אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מהם גבולות השכל? ✔מעל השכל האנושי, מחוץ לשכל האנושי, איך נוצרת מחשבה? הפרדה בין יש לאין, להעלים את המציאות, גבול השכל האנושי, תפישה על אנושית,...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
40:21מעל השכל האנושי, מחוץ לשכל האנושי, איך נוצרת מחשבה? הפרדה בין יש לאין, להעלים את המציאות, גבול השכל האנושי, תפישה על אנושית, תפישה על שכלית, אין שכל, שכל שמעל השכל
מהי הדרך לראות את המציאות בלי להשתמש בשכל?

האם אפשר להבין את מה שאנחנו רואים, כמו שולחן, מבלי להסתמך על השכל? זהו אתגר מעמיק שמעלה אליעד כהן, ומסביר כיצד ניתן להבחין במחשבות ובתחושות בצורה שונה ממה שאנו רגילים לעשות ביום - יום. כשרואים שולחן, השכל מקטלג אותו כ"יש", אך למעשה, כדי להבין איך זה קורה, עלינו לחקור את מקור המחשבה. החושים קולטים פוטונים, המוח מעבד אותם, והתודעה שלנו מאמינה לכל זאת. ברגע שמבינים את ההפרדה הזו בין יש לאין, אפשר לראות את המציאות בצורה שונה, מבלי להיתפס לגבולות השכל.

מהו מקור המחשבה וכיצד ניתן לחקור אותו?

איך אפשר לפרק מחשבה עד למקור שלה? אליעד מציע גישה שמבוססת על חקירה פנימית, שבה אנו "פולטים חור" בתוך המחשבה ומביטים בה עד שמגיעים לשורש שלה. לדוגמה, כאשר אנו זוכרים משהו, חשוב להבין מהו המקור שמחייה את הזיכרון. כל מחשבה, תחושה ורצון מבוססים על הבחנה בין יש לאין. ברגע שמבינים זאת, אפשר לראות את המציאות דרך ההבחנה הזו, ולפני השכל. זהו שלב שבו התודעה מתחילה לחוות את הדברים בצורה שונה, מעין חוויה של "אין שכל של חכמים", שבה אין הגדרה נוקשה למציאות.

הקשר בין "אני" לבין ההבחנה בין יש לאין

מהו ה"אני"? אליעד טוען שה"אני" הוא נקודה קטנה, שממנה יוצאת כמות עצומה של מידע. כדי להבין את קיומו של דבר, כמו שולחן, צריך עיבוד של אינפורמציה: זיכרון, צבע, צורה, תחושות ועוד. כל המחשבות, תחושות ורצונות שלנו נובעים מההבחנה בין יש לאין. חקר "אני" מוביל אותנו להבנה של איך אנחנו מבדילים בין קיים לבין לא קיים, וכיצד כל תפיסה או מחשבה מתקיימת על בסיס ההבדלה הזו.

מהי מטרת מדיטציה וכיצד היא שונה מהבנת ההפרדה?

האם מדיטציה יכולה להוביל אותנו להבנה של "אין שכל"? אליעד טוען כי מדיטציה רגילה אינה מספיקה, כי היא בדרך כלל מנותקת מחקירה שכלית עמוקה. מדיטציה עשויה לכבות את השכל באופן חלקי, אך לא מתוך הבנת המקור של המחשבות. ההבנה הזו מגיעה רק דרך חקירה מעמיקה של ההפרדה בין יש לאין, שמאפשרת לאדם לקחת צעד אחורה ולראות את הדברים כפי שהם, בלי להפריד בין היש לאין.

כיצד הצורות והמהות מתקיימות בו זמנית?

מה קורה כשמבחינים בשולחן אך בו זמנית לא מבחינים בו? אליעד מסביר שכאשר חודרים להבנה עמוקה, מתחילים לחוות את המציאות בצורה דו - כיוונית: מצד אחד, החושים והמוח קולטים ומפרשים את הצורות, אך מצד שני, אין יותר אחיזה בהגדרה הנוקשה של הדברים. ניתן לראות את הצורה מבלי להאמין במציאותה כפי שהיא נתפסת על ידי השכל.

איך לחקור את החוויה של ראיית שולחן?

כיצד אפשר לפרק את החוויה של ראיית שולחן? אליעד מציע לקחת חפץ כמו שולחן או כוס ולבדוק את כל רכיבי החוויה: מה אני רואה? מה החושים המעורבים? מה הצבע, הצורה והמשמעות שלי? המשך החקירה יכול להוביל להבנה עמוקה של ההפרדה בין יש לאין, שמביאה להכרה בכך שכולה מבוססת על הבחנה זו.

האם תחושה שונה מהבנה?

האם יש הבדל בין להרגיש ולהבין? אליעד טוען כי בסופו של דבר, אין הבדל מהותי בין תחושה להבנה, כי כל אחד מהם הוא ביטוי לאותו תהליך פנימי. כך, גם אם נרגיש או נבין, אנחנו למעשה חווים את אותו תהליך פנימי של חקירה והבחנה.

מהם תוצאות החקירה העמוקה?

אליעד מסביר שבסופו של דבר, חקירה כזו עשויה להוביל לאושר מוחלט, כי כשמפסיקים להיאחז בהפרדה בין יש לאין, משוחררים מהגדרות נוקשות של מהות המציאות. מצד אחד, אנו ממשיכים לראות ולהבין את הדברים, אך מצד שני, מבינים שאין שום חובת תפיסה נוקשה של המציאות כפי שהיא נתפסת בדרך כלל.

האם כל הדברים זהים ברובד העמוק?

מהו הקשר בין צורה, מחשבה ורצון? אליעד מסביר שברובד העמוק של המציאות, אין הבדל בין הצורות, המחשבות והרצונות. כל אחת מהן היא רק לבוש שונה לאותה מהות של תודעה. בסופו של דבר, כל אלה הם ביטויים שונים לאותו תהליך פנימי של הבחנה בין יש לאין.

האם באמת מפסיקים לנתח את הדברים?

אם הכל אחד, למה להמשיך לנתח? אליעד טוען שכאשר ההבנה עמוקה מספיק, לא משנה אם מנתחים או לא. אנו יכולים לפעול בניתוח כפי שעשינו קודם, ועדיין להיות מודעים לכך שאין הבדל בין ניתוח לבין חוויה בלתי נפרדת מהמציאות.

מה התועלת בחוויה הזו?

האם החוויה הזו קשורה לאושר מוחלט? אליעד טוען כי חוויה כזו פותחת את הדרך לאושר, כי היא מאפשרת להבין שההפרדה בין יש לאין לא רק מעצבת את תפיסתנו את המציאות, אלא גם מאפשרת לנו לחוות את העולם באופן חופשי יותר, בלי פחד מהשפעתן של הגדרות נוקשות.
איך אפשר להתבונן בשולחן בלי להשתמש בשכל? שאלה מעמיקה שפותחת את הדרך

שאלה: מהי המשמעות של לראות שולחן מול העיניים, והאם אפשר להבין את הדבר הזה בלי להסתמך לגמרי על השכל?

תשובה: כאשר מסתכלים על שולחן ורואים אותו כמציאות מוחשית, מתחיל להתעורר חיפוש פנימי: מאיפה הגיעה המחשבה הזאת שיש מולנו שולחן? מדוע אנחנו רואים אותו בצורה מסוימת? הרעיון הוא להעמיק לתוך הרצף שדרכו נוצרת הידיעה על קיומו של שולחן: החושים קולטים מידע על פוטונים, המוח מפרש את המידע לכדי תמונה, התודעה מאמינה באותה תמונה, וכך נוצרות ההבחנות שלנו על מה שקיים ומה שאיננו. אם ממשיכים לחקור פנימה לעומק, אפשר להגיע לשלב הראשון שבו נוצרת ההפרדה בין יש לאין. בנקודה הזאת, מבינים שיש אפשרות לחוות את הדברים ללא שימוש מלא בשכל המגדיר את היש והאין.

