אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד?

אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי.

אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה:
  1. התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ההנחות.
  2. תשובה שנייה טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי.
  3. התשובה השלישית אומרת שהשאלה עצמה לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן.
למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית.

אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו?

אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: "אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, " וגם התבטא: "יש לי דברים יותר חשובים מהתורה." רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים.

רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות מיוחדים והסביר שהוא כבר לא רואה בכך משמעות. הוא אפילו אמר שבשבת כבר לא אכפת לו אם הוא עושה עבירות, כי הוא מבין שהכל מאלוהים.

הוא סיפר בסיפורי מעשיות על רב שהבן שלו חשב שהוא עשה עבירה ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק.

בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת.

מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי?

אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך.

אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא הייתה לו באמת שאלה.

מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים?

אליעד מוסיף הסבר נוסף לפיו קיימים אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר הוא המשיך להחמיר יותר. המשמעות היא שכל האפשרויות קיימות במקביל, ולכן אין משמעות מיוחדת לבחירה הספציפית שנעשית ביקום...
- אני רוצה לשאול אותך שאלה.

בתור אחד שלומד ממני מספיק זמן, אני רוצה לשאול אותך שאלה.

אם רבי נחמן באמת הבין את כל מה שהוא הבין, למה בסופו של דבר הוא נשאר דתי?

יש לך לזה הסבר? הסבר מלא שאתה שלם איתו?

- כן.

- באמת?? ברור לך ב100 אחוז אם רבי נחמן..

- כרגע ברור.

- מה ברור לך?

- אני כביכול בניסיון שלי, אם בחיים אני רואה משהו ש.. אה.. נראה לי כטוב או רע, בסדר? אז היום אני מסוגל לקחת אותו ולראות גם את ההיפך. כאילו לראות ממש מאותה סיבה למה הוא טוב בשבילי למה הוא טוב לי באותו רגע לראות למה מאותה סיבה הוא גם רע. אוקי?

- אוקי.

- עכשיו בגלל זה אני עושה כזה סוג של אינדוקציה עכשיו, ואני אומר אוקי אם רבי נחמן עשה את זה בכל הדברים, בכל רגע ורגע בחיים שלו אז כל דבר שקרה לו אז מבחינתו זה היה טוב ורע באותה מידה לא יכול לבחור מה, מה זה. לכן זה כבר באמת לא משנה.

- צודק.

- אם הוא היה אה.. נגיד בקהילה שהוא היה ב...

- אם נטען ונאמר ש.. הוא היה בזה, כן.

- שהוא היה רב שם וכל זה. אז אה.. אז אני חשבתי כאילו לשאול אותו אם יש לך בחירה חופשית, אז אתה אז כאילו.. ירצה.. ירצה.. הוא הגיע לאיזו הארה כזאתי.. כאילו הוא הגיע למה שהוא הגיע אז הוא ירצה.. אה.. לא לצמצם את עצמו. זאת אומרת בעיניי הכל הקטע של..

- תעצור תעצור. מה זאת אומרת לא... מה זאת אומרת ירצה לא לצמצם את עצמו? מה הכוונה?

- שכאילו הוא... שהוא ירגיש שהדת מגבילה אותו. אבל אם אתה מגיע, זה מה שאני מבין עכשיו. שאם אתה מגיע אה.. אם הוא הגיע למצב ש.. שבאמת זה היה לא משנה, זאת אומרת, אה.. המצוות, הוא לא הסתכל עליהן כמו שאני מסתכל עליהן. זה לא משהו מגביל.

- או לא משהו שרק מגביל או משהו שגם מגביל וגם לא מגביל או משהו שאתה בוחר שיגביל אותך.

- אז בשבילו זה כדי לעשות מצווה מסוימת וללכת לים בשבת זה כאילו אותו דבר.

- זה גם מצווה, צריך ללכת לים בשבת.

- כן.

אז בסדר ואני.. אני פשוט לא ברמה הזו אבל בגלל שאני משליך כאילו..

- אז אני שואל את השאלה הזו ממקום אחר. אנשים שואלים: אם רבי נחמן הבין הכל, אז למה הוא היה דתי.

יש הרבה תשובות אפשריות לשאלה.

תשובה ראשונה אפשר להגיד, אוקי הוא לא הבין הכל. נכון זה הוכחה שהוא לא הבין הכל. פשוט.

תשובה שנייה, נכון, מי שמבין הכל צריך להיות דתי. אתה מבין הכל אז תהיה דתי. מה אתה רוצה?

תשובה שלישית, מה איכפת לי מה רבי נחמן. מה אתה חושב? אתה חושב שזה האמת? אתה חושב זה ככה? תעשה מה אתה חושב? לא איכפת לי מה רבי נחמן חשב. מה אתה חושב.

אבל בואו ננסה בכל זאת להגן על הטענה שאומרת שרבי נחמן היה דתי אה.. חי אורח חיים דתי, ואף על פי כן הוא בתוכו לא היה דתי.

לפחות לפי הטענה שלי, מי אמר שזה נכון? זו שאלה אחרת אבל בואו ננסה לחשוב האם אפשר להגן על טענה כזאת. האם אפשר להגן על תפיסה שאומרת שרבי נחמן היה חילוני בתוכו ואף על פי כן הוא היה דתי בהתנהגות שלו.

למרות שזה לא מחוייב כי אני מסביר עוד פעם זה לא באמת משנה. כאילו.. לצורך העניין, גם רבי נחמן יכל להיות דתי בתוכו ובחוץ וזה לא משנה את העובדה... את האמת. השכל לא ישתנה בגלל רבי נחמן.

כשאני אומר שרבי נחמן היה בתוכו דתי וחילוני ואף על פי כן הוא היה דתי בחוץ, זה בעצם קרדיט שאני נותן לו בכלל. יכולתי להגיד לא הוא גם טעה כמו כולם. זה לא.. זה סוג בכלל של בונוס כאילו מהפרספקטיבה שלי, אני בכלל מפרגן לו שאני אומר אתה יודע הוא לא היה טיפש כמו כולם בתוכו הוא ידע את האמת. פרספקטיבה שלי אבל זה לא מחוייב להגיד את זה.

עכשיו, כאילו אני לא נשען על זה שאני חושב שהוא היה חילוני אני לא אומר אני הולך אחרי רבי נחמן והוא היה חילוני והוא רק התנהג כמו דתי, לא. מה איכפת לי ממנו אני הולך אחרי מה שאני חושב אני נותן לא את הקרדיט כי אני אומר לא יכול להיות שבן אדם שכל כך חיפש את האמת יחשוב שהיה.. יחשוב באמת שצריך להיות דתי זה לא יכול להיות. בשכל זה לא יכול להיות.

עכשיו השאלה היא, איזה היגיון יכול להיות שבן אדם שהוא בתוכו אה לא יאמין בדת היהודית שהוא לא יחשוב שהיא מחוייבת אף על פי כן מנהל אורח חיים דתי.

אז לצורך העניין קודם כל ברמה העובדתית, צריך לשים לב לכמה דברים שקרו. שרבי נחמן חזר מארץ ישראל

ועוד פעם מה שאני אומר זה פרספקטיבות זה לא שזה התשובה המוחלטת, זה לא שאני נסמך על זה אבל נותן פרספקטיבות. עובדתית שרבי נחמן חזר מארץ ישראל התחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה. שהוא חזר מארץ ישראל הוא לא רק שהתחילה עליו מחלוקת מאוד גדולה הוא גם אמר, הוא גם אמר הבאתי לכם מתנה את המחלוקת.

