אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אין שכל ✔מעל השכל האנושי, מחוץ לשכל האנושי, איך נוצרת מחשבה? הפרדה בין יש לאין, להעלים את המציאות, גבול השכל האנושי, תפישה על אנושית, תפישה על...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
40:21מעל השכל האנושי, מחוץ לשכל האנושי, איך נוצרת מחשבה? הפרדה בין יש לאין, להעלים את המציאות, גבול השכל האנושי, תפישה על אנושית, תפישה על שכלית, אין שכל, שכל שמעל השכל
מהי הדרך לראות את המציאות בלי להשתמש בשכל?

האם אפשר להבין את מה שאנחנו רואים, כמו שולחן, מבלי להסתמך על השכל? זהו אתגר מעמיק שמעלה אליעד כהן, ומסביר כיצד ניתן להבחין במחשבות ובתחושות בצורה שונה ממה שאנו רגילים לעשות ביום - יום. כשרואים שולחן, השכל מקטלג אותו כ"יש", אך למעשה, כדי להבין איך זה קורה, עלינו לחקור את מקור המחשבה. החושים קולטים פוטונים, המוח מעבד אותם, והתודעה שלנו מאמינה לכל זאת. ברגע שמבינים את ההפרדה הזו בין יש לאין, אפשר לראות את המציאות בצורה שונה, מבלי להיתפס לגבולות השכל.

מהו מקור המחשבה וכיצד ניתן לחקור אותו?

איך אפשר לפרק מחשבה עד למקור שלה? אליעד מציע גישה שמבוססת על חקירה פנימית, שבה אנו "פולטים חור" בתוך המחשבה ומביטים בה עד שמגיעים לשורש שלה. לדוגמה, כאשר אנו זוכרים משהו, חשוב להבין מהו המקור שמחייה את הזיכרון. כל מחשבה, תחושה ורצון מבוססים על הבחנה בין יש לאין. ברגע שמבינים זאת, אפשר לראות את המציאות דרך ההבחנה הזו, ולפני השכל. זהו שלב שבו התודעה מתחילה לחוות את הדברים בצורה שונה, מעין חוויה של "אין שכל של חכמים", שבה אין הגדרה נוקשה למציאות.

הקשר בין "אני" לבין ההבחנה בין יש לאין

מהו ה"אני"? אליעד טוען שה"אני" הוא נקודה קטנה, שממנה יוצאת כמות עצומה של מידע. כדי להבין את קיומו של דבר, כמו שולחן, צריך עיבוד של אינפורמציה: זיכרון, צבע, צורה, תחושות ועוד. כל המחשבות, תחושות ורצונות שלנו נובעים מההבחנה בין יש לאין. חקר "אני" מוביל אותנו להבנה של איך אנחנו מבדילים בין קיים לבין לא קיים, וכיצד כל תפיסה או מחשבה מתקיימת על בסיס ההבדלה הזו.

מהי מטרת מדיטציה וכיצד היא שונה מהבנת ההפרדה?

האם מדיטציה יכולה להוביל אותנו להבנה של "אין שכל"? אליעד טוען כי מדיטציה רגילה אינה מספיקה, כי היא בדרך כלל מנותקת מחקירה שכלית עמוקה. מדיטציה עשויה לכבות את השכל באופן חלקי, אך לא מתוך הבנת המקור של המחשבות. ההבנה הזו מגיעה רק דרך חקירה מעמיקה של ההפרדה בין יש לאין, שמאפשרת לאדם לקחת צעד אחורה ולראות את הדברים כפי שהם, בלי להפריד בין היש לאין.

כיצד הצורות והמהות מתקיימות בו זמנית?

מה קורה כשמבחינים בשולחן אך בו זמנית לא מבחינים בו? אליעד מסביר שכאשר חודרים להבנה עמוקה, מתחילים לחוות את המציאות בצורה דו - כיוונית: מצד אחד, החושים והמוח קולטים ומפרשים את הצורות, אך מצד שני, אין יותר אחיזה בהגדרה הנוקשה של הדברים. ניתן לראות את הצורה מבלי להאמין במציאותה כפי שהיא נתפסת על ידי השכל.

איך לחקור את החוויה של ראיית שולחן?

כיצד אפשר לפרק את החוויה של ראיית שולחן? אליעד מציע לקחת חפץ כמו שולחן או כוס ולבדוק את כל רכיבי החוויה: מה אני רואה? מה החושים המעורבים? מה הצבע, הצורה והמשמעות שלי? המשך החקירה יכול להוביל להבנה עמוקה של ההפרדה בין יש לאין, שמביאה להכרה בכך שכולה מבוססת על הבחנה זו.

האם תחושה שונה מהבנה?

האם יש הבדל בין להרגיש ולהבין? אליעד טוען כי בסופו של דבר, אין הבדל מהותי בין תחושה להבנה, כי כל אחד מהם הוא ביטוי לאותו תהליך פנימי. כך, גם אם נרגיש או נבין, אנחנו למעשה חווים את אותו תהליך פנימי של חקירה והבחנה.

מהם תוצאות החקירה העמוקה?

אליעד מסביר שבסופו של דבר, חקירה כזו עשויה להוביל לאושר מוחלט, כי כשמפסיקים להיאחז בהפרדה בין יש לאין, משוחררים מהגדרות נוקשות של מהות המציאות. מצד אחד, אנו ממשיכים לראות ולהבין את הדברים, אך מצד שני, מבינים שאין שום חובת תפיסה נוקשה של המציאות כפי שהיא נתפסת בדרך כלל.

האם כל הדברים זהים ברובד העמוק?

מהו הקשר בין צורה, מחשבה ורצון? אליעד מסביר שברובד העמוק של המציאות, אין הבדל בין הצורות, המחשבות והרצונות. כל אחת מהן היא רק לבוש שונה לאותה מהות של תודעה. בסופו של דבר, כל אלה הם ביטויים שונים לאותו תהליך פנימי של הבחנה בין יש לאין.

האם באמת מפסיקים לנתח את הדברים?

אם הכל אחד, למה להמשיך לנתח? אליעד טוען שכאשר ההבנה עמוקה מספיק, לא משנה אם מנתחים או לא. אנו יכולים לפעול בניתוח כפי שעשינו קודם, ועדיין להיות מודעים לכך שאין הבדל בין ניתוח לבין חוויה בלתי נפרדת מהמציאות.

מה התועלת בחוויה הזו?

האם החוויה הזו קשורה לאושר מוחלט? אליעד טוען כי חוויה כזו פותחת את הדרך לאושר, כי היא מאפשרת להבין שההפרדה בין יש לאין לא רק מעצבת את תפיסתנו את המציאות, אלא גם מאפשרת לנו לחוות את העולם באופן חופשי יותר, בלי פחד מהשפעתן של הגדרות נוקשות.
איך אפשר להתבונן בשולחן בלי להשתמש בשכל? שאלה מעמיקה שפותחת את הדרך

שאלה: מהי המשמעות של לראות שולחן מול העיניים, והאם אפשר להבין את הדבר הזה בלי להסתמך לגמרי על השכל?