שאלה: כיצד מתקדמים בתהליך עד שרואים את מקור המחשבה?

תשובה: אפשר לדמות זאת לחדירה שכבתית לתוך מחשבות. מסתכלים על מחשבה, "פוערים בה חור" וחודרים דרכה פנימה, עד שמגיעים למקור הכי עמוק שלה. זו פעולה שבה שמים לב לכל מה שמוליד את המחשבה, למשל הזיכרון של ראיית שולחן, מנין נוצרה הידיעה על שולחן, איך היא קיבלה חיים? וכאשר מסתכלים לעומק בכל מחשבה, תחושה או רצון (כולל תחושת ה"אני"), רואים שבסופו של דבר הכל מבוסס על ההפרדה בין יש לאין. ברגע שרואים את ההפרדה הזאת בצורה גלויה, אפשר לעשות צעד אחד אחורה ולראות את המציאות בלי להפריד בין יש לאין. זהו שלב שנקרא "אין שכל של חכמים", משום שהוא מגיע ממודעות עמוקה, ולא מאי - שפיות.

מהו ה"אני" וכיצד הוא מתקשר להבחנה בין יש לאין?

שאלה: מה בדיוק קורה כשמרגישים "אני"?

תשובה: ה"אני" הוא נקודה, גודל קטן לאינסוף, שממנו יוצאת כמות עצומה של מידע. כדי להגדיר משהו כדבר מוחשי כמו שולחן, צריך שכבה על שכבה של אינפורמציה: זיכרון, צבע, צורה, תחושות, משמעויות ועוד. ה"אני" הבסיסי מתהווה ברגע שיש הבחנה כלשהי בין משהו למשהו אחר, כלומר, בין יש לאין. כאשר חוקרים את מקור ה"אני", רואים שזה נובע מהעובדה שקיימת הפרדה כללית בין קיים ללא קיים.

שאלה: איך זה קשור לתחושה?

תשובה: זו שאלה על מודעות. כמו שאדם מדמיין פילים ויודע בו - זמנית שהוא מדמיין, כך גם אפשר להגיע למצב תודעתי שבו רואים כיצד נוצרת כל מחשבה או רצון. ברגע שרואים שהכל מבוסס על הפרדה בין יש לאין, אפשר "לשחרר" את ההפרדה הזאת. זה לא מעלים את הצורות במציאות, אלא נותן אפשרות לבחור אם לראותן כקיימות או לא קיימות בו - זמנית.

מדוע מדיטציה רגילה לא מובילה לאותה תוצאה?

שאלה: האם מדיטציה היא דרך לכך?

תשובה: אין דרך אחרת להגיע לנקודה של "אין שכל" מלבד כניסה פנימית להבנת ההפרדה בין יש לאין. מדיטציה רגילה עשויה להביא לכיבוי שכל, אבל באופן חלקי ולא מתוך חקירה שכלית עמוקה, ולכן היא נקראת "אין שכל של משוגעים". כאן, הכוונה היא להגיע ל"אין שכל" מתוך חקירה שכלית חדה, שמגלה כיצד המחשבות מתחילות בהפרדה בין יש לאין, ואז מאפשרת לקחת צעד אחורה ממנה.

כיצד הצורות והמהות מתקיימות יחד?

שאלה: מה קורה כשעדיין רואים שולחן וכסא, אך בו - זמנית לא רואים אותם?

תשובה: כשמגיעים להבנה העמוקה, נוצרת חוויה דו - כיוונית: מצד אחד החושים והמוח עדיין קולטים ומפרשים, ומצד שני אין יותר אחיזה בהפרדה המחייבת לומר "זה שולחן, וזה ודאי." אפשר לראות שיש צורות, אבל גם לחוות שהן לא קיימות בהגדרה נוקשה, כי מבינים את המקור שלהן. זה לשלב שבו "גם יודעים דברים מוגדרים, וגם לא יודעים כלום."

איך החקירה המעשית מתבצעת?

שאלה: כיצד בפועל אפשר לפרק חוויה של שולחן?

תשובה: לוקחים חפץ כמו כוס או שולחן, ובודקים שלב אחר שלב: מה אני רואה? למה אני רואה את זה? אילו חושים מעורבים? מה הצבע והצורה? מה המשמעות שלי לאותו חפץ? ממשיכים עד שמגיעים לחוויה עמוקה: "אני זה שמפריד בין יש לאין, וכך נוצרה ההבנה על שולחן." כשמבינים את זה עד הקצה, קולטים גם את ההיפך הגמור של ההפרדה, כלומר, שאין שום הפרדה.

שאלה: האם זה אומר להרגיש במקום להבין?

תשובה: אין באמת הבדל בין להרגיש ולהבין. הכל תלוי בשפה. יש כאלה שבשבילם "להרגיש" אומר משהו מוחשי יותר מ"להבין", ולכן משתמשים לעתים במילה "להרגיש" כדי להמחיש חוויה עמוקה. אבל בסופו של דבר, להרגיש ולהבין הם ביטויים שונים לאותה פעולה פנימית.

מה קורה ב - 24 שעות של מודעות על?

שאלה: האם ההפרדה בין יש לאין מתרחשת כל הזמן?

תשובה: כן. באופן בסיסי, אנחנו כל הזמן מפרידים, אפילו בלי לשים לב. ההפרדה הזאת יוצרת את העולם שחווים: שולחן, אנשים, צבעים, קולות ועוד. כשמגיעים למודעות על, מתחילים לחוות במקביל את פעולת ההפרדה עצמה, ומבינים עד כמה היא קריטית לקיום החוויה. יש חשש שאם תחדל ההפרדה, העולם כולו יושמד או יתפוגג, כי הבנת העולם תלויה בקיום ההפרדות בין דברים.

שאלה: אז אולי העולם תמיד יישאר וקיים בלי קשר אלינו?

תשובה: מה שמתגלה הוא שגם עצם האפשרות של קיום מציאות מחוץ לתודעה תלויה בהבחנה בין יש לאין. אם מפסיקים להפריד, גם ההנחה שהעולם ממשיך להתקיים מתערערת. מכאן הופכת החוויה למשהו עמוק מאוד, שבו גם מושג המציאות ככלל תלוי בשאלה אם מפרידים בין יש לאין.

הקשר לרבי נחמן ושאלת הבחירה אם העולם קיים

שאלה: מהו המסר העמוק לגבי בחירה?

תשובה: לפי רבי נחמן, כל העולם נברא לכאורה כדי שתהיה בחירה. בפירוש העמוק, אפשר לבחור אם העולם יתקיים או לא. כלומר, ניתן לחוות שהעולם לא קיים באמת ולהרגיש את זה בעוצמה ממשית. ואם נשאל מי בכלל מרגיש זאת, התשובה היא שרק מי שחווה את ההפרדה יכול להבין עד כמה הכל תלוי בה.

שאלה: איך יודעים מה באמת אמיתי?

תשובה: יש נקודה שבה אין יותר על מי לסמוך חוץ מעל התחושה העמוקה ביותר. כשמגיעים למצבים שבהם כל המציאות ומולה הבנה אחרת לחלוטין, נשארת רק הבחירה באותה אמת פנימית שגדולה מכל הבטחה חיצונית. באותה נקודה מגלים שמי שמוכן לבחור באמת, מקבל גם אותה וגם את המציאות כולה בו - זמנית.

זה נשמע כמו רמות עומק שונות של תפיסה

שאלה: למה הכוונה כשטוענים שצורה, מחשבה ורצון הם אותו הדבר?

תשובה: כשמביטים ברובד החיצוני, יש הבדל בין "אני זוכר", "אני חושב", "אני מרגיש" ו"אני רוצה". אבל לעומק, כל הפעולות הללו הן לבוש שונה לאותה מהות של תודעה. להבדיל, זו רק שפה שבה מבחינים בין זיכרון לרצון ובין ידיעה ותחושה. אך ברובד העמוק, הכל זה אובייקט של חוויה בתוך אותה תודעה כוללת, ואין באמת הבדל מהותי ביניהם.

