5:06OCD טוב או רע, למה כל OCD הוא רע? למה אין OCD טוב? מה רע באו סי די? מחשבות טורדניות כפייתיות, אמונה באלוהים, למה רע להאמין במשהו? מה רע באמונות טפלות? האם יש אמונות טובות? האם לטפל באוסידי?
האם יש דבר כזה OCD חיובי?
אנשים רבים שואלים האם קיימת תופעה כזו שנקראת OCD חיובי, כלומר, הפרעה טורדנית כפייתית שאינה פוגעת באיכות החיים או אפילו מועילה לאדם. אליעד כהן מסביר באמצעות דוגמה פשוטה: אדם שנוהג לשטוף את ידיו כל פעם לפני פגישה. לכאורה, הפעולה אינה מפריעה לאותו אדם ואף גורמת לו להרגשה נעימה. אדם אחר יכול להאמין שקריאת פרק תהילים לפני מבחן מביאה לו הצלחה, והפעולה הזו גם כן אינה מטרידה אותו או מכבידה עליו.
עם זאת, אליעד מדגיש שיש כאן בעיה עמוקה יותר, שאינה נראית לעין ברגע הראשון. לכאורה, הפעולה אינה מזיקה ואף נעימה, אבל הבעיה היא בעצם קיומה של הפעולה הכפייתית הזו, המבוססת על אמונה לא נכונה. זאת בעיה לא כי האדם סובל מהפעולה עצמה, אלא כי הוא מגביל את עצמו על ידי האמונה שאם לא יבצע פעולה זו, יקרה אסון או דבר רע אחר.
מהם הנזקים שנגרמים מאמונות טפלות ו - OCD?
אליעד כהן מחלק את הנזקים שנגרמים מהפרעה טורדנית כפייתית לשני סוגים עיקריים:
אליעד כהן מדגיש שהסיבה שבגללה חשוב להיפטר מאמונות טפלות אינה דווקא עצם קיום הטקס או הפעולה. לדוגמה, אמונה כמו השארת כוס יין לאליהו הנביא פעם בשנה, אינה גורמת נזק מיידי משמעותי. עם זאת, הנזק האמיתי הוא באמונה עצמה - בעצם העובדה שהאדם מרשה לעצמו להאמין במשהו ללא שום הצדקה הגיונית.
אליעד מביא דוגמה נוספת של אישה שמדליקה נרות שבת, אך מאמינה שבשום אופן אסור לה להדליק נרות לאחר כניסת השבת. ההקפדה על כך לא גורמת לה לכאורה נזק גדול, אבל האמונה עצמה חסרת ההיגיון היא המזיקה באמת. האמונה השגויה מובילה את האדם לחשיבה מוטעית, שעלולה לפגוע בו בתחומים אחרים בחייו. לדברי אליעד, היכולת להאמין בדברים לא נכונים היא הגורם לבעיות רבות, שאנשים אינם מבינים מדוע הן מתרחשות, משום שהם רגילים להאמין בדברים ללא בסיס.
האם חובה ללכת לפי מסורת אבותינו?
אליעד כהן מתייחס לנושא של אמונה במסורת אבות, ומציג את הסתירה הפנימית הטמונה בגישה זו. אנשים רבים טוענים שיש ללכת לפי המסורת, כי כך אבותינו האמינו ועשו. אליעד שואל בתגובה: ומה לגבי אבות אבותינו שהיו כופרים? הרי מתישהו בעבר, לפני שאבותינו התחילו להאמין, היו כופרים. מדוע לא ללכת לפי מסורת הכפירה שלהם?
הוא נותן גם דוגמאות פשוטות נוספות כמו שימוש בחשמל או אמונה שכדור הארץ שטוח, דברים שאבותינו לא ידעו או האמינו בהם. אם הטענה ללכת לפי מסורת אבותינו נכונה, מדוע לא לחזור ולחיות בדיוק כמו אבותינו בכל התחומים? הרי ההיגיון הזה אינו עקבי. אליעד מדגיש שבעצם כל אדם בוחר באופן סלקטיבי באילו דברים מהמסורת הוא מאמין ואילו הוא דוחה, בהתאם לנוחותו האישית. לכן, הגישה של "כך אבותינו עשו" אינה טיעון מוצלח להצדקת אמונה או התנהגות כלשהי.
