוי, בן אדם כזה גם אין שום אפשרות שהוא יבין שהוא יהיה שלם עם המציאות כי כמו להגיד אין שום אפשרות שיהיה לי רק טוב אף על פי כן אני אבחר משהו. או אין אפשרות שזה לא ישנה לי. כי זה אותו דבר, בן אדם שאומר - תראה אם זה משנה לי אני לא יכול לוותר, אני לא יכול להתעקש עוד.. אני לא יכול להתעקש אז אה.. אז מאותה מידה הוא יגיד לי אם רבי נחמן אין אצלו הבדל למה הוא מתעקש?

עכשיו, בנוסף לכל זה יש ציטוט של רבי נחמן שאמר למישהו - "תקמט את ספרי כמה שאתה רוצה רק אל תזוז מסעיף אחד משולחן ערוך". קודם כל, זה סיפור. זה לא כתוב בספר ליקוטי מוהר"ן, לא בשיחות הר"ן, לא בחיי מוהר"ן, לא בשבחי הר"ן ולא בסיפורי מעשיות זה סיפור שסופר באחד הספרים.

האם מישהו.. האם יש ציטוט מקורי מה רבי נחמן אמר בדיוק? לא. האם מי שכתב תס.. האם רבי נחמן שמע את הסיפור במו אוזניו? לא. זה מישהו שסיפר שרבי נחמן אמר לו. סיפור. מי אמר שהוא אמר לו? לא יודע. האם הוא אמר לו? בא נניח שכן אבל מה בדיוק הוא אמר לו? מה הסי.. מה הניסוח המדויק שהוא אמר לו? לא יודע מה הניסוח המדויק. אבל נניח שהוא אמר לו אז מה אם הוא אמר לו, הוא אמר לו הוא לא אמר לך.

יש.. מישהו בן אדם דתי בא לרבי נחמן ואומר לו - מה לעשות? הוא אומר לו - תעשה ככה וככה.

עכשיו אנשים לפעמים מקבלים תשובה והוא בעצם לא אמר את זה באופן כללי, הוא אמר את זה באופן פרטי. עכשיו ומי אומר שמה שאני אומר זה נכון? אני. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? האם יכול להיות שבאמת כשהוא אמר לאותו אחד תשמור מצוות הוא התכוון רק לאותו בן אדם בגלל השאלה שלו אבל הוא לא באמת התכוון לזה? כן.

ברבי נחמן עצמו יש הרבה הקשרים כשמישהו שאל אותו שאלה, מה לעשות? אמר לו תעשה ככה, אמר לו באמת לעשות ככה? אמר לו כן באמת לעשות ככה, אמר לו באמת לאמיתה? אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה אחרת.

יש מקרים, מסופר שר.. שאל אותו, תגיד לי לעשות ככה? אמר לו כן. מה לעשות, ככה? כן תעשה את זה והוא אמר באמת, לעשות ככה? הוא אמר לו, כן. והוא אמר לו באמת לאמיתה לעשות ככה?? והוא אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה משהו אחר.

עכשיו, בן אדם מקבל תשובה לפי מה שהוא רוצה לשמוע. כשמישהו אומר למה נתנו לי תשובה כזאת? תשאל את עצמך תגיד לי ואם היו נותנים לך תשובה הפוכה, גם היית מקבל את זה? זה כמו שאחד אומר אז למה רבי נחמן לא אמר את מה שאתה... את מה שהוא התכוון? הייתי אומר לו ואם הוא היה אומר היית מקשיב לו? הוא היה אומר לי, לא מה פתאום הייתי אומר שהוא כופר. אז לכן הוא לא אמר לך אז מה אתה רוצה?

הרבה פעמים רבי נחמן אמר אין לי עם מי לדבר, אף אחד לא מבין אותי. שהרבי.. שהתלמיד של רבי נחמן אמר לו, תגיד לי למה אתה מדבר עם האפיקורסים באומן, מה לך ולהם?? הרי אמר לו, מילא אנחנו דומים אבל מה לך ולהם? אמר לו ואתה, מה אתה דומה לי? אתה כמו נוצה עושים לך פווו ואתה עף כאילו מה אתה חושב?? אתה חושב שאתה קשור אליי יותר מהם? מהה.. מהלי ולך בכלל? הוא בא אליו בגישה שתקשיב אנחנו דתיים, אנחנו שומרי מצוות. אני מבין את החיבור שלך אלינו אבל מה אתה בכל.. מה אתה מדבר כל כך הרבה עם האפיקורסים...