שאלה: אז למה בכל זאת מרגישים הבדל?

תשובה: תלוי ברמת התפיסה. בעולם היום - יומי מפרידים ומוגדרים: זיכרון שייך לעבר, רצון לעתיד, ידיעה להווה, וצורה היא אובייקט נפרד. אבל ככל שחודרים לעומק, הכל מתלכד לרמה שבה אין סתירה בין הידיעה שאתה רואה שולחן, לבין החוויה שהשולחן הוא רצון, או שהשולחן שווה ערך לכל מחשבה ורצון אחרים.

האם בסוף מפסיקים לנתח את הדברים?

שאלה: אם הכל אחד, למה להמשיך לנתח?

תשובה: בסוף, כשההפרדה לא קיימת באופן כובל, ממילא אין הבדל בין לנתח לבין לא לנתח. אפשר לעסוק בניתוח מציאות כפי שרגילים, ועדיין להיות בתודעה שאין בה הפרדה. אין כפייה פנימית לראות שולחן כשולחן, אבל מצד שני אין מניעה לחוות אותו כשולחן. כך פועלים בשני המצבים במקביל: מודעים להפרדה ופועלים בתוכה, וגם מודעים לאפשרות שאין הבדל אמיתי בין יש לאין.

מה התועלת בחוויה הזאת?

שאלה: איך זה קשור לאושר מוחלט?

תשובה: מי שרוצה להבין את הכל ולחוות את העומק, מגלה שהדרך היחידה היא לגלות את השורש של כל מחשבה וקיום. כאשר חווים את הדברים משם, מתחדשת החוויה של אושר מלא, משום שאין יותר חרדה מהיש או מהאין, ואין הגבלה של ההגדרות המוכרות. מצד אחד ממשיכים לחיות כרגיל, לראות שולחן ולדבר עם אנשים, ומצד שני מבינים ששום דבר לא באמת מחייב, ושאפשר לבחור אם לראות או לא לראות, אם להפריד או לא להפריד.

שאלה: ואם מישהו רק רוצה להבין קצת?

תשובה: כאשר רוצים להבין, עצם העמקת החקירה מגלה את השורשים של ההבנות. מי שמגיע עד הסוף, ימצא שהוא גם מתעניין עוד ועוד גם לאחר שהבין, כי הדבר עצמו הופך להיות המקום של חוויה אינסופית.

שאלה: האם אדם מרגיש שהוא מחזיק גם את האין וגם את היש באותו רגע?

תשובה: כן. אפשר לקרוא לזה רמת מודעות על: לראות שיש שולחן בצורה ברורה, ובו בזמן לדעת שאין שום שולחן מבחינת ההפרדה העמוקה. זו החוויה הכי קרובה להבנה שגם יודעים דבר מסוים וגם לא יודעים אותו, בעת ובעונה אחת.

סיום והרחבה

שאלה: איך זה אפשרי שלראות שולחן זה בעצם רצון או זיכרון?

תשובה: כשמבינים ששולחן הוא בסך - הכל "יש" מסוים לעומת "אין" של שאר הדברים, אפשר לתפוס זאת כתחושת חיסרון של כל מה שלא שולחן, או כידיעה של משהו ספציפי. גם רצון הוא תחושה של חסרונם של דברים אחרים, וגם זיכרון הוא ידיעה על משהו אחד בשונה מאחר. ככל שמעמיקים, רואים שכולם ביטויים שונים של אותה תודעה שמפרידה ומתאחדת בו - זמנית.

שאלה: אז בסוף אין הבדל בין הכרה בחושים, חשיבה, זיכרון ורצון?

תשובה: לגמרי כך. בשפה רגילה אנו מחלקים אותם, אבל ברמה העמוקה הם כולם אותה מהות של תודעה המתנסה בעצמה בצורות שונות, ושורשם הוא הבחנה בין יש לאין. ובסופו של דבר יש אפשרות להכיר בהם או לחוות אותם כמקשה אחת, בלי לכפות על עצמנו את ההפרדה או את האחדות.
אליעד: איך אפשר להבין בלי שכל? אתה רואה מולך שולחן? כן. כאשר אתה רואה משהו, אתה צריך לגלות מהיכן הגיעה המחשבה הזאת. למה אני רואה פה שולחן עכשיו? למה אני יודע שיש פה שולחן? מה אני מבין?

תקשיב טוב, כאשר אתה רואה שולחן אתה צריך להגיע לתמלול, לדוגמה, החושים שלי קולטים אינפורמציה, של פוטונים שזזים, האינפורמציה הזאת עוברת למוח, המוח שלי רואה צורה, והתודעה שלי רואה את מה שהמוח רואה, והיא מאמינה למה שהחושים רואים, ולהמשיך להכנס פנימה ופנימה ופנימה ובסוף אתה מגיע ל.. אני מבדיל בין מה שיש לבין מה שאין, ואז אם אתה מצליח לראות את הנחת היסוד הראשונה של מה שאתה יודע, אז אתה יכול לראות את הדברים ללא שכל.

שוב, אתה צריך להגיע למצב, שכאשר האינפורמציה עוברת לך בראש, אתה רואה אותה ואתה כאילו נכנס לעומק.

תחשוב שיש מחשבות, ואתה עושה חור בתוך המחשבה, ואתה נכנס פנימה, עד שאתה מגיע לשכבה הכי עמוקה של המחשבה, ואתה רואה מאיפה היא נולדה, מה מקור החיות שלה.

למשל כשאתה זוכר משהו, מה כרגע נותן למחשבה הזאת חיים. איך המחשבה הזאת קיימת?

ואם אתה נכנס עמוק לתוך המחשבות של עצמך, או רצונות, תחושות, אני, לא אני - זה הכל אותו הדבר, אתה מגיע לשכבה מסויימת שבה אתה רואה שכול המחשבות כולן מבוססות על ההפרדה בין יש לאין, ואתה רואה את זה, לא קורא בספר.

אני מדבר על מצב, שכאשר אתה רואה שולחן, או את כל המחשבות שאתה חושב, אתה רואה שהם מבוססים על הפרדה בין יש לאין. ואז אם אתה רואה זאת, אתה יכול לקחת צעד אחד אחורה ולא לראות יותר הפרדה בין יש לאין.

וזאת הדרך ואין דרך אחרת, גם לא מדיטציה. למה אני אומר? כי הם מתימרים להביא אותך לאין שכל, אבל זה אין שכל של משוגעים, ואני מדבר על אין שכל של חכמים.

שוב, יש אני שהוא במקרה אתה, מה זה אני? משהו. גודלו הכי קטן שאפשר, אחד חלקי אין סוף. לאני הזה יש כל מיני מחשבות, למשל אתה רואה שולחן, השולחן הוא רחוק רחוק רחוק מהאני, זאת אומרת כל הזמן מתווספת לך אינפורמציה ואז אתה רואה פה שולחן. אבל יש הרבה ערמות של אינפורמציה עד שראית את השולחן.

אתה צריך אינפורמציה של זיכרון, של חושים, של צבע, של צורה, של משמעויות - עד שבסוף אתה רואה את השולחן.

החוויה שאתה רואה שולחן נשענת על הרבה אינפורמציות.

עכשיו, אתה צריך להגיע לאינפורמציה הראשונה.

האינפורמציה הראשונה היא האני, אתה רואה את המחשבה של האני, ואתה קולט שהאני הזה נובע בגלל שאתה מבדיל בין משהו למשהו.

זה הכל עניין של מודעות. זה כמו אדם שמדמיין פילים והוא יודע שהוא מדמיין אותם.

אני מדבר על מצב כזה שאתה יודע, ואתה רואה את היווצרות המחשבה בשורשה. אתה רואה איך המחשבה נוצרת. רואה את המקום של היש והאין, ואז אתה יכול לקחת צעד אחד אחורה, ואז אתה לא רואה כלום.

