אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה זמן ומקום ✔הרגע הזה של ההווה, כוחו של הרגע הזה, משמעותו של הרגע הזה, עבר הווה עתיד, חוויית הזמן, רגע אחד ✔ האם הרגע הזה הוא החשוב ביותר...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
7:19הרגע הזה של ההווה, כוחו של הרגע הזה, משמעותו של הרגע הזה, עבר הווה עתיד, חוויית הזמן, רגע אחד
האם הרגע הזה הוא החשוב ביותר?

השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה היא האם הרגע הזה, רגע ההווה, הוא הרגע החשוב ביותר בחיינו. על פניו, נראה שהרגע הזה חייב להיות החשוב ביותר, שכן הוא היחיד שאנו חווים באופן ישיר וקיומי, והוא היחיד שמתקיים בפועל. אך אליעד מציג פרדוקס משמעותי: אם הרגע הזה מתקיים ללא קשר לעבר ולעתיד, המשמעות של הרגע הזה נעלמת. כלומר, אם אנו מתעלמים מהעבר, ומה שיקרה בעתיד אינו משנה לנו כלל, אז למעשה אין שום משמעות מיוחדת לרגע ההווה.

לדוגמה, אדם שיאמר לעצמו: "העבר אינו חשוב לי בכלל והעתיד גם הוא חסר משמעות", למעשה ימצא שההווה גם הוא הופך לחסר משמעות. הסיבה לכך היא שהמשמעות של ההווה נובעת מתוך קשר והשוואה לזמנים אחרים - לעבר ולעתיד. ללא הקשר הזה, הרגע הזה מאבד ממשמעותו.

מה קורה אם אנו מוחקים את העבר והעתיד?

אליעד נותן דוגמה נוספת כדי להבהיר את הנקודה: אם אדם ימחק את כל הזיכרונות שלו מהעבר ולא תהיה לו כל ציפייה לעתיד, הוא יחווה את הרגע הזה בלבד. במצב כזה, האדם יחווה שלמות מוחלטת, שכן הוא יחווה חוויה של אחדות - ללא הבחנה בין "אני" לבין "לא אני". הסיבה לכך היא שהנפרדות בין "אני" ו"לא אני", תחושת הטוב והרע או הרצונות השונים שלנו, נובעים תמיד מתוך השוואה לעבר ולציפייה לעתיד. אם ההשוואה הזו נמחקת, נשארת רק שלמות אחת פשוטה ללא שום משמעות מוגדרת של טוב ורע או רצונות שונים.

אך יחד עם זאת, השלמות הזו היא גם חסרת משמעות במובן המוכר לנו, כי אין שום דבר אחר להשוות אותו אליו. מצב זה של אחדות מוחלטת הוא בו - זמנית שלם וחסר משמעות מוגדרת בו - זמנית. לכן, כדי שהרגע הזה יקבל משמעות ספציפית של טוב או רע, של משמעות של למידה, הנאה או סבל - חייב להתקיים הקשר לעבר ולעתיד.

מה החשיבות של העבר והעתיד לחוויית ההווה?

כאן אליעד מדגיש כי לעבר ולעתיד יש תפקיד קריטי ביצירת המשמעות של ההווה. בלי העבר והעתיד, הרגע הזה חסר משמעות ספציפית, כי אין לו שום קונטקסט, אין לו שום נקודת השוואה. זו הסיבה מדוע אין זה נכון לומר באופן חד משמעי שהרגע הזה הוא החשוב ביותר, אלא צריך להבין כי הרגע הזה, העבר והעתיד - כולם שווים בחשיבותם.

אליעד מסביר כי יש כאן מעין "שוויון כוחות": ההווה מקבל משמעות מהעבר והעתיד, אך גם העבר והעתיד מקבלים את משמעותם מתוך ההווה. אם היה רק עבר ועתיד ללא ההווה, הם היו חסרי משמעות, כי לא היה זמן שבו אפשר לחוות אותם. ואם היה רק ההווה ללא עבר ועתיד, הוא היה חסר משמעות כי אין שום דבר להשוות אותו אליו או לחוות דרכו.

מהן שלוש הפרספקטיבות להבין את חוויית הזמן?

אליעד מתאר שלוש פרספקטיבות עיקריות להבנת הרגע הזה וחוויית הזמן:
  • פרספקטיבת סיבה ותוצאה: כל רגע הוא תוצאה של הרגע הקודם, והוא בעצמו סיבה לרגע הבא. במובן הזה, הרגע הנוכחי הוא חוליה בשרשרת אינסופית של אירועים.
  • פרספקטיבת היצירה הרגעית: כל רגע נוצר עכשיו ברגע זה ממש, בלי קשר למה שהיה קודם או מה שיהיה אחר כך. כל רגע עומד בפני עצמו וחדש לחלוטין.
  • הפרספקטיבה המשולבת: שתי הגישות נכונות בו זמנית. כלומר, מצד אחד, ההווה הוא חלק משרשרת סיבה ותוצאה, ומצד שני, הוא נברא באופן מוחלט ועצמאי ברגע זה ממש.
כל שלוש הפרספקטיבות נכונות בו - זמנית, ויש גם "פרספקטיבה רביעית" שמכילה את כולן יחד, המצביעה על כך שהמציאות מכילה בתוכה את כל נקודות המבט בו זמנית.

מה המסקנה לגבי חשיבותו של הרגע הזה?

המסקנה של אליעד היא שאין אפשרות לקבוע באופן מוחלט שהרגע הזה הוא החשוב ביותר או לחלופין שהוא חסר חשיבות. החשיבות של הרגע הזה נמצאת דווקא באיזון בין ההכרה ברגע הנוכחי לבין ההכרה בחשיבות העבר והעתיד. ההבנה שהרגע הזה הוא בו - זמנית הכי חשוב והכי חסר משמעות מאפשרת לאדם חוויה מלאה ושלמה יותר של הקיום והזמן.

בשורה התחתונה, חוויית הזמן המלאה דורשת את שלושת הזמנים - עבר, הווה ועתיד, ולכן יש לראות את חשיבותו של הרגע הזה באופן יחסי ולא מוחלט.
האם הרגע הזה הוא החשוב ביותר?

הדיון עוסק בשאלה האם הרגע הזה הוא הרגע החשוב ביותר והמשמעותי ביותר בחיי האדם. מצד אחד, ניתן לומר שהרגע הזה הוא החשוב ביותר כי הוא זה שמתקיים בפועל, והוא הרגע הקיומי היחיד שאנו חווים. אך מצד שני, אם נסתכל על הרגע הזה באופן מנותק מהעבר ומהעתיד, נשאלת השאלה - האם הוא באמת בעל משמעות עצמאית?

מה קורה אם רק הרגע הזה חשוב?

אם נאמר שהרגע הזה הוא החשוב היחיד, ושאין כל משמעות לרגעים שקדמו לו או לאלו שיבואו אחריו, אז המשמעות של הרגע הזה מתבטלת. כי אם מה שהיה ומה שיהיה אינם רלוונטיים, הרי שאין לרגע הזה שום ייחודיות - הוא מתקיים ללא הקשר וללא נפרדות.

כיצד מחיקת העבר והעתיד משפיעה על חוויית הרגע הזה?

כאשר אדם מוחק לחלוטין את זיכרונות העבר ואת ציפיות העתיד, הוא חווה את הרגע הזה בלבד, ללא השוואות, ללא משמעות של טוב ורע, וללא נפרדות בין "אני" ל"לא אני". חוויה כזו עשויה להתפרש כשלמות מוחלטת, אך היא גם ריקה מהיבט של נפרדות, כלומר, - אין בה חוויית משמעות כפי שאנו מכירים.

מהי החשיבות של העבר והעתיד?