קשה לחשוב פרספקטיבה לצמצם את עצמך יותר חשוב רוצה לשמוע למה אתה אוכל אדם דתי לסמוך פתרון יקומים צדיקים אלוהים אמונה אמונה ב אמונה באל אמונה באלוהות אמונה באלוהים אמונה דתית אמונות ברסלב דת דתי דתיים הדתיים החרדים התורה חוזר בשאלה חוזר בתשובה חוזרים בשאלה חוזרים בתשובה חזרה בשאלה חזרה בתשובה חילוני חילונים חסידות ברסלב חסידי ברסלב חרדים יהדות יהדות תורה מצוות אלוהים יוצא בשאלה יוצאים בשאלה יציאה בשאלה כפירה באלוהים להאמין באלוהים להוציא בשאלה להחזיר בשאלה להחזיר בתשובה לחזור בשאלה לחזור בתשובה לכפור באלוהים לצאת בשאלה לשמור מצוות מחזירים בשאלה מחזירים בתשובה מצווה מצוות נחמן קיום מצוות רבי נחמן רבי נחמן דתי רבי נחמן חילוני רבי נחמן מברסלב שאלה שמירת הלכה שמירת התורה שמירת מצוות שמירת תורה תורה תשובה
קומץ חרדים, עשבים שוטים, האם באמת מדובר רק בקומץ חרדים? למה מתנגדים לחרדים? למה אנשים נגד החרדים? האם ההתנגדות לחרדים מוצדקת? מדינה יהודית ודמוקרטית, נטורי קרתא, חילונים וחרדים, החברה החרדית, חילונים ודתיים
... רק בקומץ חרדים? למה מתנגדים לחרדים? למה אנשים נגד החרדים? האם ההתנגדות לחרדים מוצדקת? מדינה יהודית ודמוקרטית, נטורי קרתא, חילונים וחרדים, החברה החרדית, חילונים ודתיים מה הבעיה עם הצביעות כלפי החברה החרדית? ההרצאה מתחילה בהצגת השאלה האם ההתנגדות ... כלפי החברה החרדית, שכן היא איננה משמיעה את קולה באופן חד משמעי בנוגע להפרות כאלה. האם החברה החרדית שונה מבחינה מוסרית מחברה חילונית? אליעד מציין את ההבדלים בין התנהגות בחברה חילונית וחרדית במצבים דומים, ומדגיש את חוסר ההתמדה בהצגת עקרונות מוסריים וערכים. הוא מסביר כי החברה החרדית מצפה מהחילונים לשמור על הערכים הדתיים שלה, אך כשזה מגיע לפגוע בערכים של המדינה או של אחרים, החרדים ... גם כאשר מדובר בנושאים שהם לא קשורים ישירות לדת. קומץ חרדים? צביעות חברתית הסכמה שבשתיקה החברה החרדית והחוק הבדלים בין חברה חילונית לחרדית השתיקה בהוקעת פשעים שנאת חרדים, למה שונאים חרדים? האם הגיוני לשנוא חרדים? ...
רבי נחמן מברסלב, חסידי ברסלב, חסידות ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד
... אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד למה רבי נחמן מברסלב לא עזב את המסגרת הדתית? ... כדי לפנות ישירות לחילונים או לאנשים בעלי תפיסת עולם שונה לחלוטין. לכאורה, רבי נחמן יכול היה לנטוש ... למשל, מוסלמים, חילונים או אנשים מתרבויות אחרות. אך אליעד מבהיר שהדבר לא היה אפשרי בתקופתו של ... שההבדל בין דתי לחילוני או אפיקורס אינו קריטי בעיניו של רבי נחמן, כי מה שחשוב באמת הוא היושר ... יותר לאמת מאשר אדם חילוני או אפיקורס. בעיני רבי נחמן, גם מי שמאמין באלוהים וגם מי שלא מאמין, שניהם ... לפי רבי נחמן? האם חילונים רחוקים יותר מהאמת? מדוע חסידי ברסלב מצנזרים את רבי נחמן? מהו הסיפור על ...
