2:55מה שצריך לקרות קורה, מה שקורה צריך לקרות, מה שקורה אמור לקרות, למה זה קורה לי, למה דברים קורים, אקראיות, סיבתיות
האם מה שקורה לנו באמת אמור לקרות?
אליעד כהן מסביר באופן ברור ויסודי את השאלה העמוקה: האם מה שקורה לנו הוא באמת מה ש"אמור לקרות"? אנשים רבים מאמינים שאם משהו קורה, כנראה שכך זה צריך להיות, שזו הדרך שבה הדברים נועדו להתרחש. אך אליעד מבהיר שגישה זו איננה מדויקת והיא סוג של פירוש סובייקטיבי, ולא האמת האובייקטיבית עצמה.
מה ההבדל בין עובדה לפירוש?
אליעד כהן מדגיש את החשיבות בהפרדה בין עובדות לבין הפירושים שאנחנו מעניקים להן. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם אתה רואה שולחן, העובדה היחידה והאמיתית היא שאתה אכן רואה שולחן. זהו. ברגע שאתה אומר: "אם אני רואה שולחן, אז אמור להיות כאן שולחן" - כבר הוספת פירוש, וזה איננו נכון מבחינה אובייקטיבית. אולי לא באמת אמור להיות כאן שולחן, אולי זה מקרי, אולי זה טעות, אולי זה לא אמור לקרות כלל. האמירה "אמור להיות" היא ביטוי לפירוש סובייקטיבי, כלומר, לתפיסות האישיות שלנו על משמעות וייעוד של אירועים, ולא לאמת העובדתית עצמה.
מדוע אנשים מאמינים שכל דבר קורה מסיבה מסוימת?
אליעד מסביר שאנשים נוטים לומר שמה שקורה להם "אמור להיות כך", כי זוהי הדרך שלהם להתמודד עם מצבים לא נעימים או קשים. לדוגמה, אם מישהו חווה חוויה שלילית כמו שוד, הוא מיד אומר לעצמו: "כנראה שזה היה אמור להיות, אולי זה מנע משהו יותר גרוע". אך אליעד מעלה את האפשרות שזו איננה האמת - אולי האירוע בכלל לא היה אמור לקרות, ואולי הוא התרחש רק כדי לפגוע בך באופן מכוון. האדם נוטה לומר "זה אמור להיות כך" כמעין מנגנון הגנה שמטרתו להפחית את הסבל מהשאלה הכואבת יותר: "למה דווקא אני? למה זה קורה לי?". במילים אחרות, האמונה בכך שכל דבר הוא סיבתי ואמור לקרות, מגיעה מתוך צורך פסיכולוגי להתמודד עם קשיים ולא מתוך אמת עובדתית.
האם המחשבה ש"דברים אמורים לקרות" תמיד מועילה?
אליעד מסביר שהאמירה "זה אמור לקרות" אינה בהכרח מועילה. הוא נותן דוגמה מהחיים הפשוטים: כשאתה רעב, אתה לא אומר "אם אני רעב, כנראה שאני אמור להיות רעב". אתה פשוט הולך לאכול, כי אתה יודע שזה מצב שלא אמור להימשך. לכן, לא תמיד נכון או מועיל לחשוב שכל מצב הוא ראוי או נכון כפי שהוא. לפעמים נכון להכיר בכך שהמצב שקורה איננו אמור להיות, ויש לפעול כדי לשנות אותו. ההבנה שדברים פשוט קורים, ללא משמעות קבועה או נסתרת, יכולה לסייע בהפחתת פרשנויות שגויות של מציאות והפחתת סבל נפשי.
האם אפשר לדעת מה באמת אמור או לא אמור לקרות?
אליעד כהן מדגיש שאנחנו כבני אדם לא יכולים באמת לדעת מה אמור או לא אמור לקרות באופן אובייקטיבי. התפקיד שלנו הוא רק להבין מה אכן קורה, בלי להוסיף פירושים או להניח סיבתיות נסתרת. כאשר אנחנו מוסיפים את הרעיון ש"משהו אמור לקרות" או "לא אמור לקרות", אנחנו בעצם מבטאים את המחשבות, האמונות והתפיסות שלנו על משמעות ותכלית, וזהו כבר אינו חלק מהאמת העובדתית.
מה עושים כשמרגישים שמשהו "לא אמור לקרות"?
