6:11הנאה יחסית, הנאה מוחלטת, חשיבה חיובית, חשיבה שלילית, לראות את הטוב, לראות את הרע, לחשוב חיובי, לחשוב שלילי, אושר יחסי, אושר מוחלט, יתרונות וחסרונות בכל דבר, רצון להשיג שלמות
מהם היתרונות והחסרונות של הנאה יחסית ומוחלטת?
בהרצאה, אליעד כהן מתאר דילמה נפוצה שבה אנשים מוצאים את עצמם במצב שבו הם נהנים ממקום אחד (כגון עבודה) אבל רוצים להיות במקום אחר (כגון חופש). השאלה היא, איך אפשר לשלב הנאה מכל מקום מבלי להרגיש שלם רק במקום אחד. לדוגמה, בעבודה יש יתרונות אך גם חסרונות, ובחופש יש יתרונות אחרים אך גם חסרונות. הבעיה נוצרת כאשר אדם לא מצליח להעריך את היתרונות של כל מצב בו הוא נמצא באופן מלא.
מה קורה כשאנחנו לא מצליחים להרגיש שלמים בכל מצב?
הסיבה לכך היא לעיתים הציפייה לשלמות מוחלטת. אם אדם מצפה להיות מאושר ב - 100%, אז לא משנה היכן הוא נמצא - תמיד ירגיש שחסר משהו. כל מקום בו הוא נמצא לא יספק אותו לחלוטין. לעומת זאת, אם אדם מבין שלכל מקום יש גם יתרונות וגם חסרונות, הוא יוכל להתרכז בניצול היתרונות של כל מצב ולהפסיק לחפש את השלמות המוחלטת. כך הוא יוכל להימנע מאכזבה וליהנות מההווה מבלי להיות נתון לדחף המתמיד לשאוף לשלמות מוחלטת.
האם ניתן להשיג אושר מוחלט?
ההסבר בהרצאה מציע כי האושר המוחלט לא מגיע מבחוץ, אלא מתוך תהליך פנימי של שינוי גישה. אושר אמיתי לא תלוי במצבים חיצוניים אלא בעבודת פנימית שבה אדם מבין שאין שלמות מוחלטת במציאות. כשאדם מפנים את הרעיון שאין חיסרון מוחלט, הוא יכול להפסיק לחפש אושר חיצוני ולהתחיל לחוות אושר פנימי, כזה שלא תלוי במצבים החיצוניים.
מה לעשות אם אדם לא נהנה בשני המקומות (בעבודה ובחופש)?
אליעד מציע שאם אדם לא מצליח ליהנות לא בעבודה ולא בחופש, עליו להיזכר ביתרונות של כל מצב. אם הוא סובל בעבודה, הוא צריך לזכור את היתרונות של העבודה, וגם את היתרונות שבחופש. על ידי תרגול "הפכים בו זמנית", אדם יכול לשחרר את תחושת הסבל ולהיות שלם עם כל מצב, בלי לדרוש שלמות מוחלטת.
איך ניתן לשפר את איכות החיים בעבודה ובחופש?
במקום להתמקד בציפייה לשלמות מוחלטת, אליעד מציע לראות כל מצב בחיים כמכיל גם יתרונות וגם חסרונות. במקום להילחם בחיסרונות, יש לנסות ליהנות מהיתרונות של כל מצב. כך, כאשר אדם מבין שאין דבר כזה שלמות מוחלטת, הוא יכול לשפר את איכות החיים וליהנות מההווה.
בהרצאה, אליעד כהן מתאר דילמה נפוצה שבה אנשים מוצאים את עצמם במצב שבו הם נהנים ממקום אחד (כגון עבודה) אבל רוצים להיות במקום אחר (כגון חופש). השאלה היא, איך אפשר לשלב הנאה מכל מקום מבלי להרגיש שלם רק במקום אחד. לדוגמה, בעבודה יש יתרונות אך גם חסרונות, ובחופש יש יתרונות אחרים אך גם חסרונות. הבעיה נוצרת כאשר אדם לא מצליח להעריך את היתרונות של כל מצב בו הוא נמצא באופן מלא.
מה קורה כשאנחנו לא מצליחים להרגיש שלמים בכל מצב?
