... נכונה ומדויקת את הספר ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן מסביר שיש להיכנס לעומקו של תהליך הלימוד על ידי הבנה של מושג חשוב מאוד -
הצמצומים . אליעד מסביר בהרחבה שמדובר בשיטת לימוד שבה האדם לומד ומבין בהדרגה את השכל הגדול והאינסופי על ידי כך שהוא מתחיל משכל קטן ופשוט יותר. לפי רבי נחמן, לא ניתן לגשת מיד אל המורכב והגדול בלי להיכנס קודם כל אל המובן הקטן יותר, אל הפרטים וההקדמות. מה משמעות
הצמצומים בלימוד ליקוטי מוהרן?
הצמצום הוא תהליך שבו רעיון גדול ומורכב מועבר בצורה מצומצמת וקטנה, כדי שניתן יהיה להבינו בהדרגה. כמו שאי אפשר ללמד תלמיד מתחיל שכל מורכב מאוד בלי ... התלמיד חייב קודם כל להבין את הבסיס, ורק אחר כך אפשר יהיה לחשוף אותו לרעיונות גדולים ומורכבים יותר. כיצד הדוגמה של ארוגת סכינים מסבירה את
הצמצומים? אליעד מציג דימוי שנקרא משרד סכינה - מעין ארוגה מלאה סכינים. השאלה היא איך ניתן לגזור או לגעת בכלל בארוגה כזו שמלאה בסכינים חדות, ומה המשמעות ... שכל מאוד גבוה כמו זה של ליקוטי מוהרן, חייבים למצוא רבי גדול מאוד, כי רק רבי בעל דרגת הבנה גבוהה ביותר יוכל לעזור ללומדים לעבור דרך כל
הצמצומים וההדרכות המדויקות הנדרשות להבנת התכנים העמוקים. הוא מדגיש שלא כל מי שמלמד יכול להעביר את הרעיונות האלה, משום שיש צורך בכוח מיוחד לצמצם את האין - סוף אל תוך המוח של הלומד. מה המשמעות של המושג שערות בליקוטי מוהרן? אליעד מדגים את מושג
הצמצומים דרך דוגמת העין והשערות. כמו שההר הגדול, למרות גודלו העצום, נכנס כולו לתוך העין הקטנה כאשר מסתכלים עליו ממרחק, כך גם כשמורה מלמד שכל עמוק ... השערות הם צמצומים קטנים שמאפשרים לשכל גבוה וגדול להצטמצם כדי להיכנס למוח הלומד, בדומה לדרך שבה ההר העצום נכנס דרך העין הקטנה בגלל
הצמצום המרחקי. מדוע חייבים לחפש את השכל הגדול ביותר ולא להסתפק בקטן? נקודה מרכזית נוספת שאליעד מדגיש היא שאסור להסתפק בשכלים קטנים, מכיוון שהמטרה ... לא סתם פעולות אלא מכילות בתוכן סיבות עמוקות. כאשר האדם שואל למה המצווה ניתנה דווקא באופן מסוים ולא אחר, הוא חושף את החכמה שהייתה מאחורי
הצמצום, ולמעשה מתקרב להבנת האלוהים. מדוע הרצון באלוהים דורש להתנתק מהאמצעים? אליעד מסביר שכאשר אדם רוצה להתקרב להבנת הכוח העליון, אלוהים, הוא חייב ...