עכשיו, אם אתה תחקור ותגשש תכתוב בגוגל: המחלוקת על רבי נחמן מברסלב ותלך לס.. ונכתבו קונטרסים, נכתבו ספרים. אפילו בדורינו נכתבו ספרים נגד רבי נחמן מברסלב שמסבירים למה רבי נחמן מברסלב טעה. היום בדורינו אנו נכתבו ספרים למה רבי נחמן מברסלב טעה.

מה שקרה שמה זה שאחת הסיבות שהייתה מחלוקת על רבי נחמן מברסלב זה בגלל שכשהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא רעיונות שהם לא דתיים. הסיבה שהממסד הדתי הכי מפחד מרבי נחמן מברסלב זה כי חסידי ברסלב הם הכי לא דתיים. זאת אומרת רבי נחמן מרבסלב הוא כאילו לקח את היהדות ואמר אוקי תסתכל על המהות של זה, למרות שזה לא מדויק בדיוק מה שאני אומר כי אפשר להגיד שגם לייטמן וכאלו הם אותו דבר אבל ברמת העיקרון רבי נחמן מברסלב, אנשים מפחדים ממנו כי הוא כא.. הדתיים, כי הוא כאילו נראה דתי פורמאלי ואף על פי כן הוא מלמ.. התלמידים שלו הם הכי לא מתייחסים לדת ברצינות למצוות עד כדי כך שיש זרמים שלמים בברסלב שבאמת הם אה.. כמו אחד שנקרא וכל מיני כאלו שבאמת בטוחים שרבי נחמן התכוון להגיד תפסיק לשמור מצוות. לא ברמה של מה שאני מתכוון אבל ברמה יותר בסיסית.

עכשיו, כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל הוא אמר ככה: בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית, לא בדיוק הציטוט אבל בארץ ישראל הצלחתי להגיע למדרגה רוחנית שאני יכול לקיים את כל המצוות גם בלי לקיים אותן בפועל. זה משהו שהוא אמר. הוא אמר בספר. אז תשאל אותו אז למה אתה מקיים אותן בפועל? שאלה אחרת אבל הוא אמר בארץ ישראל השיג את קיום כל התורה כולה שהוא אמר גם אם לא הייתי יודע איזה יום היום, לא יודע שזה שבת גם לא היה לי תפילין ולא היה לי זה אף על פי כן הייתי מקיים את זה או במילים אחרות הוא אומר לך והוא אמר אני מקיים את המצוות כמו שאברהם יצחק ויעקוב קיימו אותן לפני שקיבלו אותן. כאילו אני לא באמת צריך לקיים אותן כדי לקיים אותן.

בנוסף לזה אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא התחיל לבטא הרבה רעיונות של כפירה. במובנים מסויימים. לדוגמה הוא אמר וזה דברים שיש כ.. שהשמיטו את זה נגיד הספר חיי מוהר"ן יש בו הרבה השמטות יש ספר חיי מוהר"ן בלי השמטות. מה השמיטו? את כל הדברים שהוא התחיל לבטא רעיונות אפיקורסים. לדוגמה נגיד הוא אמר: אני אין לי בעיה גם לשמוע לשון הרע. אבל אמרו אבל אסור לשמוע לשון הרע אבל הוא אמר לי אין בעיה כי אני מבין גם את הטוב שבלשון הרע. או לדוגמה הוא אמר: דוד המלך אה.. חטא ככה וככה ואני אפילו את החטא הזה אין לי. או שהוא אמר גם משה רבינו צריך ללמוד ממני או שהוא אמר גם הרבנים צריך לגייר אותם או שהוא אמר כמו שצריך לגייר את הגויים כך צריך לגייר את הרבנים. או שהוא אמר אני יש לי דברים יותר חשובים מהתורה וכו' וכו' וכו' זה דברים שהוא התחיל להגיד אותם רק אחרי שהוא חזר מארץ ישראל לפני כן הוא לא אמר אותם.

אחרי שהוא חזר מארץ ישראל הוא כל הזמן נתן עקיצות כזה ליהדות, לרבנים, לממסד הוא כל הזמן עקץ את המערכת. הוא אמר והוא אמר אני לא מחויב לחוקים הוא עדיין אמר אני שומר את החוקים אבל אני לא מחויב להם אני כאילו מעל אני מעבר למנגנון.

דבר נוסף ברמה הטכנית, כשהוא חזר מארץ ישראל הוא הפסיק את כל החומרות הוא הפסיק את כל הצומות.

- איזה צומות?

- את כל הצו.. את כל הצומות ואת כל החומרות הוא הפסיק, הכל הפסיק. הוא אמר אני יותר לא מחמיר בכלום. חייב לעשות? כן. לא אני לא עושה. לא צריך להחמיר.

למה?

למה מה אתה לא חשוב לך הוא אומר לא.. לא אני לא צריך כאילו זה לא משנה אין לזה משמעות.. טוב, מה את זה חייבים? בסדר אז בא נעשה.. חוץ מזה זה לא משנה.

יותר מזה, בהתחלה בספר שיחות הר"ן או משהו כזה, רבי נחמן אומר אפילו שמגיע יום שבת אני גם לא כל כך איכפת לי אם אני עושה עבירה או לא כי אני יודע שבכל מקרה הכל מאלוהים.

זה כאילו כמו להגיד, כמו להגיד טוב תראה הבנתי שזה הכל מאלוהים אז לא משנה כלום. גם את הוא אמר זה כתוב בספר.

עכשיו, דבר נוסף בספר סיפורי מעשיות רבי נחמן סיפר על רב ובן יחיד שהסיבה שהבן של הרב התרחק מהצדיק זה בגלל שהוא חשב שהצדיק עשה עבירה. מה רבי נחמן בא לרמוז לך בזה? אתה יודע יכול להיות שגם יום אחד תראה את הצדיק עושה עבירה אבל זה לא בהכרח שזה.. אבל זה לא בהכרח כאילו שהוא.. שהוא לא בסדר. יותר מזה רבי נחמן גם באיזה שהוא מקום אמר אנשים חושבים שאם צדיק עשה עבירה אז הוא לא צדיק ואני אומר לא נכון הוא יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק. גם את זה הוא אמר. הוא אמר אחר כך הוא יחזור בתשובה. אבל בעיקרון הוא אמר אין בעיה אפשר לעש.. אפשר לעשות עבירה ולהישאר צדיק. מי אמר שצדיק לא עושה עבירה? אולי צדיק.. אולי אתה יכול לעשות עבירה ולהישאר צדיק?

עכשיו, ברמת החיים הפיזיים של רבי נחמן כשהוא חזר מארץ ישראל הוא גם התחיל לעשות עוד דבר הוא גם היה נוסע למקומות של גויים.