לסיכום: מדוע כל סוגי ה - OCD רעים ולמה צריך לטפל בהם?
כל סוגי ההפרעה הטורדנית הכפייתית (OCD), גם אם לכאורה אינם מפריעים ואף נחמדים לאדם, מהווים בעיה משמעותית. אליעד כהן מסביר שהבעיה האמיתית אינה דווקא הפעולה או הטקס הכפייתי עצמו, אלא ההרגל להאמין בדברים לא נכונים, המחליש את יכולתו של האדם להבחין בין אמת לשקר. הרגל זה עלול לגלוש לתחומים נוספים בחייו ולהוביל לבעיות לא מוסברות שקשה לפתור אותן.
לכן, חשוב להיפטר מכל סוג של אמונה טפלה, גם אם היא נראית בלתי מזיקה. המטרה אינה רק לשחרר את האדם מהפעולה הכפייתית עצמה, אלא לשמור על צלילות המחשבה, היכולת לחשוב בהיגיון ולהבחין בין אמת ושקר.
אנשים רבים שואלים האם קיימת תופעה כזו שנקראת OCD חיובי, כלומר, הפרעה טורדנית כפייתית שאינה פוגעת באיכות החיים או אפילו מועילה לאדם. אליעד כהן מסביר באמצעות דוגמה פשוטה: אדם שנוהג לשטוף את ידיו כל פעם לפני פגישה. לכאורה, הפעולה אינה מפריעה לאותו אדם ואף גורמת לו להרגשה נעימה. אדם אחר יכול להאמין שקריאת פרק תהילים לפני מבחן מביאה לו הצלחה, והפעולה הזו גם כן אינה מטרידה אותו או מכבידה עליו.
עם זאת, אליעד מדגיש שיש כאן בעיה עמוקה יותר, שאינה נראית לעין ברגע הראשון. לכאורה, הפעולה אינה מזיקה ואף נעימה, אבל הבעיה היא בעצם קיומה של הפעולה הכפייתית הזו, המבוססת על אמונה לא נכונה. זאת בעיה לא כי האדם סובל מהפעולה עצמה, אלא כי הוא מגביל את עצמו על ידי האמונה שאם לא יבצע פעולה זו, יקרה אסון או דבר רע אחר.
מהם הנזקים שנגרמים מאמונות טפלות ו - OCD?
אליעד כהן מחלק את הנזקים שנגרמים מהפרעה טורדנית כפייתית לשני סוגים עיקריים:
- הנזק הראשון הוא עצם ההתנהגות הכפייתית, שמגבילה את האדם ומכתיבה לו התנהגות שאינה נחוצה באמת. למשל, אדם שמאמין שאם לא יקרא תהילים או לא ישטוף ידיים יקרה אסון, בעצם חי במגבלה שלא חייבת להיות קיימת. זה לא רק מגביל את החופש שלו אלא גם יוצר תלות מיותרת בטקסים או פעולות חסרות בסיס הגיוני.
- הנזק השני, והחמור יותר, הוא שהאדם מתרגל להאמין בדברים לא נכונים, ללא שום בסיס או הוכחה. התוצאה של ההרגל הזה היא, שלטווח ארוך הוא "דופק לעצמו את המוח". כלומר, המוח מתרגל לקבל ולהאמין בדברים שאין להם הוכחה, דבר שעלול לגלוש לתחומים אחרים בחיים וליצור בעיות משמעותיות יותר. ברגע שאדם מאפשר לעצמו להאמין בשקר קטן ולא מזיק, הוא מכשיר את הקרקע להאמין בשקרים גדולים יותר בעתיד.
אליעד כהן מדגיש שהסיבה שבגללה חשוב להיפטר מאמונות טפלות אינה דווקא עצם קיום הטקס או הפעולה. לדוגמה, אמונה כמו השארת כוס יין לאליהו הנביא פעם בשנה, אינה גורמת נזק מיידי משמעותי. עם זאת, הנזק האמיתי הוא באמונה עצמה - בעצם העובדה שהאדם מרשה לעצמו להאמין במשהו ללא שום הצדקה הגיונית.