אליעד מסביר שברגע שמרגישים שמשהו "לא אמור לקרות", אין טעם להמשיך ולחפש תירוצים או סיבות נסתרות לכך שהוא כן קורה. במקום זאת, עדיף להכיר בכך שזהו המצב, בלי לייחס לו משמעות עמוקה. אם המצב הוא שלילי מבחינתך, אפשר פשוט לפעול לשנות אותו, כמו בדוגמה עם הרעב - אם אתה רעב, אל תגיד לעצמך שזה מה שאמור לקרות, אלא פשוט תאכל.
מדוע לא כדאי לייחס משמעות עמוקה לכל אירוע?
לפי אליעד, הייחוס של משמעות עמוקה מדי לכל אירוע יכול להוביל לסבל מיותר. כאשר אתה חושב שדברים "אמורים לקרות" או "לא אמורים לקרות", אתה יוצר קונפליקטים פנימיים רבים. אליעד ממליץ להימנע מהנחות לא מבוססות אלו ולהיצמד לעובדה הפשוטה: מה שקורה, פשוט קורה. משמעות עמוקה לא בהכרח קיימת בכל דבר, והיכולת לזהות את ההבדל בין עובדה פשוטה לפירוש אישי יכולה לשפר מאוד את ההתמודדות עם החיים.
אליעד כהן מסביר באופן ברור ויסודי את השאלה העמוקה: האם מה שקורה לנו הוא באמת מה ש"אמור לקרות"? אנשים רבים מאמינים שאם משהו קורה, כנראה שכך זה צריך להיות, שזו הדרך שבה הדברים נועדו להתרחש. אך אליעד מבהיר שגישה זו איננה מדויקת והיא סוג של פירוש סובייקטיבי, ולא האמת האובייקטיבית עצמה.
מה ההבדל בין עובדה לפירוש?
אליעד כהן מדגיש את החשיבות בהפרדה בין עובדות לבין הפירושים שאנחנו מעניקים להן. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם אתה רואה שולחן, העובדה היחידה והאמיתית היא שאתה אכן רואה שולחן. זהו. ברגע שאתה אומר: "אם אני רואה שולחן, אז אמור להיות כאן שולחן" - כבר הוספת פירוש, וזה איננו נכון מבחינה אובייקטיבית. אולי לא באמת אמור להיות כאן שולחן, אולי זה מקרי, אולי זה טעות, אולי זה לא אמור לקרות כלל. האמירה "אמור להיות" היא ביטוי לפירוש סובייקטיבי, כלומר, לתפיסות האישיות שלנו על משמעות וייעוד של אירועים, ולא לאמת העובדתית עצמה.
מדוע אנשים מאמינים שכל דבר קורה מסיבה מסוימת?
אליעד מסביר שאנשים נוטים לומר שמה שקורה להם "אמור להיות כך", כי זוהי הדרך שלהם להתמודד עם מצבים לא נעימים או קשים. לדוגמה, אם מישהו חווה חוויה שלילית כמו שוד, הוא מיד אומר לעצמו: "כנראה שזה היה אמור להיות, אולי זה מנע משהו יותר גרוע". אך אליעד מעלה את האפשרות שזו איננה האמת - אולי האירוע בכלל לא היה אמור לקרות, ואולי הוא התרחש רק כדי לפגוע בך באופן מכוון. האדם נוטה לומר "זה אמור להיות כך" כמעין מנגנון הגנה שמטרתו להפחית את הסבל מהשאלה הכואבת יותר: "למה דווקא אני? למה זה קורה לי?". במילים אחרות, האמונה בכך שכל דבר הוא סיבתי ואמור לקרות, מגיעה מתוך צורך פסיכולוגי להתמודד עם קשיים ולא מתוך אמת עובדתית.
האם המחשבה ש"דברים אמורים לקרות" תמיד מועילה?
אליעד מסביר שהאמירה "זה אמור לקרות" אינה בהכרח מועילה. הוא נותן דוגמה מהחיים הפשוטים: כשאתה רעב, אתה לא אומר "אם אני רעב, כנראה שאני אמור להיות רעב". אתה פשוט הולך לאכול, כי אתה יודע שזה מצב שלא אמור להימשך. לכן, לא תמיד נכון או מועיל לחשוב שכל מצב הוא ראוי או נכון כפי שהוא. לפעמים נכון להכיר בכך שהמצב שקורה איננו אמור להיות, ויש לפעול כדי לשנות אותו. ההבנה שדברים פשוט קורים, ללא משמעות קבועה או נסתרת, יכולה לסייע בהפחתת פרשנויות שגויות של מציאות והפחתת סבל נפשי.
האם אפשר לדעת מה באמת אמור או לא אמור לקרות?