גם כשאתה אומר אני, זה גם מבוסס על יש ואין. האני זה תחושה שמסתכלת על עצמה, ואז אתה קולט שבעצם כאשר אני מרגיש את עצמי, זה בגלל שאני עצמי מבדיל בין מה שאני לבין מה שלא אני. וזה עצמו מבוסס על ההבדלה בין יש לאין. ואז אתה יכול להסתכל אחד פנימה ואז אתה לא רואה כלום.

אתה לא רואה כלום בצורה מוגדרת, השכל רואה כלום.

מי מסתכל פנימה? השכל, אך הוא מסתכל עמוק לפני הבסיס של עצמו.

אתה מסתכל לפני ההגדרות של השכל. אין הגדרות בראיה הזאת.

ההגדרה הכי קרובה זה שאתה יכול להגיד, זה השכל ולא באמת ראית אותו.

כשאתה מסתכל לפני השכל, אתה גם רואה הכל, את הצורות, כי המהות לא שוללת את קיומן של הצורות.

אתה רואה את המחשבה מלפני שהיא נולדה.

ואז בסוף אתה גם לא יודע כלום, ואתה גם יודע דברים מוגדרים - זה הפירוש הכי קרוב.

בסוף אתה רואה גם הנה שולחן וכסא, וגם לא רואה שולחן וכסא. אתה לא רואה כלום.

שאלה: מה זה נותן?

שאלה: להיות מאושר במאה אחוז.

שאלה: למה?

אליעד: מה זה אכפת לך מה זה נותן? תגיד מה אתה רוצה?

שאלה: מה שאני רוצה כרגע, זה להבין את זה.

אליעד: יפה, מה שזה יתן לך שתבין את זה.

מצד ההגדרה זה יתן לך את הפטור להבין את זה. כי תבין את זה. וזה גם לא נכון, כי בסוף תרצה להבין את זה למרות שהבנת את זה.

מדובר פה על רמת מודעות אולטימטיבית, כמו שוודאי לך שאתה מחזיק את הכסא, אתה ממש חווה את ההפרדה של היש והאין. אתה ממש מרגיש, הנה אני מבדיל בין יש לאין.

כשאתה רואה שולחן אתה רואה אותו מההפרדה של היש והאין שלו. ורק אז אתה יכול לראות אותו גם בלי ההפרדה של היש והאין.

אמרתי לך בזמנו, לקחת כוס ולנתח מאיפה באה לי החוויה. תבדוק, למה אני מרגיש את זה, ולמה אני מרגיש את זה? עד שאתה ממש חווה ומרגיש שאתה מפריד בין יש לאין.

וכאשר אתה מרגיש שאתה מפריד בין יש לאין, זה כמו שאתה מגיע לגדר, כשאתה הבנת עד הסוף מה זה להפריד בין יש לאין, זה בעצם אומר שהבנת מה זה לא להפריד בין יש לאין.

שאלה: האם להרגיש זה יותר חזק מלהבין?

אליעד: אותו הדבר. אין הבדל.

שאלה: אז למה אמרת להרגיש?

אליעד: כי בשפה שלו להרגיש זה יותר מוחשי מלהבין.

האדם ממש מרגיש את ההפרדה, זאת התחושה הכי ראשונה שקיימת, התחושה הכי בסיסית היא שאני מפריד בין יש לאין. זאת התחושה הראשונה, אין תחושה לפניה. אם אתה לא מפריד בין יש לאין אז אין שום תחושה.

זוהי תחושה של 24 שעות רצוף, ואתה כל הזמן מפריד, ואי אפשר לא להפריד, זה סוג של מודעות על.

אתה בקצה האחרון של המודעות, אומר, עכשיו גיליתי שאני מפריד בין יש לאין, ואתה תופס אומץ, כי זה מפחיד, שאם לא תבדיל בין יש לאין אולי פתאום העולם יושמד.

למעשה כל החוויה של העולם, שאתה רואה מולך עולם, כל החוויה הממשית של העולם, זה בגלל שאתה מפריד בין יש לאין.

אם תפסיק להפריד בין יש לאין כולנו נעלמים.

אתה בחוויה שלך בטוח, שהמציאות בכל מקרה תהיה קיימת, אפילו אם תמות או תחיה. ואתה רק בא וזז בתוך המציאות עצמה. מבחינתך המציאות זה דבר מחויב. האם יתכן שכול מה שיש יעלם פתאום, לאן זה יכול להיעלם.

שאלה: אתה אומר שאני יוצר את זה כל רגע ורגע.

אליעד: נכון, השאלה היא מי זה אני.

אני מביא אותך לחוויה, שהדבר הכי מוחשי לך, כל המציאות הזאת שקיימת, ואפילו האופציה שהמציאות קיימת גם זה תלוי בך.

אם תפסיק להפריד בין יש לאין, אפילו האופציה שהמציאות קיימת - גם זה אין, גם זה אי אפשר לדעת.

ואפילו אם כל העולם יגיד לך שזה קיים, מבחינתך זה לא קיים.

כי אם אתה לא יודע, זה לא משנה שהם אומרים לך שזה קיים.

המחשבה נוצרת במפץ של היש והאין. זה כמו שאני לוקח אותך במכונת זמן לפני המפץ הגדול ואתה רואה איך נוצר העולם.

אני רוצה להעביר מסר, שכאשר את אומר כלום, מספיק שיש דבר אחד שלא חשבת עליו באותו רגע, זה אומר שהכלום שלך מוגדר.

כשאמרת כלום, התכוונת להרבה דברים, אבל האם התכוונת גם למילה שולחן?

שאלה: התכוונתי לדבר שיש בו הכל.

אליעד: אז הוא עדיין מוגדר. וכשאני מדבר על כלום, אני מדבר על כלום אחר.

רבי נחמן אמר פעם, אתה רואה את כל העולם, זה הכל בשביל הבחירה. המובן הפשוט הוא, האם אתה יודע למה אלוהים ברא את העולם? כדי שתהיה לך בחירה. אך מה המובן העמוק יותר? אתה יכול לבחור אם העולם יהיה קיים או לא קיים. כל העולם הזה אתה יכול לבחור האם הוא קיים או לא קיים. יש לך אופציה להגיד שהוא לא קיים. אופציה לחוות ולהרגיש את זה.

ותשאל, מי מרגיש?

שאלה: מי מרגיש?

אליעד: בסוף שתרגיש אז תבין.

עוד סיפור מרבי נחמן, הוא אמר לחסיד שלו, אתה חושב שאתה חסיד שלי, אבל יבוא יום שכול העולם יהיה נגדי ואז נראה למי אתה שייך. מה זה אומר, עד שלא הגעת למצב שכול העולם בצד אחד, ורבי נחמן בצד השני, אתה לא הבנת מה זה רבי נחמן.

אני עצמי, יום אחד נפל לי האסימון שרבי נחמן הוא בצד השני של העולם, שכל הקיום של המציאות הזאת סותר את מה שהבנתי אותו. ואז חשבתי במי אני בוחר, בעולם או במה שנראה לי יותר אמיתי? ואז בחרתי במה שנראה לי יותר אמיתי, ואז קבלתי את שניהם.

שאלה: איך ידעת מה יותר אמיתי?

אליעד: מה שהרגשתי.

שאלה: סמכת על ההרגשה שלך?

אליעד: אין לך ברירה. אתה מגיע למצב שאתה לא סומך על הרגשות שלך. יש מחויב זה לא רגש אפשרי שאתה יכול להטיל בו ספק.

שאלה: אמרת התחושה מתבוננת, יש תודעה שמתבוננת.

אליעד: מה זה תודעה? תחושה. תחושה = מחשבה = רצון זה הכל אותו דבר.

רואה = אובייקטים, לראות זה אוביקט. תחושה זה אובייקט, הכל זה אובייקט.