כדי שהרגע הזה יהיה בעל משמעות, נדרש שהוא יתקיים בהקשר של עבר ועתיד. אם אין עבר ועתיד, אין משמעות נפרדת לרגע הזה. לכן, במובן מסוים, הרגע הזה, העבר והעתיד הם בעלי אותו משקל בחוויית האדם - אחד אינו יכול להתקיים ללא השני.

מהן שלוש הפרספקטיבות להבנת הרגע הזה?

1. פרספקטיבה של סיבה ותוצאה - כל רגע נובע מהרגע הקודם ונמשך לרגע הבא, כך שהעבר משפיע על ההווה והעתיד נבנה מהעבר.

2. פרספקטיבה של יצירה רגעית - הרגע הזה נוצר ברגע זה בלבד, ללא קשר למה שהיה לפניו או למה שיהיה אחריו.

3. פרספקטיבה משולבת - שתי הגישות נכונות בו - זמנית, כך שהרגע הזה גם מתהווה מתוך הסיבתיות וגם קיים כרגע עצמאי.

מה המסקנה?

הרגע הזה הוא החשוב ביותר, אך לא באופן מנותק מהעבר ומהעתיד. המשמעות של הרגע הזה נוצרת בזכות קיומם של רגעים קודמים ורגעים עתידיים. כדי לחוות משמעות נפרדת, חייבים לכלול את כל הזמנים יחד. לכן, אי אפשר לקבוע באופן חד - משמעי אם הרגע הזה הוא החשוב ביותר או חסר חשיבות לחלוטין - התשובה היא ששני ההיבטים נכונים, והאיזון ביניהם מעניק משמעות לחוויית הזמן.
מה הנושא?

ש: שנשאלה שאלה בספר.

אליעד: ספר כלשהו מה השאלה לא משנה "להיות אלוהים" יש לך פה את השם אם תשאל על זה.

ש: לא "להיות אלוהים".

אליעד: "להצליח בקו המחשבה".

ש: "להצליח בקו המחשבה" היה רשום שם לגבי ההווה אם זה רגע חשוב או לא.

אליעד: היה כתוב לך שיש שני היבטים.

ש: לא.

אליעד: טוב אוקי תתקדם.

ש: אני חושב שאתה אמרת שם שבאמת הרגע הזה הוא לא הכי חשוב כי הוא בנוי.

אליעד: משאר הרגעים.

ש: מצד אחד כן הרגע הזה הכי חשוב כי הוא הכי קיומי כן.

אליעד: אז מה השאלה רוץ לשאלה ומצד שני לא תכף תגיע לשאלה.

ש: ומצד שני לא כי ההווה מחיה את העבר.

אליעד: אז מה השאלה אדוני המלומד, עכשיו רגע תעצור כי במאמר מוסגר נגיד היה מישהו בפייסבוק שאמר "איזה כייף שאפשר לכתוב פה מה שרוצים בלי שאליעד קוטע אותך ואומר מה השאלה" אבל מה הוא לא מבין שזה שאני אומר לך מה השאלה אני לא קוטע אותך אני פשוט מרחם עליך, אתה נמצא בגיהנום מבולבל במחשבות שלך ואני אומר צא מהגיהנום מה צא כי על בן אדם שהולך סחור סחור הוא בעצם מאמלל את עצמו.

עכשיו אני עושה לך חסד שאני אומר לך מה השאלה אני כאילו אומר לך תהיה תכליתי תהיה ממוקד, רגע זה היה במאמר מוסגר על ההוא שחשב "עכשיו אני יכול לשאול מה שאני רוצה" כאילו "עכשיו אני יכול להיות בגיהנום כמה שעות שבא לי". כן אז אני כשאני אומר לך מה השאלה זה שיעור איך למקד אותך בשאלה, כן מה השאלה?

ש: לא היה לי סתירה בזה בדרך כלל בדבר הזה מכל הדברים הסכמתי שיש חלוקה, אתה מבין של טוב שכאילו שאפשר להסתכל על ההווה כרגע כטוב ומצד שני גם כרגע הכי שזה יהיה.

אליעד: הכי חסר משמעות אוקי.

ש: בנקודה הזאת היחידה עד כה הנקודה שהפריעה לי שאני חושב שההווה זה הרגע הכי חשוב ואין מעליו.

אליעד: אוקי תעצור בא נדבר על זה תקשיב, אנחנו מדברים האם הרגע הזה הוא הכי חשוב לחיות את הרגע הזה האם הרגע הזה הוא הכי חשוב כן או לא. בסדר עכשיו הרגע הזה הוא הכי חשוב בעיניך נגיד שכן עכשיו תסתכל האם יש עוד משהו שחשוב חוץ ממנו או שכן, תעצור נכון בעיקר או שכן או שלא עכשיו תסתכל אם אנחנו אומרים שרק הרגע הזה חשוב יכול להיות אפשרות אחת שאומרת הרגע הזה רק הוא חשוב כל שאר הרגעים לא חשובים בכלל, יכולה להיות אפשרות כזאת כאופציה.

עכשיו בא נראה אם אנחנו נאמר שרק הרגע הזה הוא חשוב ושום רגע אחר לא חשוב מה בעצם קיבלנו, קיבלנו שאין שום משמעות לרגע הזה כי אם תגיד כל מה שקרה לי עד עכשיו לא משנה וכל מה שיקרה לי מעכשיו לא משנה אז מה המשמעות של הרגע הזה כלום נכון?

ש: למה כלום?

אליעד: אני אסביר לך תעצור, אז שנייה בוא נתבונן הוא אומר נכון גם הוא אומר דבר נכון לא צריך לקפוץ עליו תסתכלו הוא אומר אם אין שום משמעות למה שקרה לי עד עכשיו, תתרכז איתי אתה אומר אם אין שום משמעות למה שקרה לי עד עכשיו ואין שום משמעות למה שיקרה לי להבא דהיינו, בא נחדד את זה אם אני אמחק את כל הזיכרון שלי ואני אמחק את כל חוויית העתיד שלי מה נשאר לי רק את הרגע הזה מה קיבלתי שלמות למה קיבלתי שלמות כי אם אתה מוחק את כל מה שאתה יודע ואתה מוחק גם את כל ידיעת העתיד נשארת עם חוויה של אחד כי אתה נמצא ברגע אחד וברגע אחד אין נפרדות, ברגע אחד אתה לא יכול לחוות אני ולא אני לדוגמה.

אם לא היית זוכר שום דבר ולא הייתה לך חוויית עתיד לא הייתה לך שום חוויית נפרדות כי ברגע אחד אין אני ולא אני יש חוויית שלמות, נכון מסכים איתך אבל מההיבט הזה הכל שלם זאת אומרת הוא לא שלם יותר ממשהו אחר כאילו אין לו משמעות של נפרדות יש לו את שיא המשמעות אבל אין לו משמעות מוגדרת אין לו משמעות של טוב או רע.

ש: לא יש לו משמעות של למידה לאותו רגע.

אליעד: תתרכז למידה ותחושה זה תמיד ביחס למשהו כדי שאתה תוכל להיות בחוויה ברגע הזה למשהו אתה צריך לזכור משהו מהרגע הקודם לדוגמה אם נמחק לך עכשיו את כל הזיכרון את כל העבר.

ש: לא בהווה הקבליסטי אני מתכוון במובן הפסיכולוגי כן.

אליעד: בא נדבר אז מובן, אלא מה רגע אז בוא נתבונן בזה ככה אם נמחק לבן אדם את כל הזיכרון ונמחק לו את כל חוויית העתיד הוא יגיע לחוויה של אחד כי אין לו מקום לאני ולא אני ואז הוא בחוויה של שלמות אבל אז אין לו שום משמעות ברמה של הנפרדות כאילו כי אין לו כבר שום "טוב לי לא טוב לי, אני רוצה אני לא רוצה" אין כלום אין עבר אין עתיד.

ש: אני חושבת שיש לו שאלה מעבר לזה.