הסיבה לכך היא לעיתים הציפייה לשלמות מוחלטת. אם אדם מצפה להיות מאושר ב - 100%, אז לא משנה היכן הוא נמצא - תמיד ירגיש שחסר משהו. כל מקום בו הוא נמצא לא יספק אותו לחלוטין. לעומת זאת, אם אדם מבין שלכל מקום יש גם יתרונות וגם חסרונות, הוא יוכל להתרכז בניצול היתרונות של כל מצב ולהפסיק לחפש את השלמות המוחלטת. כך הוא יוכל להימנע מאכזבה וליהנות מההווה מבלי להיות נתון לדחף המתמיד לשאוף לשלמות מוחלטת.
האם ניתן להשיג אושר מוחלט?
ההסבר בהרצאה מציע כי האושר המוחלט לא מגיע מבחוץ, אלא מתוך תהליך פנימי של שינוי גישה. אושר אמיתי לא תלוי במצבים חיצוניים אלא בעבודת פנימית שבה אדם מבין שאין שלמות מוחלטת במציאות. כשאדם מפנים את הרעיון שאין חיסרון מוחלט, הוא יכול להפסיק לחפש אושר חיצוני ולהתחיל לחוות אושר פנימי, כזה שלא תלוי במצבים החיצוניים.
מה לעשות אם אדם לא נהנה בשני המקומות (בעבודה ובחופש)?
אליעד מציע שאם אדם לא מצליח ליהנות לא בעבודה ולא בחופש, עליו להיזכר ביתרונות של כל מצב. אם הוא סובל בעבודה, הוא צריך לזכור את היתרונות של העבודה, וגם את היתרונות שבחופש. על ידי תרגול "הפכים בו זמנית", אדם יכול לשחרר את תחושת הסבל ולהיות שלם עם כל מצב, בלי לדרוש שלמות מוחלטת.
איך ניתן לשפר את איכות החיים בעבודה ובחופש?
במקום להתמקד בציפייה לשלמות מוחלטת, אליעד מציע לראות כל מצב בחיים כמכיל גם יתרונות וגם חסרונות. במקום להילחם בחיסרונות, יש לנסות ליהנות מהיתרונות של כל מצב. כך, כאשר אדם מבין שאין דבר כזה שלמות מוחלטת, הוא יכול לשפר את איכות החיים וליהנות מההווה.
- מהם יתרונות וחסרונות של הנאה יחסית?
- איך לשפר את איכות החיים בעבודה ובחופש?
- מהו אושר מוחלט?
- איך לחיות חיים שלמים ומאושרים?
- הבנת הפכים בו זמנית
מה לעשות כשאתה לא מצליח ליהנות מכל היבטי החיים?
בהרצאה זו, אליעד מדבר על דילמה שמעסיקה אנשים רבים - איך לאזן בין הנאה ממה שיש לנו לבין השאיפה לשלמות? לפעמים, אנשים מוצאים את עצמם במצב שבו הם נהנים מהמקום שבו הם נמצאים, אך בו זמנית גם רוצים להיות במקום אחר. לדוגמה, בעבודה יש יתרונות, ובסוף שבוע יש יתרונות אחרים, אך הבעיה נוצרת כשאנחנו לא מצליחים להעריך את היתרונות של כל מקום בו זמנית.
אם אדם בריא בנפשו, הוא יוכל להפיק הנאה משני המקומות - בעבודה ובחופש. לעומת זאת, אם הוא לא מרגיש שלם, הוא ימצא את עצמו מקטר על הימצאותו במקום אחד בזמן שהוא לא יכול להיות במקום השני.
מה קורה כשאנחנו לא מצליחים להרגיש שלמים בכל מקום?
הסיבה לכך היא פעמים רבות הציפייה לשלמות מוחלטת, שמובילה לחוויה של אכזבה בכל מקום. אם אדם מצפה להיות מאושר ב - 100%, אז הוא ירגיש שהיתרונות שהוא מוצא בכל מקום אינם מספקים אותו. מצד שני, אם הוא מבין כי תמיד יהיה חיסרון כלשהו, הוא יוכל להתרכז בנהנה מהיתרונות של כל מצב בלי להתעקש על שלמות מוחלטת.
האם אנחנו יכולים להשיג אושר מוחלט?