קשה לך להבין זאת כי זה מסודר אצלך בראש.

הכל שווה ערך.

בסוף תגיע למסקנה שכאשר אתה אומר שולחן = מהות. למרות שזה שני קצוות הפוכים. כי השולחן מוגדר והמהות לא.

שאלה: פעם חשבתי שיש הבדל בין צורה למחשבה לרצון.

אליעד: השאלה באיזה עומק. באיזה רובד של מציאות אנחנו נמצאים.

קח את כל מה שישנו, תקיף אותו בעיגול, תתחבר לתודעה של העיגול, ועכשיו זה שווה.

שאלה: למה אתה אומר שזה שווה, בעיני זה לא שווה?

אליעד: התשובה, תלוי באיזה עומק של מציאות מסתכלים. אם אתה מסתכל בצורה חיצונית אז ברור שיש הבדל ביני לבין שולחן. אך אם תקיף בעיגול את כל מה שאתה יודע, שים את העיגול בעיניים, אז אין הבדל בין הדברים. דהיינו, אני לא שולל את מה שאתה מרגיש, גם אני ביום יום חושב שיש הבדל בין גוף לתודעה וכו', אבל אני יודע שההבדל הזה הוא בעומק מסויים, אני יכול ללכת אחד אחורה ולראות שאין הבדל.

שאלה: עדיין אני לא מבין איך התחושה יכולה להתבונן.

אליעד: התחושה לא מתבוננת אלא חשה, זה הכל משחקי מילים, בשפה שלנו, לזה קוראים תחושה ולזה קוראים מתבונן, לזה קוראים מבין, ולזה קוראים מרגיש. בתכלס, זה הכל אותו הדבר, מתבונן, מרגיש, רוצה, יודע, זוכר, זה אותו הדבר, רק בעוצמות שונות.

בשפה שלנו אנו מפרידים בין חושים, מידע, מחוץ לחושים, דרך זיכרון, בעבר, בעתיד - אנחנו מבדילים. אבל אם תלך לעומק של התפיסה, אין הבדל בין - אני יכול להגיד התחושה מתבוננת, או להגיד ההתבוננות חשה, או להגיד ההתבוננות זוכרת, או זיכרון רוצה, זה אותו דבר, אין הבדל.

כשאני אומר אין הבדל, זה לא משחקי מילים. אם תבין מה זה זיכרון, תראה שזה תחושה. מה זה רצון. רצון זה גם תחושה. מה זה לדעת? לדעת זה רצון. לדעת שיש פה שולחן, זה להרגיש חיסרון מזה שאין פה שולחן.

כשאני בזמן ובמקום מסויים חסר לי את כל הדברים שהם לא שולחן, אני בעצם יודע שיש שולחן.

לדעת שיש שולחן, פירושו, כשאני יודע שפה עכשיו יש שולחן, זה אומר שאני חווה עכשיו שחסר לי את כל מה שהוא לא שולחן.

זאת אומרת שאני יכול לתאר את זה באמצעות זה שאני יודע שיש שולחן, או להגיד שאני רוצה שפה ועכשיו יהיו כל הדברים שהם לא שולחן. ואז למעשה קבלתי את זה שיש שולחן.

להגיד שאני יודע שיש משהו, זה כמו להגיד שאני רוצה את מה שהוא לא.

אפילו המילה רוצה ויודע זה אותו הדבר.

מה זה מרגיש, את מה שלא פה אני לא מרגיש, ואת מה שפה אני מרגיש. את מה שפה אני יודע, ואת מה שלא פה אני לא יודע. זה אותו הדבר.

שאלה: דברת עכשיו על בשורשו ולא בשורשו, אתה עדיין עושה הבדל.

אליעד: נכון, אתה צודק, בשפה שלנו אני חייב להגיד לך כך, אך כשתגיע לסוף זה יסתדר לך.

שאלה: ואז תפסיק לנתח?