אליעד: רגע חכי ברור הוא אומר שיש לו מעבר תכף ננסה להבין איך עוברים שלב שלב עכשיו אלא מה שעכשיו אנחנו אומרים כדי שנאמר שלרגע הזה יש משמעות נפרדת, כדי שלרגע הזה תהיה משמעות בנפרדות לכן אנחנו צריכים לומר שיש משמעות גם לעבר ולעתיד כי זה שיש עבר ועתיד זה נותן בעצם את המשמעות של הרגע הזה. עכשיו אז השאלה היא אז מה חשוב יותר הרגע הזה או העבר והעתיד תשובה שווה ערך כי אם היה העבר והעתיד בלי הרגע הזה לא הייתה משמעות נפרדת לרגע הזה, אם היה עבר ועתיד בלי הרגע הזה אז לא הייתה משמעות לעבר ולעתיד כי אין לנו את הרגע הזה לחוות בו את העבר והעתיד.

ש: אבל זה עדיין לו סותר.

אליעד: רגע ואם אנחנו נאמר שאין עבר ועתיד אז אין משמעות לרגע הזה זאת אומרת משמעות נפרדת קיימת רק כאשר יש עבר ועתיד פלוס הרגע הזה ולכן לצורך העניין זה שווה כוחות מהצד של הנפרדות אתה יכול להגיד שהרגע הזה הוא הכי חשוב ואתה יכול להגיד שהוא הכי לא חשוב והאמת היא שזה באמצע ששני הצדדים נכונים. עכשיו זה הבנו את זה את זה ספציפית הבנו, יפה עכשיו מה אתה רוצה להגיד מאיזה היבט מה אתה רוצה להגיד?

ש: מההיבט הקבליסטי זאת אומרת כאילו בן אדם חי לשנייה ומת ואין לו עבר ואין לו עתיד.

אליעד: מה אתה רוצה להבין בזה אנחנו הסברנו את זה כמה פעמים הסברנו שיש כמה פרספקטיבות רוצה להסביר את?

ש: אני רוצה.

אליעד: תסביר אתה, לא היא תסביר תסבירי את אתה שואל מההיבט של המהות כן יש שלוש פרספקטיבות.

ש: יש נקודת מבט שיש סיבה תוצאה סיבה תוצאה זה כל מה שאנחנו חווים ויש עוד נקודת מבט שכאילו הכל נוצר עכשיו ויש עוד פרספקטיבה שזה שניהם ביחד.

אליעד: הבנת את התשובה?

ש: מה עם?

