... והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת הבורא
ובחירה חופשית - מה האמת? מהי הסתירה בין הידיעה האלוהית לבין
הבחירה החופשית? שאלת הבחירה והידיעה עוסקת בסתירה לכאורה בין שני עקרונות מנוגדים בדת: האמירה הכל צפוי מול הרשות נתונה. מצד אחד, אם אלוהים יודע מראש מה יתרחש, האדם לכאורה מאבד את יכולת ... יודע. מצד שני, התפיסה הדתית גורסת שהאדם בעל
בחירה חופשית, ולכן הוא אחראי למעשיו ולתוצאותיהם. למשל, אם אלוהים יודע שאדם ייסע לים בשבת, לא ברור מדוע הוא ייענש על כך - הרי הוא כביכול נאלץ לנסוע בהתאם לידיעת האל. מדוע התשובות ... בחירה אמיתית? מהי השאלה האמיתית מאחורי מושג
הבחירה החופשית? השאלה האמיתית שאליעד מעלה היא: אם אלוהים שולט בכל ומנהל כל אירוע במציאות, איך ייתכן שיש לאדם
בחירה חופשית אמיתית? אם אלוהים אינסופי ושולט באופן מוחלט, אז בהכרח אין שום דבר שקורה ללא רצונו ושליטתו המלאה. לכן, הטענה שאלוהים נתן לאדם בחירה אינה עונה על הבעיה, כי משמעותה היא ... כך, מנקודת מבטו של אלוהים, אין לאדם באמת
בחירה חופשית אלא רק אשליה של בחירה. מה הבעיה עם התפיסה שהבחירה היא רק חוויה סובייקטיבית? הבעיה בתפיסה זו היא שהיא אינה מתמודדת עם המציאות האובייקטיבית: גם אם האדם מרגיש שיש לו ... כיצד מושג האינסופיות של אלוהים מקשה על קיום
הבחירה החופשית? מושג האינסופיות מצביע על כך שאלוהים חייב להיות בלתי מוגבל ובלתי מצומצם. אם קיימת
בחירה חופשית מחוץ לאלוהים, המשמעות היא שיש תחום שבו אלוהים אינו שולט - וזה הופך אותו למוגבל. מצד שני, אם הוא שולט בכל דבר, הרי שהוא שולט גם בהחלטות האדם ובכך מבטל את
הבחירה החופשית. האם יש פתרון אמיתי לסתירה בין ידיעה אלוהית
ובחירה חופשית? בסופו של דבר, לפי אליעד כהן, אין פתרון אמיתי לסתירה זו כל עוד מגדירים את אלוהים כאינסופי. המסקנה המתבקשת היא
שבחירה חופשית אמיתית אינה אפשרית בעולם שבו קיימת שליטה אלוהית מוחלטת. האדם עשוי לחוות אשליה של בחירה, אך ברמה האובייקטיבית אין לאדם שליטה על החלטותיו ומעשיו. מהי המסקנה הסופית בשאלת ... והידיעה? המסקנה הסופית של אליעד כהן היא
שהבחירה החופשית אינה יכולה להתקיים באמת אם מניחים שאלוהים אינסופי ושולט לחלוטין במציאות. הטענה שהכל צפוי והרשות נתונה היא סתירה לוגית שאינה ניתנת לפתרון. או שאלוהים אינו אינסופי ומוגבל, או שאין לאדם
בחירה חופשית. כל ניסיון אחר לפתור זאת הוא התחמקות מלהתמודד עם הסתירה האמיתית. איך לפשר בין רצון האדם לשליטה של אלוהים? הכל צפוי מול הרשות הנתונה מושג האינסופיות של אלוהים האם אלוהים יכול לצמצם את עצמו? האם יש
בחירה חופשית באמת? מהי ידיעה אלוהית? מהי שאלת הבחירה והידיעה? שאלת הבחירה והידיעה היא השאלה המכונה כך: אם נאמר שהכל צפוי והרשות נתונה, כלומר, שאלוהים יודע מראש מה יהיה, ובכל זאת לכל אדם יש
בחירה חופשית, כיצד ייתכן הדבר? מצד אחד, הכל צפוי כי אלוהים יודע הכל. מצד שני, הדת מלמדת שלכל אדם יש