הוא עשה עוד דבר, לא יודע התחיל לעשות יותר מדויק עשה זה שהוא עשה אני יודע זה שהוא התחיל לא יודע בדיוק אבל בעיקרון כשרבי נחמן חזר מארץ ישראל, למה דווקא ארץ ישראל? זה לא משנה אבל במובן המטאפורי כשהוא הבין את מה שהוא הבין הוא התחיל ללכת לגויים. מה הוא עשה? קודם כל אחת הסיבות שהיה על רבי נחמן מחלוקת כשהוא הגיע לאומן, אה... רבי נחמן נפטר בעיר.. אומן נכון? בעיר אומן. הוא היה בברסלב ואז הוא עבר לאומן. ושמה הוא גר אצל האפיקורסים הכי גדולים. כאילו היו בטוחים נשרף לו הבית בעיר ברסלב היו בטוחים שהוא יעבור לגור באיזה בית של דתיים. איפה הוא אמר אני רוצה לגור בבית של הכופר הכי גדול. שם אני רוצה לגור. מי היו החברים שלו הכי טובים או בין החברים שלו הכי טובים? הכופרים, הכופרים הכי גדולים באומן האפיקורסים היו החברים שלו איתם הוא היה יושב, איתם הוא היה משחק שחמט וכו' וכו'

זה לא רב שלמד בבית כנסת זה רב שהיה משחק שחמט עם אפיקורסים. והוא היה מדבר שיחות חולין ובשבת בבוקר במקום ללמוד תורה הוא היה משוחח שיחות חולין ורכילויות. והיו רבנים שחלקו עליו אז אמרו לו מה פתאום ביום שבת אתה מדבר שיחות חולין ולשון הרע? והוא אמר לו והוא אמר לו אני אסביר לך מה מרומז בזה. זה כאילו בעצם להגיד לו במילים אחרות יש לי פרספקטיבה אחרת על המציאות. אז תשאל אז למה הוא לא נסע לים בשבת? זה שאלה אחרת אבל בעיקרון יש הרבה רמיזות שמראות שהוא כאילו התחיל לתפוס את כל הקטע של המציאות בצורה אחרת.

וגם ברמה הפרקטית, התחלתי להגיד קודם, הוא היה נוסע הוא היה מתחפש ל.. הוא היה מתחפש לסוחר אוקראיני. היה מתלבש כמו סוח.. כמו גוי והיה לוקח את העגלון שלו ואומר לו טוב בוא ניסע לעיר והיה אומר לו טוב אתה תחכה לי פה והיה חוזר לפנות בוקר. ואז כתוב אפילו מסופר שהוא היה מדבר איתם בנושאים שלהם והם לא היו יודעים בכלל שהוא רב. לא היו יודעים שהוא יהודי.

לתלמידים שלו הוא הסביר, למה אני עושה את זה? כי על ידי שאני מדבר עם.. איתם בנושאים שלהם אני מעלה את הנשמות שנפלו לדברים האלה. שיש בזה באמת שכל כי כשאתה מדבר על השיחות חולין יש כאילו נשמות שנופלות דרך השיחות חולין ואם אתה מדבר על השיחות חולין ואתה מתכוון למהות אתה יודע.. כל מיני סיפורים ועניינים אבל מצד האמת באורח החיים שלו הוא לא חי אורח חיים דתי. כאילו היה את החיים של הקהילה והיה מחוץ לקהילה. מחוץ לקהילה הוא עשה מה שהוא רצה הוא לא ב.. עם האח הגדול 24 שעות עליו מצלמה.

בפועל גם כמעט ולא פגשו אתו. היו פוגשים אותו שלוש פעמים בשנה ברמת העיקרון המסה של התלמידים. רוב היום הוא גם היה מסתגר בחדרו. אף אחד לא היה יודע מה הוא עושה מה הוא בדיוק זה..

עכשיו, ואף על פי כן ולמרות הכל, באורח החיים המרכזי הוא עדיין נשאר דתי. באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי. עכשיו למה באורח החיים המרכזי הוא נשאר דתי? אז ההיגיון אומר, בהנחה שהוא אמר שהוא הבין את כל מה שהוא הבין, אז ההיגיון אומר שבאורח החיים הוא נשאר דתי בגלל שזה מה שהיה לו נוח.

עכשיו, עכשיו ופה מתחילים לשאול את השאלה ואז פה מתחילה השאלה. אומרים, רגע אז אם באמת היה לו נוח ואם באמת הוא הבין שאין הבדל אז למה הוא בחר דווקא את זה? למה הוא בחר דווקא את זה.

עכשיו אה.. עכשיו, מה האמת? האמת שלשאלה הזו אין תשובה מוחלטת. אין תשובה אבסולוטית ללמה הוא בחר דווקא את זה. עכשיו לא רק שאין תשובה מוחלטת לשאלה אם רבי נחמן אמר שאין הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, אלא כל בן אדם אתה יכול לשאול אם בתוך תוכו הוא מבין שאין הבדל אז למה הוא בוחר דווקא את זה? כאילו זו שאלה שנכונה לגבי כל אחד.

כאילו העוצמה של השאלה, אם רבי נחמן אמר שאין אצלו הבדל למה הוא בחר דווקא את זה, זה נכון לגבי כל אחד. גם אתה בתוכך אם תבדוק תראה שלא איכפת לך אז אם לא אכפת לך למה אתה בוחר דווקא את זה? כי.. עכשיו, עכשיו בנוסף לכל זה השאלה הזו, היא נכונה גם לגבי המציאות באופן כללי.

סליחה, לפני הזה.. קודם כל השאלה הזו אפשר לשאול אותה אותו דבר, אם רבי נחמן הבין שאין הבדל אז למה הוא המשיך בבוקר לאכול ארוחת בוקר? אם רבי נחמן אמר שאצל הצדיק אין הבדל בין חי למת אז למה הוא שמר על חייו? זו אותה שאלה אפשר עדיין לשאול את השאלה הזו.

עכשיו אלא מה, שיכול לבוא מישהו ולהגיד: תקשיב, מי שבאמת אין אצלו הבדל בין חי למת לא... באמת לא שומר יותר על חייו. יכול מישהו לומר. ואז נגיד אוקי ולכן זו הוכחה שטם שרבי נחמן עדיין היה אכפת לו אם הוא חי או מת סימן שהוא לא באמת הבין שאין הבדל. אבל זה אתה יכול להגיד על רבי נחמן אבל מה תגיד על המציאות? כי המציאות בשכל אתה מבין שאין לה הבדל ולמרות שאין לה הבדל אף על פי כן אתה עושה דבר אחד ולא דבר אחר.

בשכל כל אחד מבין שכדור הארץ שמסתובב לא חייב להסתובב. יש.. כמו שיש אפשרות שהוא מסתובב יש אפשרות שהוא לא יסתובב. אז אתה יכול לשאול, אם באמת יש אפשרות שהוא לא יסתובב אז למה הוא תמיד מסתובב? מה האמת? שהוא מסתובב תמיד ואף על פי כן יש אפשרות שהוא לא יסתובב. זה כמו שנגיד רבי נחמן ממשיך להיות דתי אתה אומר לו רגע אתה יכול לא להיות דתי? הוא אומר לך כן. אז אתה אומר לו אז למה אתה בוחר להיות דתי? אומר לך אני יכול לא להיות דתי ובכל זאת אני בוחר להיות דתי. אז אתה אומר לו אז למה אתה כל הזמן בוחר בזה בהתמדה?

אז אני אומר שעל רבי נחמן אתה עוד יכול להגיד, אוקי.. הוא.. הוא.. איך קוראים לזה.. הוא לא באמת הבין. אבל אם.. אבל אם ניקח את השאלה הזו למהות שלה זה כמו לשאול: אם באמת הכל יכול להיות אז למה זה קורה זה ולא אחרת? ולמה קורה דווקא זה כל הזמן? נגיד שאתה עומד מול אלוהים נניח ואלוהים יכול הכל. אתה אומר לו אתה יכול הכל? הוא אמר לך כן יכול הכל ואתה אומר לו אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא הסתובב? אתה אומר לו כן.. הוא אומר לך כן אני יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב. והוא מוכיח לך את זה.

עכשיו לגבי אלוהים אתה לא יכול לומר טוב, כנראה הוא לא יכול. לא. הוא יכול. אז אתה אומר לו רגע, אם אתה יכול לעשות שכדור הארץ לא יסתובב אז למה אתה תמיד מסובב אותו? הוא אומר לך אני יכול ואני רוצה תמיד לסובב אותו.