אליעד: כולם הפרספקטיבה הרביעית שאומרת שיש את כולם, את הנושא הזה הבנו?
איך להסביר שלמות אחת פסיכולוגים סבל או הנאה חסר משמעות חוויית הנפרדות איך לשאול שאלות איך לחיות את הרגע תחושה של אחד הרגשת זמן איך לכתוב הווה הזמן הזמן והמקום המקום המקום והזמן הרגע הזה הרגשה הרגשה של הזמן הרגשה של זמן הרגשת הזמן הרגשת זמן זמן בלי מקום זמן ומקום זמן ללא מקום זמן מקום חוויית הזמן חוויית זמן כוחו של הרגע כוחו של הרגע הזה מימד הזמן מימד המקום מקום בלי זמן מקום וזמן מקום זמן מקום ללא זמן מרחב הזמן מרחב המקום משמעות משמעותו של הרגע הזה עבר עבר הווה עתיד עתיד ציר הזמן ציר המקום רגע אחד רגש רגשות תחושה תחושה של הזמן תחושה של זמן תחושות תחושת הזמן תחושת זמן
זמן ומקום - האם אפשר ואיך אפשר, לצאת מחוויית הזמן והמקום?
זמן ומקום - האם אפשר ואיך אפשר, לצאת מחוויית הזמן והמקום? ובו יתבאר, כיצד אפשר לצאת מחוויית הזמן והמקום. וכדי לצאת מחוויית הזמן והמקום, לשם כך יש להבין, את מהות החוויה הזאת של הזמן והמקום. וחוויית הזמן והמקום, היא בעצם חוויית השינוי. ובכל מקום שיש שינוי, יש זמן ומקום, ובכל מקום שיש זמן ומקום, יש שינוי. כי ... שתי ישויות נפרדות זו מזו. כי צריך רגע זמן שונה ונפרד, לקיומה של כל אחת מהן. וכך גם לגבי המקום, שצריך שני מקומות שונים, לכל אחת מהישויות. כי שתי ישויות שונות, לא יכולות להיות באותו הזמן ובאותו המקום ממש, כי זה הופך אותן לישות אחת. ולכן השינוי, מצריך את הזמן ואת המקום. ובלי שינוי, אין זמן ומקום. כי כאשר הכל אחד ממש, אין שום הפרדה בין רגעי הזמן, ואז העבר ההווה והעתיד אינם נפרדים זה מזה, והם הופכים להיות לישות אחת ולרגע אחד. וכך גם לגבי המקום, שכאשר הכל אחד ממש, אז אין שום הפרדה בין המקומות השונים, ואז ממילא אין שום חוויית מקום כלל. ונמצא אם כן, כי מהות הזמן והמקום, היא מהות השינוי. ומי שרוצה לצאת מהזמן והמקום, עליו להתחבר לנקודת מבט של המציאות, שבה יש רק ישות אחת בלבד. ואם יצליח האדם להתחבר למציאות, שבה יש רק ישות אחת בלבד, הרי שממילא אין שום זמן ומקום. כי גם הזמן והמקום, גם הם צורות שונות וריבוי ושתי ישויות שונות. כי המקום והזמן, נפרדים ושונים זה מזה בצורת החוויה שלהם. ושתי הצורות האלו של הזמן והמקום, הן שתיהן ממהות אחת, שהיא אחדות המציאות, שהיא מחוץ לזמן ולמקום, והיא מהווה אותם. כי ההוויה של הזמן והמקום, היא מחוץ לזמן ולמקום, כי היא חסרה את צורת הזמן והמקום. וכאשר האדם מודע לקיומו העצמי של האני שלו, הרי שממילא האדם בתוך חוויית זמן ומקום. כי משמעות האני ... שיהיו לפחות שתי ישויות שונות, והן כמובן מצריכות זמן ומקום. וכאשר האדם מרגיש אני, הוא בעצם חווה את המקום והזמן שלו, כנפרדים מהזמן והמקום של מה שאינו הוא. ומי שרוצה לצאת מהזמן ומהמקום לגמרי, יכול לעשות זאת על ידי התבוננות, אל מהות הנפרדות של הזמן והמקום. ומה שהאדם צריך לעשות בפועל, זה לחקור ולדרוש ולהתבונן על מהות הזמן והמקום, ולנסות להבין, מהו הזמן? ומהי מהות רגעי הזמן? והאם באמת השינוי קיים באמת? או שמא השינוי קיים רק במוחו של האדם, אך לא במציאות האמיתית? וכך גם ... המקום? וממה המקום עשוי? וכולי. ועל ידי ההתבוננות הזאת, האדם מגיע אל ההבנה והחוויה שהכל אחד ממש. כי כל הזמן והמקום, הם כלום אחד ממש, שאין בו שום נפרדות כלל. ובשורשו, מקומו של האין ושל היש, הוא מקום אחד ממש. והדרך של האדם לצאת מהמקום והזמן, היא רק על ידי זה שהאדם מטיל ספק אמיתי, בקיום הנפרדות של היש והאין. כי כל זמן שיש הבדל בין יש לבין אין, הרי שתמיד יישארו שתי ישויות שונות, שמצריכות את קיומם של הזמן והמקום. וכל זמן שהאדם מכיל בתוכו את תחושת ההפרדה שבין יש לאין, הרי שהאדם חווה זמן ומקום, של השינויים ... שאין שום דבר? ואולי הכל אחד ממש, ורק נדמה שיש כאן נפרדות של יש ואין? כי שורש חוויית המקום והזמן, היא בהפרדה של היש והאין, שיוצרת שינויים, שיוצרים את המקום והזמן. ומי שרוצה לצאת מהזמן ומהמקום, עליו להטיל ספק אמיתי, ולברר את האמת באופן מוחלט, לגבי נפרדות ואחדות היש והאין. ועל האדם להסתכל על ... חווה ספק ושאלה אמיתית ומוחשית לגבי היש והאין, על ידי זה האדם מגלה את האמת שהכל אחד, ויוצא מהמקום ומהזמן. ושאלה היא אמיתית, כאשר האדם באמת מרגיש את השאלה. כגון לדוגמה שהאדם מסתכל לצדדים, לפני שהוא עובר את הכביש, ... הנפרדות של היש, בצורה חדשה לגמרי, דהיינו, כחוויית אחדות ממש. ואז האדם רואה שהכל אחד, וזוכה לצאת מחוויית המקום והזמן. דהיינו, שהאדם חווה את הזמן ואת המקום בצורה חדשה לגמרי, כפי מה שהם באמת מצד מהותם האמיתית. ונסכם: על ידי השמדת הגבול שבין היש ... שנעשית על ידי עקירת האמונה ועל ידי התחברות אל האמת המחויבת, על ידי זה מתים כל השינויים, ומתים גם הזמן והמקום איתם, ואז קמה לתחייה האחדות של המציאות, והאדם הופך להיות ישות חדשה לגמרי וכולי.
זמן ומקום, מהות הזמן, מהות המקום, מה זה זמן? מה זה מקום? אחדות המציאות, ריבוי אחדויות, ריבוי אלוהים, ממה הכל עשוי, זמן אין סופי, מקום אין סופי, אין סוף מקום, אין סוף זמן
זמן ומקום, מהות הזמן, מהות המקום, מה זה זמן? מה זה מקום? אחדות המציאות, ריבוי אחדויות, ריבוי אלוהים, ממה הכל עשוי, זמן אין סופי, מקום ... מסביר בצורה מקיפה ועמוקה את משמעות המושגים זמן ומקום, ושואל האם אלו מושגים מוחלטים או יחסיים. רוב האנשים מניחים שהזמן והמקום הם דברים מוחלטים וברורים מאליהם, אך אליעד מבהיר שהבנת המושגים האלה היא מורכבת הרבה יותר. הוא מציג שאלה מרכזית: האם הזמן והמקום קיימים בזכות עצמם, או שהם חלק ממשהו גדול יותר? כדי לענות על כך, יש לבדוק האם המושגים זמן ומקום הם נצחיים, או שהם החלו בנקודת זמן מסוימת בעבר. האם הזמן והמקום נצחיים? לפי אליעד, הטענה שהזמן והמקום קיימים לנצח מביאה עימה פרדוקסים רבים. לדוגמה, אם נאמר שהזמן הוא אינסופי, אין משמעות לשאלה מה היה לפני הזמן, שכן עצם הביטוי לפני מניח את קיומו של הזמן. אם כך, מושגים אלו יכולים להיות הראשונים והבסיסיים במציאות, אך עדיין יש לשאול: מהיכן הם מגיעים ומה מאפשר את ... זאת, עצם העלאת השאלה מאפשרת להרחיב את החשיבה ולפתוח אופקים חדשים להבנת המציאות. האם יש משהו לפני או אחרי הזמן והמקום? אליעד מתאר מצב בו הזמן והמקום קיימים תמיד, כך שאין להם התחלה ואין להם סוף. במקרה כזה, לא יכול להיות מצב של לפני או אחרי, שכן אלו ביטויים שתלויים בקיום הזמן. כאשר אנו מדברים על משהו