שנאת חרדים, הסתה נגד חרדים, רוצחים חרדים, גיוס חרדים לצבא, אברהם אבינו, חרדופוביה, לשנוא חרדים, לא תרצח, ישי שליסל, רצח על רקע דתי, שקרים של דתיים, פרשת פנחס, שנאה לחרדים, שמיעת קולות
... הציבור החרדי נוקט באפליה כלפי חילונים? אליעד טוען כי יש יחס של אפליה כלפי חילונים מצד החרדים, במיוחד כשהם מנסים להכתיב אורח חיים דתי לחילונים, כמו כיבוד השבת או סגירת עסקים. הוא רואה בכך מקור לאנטגוניזם כלפי הציבור החרדי. לסיכום אליעד כהן סבור כי ... כלפיו תהיה גדולה יותר מאשר על חילוני רגיל. אליעד מוסיף דוגמה לגבי גיוס חרדים, שהחרדים זועמים כאשר מבקרים אותם על כך שהם אינם מתגייסים. הוא מסביר שבמקרה של חילונים, מי שלא מתגייס נתפס כבעיה פרטית, בעוד שבמקרה של חרדים, אי הגיוס הוא מוגן בחוק, והם אף דורשים לא להירשם כמי ... הציבור החרדי נוקט באפליה כלפי חילונים? אליעד טוען שיש יחס של אפליה כלפי חילונים מצד חרדים, שמנסים להכתיב אורח חיים חילוני (כמו נסיעות בשבת או סגירת עסקים) בהתאם לאמונתם הדתית. הוא מבקר את העובדה שחרדים רבים מנסים לכפות את אורח החיים ...
פוליטיקה, יחסי דתיים חילוניים, החרדים במדינת ישראל, הרב אמנון יצחק, הרב עובדיה יוסף, צביעות דתית, צביעות חילונית, פחד לחזור בתשובה, פחד לחזור בשאלה, שוויון בנטל, שוויון זכויות, שוויון חובות
... יחסי דתיים חילוניים, החרדים במדינת ישראל, הרב אמנון יצחק, הרב עובדיה יוסף, צביעות דתית, צביעות חילונית, פחד לחזור בתשובה, פחד לחזור בשאלה, שוויון בנטל, שוויון זכויות, שוויון חובות מהן הסיבות למתחים בין הדתיים לחילוניים בישראל? במהלך ההרצאה, נוגע אליעד כהן במגוון נושאים הקשורים לפוליטיקה הישראלית וליחסי דתיים - חילוניים. הוא מסביר את המתח העמוק בין הציבור הדתי והחילוני, במיוחד בנוגע לעמדות כלפי החרדים במדינת ישראל, הדת, הצביעות הדתית והחילונית, והפחדים המשותפים לשני הצדדים. המתח הזה נובע ממספר גורמים: שוויון בנטל - ישנה תחושה בקרב החילונים שהחרדים לא תורמים מספיק למדינה, בעוד שהחרדים טוענים שיש להם תרומות רוחניות ייחודיות. שוויון זכויות ושוויון חובות - כל צד טוען כי הוא נפגע מהשוויון, במיוחד בנוגע להתמודדות עם צבא, עבודה ומסעות חינוכיים. פחד לחזור בתשובה - ישנם חילונים שמפחדים להתקרב לדת או להיכנס לאורח חיים דתי, בעוד שלדתיים יש פחד להימנע מהחזרה בתשובה. צביעות - אליעד מדגיש את הצביעות בשני הצדדים: הדתיים שמצד אחד רואים את החילוניים ככופרים, ומצד שני תומכים בהכנסת רפורמות שיסייעו להם באופן אישי. החילוניים, לעיתים, נראים כמתפשרים על עקרונותיהם הדתיים כדי לשמור על יחס טוב עם הדתיים. מה הקשר בין הפוליטיקה והאמונה הדתית? במהלך ההרצאה, אליעד מתאר את האופן ... הרבנים השונים, במיוחד כשמדובר בשמועות המופצות עליהם בתקופות בחירות. איך נראית הצביעות שבין הדתיים לחילוניים? בהרצאה, אליעד עוסק גם בשאלה מהו היחס האמיתי בין הדתיים לחילוניים, תוך הדגשה של הצביעות הקיימת בשני הצדדים. הדתיים מצד אחד מעדיפים לשמור על עקרונותיהם, אך מצד שני יש נטייה להתפשר כשזה נוגע לעניין אישי, כמו בקבלת קצבאות ומימון ציבורי. החילונים, לעיתים, לא מאמינים באמת בדת, אך הם מפחדים להציג עמדות חזקה מדי, כיוון שהם