תשובה: כאשר מסתכלים על שולחן ורואים אותו כמציאות מוחשית, מתחיל להתעורר חיפוש פנימי: מאיפה הגיעה המחשבה הזאת שיש מולנו שולחן? מדוע אנחנו רואים אותו בצורה מסוימת? הרעיון הוא להעמיק לתוך הרצף שדרכו נוצרת הידיעה על קיומו של שולחן: החושים קולטים מידע על פוטונים, המוח מפרש את המידע לכדי תמונה, התודעה מאמינה באותה תמונה, וכך נוצרות ההבחנות שלנו על מה שקיים ומה שאיננו. אם ממשיכים לחקור פנימה לעומק, אפשר להגיע לשלב הראשון שבו נוצרת ההפרדה בין יש לאין. בנקודה הזאת, מבינים שיש אפשרות לחוות את הדברים ללא שימוש מלא בשכל המגדיר את היש והאין.

שאלה: כיצד מתקדמים בתהליך עד שרואים את מקור המחשבה?

תשובה: אפשר לדמות זאת לחדירה שכבתית לתוך מחשבות. מסתכלים על מחשבה, "פוערים בה חור" וחודרים דרכה פנימה, עד שמגיעים למקור הכי עמוק שלה. זו פעולה שבה שמים לב לכל מה שמוליד את המחשבה, למשל הזיכרון של ראיית שולחן, מנין נוצרה הידיעה על שולחן, איך היא קיבלה חיים? וכאשר מסתכלים לעומק בכל מחשבה, תחושה או רצון (כולל תחושת ה"אני"), רואים שבסופו של דבר הכל מבוסס על ההפרדה בין יש לאין. ברגע שרואים את ההפרדה הזאת בצורה גלויה, אפשר לעשות צעד אחד אחורה ולראות את המציאות בלי להפריד בין יש לאין. זהו שלב שנקרא "אין שכל של חכמים", משום שהוא מגיע ממודעות עמוקה, ולא מאי - שפיות.

מהו ה"אני" וכיצד הוא מתקשר להבחנה בין יש לאין?

שאלה: מה בדיוק קורה כשמרגישים "אני"?

תשובה: ה"אני" הוא נקודה, גודל קטן לאינסוף, שממנו יוצאת כמות עצומה של מידע. כדי להגדיר משהו כדבר מוחשי כמו שולחן, צריך שכבה על שכבה של אינפורמציה: זיכרון, צבע, צורה, תחושות, משמעויות ועוד. ה"אני" הבסיסי מתהווה ברגע שיש הבחנה כלשהי בין משהו למשהו אחר, כלומר, בין יש לאין. כאשר חוקרים את מקור ה"אני", רואים שזה נובע מהעובדה שקיימת הפרדה כללית בין קיים ללא קיים.

שאלה: איך זה קשור לתחושה?

תשובה: זו שאלה על מודעות. כמו שאדם מדמיין פילים ויודע בו - זמנית שהוא מדמיין, כך גם אפשר להגיע למצב תודעתי שבו רואים כיצד נוצרת כל מחשבה או רצון. ברגע שרואים שהכל מבוסס על הפרדה בין יש לאין, אפשר "לשחרר" את ההפרדה הזאת. זה לא מעלים את הצורות במציאות, אלא נותן אפשרות לבחור אם לראותן כקיימות או לא קיימות בו - זמנית.

מדוע מדיטציה רגילה לא מובילה לאותה תוצאה?

שאלה: האם מדיטציה היא דרך לכך?

תשובה: אין דרך אחרת להגיע לנקודה של "אין שכל" מלבד כניסה פנימית להבנת ההפרדה בין יש לאין. מדיטציה רגילה עשויה להביא לכיבוי שכל, אבל באופן חלקי ולא מתוך חקירה שכלית עמוקה, ולכן היא נקראת "אין שכל של משוגעים". כאן, הכוונה היא להגיע ל"אין שכל" מתוך חקירה שכלית חדה, שמגלה כיצד המחשבות מתחילות בהפרדה בין יש לאין, ואז מאפשרת לקחת צעד אחורה ממנה.

כיצד הצורות והמהות מתקיימות יחד?

שאלה: מה קורה כשעדיין רואים שולחן וכסא, אך בו - זמנית לא רואים אותם?

תשובה: כשמגיעים להבנה העמוקה, נוצרת חוויה דו - כיוונית: מצד אחד החושים והמוח עדיין קולטים ומפרשים, ומצד שני אין יותר אחיזה בהפרדה המחייבת לומר "זה שולחן, וזה ודאי." אפשר לראות שיש צורות, אבל גם לחוות שהן לא קיימות בהגדרה נוקשה, כי מבינים את המקור שלהן. זה לשלב שבו "גם יודעים דברים מוגדרים, וגם לא יודעים כלום."

איך החקירה המעשית מתבצעת?

שאלה: כיצד בפועל אפשר לפרק חוויה של שולחן?

תשובה: לוקחים חפץ כמו כוס או שולחן, ובודקים שלב אחר שלב: מה אני רואה? למה אני רואה את זה? אילו חושים מעורבים? מה הצבע והצורה? מה המשמעות שלי לאותו חפץ? ממשיכים עד שמגיעים לחוויה עמוקה: "אני זה שמפריד בין יש לאין, וכך נוצרה ההבנה על שולחן." כשמבינים את זה עד הקצה, קולטים גם את ההיפך הגמור של ההפרדה, כלומר, שאין שום הפרדה.

שאלה: האם זה אומר להרגיש במקום להבין?

תשובה: אין באמת הבדל בין להרגיש ולהבין. הכל תלוי בשפה. יש כאלה שבשבילם "להרגיש" אומר משהו מוחשי יותר מ"להבין", ולכן משתמשים לעתים במילה "להרגיש" כדי להמחיש חוויה עמוקה. אבל בסופו של דבר, להרגיש ולהבין הם ביטויים שונים לאותה פעולה פנימית.

מה קורה ב - 24 שעות של מודעות על?

שאלה: האם ההפרדה בין יש לאין מתרחשת כל הזמן?

תשובה: כן. באופן בסיסי, אנחנו כל הזמן מפרידים, אפילו בלי לשים לב. ההפרדה הזאת יוצרת את העולם שחווים: שולחן, אנשים, צבעים, קולות ועוד. כשמגיעים למודעות על, מתחילים לחוות במקביל את פעולת ההפרדה עצמה, ומבינים עד כמה היא קריטית לקיום החוויה. יש חשש שאם תחדל ההפרדה, העולם כולו יושמד או יתפוגג, כי הבנת העולם תלויה בקיום ההפרדות בין דברים.

שאלה: אז אולי העולם תמיד יישאר וקיים בלי קשר אלינו?

תשובה: מה שמתגלה הוא שגם עצם האפשרות של קיום מציאות מחוץ לתודעה תלויה בהבחנה בין יש לאין. אם מפסיקים להפריד, גם ההנחה שהעולם ממשיך להתקיים מתערערת. מכאן הופכת החוויה למשהו עמוק מאוד, שבו גם מושג המציאות ככלל תלוי בשאלה אם מפרידים בין יש לאין.

הקשר לרבי נחמן ושאלת הבחירה אם העולם קיים

שאלה: מהו המסר העמוק לגבי בחירה?