אליעד מביא דוגמה נוספת של אישה שמדליקה נרות שבת, אך מאמינה שבשום אופן אסור לה להדליק נרות לאחר כניסת השבת. ההקפדה על כך לא גורמת לה לכאורה נזק גדול, אבל האמונה עצמה חסרת ההיגיון היא המזיקה באמת. האמונה השגויה מובילה את האדם לחשיבה מוטעית, שעלולה לפגוע בו בתחומים אחרים בחייו. לדברי אליעד, היכולת להאמין בדברים לא נכונים היא הגורם לבעיות רבות, שאנשים אינם מבינים מדוע הן מתרחשות, משום שהם רגילים להאמין בדברים ללא בסיס.
האם חובה ללכת לפי מסורת אבותינו?
אליעד כהן מתייחס לנושא של אמונה במסורת אבות, ומציג את הסתירה הפנימית הטמונה בגישה זו. אנשים רבים טוענים שיש ללכת לפי המסורת, כי כך אבותינו האמינו ועשו. אליעד שואל בתגובה: ומה לגבי אבות אבותינו שהיו כופרים? הרי מתישהו בעבר, לפני שאבותינו התחילו להאמין, היו כופרים. מדוע לא ללכת לפי מסורת הכפירה שלהם?
הוא נותן גם דוגמאות פשוטות נוספות כמו שימוש בחשמל או אמונה שכדור הארץ שטוח, דברים שאבותינו לא ידעו או האמינו בהם. אם הטענה ללכת לפי מסורת אבותינו נכונה, מדוע לא לחזור ולחיות בדיוק כמו אבותינו בכל התחומים? הרי ההיגיון הזה אינו עקבי. אליעד מדגיש שבעצם כל אדם בוחר באופן סלקטיבי באילו דברים מהמסורת הוא מאמין ואילו הוא דוחה, בהתאם לנוחותו האישית. לכן, הגישה של "כך אבותינו עשו" אינה טיעון מוצלח להצדקת אמונה או התנהגות כלשהי.
לסיכום: מדוע כל סוגי ה - OCD רעים ולמה צריך לטפל בהם?
כל סוגי ההפרעה הטורדנית הכפייתית (OCD), גם אם לכאורה אינם מפריעים ואף נחמדים לאדם, מהווים בעיה משמעותית. אליעד כהן מסביר שהבעיה האמיתית אינה דווקא הפעולה או הטקס הכפייתי עצמו, אלא ההרגל להאמין בדברים לא נכונים, המחליש את יכולתו של האדם להבחין בין אמת לשקר. הרגל זה עלול לגלוש לתחומים נוספים בחייו ולהוביל לבעיות לא מוסברות שקשה לפתור אותן.
לכן, חשוב להיפטר מכל סוג של אמונה טפלה, גם אם היא נראית בלתי מזיקה. המטרה אינה רק לשחרר את האדם מהפעולה הכפייתית עצמה, אלא לשמור על צלילות המחשבה, היכולת לחשוב בהיגיון ולהבחין בין אמת ושקר.
- האם OCD יכול להיות טוב?
- למה חשוב לטפל באמונות טפלות?
- מה רע באמונה לא הגיונית?
- האם חובה ללכת לפי המסורת?
- מה הבעיה בשטיפת ידיים כפייתית?
האם יש דבר כזה OCD טוב?
אליעד מסביר על הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) באמצעות דוגמה של אדם ששוטף ידיים בכל פעם לפני פגישה. לכאורה, אותו אדם טוען שזה לא מפריע לו ואף נעים לו, אך אליעד מסביר שעדיין קיימת בעיה, למרות שהפעולה עצמה אינה גורמת לסבל מידי.
מה באמת הבעיה ב - OCD שלא מפריע בחיים?
אליעד מציין שני נזקים עיקריים שה - OCD גורם לאדם:
אליעד מסביר שאפילו אמונה שנראית זניחה, כמו אמונה שצריך להשאיר כוס יין לאליהו הנביא פעם בשנה, יכולה להזיק. הנזק הוא לא בעצם הטקס, אלא בכך שהאדם מאפשר לעצמו להאמין בדברים ללא הוכחה. אם אדם מאמין בדברים חסרי היגיון או אמת, בעתיד הוא עשוי להיתקל בקשיים לא מוסברים בחייו ולא להבין מדוע רע לו, פשוט משום שהוא התרגל להאמין בשקרים.