חוששים מהתוצאה החברתית והפוליטית של התנגדות. התגובות של הדתיים לחילוניים - אליעד מציין את ההתנהלות של הדתיים כאשר הם לא מוכנים להשלים עם מציאות חילונית כלשהי. התגובות של החילוניים לדתיים - החילונים יכולים להתייחס לדתיים מתוך פחד, אך גם מתוך רצון לשמור על סדר פוליטי ותחושת ביטחון. מהם החששות והפחדים שמובילים להתנהלות החברתית בישראל? בהרצאה, אליעד מדבר על החששות של כל צד. בין אם מדובר בדתיים שחוששים שמא יתערבבו עם חילוניים ויחזרו בשאלה, ובין אם מדובר בחילוניים שפוחדים מהתקרבות לדת ומההשלכות החברתיות והפוליטיות של חזרה בתשובה. הפחד מהשפעה הדתית - הדתיים חוששים שהתערבותם בפוליטיקה לא תוביל לתוצאות הדתיות הרצויות. הפחד מהחזרה בשאלה - החילונים חוששים שמא יתקרבו לדת ויצטרכו לשלם מחיר חברתי על כך. כיצד הפוליטיקה והאמונה מתערבבות בשיח הציבורי? ההרצאה מספקת מבט עמוק על איך הפוליטיקה והאמונה ... אחת בשנייה. אליעד מדגיש את הסיפורים השונים בהם דמויות דתיות פוליטיות נחשפות לריבוי פרדוקסים. האם החילונים באמת חילונים עד הסוף, או שמא הם פשוט פוחדים להתנגד לדת בגלל הפחד מאלוהים? הדיונים סביב צביעות חילונית ודתית אינם חד משמעיים, ומעלים שאלות עקרוניות בנוגע לשוויון, זכויות וחובות. פוליטיקה דתית בישראל? שוויון בנטל? צביעות דתית וחילונית? החרדים והחילונים במדינת ישראל? פחד לחזור בתשובה? ...
גוי של שבת, צביעות דתית, מעלית של שבת, השכל של המצוות, הלכה למשה מסיני, גזרת הכתוב, זלזול בדתיים, ההיגיון של המצוות, שמירת שבת, אתאיזם, יהדות, מכירת חמץ לגוי, שנת שמיטה
גוי של שבת, צביעות דתית, מעלית של שבת, השכל של המצוות, הלכה למשה מסיני, גזרת הכתוב, זלזול בדתיים, ההיגיון של המצוות, שמירת שבת, אתאיזם, יהדות, מכירת חמץ לגוי, שנת שמיטה
... ההלכתי ברור - אסור ליהודי לעשות פעולה מסוימת בשבת. מצד שני, ישנם מנגנונים הלכתיים המאפשרים ליהודים להיעזר בגוי, דבר שנראה לחילונים כצביעות מוחלטת. אליעד מסביר שהשאלה האמיתית היא האם יש פה היגיון נסתר או שזו באמת צביעות ... כהן מתאר מצב שבו התורה מצווה על השמדת חמץ בפסח. אך בפועל, במקום לשרוף, יהודים רבים מוכרים את החמץ לגוי. שוב, זה נתפס אצל חילונים כקומבינה, כי מבחינה פרקטית היהודי לא השמיד את החמץ, אלא השאיר אותו בבעלותו, רק בצורה חוקית אחרת. אליעד מחדד שוב את השאלה: האם מדובר באמת בצביעות או שמא החילונים פשוט לא מבינים את ההיגיון העמוק יותר? האם שנת שמיטה היא התחמקות ממצוות התורה? בשנת שמיטה ... שלא כל דתי שמשתמש בשירותים האלה מרגיש צבוע - ישנם כאלה שמשוכנעים שהפעולה שלהם תואמת בדיוק את מה שאלוהים רצה. מה הצביעות של חילונים ביחס לדתיים? אליעד מדגיש שלעיתים החילונים הם אלו שצביעותם גלויה, בכך שהם שופטים את הדתיים מבלי להבין באמת את ההיגיון הפנימי של המצוות או ההלכה. לדעתו, דווקא החילונים שלא בודקים לעומק, הם אלו שמגלים צביעות בכך שמאשימים את הציבור הדתי בצביעות. האם המצוות ... אליעד כהן טוען שהמצוות השונות, כולל אלו שנתפסות כקומבינות או כצביעות, הן לא בהכרח צבועות או לא הגיוניות. הוא מדגיש שלפעמים החילונים הם אלו שנוטים לראות צביעות במקום שאין כזו, פשוט כי הם אינם מבינים את ההיגיון העמוק של ...