תשובה: לפי רבי נחמן, כל העולם נברא לכאורה כדי שתהיה בחירה. בפירוש העמוק, אפשר לבחור אם העולם יתקיים או לא. כלומר, ניתן לחוות שהעולם לא קיים באמת ולהרגיש את זה בעוצמה ממשית. ואם נשאל מי בכלל מרגיש זאת, התשובה היא שרק מי שחווה את ההפרדה יכול להבין עד כמה הכל תלוי בה.

שאלה: איך יודעים מה באמת אמיתי?

תשובה: יש נקודה שבה אין יותר על מי לסמוך חוץ מעל התחושה העמוקה ביותר. כשמגיעים למצבים שבהם כל המציאות ומולה הבנה אחרת לחלוטין, נשארת רק הבחירה באותה אמת פנימית שגדולה מכל הבטחה חיצונית. באותה נקודה מגלים שמי שמוכן לבחור באמת, מקבל גם אותה וגם את המציאות כולה בו - זמנית.

זה נשמע כמו רמות עומק שונות של תפיסה

שאלה: למה הכוונה כשטוענים שצורה, מחשבה ורצון הם אותו הדבר?

תשובה: כשמביטים ברובד החיצוני, יש הבדל בין "אני זוכר", "אני חושב", "אני מרגיש" ו"אני רוצה". אבל לעומק, כל הפעולות הללו הן לבוש שונה לאותה מהות של תודעה. להבדיל, זו רק שפה שבה מבחינים בין זיכרון לרצון ובין ידיעה ותחושה. אך ברובד העמוק, הכל זה אובייקט של חוויה בתוך אותה תודעה כוללת, ואין באמת הבדל מהותי ביניהם.

שאלה: אז למה בכל זאת מרגישים הבדל?

תשובה: תלוי ברמת התפיסה. בעולם היום - יומי מפרידים ומוגדרים: זיכרון שייך לעבר, רצון לעתיד, ידיעה להווה, וצורה היא אובייקט נפרד. אבל ככל שחודרים לעומק, הכל מתלכד לרמה שבה אין סתירה בין הידיעה שאתה רואה שולחן, לבין החוויה שהשולחן הוא רצון, או שהשולחן שווה ערך לכל מחשבה ורצון אחרים.

האם בסוף מפסיקים לנתח את הדברים?

שאלה: אם הכל אחד, למה להמשיך לנתח?

תשובה: בסוף, כשההפרדה לא קיימת באופן כובל, ממילא אין הבדל בין לנתח לבין לא לנתח. אפשר לעסוק בניתוח מציאות כפי שרגילים, ועדיין להיות בתודעה שאין בה הפרדה. אין כפייה פנימית לראות שולחן כשולחן, אבל מצד שני אין מניעה לחוות אותו כשולחן. כך פועלים בשני המצבים במקביל: מודעים להפרדה ופועלים בתוכה, וגם מודעים לאפשרות שאין הבדל אמיתי בין יש לאין.

מה התועלת בחוויה הזאת?

שאלה: איך זה קשור לאושר מוחלט?

תשובה: מי שרוצה להבין את הכל ולחוות את העומק, מגלה שהדרך היחידה היא לגלות את השורש של כל מחשבה וקיום. כאשר חווים את הדברים משם, מתחדשת החוויה של אושר מלא, משום שאין יותר חרדה מהיש או מהאין, ואין הגבלה של ההגדרות המוכרות. מצד אחד ממשיכים לחיות כרגיל, לראות שולחן ולדבר עם אנשים, ומצד שני מבינים ששום דבר לא באמת מחייב, ושאפשר לבחור אם לראות או לא לראות, אם להפריד או לא להפריד.

שאלה: ואם מישהו רק רוצה להבין קצת?

תשובה: כאשר רוצים להבין, עצם העמקת החקירה מגלה את השורשים של ההבנות. מי שמגיע עד הסוף, ימצא שהוא גם מתעניין עוד ועוד גם לאחר שהבין, כי הדבר עצמו הופך להיות המקום של חוויה אינסופית.

שאלה: האם אדם מרגיש שהוא מחזיק גם את האין וגם את היש באותו רגע?

תשובה: כן. אפשר לקרוא לזה רמת מודעות על: לראות שיש שולחן בצורה ברורה, ובו בזמן לדעת שאין שום שולחן מבחינת ההפרדה העמוקה. זו החוויה הכי קרובה להבנה שגם יודעים דבר מסוים וגם לא יודעים אותו, בעת ובעונה אחת.

סיום והרחבה

שאלה: איך זה אפשרי שלראות שולחן זה בעצם רצון או זיכרון?

תשובה: כשמבינים ששולחן הוא בסך - הכל "יש" מסוים לעומת "אין" של שאר הדברים, אפשר לתפוס זאת כתחושת חיסרון של כל מה שלא שולחן, או כידיעה של משהו ספציפי. גם רצון הוא תחושה של חסרונם של דברים אחרים, וגם זיכרון הוא ידיעה על משהו אחד בשונה מאחר. ככל שמעמיקים, רואים שכולם ביטויים שונים של אותה תודעה שמפרידה ומתאחדת בו - זמנית.

שאלה: אז בסוף אין הבדל בין הכרה בחושים, חשיבה, זיכרון ורצון?

תשובה: לגמרי כך. בשפה רגילה אנו מחלקים אותם, אבל ברמה העמוקה הם כולם אותה מהות של תודעה המתנסה בעצמה בצורות שונות, ושורשם הוא הבחנה בין יש לאין. ובסופו של דבר יש אפשרות להכיר בהם או לחוות אותם כמקשה אחת, בלי לכפות על עצמנו את ההפרדה או את האחדות.
אליעד: איך אפשר להבין בלי שכל? אתה רואה מולך שולחן? כן. כאשר אתה רואה משהו, אתה צריך לגלות מהיכן הגיעה המחשבה הזאת. למה אני רואה פה שולחן עכשיו? למה אני יודע שיש פה שולחן? מה אני מבין?

תקשיב טוב, כאשר אתה רואה שולחן אתה צריך להגיע לתמלול, לדוגמה, החושים שלי קולטים אינפורמציה, של פוטונים שזזים, האינפורמציה הזאת עוברת למוח, המוח שלי רואה צורה, והתודעה שלי רואה את מה שהמוח רואה, והיא מאמינה למה שהחושים רואים, ולהמשיך להכנס פנימה ופנימה ופנימה ובסוף אתה מגיע ל.. אני מבדיל בין מה שיש לבין מה שאין, ואז אם אתה מצליח לראות את הנחת היסוד הראשונה של מה שאתה יודע, אז אתה יכול לראות את הדברים ללא שכל.

שוב, אתה צריך להגיע למצב, שכאשר האינפורמציה עוברת לך בראש, אתה רואה אותה ואתה כאילו נכנס לעומק.

תחשוב שיש מחשבות, ואתה עושה חור בתוך המחשבה, ואתה נכנס פנימה, עד שאתה מגיע לשכבה הכי עמוקה של המחשבה, ואתה רואה מאיפה היא נולדה, מה מקור החיות שלה.

למשל כשאתה זוכר משהו, מה כרגע נותן למחשבה הזאת חיים. איך המחשבה הזאת קיימת?

