אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מטופלים ✔טיפול בהצפה רגשית, טיפול בדמיון מודרך, שחזור טראומה, טיפול בטראומה, שחזור בדמיון מודרך, דמיון מודרך ככלי טיפולי, פסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
10:29טיפול בהצפה רגשית, טיפול בדמיון מודרך, שחזור טראומה, טיפול בטראומה, שחזור בדמיון מודרך, דמיון מודרך ככלי טיפולי, פסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי, כלים טיפוליים, לימודי אימון אישי, טיפול נפשי
מה זה טיפול בטראומה וכיצד הוא משפיע על הרגש?

כאשר אדם חווה טראומה, האירוע מותיר עליו השפעה רגשית חזקה ומתמשכת. לדוגמה, אם אדם נשדד ברחוב מסוים, בכל פעם שיעבור שם או יראה חפץ שמזכיר לו את האירוע, כמו אבן מסוימת ברחוב, הוא יחווה מחדש רגשות של פחד, חוסר אונים או השפלה. המוח שלו יוצר קישור אוטומטי בין הגירוי הטראומטי לבין הזיכרון הרגשי השלילי. בטיפול בטראומה, אחת המטרות המרכזיות היא לנתק את הקישור הזה ולהפחית את הכאב שהזיכרון גורם בכל פעם שהוא עולה מחדש. הטיפול מתמקד בשתי מטרות עיקריות:
  • לצמצם את תדירות הופעת הזיכרון הטראומטי.
  • להקטין את עוצמת הכאב הנפשי שמלווה את הזיכרון.
כיצד ניתן להפחית את הסבל הרגשי מהזיכרון הטראומטי?

כדי להפחית את הכאב הרגשי, המטפל בודק עם האדם למה האירוע נתפס אצלו כמשהו שלילי. לדוגמה, אדם שנשדד ואומר שחש חוסר אונים, המטפל יחקור לעומק מה בדיוק היה רע בחוסר האונים: האם זה שהוא לא הצליח להילחם חזרה, או חוסר השליטה בסיטואציה? דרך ניתוח מדויק של התחושות, ניתן לעזור לו לראות את האירוע באופן שונה, ובכך להקטין את הסבל.

למה חשוב לשחזר את הטראומה במדויק לפרטי פרטים?

אחת השיטות המרכזיות לטיפול בטראומה היא שחזור מדויק ומפורט של האירוע. המטופל מתבקש להיזכר בכל פרט, אפילו בפרטים שנראים לא חשובים לכאורה:
  • באיזה רחוב היית?
  • מה היה מזג האוויר?
  • מה לבשת?
  • מה שמעת או הרחת באותו רגע?
  • איך בדיוק נראה האדם שתקף אותך?
החשיבות בשחזור כל הפרטים היא כדי לעורר מחדש את התחושות שהיו בזמן האירוע. ככל שהזיכרון יהיה מוחשי ומפורט יותר, כך הרגשות יעלו מחדש בעוצמה רבה יותר. הצפת הרגשות היא שלב הכרחי בטיפול, מכיוון שרק אז המטפל יכול להבין לעומק את התחושות של המטופל ולהתחיל לעזור לו לפרש אותן מחדש ולהפחית את הכאב שהן גורמות.

מה עושים לאחר שהרגשות עולים מחדש בשחזור?

כאשר הרגשות עולים שוב, המטפל מתחיל בתהליך של ניתוח התחושות והפרשנות של המטופל. למשל, אם המטופל אומר "הרגשתי מושפל בצורה בלתי רגילה", המטפל ישאל אותו מדוע הוא מרגיש כך, והאם ההשפלה שהוא חווה היא אכן אובייקטיבית או שאולי ישנה פרשנות אחרת. המטרה היא לנסות לשנות את תפיסת המטופל לגבי האירוע ולהקל על סבלו.

האם חשוב שהזיכרון יהיה מדויק?

הטיפול אינו עוסק בהכרח במה שקרה במציאות, אלא באיך המטופל זוכר את האירוע. אם המטופל זוכר שהיו שלושה אנשים ממוצא מסוים במקום שלא היו, זה לא משנה. מה שחשוב זה איך שהמוח שלו מתייחס לאירוע. לכן הטיפול תמיד יהיה בזיכרון האישי ולא במציאות האובייקטיבית.

כיצד ניתן לטפל בטראומה שהודחקה לחלוטין?

במקרים בהם הטראומה מודחקת לחלוטין, המטופל לא זוכר את האירוע עצמו אלא רק מרגיש רגשות שליליים או פחד בלתי מוסבר מחפצים או מצבים מסוימים. במצבים כאלה, המטפל ינסה לשחזר פרטים מסביב לאירוע, אפילו אם הם אבסטרקטיים או לא ברורים, עד שהמטופל יתחיל להיזכר בפרטים נוספים. ברוב המקרים, עם עבודה הדרגתית, ניתן להוציא מידע שהיה מודחק ולשחזר לפחות חלקים מהחוויה.

מה אם אדם באמת לא מסוגל להיזכר בשום פרט מהאירוע הטראומטי?

אמנם ישנם מקרים נדירים שבהם הטראומה מודחקת לחלוטין עד שלא ניתן להיזכר בשום פרט, אך אליעד כהן מדגיש שמקרים אלו נדירים מאוד, וברוב הפעמים, עם עבודה ממושכת והדרגתית, ניתן יהיה להחזיר לפחות חלקים מסוימים מהחוויה לתודעה של האדם. אם האדם לא היה זוכר דבר, סביר להניח שלא היה מפחד, ולכן עצם הפחד או הכאב מוכיחים שישנה גישה לחוויה המודחקת.

האם ניתן לטפל גם בפחד עתידי באמצעות דמיון מודרך?

אותו תהליך בדיוק יכול לשמש גם עבור פחדים עתידיים. אם אדם חושש שדבר מסוים יקרה לו בעתיד, המטפל יבקש ממנו לדמיין לפרטי פרטים את התרחיש המפחיד: כיצד בדיוק הדבר קורה, מה הוא רואה, שומע ומרגיש. ככל שהדמיון יהיה מוחשי יותר, כך יהיה קל יותר להבין בדיוק ממה האדם פוחד ולנסות לטפל בפחד הזה על ידי שינוי התפיסות שלו לגבי האירוע המדומיין.

מה המסקנה העיקרית של השיטה הטיפולית הזו?

המסקנה המרכזית בטיפול בשיטת הדמיון המודרך והצפת הזיכרונות היא שהעלאת פרטים רבים ככל האפשר מאפשרת למטופל לחוות מחדש את התחושות המקוריות, ומכאן להתחיל לפרש אותן מחדש. ההתמודדות הישירה עם הרגשות והזיכרונות היא המפתח להפחתת סבל נפשי מטראומות ופחדים.
טיפול בטראומה: הבנת התהליך והשפעתו על הרגש

כאשר אדם חווה טראומה, היא משאירה עליו חותם עמוק, ולעיתים קרובות גורמת לו לתגובות רגשיות חזקות כאשר הוא נזכר באירוע או נתקל בגורמים המזכירים לו את החוויה. לדוגמה, אדם שנשדד ברחוב מסוים עלול לפתח פחד קיצוני מללכת ברחוב זה שוב. בכל פעם שהוא רואה את אותה האבן ברחוב, המוח שלו מקשר אותה לשוד, והוא חווה מחדש את החוויה הרגשית.

ניתוק הקשר בין הגירוי הטראומטי לזיכרון

חלק מהטיפול בטראומה כולל עבודה על ניתוק הקישור בין גירוי מסוים (כמו האבן ברחוב) לבין החוויה השלילית. המטרה היא שהאדם יוכל להמשיך בחייו מבלי שהטריגר יגרום לו לחוות שוב ושוב את האירוע הקשה. בנוסף, יש שתי מטרות נוספות בטיפול:

1. לצמצם את תדירות הזיכרונות הטראומטיים.

2. להקטין את עוצמת הכאב הנפשי כאשר הזיכרון עולה.

כיצד מפחיתים את תחושת הסבל מהזיכרון?