צביעות דתית, פשעים של דתיים, התנשאות דתית, שנאה לדתיים, למה אנשים כועסים על דתיים? דתי גנב, דתי רוצח, דתיים וחילוניים, דתיים משתמטים, נגד שירות בצבא, יחסי דתיים חילוניים
... דתית, פשעים של דתיים, התנשאות דתית, שנאה לדתיים, למה אנשים כועסים על דתיים? דתי גנב, דתי רוצח, דתיים וחילוניים, דתיים משתמטים, נגד שירות בצבא, יחסי דתיים חילוניים מדוע הפשע של דתי חמור יותר מפשע של חילוני? אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן מציג היא ... מתרעמים ומרגישים אי - נוחות גדולה יותר כאשר מדובר על פשעים שנעשו על ידי אנשים דתיים, לעומת פשעים דומים שמבוצעים על ידי אנשים חילוניים. אליעד מתייחס לתופעה נפוצה באינטרנט, שבה ... למשל, כאשר מפרסמים באינטרנט אירוע שבו אדם דתי ביצע עבירה, כמו דתי גנב, מיד מתעוררת תגובה הגנתית של הצד הדתי שטוען מה, אין חילונים גנבים?. אליעד מסביר שהנקודה אינה עצם הפשע, ... מעשה לא מוסרי, קיימת ציפייה גדולה יותר ממנו, מכיוון שהוא מציג את עצמו כאדם ששייך למסגרת מוסרית מחייבת, כמו התורה או מצוות הדת. חילוני שמבצע פשע לא מתיימר להיות בעל עליונות ... בערכים רוחניים ומוסריים גבוהים, נמדד ביחס לסטנדרט גבוה יותר. כאשר הוא נכשל, זה נתפס כצביעות. אליעד נותן דוגמה מוחשית: אדם חילוני שמפעיל מוזיקה רועשת בשעת לילה מאוחרת בביתו ... הדתי שלו. הוא מאמין שהוא מעל הכללים והנוחות של האחרים, כי הוא מתפלל או מקיים מצווה דתית, ולכן אינו רואה בעיה בהפרעה לשכניו החילונים. במילים אחרות, הבעיה היא לא רק בפגיעה עצמה, אלא גם בהתנשאות ובהתנשאות מוסרית, התחושה שלפיה מותר לו כי הוא עושה זאת מתוך אידיאל דתי, בעוד האדם החילוני, שמבצע עבירה דומה, לרוב מבין לפחות שזה לא ראוי ומרגיש בושה או אי נוחות לגבי המעשה. למה חרדים שלא משרתים בצבא מעוררים יותר כעס מחילונים שמשתמטים? אליעד כהן מביא דוגמה נוספת ומשמעותית כדי להסביר את הנושא. הוא מדבר על המחלוקת סביב השירות בצבא בין דתיים לחילוניים. הוא מסביר שלמרות שיש כנראה יותר חילונים שמשתמטים מהצבא מאשר חרדים, החרדים הם אלו שמעוררים כעס גדול יותר בקרב הציבור. אליעד כהן מבהיר שההבדל המשמעותי הוא בגישה: החילוני שלא משרת בצבא אינו חושב שזה אידיאלי, הוא ... אידיאל ומחנך את ילדיו לא לשרת. הוא מרגיש שזה מגיע לו מתוקף היותו דתי או חרדי, ובכך יוצר התרסה כלפי שאר החברה. מה ההבדל בין גנב חילוני לגנב דתי? אליעד כהן נותן דוגמה נוספת כדי להמחיש את הנקודה. הוא מתאר סיטואציה בה נכנס גנב חילוני באמצע הלילה הביתה כדי לגנוב. כאשר הגנב הזה ... נגד הערכים המוצהרים האלו, זה נתפס כחמור יותר מאשר אדם שמעולם לא הציג עצמו בצורה כזו. הוא מתאר זאת בעזרת דוגמה פשוטה: אם אדם חילוני עושה רעש לשכנים בלילה, הוא מבין שיש בעיה ... היא שמפריעה באמת לאנשים, לא הפשע עצמו, ולכן כשמדובר בפשעים של דתיים, הכעס והטינה חזקים יותר מאשר כשמדובר בפשעים דומים של אנשים חילוניים. למה דתיים לא משרתים בצבא? מהי צביעות דתית? ההבדל בין דתי לחילוני? למה אנשים כועסים על חרדים? למה הפשע הדתי ...