אליעד כהן מדגיש שאנחנו כבני אדם לא יכולים באמת לדעת מה אמור או לא אמור לקרות באופן אובייקטיבי. התפקיד שלנו הוא רק להבין מה אכן קורה, בלי להוסיף פירושים או להניח סיבתיות נסתרת. כאשר אנחנו מוסיפים את הרעיון ש"משהו אמור לקרות" או "לא אמור לקרות", אנחנו בעצם מבטאים את המחשבות, האמונות והתפיסות שלנו על משמעות ותכלית, וזהו כבר אינו חלק מהאמת העובדתית.
מה עושים כשמרגישים שמשהו "לא אמור לקרות"?
אליעד מסביר שברגע שמרגישים שמשהו "לא אמור לקרות", אין טעם להמשיך ולחפש תירוצים או סיבות נסתרות לכך שהוא כן קורה. במקום זאת, עדיף להכיר בכך שזהו המצב, בלי לייחס לו משמעות עמוקה. אם המצב הוא שלילי מבחינתך, אפשר פשוט לפעול לשנות אותו, כמו בדוגמה עם הרעב - אם אתה רעב, אל תגיד לעצמך שזה מה שאמור לקרות, אלא פשוט תאכל.
מדוע לא כדאי לייחס משמעות עמוקה לכל אירוע?
לפי אליעד, הייחוס של משמעות עמוקה מדי לכל אירוע יכול להוביל לסבל מיותר. כאשר אתה חושב שדברים "אמורים לקרות" או "לא אמורים לקרות", אתה יוצר קונפליקטים פנימיים רבים. אליעד ממליץ להימנע מהנחות לא מבוססות אלו ולהיצמד לעובדה הפשוטה: מה שקורה, פשוט קורה. משמעות עמוקה לא בהכרח קיימת בכל דבר, והיכולת לזהות את ההבדל בין עובדה פשוטה לפירוש אישי יכולה לשפר מאוד את ההתמודדות עם החיים.
- האם הכל קורה מסיבה מסוימת?
- למה דברים קורים לי?
- מה ההבדל בין עובדה לפירוש?
- האם יש משמעות לכל דבר שקורה?
- מה זה אמור לקרות?
- האם העולם אקראי או סיבתי?
- האם יש גורל או שהכל מקרי?
ש: אז מה הנגזרות שלו ממה נגזרים הדברים?
אליעד: זה שמשהו קורה.
ש: המצב הזה ממה נגזר?
אליעד: אני אומר שקודם כל כשאתה אומר משפט "אם זה קורה זה אמור להיות ככה" זאת לא האמת.
ש: זאת לא האמת?
אליעד: לא, אם זה קורה זה אומר שזה קורה. תלמד משהו כשאתה מוסיף זאת כבר לא אמת, אם אני רואה שולחן האמת היא שאני רואה שולחן זהו לא מעבר אם הוספת כבר אמרת "תראה אם אני רואה שולחן אז אמור להיות שולחן" איך אתה יודע אולי לא אמור להיות שולחן, אמור זה כבר פירוש אמור פירושו אני חושב שזה משרת תכלית אני חושב שזה בעל משמעות. תראה יש אמור ויש לא אמור אם זה קורה סימן שזה קורה זה לא אומר שזה אמור להיות ככה, יכול להיות שזה קורה וזה לא אמור להיות ככה. מה אתם אומרים?
ש: הכל פירוש שהוא לא טוב.
אליעד: לא אני אומר, עכשיו למה אנשים אומרים אם זה קורה זה אמור להיות ככה? כי הם לא רוצים לסבול כי הוא אומר "מה דפקו אותי" הוא אומר "טוב תראה אם זה קורה כנראה שזה אמור להיות ככה", איך אתה יודע אולי אלוהים רוצה לדפוק אותך ואם זה קורה כנראה שזה לא היה אמור להיות ככה והוא רק רוצה לדפוק אותך איך אתה יודע. הבן אדם לא נעים לו לחשוב שזה קורה וזה לא אמור להיות ככה כי אז זה עוד יותר גרוע.
ש: הוא אומר הכל רלוונטי.
אליעד: נגיד לדוגמא שודדים אותך ואז אתה אומר "תראה טוב זה אמור להיות ככה זה כדי שלא משהו אחר", אולי לא אולי זה לא אמור להיות ככה ועשו את זה רק כדי לדפוק אותך, אתה אומר "רגע אבל אם זה לא אמור להיות ככה אז למה זה קורה?" נכון בן אדם אומר "אבל אם זה לא אמור להיות ככה אז למה זה קורה לי?".
ש: נכון.