שקיים מחוץ לזמן, הוא חייב להיות משהו שלא נתפס במושגים הרגילים שלנו. האם הזמן והמקום הם חומריים או מופשטים? אליעד מציג את האפשרות שהזמן והמקום הם למעשה חומרים מסוג מסוים, שמהם עשויה כל המציאות. הוא נותן דוגמה שאם נחשוב שהזמן עשוי מחומר מסוים, נאלץ לשאול ממה החומר הזה עצמו עשוי, וכן הלאה, עד שמגיעים לכלום מוחלט. הרעיון הוא שכל ... הבחנות, ורק התפיסה האנושית שלנו יוצרת הבחנות בין יש ואין, זמן ומקום. מה זה זמן? מה זה מקום? האם הזמן הוא מוחלט? האם יש משהו מעבר לזמן ולמקום? מהי המציאות האמיתית? מהו הזמן ומהו המקום? השאלה מהו זמן ומהו מקום היא מהותית להבנת המציאות. אנשים רבים מניחים שהזמן והמקום הם דברים מוחלטים, אך למעשה הם מושגים יחסיים התלויים בתודעתנו. כדי להבין זאת, יש לשאול: האם הזמן והמקום הם ישויות מוחלטות או שמא הם חלק ממשהו אחר? האם הזמן והמקום הם נצחיים? אחד הרעיונות המרכזיים הוא שהזמן והמקום עשויים להיות נצחיים. אם הזמן והמקום קיימים כל הזמן, לא ייתכן שהייתה נקודה שבה הם התחילו. כלומר, אין רגע לפני הזמן ואין מקום מחוץ למקום. אם הם תמיד היו, אז אין צורך להניח משהו שקדם להם. מהו הרכיב הראשוני של המציאות? בדיון על טבעו של הזמן והמקום עולה השאלה: האם הם המהות הבסיסית של המציאות, או שהם נובעים ממשהו אחר? לדוגמה, במדע נטען שהיקום נוצר ... גם הוא היה כפוף לזמן ולמקום? האם אפשר לדבר על משהו שקדם לזמן ולמקום? לכאורה, לומר שמשהו היה לפני הזמן זו סתירה פנימית, משום שהמושג לפני תלוי בזמן. אם משהו קיים לפני הזמן, הרי שגם לו יש זמן, ואז לא מדובר באין זמן. לכן, יש אפשרות שהמציאות האמיתית אינה מוגבלת בזמן ובמקום, ... חווים את המציאות דרך הבחנות והגדרות, מה שמוביל אותנו לחשוב שישנם דברים נפרדים. האם ניתן להבין באמת את מהות הזמן והמקום? השכל שלנו בנוי כך שהוא מחפש הבחנות והגדרות, ולכן קשה לנו לתפוס את המושג של משהו שקיים ללא ... במגבלות החשיבה האנושית, אך עצם השאלה מאפשרת לפתוח את התודעה לאפשרויות חדשות. מה זה זמן? מה זה מקום? האם הזמן הוא מוחלט? האם יש משהו מעבר לזמן ולמקום? מהי המציאות האמיתית?
המפץ הגדול, בריאת העולם יש מאין על ידי אלוהים, למה המפץ הגדול הוא לא בריאת העולם יש מאין?
... את השמים ואת הארץ מתוך מצב קודם כלשהו, מצב שאינו מוגדר כלא קיים, אלא כמצב שבו כבר היו קיימים זמן ומקום אינסופיים, ואלוהים יצר בתוכם את העולם שלנו. כלומר, אלוהים היה קיים בתוך מציאות של מקום וזמן אינסופיים, ומתוכה הוא יצר את העולם. אליעד מדגיש שהפירוש של בריאה יש מאין במובן של כלום או היעדר מוחלט של זמן ומקום הוא פרשנות מאוחרת שהגיע מתוך צורך דתי להסביר וליישב סתירות שהופיעו עם ההתפתחות האנושית. מה היה ההיגיון בתפיסת האלוהים ... ישראל האמינו שאפשר להצביע על פסל פיזי כעל אלוהים, מעידה שהתפיסה שלהם של אלוהים היתה מוגבלת לתוך מסגרת של זמן ומקום. לפי אליעד, זה קרה משום שהסיפור של התורה ניתן לעם של עבדים שיצאו ממצרים, ולכן התפיסה הדתית הייתה חייבת להיות מאוד מוחשית ופשוטה. האם אלוהים יכול להיות קיים בתוך זמן ומקום? אליעד מדגיש כי אלוהים, בתפיסה הפילוסופית וההגיונית של ימינו, לא יכול להיות קיים בתוך זמן ומקום. הוא מסביר שאם אלוהים נמצא בתוך זמן ומקום, אז הוא בהכרח מוגבל. לדוגמה, אם אלוהים נמצא במקום מסוים, אזי קיימים מקומות אחרים שבהם הוא לא נמצא, ואם הוא נמצא בתוך זמן מסוים, אז ישנו זמן שבו הוא לא קיים. לכן, אלוהים שנמצא בתוך זמן ומקום לא יכול להיות אלוהים בלתי מוגבל ומוחלט. יתרה מכך, הוא מסביר שאם אלוהים מוגבל לזמן ומקום, הרי שקיימת מציאות אחרת שגדולה ממנו, שהיא זו שמכילה את הזמן והמקום. האם תיאוריית המפץ הגדול באמת מדברת על בריאה יש מאין מוחלט? אליעד כהן מדגיש כי גם מבחינה מדעית ופילוסופית, ... המפץ הגדול, היקום שלנו אכן התחיל מנקודה מסוימת, אך נקודה זו בעצמה היתה קיימת בתוך מציאות רחבה יותר של זמן ומקום אחרים. המפץ הגדול מתאר התחלה של היקום שלנו, אך אינו שולל את האפשרות שהיתה קיימת מציאות קודמת לו, למשל יקומים מקבילים או צורות אחרות של קיום. למה בלתי אפשרי שתהיה מציאות ללא זמן ומקום? אליעד מסביר בצורה מפורטת שבלתי אפשרי לדבר על מציאות ללא זמן ומקום. הוא טוען כי עצם העובדה שניתן להעלות על הדעת מציאות ללא זמן ומקום, מוכיחה שזו רק אפשרות אחת מתוך לפחות שתי אפשרויות, ולכן היא מוגבלת. עצם הקיום של אפשרות שיש זמן ומקום מלמדת כי גם במציאות שמוגדרת כללא זמן ומקום יש בעצם סוג מסוים של קיום מוגבל. הוא מדגים זאת בכך שאם נאמר שלא היה זמן ומקום לפני המפץ הגדול, עדיין קיימת האפשרות שיהיה זמן ומקום, ולכן האין הזה הוא מוגבל ואינו באמת מוחלט. למה המפץ הגדול אינו מקביל לסיפור הבריאה הדתי? לסיום, אליעד מבהיר ... בריאת העולם הדתי. הוא מסביר שההבדל המרכזי הוא שסיפור הבריאה הדתי טוען שבריאת העולם התרחשה יש מאין מוחלט, ללא מקום וזמן כלל, מה שאינו אפשרי מבחינה לוגית ופילוסופית. לעומת זאת, תיאוריית המפץ הגדול לא מדברת על יצירת היקום מתוך אין מוחלט, אלא מתוך מצב אחר קודם שבו כבר היו קיימים זמן ומקום, גם אם הם שונים מהזמן והמקום שלנו כיום. האם אלוהים מוגבל? מה ההבדל בין בריאה למפץ הגדול? האם התורה דיברה על בריאה יש מאין? האם יש מציאות ללא זמן ומקום? האם אלוהים נמצא בתוך זמן ומקום?
אין אלוהים! אלוהים לא קיים! הוכחות שאין אלוהים! מהי הוכחה שאין אלוהים? האם יש או למה אין אלוהים?
... שלהם. למה אלוהים לא יכול להיות קיים בתוך מקום וזמן? אליעד טוען שלפי הדת, אלוהים הוא מי שברא את המקום והזמן, ולכן לא יכול להיות שהוא עצמו יהיה תלוי בהם או מוגבל על ידם. אם אלוהים היה קיים בתוך מקום ... שמכיל אותו, ולכן אותה ישות לא יכולה להיות מוגדרת כאלוהים. כאן אליעד נותן את דוגמת המפץ הגדול. לפי המדע, המקום והזמן נוצרו במפץ הגדול. אבל אליעד מסביר שזה בלתי אפשרי, כי המפץ הגדול בעצמו התרחש בתוך מקום וזמן אחר, רחב ... לא יכול להיות קיים. מה הסתירה המרכזית בטענת הדתיים לגבי קיום אלוהים? אליעד מסביר שהדתיים טוענים שאלוהים ברא את הזמן והמקום שלנו. אבל הוא שואל אותם, ומי ברא את המקום והזמן שבתוכם אלוהים עצמו נמצא? אם הם אומרים שהזמן והמקום הללו תמיד היו קיימים, אפשר לומר בדיוק באותה מידה שגם הזמן והמקום שלנו תמיד היו קיימים, ואז אין צורך במושג אלוהים שברא אותם. זוהי הסתירה המרכזית: אם אלוהים נמצא בתוך מקום ... יכול