מתן תורה היה או לא היה, מעמד הר סיני קרה או לא קרה, מי נתן את התורה? האם יציאת מצרים קרתה? האם באמת קרה מתן תורה? האם באמת בני ישראל יצאו ממצריים? האם אלוהים נתן את התורה? האם באמת נקרע ים סוף? אמונה באלוהים, שמירת מצוות
... הדתות בחברה היא לא בגלל שהם מאמינים בהם באמת, אלא כי אנשים רוצים להיות בטוחים שהם לא טועים. הוא טוען שהסיבה לכך שביום כיפור יש הרבה חילונים ששומרים את הצום, היא כדי לא לקחת סיכון, כי אולי בכל זאת הדת נכונה. כלומר, כל השמירה על הדת נובעת מתוך פחד, ספק או רצון להימנע ממבוכה או אכזבה. מה הוא אלוהים ... יציאת מצריים? האם בני ישראל יצאו ממצריים? האם צריך לשמור מצוות? למה מכבדים דתיים? למה מכבדים את הדת? למה לאתאיסטים יש ספקות? למה חילונים צמים ביום כיפור? האם באמת קרתה יציאת מצריים? הוכחות למתן תורה, הוכחות ליציאת מצריים, הוכחות למעמד הר סיני, מי באמת נתן את התורה? האם אלוהים נתן את התורה? ...
משחק החיים, מוסר אנושי, איך לקחת את החיים בקלות? למה כל בני האדם דתיים? הדת החילונית, מוסר אוניברסאלי, למה לא להיות דתי? לחזור להיות כמו תינוק, איך תינוק חושב? התרבות המערבית, אמונה אתאיסטית, התרבות החילונית, המוסר המערבי
משחק החיים, מוסר אנושי, איך לקחת את החיים בקלות? למה כל בני האדם דתיים? הדת החילונית, מוסר אוניברסאלי, למה לא להיות דתי? לחזור להיות כמו תינוק, איך תינוק חושב? התרבות המערבית, אמונה אתאיסטית, התרבות החילונית, המוסר המערבי
... החיים, מוסר אנושי, איך לקחת את החיים בקלות? למה כל בני האדם דתיים? הדת החילונית, מוסר אוניברסאלי, למה לא להיות דתי? לחזור להיות כמו תינוק, איך תינוק חושב? התרבות המערבית, אמונה אתאיסטית, התרבות החילונית, המוסר המערבי מהי הטעות המחשבתית של יוצאים בשאלה? הדיבור על טעויות המחשבה של אנשים שעוזבים את הדת (יוצאים בשאלה) מבוסס על רעיון מרכזי: אנשים רבים שעוזבים את הדת הדתית וחיים חיים חילוניים , חושבים שהם חופשיים מעולם הדת. אך בפועל, הם לא באמת משאירים מאחור את הדת, אלא מחליפים דת אחת בדת אחרת, שהיא חילונית. האם יציאה מהדת משמעה חופש אמיתי? כאשר אדם יוצא משדה הדת, הוא עלול לחשוב שהוא חופשי מהמגבלות הדתיות. הוא עשוי להרגיש שיצא מכל מערכת האמונות שמגבילה אותו, ובכך הוא פתאום חופשי לעשות כל דבר שירצה. אך למעשה, הוא לא יצא מעולם האמונות לחלוטין, אלא פשוט עבר ממערכת אחת של ערכים ואמונות למערכת ערכים ואמונות חילונית. הדת החילונית - האם זה שונה? אליעד מציין שמערכת האמונות החילונית, בדיוק כמו הדתית, מכילה עקרונות קדושים, ערכים, חוקים ומנהגים. חילונים, בדיוק כמו דתיים, מאמינים באמונות שאותן הם לא מעוניינים לערער עליהן. לחילונים יש את האלוהים שלהם - בין אם מדובר במדע, זכויות אדם, דמוקרטיה, חירות אישית או כל ערך אחר שמקדש את הדרך בה הם חיים. מה שמציין אליעד הוא שהחילונים בעצם מצאו דת חדשה, דת חילונית. מה קורה כאשר מישהו יוצא נגד הדת החילונית? כאשר אדם מביע דעה שמנוגדת למה שהקונצנזוס החילוני מצפה ממנו, התגובה הרבה פעמים תהיה דומה למה שקורה בעולם הדתי - או שמנדים אותו, או שמציגים אותו כלא שפוי, או אפילו דוחפים אותו לשולי החברה בדרכים שונות. זהו סימן לכך שהחילוניות גם היא בעצם דת, רק דת שונה מהדתות הדתיות המסורתיות. האם בני אדם יכולים להיות