בחירה חופשית, והחיבור בין שני הרעיונות נראה סותר. השאלה מתמקדת בסתירה: אם אלוהים יודע מראש מה אעשה, האם אני באמת יכול לבחור אחרת ממה שאלוהים כבר יודע שאעשה? מדוע האמירה הכל צפוי ... איך אלוהים יודע מה יהיה ואיך בכל זאת יש לאדם
בחירה חופשית, אלא אם אלוהים עושה בפועל את כל מה שקורה, כיצד ייתכן שיש לאדם
בחירה חופשית? אלוהים אינסופי, ועל פי ההיגיון לא ייתכן שלא תהיה ישות אחת שמניעה את כל האירועים. אם אלוהים אינו עושה את הכל, הוא אינו באמת אינסופי. לכן, אם אלוהים באמת עושה את הכל, ... את עצמו ולוותר על השליטה, ובכך לתת לאדם
בחירה חופשית. אך הטקסט מסביר שזה לא ייתכן, כי אם אלוהים יכול לצמצם את עצמו אז הוא אינו אינסופי. ואם הוא אינסופי, הרי שבכל רגע הוא ממשיך להחליט הכל, ולכן גם תחושת הבחירה של האדם ... בכל רגע את כל מה שקורה, כיצד ייתכן שיש לאדם
בחירה חופשית אמיתית? הידיעה של אלוהים אינה רק ידיעה מרחוק, אלא שליטה מלאה בכל הפרטים. השאלות הללו מראות את הסתירה בין תפיסת האל כבלתי מוגבל ותמידי ובין התפיסה שיש לאדם
בחירה חופשית אמיתית שאינה תלויה באלוהים. כך או כך, מסוכם שהשאלה האם יש לאדם בחירה היא השאלה האם יש משהו שקורה ללא שליטת אלוהים - והמסקנה היא שאין באמת פתרון אמיתי לסתירה ברמה ... אומרת אם אלוהים יודע מה אני יעשה אז איך יש
בחירה חופשית? ומה זאת אומרת? כי מצד אחד מבחינה דתית אלוהים יודע הכל, יודע מה יהיה, ומצד שני מבחינה דתית יש גם
בחירה חופשית, ושני הדברים האלו לא מסתדרים, כי אתה לא יכול להגיד שאלוהים יודע הכל ואף על פי כן יש
בחירה חופשית, ולמה? הרי אם אלוהים יודע מה אני יעשה, האם אני יכול לבחור בניגוד למה שהוא יודע שאני יעשה? משהו פה לא מסתדר. כי אם אלוהים לא היה יודע מה אני יעשה, זה בסדר, בכל רגע אפשר ... שבת אסע לים, אז מה הוא מעניש אותי? היכן כאן
הבחירה החופשית שלי? שזה לכאורה שאלה הגיונית ואז באים הרבנים הלא חכמים, ואומרים תקשיב יש לנו שאלות, שאין עליהם תשובה וכו וכו, אז באים רבנים שהם לא חכמים וחושבים שהם חכמים וגם מתחילים ... שאם אלוהים יודע מה יהיה, אז איך יש לאדם
בחירה חופשית? אבל מצד האמת זאת בכלל לא השאלה, השאלה אם אלוהים יודע מה יהיה, והאם יש לי
בחירה חופשית זה רק ביטוי של שאלה אחרת יותר רצינית. השאלה היא לא אם אלוהים יודע מה יהיה ואיך יש לי
בחירה חופשית, השאלה היא אחרת, אם אלוהים שולט בכל מה שקורה איך זה שיש לי
בחירה חופשית? מה אני בעצם בא לומר? הידיעה של אלוהים, למה אלוהים יודע מה יהיה? נגיד שאלוהים יודע מה יהיה, איך הוא יודע מה יהיה? כי הוא מתכנן מה יהיה, אלוהים אומר, אני ביום שלישי הבא ... אם אלוהים עושה את מה שקורה, אז איך זה שיש לי
בחירה חופשית? וכאן בעצם יש רק שתי אפשרויות, אפשרות אחת היא להגיד שאלוהים לא עושה את כל מה שקורה, שזה בעצם לא יכול להיות, אלוהים לא עושה את כל מה שקורה? אם הוא לא עושה את כל מה ...