ואם אתה נכנס עמוק לתוך המחשבות של עצמך, או רצונות, תחושות, אני, לא אני - זה הכל אותו הדבר, אתה מגיע לשכבה מסויימת שבה אתה רואה שכול המחשבות כולן מבוססות על ההפרדה בין יש לאין, ואתה רואה את זה, לא קורא בספר.

אני מדבר על מצב, שכאשר אתה רואה שולחן, או את כל המחשבות שאתה חושב, אתה רואה שהם מבוססים על הפרדה בין יש לאין. ואז אם אתה רואה זאת, אתה יכול לקחת צעד אחד אחורה ולא לראות יותר הפרדה בין יש לאין.

וזאת הדרך ואין דרך אחרת, גם לא מדיטציה. למה אני אומר? כי הם מתימרים להביא אותך לאין שכל, אבל זה אין שכל של משוגעים, ואני מדבר על אין שכל של חכמים.

שוב, יש אני שהוא במקרה אתה, מה זה אני? משהו. גודלו הכי קטן שאפשר, אחד חלקי אין סוף. לאני הזה יש כל מיני מחשבות, למשל אתה רואה שולחן, השולחן הוא רחוק רחוק רחוק מהאני, זאת אומרת כל הזמן מתווספת לך אינפורמציה ואז אתה רואה פה שולחן. אבל יש הרבה ערמות של אינפורמציה עד שראית את השולחן.

אתה צריך אינפורמציה של זיכרון, של חושים, של צבע, של צורה, של משמעויות - עד שבסוף אתה רואה את השולחן.

החוויה שאתה רואה שולחן נשענת על הרבה אינפורמציות.

עכשיו, אתה צריך להגיע לאינפורמציה הראשונה.

האינפורמציה הראשונה היא האני, אתה רואה את המחשבה של האני, ואתה קולט שהאני הזה נובע בגלל שאתה מבדיל בין משהו למשהו.

זה הכל עניין של מודעות. זה כמו אדם שמדמיין פילים והוא יודע שהוא מדמיין אותם.

אני מדבר על מצב כזה שאתה יודע, ואתה רואה את היווצרות המחשבה בשורשה. אתה רואה איך המחשבה נוצרת. רואה את המקום של היש והאין, ואז אתה יכול לקחת צעד אחד אחורה, ואז אתה לא רואה כלום.

גם כשאתה אומר אני, זה גם מבוסס על יש ואין. האני זה תחושה שמסתכלת על עצמה, ואז אתה קולט שבעצם כאשר אני מרגיש את עצמי, זה בגלל שאני עצמי מבדיל בין מה שאני לבין מה שלא אני. וזה עצמו מבוסס על ההבדלה בין יש לאין. ואז אתה יכול להסתכל אחד פנימה ואז אתה לא רואה כלום.

אתה לא רואה כלום בצורה מוגדרת, השכל רואה כלום.

מי מסתכל פנימה? השכל, אך הוא מסתכל עמוק לפני הבסיס של עצמו.

אתה מסתכל לפני ההגדרות של השכל. אין הגדרות בראיה הזאת.

ההגדרה הכי קרובה זה שאתה יכול להגיד, זה השכל ולא באמת ראית אותו.

כשאתה מסתכל לפני השכל, אתה גם רואה הכל, את הצורות, כי המהות לא שוללת את קיומן של הצורות.

אתה רואה את המחשבה מלפני שהיא נולדה.

ואז בסוף אתה גם לא יודע כלום, ואתה גם יודע דברים מוגדרים - זה הפירוש הכי קרוב.

בסוף אתה רואה גם הנה שולחן וכסא, וגם לא רואה שולחן וכסא. אתה לא רואה כלום.

שאלה: מה זה נותן?

שאלה: להיות מאושר במאה אחוז.

שאלה: למה?

אליעד: מה זה אכפת לך מה זה נותן? תגיד מה אתה רוצה?

שאלה: מה שאני רוצה כרגע, זה להבין את זה.

אליעד: יפה, מה שזה יתן לך שתבין את זה.

מצד ההגדרה זה יתן לך את הפטור להבין את זה. כי תבין את זה. וזה גם לא נכון, כי בסוף תרצה להבין את זה למרות שהבנת את זה.

מדובר פה על רמת מודעות אולטימטיבית, כמו שוודאי לך שאתה מחזיק את הכסא, אתה ממש חווה את ההפרדה של היש והאין. אתה ממש מרגיש, הנה אני מבדיל בין יש לאין.

כשאתה רואה שולחן אתה רואה אותו מההפרדה של היש והאין שלו. ורק אז אתה יכול לראות אותו גם בלי ההפרדה של היש והאין.

אמרתי לך בזמנו, לקחת כוס ולנתח מאיפה באה לי החוויה. תבדוק, למה אני מרגיש את זה, ולמה אני מרגיש את זה? עד שאתה ממש חווה ומרגיש שאתה מפריד בין יש לאין.

וכאשר אתה מרגיש שאתה מפריד בין יש לאין, זה כמו שאתה מגיע לגדר, כשאתה הבנת עד הסוף מה זה להפריד בין יש לאין, זה בעצם אומר שהבנת מה זה לא להפריד בין יש לאין.

שאלה: האם להרגיש זה יותר חזק מלהבין?

אליעד: אותו הדבר. אין הבדל.

שאלה: אז למה אמרת להרגיש?

אליעד: כי בשפה שלו להרגיש זה יותר מוחשי מלהבין.

האדם ממש מרגיש את ההפרדה, זאת התחושה הכי ראשונה שקיימת, התחושה הכי בסיסית היא שאני מפריד בין יש לאין. זאת התחושה הראשונה, אין תחושה לפניה. אם אתה לא מפריד בין יש לאין אז אין שום תחושה.

זוהי תחושה של 24 שעות רצוף, ואתה כל הזמן מפריד, ואי אפשר לא להפריד, זה סוג של מודעות על.

אתה בקצה האחרון של המודעות, אומר, עכשיו גיליתי שאני מפריד בין יש לאין, ואתה תופס אומץ, כי זה מפחיד, שאם לא תבדיל בין יש לאין אולי פתאום העולם יושמד.

למעשה כל החוויה של העולם, שאתה רואה מולך עולם, כל החוויה הממשית של העולם, זה בגלל שאתה מפריד בין יש לאין.

אם תפסיק להפריד בין יש לאין כולנו נעלמים.

אתה בחוויה שלך בטוח, שהמציאות בכל מקרה תהיה קיימת, אפילו אם תמות או תחיה. ואתה רק בא וזז בתוך המציאות עצמה. מבחינתך המציאות זה דבר מחויב. האם יתכן שכול מה שיש יעלם פתאום, לאן זה יכול להיעלם.

שאלה: אתה אומר שאני יוצר את זה כל רגע ורגע.

אליעד: נכון, השאלה היא מי זה אני.

אני מביא אותך לחוויה, שהדבר הכי מוחשי לך, כל המציאות הזאת שקיימת, ואפילו האופציה שהמציאות קיימת גם זה תלוי בך.

אם תפסיק להפריד בין יש לאין, אפילו האופציה שהמציאות קיימת - גם זה אין, גם זה אי אפשר לדעת.