כדי להקטין את הכאב הרגשי שקשור לאירוע הטראומטי, יש צורך להבין מדוע האירוע נחווה כמשהו רע. לדוגמה, אדם שנשדד עשוי לומר כי בזמן השוד הוא הרגיש חוסר אונים מוחלט. במקרה כזה, המטפל ינסה לפרק את התחושה: מה בדיוק גרם לתחושת חוסר האונים? האם זו הייתה העובדה שהוא לא הצליח להילחם חזרה? האם זה היה חוסר השליטה על הסיטואציה? באמצעות ניתוח עמוק של התחושה, ניתן לעזור לאדם לשנות את האופן שבו הוא תופס את האירוע, ובכך להפחית את הסבל הקשור אליו.

שחזור הטראומה לצורך טיפול

אחד האתגרים בטיפול הוא שהמטופל לא תמיד זוכר במדויק מה הרגיש באותו רגע טראומטי. ייתכן שהוא זוכר את האירוע באופן מעורפל, או שהוא מרגיש פחד אך לא יודע להסביר למה בדיוק. לכן, אחת הדרכים לעזור לו היא ליצור "הצפה רגשית" על ידי שחזור מפורט של הסיטואציה. השחזור הזה מתבצע על ידי הצפת כמה שיותר פרטים על האירוע, כולל פרטים שנראים לכאורה לא רלוונטיים, למשל:
  • באיזה רחוב היית?
  • באיזו שעה זה קרה?
  • מה לבשת?
  • מה היה מזג האוויר?
  • מה עשית לפני האירוע?
  • מה שמעת ברקע?
  • מה היה הריח בסביבה?
  • איך בדיוק נראה האדם שתקף אותך?
מדוע חשוב לשחזר את כל הפרטים?

הסיבה להצפת הזיכרונות הקטנים והסביבתיים היא שבדרך זו האדם "נכנס" מחדש לחוויה, והתהליך מאפשר לו לחוות מחדש את הרגשות שהיו לו אז. ככל שהחוויה תחזור להיות מוחשית יותר, כך הרגש שקשור אליה יצוף בעוצמה רבה יותר. זהו שלב הכרחי בטיפול, משום שאם האדם לא מצליח להתחבר רגשית למה שהוא חווה, קשה יהיה לטפל באותה חוויה רגשית.

מה קורה כאשר הרגש מתעורר מחדש?

כאשר הרגש עולה מחדש, המטפל יכול להמשיך בתהליך הטיפול:

1. לשאול את המטופל מה בדיוק הוא מרגיש.

2. לבדוק האם הוא מפרש את החוויה בצורה נכונה.

3. לבדוק האם אפשר לשנות את תפיסתו לגבי האירוע.

לדוגמה, אם אדם יגיד "הרגשתי מושפל בצורה בלתי רגילה", השלב הבא יהיה לנתח מה זה אומר להרגיש מושפל, מדוע הוא מרגיש כך, האם ההשפלה הייתה אובייקטיבית או סובייקטיבית, והאם ניתן לשנות את הפרשנות של החוויה כך שהיא תהיה פחות כואבת.

האם זיכרון מדויק חשוב בטיפול בטראומה?

היבט חשוב נוסף בתהליך הוא שהמטפל לא מתמקד באירוע כפי שהוא קרה במציאות, אלא כפי שהמטופל זוכר אותו. לעיתים קרובות, הזיכרון אינו תואם את מה שקרה בפועל, אך זה לא משנה - מה שחשוב הוא איך המטופל תופס את האירוע. לדוגמה, אם הוא בטוח שבזמן השוד עמדו לידו שלושה אנשים ממוצא סיני, אבל במציאות לא היו שם כאלה, זה לא רלוונטי. מה שחשוב הוא שהמוח שלו משייך את הנוכחות של אנשים מסוימים לאירוע, ולכן התחושה שהוא חווה היא אמיתית מבחינתו.

מה עושים אם האדם לא זוכר כלל את האירוע הטראומטי?

ישנם מקרים שבהם אדם עבר טראומה כה קשה שהוא הדחיק לחלוטין את הזיכרון של האירוע. במקום לזכור את האירוע עצמו, הוא עלול לחוות תגובות רגשיות לא מוסברות, למשל פחד בלתי מוסבר מאובייקטים מסוימים (כמו אבן ברחוב). במצב כזה, השאיפה היא לשחזר איתו את מה שכן ידוע ולנסות לחפש רמזים שיכולים לעורר מחדש את הזיכרון.

האם יש מקרים שבהם אי אפשר לשחזר את האירוע?

לכאורה, אם אדם לא מסוגל לזכור כלל את האירוע, לא ניתן לטפל בטראומה, אך בפועל ברוב המקרים, עם עבודה הדרגתית, ניתן להגיע למידע שנמצא בתת - מודע. אמנם ישנם מקרים נדירים שבהם הזיכרון מודחק בצורה מוחלטת, אך כמעט תמיד ניתן למצוא דרך לעורר לפחות חלקים מהחוויה.

המסקנה המרכזית

המהות של כל התהליך היא שהעלאת פרטים רבים על האירוע מאפשרת לאדם לחוות מחדש את התחושות שהיו לו, וכך ניתן לעזור לו לעבד אותן בצורה חדשה. השיטה הזו תקפה גם עבור פחדים עתידיים - אם אדם מפחד שאירוע מסוים יקרה לו בעתיד, ניתן לשחזר איתו דמיון מפורט של מה שהוא חושש שיקרה, ואז לנתח את הפחד ולראות מה בדיוק מפחיד אותו.
עכשיו דבר שדיברנו עליו כמה פעמים נדבר עליו עוד פעם נושא של בן אדם שיש לו טראומה, מה זה אומר יש לו טראומה לדוגמה הוא מפחד ללכת ברחוב x למה הוא מפחד ללכת ברחוב x כי שדדו אותו שם, בסדר עכשיו השאלה איך מטפלים בזה אז יש הרבה דרכים לטפל בזה אבל בעיקרון חלק מהטיפול, אנחנו באחת הווריאציות של הטיפול זה בעצם לבדוק מה היה לך כל כך רע, הרי איך זה עובד הוא הולך ברחוב והוא נזכר כל פעם כשהוא רואה שם את האבן הוא נזכר שדדו אותו שם.

אנחנו רוצים גם לנתק לו את האבן מששדו אותו שם זאת אומרת שזה לא יקפוץ לו כל הזמן כ - popup שהוא יבין שאין קשר בין האבן עכשיו לשוד שהיה לו בעבר וגם שזיכרון שכשקופץ לו זיכרון של שוד שיהיה לו פחות רע מהזיכרון הזה, קודם כל שהוא ייזכר פחות בשוד 2 שגם כשהוא ייזכר בשוד שיהיה לו פחות רע מהשוד. עכשיו איך גורמים למישהו שיהיה לו פחות רע מהשוד אז בעצם צריך לבדוק למה רע לו מהשוד ולהסביר לו שזה לא רע השוד ואז בעצם אחד מהדברים שעושים זה ששואלים אותו "אוקי כששדו אותך מה הרגשת מה היה לך מה חוויית".

אוקי ואז נגיד הוא אומר "כששדדו אותי הרגשתי חוסר אונים" ואז מתחילים לנתח איתו "מה חוויית זה רק חוסר אונים מה רע בחוסר אונים" כל מיני כאלה אבל השאלה הנשאלת היא בעצם איך אנחנו גורמים לו להתחבר לחוויה שהייתה לו בזמן השוד כי יכול להיות שהוא יגיד "אני לא זוכר אני זוכר את זה במעורפל" ולכן מה שהשיטה אומרת זה שאם אנחנו רוצים, אתה יודע מה עושים? אוקי לכן מה שעושים זה צריך לעשות לו הצפה רגשית של מה שהיה באמצעות שמשחזרים כמה שיותר פרטים מהאירוע.

זאת אומרת פרקטית נגיד שאנחנו רוצים לדבר עם בן אדם על סיטואציה שקרתה לו או שהוא חושב שהולך לקרות לו אבל בא נתחיל מקרתה לו ורוצים להביא אותו שהוא יבין בדיוק מה עבר עליו באותו רגע אז לא אומרים "ספר לי מה הרגשת כששדדו אותך" אומרים לו "אוקי שדדו אותך? כן, אוקי ספר לי מה היה" ואז הוא מספר "הלכתי ברחוב ושדדו אותי, באיזה רחוב הלכת מתי הלכת תיזכר טוב מתי הלכת, מה עשית קודם לאיפה הלכת מה עשית תוך כדי שהלכת, מה ראית מה שמעת באיזה שעה זה היה מי היה ברחוב".