עכשיו, אם אתה תחפש תשובה מוחלטת.. עכשיו, זאת שאלה שאין לה תשובה. זאת אומרת אתה יכול להוכיח שהוא יכול לא לסובב את כדור הארץ ואף על פי כן הוא מסובב את כדור הארץ.

עכשיו זאת שאלה שאין לה תשובה מוחלטת. כאילו, מה האמת? שאצל אלוהים מהפרספקטיבה שלו אין שאלה אם הכל אחד אז למה יש שתיים כי זה בעצם המהות של השאלה. למה אין לו שאלה כי אין אצלו הבדל בין אחד לשתיים. אבל אם יש הבדל בין אחד לשתיים, אם יש הבדל בין משנה ללא משנה אז באמת מה שלא משנה לא יכול... בתוכו משהו משנה.

עכשיו אם מישהו אומר אם רבי נחמן היה לו לא משנה למה הוא היה דתי.. זה כמו לשאול אם זה לא משנה אז למה זה שינה לו להיות דתי? זה כמו לשאול אם אין שניים אז למה יש אחד? זה כמו לשאול אם הכל אחד אם אלוהים הוא אין סופי איך הוא צמצם את עצמו וברא את העולם? זה אותו שאלה.

אתה מבין, אלא מה.. שאין לזה תשובה מוחלטת לשאלה הזאת גם רבי נחמן עצמו לא ידע בסופו של דבר למה הוא ממשיך להיות דתי. גם הוא אם היית שואל אותה אז למה אתה בוחר להיות דתי למה אתה לא בוחר להתאבד? למה אתה לא בוחר.. למה לא.. למה אתה אוכל בבוקר? מה אכפת לך? גם הוא אין לו תשובה מוחלטת לשאלה הזו. בשכל אין תשובה אלא מה שגם אין לו שאלה כי הוא מבין שזו לא שאלה.

ואם אתה רוצה פרספקטיבה נוספת אתה צריך לדעת שיש אין סוף יקומים ובאחד היקומים הנוספים היה רבי נחמן באמת שהבין את מה שהבין ונהיה חילוני, היה רבי נחמן ביקום אחר שהבין את מה שהבין והיה דתי והיה ביקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין והיה דתי והמשיך לצום והיה ביקום אחר מקום שהיה רבי נחמן אחר שהמשיך לצום וצם רק חצי והיה במקום אחר רבי נחמן שהבין את מה שהבין וצם יותר.

- מה השכל של התשובה הזו?

- השכל של התשובה הזו שמהיבט מסוים יש אין סוף יקומים ובאמת כל האפשרויות התממשו.

- מה זה אומר?

- זה אומר שזה תשובה שהסברתי אותה פעם פעם פעם, אבל עכשיו אני מסביר אותה מחדש. זה אומר שמהיבט מסוים שאתה שואל את עצמך למה אני עושה כך ולא אחרת אחת התשובות היא, אני באמת עושה גם אחרת ביקום אחר אלא מה שביקום הזה אני עושה את זה ולא אחרת.

יש אין סוף יקומים שבכל אחד מהם..

- זה שיש אין סוף יקומים אה..

- מי אמר את זה? זה אתה צריך לחקור את זה לעומק.. מי אמר את זה? לא ניכנס לזה עכשיו יש לזה המון הסברים גם בספר להיות אלוהים וגם בוידאו'ים שהסברתי. אוקי?

בעיקרון בפרספקטיבה של רבי נחמן זה גם לא שאלה למה אני בוחר ככה מה אתה רוצה שאני אבחר אחרת? בסדר ביקום באחד היקומים המקבילים אני גם בוחר אחרת. נכון מהביט מסוים כל האפשרויות קיימות כל הזמן וביקום הזה בוחרים ככה וביקום.. בוחרים אחרת. זו לא שאלה. ואם תתעקש תגיד לו אז למה דווקא פה ביקום הזה אנחנו עכשיו בוחרים את זה ולא אחרת? אין לזה תשובה מוחלטת.

אם אתה בכל זאת רוצה תשובה אתה צריך להבין שאין שאלה להב.. להיכנס פנימה ולראות שאין הבדל ואז אין שאלה.

אבל מי אומר שכל מה שאני אומר זה נכון לגבי רבי נחמן? מי אומר שהוא היה חילוני ואף על פי כן המשיך להיות דתי? אני אומר. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? כן. ומי שאומר בשום פנים ואופן זה לא יכול להיות נכון אז אומרים לו אוקי ואיך תסביר את זה שאתה עצמך בתוך תוכך לא אכפת לך משום דבר בתת מודע עמוק ובכל זאת אכפת לך? ואיך תסביר את זה שהמציאות מבחינתה אין לה שום הבדל ואף על פי כן היא משתנה?

עכשיו אז מי שמתעקש לומר - לא אין אפשרות. לא יכול להיות בשום פנים ואופן שרבי נחמן שאין אצלו הבדל יעשה שינוי, בן אדם כזה גם אין שום אפשרות שהוא יבין שהוא יהיה שלם עם המציאות כי כמו להגיד אין שום אפשרות שיהיה לי רק טוב אף על פי כן אני אבחר משהו. או אין אפשרות שזה לא ישנה לי. כי זה אותו דבר, בן אדם שאומר - תראה אם זה משנה לי אני לא יכול לוותר, אני לא יכול להתעקש עוד.. אני לא יכול להתעקש אז אה.. אז מאותה מידה הוא יגיד לי אם רבי נחמן אין אצלו הבדל למה הוא מתעקש?

עכשיו, בנוסף לכל זה יש ציטוט של רבי נחמן שאמר למישהו - "תקמט את ספרי כמה שאתה רוצה רק אל תזוז מסעיף אחד משולחן ערוך". קודם כל, זה סיפור. זה לא כתוב בספר ליקוטי מוהר"ן, לא בשיחות הר"ן, לא בחיי מוהר"ן, לא בשבחי הר"ן ולא בסיפורי מעשיות זה סיפור שסופר באחד הספרים.

האם מישהו.. האם יש ציטוט מקורי מה רבי נחמן אמר בדיוק? לא. האם מי שכתב תס.. האם רבי נחמן שמע את הסיפור במו אוזניו? לא. זה מישהו שסיפר שרבי נחמן אמר לו. סיפור. מי אמר שהוא אמר לו? לא יודע. האם הוא אמר לו? בא נניח שכן אבל מה בדיוק הוא אמר לו? מה הסי.. מה הניסוח המדויק שהוא אמר לו? לא יודע מה הניסוח המדויק. אבל נניח שהוא אמר לו אז מה אם הוא אמר לו, הוא אמר לו הוא לא אמר לך.

יש.. מישהו בן אדם דתי בא לרבי נחמן ואומר לו - מה לעשות? הוא אומר לו - תעשה ככה וככה.

עכשיו אנשים לפעמים מקבלים תשובה והוא בעצם לא אמר את זה באופן כללי, הוא אמר את זה באופן פרטי. עכשיו ומי אומר שמה שאני אומר זה נכון? אני. מי אמר שזה נכון? אף אחד. אבל האם יכול להיות שזה נכון? האם יכול להיות שבאמת כשהוא אמר לאותו אחד תשמור מצוות הוא התכוון רק לאותו בן אדם בגלל השאלה שלו אבל הוא לא באמת התכוון לזה? כן.