אליעד: לא, בסוף אין אצלך הבדל בין לנתח ללא לנתח. ובו זמנית אתה לפעמים מנתח ולפעמים לא מנתח.
לחקור רגשות פנימיים מאה אחוז השכל שמעל השכל חקירות אתגר צורות הנחות להיות מאושרים לחיות כוונה איך נוצרת מחשבה אין או יש אין ויש אין יש אין מיש אין שכל אנושיות אנושית גבול השכל האנושי גבולות השכל האין והיש היש והאין הפרדה הפרדה בין יש לאין השכל השכל האנושי השכל שמעל השכל יש או אין יש אין יש ואין יש מאין יש מיש להעלים להעלים את המציאות מהם גבולות השכל מחוץ לשכל מחוץ לשכל האנושי מחשבה מחשבות מעבר לשכל האנושי מעל השכל מעל השכל האנושי מעל לשכל האנושי שכל שכל אנושי שכל שמעל השכל תפישה על אנושית תפישה על שכלית
לוגיקה מהי, מה זה לוגיקה? מה זה הוכחה לוגית? מהם גבולות הלוגיקה? מהם גבולות הדמיון? מה לא ניתן לדמיין? מה אי אפשר לדמיין? האם ניתן להוכיח לוגית? מהם גבולות השכל? מהי מגבלת הדמיון? שימוש בלוגיקה, טענות לוגיות, הוכחות לוגיות
לוגיקה מהי, מה זה לוגיקה? מה זה הוכחה לוגית? מהם גבולות הלוגיקה? מהם גבולות הדמיון? מה לא ניתן לדמיין? מה אי אפשר לדמיין? האם ניתן להוכיח לוגית? מהם גבולות השכל? מהי מגבלת הדמיון? שימוש בלוגיקה, טענות לוגיות, הוכחות לוגיות
... מהם גבולות הלוגיקה? מהם גבולות הדמיון? מה לא ניתן לדמיין? מה אי אפשר לדמיין? האם ניתן להוכיח לוגית? מהם גבולות השכל? מהי מגבלת הדמיון? שימוש בלוגיקה, טענות לוגיות, הוכחות לוגיות מהי לוגיקה ומה הקשר שלה לגבולות הדמיון? לוגיקה היא מושג ... באותו מקום בדיוק ובאותו רגע - לא אפשריים לוגית, ולכן מהווים את הגבול הלוגי של המציאות והדמיון. כיצד נקבעים גבולות השכל והדמיון? אליעד כהן מדגיש כי גבולות השכל והדמיון הם הגבולות שמגדירים את המציאות עצמה. מה שלא ניתן לדמיין אינו אפשרי כלל, ומכאן שהיכולת או אי - ... לדמיין משהו היא ההוכחה הלוגית האמיתית לקיומו או לאי - קיומו של אותו הדבר. המסקנה היא, שהבנת גבולות הדמיון והשכל האנושי מאפשרת לנו להבין גם את גבולות הלוגיקה, וכתוצאה מכך גם את גבולות המציאות עצמה. מהי לוגיקה? מהם גבולות הדמיון? מה לא ניתן לדמיין? מהי הוכחה לוגית? האם ניתן להוכיח לוגית? מהם גבולות השכל? מהי לוגיקה ומהם גבולות הדמיון? לוגיקה היא מושג רחב, וכל אדם יכול להגדיר אותו בדרכו. בהקשר זה, ניתן להגדיר ... כן, ניתן לדמיין זאת. מכאן שלוגית, האבן אינה חייבת ליפול, גם אם בפועל בעולם הפיזי היא תמיד נופלת. מהם גבולות השכל והדמיון? אם ניתן לדמיין דבר מסוים - הרי שהוא אפשרי לוגית. למשל, ניתן לדמיין רכב מעופף, אבן שנשארת תלויה ... והמציאות עצמה. מהי לוגיקה? מהם גבולות הדמיון? מה לא ניתן לדמיין? מהי הוכחה לוגית? האם ניתן להוכיח לוגית? מהם גבולות השכל?
סודות השכל האנושי, חיפוש האמת המוחלטת, להפוך להיות אלוהים, אין הבדל בין יש לאין, גבול המוח האנושי, לצאת מהמטריקס, לנצח את המשחק, לצאת מהשכל האנושי, גבול השכל האנושי
סודות השכל האנושי, חיפוש האמת המוחלטת, להפוך להיות אלוהים, אין הבדל בין יש לאין, גבול המוח האנושי, לצאת מהמטריקס, לנצח את המשחק, לצאת מהשכל האנושי, גבול השכל האנושי
סודות השכל האנושי, חיפוש האמת המוחלטת, להפוך להיות אלוהים, אין הבדל בין יש לאין, גבול המוח האנושי, לצאת מהמטריקס, לנצח את המשחק, לצאת מהשכל האנושי, גבול השכל האנושי מהם גבולות השכל האנושי וכיצד ניתן לפרוץ אותם? הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת בשאלה האם יש גבולות לשכל האנושי, והאם אפשר לפרוץ את אותם גבולות כדי להגיע להבנה מוחלטת של המציאות. אליעד מציע שכשאנחנו מנסים להבין את המציאות, אנחנו לרוב נתקלים במגבלות השכל האנושי, שמבוסס על הבחנות בין יש לאין, בין אמת לשקר, ובין טוב לרע. אבל האם אפשר לחשוב מעבר להבחנות הללו? ... שאין שולחן, כיצד אנחנו יודעים שיש כאן הפרדה אמיתית? אולי המילים יש ואין הן רק אשליה מחשבתית? הגבולות של השכל האנושי כיצד אפשר לפרוץ את גבולות המחשבה? אליעד מציע כי הדרך להבין את המציאות באופן מוחלט היא לנסות לבטל את ההבחנה בין יש לאין. השכל האנושי מחפש תמיד תשובה חד - משמעית: או שיש משהו, או שאין אותו. אך מה קורה אם ננסה לדמיין מצב ... האנושית, הוא יכול ללמוד לחוות אותו מבלי להיאבק בו. סיכום לסיכום, אליעד מציין כי השאלה האם ניתן לפרוץ את גבולות השכל האנושי נותרת פתוחה. מצד אחד, השכל תמיד מחפש הבחנות והבדלים, ומצד שני, יש אפשרות להשתחרר מהמחשבה הדואלית ולהגיע להבנה ... ללא צורך להבין או להסביר אותה. זהו מצב שבו האדם מנצח את המשחק ויוצא מהמטריקס של המחשבה האנושית. מהם גבולות השכל האנושי? כיצד אפשר להבין את המציאות מעבר לתפיסה הרגילה? מהי האמת המוחלטת? כיצד ניתן להשתחרר מהמטריקס? למה תמיד חסר לנו משהו? איך אפשר להפסיק לרצות? מה קורה כשאין הבדל בין יש לאין? מהם גבולות השכל האנושי וכיצד ניתן לפרוץ אותם? אליעד כהן מסביר בהרצאה את אחת השאלות היסודיות ביותר שהאדם יכול לשאול את עצמו: מהם גבולות השכל האנושי? כיצד אפשר להבין את המציאות מעבר לתפיסה הרגילה שלנו? השכל האנושי מוגבל בכך שהוא מבחין בין יש לאין, בין אמת לשקר, בין טוב לרע. אך האם אפשר לחשוב מעבר להבחנות ... שבו אדם מבין שאין משמעות להבחנה בין יש לאין, נקרא להפוך להיות אלוהים - כלומר, לחוות את המציאות ללא מגבלות השכל האנושי. זהו מצב שבו האדם אינו עוד מחפש תשובות, כי אין לו שאלות. הוא חווה את המציאות כפי שהיא, ללא ... קונפליקט פנימי, משום שהוא אינו מחפש יותר דבר מעבר למה שקיים ברגע הזה. לסיכום השאלה האם ניתן לפרוץ את גבולות השכל האנושי נותרת פתוחה. מצד אחד, השכל תמיד מחפש הבחנות והבדלים, ומצד שני, אפשר לשחרר את עצמנו מהגדרותיו ולהגיע למצב ... המציאות כפי שהיא, ללא צורך להבין או להסביר אותה. זהו מצב שבו האדם מנצח את המשחק ויוצא מהמטריקס. מהם גבולות השכל האנושי? כיצד אפשר להבין את המציאות מעבר לתפיסה הרגילה? מהי האמת המוחלטת? כיצד ניתן להשתחרר מהמטריקס? למה תמיד חסר ...
התחדשות רוחנית, לעלות מדרגה לדרגה, קיבעון מחשבתי, לפרוץ את גבולות השכל, התחדשות פנימית, כתיבה רוחנית
התחדשות רוחנית, לעלות מדרגה לדרגה, קיבעון מחשבתי, לפרוץ את גבולות השכל, התחדשות פנימית, כתיבה רוחנית איך לפרוץ את גבולות השכל ולהגיע להתחדשות רוחנית? רוב האנשים מרגישים במשך הזמן שתחומי העניין שלהם חוזרים על עצמם. אליעד כהן מסביר שהסיבה העיקרית ... הגלם הם אותם חומרים מוכרים. אי אפשר לטעום משהו שאין בחומרי הגלם. הדוגמה הזו ממחישה את הקושי לפרוץ מעבר לגבולות השכל שלנו. מדוע קשה לפרוץ את גבולות השכל? אליעד כהן מדגיש שכל החכמים לאורך ההיסטוריה הגיעו לנקודה מסוימת ונעצרו בה. הם לא הצליחו להתקדם מעבר לנקודה הזו. ... הדרך להגיע לארץ ישראל הרוחנית, שהיא סמל למקום של התחדשות מתמדת והבנה של המהות הפנימית. אליעד מסביר שהמפתח לפריצת גבולות השכל הוא להגיע אל הראשון - ההבנה העמוקה והראשונית ביותר של כל דבר. כאשר אדם מתבונן פנימה ומנסה להבין כל ... רק כך הוא יוכל לחוות התחדשות מתמדת ואמיתית. איך להתחדש מבחינה רוחנית? מה גורם לקיבעון מחשבתי? כיצד פורצים את גבולות השכל? מה המשמעות של לעלות מדרגה לדרגה? איך להגיע להתחדשות פנימית? מדוע אנשים מתעייפים מלימוד רוחני?