מנסים להציף לו כמה שיותר דברים ל - memory שהוא יציף אותם לתוכו ואז ממילא הרגשות שלו מתחילים להתעורר ומה האמת שהרבה פעמים בן אדם זוכר גם דברים שלא קרו אבל זה שזה לא קרה זה לא משנה מה שמשנה שהוא חושב שזה קרה, אנחנו בעצם מטפלים בזיכרון שלו במה שהוא חושב שקרה לא במה שקרה יכול להיות שהוא יגיד "הלכתי ברחוב והיו שמה שלושה סינים" ולא היו שמה סינים אבל בגלל שהוא זוכר שלושה סינים זה השפיע לו על החוויה אנחנו צריכים לטפל לו במה שהוא זוכר שקרה לא בהכרח במה שקרה.

אז מה שאני מחדד זה שאם רוצים לעזור לבן אדם לטפל בסיטואציה שקרתה ורוצים להציף לו את הרגשות צריך להציף לו כמה שיותר מידע למוח על מה שקרה מידע שכביכול נראה סתמי "באיזה שעה מה לבשת מה היה מזג האוויר באותו יום, מה שמעת ברדיו מה אכלת בבוקר" ואז ברגע שהוא מתחיל להיזכר בין אם הוא נזכר בזה ובין אם הוא מדמיין את זה אז הוא נכנס יותר לחוויה וכשהוא נכנס יותר לחוויה "אוקי ומה אתה מרגיש עכשיו ומה השודד אומר לך ואיך הוא תפס אותך ומה בדיוק הוא עשה".

למרות שבשביל לתחקר מה הרגש לא צריך את זה מצד האמת לא צריך את זה, מה זה משנה שאתה שואל אותי איך הוא החזיק אותי בחולצה לגבי מה הרגשתי, מה זה משנה שאתה שואל אותי מה הייתה הטמפרטורה באותו יום לגבי מה הרגשתי מה זה משנה" זה לא משנה אבל כששואל אותך מה הייתה הטמפרטורה זה כדי שתיזכר בסיטואציה, תיזכר בסיטואציה זה ייזכר יותר טוב מה הרגשת.

ש: אוקי למה הצפת רגשות עוזרת?

אליעד: כי אז הוא זוכר מה היה וכשהוא זוכר מה היה אפשר לטפל בזה נגיד לו "אוקי אז מה אם זה קרה מה הבעיה מה הרגשת, זה נכון זה לא נכון".

ש: בסדר אבל מספיק הזיכרון למה הצפת הרגשות זה הדבר החשוב?

אליעד: כי אנחנו רוצים שהוא יוציא מה מפריע לו כדי לטפל בזה אבל הוא אומר "לא זוכר" הוא זוכר במעורפל הוא מפחד אבל הוא לא יודע בדיוק מה, הוא זוכר שזה היה רע הוא לא זוכר בדיוק מה הוא הרגיש.

ש: בסדר אני מבין שהוא יזכור אירועים "ירד גשם החלקתי הוא תפס אותי פה בצוואר".

אליעד: כן.

ש: אבל אתה מדבר על זה שזה הסיבה או הגורם לזה שרגשות יעלו לו.

אליעד: נכון זה עוזר לכך שהרגשות יעלו לו.

ש: למה כשרגשות עולים זה מקל או לא מקל זאת השאלה.

אליעד: אני לא אמרתי שכשרגשות עולים שזה מקל על הכאב כשהרגשות עולים זה מכביד על הכאב זה יוצר לו כאב יותר חזק ואז אנחנו יכולים לבדוק מה הייתה הבעיה מה הוא בדיוק הרגיש.

ש: ואז שואלים אותו מה הרגשת אז איך זה עוזר.

אליעד: ואז מכאן ממשיכים את הטיפול לפי מה שרוצים לטפל לפי מה שרוצים להגיע.

ש: למשל הוא יגיד "הרגשתי מושפל בצורה בלתי רגילה".

אליעד: יפה נגיד שבתת מודע שלו הוא מרגיש כאילו הוא זוכר שאז הוא הרגיש מושפל בצורה בלתי רגילה נגיד שזה מה שיושב לו בתת מודע ונניח שאתה לא תחזר איתו בדמיון מודרך את כל מה שקרה לו ותגיד לו "ומה הרגשת? אני הרגשתי מושפל" ואז אתה תגיד לו "טוב מה זה משנה שאתה מושפל מה זה פה מה זה שם" וטיפלנו אבל מה לא טיפלנו בתת מודע שלו הוא זוכר שהוא הרגיש מושפל בצורה בלתי רגילה, אנחנו רוצים שהוא יגיד את זה כדי שיהיה אפשר לטפל בבעיה להציף את הבעיה אבל הוא לא זוכר הוא מדחיק הוא לא זוכר הוא לא בחוויה.

לכן אנחנו נעשה לו דמיון מודרך נשחזר איתו את הסיטואציה כדי שהוא יחווה כאילו עכשיו זה קורה לו נגיד לו "עכשיו נכון שאתה מרגיש שזה קורה לך מה אתה מרגיש עכשיו תגיד לי, הנה הוא עושה לי ככה אני מרגיש ככה, מה הבעיה תסביר לי מה הבעיה בזה מה אתה מרגיש למה זה מפריע לך, זה חייב להפריע לך זה לא חייב להפריע לך אתה מפרש פירוש נכון מפרש פירוש לא נכון".

ש: ואז יודעים בדיוק כאילו מה הסיבה שלו.

אליעד: ומשם מתקדמים לאיפה שרוצים המהות של מה שאמרתי היא לא איך לטפל בטראומה המהות של מה שאמרתי היא שאם אתה רוצה להציף למישהו את הרגשות תשחזר איתו פרטים על הסיטואציה זאת המהות. עכשיו אותו דבר על פחד עתידי אם מישהו אומר "אני מפחד שיום אחד ישדדו אותי" אוקי זה מעורפל "מה בדיוק אתה מפחד דמיין לי ספר לי מה קורה, אני הולך ברחוב וקורה ככה זה וזה ואז שודדים אותי, לא איך שודדים אותך מה קורה תספר תפרט".

ככל שהוא מפרט יותר ככה החוויה שלו הופכת להיות יותר ממשית, הופכת להיות יותר ממשית ככה יותר קל לו להגיד ממה הוא מפחד כי לפעמים זה אבסטרקטי מעורפל והחידוש הוא שלכאורה כלפי חוץ השאלות הן מיותרות כי מה אכפת לי באיזה שעה זה היה "באיזה שעה מה הייתה השעה איזה צבע איזה נעליים לבשת מה זה וזה, מה זה משנה? זה משנה כי אני רוצה שתיזכר בחוויה שתיכנס לתוכה כדי שאז שאני אגיד לך מה רע לך ממה אתה מפחד שזה יהיה כמה שיותר קרוב למקור ושזה לא יהיה משהו שלא קשור למקור".

ש: בקשר לטראומה יש מצבים שבן אדם עובר טראומה והוא מדחיק אותה כל כך שהוא לא זוכר ששדדו אותו הוא לא זוכר שום דבר מהאירוע הזה אבל הוא כן זוכר שאבן עושה לו להרגיש מושפל בצורה בלתי רגילה.

אליעד: יפה זה מה שהוא אומר שהוא זוכר ולכן אנחנו עכשיו נשחזר איתו בדיוק מה קרה כדי שהוא ייזכר טוב מה קרה.

ש: איך תביא אותו לזיכרון זה מודחק אצלו זה לא קיים לא שדדו אותו הוא רק יודע שכשהוא רואה אבן אז הוא.

אליעד: את מדברת על משהו שקרה לך?

ש: אני מדברת שבאופן כללי.

אליעד: אני יודע שלא.

ש: כאשר יש לבן אדם טראומה ועוד יש לו איזשהו זיכרון מהטראומה אתה יכול לעבוד איתה וכשבן אדם קרתה טראומה ופתאום אין כבר זיכרון מהטראומה יש רק דברים אבסטרקטיים אבן שגורמת לו זה "חולצה כחולה עושה לי" אז איך אתה מביא בכלל שהוא משחזר את הטראומה.