ברבי נחמן עצמו יש הרבה הקשרים כשמישהו שאל אותו שאלה, מה לעשות? אמר לו תעשה ככה, אמר לו באמת לעשות ככה? אמר לו כן באמת לעשות ככה, אמר לו באמת לאמיתה? אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה אחרת.

יש מקרים, מסופר שר.. שאל אותו, תגיד לי לעשות ככה? אמר לו כן. מה לעשות, ככה? כן תעשה את זה והוא אמר באמת, לעשות ככה? הוא אמר לו, כן. והוא אמר לו באמת לאמיתה לעשות ככה?? והוא אמר לו - לא, באמת לאמיתה תעשה משהו אחר.

עכשיו, בן אדם מקבל תשובה לפי מה שהוא רוצה לשמוע. כשמישהו אומר למה נתנו לי תשובה כזאת? תשאל את עצמך תגיד לי ואם היו נותנים לך תשובה הפוכה, גם היית מקבל את זה? זה כמו שאחד אומר אז למה רבי נחמן לא אמר את מה שאתה... את מה שהוא התכוון? הייתי אומר לו ואם הוא היה אומר היית מקשיב לו? הוא היה אומר לי, לא מה פתאום הייתי אומר שהוא כופר. אז לכן הוא לא אמר לך אז מה אתה רוצה?