ואפילו אם כל העולם יגיד לך שזה קיים, מבחינתך זה לא קיים.

כי אם אתה לא יודע, זה לא משנה שהם אומרים לך שזה קיים.

המחשבה נוצרת במפץ של היש והאין. זה כמו שאני לוקח אותך במכונת זמן לפני המפץ הגדול ואתה רואה איך נוצר העולם.

אני רוצה להעביר מסר, שכאשר את אומר כלום, מספיק שיש דבר אחד שלא חשבת עליו באותו רגע, זה אומר שהכלום שלך מוגדר.

כשאמרת כלום, התכוונת להרבה דברים, אבל האם התכוונת גם למילה שולחן?

שאלה: התכוונתי לדבר שיש בו הכל.

אליעד: אז הוא עדיין מוגדר. וכשאני מדבר על כלום, אני מדבר על כלום אחר.

רבי נחמן אמר פעם, אתה רואה את כל העולם, זה הכל בשביל הבחירה. המובן הפשוט הוא, האם אתה יודע למה אלוהים ברא את העולם? כדי שתהיה לך בחירה. אך מה המובן העמוק יותר? אתה יכול לבחור אם העולם יהיה קיים או לא קיים. כל העולם הזה אתה יכול לבחור האם הוא קיים או לא קיים. יש לך אופציה להגיד שהוא לא קיים. אופציה לחוות ולהרגיש את זה.

ותשאל, מי מרגיש?

שאלה: מי מרגיש?

אליעד: בסוף שתרגיש אז תבין.

עוד סיפור מרבי נחמן, הוא אמר לחסיד שלו, אתה חושב שאתה חסיד שלי, אבל יבוא יום שכול העולם יהיה נגדי ואז נראה למי אתה שייך. מה זה אומר, עד שלא הגעת למצב שכול העולם בצד אחד, ורבי נחמן בצד השני, אתה לא הבנת מה זה רבי נחמן.

אני עצמי, יום אחד נפל לי האסימון שרבי נחמן הוא בצד השני של העולם, שכל הקיום של המציאות הזאת סותר את מה שהבנתי אותו. ואז חשבתי במי אני בוחר, בעולם או במה שנראה לי יותר אמיתי? ואז בחרתי במה שנראה לי יותר אמיתי, ואז קבלתי את שניהם.

שאלה: איך ידעת מה יותר אמיתי?

אליעד: מה שהרגשתי.

שאלה: סמכת על ההרגשה שלך?

אליעד: אין לך ברירה. אתה מגיע למצב שאתה לא סומך על הרגשות שלך. יש מחויב זה לא רגש אפשרי שאתה יכול להטיל בו ספק.

שאלה: אמרת התחושה מתבוננת, יש תודעה שמתבוננת.

אליעד: מה זה תודעה? תחושה. תחושה = מחשבה = רצון זה הכל אותו דבר.

רואה = אובייקטים, לראות זה אוביקט. תחושה זה אובייקט, הכל זה אובייקט.

קשה לך להבין זאת כי זה מסודר אצלך בראש.

הכל שווה ערך.

בסוף תגיע למסקנה שכאשר אתה אומר שולחן = מהות. למרות שזה שני קצוות הפוכים. כי השולחן מוגדר והמהות לא.

שאלה: פעם חשבתי שיש הבדל בין צורה למחשבה לרצון.

אליעד: השאלה באיזה עומק. באיזה רובד של מציאות אנחנו נמצאים.

קח את כל מה שישנו, תקיף אותו בעיגול, תתחבר לתודעה של העיגול, ועכשיו זה שווה.

שאלה: למה אתה אומר שזה שווה, בעיני זה לא שווה?

אליעד: התשובה, תלוי באיזה עומק של מציאות מסתכלים. אם אתה מסתכל בצורה חיצונית אז ברור שיש הבדל ביני לבין שולחן. אך אם תקיף בעיגול את כל מה שאתה יודע, שים את העיגול בעיניים, אז אין הבדל בין הדברים. דהיינו, אני לא שולל את מה שאתה מרגיש, גם אני ביום יום חושב שיש הבדל בין גוף לתודעה וכו', אבל אני יודע שההבדל הזה הוא בעומק מסויים, אני יכול ללכת אחד אחורה ולראות שאין הבדל.

שאלה: עדיין אני לא מבין איך התחושה יכולה להתבונן.

אליעד: התחושה לא מתבוננת אלא חשה, זה הכל משחקי מילים, בשפה שלנו, לזה קוראים תחושה ולזה קוראים מתבונן, לזה קוראים מבין, ולזה קוראים מרגיש. בתכלס, זה הכל אותו הדבר, מתבונן, מרגיש, רוצה, יודע, זוכר, זה אותו הדבר, רק בעוצמות שונות.

בשפה שלנו אנו מפרידים בין חושים, מידע, מחוץ לחושים, דרך זיכרון, בעבר, בעתיד - אנחנו מבדילים. אבל אם תלך לעומק של התפיסה, אין הבדל בין - אני יכול להגיד התחושה מתבוננת, או להגיד ההתבוננות חשה, או להגיד ההתבוננות זוכרת, או זיכרון רוצה, זה אותו דבר, אין הבדל.

כשאני אומר אין הבדל, זה לא משחקי מילים. אם תבין מה זה זיכרון, תראה שזה תחושה. מה זה רצון. רצון זה גם תחושה. מה זה לדעת? לדעת זה רצון. לדעת שיש פה שולחן, זה להרגיש חיסרון מזה שאין פה שולחן.

כשאני בזמן ובמקום מסויים חסר לי את כל הדברים שהם לא שולחן, אני בעצם יודע שיש שולחן.

לדעת שיש שולחן, פירושו, כשאני יודע שפה עכשיו יש שולחן, זה אומר שאני חווה עכשיו שחסר לי את כל מה שהוא לא שולחן.

זאת אומרת שאני יכול לתאר את זה באמצעות זה שאני יודע שיש שולחן, או להגיד שאני רוצה שפה ועכשיו יהיו כל הדברים שהם לא שולחן. ואז למעשה קבלתי את זה שיש שולחן.

להגיד שאני יודע שיש משהו, זה כמו להגיד שאני רוצה את מה שהוא לא.

אפילו המילה רוצה ויודע זה אותו הדבר.

מה זה מרגיש, את מה שלא פה אני לא מרגיש, ואת מה שפה אני מרגיש. את מה שפה אני יודע, ואת מה שלא פה אני לא יודע. זה אותו הדבר.

שאלה: דברת עכשיו על בשורשו ולא בשורשו, אתה עדיין עושה הבדל.

אליעד: נכון, אתה צודק, בשפה שלנו אני חייב להגיד לך כך, אך כשתגיע לסוף זה יסתדר לך.

שאלה: ואז תפסיק לנתח?