אליעד: אם אנחנו מגיעים בעצם למצב שבן אדם אין לו אפשרות לשחזר את הטראומה מה אנחנו עושים, זה מה שאת שואלת?

ש: כן.

אליעד: אז אין אפשרות.

ש: ועדיין יש לו וכשעדיין כשהוא הולך ברחוב.

אליעד: את נמצאת פה בכלל את פה?

ש: כן.

אליעד: את שאלת מה עושים עם בן אדם שאין אפשרות לשחזר אצלו את הטראומה איך נטפל בה נכון?

ש: כן שיש לו טראומה.

אליעד: אז אין אפשרות לשחזר את הטראומה את מדברת במוחלטות אז זאת התשובה שתקבלי את החלטת שאין אפשרות שזה שנמחק לו מהמוח שהוא לא זוכר אם זאת האמת אז אין אפשרות באמת, אני עוד לא נתקלתי בכזה מקרה לא יודע אם אני אתקל אני אגיד לך תודה שאמרת לי כשאני אתקל במקרה כזה אני ישר אזכר בך ואני אגיד טוב זה לא שאני לא יודע איך להוציא ממנו את המידע זה פשוט יש מקרים שלא ניתן ואז אני אזכר שאת אמרת לי שיש מקרים שלא ניתן בינתיים עוד לא נתקלתי במקרים כאלו תמיד הצלחתי להוציא ממנו את המידע.

תמיד אולי זה לקח x פעמים אולי לפני כן היה צריך לרכך אותו אולי היה צריך לעשות עבודה מקדימה אבל תמיד היה ניתן להוציא ממנו את המידע כי אם הוא לא זוכר הוא גם לא יפחד. מה אתה אומר?

ש: איך אתה יודע אבל שזה המידע הנכון איך הוא יודע שזה המידע הנכון אולי הוא נתפס לאיזה משהו.

אליעד: התשובה יותר פשוטה ממה שנדמה לך מה אמרתי בהתחלה אנחנו לא מטפלים במה שקרה לו אנחנו מטפלים במה שהוא זוכר שקרה לו, מה זה משנה מה קרה לו בכלל הוא זכה בלוטו והוא יש לו בדמיון מחשבה ששדדו אותו מה זה משנה. מאיזה סרט זה היה? "בארבינקא" זה היה שהיה שמה קטע שהוא בא לשדוד את הלוטו והם חשבו שהוא זוכה בלוטו משהו כזה באותה סצנה. כן מה אתה אומר?

ש: לא משנה בסדר.