הרבה פעמים רבי נחמן אמר אין לי עם מי לדבר, אף אחד לא מבין אותי. שהרבי.. שהתלמיד של רבי נחמן אמר לו, תגיד לי למה אתה מדבר עם האפיקורסים באומן, מה לך ולהם?? הרי אמר לו, מילא אנחנו דומים אבל מה לך ולהם? אמר לו ואתה, מה אתה דומה לי? אתה כמו נוצה עושים לך פווו ואתה עף כאילו מה אתה חושב?? אתה חושב שאתה קשור אליי יותר מהם? מהה.. מהלי ולך בכלל? הוא בא אליו בגישה שתקשיב אנחנו דתיים, אנחנו שומרי מצוות. אני מבין את החיבור שלך אלינו אבל מה אתה בכל.. מה אתה מדבר כל כך הרבה עם האפיקורסים...
למה אני ריבוי עולמות אלוהים הוא אין סופי התמדה ללא פתרון תפילין אמונה דתית איך אני יודע מה האמת לשמוע נשמה קדושה אלוהים אמונה אמונה ב אמונה באל אמונה באלוהות אמונה באלוהים אמונה דתית אמונות ברסלב דת דתיים הדתיים החרדים התורה חוזר בשאלה חוזר בתשובה חוזרים בשאלה חוזרים בתשובה חזרה בשאלה חזרה בתשובה חילונים חסידות ברסלב חסידי ברסלב חרדים יהדות יהדות תורה מצוות אלוהים יוצא בשאלה יוצאים בשאלה יציאה בשאלה כפירה באלוהים להאמין באלוהים להוציא בשאלה להחזיר בשאלה להחזיר בתשובה לחזור בשאלה לחזור בתשובה לכפור באלוהים לצאת בשאלה לשמור מצוות מחזירים בשאלה מחזירים בתשובה מצווה מצוות נחמן קיום מצוות רבי נחמן רבי נחמן דתי רבי נחמן חילוני רבי נחמן מברסלב שאלה שמירת הלכה שמירת התורה שמירת מצוות שמירת תורה תורה תשובה
למה קיימים השקר והטיפשות של הנפרדות? + למה דווקא התורה היא השטן בהתגלמותו?
למה קיימים השקר והטיפשות של הנפרדות? + למה דווקא התורה היא השטן בהתגלמותו?
... קיימים השקר והטיפשות של הנפרדות? + למה דווקא התורה היא השטן בהתגלמותו? למה בעצם קיימת טיפשות ושקר של תפיסת הנפרדות? אליעד כהן עוסק בשאלה מדוע קיימת בעולם תפיסת הנפרדות והטיפשות ... עצמו, וכיצד נוצר הרצון הראשון שלו לברוא עולם, ואת זה הוא משאיר לחקירה אישית ועמוקה יותר. למה דווקא התורה היא השטן בהתגלמותו? בנוגע לשאלה השנייה, מדוע דווקא התורה היא השטן בהתגלמותו, אליעד כהן מסביר כי אמנם כל עולם הנפרדות הוא סוג של שטן, אך התורה היא התגלמות שיא של השטן, מכיוון שהיא מדברת בשם אלוהים ובשם האמת אך למעשה מציגה שקר מוחלט. לדבריו, כל תפיסת החוקים הדתיים, הטענות שיש בחירה חופשית, ושאלוהים מוגבל ביכולתו להעניק טוב, היא כפירה מוחלטת באחדות המציאות ובאמת האבסולוטית. אליעד מפרט כי הסיבה שהוא מגדיר את התורה כשטן היא לא סתם בגלל שהיא חלק מעולם הנפרדות, אלא מכיוון שהיא מתיימרת לדבר בשם האמת ובשם אלוהים, ובעצם מצמצמת ומסלפת את דמות האל האמיתי. הוא מציין את התפיסות הדתיות כמו לחם הבושה, שכר ועונש, ואלוהים שכביכול רוצה שהאדם יתאמץ בשביל לקבל שכר. תפיסות אלה, לטענתו, מעידות על אלוהים מוגבל ולא על אלוהים כל - יכול וטוב באופן מוחלט. לכן, דווקא התורה מהווה ביטוי עמוק של השקר והנפרדות, מכיוון שהיא משקרת לאדם בשם האמת ובשם אלוהים, וכך היא מתעתעת באופן חמור יותר מכל שאר התפיסות בעולם. למה אליעד טוען שמשה רבנו היה פחדן? אליעד מוסיף הסבר על דמותו של משה רבנו כדי להדגים את הכשל הדתי הזה. הוא טוען שמשה היה פחדן ולא התעקש לראות את אלוהים באמת. כשהאל אמר למשה לא יראני האדם וחי, משה קיבל זאת כפשוטו וויתר, ולא ... להבין באמת מה זה אלוהים. אליעד אומר שמשה, בכך שלא התעקש ולא ניסה לערער על הגבולות האלה, בעצם הביע חוסר אמונה באלוהים האמיתי שהוא בלתי מוגבל. משה, לדעת אליעד, קיבל את האלוהים המוגבל שמדברת עליו התורה, ולא את האלוהים הבלתי מוגבל האמיתי. איך האדם יכול להבין את הנפרדות והאחדות באמת? הפתרון שאליעד כהן מציע הוא שהאדם צריך לחפש את ... הנפרדות, את הרצון הראשון של הבורא, ואת שורש הטיפשות והשקר של העולם. רק אז האדם יבין באופן ודאי ומוחלט שהתורה היא השטן והיא רק צמצום וביטוי קטן של אלוהים האמיתי. בסופו של דבר, אליעד מסביר כי מי שיחקור ויבין לעומק את מהות האלוהות, יגלה שכל מערכת החוקים והאמונות הדתיות הן רק אשליות וסטיות מהאמת האבסולוטית, שהיא האחדות השלמה של המציאות. למה קיימת נפרדות במציאות? למה התורה נחשבת לשטן בהתגלמותו? האם משה רבנו היה פחדן? מה הקשר בין נפרדות ואחדות? האם אלוהים באמת מוגבל? איך להבין את מהות האלוהים? ...
משה רבנו, התורה, יהדות, אלוהים, אמונה - על מה הכל מבוסס?
משה רבנו, התורה, יהדות, אלוהים, אמונה - על מה הכל מבוסס?
... רבנו, התורה, יהדות, אלוהים, אמונה - על מה הכל מבוסס? האם משה רבנו האמין באלוהים או שהיה בעצם אתאיסט? לפי אליעד כהן, משה רבנו, כמו כל אדם אחר, היה בעצם אתאיסט במובן מסוים. הטענה הזו נשמעת חריגה, אך ההסבר ... מחשבה על אלוהים הופכת את האדם לאתאיסט, משום שהיא אינה מאפשרת לו לתפוס את האינסופיות ... ולכן, בעצם כל אדם הוא סוג של אתאיסט, משום שהוא אינו מסוגל לחשוב על אלוהים באמת ... של האלוהות, ולכן הוא היה בעצם אתאיסט ביחס לאמת המוחלטת. מדוע השאלות של משה רבנו ... וחשיבה מוגבלת. זה הופך אותו לאתאיסט, כי הוא לא באמת מאמין או מבין את האינסופיות ... של האל. למה לדעת אליעד כהן היהודים סובלים ולא מוצאים את האמת? לפי אליעד, היהודים סובלים מכיוון שהם לא מחפשים את האמת בכוחות ... מדיטציה ובסופו של דבר חזר עם מצוות כמו לא תרצח. אליעד מתייחס בביקורתיות ... לכן, אליעד אומר, שהבעיה היא שהיהודים לא בודקים בעצמם ולא מחפשים לבד את האמת. הוא מזכיר את רבי נחמן מברסלב, שאמר כי אדם צריך ללכת ישירות אל אלוהים, ללא מתווכים. המסורת היהודית מסתמכת על סיפורים ושמועות שעברו מדור לדור, ... שלהם הייתה שגויה מהיסוד. האם התורה היא עונש או ניסיון? לפי אליעד כהן, התורה שניתנה לבני ישראל היא למעשה סוג של ניסיון, ... עיוור. הוא מסביר שהאדם ששומר את התורה כאילו היא אמת מוחלטת, הופך את עצמו למוגבל ... המסר האמיתי של אלוהים. לדעתו, התורה היא מבחן של אלוהים לבדוק האם האדם יהיה חכם ... ודאי ומוחלט. האם משה רבנו היה אתאיסט? למה לצדיקים רע ולרשעים טוב? האם התורה היא עונש או מבחן? מדוע אברהם ניסה לעקוד את ...
התורה, מתן תורה - למה אלוהים נתן את התורה + ברא את העולם
התורה, מתן תורה - למה אלוהים נתן את התורה + ברא את העולם