אליעד: לא, בסוף אין אצלך הבדל בין לנתח ללא לנתח. ובו זמנית אתה לפעמים מנתח ולפעמים לא מנתח.
חיסרון תפישה על אנושית ברסלב איך לבחור הרגשת משמעות הבדל לחשוש חרדה אמת תחושה של אני מוות איך נוצרת מחשבה אין או יש אין ויש אין יש אין מיש אין שכל אנושיות אנושית גבול השכל האנושי גבולות השכל האין והיש היש והאין הפרדה הפרדה בין יש לאין השכל השכל האנושי השכל שמעל השכל יש או אין יש אין יש ואין יש מאין יש מיש להעלים להעלים את המציאות מהם גבולות השכל מחוץ לשכל מחוץ לשכל האנושי מחשבה מחשבות מעבר לשכל האנושי מעל השכל מעל השכל האנושי מעל לשכל האנושי שכל שכל אנושי שכל שמעל השכל תפישה על אנושית תפישה על שכלית
אין שכל, שכל מחוץ לשכל, שתי מחשבות בו זמנית, דבר והיפוכו, גבולות השכל האנושי, על מה אי אפשר לחשוב? מה המוח לא יכול להבין? מה זה אין שכל? מה זה מעל לשכל?
אין שכל, שכל מחוץ לשכל, שתי מחשבות בו זמנית, דבר והיפוכו, גבולות השכל האנושי, על מה אי אפשר לחשוב? מה המוח לא יכול להבין? מה זה אין שכל? מה זה מעל לשכל?
אין שכל, שכל מחוץ לשכל, שתי מחשבות בו זמנית, דבר והיפוכו, גבולות השכל האנושי, על מה אי אפשר לחשוב? מה המוח לא יכול להבין? מה זה אין שכל? מה זה מעל לשכל? האם ניתן לחשוב על שני דברים הפוכים בו זמנית? הנושא המרכזי של ההרצאה של אליעד ... באותה שנייה ממש לזהות אותה כלבנה. זה בהכרח נעשה ברגעים עוקבים ולא באמת באותו רגע. האם יש מציאות של אין שכל או מעל לשכל? אליעד מתייחס גם למונחים אין שכל ומעל לשכל. לדבריו, כאשר אדם אומר שאין לו שכל או שהוא נמצא מעל לשכל, הוא עדיין משתמש בשכל כדי ... יש עדיין שכל. להגיד אתה לא קיים זה עדיין להשתמש בשכל ובחשיבה לוגית, ולכן אין זה באמת מצב של אין שכל. הוא טוען שמצב של אין שכל באמת הוא מצב שאין בו אפילו קיום של רעיונות או מחשבות, מצב שבו לא ניתן לדבר או לתאר אותו, ... אליעד מדמה זאת לתמונה שמונחות עליה אלפי תמונות אחרות, עד שלא ניתן לראות שום תמונה מוגדרת. זאת המשמעות של אין שכל - מצב שבו ההגדרות וההבחנות מתבטלות לחלוטין. אליעד מדגיש שזה המצב העמוק ביותר של התודעה, מצב של אין הבדל ... מוחלטת בין כל הדברים, וההבדלים נעלמים לחלוטין. האם אפשר לחשוב על שני הפכים בו זמנית? מה זה מצב של אין שכל? גבולות השכל האנושי לחשוב דבר והיפוכו בו זמנית מה זה מעל לשכל?
אין שכל, מעל השכל האנושי, לחשוב מחוץ לשכל, לחיות בלי שכל, לחיות את ההפכים, להרגיש דבר והיפוכו, מה קורה בסוף המשחק? חוסר היגיון, להטיל ספק בכל דבר, ההפך של כל דבר
אין שכל, מעל השכל האנושי, לחשוב מחוץ לשכל, לחיות בלי שכל, לחיות את ההפכים, להרגיש דבר והיפוכו, מה קורה בסוף המשחק? חוסר היגיון, להטיל ספק בכל דבר, ההפך של כל דבר
אין שכל, מעל השכל האנושי, לחשוב מחוץ לשכל, לחיות בלי שכל, לחיות את ההפכים, להרגיש דבר והיפוכו, מה קורה בסוף המשחק? חוסר היגיון, להטיל ספק בכל דבר, ההפך של כל דבר מה המשמעות של אין שכל וכיצד מגיעים אליו? אין שכל פירושו מצב שבו האדם יוצא מעבר להבנה הרגילה והאנושית של המציאות. אליעד כהן מסביר שמצב זה מתרחש כאשר האדם ... הם בעצם אותו הדבר. זוהי ראייה עמוקה יותר, שנמצאת מעבר להגדרות המקובלות של השכל האנושי, ולכן מצב זה נקרא אין שכל. אליעד מדגיש שללא שכל אי אפשר אפילו להגדיר מצב של שכל. כלומר, רק באמצעות השכל ניתן להבחין בכך שיש ... כאשר האדם חושב שיש לו שכל וגם שאין לו שכל בו זמנית, זוהי אינדיקציה לכך שהוא נמצא במצב של אין שכל. אליעד מתאר שהמצב הזה הוא מעבר להיגיון, ולכן לא ניתן אפילו לשאול שאלות רגילות כמו איך זה ייתכן? או מה המשמעות של המצב הזה?. אלו שאלות שנשאלות מתוך השכל, ולכן במצב שבו אין שכל - אין לשאלות אלה מקום. כיצד אפשר לראות דבר והיפוכו כאמת אחת? כדי להגיע למצב של ראיית דבר והיפוכו ... זו הדרך שבה האדם מתקרב למצב שבו הוא רואה את ההפכים באופן ברור ושווה. מה קורה כשמגיעים למצב של אין שכל? אליעד מתאר את המצב של אין שכל כסוף המשחק. במצב זה אין יותר מה לחפש, כי האדם מגיע למצב של הבנה מוחלטת שכל האפשרויות קיימות בו ... שאין זה מצב שניתן להבין בצורה הגיונית רגילה, כי השכל הרגיל דורש הפרדה והבחנה בין מצבים שונים. במצב של אין שכל, ההבחנות האלו נעלמות לגמרי. מה הקושי בלהבין את מצב אין שכל? הקושי המרכזי בהבנת המצב של אין שכל, לפי אליעד, הוא שהאדם מנסה להבין את המצב הזה באמצעות הכלי הלא מתאים - השכל האנושי. השכל תמיד מנסה למצוא היגיון וסדר, ואילו מצב של אין שכל הוא ההפך מכך - מצב של חוסר סדר וחוסר היגיון מוחלט. לכן, ככל שאדם ינסה יותר להבין את זה ... שאלות מהסוג איך זה ייתכן? או האם זה באמת קיים?, מכיוון שהשאלות האלה נובעות מהיגיון ומסדר, בעוד שהמצב של אין שכל נמצא מעבר להיגיון ולסדר. שאלות הגיוניות אלו מאבדות כל משמעות. איך בפועל מגיעים למצב של אין שכל? הדרך להגיע בפועל למצב הזה היא על ידי הטלת ספק מתמדת בכל דבר. אליעד ממליץ על שיטה ברורה ופשוטה, ... עד שהוא מגיע לנקודה שבה הוא כבר לא יכול להאמין לשום דבר באופן מוחלט. זו הנקודה שבה הוא נמצא באין שכל. מה התוצאה של חיים באין שכל? התוצאה של חיים במצב של אין שכל היא שחרור מוחלט מכל הסבל והחיפוש האנושי. האדם מפסיק לחפש הגדרות ומשמעות, כיוון שהוא רואה שכל הגדרה קיימת יחד ... צורה של התניה שכלית. האדם חי באופן מלא, בלי להיות מוגבל על ידי תפיסות או אמונות כלשהן. מה זה אין שכל? איך לחיות את ההפכים? כיצד לחשוב מחוץ לשכל? מה קורה בסוף המשחק הרוחני? איך להטיל ספק בכל דבר? האם ...
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל?