חופשיים לחלוטין? אליעד מציין שבני אדם, כחיות, הם יצורים דתיים באופן טבעי. כל אדם פועל לפי מערכת אמונות שמנחה אותו, בין אם היא דתית או חילונית. כל אדם מחזיק במערכת ערכים שאותה הוא לא מעז לערער עליה. גם אדם חילוני שנולד לעולם חילוני לא מרגיש שהוא חי בתוך מערכת דתית כי הוא רואה את ערכיו כמובנים מאליהם. אך האדם הדתי, בעיניו, יכול להרגיש חופשי כי הוא יודע שהמצוות והאמונות הדתיות מכתיבות לו מה לעשות, והוא מקבל את זה בשמחה. החופש שבדתיות באופן מעניין, אליעד טוען כי אנשים דתיים יכולים להיות חופשיים יותר מחילונים במובנים מסוימים. למשל, אדם דתי מאמין שהתורה מצווה עליו לעשות משהו - הוא עושה זאת מבלי להרגיש רגשות אשם. לעומתו, אדם חילוני מחויב לחוקים ולמוסר החילוני, ואין לו חופש מוחלט. כך, בעוד שלדתי יש חוקים שמסייעים לו להבין את מקומו בעולם, לחילוני יש את המגבלות של הדת החילונית שמכתיבה לו את הדרך בה הוא חי. איך להשתחרר מכל הדתות? ההמלצה של אליעד היא לא להיות דתי - לא בהכרח שמישהו יפסיק להאמין, אלא פשוט להפסיק לקחת את הכל ברצינות. אליעד מציין שכל מערכת אמונה, בין אם היא דתית או חילונית, היא רק משחק. כל האמונות שהוטמעו באדם במהלך החיים הן תוצר של החברה שבה הוא גדל. אם אדם מצליח לאפס את המוח, לחזור לנקודת ההתחלה שבה הוא נולד ללא כל אמונה, הוא יוכל לראות את ... סיפורים שנמסרו לו. הוא לא חייב לקחת אותם ברצינות. ברגע שהוא מבין את זה, החיים הופכים לקלים יותר, נעימים יותר, ואפילו חופשיים יותר. כל הדתות, חילוניות או דתיות, הן רק מערכות של אמונות שמנחות את האדם, אך אם האדם מצליח לראות זאת כמשחק, הוא יכול להשתחרר ולהרגיש חופשי יותר. סיכום הטעות המרכזית של אנשים שעוזבים את הדת הדתית היא לחשוב שהם באמת חופשיים, אך למעשה הם פשוט מחליפים דת אחת בדת אחרת - דת חילונית. כל בני האדם, לפי אליעד, הם דתיים, ולא משנה אם הם דתיים מסורתיים או חילונים. החופש האמיתי מגיע כאשר אדם מפסיק לקחת את כל מערכות האמונה ברצינות, מבין שהן רק משחק, ומפסיק להרגיש את הצורך להצדיק אותן. על מנת להגיע לחופש אמיתי, יש לזכור את נקודת האפס - התינוק שנולד ללא כל אמונה או מערכת ערכים. כל מה שהוא מאמין בו בהמשך, מגיע מהסביבה, ולא בהכרח נכון. מהי דת בני האדם? חילונים דתיים הדת של החילונים תרבות מערבית למה כולם דתיים? הטעות המחשבתית של יוצאים בשאלה אנשים שיוצאים בשאלה הם אנשים שעוזבים מסגרת דתית, קהילה דתית, כת מסוימת או מערכת נוקשה אחרת. מדובר לא רק על ... הפכו לאנשים חופשיים וליברליים לחלוטין. אבל האמת היא, שלמעשה הם פשוט החליפו דת אחת בדת אחרת. מהי הטעות המחשבתית? כאשר אדם עוזב את הדת ונעשה חילוני, הוא נוטה לחשוב שעכשיו הוא חופשי, שהוא משוחרר מהאמונה הישנה ומהערכים הדתיים שכבלו אותו. רבים מהם מאמינים שהם כבר לא נתונים לאף מערכת אמונה מגבילה, שהם משוחררים לחלוטין מהדתיות ומהשמרנות. אך זו תפיסה מוטעית, משום שהאדם שעוזב את הדת הדתית פשוט מאמץ דת אחרת - הדת של החילוניות. האם הדת באמת עוזבת את האדם? אחת האפשרויות להסביר זאת היא שהדת עדיין קיימת בתוך ראשו של האדם. ייתכן שהוא עזב את קיום המצוות בפועל, אבל הדת עדיין רודפת אותו בתוך ראשו - ...
התורה, הוראות הפעלה, הוראות יצרן - האם הוראות היצרן אלוהים של העולם היא התורה? האם יש הוראות יצרן?