אליעד: אף אחד לא סובל ממה שקרה לו בן אדם סובל ממה שהוא זוכר שקרה לו ממה שהוא חושב שקרה לו, על מה שכרגע הוא חושב שקרה לו אתמול בן אדם לא סובל ממה שיקרה לו מחר הוא סובל ממה שהוא חושב שיקרה לו מחר גם בן אדם לא סובל ממה שקורה לו כרגע הוא סובל או נהנה ממה שהוא חושב שקורה לו כרגע.
שחזור בדמיון מודרך אמת מודעות מה אתה מרגיש עובדה להמשיך מטפל התקדמות תכלית צורה מוחלטת סבל נפשי אימון אימון אישי אימון אישי טיפול נפשי אימונים דמיון דמיון מודרך דמיון מודרך ככלי טיפולי דמיונות הצפה הצפה רגשית הרגשה טיפול טיפול בדמיון טיפול בדמיון מודרך טיפול בהצפה טיפול בהצפה רגשית טיפול בטראומה טיפול בטראומות טיפול נפשי טיפול קוגניטיבי טיפולי טיפולים טראומה טראומות כלים טיפוליים להתאמן לימוד לימודי אימון לימודי אימון אישי למידה מטופל מטופלים מטפל נפש פסיכולוגיה קוגניטיבית פסיכותרפיה קוגניטיבי רגש רגשות שחזור שחזור בדמיון מודרך שחזור טראומה תחושה תחושות תרפיה
הדרכת מטפלים, האם אפשר לטפל בכל אחד? מה לעשות עם מטופל שלא רוצה טיפול? איך לטפל במישהו שמתנגד לטיפול? איך לטפל בילדים? טיפול בPDD, הדרכת הורים, למה קשה לטפל בהפרעות נפשיות? הפרעת התנגדות, טיפול בסכיזופרניה
הדרכת מטפלים, האם אפשר לטפל בכל אחד? מה לעשות עם מטופל שלא רוצה טיפול? איך לטפל במישהו שמתנגד לטיפול? איך לטפל בילדים? טיפול בPDD, הדרכת הורים, למה קשה לטפל בהפרעות נפשיות? הפרעת התנגדות, טיפול בסכיזופרניה
... מטפלים, האם אפשר לטפל בכל אחד? מה לעשות עם מטופל שלא רוצה טיפול? איך לטפל במישהו שמתנגד לטיפול? איך לטפל בילדים? טיפול בPDD, הדרכת הורים, למה קשה לטפל בהפרעות נפשיות? הפרעת התנגדות, טיפול בסכיזופרניה האם אפשר לטפל בכל מטופל שמתנגד לטיפול? אליעד כהן מסביר לעומק כיצד ניתן להתמודד עם מטופלים המתנגדים לטיפול, במיוחד כאשר מדובר בילדים או במטופלים המביעים התנגדות חריפה או מתמשכת לטיפול. ישנם מטופלים המגיעים אל מרחב הטיפול אך אינם מוכנים כלל להיכנס פנימה, או שנכנסים ומסרבים לשתף פעולה באופן מוחלט. במקרים אלו, על המטפל להבין את גבולות האחריות שלו ולפעול מתוך הבנה ברורה של מטרתו מול המטופל ומול ההורים. מה לעשות עם ילד שלא מוכן להיכנס לטיפול? כאשר הילד מסרב להיכנס למרחב הטיפולי, אליעד כהן מציג שתי דרכים עיקריות לגישה זו. הדרך הראשונה ... לילד. הגישה השנייה היא להכיר בכך שזו כן האחריות של המטפל, אבל לא מול הילד ישירות, אלא שוב - מול ההורים. במקרה כזה, המטפל יכול להציע להורים להיכנס בעצמם למרחב הטיפולי, ולקיים איתם שיחה כיצד להביא את הילד לשתף פעולה. אליעד מסביר שהבעיה המרכזית היא בדרך כלל לא אצל הילד, אלא בהורים וביכולת שלהם להביא את הילד למרחב הטיפולי. האם אפשר לטפל באדם שמתנגד לטיפול באופן מוחלט? אליעד כהן מדגיש בצורה חד - משמעית שאפשר לטפל בכל אדם, אפילו במקרים הקשים ביותר שבהם המטופל מתנגד באופן חריף. אולם, במקרים כאלה תהליך הטיפול הופך לאיטי, מורכב, ודורש סבלנות רבה מאוד. למשל, ייתכן שמטופל יצטרך להעביר עשרות פגישות רק במשחקי כדורגל עם המטפל, בלי ...
שימוש בתרופות פסיכיאטריות, תרופות נגד חרדה, תרופות נגד דיכאון, טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכיאטרי, שימוש בכדורים, כדורים נגד דיכאון, כדורים נגד חרדה, גמילה מכדורים, נוגדי דיכאון, נוגדי חרדה
שימוש בתרופות פסיכיאטריות, תרופות נגד חרדה, תרופות נגד דיכאון, טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכיאטרי, שימוש בכדורים, כדורים נגד דיכאון, כדורים נגד חרדה, גמילה מכדורים, נוגדי דיכאון, נוגדי חרדה
... בתרופות פסיכיאטריות, תרופות נגד חרדה, תרופות נגד דיכאון, טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכיאטרי, שימוש בכדורים, כדורים נגד דיכאון, כדורים נגד חרדה, גמילה מכדורים, נוגדי דיכאון, נוגדי חרדה למה פסיכולוגים שולחים מטופלים לקחת תרופות פסיכיאטריות? אליעד כהן מסביר לעומק את ההיגיון מאחורי ההמלצה של פסיכולוגים או מטפלים להפנות מטופלים לטיפול תרופתי, כאשר הם עצמם אינם יכולים לעזור להם באופן מלא. כאשר פסיכולוג אומר למטופל אני לא יכול לעזור לך, לך תיקח כדורים, הוא למעשה מודה בחוסר יכולתו לעזור, אך בו זמנית מעביר את האחריות לחוסר ההצלחה אל המטופל עצמו או אל גורם חיצוני. האם הפניה לתרופות מצביעה על מגבלה של המטפל או של המטופל? לדברי אליעד, כאשר הפסיכולוג מפנה את המטופל לנטילת תרופות, הוא בעצם רומז באופן עקיף שהבעיה אינה נמצאת בידיו של המטפל, אלא היא נובעת מתוך מגבלותיו של המטופל. כך, במקום להכיר בכך שהמטפל אינו יודע כיצד לפתור את הבעיה, הוא למעשה קובע שהבעיה היא בלתי ניתנת לפתרון בדרכים הפסיכולוגיות המקובלות. מה משמעות השימוש במונח אין בחירה חופשית בהקשר זה? אליעד מתאר כי הטענה לפיה המטופל זקוק לתרופות כי אין לו בחירה חופשית היא בעצם קביעה שהבעיה אינה ניתנת לפתרון באמצעות שיחות או טיפול פסיכולוגי, אלא רק באמצעות התערבות כימית. הפסיכולוג שאומר זאת יוצר לגיטימציה לכך שהבעיה של המטופל היא כה עמוקה ויסודית, שאין דרך לשנותה אלא בעזרת תרופות שיחליפו את הרצון או התפקוד הרגשי הטבעי של האדם. מדוע מטפלים מעדיפים לשלב תרופות עם טיפול פסיכולוגי? אליעד מסביר כי רוב המטפלים מעדיפים להמליץ על שילוב של טיפול פסיכולוגי ותרופתי כדי לא להודות שהם עצמם חסרי יכולת. לדבריו, כשמטפל ממליץ לשלב טיפול עם כדורים, הוא מנסה להימנע מלהודות באופן מלא בכך שהוא מיותר לחלוטין בתהליך הטיפולי. בצורה זו, הוא עדיין נתפס כבעל ערך מסוים בתהליך השיפור של המטופל, למרות שההסתמכות על התרופות מעידה בעקיפין כי לא ניתן היה לפתור את הבעיה באופן פסיכולוגי בלבד. מה האינטרס של הפסיכולוג בהמלצה על תרופות פסיכיאטריות? אליעד מדגיש את ... אם הוא אינו מסוגל לעזור, המשמעות היא שרק תרופות מסוגלות להתמודד עם אותה בעיה ספציפית. בכך הוא מגן על עצמו מפני ביקורת ומפני תחושת חוסר מסוגלות אישית. מדוע מטפל מפנה מטופל לפסיכיאטר במקום לתת תרופות בעצמו? אליעד מסביר כי כאשר הפסיכולוג שולח את המטופל לפסיכיאטר לקבלת תרופות, הוא לכאורה מעביר את האחריות הלאה, אך למעשה הוא קובע שגם המטפל האחר אינו באמת פותר את הבעיה אלא רק מספק פתרון תרופתי. זהו למעשה מסר עקיף, שאין מישהו שיכול לפתור את הבעיה בצורה פסיכולוגית אמיתית. מה משתמע מהסכמה של המטופל לקחת תרופות? לפי אליעד, כאשר המטופל מסכים ליטול תרופות בעקבות המלצת הפסיכולוג, הוא מאשר בעצמו כי אף אחד לא יכול לעזור לי. הוא מחזק את הטענה כי הבעיה בלתי פתירה בדרכים שאינן תרופתיות, ובכך הוא למעשה פוטר את המטפל מאחריות ומאשש את הטענה שהבעיה שלו אינה ניתנת לפתרון בדרך פסיכולוגית בלבד. האם טיפול תרופתי יכול להיות פתרון מוחלט לבעיות פסיכולוגיות? אליעד טוען שההפניה לתרופות אינה פותרת את הבעיה עצמה, אלא רק מסמנת את קיומה של בעיה שהמטפל אינו יודע כיצד לפתור. לדבריו, הטיפול התרופתי הוא אמצעי נוח עבור מטפלים להימנע מהודאה בחוסר ידע או ביכולת מוגבלת שלהם לעזור, ובכך הוא מהווה פתרון חלקי בלבד, ולא פתרון אמיתי. לסיכום: מה המשמעות האמיתית של המלצת מטפל על תרופות? לפי ההסבר המפורט של אליעד, המלצה של פסיכולוג או מטפל לנטילת תרופות פסיכיאטריות היא בדרך כלל הודאה מוסווית של המטפל בכך שהוא אינו יכול לפתור את הבעיה. ההמלצה לתרופות פותרת את המטפל מהצורך להודות במגבלותיו ומעבירה את האחריות לבעיה אל המטופל או אל גורמים גנטיים או כימיים, ולכן יש לשים לב מה באמת עומד מאחורי המלצות אלו. למה פסיכולוגים שולחים לכדורים? האם תרופות פסיכיאטריות באמת עוזרות? כדורים נגד דיכאון, ...