ההסבר שניתן בהרצאה הוא שאושר מוחלט לא מגיע מבחוץ, אלא מתוך תהליך פנימי שבו אדם לומד להסתכל על החיים בצורה שאינה מחפשת "אושר מוחלט" ממקורות חיצוניים. זה אומר לא לחפש את האושר בכל מקום חיצוני, אלא להשיג אותו בתהליך פנימי שמוביל להכרה בכך שאין באמת חיסרון או יתרון מוחלט. האושר האמיתי מגיע כשאנחנו לא מתמקדים במה שמחוץ לנו, אלא במה שמתרחש בתוכנו.
מה קורה אם אדם סובל בעבודה ובחופש?
לפי אליעד, אם אדם לא נהנה בשני המקומות, בעבודה ובחופש, הוא צריך להתחיל לזכור את היתרונות של כל מצב. אם הוא סובל בעבודה, חשוב שהוא יזכור גם את היתרונות שבאים עם העבודה, כמו גם את היתרונות של החופש. אם אדם לא זוכר את יתרונות העבודה בזמן החופשה, הוא עלול לשכוח את מה שטוב במצבים שונים ולסבול מהם יותר. על ידי תרגול תודעה של "הפכים בו זמנית", אדם יכול לשחרר את תחושת הסבל ולהיות שלם עם כל סיטואציה.
איך יכול אדם לשנות את גישתו ולהפוך כל מצב לאתגר חיובי?
במקום להתמקד בכמיהה לשלמות מוחלטת, אליעד מציע לראות את כל מצב בחיים כמכיל גם יתרונות וגם חסרונות, ולנסות ליהנות מהיתרונות במקום להילחם בחיסרונות. על ידי הכרה בכך שאין דבר כזה שלמות מוחלטת, אנו יכולים לשפר את איכות חיינו וליהנות מההווה.
בהרצאה זו, אליעד מדבר על דילמה שמעסיקה אנשים רבים - איך לאזן בין הנאה ממה שיש לנו לבין השאיפה לשלמות? לפעמים, אנשים מוצאים את עצמם במצב שבו הם נהנים מהמקום שבו הם נמצאים, אך בו זמנית גם רוצים להיות במקום אחר. לדוגמה, בעבודה יש יתרונות, ובסוף שבוע יש יתרונות אחרים, אך הבעיה נוצרת כשאנחנו לא מצליחים להעריך את היתרונות של כל מקום בו זמנית.
אם אדם בריא בנפשו, הוא יוכל להפיק הנאה משני המקומות - בעבודה ובחופש. לעומת זאת, אם הוא לא מרגיש שלם, הוא ימצא את עצמו מקטר על הימצאותו במקום אחד בזמן שהוא לא יכול להיות במקום השני.
מה קורה כשאנחנו לא מצליחים להרגיש שלמים בכל מקום?
הסיבה לכך היא פעמים רבות הציפייה לשלמות מוחלטת, שמובילה לחוויה של אכזבה בכל מקום. אם אדם מצפה להיות מאושר ב - 100%, אז הוא ירגיש שהיתרונות שהוא מוצא בכל מקום אינם מספקים אותו. מצד שני, אם הוא מבין כי תמיד יהיה חיסרון כלשהו, הוא יוכל להתרכז בנהנה מהיתרונות של כל מצב בלי להתעקש על שלמות מוחלטת.
האם אנחנו יכולים להשיג אושר מוחלט?
ההסבר שניתן בהרצאה הוא שאושר מוחלט לא מגיע מבחוץ, אלא מתוך תהליך פנימי שבו אדם לומד להסתכל על החיים בצורה שאינה מחפשת "אושר מוחלט" ממקורות חיצוניים. זה אומר לא לחפש את האושר בכל מקום חיצוני, אלא להשיג אותו בתהליך פנימי שמוביל להכרה בכך שאין באמת חיסרון או יתרון מוחלט. האושר האמיתי מגיע כשאנחנו לא מתמקדים במה שמחוץ לנו, אלא במה שמתרחש בתוכנו.
מה קורה אם אדם סובל בעבודה ובחופש?
לפי אליעד, אם אדם לא נהנה בשני המקומות, בעבודה ובחופש, הוא צריך להתחיל לזכור את היתרונות של כל מצב. אם הוא סובל בעבודה, חשוב שהוא יזכור גם את היתרונות שבאים עם העבודה, כמו גם את היתרונות של החופש. אם אדם לא זוכר את יתרונות העבודה בזמן החופשה, הוא עלול לשכוח את מה שטוב במצבים שונים ולסבול מהם יותר. על ידי תרגול תודעה של "הפכים בו זמנית", אדם יכול לשחרר את תחושת הסבל ולהיות שלם עם כל סיטואציה.