לדוגמה, אישה שמאמינה שאסור לה להדליק נרות אחרי כניסת השבת, אף על פי שהיא מדליקה מתוך רצון ולא מתוך הכרח, זו אמונה לא הגיונית. הנזק הוא בכך שהיא מאמינה בדבר חסר היגיון, לא בטקס עצמו.
האם ללכת בעקבות אמונות אבותינו?
אליעד מתייחס גם לאמונה במסורת אבות, ומדגים את הסתירה שבה. אם אדם מאמין בדברים כי "כך אבותיי האמינו", הוא שוכח שגם אבותיהם של אבותיו היו פעם כופרים. אליעד ממחיש זאת בטענה שאבותינו לא השתמשו בחשמל או האמינו שכדור הארץ שטוח, ואם נלך לפי היגיון זה עד הסוף, הרי שגם היום היינו צריכים להתנהג בהתאם, מה שלא הגיוני כלל.
אליעד מסביר על הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) באמצעות דוגמה של אדם ששוטף ידיים בכל פעם לפני פגישה. לכאורה, אותו אדם טוען שזה לא מפריע לו ואף נעים לו, אך אליעד מסביר שעדיין קיימת בעיה, למרות שהפעולה עצמה אינה גורמת לסבל מידי.
מה באמת הבעיה ב - OCD שלא מפריע בחיים?
אליעד מציין שני נזקים עיקריים שה - OCD גורם לאדם:
- הנזק הראשון הוא עצם הפעולה הכפייתית עצמה, שנובעת מאמונה שגויה ומגבילה. האדם משוכנע שאם הוא לא יבצע פעולה מסוימת (כמו שטיפת ידיים, קריאת תהילים לפני מבחן או טקס אחר), יקרה לו משהו רע. זו אמונה שמגבילה את חופש הפעולה שלו.
- הנזק השני, החמור יותר, הוא שהאדם מתרגל להאמין בדברים שאין להם בסיס אמיתי. אליעד מדגיש שזה "לדפוק לעצמך את המוח", משום שכאשר אדם רגיל להאמין בדברים לא נכונים בתחום אחד, הוא עלול לעשות זאת גם בתחומים אחרים בחייו.
אליעד מסביר שאפילו אמונה שנראית זניחה, כמו אמונה שצריך להשאיר כוס יין לאליהו הנביא פעם בשנה, יכולה להזיק. הנזק הוא לא בעצם הטקס, אלא בכך שהאדם מאפשר לעצמו להאמין בדברים ללא הוכחה. אם אדם מאמין בדברים חסרי היגיון או אמת, בעתיד הוא עשוי להיתקל בקשיים לא מוסברים בחייו ולא להבין מדוע רע לו, פשוט משום שהוא התרגל להאמין בשקרים.
לדוגמה, אישה שמאמינה שאסור לה להדליק נרות אחרי כניסת השבת, אף על פי שהיא מדליקה מתוך רצון ולא מתוך הכרח, זו אמונה לא הגיונית. הנזק הוא בכך שהיא מאמינה בדבר חסר היגיון, לא בטקס עצמו.
האם ללכת בעקבות אמונות אבותינו?
אליעד מתייחס גם לאמונה במסורת אבות, ומדגים את הסתירה שבה. אם אדם מאמין בדברים כי "כך אבותיי האמינו", הוא שוכח שגם אבותיהם של אבותיו היו פעם כופרים. אליעד ממחיש זאת בטענה שאבותינו לא השתמשו בחשמל או האמינו שכדור הארץ שטוח, ואם נלך לפי היגיון זה עד הסוף, הרי שגם היום היינו צריכים להתנהג בהתאם, מה שלא הגיוני כלל.
- האם OCD יכול להיות טוב?
- למה חשוב לטפל באמונות טפלות?
- מה רע באמונה לא הגיונית?
- האם חובה ללכת לפי המסורת?
- מה הבעיה בשטיפת ידיים כפייתית?
היו היה איש שהיה לו OCD מה זה OCD הפרעה טורדנית כפייתית סבבה הלאה, עכשיו היה לו OCD מה היה ה - OCD שלו שהוא כל פעם.