התורה, מתן תורה - למה אלוהים נתן את התורה + ברא את העולם למה אלוהים נתן את התורה ויצר את העולם? כדי להבין לעומק מדוע אלוהים נתן את התורה וברא את העולם, יש להבחין בין שני סוגי אלוהים שהוזכרו בהרצאה של אליעד כהן. הראשון הוא האלוהים היהודי, שהדת מתארת כי ברא את העולם בשישה ימים, נח בשבת, ונתן תורה לעם ישראל. השני הוא האלוהים האמיתי, האלוהים הראשוני שמעל לאלוהים היהודי, שהוא בעצם מקור כל ההתרחשויות ביקום, כולל מתן תורה, ללא יוצא מהכלל. אליעד כהן מדגיש שכאשר שואלים מדוע אלוהים נתן את התורה, הכוונה היא לא רק לאלוהים שנתן את התורה במובן הדתי, אלא לאותו אלוהים ראשוני שמנהל את הכל כל הזמן. אם אלוהים באמת אחראי להכל, כולל המחשבות והמעשים של האדם, ... האדם כלל לא קיים כישות עצמאית. למה נתינת התורה היא בעצם סתירה לאמונה באלוהים? התורה יוצרת מצב מבלבל, משום שהיא מניחה שיש לאדם בחירה חופשית, ומעודדת את המחשבה שאלוהים יכול לעשות טוב ורע. אליעד כהן מסביר שזוהי למעשה כפירה באלוהים, כי לפי האמת האלוהית, אלוהים אחראי להכל ועושה רק טוב. התורה טוענת שאם האדם לא יעשה טוב הוא ייענש, ואם יעשה טוב - יקבל שכר. הרעיון שאלוהים ייתן רע למישהו מנוגד למהות האלוהית, ובכך התורה עצמה הופכת לכפירה. אליעד כהן מבהיר שכפירה זו התחילה כבר ברגע שאלוהים ברא את העולם, לפני נתינת התורה. עצם קיומו של עולם ושל תחושת בחירה חופשית אצל האדם מהווה כפירה באחדות האלוהית. אלוהים עצמו ברא לאדם תחושת בחירה והפרדה, לפני שניתנה התורה בכלל. האדם כבר הרגיש נפרד מאלוהים, כבר חווה מקום וזמן, ולכן נתינת התורה היא רק המשך לאותו מצב של הפרדה וכפירה ראשונית שהייתה קיימת כבר קודם לכן. מה הקשר בין השאלה למה נתן אלוהים את התורה לשאלה למה נברא העולם? אליעד כהן מדגיש שהשאלה מדוע נתן אלוהים את התורה אינה באמת שאלה עצמאית, אלא חלק משאלה גדולה יותר - למה אלוהים בכלל ברא את העולם? נתינת התורה היא ביטוי נוסף לאותה פעולה של בריאת העולם, פעולה של הפרדה שיצרה אשליה של בחירה. התשובה לשאלה מדוע אלוהים ... סיבה חיצונית. מדוע אלוהים יצר לאדם ניסיון באמצעות התורה והמצוות? ברמת הסבר פשוטה יותר, אליעד כהן מתייחס לטיעון הדתי, לפיו אלוהים נתן לאדם ניסיון. לפי תפיסה זו, אלוהים ברא רע וטוב, כמו את החזיר שאסור לאכול, כדי ליצור מצב ...
אליעד יש רק אחד, 100% הצלחה, אסון השריפה בכרמל, פסיכולוגיה, יהדות, קבלה, אחרית הימים, התורה מהשטן
אליעד יש רק אחד, 100% הצלחה, אסון השריפה בכרמל, פסיכולוגיה, יהדות, קבלה, אחרית הימים, התורה מהשטן
... יש רק אחד, 100% הצלחה, אסון השריפה בכרמל, פסיכולוגיה, יהדות, קבלה, אחרית הימים, התורה מהשטן למה קשה לאדם לקבל את המציאות כפי שהיא? אליעד כהן מדבר על הסיבה שהאדם ...
התורה, הוראות הפעלה, הוראות יצרן - האם הוראות היצרן אלוהים של העולם היא התורה? האם יש הוראות יצרן?
התורה, הוראות הפעלה, הוראות יצרן - האם הוראות היצרן אלוהים של העולם היא התורה? האם יש הוראות יצרן?
התורה, הוראות הפעלה, הוראות יצרן - האם הוראות היצרן אלוהים של העולם היא התורה? האם יש הוראות יצרן? האם התורה היא באמת הוראות היצרן של העולם? הרעיון של הוראות יצרן, אותו מנסים דתיים להציג כבסיס לתורה, הוא בעצם מיתוס ושיגעון לוגי עמוק שנמצא בכל אדם, לא רק באנשים דתיים אלא גם באתאיסטים ובחילונים. אליעד כהן מסביר שהטיעון הנפוץ שאומר: אם יש יצרן (אלוהים) שברא מוצר (העולם), אז בהכרח יש הוראות יצרן (התורה) הוא למעשה שקר מוחלט. מדוע הלוגיקה של הוראות היצרן מוטעית מהיסוד? אליעד כהן מתאר את הלוגיקה המוטעית הזאת ומסביר שדווקא מי שבקיא בפילוסופיה של היצרן ... מתחיל לשחק וליהנות באופן אינטואיטיבי. מהי הוראת היצרן היחידה לפי סיפור הבריאה בתורה? אליעד כהן מנתח לעומק את סיפור הבריאה בתורה ומוכיח מתוכו שאין שום בסיס להנחה שיש הוראות יצרן בעולם. הוא מזכיר שאלוהים ברא את האדם הראשון כבר בתוך גן עדן, וכי לא נאמר לאדם הראשון: תקיים מצוות ואז תיכנס לגן עדן, אלא האדם כבר היה בגן עדן מלכתחילה. אלוהים נתן לאדם הראשון הוראה אחת בלבד: אל תאכל מעץ הדעת טוב ורע, שמשמעותה: אל תעשה הבחנה בין טוב ורע. כלומר, הוראת היצרן היחידה של אלוהים לפי התורה עצמה היא בעצם לא לעשות הפרדה בין טוב לרע, ודווקא התורה עצמה היא הפרה של הוראה זו, כיוון שכל התורה בנויה על הפרדה בין טוב לרע (מצוות וחטאים). מדוע העולם הזה אינו פרוזדור לעולם הבא? אליעד כהן מבקר בחריפות את התפיסה הדתית האומרת שהעולם הזה הוא רק פרוזדור לעולם הבא. הוא מציין שאם העולם הזה אכן היה פרוזדור לעולם הבא, אז לא היה צורך לברוא את האדם מחוץ לגן עדן מלכתחילה, כי ... כל הלוגיקה של פרוזדור היא חסרת היגיון, ומראה את הסתירה הפנימית העמוקה בתפיסה הדתית. מבחינה זו, כל התפיסה הדתית של שכר ועונש בעולם הבא היא שגויה ומוטעית. האם בני האדם הם היצור היחיד בעולם שמחפש משמעות והוראות? אליעד כהן מציג נקודה חשובה נוספת: כל בעלי החיים, ... לאיזה כיוון ללכת באופן טבעי, ולא זקוקים להוראות מיוחדות או הסברים. מדוע גם החילונים בעצם חיים בחשיבה דתית? אליעד כהן מדגיש שבאופן פרדוקסלי גם חילונים ואתאיסטים חיים לפי אותה לוגיקה דתית, כי גם הם חושבים שאושר או הצלחה יגיעו רק אם יעשו פעולות מסוימות, ואם לא יעשו אותן, יגיעו לסבל. גם החשיבה החילונית בנויה על הפרדה מלאכותית בין טוב ורע בדיוק כמו החשיבה הדתית, ולכן גם החילונים בעצם חיים לפי לוגיקה דתית מבלי לשים לב לכך. מה המסקנה הסופית לגבי הוראות היצרן והתורה? המסקנה הסופית של אליעד כהן היא פשוטה וברורה: ככל שהיצרן הוא טוב ומושלם יותר, המוצר שהוא יוצר אינו דורש שום הוראות שימוש. לכן, אם אלוהים הוא מושלם, אז ... למצב שבו הוא חי טוב כאן ועכשיו, ללא תנאים מוקדמים או ציפיות לאושר עתידי. האם התורה היא הוראות יצרן? מהן הוראות ההפעלה של העולם? האם העולם הזה הוא פרוזדור לעולם הבא? מדוע האדם מחפש משמעות לחיים? האם יש הוראות שימוש לחיים? למה בעלי חיים ...
ראש השנה, קבלת התורה, בחירה חופשית, מפורסמים של שקר - ליקוטי מוהרן ח"ב א (ברסלב)
ראש השנה, קבלת התורה, בחירה חופשית, מפורסמים של שקר - ליקוטי מוהרן ח"ב א (ברסלב)
... השנה, קבלת התורה , בחירה חופשית, מפורסמים של שקר - ליקוטי מוהרן חב א (ברסלב) מה גורם לאדם לרצות או לא לרצות דברים מסוימים? אליעד כהן מסביר בהרצאה מה גורם לאדם לרצות או לא לרצות דברים מסוימים, ולמה אדם רוצה דברים מסוימים בעוד ...
לימוד תורה, תכלית לימוד התורה, לא לשכוח את התכלית של הלימוד
לימוד תורה, תכלית לימוד התורה, לא לשכוח את התכלית של הלימוד
לימוד תורה, תכלית לימוד התורה, לא לשכוח את התכלית של הלימוד מהי תכלית לימוד התורה ואיך לא לשכוח אותה? אליעד כהן מסביר שהדבר החשוב ביותר בלימוד התורה הוא תמיד לזכור מהי התכלית הסופית של הלימוד. כאשר אדם לומד תורה, הוא לא אמור ללמוד רק לשם הלימוד עצמו, אלא כדי ... של מה שהוא לומד. התכלית אינה פשוט לדעת את החומר, אלא להשתמש בלימוד כדי להגיע למודעות עמוקה יותר של אלוהים, של האמת ושל משמעות הקיום. לדוגמה, יש אנשים שלומדים את תורתו של רבי נחמן, אך חלקם שוכחים את המטרה העיקרית של הלימוד - לזכור שיש אלוהים ולהגיע להבנה אמיתית ומלאה של האמת. הם יכולים לעסוק שעות רבות בלימוד, בתפילות ובמצוות, אך במקביל הם שוכחים לחשוב על אלוהים עצמו. אליעד ממחיש זאת בדוגמה שאדם דתי נשאל כמה פעמים ביום הוא באמת חושב על אלוהים, ... והמודעות העצמית לגבי התכלית של החיים והקשר של האדם עם אלוהים. ללא הזכירה המתמדת של התכלית הזו, הלימוד הופך להיות חסר משמעות ואינו משיג את מטרתו האמיתית. מהי מטרת לימוד התורה? איך לזכור את תכלית הלימוד? האם לימוד תורה מספיק בלי מודעות? איך לא לשכוח את אלוהים בזמן הלימוד? מה המשמעות של לימוד לפי רבי נחמן?