איך יכול אדם לשנות את גישתו ולהפוך כל מצב לאתגר חיובי?
במקום להתמקד בכמיהה לשלמות מוחלטת, אליעד מציע לראות את כל מצב בחיים כמכיל גם יתרונות וגם חסרונות, ולנסות ליהנות מהיתרונות במקום להילחם בחיסרונות. על ידי הכרה בכך שאין דבר כזה שלמות מוחלטת, אנו יכולים לשפר את איכות חיינו וליהנות מההווה.
- אושר מוחלט והאושר היחסי
- איך לשפר את איכות החיים בעבודה ובחופש
- איך לחשוב בצורה חיובית בחיים היומיומיים
- ההבנה של הפכים במקביל ויכולת קבלה
אוקי לפעמים בן אדם מגיע לסיטואציה שבה טוב לו במקום אחד וטוב לו גם במקום אחר אבל למזלו הגרוע כשהוא נמצא, לדוגמה נגיד בן אדם העבודה מעניינת אותו וגם החופש הסוף שבוע מעניין אותו החופשה מעניינת אותו עכשיו אם בן אדם הוא בריא בנפשו או נחשב בריא בנפשו אז בסוף שבוע הוא נהנה בסוף שבוע ובעבודה הוא נהנה מהעבודה אבל אם הוא לא בריא בנפשו אז בעבודה הוא מקטר למה הוא לא בסוף שבוע ובסוף שבוע הוא אומר "משעמם לי אני רוצה להיות בעבודה". עכשיו השאלה היא מה עושים, זה הבנו את הסיפור?
ש: כן הגדרת פה איזה משהו.
אליעד: נכון יש שני מצבים נתונים עבודה סוף שבוע, סוף שבוע יש לו יתרונות וחסרונות בעבודה יש יתרונות וחסרונות. עכשיו יש בן אדם שאומר "אני לא אכפת לי איפה אני נמצא אני נהנה מהיתרונות אם אני בעבודה אני אסתכל על היתרונות ואם אני בסוף שבוע אסתכל על היתרונות של הסוף שבוע".
ש: השכל אומר שזה בלתי אפשרי.
אליעד: אוקי אני שמח מאוד ויש בן אדם אחר שאומר, השכל שלך כרגע אומר שזה בלתי אפשרי.
ש: השכל שלי כרגע אומר.
אליעד: אוקי השכל שלי אומר אחרת אפשר.
ש: לא אני לא מדבר על זה.
אליעד: אז עכשיו אני אדבר על זה.
ש: לא כי.
אליעד: אבל עכשיו אני מדבר על זה, זה בדיוק מה שאני מדבר עכשיו.
ש: אוקי.
אליעד: יש בן אדם אחר שאומר "לא כשאני בעבודה" הוא לא אומר את זה אבל עובדתית כשהוא בעבודה רע לו מזה שהוא בעבודה שהוא לא בחופש וכשהוא בחופש רע לו. יפה עכשיו השאלה היא מה עושים עם זה ממה זה נובע אז התשובה היא כזאת, נכון זאת השאלה? יפה. במקום ליהנות משני העולמות הוא סובל משני העולמות פה הוא סובל שהוא לא שם ושם הוא סובל שהוא לא פה.
מה עושים? תשובה כזאת אם בן אדם מנקודת המוצא שלו רוצה להרגיש שלמות שהוא מלכתחילה בא לכדור הארץ הוא אומר "אני רוצה שהכל יהיה כרצוני רוצה להרגיש רק טוב לא מוכן להתפשר על כלום רוצה שהכל יהיה פרפקט איך שאני רוצה" אז לא משנה מה תיתן לו תמיד יהיה לו את החיסרון, אם הוא בעבודה ירצה את הבית בבית ירצה את העבודה בים רוצה פה ופה רוצה אחרת תמיד.
לעומת זאת אם בן אדם בתפיסה המרכזית שלו מלכתחילה אומר "אני לא מצפה פה להרגיש שלמות אני מלכתחילה יודע שלא משנה מה אני אעשה יהיה לו איזה חיסרון" אז ממילא בא לו משהו הוא אומר "אוקי יש חיסרון יתרון נהנה מהיתרון וגם רואה את החיסרון לא מתכחש אבל נהנה מהיתרון" ובמקום אחר נהנה מהיתרון, זאת אומרת שהסיבה שהבן אדם בעצם לא מצליח ליהנות מיתרונות יחסיים היא בגלל שהוא מצפה ליתרון מוחלט בן אדם שאומר "אני רוצה שלמות מוחלטת" לכן הוא לא נהנה מהיחסי.