התורה, הוראות הפעלה, הוראות יצרן - האם הוראות היצרן אלוהים של העולם היא התורה? האם יש הוראות יצרן?
... של הוראות יצרן, אותו מנסים דתיים להציג כבסיס לתורה, הוא בעצם מיתוס ושיגעון לוגי עמוק שנמצא בכל אדם, לא רק באנשים דתיים אלא גם באתאיסטים ובחילונים. אליעד כהן מסביר שהטיעון הנפוץ שאומר: אם יש יצרן (אלוהים) שברא מוצר (העולם), אז בהכרח יש הוראות יצרן (התורה) הוא למעשה שקר מוחלט. מדוע הלוגיקה של הוראות היצרן מוטעית ... לעוף בלי שום הוראות, צבי הים שיוצאים מהביצים בחוף מיד יודעים לאיזה כיוון ללכת באופן טבעי, ולא זקוקים להוראות מיוחדות או הסברים. מדוע גם החילונים בעצם חיים בחשיבה דתית? אליעד כהן מדגיש שבאופן פרדוקסלי גם חילונים ואתאיסטים חיים לפי אותה לוגיקה דתית, כי גם הם חושבים שאושר או הצלחה יגיעו רק אם יעשו פעולות מסוימות, ואם לא יעשו אותן, יגיעו לסבל. גם החשיבה החילונית בנויה על הפרדה מלאכותית בין טוב ורע בדיוק כמו החשיבה הדתית, ולכן גם החילונים בעצם חיים לפי לוגיקה דתית מבלי לשים לב לכך. מה המסקנה הסופית לגבי הוראות היצרן והתורה? המסקנה הסופית של אליעד כהן היא פשוטה וברורה: ככל שהיצרן הוא טוב ומושלם יותר, המוצר ...
הומופוביה, הומוסקסואליות, פגיעה ברגשות דתיים, אפלייה דתית, לקבל חרדים לעבודה, חרדים בשוק העבודה, מצעד הגאווה, סבלנות, סובלנות, קבלת האחר, קבלת השונה, לקבל את האחר
... כמו שזכותם של זוג גבר ואישה ללכת ברחוב. מצד שני, הדתיים יטענו שהדבר פוגע ברגשותיהם ושהם מרגישים מאוימים. הוא הוסיף שגם אנשים חילוניים יכולים להיפגע מפעולות של דתיים, למשל, ... שלהם. אליעד מציין שהחברה בדרך כלל דורשת לכבד רגשות דתיים, למשל לא לנסוע ברכב בשבת באזור חרדי, אבל לא תמיד מתחשבים ברגשות החילונים שרוצים לחיות ללא הגבלות. הוא מסביר שאנשים נוטים לקבל פגיעה ברגשותיהם כאשר מדובר במיעוטים דתיים או אחרים, אך אין התחשבות מקבילה בחילונים שנפגעים מהכפייה הדתית. מה ההבדל בין אפליית חרדים לבין קבלת השונה? בנושא אפליית חרדים בשוק העבודה, אליעד מתאר מצב שבו מקום עבודה חילוני לא רוצה להעסיק חרדי מחשש שיתחיל לדרוש התאמות ... שאינו כשר, משום שהם רוצים לשמור על כללי הקהילה. הוא מסביר שזה בדיוק אותו העיקרון שעומד מאחורי סירוב לקבל חרדים למקומות עבודה חילוניים מסוימים. האם קבלת האחר חייבת להיות חד - ... עליה. האם צריך להתחשב ברגשות דתיים? אליעד שואל מדוע יש הנחה בסיסית שצריך להתחשב דווקא ברגשות הדתיים, ואילו רגשותיהם של אנשים חילונים או אחרים אינם נחשבים. הוא נותן דוגמה לכך ... אדם יכול להיות מוחרם רק משום שיש לו טלוויזיה או טלפון חכם. הוא טוען כי אם זכותם של אנשים דתיים להתחשב ברגשותיהם, אזי גם החילונים זכאים שיתחשבו ברגשותיהם. בסיום, אליעד מציין ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: חילונים, איך להיות הכי חכם בעולם? האם הכל אפשרי? למה העולם קיים? אולי אנחנו במטריקס? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מי ברא את אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש בחירה חופשית? למה לא להתאבד? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: חילונים, איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם גירושין? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך להאמין בעצמך? איך למצוא זוגיות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להפרעות קשב, אימון אישי לירידה במשקל, אימון אישי להרזייה בנושאי חילונים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4063 שניות - עכשיו 24_05_2025 השעה 23:44:20 - wesi1