קריאת מחשבות של בני זוג, איך לדעת מה היא אוהבת? מה נשים אוהבות? למה צריך לקרוא מחשבות בזוגיות? למה לקרוא את המחשבות שלה? למה לקרוא את המחשבות שלו? מה בחורות רוצות? מה גברים רוצים? סודות בזוגיות, רוצה כן אבל אומרת לא
קריאת מחשבות של בני זוג, איך לדעת מה היא אוהבת? מה נשים אוהבות? למה צריך לקרוא מחשבות בזוגיות? למה לקרוא את המחשבות שלה? למה לקרוא את המחשבות שלו? מה בחורות רוצות? מה גברים רוצים? סודות בזוגיות, רוצה כן אבל אומרת לא
... שימח את הצד השני בעבר, גם אם הוא לא ביקש זאת מפורשות, וליישם זאת בעתיד. מה הקשר בין קריאת מחשבות בזוגיות לטיפול נפשי? הצורך להבין את הרצונות האמיתיים של האדם השני אינו רלוונטי רק בזוגיות, אלא גם בתחומים נוספים, כמו תחום הטיפול. מטופלים רבים מגיעים עם תלונה ספציפית, אבל למעשה הבעיה האמיתית שלהם היא אחרת לחלוטין. מטפל טוב צריך לדעת לקרוא בין השורות ולהבין מה באמת מפריע למטופל , גם אם המטופל אינו מודע לכך בעצמו. לסיכום, למה בזוגיות חייבים לקרוא מחשבות? כדי ליצור זוגיות מאושרת באמת, חייבים לפתח את היכולת לקרוא ולהבין את ... מה משמח את הצד השני, גם אם הוא לא אומר זאת במפורש. זה נכון גם בתחומים אחרים אותה תופעה קיימת גם בתחום הטיפולי. מטופלים רבים באים עם בעיה מסוימת, אבל למעשה, הבעיה האמיתית שלהם היא משהו אחר לגמרי. מטפל טוב צריך לדעת לקרוא בין השורות ולהבין מה באמת ...
בגידה, התמודדות עם בגידה, מחלת הבגידות, איך להתמודד עם בגידה? בגידה היא סימפטום, בגידה היא לא בעיה, בגידה היא תוצאה, חשדות לבגידה, פחד מפני בגידה, משבר בגידה, בגידה היא תופעת לוואי, בגידות בזוגיות, אמון אחרי בגידה
בגידה, התמודדות עם בגידה, מחלת הבגידות, איך להתמודד עם בגידה? בגידה היא סימפטום, בגידה היא לא בעיה, בגידה היא תוצאה, חשדות לבגידה, פחד מפני בגידה, משבר בגידה, בגידה היא תופעת לוואי, בגידות בזוגיות, אמון אחרי בגידה
... בעיה בצרכים האישיים של אחד הצדדים? מדוע לטפל בבגידה עצמה זו טעות? אליעד כהן מדגיש שאין טעם להתמקד בטיפול בבגידה עצמה. בני זוג רבים מוצאים את עצמם עסוקים בריבים, בהאשמות ובשאלות כמו בגדת בי או לא בגדת בי?, אך כל הדיון הזה הוא חסר תועלת. הבגידה, לפי אליעד, היא רק ... מה באמת חסר לאדם בתוך הזוגיות, ואיך ניתן לטפל בכך ישירות. איך נכון להתמודד עם בגידה בצורה נכונה? כדי להתמודד נכון עם בגידה, האדם צריך לשאול את עצמו שאלות חשובות, כמו: מה חסר לי או לבן בת הזוג שלי במערכת היחסים ... עצמי, פחד נטישה, קנאה מוגזמת או פחדים לא מטופלים שמשפיעים על איכות הקשר? רק אחרי שמזהים את החסרים האמיתיים אפשר להתחיל לטפל בשורש הבעיה, ולמנוע בגידות עתידיות. מהם הגורמים הנפוצים לבגידה בזוגיות? אליעד מסביר כמה סיבות נפוצות לבגידה בזוגיות, וכולן קשורות לחוסר סיפוק או לחוסר ביטחון: חוסר ... כי אחרת הבעיה האמיתית לעולם לא תיפתר. טיפול שטחי בבגידה עצמה הוא כמו לקחת כדור נגד כאב ראש בלי להבין מה גורם לכאב. הטיפול הנכון והיעיל הוא לחקור מה באמת חסר, מדוע הצד הבוגד מרגיש צורך לבגוד, ומה יגרום לקשר להיות מספיק טוב ומספק כדי למנוע מצב של בגידה או חשד לבגידה בעתיד. בגידה ... רק תופעת לוואי של מחלה עמוקה יותר שזקוקה לטיפול. איך להתמודד עם בגידה בזוגיות? בגידה היא סימפטום ולא בעיה? שיקום זוגיות אחרי בגידה למה אנשים בוגדים? אמון אחרי בגידה חשדות לבגידה בזוגיות פחד מבגידה בזוגיות ... היא תוצאה של בעיה עמוקה יותר שצריך לאתר ולטפל בה. איך להתמודד עם בגידה? אם גילית שבגדו בך, או שאתה מרגיש צורך לבגוד, במקום להתרכז בעצם הבגידה, שאל את עצמך: מה חסר לי או לבן בת הזוג שלי במערכת היחסים? איך אפשר ... יש תחושות של חוסר ביטחון? האם יש פחדים לא מטופלים, קנאה מוגזמת או חשדות שמגיעים מחוסר אמון? סיכום: להבין את הבסיס לבעיה בסופו של דבר, בגידה אינה הבעיה האמיתית. היא רק סימפטום של משהו עמוק יותר שלא עובד בצורה ...
ניהול תהליכים עסקיים, ניהול תיבת הדואר הנכנס, ניהול תיבת ה INBOX, איך למנוע ממיילים ללכת לאיבוד? איך למנוע דואר נכנס שלא טופל? ניהול הדואר האלקטרוני, מחשוב תהליכים, מחשוב עסקי, התייעלות עסקית, ניהול עסקי, יעוץ ארגוני, ניהול המיילים
ניהול תהליכים עסקיים, ניהול תיבת הדואר הנכנס, ניהול תיבת ה INBOX, איך למנוע ממיילים ללכת לאיבוד? איך למנוע דואר נכנס שלא טופל? ניהול הדואר האלקטרוני, מחשוב תהליכים, מחשוב עסקי, התייעלות עסקית, ניהול עסקי, יעוץ ארגוני, ניהול המיילים
... תיבת הדואר הנכנס, ניהול תיבת ה INBOX, איך למנוע ממיילים ללכת לאיבוד? איך למנוע דואר נכנס שלא טופל? ניהול הדואר האלקטרוני, מחשוב תהליכים, מחשוב עסקי, התייעלות עסקית, ניהול עסקי, יעוץ ארגוני, ניהול המיילים איך לנהל את תיבת האינבוקס בצורה אפקטיבית? הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בניהול תיבת הדואר הנכנס, או כפי שמכונה גם האינבוקס, במטרה למנוע מיילים שלא טופלו מלהלך לאיבוד או להיבלע בתוך המיילים שנעשתה בהם עבודה. אליעד מציין את החשיבות בניהול המיילים בצורה מסודרת ומאורגנת, על מנת לשמור על אפקטיביות בעבודה ובחיים ... הנכנס, לפי אליעד, משמשת כמו הכניסה למשרד. כל מייל חדש הוא כמו אדם שנכנס למשרד ומחכה לפגישה או טיפול. בדיוק כפי שנחלק לאדם הפונה מקום לשבת ולהמתין לפגישה, כך על המיילים בתיבת הדואר הנכנס לקבל טיפול מיידי. אליעד מדגיש כי השארת מיילים בתיבת הדואר הנכנס מבלי לטפל בהם יוצרת חוסר סדר ובלבול, כפי שלפני אדם שנכנס למשרד אין מקום ויש בלגן עם המתנה לפגישות. כיצד למנוע דואר לא מטופל? ההמלצה המרכזית של אליעד היא שהמיילים בתיבת הדואר הנכנס צריכים להטופל מיד עם קבלתם. כל מייל שתקבל - יש להחליט מיידית מה לעשות איתו: להעביר אותו למישהו אחר, לשייך אותו למשימה או לסיים את הטיפול בו. ברגע שמטפלים במייל, הוא צריך לצאת מיידית מהאינבוקס ולהעבור לתיקיה מתאימה, כך שנמנע מצב שבו המיילים יתערבבו עם מיילים שכבר טופלו. אליעד טוען שבשום מצב אסור להשאיר מיילים בתיבת הדואר הנכנס שלא טופלו - זה יכול ליצור בלגן ולהעמיס על המערכת. מה קורה אם לא מטפלים במייל בזמן? אם לא מטפלים במייל בזמן, הוא עלול להיתקע בתיבת הדואר הנכנס ולא להתעדכן. זה יוצר בלבול ועמסה כאשר תיבת הדואר לא מופרדת בין מיילים שטופלו לאלו שעדיין לא טופלו. כל