עכשיו אם אומר "רגע אבל אני רוצה שלמות מוחלטת אני רוצה רק יתרון" נגיד שבן אדם יגיד "אוקי הבנתי שהסיבה שאני לא נהנה פה ולא נהנה פה כי אני תמיד רוצה 100% ואני לא מוכן להסתפק בפחות מ - 100%", עכשיו יש מישהו שאמר "רגע אבל יש אנשים שגם מצליחים ליהנות פה ופה" אבל הם לא באמת מצפים ל - 100% כי הם לא באמת שמחים באיזה זה הם כאילו בסדר פה ובסדר פה והם זורמים כזה הם לא באמת מאושרים הם פשוט מדחיקים את החזרה "עוד פעם מתחיל".
עכשיו אם בן אדם אומר "רגע אחד אם אני רוצה את היתרונות פה ואת היתרונות פה" אז מה אני אומר לו אל תרצה מוחלט הוא אומר "רגע אבל אני כן רוצה מוחלט מה אני עושה עם זה שאני רוצה להיות מושלם באופן מוחלט?" תשובה אתה רוצה להיות מאושר באופן מוחלט תבין שאין לזה שום קודם כל תנתק ניתוק זיקה בין מה שקורה לך לבין האושר שלך, כל הרעיון של אושר מוחלט הוא בכלל תלוי ממה שקורה לך בתוך המוח בכמה אתה אמיתי עם עצמך בכמה אתה מבין את עצמך ואם אתה מספיק אמיתי עם עצמך אתה בסופו של דבר לא מבדיל בין דבר להיפוכו ואין שום חיסרון אתה מאושר באופן מוחלט.
אבל אם אתה לא הולך לכיוון הפנימי בחיצוני אין מוחלט ואם אתה תחפש את המוחלט בחיצוני אתה תידפק תמיד, זאת אומרת אם אתה אומר לעצמך "אני ארגיש טוב, אם אני רוצה להרגיש מאושר ב - 100% רק מבפנים אני לא מחפש יותר דברים שיעשו אותי מאושר עם ב - 100%" כהגדרה "אני לא מחפש שום דבר שיעשה אותי מאושר 100%".
עכשיו "ומה עם זה שאני כן רוצה להיות מאושר ב - 100%?" תשובה אני אשיג את זה מבפנים, איך "אני אלמד אתבונן במה שאנחנו מסבירים פה" עד שתהיה מאושר ב - 100% אבל בחיצוני אתה לא מחפש כי אם אתה תלך החוצה ותגיד "אני רוצה להיות מאושר ב - 100%" מובטח לך שגם ה - 50% שאתה יכול ליהנות גם בהם לא תהנה. הבנו?
ש: שאלה.
אליעד: כן.
ש: אני קפץ לי אולי זה יכול להיות לגבי זה, קפץ לי ישר אני אומר כאילו אוקי ואם אני סובל בעבודה נראה לי שמחויב שאני אהנה מחופש למה.
אליעד: נכון אבל מה דיברנו קודם על בן אדם שהוא שוכח כשיש לו את זה הוא שוכח את זה וכשיש לו את זה הוא שוכח את ההפך אם בן אדם מראש כל פעם כשהוא היה סובל הוא זוכר גם כן כמה טוב נגרם לו מזה שהוא סובל, הוא אומר "רגע אבל כל פעם כשאני סובל זה הופך אותי למאושר כשאין לי את הבעיה" אז הוא לא היה סובל אבל הוא גם לא היה שמח כשהיה לו את הפתרון.
לכן מה קורה כשהוא סובל הוא שוכח שהוא ייהנה מזה אחר כך וכשהוא נהנה הוא שכח שהוא סובל, באופן יחסי כי באופן יחסי הוא כן זוכר כי אם הוא לא היה זוכר הוא לא היה סובל.
ש: אוקי אבל אם בן אדם לדוגמה לא נהנה לא בעבודה ולא בחופש.
אליעד: אם כל פעם שאתה הולך לעבודה אתה תזכור כמה טוב יוצא לך מזה אתה יותר לא תרגיש לא טוב ולא רע ואם כל פעם כשקורה לך דבר טוב אתה תזכור כמה רע הולך לצאת לך מזה לא יהיה לך לא טוב ולא רע אותו דבר.