להיות מחוץ לזמן? למה אין אלוהים? הפעם אני רוצה להוכיח באופן חד משמעי, שאין אלוהים, כולם מתווכחים כל הזמן אם יש או אין, ויש שאומרים שאפשר להוכיח שיש, ולהפך, ויש שאומרים שאי אפשר להוכיח שאין... ואני עכשיו רוצה ... שיש ישויות שמכילות אותו, שיותר גדולות ממנו ובעצם מקיימות אותו. ומה בעצם אומרת הדת? הדת אומרת אלוהים ברא את המקום והזמן. וצריך להבין שאלוהים לא יכול להיות בתוך מקום וזמן, ולמה. כי אז הוא מוגבל ותופס מקום וזמן וכולי, ולא ... המפץ הגדול, לא היה מקום וזמן, ועכשיו נחשוב, האם הדבר הזה הוא הגיוני, אמיתי? אז השאלה שתלוי מה הכוונה שהמקום והזמן נוצרו במפץ הגדול, במפץ הגדול הדבר היחיד שאפשר להגיד שנוצר, זה המקום והזמן החומרי, היקום שלנו. אבל המקום כמקום, והזמן כמרחב זמן, הם לא יכולים להיווצר במפץ הגדול, למה? כי גם המפץ הגדול התרחש בתוך ציר זמן, וגם הוא התרחש בתוך מקום כלשהו, אם מלכתחילה לא היה שום מקום בכלל, לא הייתה אפשרות שיהיה את המקום שלנו, זא אני לא אומר שהמקום שלנו תמיד היה קיים, אני רק אומר שכדי שהמקום שלנו יהיה קיים, הוא צריך מקום אחר שבו הוא יהיה. כנל לגבי הזמן, ציר זמן לפני ציר הזמן שלנו, וציר זמן אחרי ציר הזמן שלנו, מה שאני בא לומר, שאנו בעצם מסתכלים על ציר הזמן והמקום, אנו מבישים שהם בעצם אינסופיים, ותמיד קיימים. כי שום דבר לא יכול להיות קיים בלי זמן ומקום. וכשאנו אומרים שאלוהים נמצא מחוץ לזמן והמקום, הכוונה היא שהוא נמצא מחוץ לזמן ולמקום באופן מוחלט, מה זא באופן מוחלט? הדתיים הטיפשים חושבים שהמדע אומר שאלוהים היה לפני המפץ הגדול, והוא יצר את הזמן והמקום, איך שהוא יצר אותו, שזו חשיבה של קרוקודילים, ולמה? כי גם לפני המפץ, נניח שאלוהים היה לפני הזמן, וחשב, בואו נעשה עולם!! האם ישות כזו היא אלוהים? ויש הוכחות רבות שלא, אבל אני רוצה לדבר על יש, ועל אין, מהפרספקטיבה של זמן ומקום, וזה אומר שאם אלוהים קיים לפני הזמן והמקום של המפץ הגדול, זה אומר שהוא היה קיים במקום ובציר זמן אחר, וזה אומר שהוא לא אלוהים, כי ... כל הדברים, אני לא טוען שהוא קיים מחוץ לזמן ולמקום שלנו, אני טוען שהוא חייב להיות מחוץ לכל מרחבי הזמן והמקום האפשריים, כי הוא חייב להיות מחוץ לכל הדברים האפשריים, הוא לא יכול להיות בתוך מקום וזמן כלשהם. כי ... על ידי זמן ומקום, ואז לא צריך זמן ומקום, כי אם כן, אפשר להגיד שהמפץ הגדול, הוא אחראי על הזמן והמקום שלנו. ואני רוצה לדבר על ההיבט שאלוהים נמצא מחוץ לכל הדברים והזמן והמקום, אלוהים בהגדרה שלו, נמצא מחוץ לכל מקום וזמן אפשריים!! וכאשר מבינים את הדבר הזה, מבינים בעצם, שאין אלוהים, ... אבל אין דבר כזה, כי מחוץ למקום החומרי, יש עוד מקום נוסף. מה הליצנים אומרים? אלוהים ברא את המקום והזמן שלנו, ומי ברא את המקום והזמן שבתוכם אלוהים עצמו נמצא? כי אם הם תמיד קיימים, אז אפשר להגיד שגם שלנו תמיד קיים. ובאמת הזמן והמקום שלנו תמיד היו קיימים. השינויים בתוכם מתרחשים, אבל הזמן והמקום תמיד קיימים! וזה בעצם אומר שכל המשחקי מילים האלה להגיד שאלוהים מחוץ לזמן, מחוץ למקום, זה הכל משחקי ... זה נקרא מקום. בסופו של דבר, איך שלא נסתכל על זה, נגיע למסקנה, שההגדרה של אלוהים כמי שמנהל את הזמן והמקום, בצורה האקראית יותר, כי זה אומר שאם זה מקום וזמן כלשהו, זה אומר שהוא לא אלוהים, ויש מעליו, ...
מרחב הזמן, מרחב המקום, איך הכל נוצר? איך נברא העולם? מקום בלי זמן, זמן בלי מקום, אני ולא אני, רוצה ולא רוצה, יש ואין, איך המוח חושב? איך המוח עובד? חוויית הזמן, חוויית המקום, זמן ומקום, מקום וזמן
מרחב הזמן, מרחב המקום, איך הכל נוצר? איך נברא העולם? מקום בלי זמן, זמן בלי מקום, אני ולא אני, רוצה ולא רוצה, יש ואין, איך המוח חושב? איך המוח עובד? חוויית הזמן, חוויית המקום, זמן ומקום, מקום וזמן
מרחב הזמן, מרחב המקום, איך הכל נוצר? איך נברא העולם? מקום בלי זמן, זמן בלי מקום, אני ולא אני, רוצה ולא רוצה, יש ואין, איך המוח חושב? איך המוח עובד? חוויית הזמן, חוויית המקום, זמן ומקום, מקום וזמן איך נוצרו הזמן והמקום? אליעד כהן מסביר שזמן ומקום, שני מושגים שאנו חווים בנפרד, למעשה אינם ניתנים להפרדה מוחלטת זה מזה. אי אפשר באמת לתפוס זמן ללא מקום או מקום ללא זמן. הוא מדגים זאת על ידי כך שכאשר חושבים על נקודה אחת של זמן, תמיד באופן אינטואיטיבי עולות שאלות לגבי ... לחלוטין, תמיד נחוצה לו תחושת ההקשר. האם זמן קודם למקום או להפך? אליעד מסביר שאין דרך ברורה לומר האם הזמן קדם למקום או המקום קדם לזמן, מכיוון שמבחינת התפיסה הבסיסית ביותר, כאשר קיים אחד מהם, באותו רגע ממש מתקיים גם האחר. לדוגמה, ברגע שיש מודעות למקום מסוים, מתעוררת מיד השאלה כמה זמן המקום הזה קיים?, וכך נולד מושג הזמן. באופן הפוך, כאשר מודעים לזמן, מיד עולה השאלה היכן מתרחש הזמן הזה? וכך נוצר מושג המקום. אליעד מבהיר שהקשר בין זמן למקום הוא מהותי ואי אפשר להפרידם, אך באותה נשימה מדגיש שבמהות העמוקה ביותר של המציאות, הם מתמזגים לדבר אחד. איך אני ולא אני קשורים לזמן ולמקום? אליעד ממשיך ומסביר שכמו שהזמן והמקום לא יכולים להתקיים בנפרד, כך גם התפיסה שלנו של אני ולא אני. ברגע שהמציאות הופכת מכלום למשהו מוגדר, מיד ... נוסף ועמוק יותר של תפיסת האני, שלב שבו אדם מסוגל להכיר בכך שהתודעה שלו נמצאת מעבר לתפיסות הרגילות של זמן ומקום. הוא מסביר שהאדם יכול בהדרגה להוריד שכבות של תפיסות משתנות (כמו אני הגוף שלי, אני התודעה שלי, אני המשפחה ... או למקום. בנקודה זו, האדם מסוגל לראות את עצמו כמשהו רחב ועמוק יותר מהתפיסה הרגילה שלו. האם ניתן לדמיין מקום בלי זמן או זמן בלי מקום? אליעד מסביר שברמה התיאורטית, ניתן לנסות לדמיין זמן בלי מקום או מקום בלי זמן, אך מבחינה מעשית זה בלתי אפשרי. המוח תמיד יחבר את שני המושגים. כאשר אדם מנסה לדמיין זמן ללא מקום, הוא מיד יחוש שזה לא מציאותי, מכיוון שהזמן תמיד קשור לתהליך כלשהו, ותהליך דורש מרחב. כך גם ההפך, אי אפשר לדמיין מקום שקיים ללא זמן, מכיוון שעצם ... מחייבת זמן. למה לא ניתן להבדיל בין זמן למקום במהותם העמוקה? אליעד מדגיש שהסיבה שאיננו יכולים להפריד באמת בין זמן ומקום נובעת מכך שברובד העמוק של המציאות הם אחד. לפני שהיו זמן ומקום נפרדים, הם היו בלתי ניתנים להבדלה. בדיוק כמו שלא ניתן להפריד בין אני ללא אני במהותם הראשונית. לפני שהמציאות הפכה לדואלית ולמוגדרת, הכל היה אחדות אחת. הזמן והמקום הם ביטויים שונים של אותה מהות אחת בלתי מוגדרת, ולכן, במקורם הם אינם שונים כלל. איך נוצר הזמן? מהו מרחב המקום? האם אפשר להפריד בין זמן ומקום? איך עובד המוח האנושי? מהי תפיסת האני? למה קשה להבחין בין עבר לעתיד? מהי מציאות סובייקטיבית?
