1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... זה לטובה, אלא כי עצם קיומם של הדברים הרעים הוא עצמו חלק מהשלמות האלוהית. המשל על המלך ובנו - הבן המלך כמשל לבריאה המלך בסיפור מסמל את הבורא, והבן מסמל את הבריאה כולה. אך הבן המלך אינו רק האדם, אלא כל המציאות כולה. הבריאה כולה היא בן המלך, משום שהיא ההשתקפות של הרצון האלוהי. רצה המלך למסור את המלוכה לבנו בחייו - משמעות עמוקה בדרך כלל, מלך ... את הכל בכל רגע מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך שכחה של האחדות. אם האדם ישתמש בשכלו ויתבונן עד הסוף, הוא יגלה שאין הבדל ... ונכון, זה מדובר עליהם. אבל העניין של הבן היחיד, יש פה איזה עניין. בכל מקום שרבי נחמן מדבר על בן המלך או על בת המלך, או הבן והבת שהלכו לאיבוד ביער, רבי נחמן מדבר בעצם על אלוהים עצמו. על הבחינת ... בחייו. למה המלך רצה למסור המלוכה לבנו בחייו אז הטפשים יגידו, מה אתה לא יודע רבי נחמן אמר שאם הבן מלך יהיה מלך אז הבן יהיה מאד שמח לכן הוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו כי הוא יהיה מאד ... לשורש של כל הדברים שבעולם ואז תהנה שתדע לך שבשורש כאשר מסר את המלוכה לבנו בחייו כאשר אתה מבין שהבן מלך הוא יחיד למרות שאתה רואה הרבה בנים, אתה מבין שזה בן יחיד, אתה מבין שכל הבנים כולם נכללים בשורשם ... רגע מחדש, הוא לא פועל לפי ההמשך של הרגע הקודם. בכל רגע פועל מחדש. ורעיון הוא שעיקר הירידה של הבן מלך מהמלוכה זה בגלל חוקי הפיזיקה, בגלל הטבע, בגלל שהמלך רוצה כל הזמן את אותו דבר. מה זה חוקי הפיזיקה. ... יהיה לך כבוד אלוהים הסתר כלומר, יהיה לך הכבוד של אלוהים שהוא תמיד כל מה שקורה זה כרצונו. וקיבל הבן מלך את המלוכה ביד רמה. זאת אומרת רבי נחמן אמר לך שתדע לך שמצד האמת הבן מלך קיבל את המלוכה ביד רמה. הוא קיבל ואפילו היה מלך. זאת אומרת, מצד האמת כל אחד ואחד מפרספקטיבה מסויימת ... מה הוא בעצם היה ומה הוא שווה ומה הוא יכול להשיג. ועשה שרי מלוכה ודוכסים ושרים וחייל וכו וכו. הבן מלך הזה מלך ומבחינתו הוא היה אחראי על חוקי הפיזיקה, על מה שקורה פה. כל מה שקרה היה כרצונו, וזה בעצם הדוכסים והשרי מלוכה וכו. וזה הבן מלך היה חכם והיה אוהב חכמה מאד והיו אצלו חכמים גדולים. מה הכוונה. הבן מלך היה חכם, אבל אבא שלו לא היה חכם. מה זאת אומרת אבא שלו לא היה חכם הכוונה פשוטה. השכל ... בכל מקרה אפשר להגיד שזה השכל הכי גדול. אפשר להסתכל על זה בכל כיוון שרוצים. בכל מקרה הרעיון הוא שהבן מלך היה חכם, היה חכם פירושו רבי נחמן אומר תדע שהשכל שלך הוא החכם. יש לנו מעל השכל שאפשר להגיד ... גם טיפש הוא עדיין יודע משהו. טפשות הכי גדולה לדעת שום דבר, אולי זה חכמה הכי גדולה בכל מקרה הבן מלך היה חכם. אצל הבן מלך היה את השכל. המחלוקת שבן החכמים, החכמה הצמצומים ההפרדה בין דבר לדבר זה נקרא חכמה. היה אוהב חכמה מאד. ... טוב ורע. והיו אצלו חכמים גדולים. מה הכוונה חכמים גדולים הכוונה שהיה שמה חכמות מאד גדולות בעולם הזה, אצל הבן מלך היו חכמים מאד, הכוונה שבתוך העולם הזה שזה נקרא הבן המלך יש חכמים מאד גדולות ויש חכמות מאד גדולות. למה חכמות מאד גדולות זה בעצם טפשות מאד גדולה. כי מה ... תכסיסי מלחמה זה השכל של האחדות. איך מנצחים את כל השונאים על ידי השתיקה. איך מנצחים את כל, אך הבן מלך שחשב שהוא בן שפחה איך הוא הצליח לצאת מהעניין בשלום הוא פשוט הלך ליד המלך כך הוא יצא בשלום. ... שבאמת הכל אחד. זאת אומרת, תשתמש בשכל שלך, אדרבא זה יותר טוב. המלך ברא את העולם, המלך ברא את הבן, המלך ברא את החכמה המלך ברא את השכל כדי שיהיה שכל וגם השכל הוא מלך. גם הנפרדות היא מלך. אדרבא, ... להם להתרחק מההבנה של האחדות. מה הכוונה מה הכוונה בעניין בא נמשיך פה את זה ונסביר. ומשכו גם את הבן מלך הנל להתרחק גם כן ושם מחמת שהעמקות באותה חכמה של החכמים הנל אבל החכמים ובן המלך נתפקרו כנל. רבי נחמן אומר שחכמים הגדולים עזבו, התפקרו. מה זה התפקרו הם כפרו במלך, נתפקרו הכוונה כפרו. הם ... המדינה לא נתפקרו הכוונה היא לדוגמה דומם, צומח, חי, מדבר. מי הכי חכם הדומם. הדומם הוא הישות הכי חכמה. הבן מלך הכי חכם זה דומם. מעליו מי פחות חכם הצומח. מי פחות חכם החי. מי פחות חכם המדבר. זאת אומרת, ... השכל הרגיל היא זו שעומדת כהפרדה בין המאציל לבין הנאצל. מה שנקרא הכתר, הגבול שהמח יכול להבין את ההפכים. והבן מלך מחמת שהיה בו טוב כי נולד עם טוב והיה בו מידות טובות היה נזכר היכן הוא בעולם ומה הוא ... גונח ומגנח על זה שנפל בכוחות כאלו ו כל כך. היה מתאנח מאד. רבי נחמן הסביר לנו מי זה הבן מלך זה כל אחד ואחד, כל ישות וישות נקראת בן מלך. מחמת שהיה בו טוב כי נולד עם טוב, מחמת שכל אחד ואחד מצד האמת הוא מלך כי מצד האמת ...