מייל שלא הוצא מהאינבוקס ייצור ערבוב ובלגן, ומיילים חשובים עלולים להיאבד או להתעכב. מה התהליך הנכון לטיפול במיילים? אליעד מסביר שהמפתח בניהול אפקטיבי של דואר אלקטרוני הוא ההחלטה המיידית על כל מייל. כל אימייל צריך להיות מנותב לפעולה, משימה, או לתיקייה מסוימת. ברגע שמטפלים בו, יש להוציא אותו מהאינבוקס. על פי גישה זו, על העובד או האדם להוציא את המיילים מהמקום שבו הם ממתינים, כך שלא יוותרו מיילים לא מטופלים. האם זה באמת חשוב? החשיבות של ניהול נכון של הדואר הנכנס, לפי אליעד, היא קריטית לשמירה על סדר ואפקטיביות בעבודת היום - יום. תיבת הדואר הנכנס משמשת כשער לכל המשימות והפניות, ואם לא נתנהל בצורה מסודרת, כל מייל שלא מטופל בזמן יכול לגרום לעיכובים בתהליכים ולהחמיץ פניות חשובות. ניהול תהליכים עסקיים ניהול זמן מחשוב תהליכים ניהול דואר אלקטרוני התייעלות עסקית איך לנהל את תיבת ... הוא ניהול תיבת הדואר הנכנס, או האינבוקס, באופן שמונע מצבים בהם מיילים חשובים ילכו לאיבוד או לא יטופלו כראוי. אליעד מסביר את החשיבות בהבנת התהליך של טיפול באימיילים כדי להימנע מבעיות אלו. מהי מטרת תיבת הדואר הנכנס? תיבת הדואר הנכנס משמשת כמעין כניסה למשרד. כאשר אדם נכנס למשרד, הוא עלול להיתקל במצבים שבהם הוא מחכה לפגישה או לתשובה ממישהו. התהליך של טיפול במיילים הוא דומה. כל אימייל חדש שמגיע לתיבת הדואר הנכנס דומה לאדם שנכנס למשרד ואינו יודע האם טיפלו בו או לא. המטרה היא לא להשאיר אף אימייל בתיבת הדואר הנכנס מבלי לטפל בו. כאשר אימיילים לא מטופלים, הם נכנסים לתוך תיבת הדואר הנכנס ומלכדים את כל המיילים שניתן היה לטפל בהם. כיצד למנוע דואר לא מטופל? אליעד מציע שאסור להשאיר שום מייל בתיבת הדואר הנכנס לאחר שנעשה איתו משהו. ברגע שהמייל נפתח והוחלט מה לעשות איתו - למשל להעביר אותו למישהו אחר או להוציא אותו ... האינבוקס. העניין הוא כזה: ברגע שמייל לא יוצא מהאינבוקס, הוא עלול להתערבב עם מיילים אחרים שכבר טופלו, ויצר בלגן. תהליך זה לא רק יוצר בלבול אלא גם יכול לגרום למיילים שלא טופלו בזמן להיבלע בתוך המיילים שכבר הושלמו. מה קורה אם לא מטפלים במייל בזמן? כאשר אדם נכנס לאינבוקס, הוא מוצא שם לא רק מיילים ש
פסיכיאטרים, פסיכולוגים, טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכיאטרי, תרופות פסיכולוגיות, תרופות פסיכיאטריות, אבחון פסיכיאטרי, סכיזופרניה, OCD, מחלות נפש, הפרעה נפשית, חרדה, פסיכיאטריה, פסיכולוגיה
... פסיכולוגים, טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכיאטרי, תרופות פסיכולוגיות, תרופות פסיכיאטריות, אבחון פסיכיאטרי, סכיזופרניה, OCD, מחלות נפש, הפרעה נפשית, חרדה, פסיכיאטריה, פסיכולוגיה מדוע פסיכולוגים ופסיכיאטרים מתקשים להבין מטופלים? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת בהרצאה זו על האופן שבו פסיכולוגים ופסיכיאטרים מתמודדים עם מטופלים, ובעיקר מדגים כיצד להבין לעומק את הבעיות הנפשיות של האדם, בלי לפטור אותן באמירות כמו הוא משוגע או זה לא הגיוני. אליעד מדגיש כי השיטה הנהוגה כיום היא לעיתים ... על עצמו מהתחושה שהוא נכשל, ולכן קל לו יותר לומר שהבעיה אינה פתירה מאשר לומר אני לא הצלחתי לפתור אותה. הוא נותן דוגמה מהשיח הטיפולי שבו מטופל טוען שהוא לא מצליח לקום לבד בבוקר. המטפלת של אותו אדם תיארה את הבעיה שלו כאילו היא נובעת מחוסר יכולת פיזית להתעורר בעצמו, אבל אליעד מראה שזו איננה הבעיה האמיתית. כאשר המטופל אומר אני לא מצליח לקום לבד, הוא בעצם חושש שיום אחד לא יהיה מי שיעיר אותו, ואז הוא לא יצליח לתפקד כלל. אליעד מסביר שזה לא באמת חוסר יכולת, אלא פחד עמוק של האדם ... ולהתקדמות. פסיכולוגים ופסיכיאטרים נוטים להשתמש באמירה של אין פתרון כאמצעי הגנה על האגו, כדי לא להודות שאולי הבעיה הנפשית של המטופל מורכבת מדי עבורם. אליעד ממחיש זאת בצורה של מטופל שהפסיכולוג שלו אומר לו שהוא סובל מ - OCD ואין פתרון לבעיה שלו. לטענת אליעד, הבעיה אינה בכך שאין פתרון, אלא בכך שהמטפל לא מצא אותו עדיין. עצם ההצהרה על כך שאין פתרון היא זו שגורמת למטופל להפסיק לחפש ולשקוע עוד יותר במצבו. למה אנשים סובלים מבעיות נפשיות? אליעד מסביר כי בשורש כל הבעיות הנפשיות עומדת השאלה למה אני חי?. אנשים רבים מגיעים לשאלות ... צריך להישאר פתוח ולחפש תמיד עוד פתרונות, גם אם עד היום לא מצא. אליעד כהן מדגיש כי הבנה כזו יכולה להיות פריצת דרך משמעותית בטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, שכן היא מאפשרת פתיחות אמיתית להבנה ולמציאת פתרונות חדשים, במקום לסגור את האדם תחת הגדרות אבחוניות ולהגיד שאין פתרון למצבו. האם יש פתרון לכל בעיה נפשית? מה הסיבה לסבל נפשי? למה אנשים מפסיקים לחפש פתרונות? איך יוצאים מתחושת חיסרון תמידית? איך לטפל ב - OCD וחרדה? האם פסיכיאטרים יכולים להבין כל מטופל? מה לעשות כשאין פתרון הגיוני? ...
השפעת הסביבה על האדם, לעשות מה שטוב לך, מה יעשה לך טוב? מה הלב שלך רוצה? השפעות הסביבה, מה האמת שלך? מה באמת אתה רוצה? ללכת אחרי האמת שלך, איך לא להיות מושפע מהסביבה?
השפעת הסביבה על האדם, לעשות מה שטוב לך, מה יעשה לך טוב? מה הלב שלך רוצה? השפעות הסביבה, מה האמת שלך? מה באמת אתה רוצה? ללכת אחרי האמת שלך, איך לא להיות מושפע מהסביבה?
... שלנו לבין הציפיות החיצוניות שמבוססות על מה שחשוב או מקובל חברתית. החלק הראשון של ההרצאה עוסק בעניין של איך לא להיות מושפע מהסביבה. אליעד נותן דוגמה של אדם שעובד עם מטופלים ומרגיש שהוא לא עושה את מה שהוא באמת רוצה בעבודה. הוא לא באמת מתחבר לתהליך שהוא עובר עם המטופלים . כשאליעד נשאל איך אפשר להימנע מהשפעות חיצוניות ולהיות באמת מחובר למה שאנחנו רוצים, הוא מסביר ...
אנורקסיה, הפרעת אכילה, הפרעת התנהגות, בעיות אכילה, ירידה במשקל
אנורקסיה, הפרעת אכילה, הפרעת התנהגות, בעיות אכילה, ירידה במשקל
... הפרעת אכילה, הפרעת התנהגות, בעיות אכילה, ירידה במשקל כיצד מטפלים באנורקסיה ובהפרעות אכילה באופן יעיל? הטיפול באנורקסיה ובהפרעות אכילה אחרות דורש בראש ובראשונה הבנה עמוקה של ההיגיון והאמונות הפנימיות של האדם הסובל מההפרעה. אליעד כהן מדגיש כי המפתח המרכזי לטיפול הוא בירור יסודי של הסיבות והגורמים שמונעים מהמטופל לאכול. לא מדובר בכפייה או בשכנוע חיצוני בלבד, אלא בניתוח עמוק ומפורט של כל האמונות, הפחדים והמחויבים הפנימיים של האדם. מדוע אנורקסיה מתפתחת וכיצד לזהות את הסיבות לה? על מנת לטפל באנורקסיה, יש להבין מהיכן היא התחילה. אחת הדרכים היעילות ביותר לעשות זאת היא לשאול את המטופל שאלות ממוקדות שיעזרו לו לזהות כיצד ומתי החל המצב. לדוגמה, אם מדובר בנערה שהתחילה להיות אנורקסית, יש לברר מתי היא החלה ... אולי היא הייתה מלאה בעבר וחוותה הערות פוגעניות, אולי הלחץ החברתי והציפיות גרמו לה לפתח דימוי גוף שלילי. הזיהוי המדויק של הסיבות האלו הוא הבסיס להמשך הטיפול. כיצד מחלישים את הסיבות לאי - אכילה אצל אדם אנורקסי? אחרי