גבולות השכל האנושי, יכולת תפישה, להכיל דבר והיפוכו, אחדות ההפכים, לוגיקה, אחדות הניגודים, להבין את האחדות, פרדוקסים
גבולות השכל האנושי, יכולת תפישה, להכיל דבר והיפוכו, אחדות ההפכים, לוגיקה, אחדות הניגודים, להבין את האחדות, פרדוקסים מדוע המוח האנושי מתקשה ... אליעד כהן מדגים זאת באמצעות דוגמה פשוטה של שני חפצים, עגבנייה וגזיה, כשהוא שואל איזה מהם שוקל יותר. האדם מסוגל לתפוס שלוש אפשרויות בסיסיות: או שהעגבנייה כבדה יותר, או שהגזיה כבדה יותר, או שהם שווים במשקלם. המוח יכול גם להיות במצב של חוסר וודאות, אך הוא אינו מסוגל לתפוס מצב שבו העגבנייה בו זמנית כבדה יותר, קלה יותר וגם שווה במשקלה לגזיה. הסיבה לכך היא שלפי המנגנון הלוגי ... או שווה. מהי הסיבה לחוסר היכולת לתפוס אחדות מוחלטת של ההפכים? הסיבה לחוסר היכולת הזאת היא הגבולות הפנימיים של השכל האנושי. המוח פועל לפי חוקי הלוגיקה המובנים בו, ובאופן בסיסי, לוגיקה אינה מאפשרת קבלה של סתירה פנימית. אליעד מסביר, שכדי ... לפעול לפי אותה הלוגיקה שתמיד מבדילה בין ההפכים, ולכן הוא לא יחווה את אותה אחדות מוחלטת בפועל. סיכום והבנת גבולות השכל האנושי לפי אליעד כהן? לסיכום, אליעד כהן מסביר שהשכל האנושי מוגבל מטבעו בגלל חוקי הלוגיקה שבהם הוא פועל. המוח אינו מסוגל לתפוס סתירות ואחדות של הפכים בו זמנית, כי הוא מתוכנת לבצע הפרדות והגדרות ברורות. הדרך לשבור את המגבלה הזאת ולהבין ... תפיסה. כשהאדם יצליח לראות שכל ההבדלים וההפרדות הן יחסיות ולא מוחלטות, הוא יוכל לחוות את האחדות בצורה ישירה ופרקטית. גבולות השכל האנושי מהי אחדות ההפכים? כיצד להכיל דבר והיפוכו? האם לוגיקה יכולה להסביר הכל? למה קשה להבין פרדוקסים? איך להבין ...
אין שכל, שכל מחוץ לשכל, שתי מחשבות בו זמנית, דבר והיפוכו, גבולות השכל האנושי, על מה אי אפשר לחשוב? מה המוח לא יכול להבין? מה זה אין שכל? מה זה מעל לשכל?
אין שכל, שכל מחוץ לשכל, שתי מחשבות בו זמנית, דבר והיפוכו, גבולות השכל האנושי, על מה אי אפשר לחשוב? מה המוח לא יכול להבין? מה זה אין שכל? מה זה מעל לשכל?
אין שכל, שכל מחוץ לשכל, שתי מחשבות בו זמנית, דבר והיפוכו, גבולות השכל האנושי, על מה אי אפשר לחשוב? מה המוח לא יכול להבין? מה זה אין שכל? מה זה מעל לשכל? האם ניתן לחשוב על שני דברים הפוכים בו זמנית? הנושא המרכזי של ההרצאה של אליעד כהן הוא שאלת גבולות השכל האנושי, ובעיקר על הרעיון האם אפשר לחשוב על שני דברים מנוגדים בו זמנית. אליעד מתאר את הנושא הזה בצורה ... שני הדברים יחדיו. או שתראה את הקיר או שתראה את העדרו, אך לעולם לא את שניהם בו זמנית. איך השכל האנושי מוגבל בהבנת סתירות? אליעד כהן מדגיש שהשכל האנושי מוגבל באופן בסיסי כאשר מדובר בהבנה או תפיסה של סתירות מוחלטות בו זמנית. בכל ניסיון לעשות זאת, השכל נכנס לתהליך של קפיצה בין שתי אפשרויות. הוא מדגיש שלמעשה, השכל האנושי אינו מסוגל לתפוס סתירה מוחלטת ללא שהוא מתפשר או מבצע חלוקה בזמן, אפילו חלקיק קטן של שנייה, בין מחשבה אחת למחשבה השנייה. אליעד מציין שלכן תמיד קיימת תחושה של חיסרון מסוים אצל האדם, כי השכל לעולם לא יכול לתפוס או להכיל את ההפכים באופן מוחלט ומלא. תמיד יהיה משהו חסר - תמיד יהיה משהו שנמלט מההבנה המיידית שלנו. ... כל הדברים, וההבדלים נעלמים לחלוטין. האם אפשר לחשוב על שני הפכים בו זמנית? מה זה מצב של אין שכל? גבולות השכל האנושי לחשוב דבר והיפוכו בו זמנית מה זה מעל לשכל?
השכל, אין שכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אמונות, הנחות יסוד, גבולות השכל, להטיל ספק בחושים, אקסיומות, עובדה או פרשנות
השכל, אין שכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אמונות, הנחות יסוד, גבולות השכל, להטיל ספק בחושים, אקסיומות, עובדה או פרשנות
השכל, אין שכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אמונות, הנחות יסוד, גבולות השכל, להטיל ספק בחושים, אקסיומות, עובדה או פרשנות מה המשמעות של גבולות השכל והאם ניתן לצאת מהם? אליעד כהן מסביר כי האדם רגיל לחשוב בצורה מסוימת, ומכיוון שכך, הוא מתקשה לראות מעבר לגבולות השכל שלו. האדם מתמודד עם מציאות שבה החושים מראים לו דברים מסוימים, כמו שולחן או פיל. אם לדוגמה, הוא רואה ... זה היה שולחן בצורת פיל, או פיל בצורת שולחן, עדיין אלה שני דברים נפרדים ולא אותו הדבר. זה מראה שהשכל שלנו מוגבל על ידי הגדרות בסיסיות ואקסיומות שאנחנו מניחים מראש. איך אפשר לחשוב מחוץ לקופסה? אליעד נותן דוגמה לכך שאומרים לאדם ... התחלה של חופש אמיתי מהגבולות של השכל והחושים. איך לחשוב מחוץ לקופסה? להטיל ספק בחושים מהן הנחות יסוד? האם השכל מוגבל? מה ההבדל בין עובדה לפרשנות? כיצד לבדוק אמונות? האם המציאות קיימת בלי שכל?
מה זה הפכים? דבר והיפוכו, מה זה הפך? גבולות השכל האנושי, גבולות הדמיון האנושי, מה אי אפשר לדמיין? על מה לא ניתן לחשוב? מה אי אפשר להבין? החלל הפנוי, לצאת מהשכל, מה לא ניתן לדמיין?
מה זה הפכים? דבר והיפוכו, מה זה הפך? גבולות השכל האנושי, גבולות הדמיון האנושי, מה אי אפשר לדמיין? על מה לא ניתן לחשוב? מה אי אפשר להבין? החלל הפנוי, לצאת מהשכל, מה לא ניתן לדמיין?
מה זה הפכים? דבר והיפוכו, מה זה הפך? גבולות השכל האנושי, גבולות הדמיון האנושי, מה אי אפשר לדמיין? על מה לא ניתן לחשוב? מה אי אפשר להבין? החלל הפנוי, ... בו - זמנית? אליעד מסביר כי אנשים לעיתים חושבים שהם מסוגלים לחשוב על שני דברים בו זמנית, אך למעשה, השכל האנושי מוגבל ולא יכול לחשוב על שני מושגים באופן מלא באותה נקודת זמן. למשל, אי אפשר לדמיין באותו רגע שולחן ... יכול לחבר צבע ואובייקט למחשבה אחת. אבל אי אפשר לדמיין ששולחן ישנו ואיננו בו - זמנית. כאן, אליעד מדגיש שהשכל מוגבל באפשרויות הדמיון שלו, ושההבנה של מושגים תלויה ביכולת של השכל להבדיל בין דבר והיפוכו. מהם גבולות הדמיון והשכל האנושי? אליעד כהן מציין שגבולות הדמיון האנושי הרבה יותר מצומצמים ממה שנדמה. הוא נותן דוגמה של סרטים בדיוניים, שבהם לכאורה ... אי אפשר לדמיין שהוא נשאר בגודלו הטבעי ונכנס פיזית דרך חור המחט, כי הדמיון מוגבל להיגיון בסיסי כלשהו. מדוע השכל מוגבל בהבנת דבר והיפוכו? אליעד מדגיש שהמגבלה העיקרית של השכל היא שהוא לא יכול לחשוב או לדמיין שני הפכים מוחלטים ... מחוץ להיגיון הרגיל. כדי למצוא להן תשובות, חייבים לחשוב על ההפכים בו - זמנית, דבר שלכאורה בלתי אפשרי מבחינת השכל האנושי הרגיל. איך אפשר לחשוב על הפכים ולהגיע לאמת? אליעד כהן מסביר שכדי להתקרב להבנה אמיתית של המציאות, חייבים להתגבר ... אותן ולהבין תשובות לשאלות עמוקות יותר, שאינן נגישות בהיגיון הרגיל. מה זה הפכים? איך אפשר לחשוב על דבר והיפוכו? גבולות השכל האנושי מה אי אפשר לדמיין? איך לצאת מהשכל? מה זה החלל הפנוי?