ש: כי אתה רואה את שני ההפכים בו זמנית.
אליעד: נכון.
ש: זו הבנה קשה דרך אגב.
אליעד: זאת ההבנה הכי קלה שיש היא לא דורשת שום מאמץ.
ש: לא מדויק.
אליעד: וזה מאוד מדויק.
ש: זה לא מדויק.
אליעד: וזה מאוד מאוד מדויק.
ש: זה קשה להבין את זה.
אליעד: קשה לך כרגע.
ש: לי ורק לי.
אליעד: כרגע.
ש: כרגע.
אליעד: יפה עדיין עד כה באופן יחסי, נמשיך בפעם הבאה.
ש: כן הגדרת פה איזה משהו.
אליעד: נכון יש שני מצבים נתונים עבודה סוף שבוע, סוף שבוע יש לו יתרונות וחסרונות בעבודה יש יתרונות וחסרונות. עכשיו יש בן אדם שאומר "אני לא אכפת לי איפה אני נמצא אני נהנה מהיתרונות אם אני בעבודה אני אסתכל על היתרונות ואם אני בסוף שבוע אסתכל על היתרונות של הסוף שבוע".
ש: השכל אומר שזה בלתי אפשרי.
אליעד: אוקי אני שמח מאוד ויש בן אדם אחר שאומר, השכל שלך כרגע אומר שזה בלתי אפשרי.
ש: השכל שלי כרגע אומר.
אליעד: אוקי השכל שלי אומר אחרת אפשר.
ש: לא אני לא מדבר על זה.
אליעד: אז עכשיו אני אדבר על זה.
ש: לא כי.
אליעד: אבל עכשיו אני מדבר על זה, זה בדיוק מה שאני מדבר עכשיו.
ש: אוקי.
אליעד: יש בן אדם אחר שאומר "לא כשאני בעבודה" הוא לא אומר את זה אבל עובדתית כשהוא בעבודה רע לו מזה שהוא בעבודה שהוא לא בחופש וכשהוא בחופש רע לו. יפה עכשיו השאלה היא מה עושים עם זה ממה זה נובע אז התשובה היא כזאת, נכון זאת השאלה? יפה. במקום ליהנות משני העולמות הוא סובל משני העולמות פה הוא סובל שהוא לא שם ושם הוא סובל שהוא לא פה.
מה עושים? תשובה כזאת אם בן אדם מנקודת המוצא שלו רוצה להרגיש שלמות שהוא מלכתחילה בא לכדור הארץ הוא אומר "אני רוצה שהכל יהיה כרצוני רוצה להרגיש רק טוב לא מוכן להתפשר על כלום רוצה שהכל יהיה פרפקט איך שאני רוצה" אז לא משנה מה תיתן לו תמיד יהיה לו את החיסרון, אם הוא בעבודה ירצה את הבית בבית ירצה את העבודה בים רוצה פה ופה רוצה אחרת תמיד.
לעומת זאת אם בן אדם בתפיסה המרכזית שלו מלכתחילה אומר "אני לא מצפה פה להרגיש שלמות אני מלכתחילה יודע שלא משנה מה אני אעשה יהיה לו איזה חיסרון" אז ממילא בא לו משהו הוא אומר "אוקי יש חיסרון יתרון נהנה מהיתרון וגם רואה את החיסרון לא מתכחש אבל נהנה מהיתרון" ובמקום אחר נהנה מהיתרון, זאת אומרת שהסיבה שהבן אדם בעצם לא מצליח ליהנות מיתרונות יחסיים היא בגלל שהוא מצפה ליתרון מוחלט בן אדם שאומר "אני רוצה שלמות מוחלטת" לכן הוא לא נהנה מהיחסי.
עכשיו אם אומר "רגע אבל אני רוצה שלמות מוחלטת אני רוצה רק יתרון" נגיד שבן אדם יגיד "אוקי הבנתי שהסיבה שאני לא נהנה פה ולא נהנה פה כי אני תמיד רוצה 100% ואני לא מוכן להסתפק בפחות מ - 100%", עכשיו יש מישהו שאמר "רגע אבל יש אנשים שגם מצליחים ליהנות פה ופה" אבל הם לא באמת מצפים ל - 100% כי הם לא באמת שמחים באיזה זה הם כאילו בסדר פה ובסדר פה והם זורמים כזה הם לא באמת מאושרים הם פשוט מדחיקים את החזרה "עוד פעם מתחיל".