מה קדם למה? הביצה או התרנגולת, יש ואין, טוב ורע, זמן ומקום, בלי טוב אין רע, מהות וצורה, פוליטיקה, מי מפחד מבחירות? מורים רוחניים, שיטות רוחניות, בלי זמן אין מקום, בלי מקום אין זמן
מה קדם למה? הביצה או התרנגולת, יש ואין, טוב ורע, זמן ומקום, בלי טוב אין רע, מהות וצורה, פוליטיקה, מי מפחד מבחירות? מורים רוחניים, שיטות רוחניות, בלי זמן אין מקום, בלי מקום אין זמן
מה קדם למה? הביצה או התרנגולת, יש ואין, טוב ורע, זמן ומקום, בלי טוב אין רע, מהות וצורה, פוליטיקה, מי מפחד מבחירות? מורים רוחניים, שיטות רוחניות, בלי זמן אין מקום, בלי ... להתקיים האחד ללא השני, והם נוצרים יחד בו זמנית. למשל, אליעד נותן דוגמאות נוספות כמו יש ואין, טוב ורע, זמן ומקום, ומסביר איך לא ניתן להפריד בין הדברים האלה. איך מושגי יש ואין תלויים זה בזה? אליעד כהן מסביר שכדי ... קיים ואינו משתנה לעולם, אי אפשר להבחין בו, כי ההבחנה היא תמיד בין דבר לדבר אחר. מה הקשר בין זמן ומקום? אליעד נותן דוגמה נוספת לקשר הדדי בין מושגים: זמן ומקום. הוא מסביר שבלי זמן לא היה מקום ובלי מקום לא היה זמן. לדוגמה, אם יש רק נקודה אחת של מקום ואין מקום נוסף, הזמן מאבד משמעות מכיוון שאין שינוי. באותה צורה, אם יש רק רגע אחד של זמן ואין רגעים אחרים, המקום מאבד משמעות מכיוון שאין אפשרות לנוע או להבחין בין נקודות שונות במרחב. מה חשוב יותר, זמן או מקום? לפי אליעד, הזמן והמקום תלויים זה בזה לחלוטין. ללא זמן אין תנועה, וללא תנועה אין משמעות למקום. הוא מדגיש שאין אפשרות לתפוס מצב של מקום אחד בלבד או של רגע אחד בלבד באופן מוחלט. בעצם, הזמן והמקום נוצרים ביחד, ואף אחד מהם לא קדם לשני. מה ההבדל בין מהות וצורה? אליעד מסביר על הקשר בין מהות ...
אושר למתקדמים, איך לוותר על הטוב? איך לא להרגיש רע? איך לראות את הרע כטוב? איך לראות את הטוב כרע? בלי טוב אין רע, בלי רע אין טוב, המחיר של הטוב, השכר של הרע, מקום וזמן, זמן ומקום
אושר למתקדמים, איך לוותר על הטוב? איך לא להרגיש רע? איך לראות את הרע כטוב? איך לראות את הטוב כרע? בלי טוב אין רע, בלי רע אין טוב, המחיר של הטוב, השכר של הרע, מקום וזמן, זמן ומקום
... איך לראות את הטוב כרע? בלי טוב אין רע, בלי רע אין טוב, המחיר של הטוב, השכר של הרע, מקום וזמן, זמן ומקום איך לוותר על הטוב? איך לא להרגיש רע? איך לראות את הרע כטוב? איך לראות את הטוב כרע? ההרצאה ... של הדברים. לדוגמה, כאשר מישהו פוגע בנו, זה עשוי לעורר בנו תובנות חדשות שיכולות לשפר את חיינו. מה זה מקום וזמן? לאחר מכן, ישנו דיון על משמעות המונחים מקום וזמן. אליעד מציין כי תחושות כמו טוב ורע נבנות בתוך סביבה מסוימת בזמן מסוים. אם אנחנו מבינים את הקונטקסט שבו כל דבר מתרחש, נוכל לשנות את ההתייחסות שלנו אליו ולראות את העולם בצורה שונה. המפתח להבין את זמן ומקום הוא להבין שהמציאות שאנחנו תופסים משתנה לפי האופן שבו אנחנו מספקים לה משמעות. איך להתמודד עם רע מבלי להרגיש ... האם אפשר לראות את הרע כטוב? מה המחיר של תחושת הטוב? האם ניתן להפסיק לרצות את הטוב? הקשר בין זמן ומקום בהבנת טוב ורע
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 2
... אליעד מפרט כי לא רק האדם יכול להיות קיים או לא קיים, אלא גם העולם שבו הוא חי. למעשה, הזמן והמקום שבו האדם נמצא אינם מחויבים להיות קיימים, והם יכולים להימשך או להיעלם בכל רגע נתון. בחוויה האנושית, יש לאדם תחושת שליטה במציאות, אך למעשה זו רק אשליה. אם ייכחד הזמן והמקום, לא תישאר שום ישות - לא אני ולא לא אני. מהפכה תפיסתית נוספת מתבצעת כאשר אליעד טוען שההבנה שהזמן והמקום לא מחויבים מאפשרת לאדם להבין את משמעות הזמן והמקום בצורה שונה. כשהאדם מבין שהמקום והזמן אינם מחויבים, הוא לא יראה את עצמו כישות נפרדת. הבעיה היא, שההבנה הזו לא תמיד ניתנת להשגה מבלי לחוות ... מהות נטולת צורה. ההבנה הזו מובילה לתובנה הפוכה - כל צורת קיום היא לא באמת נפרדת מהמהות, ולכן גם הזמן והמקום אינם באמת נפרדים מהקיום. האם כל צורת קיום חייבת להתקיים? למרות שצורת קיום עשויה להיראות כמשהו מבודל ונפרד, אליעד ... הם אחד. מה אמרנו? זה שאתה קיים, זה לא מחויב. העולם שבו אתה קיים, גם הוא לא מחויב. וגם הזמן והמקום, גם הם לא חייבים להיות קיימים. תזכור את זה, שכשאתה אומר, אני רוצה להגיע לשם, אולי לא יהיה שם ... שהשם הזה זה לא מקום שחייב להיות קיים. אני רוצה להכניס לחלק מהמחשבה שלך, שתזכור, שכשאתה נוסע לשם, כל המקום כולו יכול פתאום להיעלם. כשתגיד מקום מסוים, שבהבנה שלך תדע שהמקום לא מחויב. ואם תחווה את זה, אז לאט לאט אתה חווה את הדברים כפי שהם. שאלה: באין יש את ... חווה את זה, אז ממילא הוא חווה שלא מחויב שום דבר שיהיה קיים. כי כל מה שקיים נמצא בתוך הזמן והמקום. אמרנו שיש אני שנמצא בתוך זמן ומקום, ואם נעלים את הזמן והמקום, אז גם האני יעלם. זאת הבנה אחת, ויש עוד הבנה שאומרת, שעצם זה שהעלמנו את הזמן והמקום העלמנו אותך, אבל אתה לא נמצא בתוך הזמן והמקום, אלא אתה בעצם סוג של זמן ומקום. ואם אנו מעלימים את הזמן והמקום אז אנחנו מעלימים אותך, כי גם אתה זה זמן ומקום. זה אומר שאתה הוא החדר, ואם העלמנו את החדר ... מקום שאין בו אני. יש זמן שבו אני נמצא ויש זמן שבו אני לא נמצא. האדם לא יכול באותו הזמן לחשוב על עצמו ועל מישהו אחר, ברגע אחד הוא יכול לחשוב על עצמו, וברגע שני לחשוב על מישהו אחר. הכוונה שלאני, יש את הזמן והמקום שלו, וללא אני, יש את הזמן והמקום שלו. זה אומר, שאם העלמנו את הזמן והמקום, אתה נעלם לא בגלל שהיית בתוכם, אלא בגלל שאם אין זמן ומקום, לא יכולה להיות הפרדה של אני ולא ... ללא זמן ומקום אין הפרדה בין אני ללא אני. כדי שתהיה דואליות חייב שיהיה זמן ומקום. ואם נבטל את הזמן והמקום, אז אין כבר את המשחק בין שתי ישויות. ואם מתבטל הזמן והמקום, אז ממילא אין אפשרות שתהיה נפרדות. לא בגלל שהנפרדות בתוך הזמן והמקום, אלא שהנפרדות עצמה היא הזמן והמקום. שאלה: האם עצם זה שאתה אומר שלא מחויב שיהיה זמן ומקום, מכאן אפשר להניח שזה כן מחויב שיהיה ... להבין מה היא מהות המציאות, ואחר נסביר לך, שהצורה היא עצמה מהות המציאות. מהות המציאות היא יותר גדולה מכל הזמן והמקום, אבל הספר הזה הוא יותר קטן אפילו מהחדר. ואני טוען, שבסוף, הספר הזה שהוא צורה מצומצמת, הוא יותר גדול מכל הזמן ומכל המקום, אמנם זה לא הגיוני, אבל זה לא אומר שזה לא ככה. שאלה: אז כל דבר הוא ככה. ... אליעד: אבל גם המחשבות, הרגשות והרצונות שלנו זזים כמו שהרוח והשמש זזים, יש משהו אחד שמזיז את הכל כל הזמן.
