1:48:21מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 7 - הקבצן הגיבן בעל חטוטרות מתוך שבעת הקבצנים (ברסלב)
איך לחוות שלמות ואחדות מלאה בחיים?
אליעד כהן מסביר כי האדם באופן טבעי מחפש להרגיש טוב, שלם ומאושר, והוא אינו רוצה להרגיש רע או חיסרון כלשהו. בכל פעם שיש לאדם חיסרון או כאב, הדבר מצביע על כך שהוא אינו חווה את השלמות. אליעד טוען שהחוויה השלמה של האדם היא חוויה שבה הוא אינו חש שום חיסרון בשום היבט של חייו, חוויה של אחדות מלאה עם המציאות כולה.
מדוע האדם תמיד מרגיש שחסר לו משהו?
אליעד כהן מסביר את הסיבה לכך שאדם תמיד מרגיש שחסר לו משהו, בכך שהאדם תופס את עצמו כנפרד מהמציאות. הוא מדגיש שכל תחושת חיסרון באה רק כאשר האדם מזהה פער בין הרצון שלו לבין המציאות. כשיש התאמה בין הרצון למציאות, אין חיסרון והאדם מרגיש טוב, אבל כשאין התאמה, האדם חווה תחושה של חיסרון או כאב. התחושה הזו תמיד נובעת מההרגשה שהוא עצמו נפרד מהמציאות ואינו חלק ממנה באופן מלא.
מהי הדרך להגיע לשלמות ללא חיסרון?
הדרך שאליעד כהן מציע היא שינוי תפיסת המציאות. הוא מסביר כי במקום לנסות לשנות את המציאות שתתאים לרצון, יש לנסות לראות כיצד הרצון כבר תואם למציאות כפי שהיא עכשיו. הדרך לעשות זאת היא על ידי הבנה מעמיקה יותר של הרצון עצמו ושל הסיבה לרצון. האדם צריך לשאול את עצמו מדוע הוא רוצה דבר מסוים, וככל שהאדם מבין את שורש הרצון שלו לעומק, כך הוא מתקרב להבנה שהרצון העמוק ביותר שלו הוא למעשה להרגיש אחדות ושלמות עם המציאות.
איך לפרק רצונות כדי להגיע לשורשם האמיתי?
אליעד מסביר כי כדי להגיע לשורש הרצון יש לשאול שאלות כמו: "למה אני רוצה את מה שאני רוצה?" ולחקור כל תשובה שעולה לעומקה. לדוגמה, אם אדם רוצה כסף, עליו לשאול מדוע הוא רוצה כסף. התשובה יכולה להיות "כי כסף יקנה לי שקט נפשי". ואז עליו להמשיך לשאול: "למה אני רוצה שקט נפשי?", "מה זה ייתן לי?", וכך הלאה. בסוף החקירה, יגיע האדם להבנה שכל רצונותיו הם למעשה ניסיון שלו להגיע לשלמות פנימית ואושר ללא תנאים.
איך האדם יגלה שהוא כבר שלם עם המציאות?
אליעד כהן אומר שכאשר האדם יגיע לשורש העמוק ביותר של רצונותיו, הוא יגלה שהרצון העמוק ביותר הוא כבר מתגשם במציאות הנוכחית. הוא מסביר שכל מה שהאדם באמת רוצה הוא להיות במצב שבו הוא מרגיש טוב ללא שום תנאי, והמצב הזה קיים כבר עכשיו, אם רק יכיר בכך האדם. למעשה, הרצון העמוק ביותר הוא חוויית המציאות כפי שהיא, ללא שום שינוי וללא שום תנאי.
כיצד ההבנה הזו משפיעה על תחושת האחדות עם המציאות?
ברגע שהאדם מבין לעומק שכל מה שהוא רוצה כבר קיים במציאות כפי שהיא, הוא מפסיק לחוש נפרד מהמציאות. כאשר האדם אינו מרגיש עוד הפרדה בין מה שהוא רוצה לבין מה שישנו, הוא מגיע לתחושת אחדות מוחלטת. אין יותר מאבק פנימי ואין יותר חיסרון, ולכן נוצרת חוויית שלמות ואחדות אמיתית.
האם המשמעות היא להפסיק לרצות דברים?
אליעד כהן מדגיש שאין הכוונה להפסיק לרצות או לוותר על הרצונות, אלא להבין לעומק מדוע האדם רוצה את מה שהוא רוצה. הוא מסביר כי אין רע בלרצות, והאדם יכול להמשיך לפעול וליצור בעולם. עם זאת, התחושה הפנימית כבר אינה תלויה בתוצאות, כי האדם מבין לעומק שהשלמות אינה תלויה בשינוי המציאות אלא בהכרה עמוקה בכך שהמציאות כבר מושלמת כפי שהיא.
מהי המשמעות האמיתית של חופש פנימי?
החופש הפנימי שאליעד כהן מתאר הוא מצב שבו האדם אינו תלוי עוד בשום תנאי חיצוני כדי להרגיש טוב או שלם. אדם חופשי באמת הוא כזה שיכול להרגיש טוב ושלם בכל מצב שבו הוא נמצא. זהו חופש פנימי מוחלט, שאינו תלוי במציאות החיצונית אלא רק בהבנת האדם את עצמו ואת המציאות.