ש: ממציא לעצמו דברים.
אליעד: לא איזה OCD זה זה לא OCD.
ש: זאת הפרעה.
אליעד: לא הוא שותף את הידיים כל פעם לפני שהוא נכנס לפגישה הוא שותף את הידיים זה ה - OCD שלו אוקי וה - OCD הזה לא מפריע לו זה לא מפריע לו לא כל ה - OCD מנטרל את החיים יש OCD שלא מפריע לא רק שזה לא מפריע זה אפילו עשה לו נחמד, עכשיו השאלה היא האם בן אדם כזה מה ההיגיון אומר האם כדאי לו לטפל ב - OCD שלו כן או לא.
ש: אם זה מפריע לו.
אליעד: על פניו לא מפריע לו הוא אומר "בקטנה זה לא מפריע" לא מפריע.
ש: אם זה מטריד אותו.
אליעד: לא מטריד אותו בכלל אפילו עושה לו טוב ה - OCD הזה במובן מסוים, היו היה איש שכל פעם לפני שהוא היה ניגש למבחן היה קורה פרק תהילים ומצליח "ככה צריך אני חייב לקרוא תהילים פרק".
ש: הוא מאמין בזה שזה יעזור לו או לא מאמין?
אליעד: ומאמין והוא מצליח בזכות זה והוא מבין שזה OCD אבל הוא אומר "ככה אני מאמין אני מאמין אני שם צדקה זה ככה טוב לי וזהו".
ש: אז יש בעיה עם זה.
אליעד: אבל זה לא מפריע לו ה - OCD, בא נתקדם בעלילה הבעיה ב - OCD מה שאני רוצה להגיד זה כזה דבר OCD גורם לך שני נזקים נזק אחד זה ה - OCD עצמו מה זאת אומרת ה - OCD עצמו זה שאתה יש לך אמונה שמגבילה אותך שעכשיו כל פעם אתה חייב לשטוף ידיים וכל פעם אתה חייב לקרוא תהילים וכל פעם אתה חייב לעשות ברכות השחר זה OCD שמפריע לך כי אתה מאמין במשהו שאם החיים שלך יהיו תמיד באותה מידה בלעדיו ואתה מאמין באמונה שלמה בלב שלם שאם אתה לא זה יקרה לך אסון אז זאת צרה אחת.
הצרה השנייה בן אדם שיש לו OCD זה לא רק העלות של ה - OCD עצמו לא רק העלות של ההתנהגות הכפייתית עצמה אלא שהוא מרגיל את המוח שלו להיות אהבל זאת הבעיה הגדולה ה - OCD שלך זאת המחלה הקטנה זה שאתה נהיה דפוק זאת הבעיה הגדולה כי אתה כשאתה מאמין באלוהים שהוא עוזר לך זה בסדר זה לא גרם לך נזק אבל זה שאתה משקר בדבר שאתה לא בטוח ואתה חושב שהוא נכון זה גורם לך נזקים שאתה מעלה בדעתך איזה נזקים זה גורם לך.
ש: בדברים אחרים.
אליעד: בדברים אחרים בדיוק.
ש: אז יש לי OCD בכל דבר כמעט.
אליעד: אולי יכול להיות עוד פעם הרעיון הוא שברגע שיש לך אמונה תפלה גם אם היא לא מזיקה לך למה חשוב שתיפטר ממנה לא בגלל שהיא מזיקה לך "מה פעם בשנה כל פעם בליל הסדר אני שם כוס יין לאליהו הנביא" לא יודע עוד פעם זה בסדר שתשים את זה אם בא לך לשים את זה אבל אם אתה באמת מאמין שאליהו הנביא צריך לבוא אז יש לך OCD, סבבה עכשיו האם אתה צריך להילחם בזה אתה אומר "מה אכפת לי זה פעם בשנה יש לי איזו אמונה שכשאני בבית קברות אני עושה ככה פעם בשנה" צריך להילחם בזה למרות שזה פעם בשנה למה לא בגלל האמונה עצמה אלא בגלל שאתה בעצם דופק לעצמך את המוח ואומר "אני יכול להאמין בדבר שאינו אמת".