אטיולוגיה, סיבתיות, אקראיות, זמן ומקום, סיבה ותוצאה, סיבתיות מעגלית, חוק סיבה ומסובב, יחסי סיבה ומסובב, קשר של סיבה ומסובב, סיבתיות פנימית, סיבתיות חיצונית, סוגי סיבתיות, שרשרת סיבתיות
אטיולוגיה, סיבתיות, אקראיות, זמן ומקום, סיבה ותוצאה, סיבתיות מעגלית, חוק סיבה ומסובב, יחסי סיבה ומסובב, קשר של סיבה ומסובב, סיבתיות פנימית, סיבתיות חיצונית, סוגי סיבתיות, שרשרת סיבתיות
אטיולוגיה, סיבתיות, אקראיות, זמן ומקום, סיבה ותוצאה, סיבתיות מעגלית, חוק סיבה ומסובב, יחסי סיבה ומסובב, קשר של סיבה ומסובב, סיבתיות פנימית, סיבתיות חיצונית, סוגי ... בהסבר של מושגי סיבתיות, ומבצע חקירה מעמיקה של מהות השאלות שנשאלות כאשר מדברים על סיבות ותוצאות, וגם מהי השפעת הזמן והמקום על התהליך הזה. במהלך ההרצאה, הוא מתאר את השאלות שמובילות את האנשים לחפש את הסיבות שמאחורי האירועים, ומדגיש שבסיסיות ... השאלות הללו מאפשרות לנו להבין אם הסיבה היא אכן הגורם לתוצאה, או אם ישנם גורמים נוספים. מהו הקשר בין זמן, מקום וסיבתיות? אליעד מציין שבסיבתיות יש קשר הדוק לזמן ולמקום. הזמן, לפי דבריו, לא קיים כשלעצמו, אלא הוא תוצאה של מקום. במקום אחד יכולים להתרחש שינויים, אך השינויים הללו לא יכולים להתקיים אם אין זמן. השאלה הגדולה שהוא מציב היא מהו הזמן? ומהו הקשר שלו למקום? השאלות הללו מעוררות מחשבה על איך אנו תופסים את הזמן - האם הוא רק תוצאה של התנועה במרחב, או שיש לו מהות בפני עצמו? הוא מציין גם את ההשפעה של הזמן על הסיבתיות: אם זמן הוא בלתי מוגבל, אז גם הסיבות יכולות להימשך בלי סוף. לשם כך, שאלת הזמן הופכת להיות רלוונטית לא רק בהקשר של סיבתיות, אלא גם בהבנה של קיום תהליכים. מהי סיבתיות מעגלית? כאשר מדברים ... במחשבה האישית שלנו. מהם סוגי הסיבתיות השונים? בסוף ההרצאה, אליעד מסביר את סוגי הסיבתיות השונים. הוא מציין את סיבתיות הזמן והמקום, סיבתיות של בחירה, סיבתיות של חשיבה, סיבתיות אקראית, ועוד סוגים שבהם יש השפעות ותהליכים המובילים אותנו לתוצאה מסוימת. כל אחד מהסוגים האלה יש להחיל בהבנת תהליכים וההבנה של איך הדברים מתפתחים בעולם. סיבתיות אטיולוגיה סיבתיות מעגלית הקשר בין זמן ומקום סיבתיות פנימית וחיצונית חוק סיבה ומסובב
העולם נוצר במקרה - חלק 5 - הסתברות סטטיסטית במרחב זמן ומקום אין סופיים!
העולם נוצר במקרה - חלק 5 - הסתברות סטטיסטית במרחב זמן ומקום אין סופיים! טיעון: העולם לא נוצר במקרה, אלא הוא נוצר על ידי בורא מתכנן וכולי. הוכחה: מבחינה הסתברותית, סטטיסטית, ... סוף טיעון. הפרכה: נסכים להנחה כי ההסתברות ליצירת העולם היא כמעט אפסית. יחד עם זאת יש לזכור, כי מרחב המקום עצמו וציר הזמן עצמם משך קיומם הוא אין סופי ונצחי. זא גם אם נאמר כי היקום נוצר מתישהו וכי קיומו הוא אינו נצחי, הרי שמרחב המקום עצמו כמו גם ציר הזמן עצמו, משך קיומם הוא אין סופי (כפי שכבר ביארתי במקומות שונים). כך שבהחלט אפשרי הדבר שבמשך זמן אין סופי, ... נמוכה מאוד. כאשר מדובר על משך זמן אין סופי, הכל אפשרי. היבט נוסף: כמו כן יש לזכור כי מרחב המקום גם הוא אין סופי. ובהחלט אפשרי הדבר שבמשך זמן אין סופי ובתוך מרחב מקום אין סופי, נוצרה בנקודה קטנה ... שהוא היום, הוא רק פחות מנקודה אחת בתוך ציר זמן אין סופי של אפשרויות אקראיות לחלוטין. ואם נוסיף לציר הזמן האין סופי גם את מרחב המקום האין סופי, אז בוודאי ובוודאי שהכל אפשרי לחלוטין ואפילו הגיוני ביותר.
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הרגע הזה של ההווה, כוחו של הרגע הזה, משמעותו של הרגע הזה, עבר הווה עתיד, חוויית הזמן, רגע אחד
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: זמן ומקום, כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: זמן ומקום, איך להאמין בעצמך? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיות מאושר ושמח? איך להעריך את עצמך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם גירושין? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בראיון עבודה? איך לא להישחק בעבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בשביל מה לחיות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש בחירה חופשית? למה לא להתאבד? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? למה העולם קיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם אפשר לדעת הכל? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? האם באמת הכל לטובה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
השלמות איך לאהוב את מה שיש? אובייקט דנדרופיליה רצון למות מכניקת הקוונטים היגיון לפחד פחד ואמונות תפלות ביטחון עצמי ללא תנאים איך ליצור לעצמך ביטחון עצמי שקרי? התאהבות בשני גברים רוצה שאבא שלי יאהב אותי איך להיות מאושר ללא תנאים? אושר חיצוני במקום אושר פנימי בת זוג חולת נפש לנטרל משיכה מינית איך לקבל החלטות טובות? להתמודד עם החלטה מורכבת להתמודד עם אכזבות איך להתמודד עם אובדן? אני לא מצליח להבין התמודדות עם פחד מכישלון לשכנע מישהו לחשוב משהו למנוע שתילת מחשבות איך לגרום לילד לנקות אחריו? הענקת יתר לילדים לעולם הרוחני השפעה על תת המודע של הלקוח הפרעת התנהגות אצל ילדים לרפא מחלת נפש להיות ידיד של האקסים אקס איך לגרום שריר הגב התחתון האם להתאמן עד לכשל שרירי? סוגים של מאמינים באלוהים אולי אני אלוהים? איך מגיעים להארה רוחנית? המסע אל ההארה איך להפוך להיות אלוהים האמיתי? כתיבת הספר להיות אלוהים מתווך נדלן למכור ביותר כסף ביטול הרצון ומשמעות החיים ללא רצון משמעות החיים שגויה ליהנות מינית הנאה שקרית רצון מבחירה חופשית חופש הרצון האם העולם נוצר יש מאין? צורת היקום עוד נושאים ...
האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לילדים, מאמן אישי לתזונה נכונה, מטפל קוגניטיבי התנהגותי בנושאי זמן ומקום - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2969 שניות - עכשיו 11_09_2025 השעה 15:20:45 - wesi1