שמזהים את הסיבות, יש להתחיל להחליש אותן. אליעד כהן מדגים כי אם הסיבה המרכזית היא פחד מהשמנה, צריך לבדוק עם המטופלת מדוע הפחד מהשמנה כל כך חזק עבורה. האם זה בגלל דימוי עצמי נמוך? פחד מדחייה חברתית? על ידי בירור זה, ניתן להחליש בהדרגה את הפחדים הללו, ולהראות לה שהם אינם באמת הכרחיים כפי שהיא חושבת. איך אפשר לעודד אדם אנורקסי לראות את היתרונות שבאכילה? חלק נוסף בטיפול הוא הגברת ההבנה של המטופל לגבי היתרונות הטמונים באכילה. יש לגרום לו לראות כי היתרונות שבאכילה גדולים יותר מהחסרונות שהוא רואה בה. למשל, להראות למטופלת שאכילה מסייעת לבריאות, מעניקה לה תחושת חיוניות, ומשפרת את המצב הרגשי והחברתי שלה. ככל שהיא תכיר ביתרונות האלה ותהיה ... להם, כך ההסתייגות והרתיעה שלה מאכילה עשויות לרדת. מדוע חשוב לא להכריח אדם אנורקסי לאכול? נקודה משמעותית נוספת שאליעד כהן מדגיש היא שאין טעם להכריח את המטופל לאכול. כפייה יוצרת התנגדות, ודווקא מחזקת את ההפרעה. הוא מדגים כי במקום לומר למטופלת את חייבת לאכול, עדיף לגשת אליה בצורה מכילה ואמפתית: אין בעיה שאת לא אוכלת, אבל בואי נבין את ההיגיון שלך. אולי נוכל לפתור זאת בדרך אחרת. גישה זו מעודדת את המטופל לפתוח את עצמו ולשתף ברגשותיו ובחששותיו. מה הקשר בין הפרעות אכילה לדימוי עצמי ולקבלה עצמית? אליעד מסביר שהפרעות אכילה, ... מהפרעה זו תלויים מאוד באישור חיצוני ובאהבה מותנית מהסביבה. הם מאמינים שאם הם לא יראו בצורה מסוימת, לא יקבלו אהבה, הערכה או הערצה מהסביבה. לפיכך, הטיפול חייב לכלול גם עבודה על קבלה עצמית ללא תנאי, כך שהמטופל יוכל להעריך ולאהוב את עצמו בלי קשר למשקלו או למראהו החיצוני. כיצד ניתן לתמרן מחשבות קיימות לטובת הטיפול? דרך נוספת שאליעד מציע היא להשתמש במחויבים הפנימיים של המטופל לטובתו. למשל, אם למטופלת חשוב מאוד להיות חזקה ובריאה, ניתן להדגיש שאכילה במינון נכון תחזק את הגוף שלה ותשפר את הבריאות, וכך לייצר מוטיבציה פנימית לאכילה, על בסיס מחויבים שכבר קיימים אצלה ממילא. מה עושים אם הטיפול לא מתקדם כפי שמצפים? אם הטיפול אינו מתקדם, אליעד מציין שזה משום שלא נחשפו עדיין כל הסיבות האמיתיות לאי - אכילה או שלא הוחלשו מספיק החסרונות הנתפסים של אכילה. במקרה כזה, יש להמשיך לחקור ולברר יותר לעומק, עד שכל החששות והסיבות להתנגדות יתגלו ויטופלו. לסיכום, מהי הגישה הנכונה לטיפול באנורקסיה ובהפרעות אכילה? הגישה הנכונה לטיפול היא גישה של הבנה, הכלה ואמפתיה. במקום לכפות או לשכנע בכוח, חשוב לחשוף לעומק את האמונות והמחויבים הפנימיים, להחליש את הפחדים, ולהדגיש את היתרונות של שינוי הרגלי האכילה. התהליך צריך להיות הדרגתי, מכיל ומבוסס על הבנה אמיתית של ההיגיון הפנימי של המטופל . רק כך ניתן לייצר שינוי מחשבתי אמיתי ויציב שיסייע למטופל להשתחרר מהפרעות האכילה ולהחזיר לעצמו את איכות חייו. הפרעות אכילה אנורקסיה ובולימיה דימוי עצמי וקבלה עצמית איך להתמודד עם פחדים? התמודדות עם הרגלים כפייתיים כיצד ניתן לטפל באנורקסיה ובהפרעות אכילה אחרות? אנורקסיה היא הפרעת אכילה שמובילה לירידה קיצונית במשקל בעקבות פחד עז מהשמנה. לרוב, מדובר בהתניה מחשבתית שבה האכילה נתפסת כדבר שלילי ומזיק. הטיפול באנורקסיה דורש הבנה מעמיקה של התפיסות הפנימיות של האדם הלוקה בהפרעה, ולא רק כפייה חיצונית של אכילה. מהו הבסיס להפרעה ... נובעת מפחד מהשמנה, שמתפתח לאמונה שאכילה היא דבר שלילי. לעיתים, פחד זה קשור לחוויות עבר של דימוי גוף שלילי, חוויות רגשיות קשות, או לחץ חברתי. כדי לטפל בכך, יש לחקור את הסיבות שמובילות לרצון להימנע מאוכל ולזהות את המחויבים המנטליים שמובילים לאמונה זו. כיצד ניתן לשנות את ... ולבחון אם הם באמת הכרחיים. 3. להגדיל את היתרונות שבאכילה - יש לשכנע שהיתרונות של אכילה עולים על החסרונות הנתפסים. 4. להראות שהמצב אינו מחויב - כאשר המטופל מבין שהמצב הנוכחי נוצר בתהליך ולא היה קיים תמיד, הוא יכול להתחיל לראות אפשרות לשינוי. מדוע כפייה אינה הפתרון? אם ניגשים ...
הדרכת אנשי מכירות, לא רוצה לשקר ללקוח, לשקר בתהליך מכירה, לשקר את הלקוח, שקרים לבנים, שקר לטובת הלקוח, לרמות את הלקוח, בעיות של אנשי מכירות, להצליח למכור, הדרכת מנהלים
הדרכת אנשי מכירות, לא רוצה לשקר ללקוח, לשקר בתהליך מכירה, לשקר את הלקוח, שקרים לבנים, שקר לטובת הלקוח, לרמות את הלקוח, בעיות של אנשי מכירות, להצליח למכור, הדרכת מנהלים
... בטווח הארוך, מבחינה רוחנית או נפשית. רופאים - שיכולים להחליט שלא למסור את כל המידע הרפואי למטופל כדי למנוע ממנו פאניקה או לחץ מיותר. השקר או הסתרת האמת נתפסים כמועילים למטופל. אליעד מדגיש שהבעיה עם השקר נמצאת רק כאשר האדם שמשקרים לו נפגע מכך. אם התועלת שהלקוח יקבל עולה על הנזק שהשקר יוצר, הרי שהשקר מוצדק מבחינה מוסרית. כיצד משפיעה ... את אמונת המאמינים, מתוך מחשבה שזה יועיל להם. - רופאים שמשמיטים מידע כדי למנוע פאניקה בקרב מטופלים. לסיכום אם העובד תופס את השקר כמעשה שלילי משום שהוא חושב שהוא פוגע בלקוח, יש להראות לו שבמצבים מסוימים השקר דווקא מועיל. כך, ניתן לשנות את תפיסתו כך שהוא לא ...
קללות גזעניות, השמצות גזעניות, גזענות נגד רוסים, גזענות נגד אתיופים, גזענות נגד ערבים, גזענות נגד שחורים, גזענות נגד יהודים, גזענות נגד מזרחים, גזענות נגד חרדים, גזענות כלפי מיעוטים
... הזדהות קבוצתית, בכך שהקבוצה הגדולה מתאחדת כנגד הקבוצה הקטנה והחלשה. האם גזענות היא תופעה הגיונית? אליעד מסכם שאין לגזענות היגיון אמיתי, אלא שהיא נובעת בעיקר מרגשות שליליים לא מטופלים, כמו פחד, כעס או קנאה. אנשים מחפשים אשמים לצרותיהם או רוצים להרגיש טוב יותר עם עצמם על ידי השפלה של אחרים. למה אנשים משתמשים בקללות ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על טיפול בהצפה רגשית, טיפול בדמיון מודרך, שחזור טראומה, טיפול בטראומה, שחזור בדמיון מודרך, דמיון מודרך ככלי טיפולי, פסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי, כלים טיפוליים, לימודי אימון אישי, טיפול נפשי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מטופלים, למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם באמת הכל לטובה? האם הכל אפשרי? איך להנות בחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? אולי אנחנו במטריקס? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם המציאות היא טובה או רעה? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם לדומם יש תודעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מטופלים, איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפרש חלומות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? דיכאון? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי בסקייפ, יועץ טיפולי, ייעוץ נפשי בנושאי מטופלים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 1.2188 שניות - עכשיו 18_06_2025 השעה 02:22:20 - wesi1