ואם אתה מאמין בדבר שאינו אמת אחר כך יכול להיות שיהיו לך צרות שאתה מבין "למה רע לי מה אין בזה היגיון" אבל אתה מאמין בדבר שאינו אמת, הייתה אחת שאמרה כזה דבר היא רגילה להדליק נרות שבת אבל יש לה אמונה שאם נכנסת השבת היא לא מדליקה יותר נרות שבת אז זה שאת מדליקה נרות שבת זה כי בא לך להדליק נרות שבת גם במסעדה אנשים אוכלים מדליקים נרות היא רוצה להדליק נרות שבת אבל זה שהיא אומרת אם השבת נכנסה אני לא מדליקה נרות שבת למה מה זה משנה, עכשיו זה לא איזה נזק חמור אבל זה נזק חמור כי האמונה הזאת שבן אדם מאמין בדבר לא הגיוני זה נזק חמור.
ש: אנחנו מאמינים לזה.
אליעד: אנחנו מאמינים בני מאמינים עכשיו תקשיב טוב אנחנו מאמינים בני מאמינים נכון אבל שים לב אנחנו מאמינים בני מאמינים אבות אבותינו מה היו מאמינים ואבותיהם היו?
ש: מאמינים.
אליעד: לא אבותיהם היו כופרים מתישהו היה כופרים הרי לא נולדו מאמינים נכון מתישהו התחילו להאמין אז מה אומרים לך אתה צריך ללכת עם מסורת אבותיך ואבותיך הלכו עם מסורת אבותיהם לא הלכו עם מסורת אבותיהם, נכון או לא נכון תחשוב בהיגיון אומרים לך אבותיך אם זה וזה ככה ואבותיהם הם גם כפרו באבותיהם נכון אני מחדש את מסורת אבותי לפני אבותי הקודמים, עכשיו דבר נוסף אבותינו לא השתמשו בחשמל אתה גם רוצה לא להשתמש בחשמל אבותינו חשבו שכדור הארץ שטוח אתה גם חושב שהוא שטוח מה זה אבותינו, הבנו כשאתה רוצה אתה אומר בא נלך אחרי המדע וכשאתה רוצה אתה אומר בא נלך אחרי אבותינו.
ש: ממציא לעצמו דברים.
אליעד: לא איזה OCD זה זה לא OCD.
ש: זאת הפרעה.
אליעד: לא הוא שותף את הידיים כל פעם לפני שהוא נכנס לפגישה הוא שותף את הידיים זה ה - OCD שלו אוקי וה - OCD הזה לא מפריע לו זה לא מפריע לו לא כל ה - OCD מנטרל את החיים יש OCD שלא מפריע לא רק שזה לא מפריע זה אפילו עשה לו נחמד, עכשיו השאלה היא האם בן אדם כזה מה ההיגיון אומר האם כדאי לו לטפל ב - OCD שלו כן או לא.
ש: אם זה מפריע לו.
אליעד: על פניו לא מפריע לו הוא אומר "בקטנה זה לא מפריע" לא מפריע.
ש: אם זה מטריד אותו.
אליעד: לא מטריד אותו בכלל אפילו עושה לו טוב ה - OCD הזה במובן מסוים, היו היה איש שכל פעם לפני שהוא היה ניגש למבחן היה קורה פרק תהילים ומצליח "ככה צריך אני חייב לקרוא תהילים פרק".
ש: הוא מאמין בזה שזה יעזור לו או לא מאמין?
אליעד: ומאמין והוא מצליח בזכות זה והוא מבין שזה OCD אבל הוא אומר "ככה אני מאמין אני מאמין אני שם צדקה זה ככה טוב לי וזהו".
ש: אז יש בעיה עם זה.
אליעד: אבל זה לא מפריע לו ה - OCD, בא נתקדם בעלילה הבעיה ב - OCD מה שאני רוצה להגיד זה כזה דבר OCD גורם לך שני נזקים נזק אחד זה ה - OCD עצמו מה זאת אומרת ה - OCD עצמו זה שאתה יש לך אמונה שמגבילה אותך שעכשיו כל פעם אתה חייב לשטוף ידיים וכל פעם אתה חייב לקרוא תהילים וכל פעם אתה חייב לעשות ברכות השחר זה OCD שמפריע לך כי אתה מאמין במשהו שאם החיים שלך יהיו תמיד באותה מידה בלעדיו ואתה מאמין באמונה שלמה בלב שלם שאם אתה לא זה יקרה לך אסון אז זאת צרה אחת.