עכשיו אם בן אדם אומר "רגע אחד אם אני רוצה את היתרונות פה ואת היתרונות פה" אז מה אני אומר לו אל תרצה מוחלט הוא אומר "רגע אבל אני כן רוצה מוחלט מה אני עושה עם זה שאני רוצה להיות מושלם באופן מוחלט?" תשובה אתה רוצה להיות מאושר באופן מוחלט תבין שאין לזה שום קודם כל תנתק ניתוק זיקה בין מה שקורה לך לבין האושר שלך, כל הרעיון של אושר מוחלט הוא בכלל תלוי ממה שקורה לך בתוך המוח בכמה אתה אמיתי עם עצמך בכמה אתה מבין את עצמך ואם אתה מספיק אמיתי עם עצמך אתה בסופו של דבר לא מבדיל בין דבר להיפוכו ואין שום חיסרון אתה מאושר באופן מוחלט.
אבל אם אתה לא הולך לכיוון הפנימי בחיצוני אין מוחלט ואם אתה תחפש את המוחלט בחיצוני אתה תידפק תמיד, זאת אומרת אם אתה אומר לעצמך "אני ארגיש טוב, אם אני רוצה להרגיש מאושר ב - 100% רק מבפנים אני לא מחפש יותר דברים שיעשו אותי מאושר עם ב - 100%" כהגדרה "אני לא מחפש שום דבר שיעשה אותי מאושר 100%".
עכשיו "ומה עם זה שאני כן רוצה להיות מאושר ב - 100%?" תשובה אני אשיג את זה מבפנים, איך "אני אלמד אתבונן במה שאנחנו מסבירים פה" עד שתהיה מאושר ב - 100% אבל בחיצוני אתה לא מחפש כי אם אתה תלך החוצה ותגיד "אני רוצה להיות מאושר ב - 100%" מובטח לך שגם ה - 50% שאתה יכול ליהנות גם בהם לא תהנה. הבנו?
ש: שאלה.
אליעד: כן.
ש: אני קפץ לי אולי זה יכול להיות לגבי זה, קפץ לי ישר אני אומר כאילו אוקי ואם אני סובל בעבודה נראה לי שמחויב שאני אהנה מחופש למה.
אליעד: נכון אבל מה דיברנו קודם על בן אדם שהוא שוכח כשיש לו את זה הוא שוכח את זה וכשיש לו את זה הוא שוכח את ההפך אם בן אדם מראש כל פעם כשהוא היה סובל הוא זוכר גם כן כמה טוב נגרם לו מזה שהוא סובל, הוא אומר "רגע אבל כל פעם כשאני סובל זה הופך אותי למאושר כשאין לי את הבעיה" אז הוא לא היה סובל אבל הוא גם לא היה שמח כשהיה לו את הפתרון.
לכן מה קורה כשהוא סובל הוא שוכח שהוא ייהנה מזה אחר כך וכשהוא נהנה הוא שכח שהוא סובל, באופן יחסי כי באופן יחסי הוא כן זוכר כי אם הוא לא היה זוכר הוא לא היה סובל.
ש: אוקי אבל אם בן אדם לדוגמה לא נהנה לא בעבודה ולא בחופש.
אליעד: אם כל פעם שאתה הולך לעבודה אתה תזכור כמה טוב יוצא לך מזה אתה יותר לא תרגיש לא טוב ולא רע ואם כל פעם כשקורה לך דבר טוב אתה תזכור כמה רע הולך לצאת לך מזה לא יהיה לך לא טוב ולא רע אותו דבר.
ש: כי אתה רואה את שני ההפכים בו זמנית.
אליעד: נכון.
ש: זו הבנה קשה דרך אגב.
אליעד: זאת ההבנה הכי קלה שיש היא לא דורשת שום מאמץ.
ש: לא מדויק.
אליעד: וזה מאוד מדויק.
ש: זה לא מדויק.
אליעד: וזה מאוד מאוד מדויק.
ש: זה קשה להבין את זה.
אליעד: קשה לך כרגע.
ש: לי ורק לי.
אליעד: כרגע.
ש: כרגע.
אליעד: יפה עדיין עד כה באופן יחסי, נמשיך בפעם הבאה.