... מי נתן את התורה? אמיתות התורה, הוראות יצרן, מה
אלוהים רוצה? שכר ועונש, האם יש
אלוהים? מתן תורה, אין עוד מלבדו, אמונה
באלוהים, שמירת מצוות, קיום מצוות, חזרה בתשובה, להאמין
באלוהים מהו המושג של
אלוהים ואיך אנחנו מבינים אותו? ההרצאה עוסקת בהבנת המושג של
אלוהים, משמעותה של תורה, השאלות הפילוסופיות והאמוניות שמלוות את האמונה
באלוהים, ואת הדרך בה יש להבין את מציאותו ופעולתו בעולם. אליעד כהן מציין בתחילת ההרצאה את המורכבות של תפיסת
אלוהים, ושם דגש על כך
שאלוהים נתפס על ידי בני אדם כישות נפרדת ומוגדרת, בעוד שבפועל, כל הגדרה או תפיסה כזו לא יכולה להיות נכונה באמת. אם אנחנו מגדירים את
אלוהים בתור ישות מסוימת, אנחנו כבר לא מדברים על
אלוהים האמיתי, אלא על יישות שאנחנו מייחסים לה את התכונות וההגדרות שלנו. כל הגדרה שמנסים להטיל על
אלוהים, לדבריו, פוגעת במהות האמיתית של
אלוהים. אליעד מדבר על כך שכשאנחנו מכנים משהו
אלוהים, אנחנו למעשה מייחסים לו תכונות שמיוחסות לאדם, ואז התפיסה שלנו כבר לא נכונה. הוא ממשיך ומסביר את המושג של מצידו ומצידנו, ומבהיר כי מה שאנחנו מבינים על
אלוהים הוא בעצם נובע מהמקום שלנו - בני אדם, ולא מהתפיסה
האלוהית האמיתית. כל ניסיון להגדיר את
אלוהים מתוך ראיית עולם אנושית הוא בלתי אפשרי, שכן אנו לא יכולים להבין את מציאותו של
אלוהים מנקודת מבטנו המוגבלת. כאשר אנחנו אומרים
שאלוהים הוא טוב או רע, אנחנו בעצם מבטאים את תפיסתנו האנושית ולא את האמת
האלוהית . העקרון המרכזי שמנחה את אליעד הוא שכשאנחנו מתפללים או פונים
לאלוהים, אנחנו בעצם לא פונים
לאלוהים האמיתי, כי תפיסתנו את
אלוהים היא מוגבלת, וכך אנו מתייחסים אליו כישות שהיא לא באמת
אלוהים. השיח כולו, לפי דבריו, מבוסס על תפיסות מוגבלות של בני אדם ולא על המציאות האמיתית. באופן כללי, הוא טוען שהכפירה במציאות
האלוהים האמיתית לא נובעת מכך שאין
אלוהים, אלא כי תפיסתנו את
אלוהים כישות נפרדת ומוגדרת היא שגויה. אליעד מציין שמצידו של
אלוהים אין טוב ורע, והבדל זה קיים רק מצידנו, בני האדם, כי אנו חיים בעולם בו אנחנו מבחינים בין טוב לרע. הוא מבקש מהמאזינים להבין שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחרי הבריאה מבחינת
אלוהים, וכל תפיסה של טוב ורע היא תפיסה של בני האדם בלבד. בהמשך, אליעד מציין את הקשר בין תורה ומצוות, ומסביר שהאדם לא צריך לעמוד בפני
אלוהים כפי שמובן לנו בתפיסתנו האנושית, שכן כל תפיסה של מציאות דתית או אמונית חייבת להיות בהבנה ובפרספקטיבה על מהות ה