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל? וכאן נבאר ... הוא שיש בעולם שלנו שני כוחות. והכוח הראשון הוא השכל והכוח השני הוא העדר השכל / חוסר השכל / אין שכל. ושני הכוחות האלו מתקיימים זה לצד זה במציאות שלנו. כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את הכל, את השכל ואת ... לחכם הגדול ביותר, הוא רק כמות ועוצמת השימוש בשכל האנושי. אבל יש גם חוסר שכל / העדר שכל / אין שכל. וחוסר השכל הוא לא מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, אלא הוא חוסר שכל אמיתי בשלמות. דהיינו, סוג שכל ... כי בנוסף השכל גם מאפשר לאדם לחזות מראש בעיות אפשריות. וממילא האדם מגדיל את כמות הדאגות שלו. ולכן כאשר אין שכל אין דאגות. כי האדם לא מספיק חכם להבין שמרמים אותו ושרע לו. וגם הטיפש גם הוא סובל. אלא שעוצמת ... יותר. כי כל זמן שיש רצון, יש סבל. ולכולם יש רצון. אלא שיש גם צד שני למטבע, והוא שאם אין שכל, אין גם עוצמה של אושר. כי כאשר אדם חכם משיג איזו מטרה חשובה, הוא הרבה יותר מאושר מאשר אדם ... האנושי של האדם, מחובר יותר לשכל שיש מעל לשכל, כך האדם מאושר יותר ולהפך. ויש גם את המצב שבו אין שכל אין דאגות בכלל. כי כפי שאמרנו, גם כאשר אין שכל, עדיין יש קצת דאגות, כל זמן שיש רצון עצמי. ובנוסף, כאשר אין שכל, אין דאגות, אבל גם אין אושר ושמחה גדולים. אבל יש מצב שבו אין שכל אין דאגות, אבל יש אושר גדול. וזה כאשר האדם מקשר את השכל האנושי שלו אל השכל שיש מעל לשכל. ... שיש בכל דבר, שבאה לידי ביטוי בנפרדות שבה השכל האנושי חושב. ואז ורק אז האדם בעצם נמצא במדרגה שבה אין שכל אין דאגות, ושבה יש גם אושר אמיתי. כי אז האדם נהנה משני העולמות. כי אז האדם מכיל בתוכו גם ...
השכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעון
השכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעון מה הקשר בין האדם לשכל שלו? אנשים רבים חושבים שהם והשכל שלהם הם דברים נפרדים. אליעד ... שהניסיון לצאת מחוץ לשכל שלך הוא בעצם פעולה שכלית בפני עצמה, ולכן לא באמת יוצאת מהשכל. מה קורה כאשר אין שכל בכלל? אליעד מסביר שאם אין שכל, אין בעצם חוויות כלל, לא טובות ולא רעות. האדם לא יכול לדעת שום דבר, כיוון שכל ידע וכל הבחנה ... שלא תוכל לדעת מה קיים ומה לא, אלא שגם לא תחווה שום דבר באופן מוחלט. מה ההבדל בין שכל לאין שכל? אליעד מתייחס לכך שיש למעשה שתי דרכים או שני מצבים לקלוט את המציאות: מצב של שכל, שבו יש לך הפרדה ברורה בין דברים (יש - אין, טוב - רע), ומצב של אין שכל, שבו אין הפרדות ואין חוויה של כלום. אבל אליעד מוסיף שיש מצב נוסף שלישי, מקיף יותר, שבו אין הבדל ... שום שאלה, אין שום בעיה ואין שום פחד. מה ההבדל בין המצב הזה לתוהו ובוהו? אליעד מבהיר שמצב של אין שכל שונה לחלוטין מתוהו ובוהו. בתוהו ובוהו ישנן ישויות נפרדות ומעורבבות ללא סדר. לעומת זאת, במצב של אין שכל, לא קיימות ישויות בכלל, לא מסודרות ולא לא - מסודרות. מדובר במצב טהור של כלום, שבו אין חוויות כלל. ...
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר?
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר?
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר? מה הקשר בין שכל לבין אושר? אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית, מהו הקשר בין השכל לבין האושר, תוך שימוש במשפט המוכר אין שכל אין דאגות. משפט זה, לדברי אליעד כהן, נחשב לאחד המשפטים המפורסמים ביותר בעולם, והוא מכיל חלק מסוים של אמת ... שהוא מחליט לוותר עליו לגמרי. רק בצורה כזאת, הוא יכול להגיע לתחושת אושר אמיתית ולחיים שלמים ללא סבל מיותר. אין שכל אין דאגות? איך להיות מאושר באמת? למה אני סובל? איך להתמודד עם חרדות? מהי שלמות פנימית? להבין את המציאות או לוותר? הקשר שבין השכל לבין האושר. האם אין שכל אין דאגות? מהי האמת? ועוד. נדבר כאן על הקשר שיש בין שכל לבין אושר, מה הקשר שבין שכל לבין אושר? אחד המשפטים הגדולים בעולם, אין שכל אין דאגות ואחד השקרים הגדולים בעולם שיש בו מן האמת, שלמי שאין שכל אין לו דאגות. ויש קשר בין שכל ואושר. בדיוק כמו שיש קשר לבין אושר ואין שכל. ולא בזה תלוי האושר לא משנה אם יש או אין לך שכל, האושר תלוי בשילוב של השכל וחוסר השכל, ... כמציאות אינה מוטרדת ממשהו. והאושר אינו או יש שכל או לא, אלא שהסבל של האדם הוא בגלל התגוששות השכל ואין שכל. ומי שיתבונן, למי שאין שכל בכלל, הוא מאושר, כי הוא לא מבין. ואם היה מבין את המציאות בשלמות, גם אז לא היו לו שום ... אז זה אומר לא להיות מוטרד ממה שיהיה מחר, ולא לשאול שאלות, ולא לדאוג מכלום, כי אין ממה, כאשר שאין שכל. או שתנסה עם השכל להבין עד הסוף. ויש להבין שהאושר אינו תלוי בשום דבר, כי באושר יש גם דבר ...
אין שכל, הדרך הקצרה ביותר, אל תחפש את האמת, אל תנסה להבין את המציאות
אין שכל, הדרך הקצרה ביותר, אל תחפש את האמת, אל תנסה להבין את המציאות
אין שכל, הדרך הקצרה ביותר, אל תחפש את האמת, אל תנסה להבין את המציאות מהי הדרך הקצרה ביותר להבנת המציאות? ההרצאה עוסקת ברעיון של אין שכל כדרך להבנת המציאות בצורה הקצרה ביותר. אליעד כהן מציג את הרעיון שהשימוש בשכל הוא מקור הבעיות של האדם, וכי ... לחיות בשלווה. מה קורה כשאדם משחרר את עצמו מהשכל? כאשר אדם משחרר את עצמו מהשכל, הוא מגיע למצב של אין שכל, כלומר, הוא כבר לא מחפש סיבות והסברים לכל דבר, אלא פשוט מקבל את המציאות ללא התנגדות. זהו מצב של ... איך להשתחרר מהסבל? מה קורה כשמפסיקים להבין את המציאות? מהי הדרך הקצרה ביותר להבנת המציאות? ההרצאה עוסקת ברעיון של אין שכל כדרך להבנת המציאות בצורה הקצרה ביותר. אליעד כהן מציג את הרעיון שהשימוש בשכל הוא מקור הבעיות של האדם, וכי ... לחיות בשלווה. מה קורה כשאדם משחרר את עצמו מהשכל? כאשר אדם משחרר את עצמו מהשכל, הוא מגיע למצב של אין שכל, כלומר, הוא כבר לא מחפש סיבות והסברים לכל דבר, אלא פשוט מקבל את המציאות ללא התנגדות. זהו מצב של ...