אליעד כהן מסביר כי האדם באופן טבעי מחפש להרגיש טוב, שלם ומאושר, והוא אינו רוצה להרגיש רע או חיסרון כלשהו. בכל פעם שיש לאדם חיסרון או כאב, הדבר מצביע על כך שהוא אינו חווה את השלמות. אליעד טוען שהחוויה השלמה של האדם היא חוויה שבה הוא אינו חש שום חיסרון בשום היבט של חייו, חוויה של אחדות מלאה עם המציאות כולה.
מדוע האדם תמיד מרגיש שחסר לו משהו?
אליעד כהן מסביר את הסיבה לכך שאדם תמיד מרגיש שחסר לו משהו, בכך שהאדם תופס את עצמו כנפרד מהמציאות. הוא מדגיש שכל תחושת חיסרון באה רק כאשר האדם מזהה פער בין הרצון שלו לבין המציאות. כשיש התאמה בין הרצון למציאות, אין חיסרון והאדם מרגיש טוב, אבל כשאין התאמה, האדם חווה תחושה של חיסרון או כאב. התחושה הזו תמיד נובעת מההרגשה שהוא עצמו נפרד מהמציאות ואינו חלק ממנה באופן מלא.
מהי הדרך להגיע לשלמות ללא חיסרון?
הדרך שאליעד כהן מציע היא שינוי תפיסת המציאות. הוא מסביר כי במקום לנסות לשנות את המציאות שתתאים לרצון, יש לנסות לראות כיצד הרצון כבר תואם למציאות כפי שהיא עכשיו. הדרך לעשות זאת היא על ידי הבנה מעמיקה יותר של הרצון עצמו ושל הסיבה לרצון. האדם צריך לשאול את עצמו מדוע הוא רוצה דבר מסוים, וככל שהאדם מבין את שורש הרצון שלו לעומק, כך הוא מתקרב להבנה שהרצון העמוק ביותר שלו הוא למעשה להרגיש אחדות ושלמות עם המציאות.
איך לפרק רצונות כדי להגיע לשורשם האמיתי?
אליעד מסביר כי כדי להגיע לשורש הרצון יש לשאול שאלות כמו: "למה אני רוצה את מה שאני רוצה?" ולחקור כל תשובה שעולה לעומקה. לדוגמה, אם אדם רוצה כסף, עליו לשאול מדוע הוא רוצה כסף. התשובה יכולה להיות "כי כסף יקנה לי שקט נפשי". ואז עליו להמשיך לשאול: "למה אני רוצה שקט נפשי?", "מה זה ייתן לי?", וכך הלאה. בסוף החקירה, יגיע האדם להבנה שכל רצונותיו הם למעשה ניסיון שלו להגיע לשלמות פנימית ואושר ללא תנאים.
איך האדם יגלה שהוא כבר שלם עם המציאות?
אליעד כהן אומר שכאשר האדם יגיע לשורש העמוק ביותר של רצונותיו, הוא יגלה שהרצון העמוק ביותר הוא כבר מתגשם במציאות הנוכחית. הוא מסביר שכל מה שהאדם באמת רוצה הוא להיות במצב שבו הוא מרגיש טוב ללא שום תנאי, והמצב הזה קיים כבר עכשיו, אם רק יכיר בכך האדם. למעשה, הרצון העמוק ביותר הוא חוויית המציאות כפי שהיא, ללא שום שינוי וללא שום תנאי.
כיצד ההבנה הזו משפיעה על תחושת האחדות עם המציאות?
ברגע שהאדם מבין לעומק שכל מה שהוא רוצה כבר קיים במציאות כפי שהיא, הוא מפסיק לחוש נפרד מהמציאות. כאשר האדם אינו מרגיש עוד הפרדה בין מה שהוא רוצה לבין מה שישנו, הוא מגיע לתחושת אחדות מוחלטת. אין יותר מאבק פנימי ואין יותר חיסרון, ולכן נוצרת חוויית שלמות ואחדות אמיתית.
האם המשמעות היא להפסיק לרצות דברים?
אליעד כהן מדגיש שאין הכוונה להפסיק לרצות או לוותר על הרצונות, אלא להבין לעומק מדוע האדם רוצה את מה שהוא רוצה. הוא מסביר כי אין רע בלרצות, והאדם יכול להמשיך לפעול וליצור בעולם. עם זאת, התחושה הפנימית כבר אינה תלויה בתוצאות, כי האדם מבין לעומק שהשלמות אינה תלויה בשינוי המציאות אלא בהכרה עמוקה בכך שהמציאות כבר מושלמת כפי שהיא.
מהי המשמעות האמיתית של חופש פנימי?
החופש הפנימי שאליעד כהן מתאר הוא מצב שבו האדם אינו תלוי עוד בשום תנאי חיצוני כדי להרגיש טוב או שלם. אדם חופשי באמת הוא כזה שיכול להרגיש טוב ושלם בכל מצב שבו הוא נמצא. זהו חופש פנימי מוחלט, שאינו תלוי במציאות החיצונית אלא רק בהבנת האדם את עצמו ואת המציאות.
- איך להגיע לשלמות פנימית?
- מהו מקור תחושת החיסרון?
- איך לפרק רצונות?
- מהי חוויה של אחדות עם המציאות?
- כיצד להבין את הרצון שלי לעומק?
- מה המשמעות של חופש פנימי?