חיפוש האמת בלי אינטרסים, למה הדתיים לא מגלים שהתורה לא נכונה
חיפוש האמת בלי אינטרסים, למה הדתיים לא מגלים שהתורה לא נכונה
... האמת בלי אינטרסים, למה הדתיים לא מגלים שהתורה לא נכונה מדוע חיפוש האמת חייב להיות נטול כל אינטרס אישי? אליעד כהן מסביר שכאשר אדם יוצא לחפש את האמת, חיוני שיעשה זאת ללא כל אינטרס או העדפה אישית. כדי להבין באופן מלא את המושג חיפוש האמת, אליעד מביא דוגמה של אדם שמגיע לבדוק האם התורה נכונה או לא נכונה. לכאורה, אותו אדם טוען שהוא מעוניין לבדוק את האמת באופן אובייקטיבי, אך בפועל קיימת אצלו הטיה פנימית. מדוע? מפני שהאדם מעדיף שהתורה תהיה נכונה. הוא אינו ניגש לבדיקה בצורה נייטרלית, אלא כבר מלכתחילה יש לו רצון או אינטרס שהתוצאה תהיה לצד מסוים. אליעד מפרט את הבעיה הזו בעזרת דוגמה ברורה: אותו אדם הדתי בודק את נכונות התורה, ולמרות שהוא טוען בפני עצמו ובפני אחרים שהוא בוחן את הדברים באובייקטיביות, בפועל הוא לא באמת מסוגל לקבל כל תוצאה באותה מידה. מדוע? משום שאם יתברר לו שהתורה אינה נכונה, הוא יצטרך להתמודד עם ההשלכות הלא נעימות - הוא יחשוב שהוא טיפש, שהוריו טיפשים, ושהקהילה שלו כולה טועה. משום כך, באופן טבעי, יש לו נטייה נסתרת להעדיף שהבדיקה תוביל לתוצאה שהתורה אכן נכונה. ההעדפה הזו משפיעה באופן בלתי נמנע על הבדיקה ועל התוצאה שתתקבל בסופה. כיצד העדפה משפיעה על יכולתנו לגלות את האמת? ההסבר של אליעד כהן נוגע לנקודה חשובה: ברגע שיש ... עלולה לגרום לכך שהאדם יקבל אמת שקרית ויטעה את עצמו לחשוב שזו האמת האמיתית, בעוד שבפועל זו רק האמת שהוא העדיף שתהיה קיימת. מהי הדרך הנכונה לבדוק האם התורה נכונה או לא נכונה? אליעד מסביר באופן מפורט כיצד יש לגשת לשאלת נכונות התורה או כל שאלה אחרת שדורשת בדיקת אמת. הוא מתאר כיצד נראית הגישה הנכונה: - על האדם לגשת אל השאלה באופן שווה לחלוטין, כלומר, במצב של חמישים - חמישים. - האדם לא צריך להעדיף אפילו מעט את האפשרות שהתורה נכונה או לא נכונה. - מצב זה של נייטרליות מוחלטת נקרא על ידי אליעד מצב חמישים - חמישים. במצב זה לא תהיה שום הטיה, והבדיקה תהיה אמיתית ואובייקטיבית. אם יש אפילו הטיה קטנה ... דורש מאמץ פנימי גדול, אין דרך אחרת להגיע לאמת האמיתית. כל גישה אחרת רק תוביל את האדם לאמת שהוא בחר מראש שתהיה קיימת עבורו, ולא לאמת האובייקטיבית. למה הדתיים לא מגלים שהתורה לא נכונה? הסיבה שהדתיים אינם מגלים שהתורה לא נכונה, לפי אליעד כהן, נעוצה באינטרסים הפנימיים שלהם. הם מעדיפים לגלות שהתורה נכונה מפני שקבלת האמת האחרת, שהתורה אינה נכונה, מאיימת על הזהות האישית שלהם, על אמונותיהם, ועל אורח החיים שלהם. החשש הפנימי הזה מוביל לכך שהבדיקה שלהם לעולם אינה אובייקטיבית במלואה. במצב כזה, האדם לעולם לא יגיע לאמת האובייקטיבית על התורה, אלא רק לאמת שקרית, כזו שמספקת את רצונותיו. אליעד מסכם שזו אינה רק בעיה של דתיים, אלא של כל אדם שבוחן שאלה כלשהי תחת השפעה של אינטרסים. המסקנה היא שחיפוש אמיתי ואובייקטיבי חייב להיעשות ללא שום הטיה, וללא כל העדפה פנימית, כדי להגיע לאמת המוחלטת והנקייה. האם התורה נכונה? איך למצוא את האמת? למה אנשים דתיים לא מגלים את האמת? חיפוש האמת בלי אינטרסים בדיקה אובייקטיבית של אמונה דתית כיצד אינטרסים משפיעים על האמת? ...
רבי נחמן מברסלב, יהדות, התורה היהודית, אליעד כהן, כולם צודקים, כולם טועים, מצא את ההבדלים, ספר הזוהר, הכל נכון, הכל לא נכון
רבי נחמן מברסלב, יהדות, התורה היהודית, אליעד כהן, כולם צודקים, כולם טועים, מצא את ההבדלים, ספר הזוהר, הכל נכון, הכל לא נכון
רבי נחמן מברסלב, יהדות, התורה היהודית, אליעד כהן, כולם צודקים, כולם טועים, מצא את ההבדלים, ספר הזוהר, הכל נכון, הכל לא נכון מדוע רבי נחמן מברסלב מצטט ספרים אחרים? רבי נחמן מברסלב, בכתביו ובספרו המרכזי ליקוטי מוהרן, משתמש רבות בציטוטים מתוך ספרים אחרים כמו ספר הזוהר, ספר שופטים, ספר ויקרא וספרים נוספים מהתורה היהודית. השאלה הנשאלת היא מדוע רבי נחמן מסתמך על מקורות אלו? האם אין לו מספיק סמכות או ביטחון עצמי להציג את רעיונותיו לבד? אליעד ... מסביר את הרעיון באופן פשוט: רבי נחמן עצמו אמר, יש כאלה שחושבים שהספר שלי חכם כי אני מצטט הרבה את הזוהר, אבל באמת הזוהר הוא זה ... חכם כמוני מצטט אותו. כלומר, רבי נחמן הציג את ספר הזוהר כמשענת בלבד לדבריו, אך לא כדבר שבלעדיו לא יוכל להתקיים. הדוגמה שמובאת ... חשוב אלא האדם עצמו. כך גם רבי נחמן - הוא הציג את הזוהר כמשהו שהוא רק נשען עליו, לא משהו שהוא זקוק לו באמת. ואז עולה שאלה משמעותית: אם רבי נחמן לא באמת צריך את הזוהר, למה בכל זאת הוא מצטט ממנו? התשובה לכך נמצאת בספר אחר של רבי נחמן, ספר המידות, שבו הוא אומר שאם אדם רוצה להעביר מסר והוא חושש שלא יקשיבו לו, עליו ... כסמכות או כבעלי ערך רב. רבי נחמן השתמש בדרך זו כדי להבטיח שהמסרים שלו יתקבלו. האם רבי נחמן מחויב תמיד להיות צודק? נקודה חשובה נוספת שהועלתה היא שרבי נחמן עצמו לא התיימר להיות תמיד צודק. נאמר בפירוש, שאפשר לטעון שרבי נחמן טעה לפעמים. אליעד מדגיש שלמרות הערכתו הרבה לרבי נחמן , הוא אינו מחויב לתרץ כל דבר שרבי נחמן אמר. כלומר, אם רבי נחמן אמר משהו שיכול להיראות כטעות, אז אפשר פשוט להגיד שהוא טעה, וזה לא פוגע בערכו. למה רבי נחמן הסתיר רעיונות מסוימים מאחורי שמות אחרים? רבי נחמן עצמו נתן לכך תשובה מפורשת בספר ספר המידות. הוא אמר שאם אדם רוצה להגיד דבר מסוים וחושש שלא יקבלו את דבריו, עליו לומר זאת בשם מישהו ... בין מה שאליעד מלמד לבין היהדות? אליעד מסביר שאין באמת הבדל מוחלט בין הגישה שלו לבין הגישות אחרות, כולל אלו של היהדות המסורתית. הוא מתאר כיצד אדם שלמד קבלה או יהדות ולאחר מכן למד את שיטתו, פתאום מסוגל לראות גם בכתבים אחרים בדיוק את הרעיונות שאליעד עצמו ... המצבים קיימים יחדיו. למה רבי נחמן מצטט את הזוהר? האם רבי נחמן יכול לטעות? מה זה ליקוטי מוהרן? האם הכל נכון והכל לא נכון? איך אליעד כהן מסביר את האמת היחסית? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: להאמין בתורה, האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? למה העולם קיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? למה לא להתאבד? בשביל מה לחיות? למה יש רע וסבל בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: להאמין בתורה, איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיגמל מהימורים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפרש חלומות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי קשב וריכוז, קואצ'ר אישי, מאמן מנטלי בנושא להאמין בתורה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4414 שניות - עכשיו 29_06_2025 השעה 13:47:54 - wesi1