תפישה אלוהית, שכל אלוהי, מחשבה אלוהית, השכל של אלוהים, לחשוב כמו אלוהים, מעל השכל האנושי, גבולות השכל האנושי
תפישה אלוהית, שכל אלוהי, מחשבה אלוהית, השכל של אלוהים, לחשוב כמו אלוהים, מעל השכל האנושי, גבולות השכל האנושי
תפישה אלוהית, שכל אלוהי, מחשבה אלוהית, השכל של אלוהים, לחשוב כמו אלוהים, מעל השכל האנושי, גבולות השכל האנושי איך אפשר להבין משהו שהוא מעבר לגבולות השכל האנושי? התוכן עוסק בהסבר מעמיק ומפורט של התפישה האלוהית, או השכל האלוהי, וכיצד האדם יכול לנסות להבין משהו שנמצא ... ליכולת התפישה האנושית הרגילה. על פי אליעד, קיים אור אלוהי שהוא גבוה מנפש, רוח ונשמה - אור אינסופי שאין לשכל האנושי שום אפשרות אמיתית לתפוס אותו. למרות זאת, רבי נחמן, שמוזכר בתוכן, מלמד שלמרות שאין יכולת מלאה לתפוס את האור ... ככל שהאדם יתאמץ יותר ויותר להבין את אותו האור או שכל אלוהי, הוא יגיע לנקודה של תפישה שהיא מעל השכל האנושי, כלומר, מצב של מבין ולא מבין בעת ובעונה אחת. למה חשוב למצות את כל השאלות האפשריות עד הסוף? אליעד מסביר שהדרך להגיע לשכל האלוהי, או לתפישה האלוהית, היא קודם כל לנצל את כל השכל האנושי עד קצה גבול היכולת. הוא מדגים זאת על ידי האמירה שאם האדם יחשוב על כל השטויות האפשריות או ישאל ... הוא אומר שאם אדם ימצה את מלוא היכולת השכלית שלו, יגיע לשלב שבו כבר אין לו יותר מה להבין בשכל האנושי, ואז השכל שלו מתהפך באופן טבעי ופותח בפניו את השכל האלוהי. מה ההבדל בין שכל בפוטנציאל, שכל בפועל, ושכל ... אינו משתמש בו. שכל בפועל כאשר האדם מפעיל את השכל שלו, משתמש בו וחוקר באמצעותו את כל מה שהוא מסוגל לתפוס ולהבין, הוא מוציא אותו מהכוח אל הפועל. שכל אלוהי (שכל נקנה) שכל שאינו מוגבל לגבולות התפישה האנושית. הוא מתואר כיכולת לתפוס ולהבין דברים רבים בו - זמנית, בידיעה אחת. שכל אלוהי, על פי ... מעבר לו, יזכה לתפישה האלוהית של יש ואין כאחד. איך להגיע לתפישה אלוהית? מהו שכל אלוהי? האם יש גבול לשכל האנושי? איך אלוהים חושב? איך להבין משהו מעבר לשכל?
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב) מדוע רבי ... היא גם דבר וגם היפוכו, גם יש וגם אין, גם טוב וגם רע. זוהי ההבנה המוחלטת, שהיא מעבר לכל שכל אנושי, וגם מעבר לשיגעון רגיל, כיוון שאפילו אנשים משוגעים אינם מסוגלים לתפוס דבר והיפוכו כמציאות אחת. האם יש דברים שגם ...
גבולות ההיגיון, האם השכל מוגבל, יכולת הכרתית, יכולת אנליטית, יכולת קוגניטיבית, יכולת הכלה, יכולת הפשטה, השכל האנושי, מוגבלות התפיסה האנושית, גבולות השכל, שכל על אנושי, לוגיקה
גבולות ההיגיון, האם השכל מוגבל, יכולת הכרתית, יכולת אנליטית, יכולת קוגניטיבית, יכולת הכלה, יכולת הפשטה, השכל האנושי, מוגבלות התפיסה האנושית, גבולות השכל, שכל על אנושי, לוגיקה
גבולות ההיגיון, האם השכל מוגבל, יכולת הכרתית, יכולת אנליטית, יכולת קוגניטיבית, יכולת הכלה, יכולת הפשטה, השכל האנושי, מוגבלות התפיסה האנושית, גבולות השכל, שכל על אנושי, לוגיקה האם השכל האנושי מוגבל או בלתי מוגבל? השאלה המרכזית שעליה דיבר אליעד היא האם השכל האנושי מוגבל, ואם כן, כיצד ניתן לדעת זאת בוודאות. אליעד מסביר שראשית, כדי לענות על השאלה הזו, חייבים להגדיר קודם כל מהו שכל ומה הכוונה במונח מוגבל. כיצד ניתן לדעת אם השכל מוגבל? אליעד מסביר שכדי לדעת אם השכל מוגבל, האדם צריך תחילה להבין את מהות השכל עצמו. הוא נותן דוגמה לכך שאם נחליט שהשכל הוא יכולת התפיסה באמצעות החושים בלבד, כמו הראייה או השמיעה, אז ברור שהשכל הזה יהיה מוגבל, מכיוון שהוא אינו יכול לתפוס דברים שנמצאים מחוץ לטווח החושים שלו. למשל, אם נאמר שהשכל שלנו מוגבל משום שאיננו יודעים מה קורה כרגע בסין, ייתכן שאם היה לנו מספיק מידע או מספיק חכמה, אולי היינו יכולים ... צריכים לראות באופן ישיר שהספה בתוך הבית נשרפה כדי להסיק שגם היא נשרפה. זו דוגמה ליכולת הסקת מסקנות, שמראה שהשכל האנושי מסוגל לעבד נתונים מעבר לקליטה החושית הישירה. מה בין קליטה חושית להסקת מסקנות מופשטת? אליעד מבהיר שהשכל כולל גם ... זו דוגמה ליכולת שכלית מופשטת שאינה תלויה בקליטה חושית ישירה. האם השכל יכול לתפוס אינסוף? אליעד מסביר שכאשר אומרים שהשכל מוגבל, חשוב להבין מהו מוגבל. הוא נותן דוגמה למישהו שטוען שיש אוקיינוס אינסופי. אליעד אומר שאפילו אי אפשר לדמיין באמת ... יוכל לפרוץ את מגבלותיו. ההבנה שאדם יכול לבחור באיזה אני להזדהות, מאפשרת לו להרחיב את תפיסת המציאות שלו. האם השכל האנושי מוגבל או לא? התשובה של אליעד לשאלה זו היא שהשכל הוא גם מוגבל וגם בלתי מוגבל, תלוי במה האדם ... מוגבל ללא מוגבל, אז השכל הוא בלתי מוגבל. זו הבחנה קריטית שמאפשרת לאדם להרחיב את תפיסתו ואת יכולותיו. האם השכל האנושי מוגבל? כיצד לזהות מגבלות שכליות? יכולת תפיסה והסקת מסקנות מה ההבדל בין אמונה להבנה? האם ניתן לתפוס אינסוף? מהו ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מעל השכל האנושי, מחוץ לשכל האנושי, איך נוצרת מחשבה? הפרדה בין יש לאין, להעלים את המציאות, גבול השכל האנושי, תפישה על אנושית, תפישה על שכלית, אין שכל, שכל שמעל השכל
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מהם גבולות השכל?, איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשתול מחשבות? איך לחנך ילדים? איך למצוא זוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לקבל החלטות? איך לפרש חלומות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם גירושין? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לא להישחק בעבודה? איך להיגמל מהימורים? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: מהם גבולות השכל?, איך להשיג איזון נפשי? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה העולם קיים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות הכי חכם בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש או אין אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מי ברא את אלוהים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם לדומם יש תודעה? למה לא להתאבד ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל טוב, אימון אישי מומלץ, מנטורינג בנושאי מהם גבולות השכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3457 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 06:04:55 - wesi1