מניפולציות, אנשים מניפולטורים, להאמין לשקרים של עצמך, מניפולציות על אנשים, לשקר אנשים אחרים, לשקר את עצמך, שקר עצמי, מניפולציה עצמית, אין שכל אין דאגות, לעשות מניפולציות
מניפולציות, אנשים מניפולטורים, להאמין לשקרים של עצמך, מניפולציות על אנשים, לשקר אנשים אחרים, לשקר את עצמך, שקר עצמי, מניפולציה עצמית, אין שכל אין דאגות, לעשות מניפולציות
... אנשים מניפולטורים, להאמין לשקרים של עצמך, מניפולציות על אנשים, לשקר אנשים אחרים, לשקר את עצמך, שקר עצמי, מניפולציה עצמית, אין שכל אין דאגות, לעשות מניפולציות האם אנשים מניפולטורים משקרים גם את עצמם? אליעד כהן מסביר על הקשר בין מניפולציות שאנשים ... כל כך עמוקה, שהיא נראית טיפשית ומופרכת. האם אנשים טיפשים סובלים פחות? נושא נוסף שעולה בשיחה הוא המשפט המוכר: אין שכל אין דאגות. אליעד מסביר שרבים חושבים שאנשים טיפשים סובלים פחות כי הם לא מבינים את עומק הדברים ולכן יש ... אותה אתה יכול לשקר כמה שאתה רוצה. ש: אבל דווקא אומרים שהאמת היא דווקא אומרים יש את המשפט הזה אין שכל אין דאגות נראה לי שזה. אליעד: למה מתי אין שכל כשאתה יודע את האמת אם תדע את האמת לא יהיה שכל. ש: כשאתה יודע? אליעד: נכון מה חשבת. ש: כלומר, כשאין שכל אין דאגות אומרים שלאנשים טיפשים יש פחות דאגות. אליעד: מה אתה חושב שהאמת זה דבר חכם? ש: אם זה ... שהם בכל מקרה בשורה התחתונה הדבר הכי חכם הוא כל כך חכם שהוא כבר נראה מטופש וכשתבין אותו אז אין שכל ואין דאגות. אתה הבנת? ש1: את השורה האחרונה את המשפט האחרון לא כל כך. ש2: כי הדבר הכי אמיתי ...
כעס בחיק כסילים ינוח, מהי חוכמה? מהי טיפשות? איך נוצר כעס? איך נוצרת שמחה? שלמה המלך, החכם באדם, שפת החיות, אין שכל אין דאגות
כעס בחיק כסילים ינוח, מהי חוכמה? מהי טיפשות? איך נוצר כעס? איך נוצרת שמחה? שלמה המלך, החכם באדם, שפת החיות, אין שכל אין דאגות
... בחיק כסילים ינוח, מהי חוכמה? מהי טיפשות? איך נוצר כעס? איך נוצרת שמחה? שלמה המלך, החכם באדם, שפת החיות, אין שכל אין דאגות מדוע שלמה המלך אמר כעס בחיק כסילים ינוח? שלמה המלך, המכונה החכם באדם, כתב את המשפט כעס ... להיות. אם אין לאדם כל יכולת להתרגז, הוא גם לא יחוש את ההקלה כשדברים מסתדרים לטובתו. מה המשמעות של אין שכל אין דאגות? אליעד מתייחס גם לאמירה הידועה אין שכל אין דאגות. אדם חסר שכל לכאורה חופשי מדאגות, משום שאין לו את המודעות לבעיות שעלולות להטריד אותו. ככל שיש ... שנותנים להן. איך להתמודד עם כעס? מהי טיפשות ומהי חוכמה? מה הפירוש של כעס בחיק כסילים ינוח? מה הכוונה אין שכל אין דאגות? שלמה המלך ושפת החיות
אין שכל אין דאגות - מתי ולמה?
אין שכל אין דאגות - מתי ולמה? כי השכל, מפריד בין טוב לבין רע. וכאשר יש הפרדה, בין טוב לבין רע, ... כי מהות השכל, היא אי היכולת להכיל דבר והיפוכו בבת אחת. והשכל מונע את תפישת המציאות שהכל אחד. וכאשר אין שכל בכלל, אז ורק אז אין הפרדה בין יש לבין אין, ואין רצון, ואין טוב ורע, ויש טוב אמיתי. וכיוב ... דבר ועל התכלית ועל הסיבה של כל דבר, הוא רואה שהכל אחד ממש, והיש והאין מתאחדים אצלו. וגם אז אין שכל של נפרדות, ואין דאגות. והטועים חושבים, שהמשוגעים אין להם דאגות. אבל גם למשוגע יש רצון, וגם הוא יש לו ...
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום איך אפשר לדעת את מה שאינו ניתן לידיעה? אליעד כהן מסביר בהרצאה באופן מפורט ... הוא בו - זמנית גם תודעה בעלת שכל וגם מהות בסיסית חסרת שכל שקדמה לתודעה. הוא מדגיש שהמצב של אין שכל אינו מצב שבו האדם נמצא ומודע לכך באמצעות שכלו. זהו מצב של הימצאות ללא מודעות שכלית. אליעד מסביר שכאשר ... - מצב לפני המודעות וההגדרות העצמיות, לפני הידיעה של אני ולא אני. איך אדם יודע שהוא נמצא במצב של אין שכל? אליעד מציג שאלה נוספת: איך האדם בכלל יכול לדעת שהוא נמצא במצב של חוסר שכל או חוסר מודעות? התשובה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מעל השכל האנושי, מחוץ לשכל האנושי, איך נוצרת מחשבה? הפרדה בין יש לאין, להעלים את המציאות, גבול השכל האנושי, תפישה על אנושית, תפישה על שכלית, אין שכל, שכל שמעל השכל
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אין שכל, איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפרש חלומות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם גירושין? איך לשנות תכונות אופי? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לקבל החלטות? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: אין שכל, איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מי ברא את אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם באמת הכל לטובה? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות מאושר? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת? האם אפשר לדעת הכל? למה לא להתאבד? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא יועץ טיפולי, אימון אישי לבני נוער, יועץ פילוסופי בנושאי אין שכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2500 שניות - עכשיו 03_09_2025 השעה 08:21:58 - wesi1