הצרה השנייה בן אדם שיש לו OCD זה לא רק העלות של ה - OCD עצמו לא רק העלות של ההתנהגות הכפייתית עצמה אלא שהוא מרגיל את המוח שלו להיות אהבל זאת הבעיה הגדולה ה - OCD שלך זאת המחלה הקטנה זה שאתה נהיה דפוק זאת הבעיה הגדולה כי אתה כשאתה מאמין באלוהים שהוא עוזר לך זה בסדר זה לא גרם לך נזק אבל זה שאתה משקר בדבר שאתה לא בטוח ואתה חושב שהוא נכון זה גורם לך נזקים שאתה מעלה בדעתך איזה נזקים זה גורם לך.
ש: בדברים אחרים.
אליעד: בדברים אחרים בדיוק.
ש: אז יש לי OCD בכל דבר כמעט.
אליעד: אולי יכול להיות עוד פעם הרעיון הוא שברגע שיש לך אמונה תפלה גם אם היא לא מזיקה לך למה חשוב שתיפטר ממנה לא בגלל שהיא מזיקה לך "מה פעם בשנה כל פעם בליל הסדר אני שם כוס יין לאליהו הנביא" לא יודע עוד פעם זה בסדר שתשים את זה אם בא לך לשים את זה אבל אם אתה באמת מאמין שאליהו הנביא צריך לבוא אז יש לך OCD, סבבה עכשיו האם אתה צריך להילחם בזה אתה אומר "מה אכפת לי זה פעם בשנה יש לי איזו אמונה שכשאני בבית קברות אני עושה ככה פעם בשנה" צריך להילחם בזה למרות שזה פעם בשנה למה לא בגלל האמונה עצמה אלא בגלל שאתה בעצם דופק לעצמך את המוח ואומר "אני יכול להאמין בדבר שאינו אמת".
ואם אתה מאמין בדבר שאינו אמת אחר כך יכול להיות שיהיו לך צרות שאתה מבין "למה רע לי מה אין בזה היגיון" אבל אתה מאמין בדבר שאינו אמת, הייתה אחת שאמרה כזה דבר היא רגילה להדליק נרות שבת אבל יש לה אמונה שאם נכנסת השבת היא לא מדליקה יותר נרות שבת אז זה שאת מדליקה נרות שבת זה כי בא לך להדליק נרות שבת גם במסעדה אנשים אוכלים מדליקים נרות היא רוצה להדליק נרות שבת אבל זה שהיא אומרת אם השבת נכנסה אני לא מדליקה נרות שבת למה מה זה משנה, עכשיו זה לא איזה נזק חמור אבל זה נזק חמור כי האמונה הזאת שבן אדם מאמין בדבר לא הגיוני זה נזק חמור.
ש: אנחנו מאמינים לזה.
אליעד: אנחנו מאמינים בני מאמינים עכשיו תקשיב טוב אנחנו מאמינים בני מאמינים נכון אבל שים לב אנחנו מאמינים בני מאמינים אבות אבותינו מה היו מאמינים ואבותיהם היו?
ש: מאמינים.
אליעד: לא אבותיהם היו כופרים מתישהו היה כופרים הרי לא נולדו מאמינים נכון מתישהו התחילו להאמין אז מה אומרים לך אתה צריך ללכת עם מסורת אבותיך ואבותיך הלכו עם מסורת אבותיהם לא הלכו עם מסורת אבותיהם, נכון או לא נכון תחשוב בהיגיון אומרים לך אבותיך אם זה וזה ככה ואבותיהם הם גם כפרו באבותיהם נכון אני מחדש את מסורת אבותי לפני אבותי הקודמים, עכשיו דבר נוסף אבותינו לא השתמשו בחשמל אתה גם רוצה לא להשתמש בחשמל אבותינו חשבו שכדור הארץ שטוח אתה גם חושב שהוא שטוח מה זה אבותינו, הבנו כשאתה רוצה אתה אומר בא נלך אחרי המדע וכשאתה רוצה אתה אומר בא נלך אחרי אבותינו.