אליעד: זאת אומרת שהוא "זה אמור להיות ככה" כדי להגן על עצמו מהמחשבה שאומרת "למה זה קורה לי?".
ש: אני לא יכול לפרש את זה במה שאתה אומר שזה שקורה לי ואז אני מקבל את המצב הזה שאני בא מתוך תפיסה של החוויה שבמערכת.
אליעד: אני רק אמרתי דבר אחד כשמשהו קורה זה אומר שהוא קורא זה לא אומר שהוא אמור לקרות. כשאתה רעב אתה הולך לאכול אתה לא אומר "אם אני רעב טוב אז אם אני רעב סימן שזה מה שצריך להיות, לא אם אני רעב אוי ואבוי זה לא צריך להיות אני צריך ללכת לאכול". מה אתם אומרים מה אתה אומר, אני אומר צריך לעשות סדר בין עובדה לפירוש, אתה תמתין שנייה צריך לעשות סדר בין עובדה לפירוש אם משהו קורה זה אומר שהוא קורה זה לא אומר שהוא אמור לקרות, אמור זה כבר פירוש סובייקטיבי אם הוא אמור לקרות או לא אמור לקרות את זה תשאיר לאלוהים.
אליעד: זה שמשהו קורה.
ש: המצב הזה ממה נגזר?
אליעד: אני אומר שקודם כל כשאתה אומר משפט "אם זה קורה זה אמור להיות ככה" זאת לא האמת.
ש: זאת לא האמת?
אליעד: לא, אם זה קורה זה אומר שזה קורה. תלמד משהו כשאתה מוסיף זאת כבר לא אמת, אם אני רואה שולחן האמת היא שאני רואה שולחן זהו לא מעבר אם הוספת כבר אמרת "תראה אם אני רואה שולחן אז אמור להיות שולחן" איך אתה יודע אולי לא אמור להיות שולחן, אמור זה כבר פירוש אמור פירושו אני חושב שזה משרת תכלית אני חושב שזה בעל משמעות. תראה יש אמור ויש לא אמור אם זה קורה סימן שזה קורה זה לא אומר שזה אמור להיות ככה, יכול להיות שזה קורה וזה לא אמור להיות ככה. מה אתם אומרים?
ש: הכל פירוש שהוא לא טוב.
אליעד: לא אני אומר, עכשיו למה אנשים אומרים אם זה קורה זה אמור להיות ככה? כי הם לא רוצים לסבול כי הוא אומר "מה דפקו אותי" הוא אומר "טוב תראה אם זה קורה כנראה שזה אמור להיות ככה", איך אתה יודע אולי אלוהים רוצה לדפוק אותך ואם זה קורה כנראה שזה לא היה אמור להיות ככה והוא רק רוצה לדפוק אותך איך אתה יודע. הבן אדם לא נעים לו לחשוב שזה קורה וזה לא אמור להיות ככה כי אז זה עוד יותר גרוע.
ש: הוא אומר הכל רלוונטי.
אליעד: נגיד לדוגמא שודדים אותך ואז אתה אומר "תראה טוב זה אמור להיות ככה זה כדי שלא משהו אחר", אולי לא אולי זה לא אמור להיות ככה ועשו את זה רק כדי לדפוק אותך, אתה אומר "רגע אבל אם זה לא אמור להיות ככה אז למה זה קורה?" נכון בן אדם אומר "אבל אם זה לא אמור להיות ככה אז למה זה קורה לי?".
ש: נכון.
אליעד: זאת אומרת שהוא "זה אמור להיות ככה" כדי להגן על עצמו מהמחשבה שאומרת "למה זה קורה לי?".
ש: אני לא יכול לפרש את זה במה שאתה אומר שזה שקורה לי ואז אני מקבל את המצב הזה שאני בא מתוך תפיסה של החוויה שבמערכת.
אליעד: אני רק אמרתי דבר אחד כשמשהו קורה זה אומר שהוא קורא זה לא אומר שהוא אמור לקרות. כשאתה רעב אתה הולך לאכול אתה לא אומר "אם אני רעב טוב אז אם אני רעב סימן שזה מה שצריך להיות, לא אם אני רעב אוי ואבוי זה לא צריך להיות אני צריך ללכת לאכול". מה אתם אומרים מה אתה אומר, אני אומר צריך לעשות סדר בין עובדה לפירוש, אתה תמתין שנייה צריך לעשות סדר בין עובדה לפירוש אם משהו קורה זה אומר שהוא קורה זה לא אומר שהוא אמור לקרות, אמור זה כבר פירוש סובייקטיבי אם הוא אמור לקרות או לא אמור לקרות את זה תשאיר לאלוהים.