אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה איך הכל לטובה? ✔איך להעריך את מה שיש? איך לאהוב את מה שיש? הכל לטובה, איך לא לקחת כמובן מאליו? להודות על הנס, להודות על הקיים, להודות על הטוב,...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
8:47איך להעריך את מה שיש? איך לאהוב את מה שיש? הכל לטובה, איך לא לקחת כמובן מאליו? להודות על הנס, להודות על הקיים, להודות על הטוב, להודות על הרעה, להודות על מה שיש, השגחה פרטית
למה אנחנו לוקחים כמובן מאליו את מה שיש לנו?

אליעד כהן מסביר את התופעה שבה אדם לוקח כמובן מאליו את מה שיש לו, באמצעות דוגמה פשוטה אך משמעותית: אדם שיש לו רגליים ומתפקד ביום - יום, בדרך כלל אינו מודע להנאה או לשמחה מיוחדת מעצם העובדה שיש לו רגליים. האדם פשוט מתנהל כרגיל, ורואה את המצב הזה כמציאות מחויבת וברורה מאליה. לעומת זאת, אם יום אחד יקרה מצב קיצוני כמו תאונה ויחתכו לו רגל, האדם יחווה סבל רב. במקרה זה פתאום הרצון "שיהיו לי רגליים" מתעורר בכל עוצמתו, כי נוצר פער בין המציאות לרצון. אדם שלא העריך קודם את רגליו ולא חשב על כך כלל, פתאום יחוש את חוסר הרגליים כסבל קשה ובלתי נסבל.

מדוע אנחנו לא נהנים מהדברים הבסיסיים בחיים?

אליעד כהן מסביר שכדי ליהנות ממשהו, חייב להיות רצון מודע אליו. כל עוד המציאות תואמת את הרצון באופן קבוע וללא התנגדות, האדם אינו מרגיש כלל שהוא רוצה משהו מיוחד, ולכן גם אינו נהנה באופן יוצא דופן. לעומת זאת, כשיש התנגדות והאדם חושב שהוא עומד לאבד דבר מסוים, הוא נהיה מודע לרצון, והמודעות הזו מאפשרת גם הנאה. הדוגמה שניתנת לכך היא ביקור במקום בו יש אנשים שנפגעו ואיבדו את הרגליים שלהם, כאשר אדם נחשף למציאות אחרת, הוא עשוי להעריך מחדש את הרגליים שלו, אבל עם ההערכה תבוא גם חרדה ופחד לאבד את הדבר היקר הזה.

איך יכול להיות שאנחנו סובלים מאובדן דבר שמעולם לא נהנינו ממנו?

אליעד עונה על השאלה הזאת על ידי הסבר מעמיק על כך שהרצון שלנו שיהיו לנו דברים מסוימים קיים באופן סמוי גם כאשר אנחנו לא מודעים לו. למשל, הרצון שיהיו לנו רגליים בריאות מתקיים באופן לא מודע בפעולות יום - יומיות כגון הליכה לעבודה, שמירה על הבריאות וכדומה. כל עוד המצב מתקיים ללא בעיות, הרצון קיים אך אינו מודע. ברגע שנוצר חוסר או איום, הרצון מתפרץ ועולה למודעות, והאדם מרגיש סבל חזק. הרצון היה קיים כל הזמן, אך רק בעת הקונפליקט עם המציאות הוא הופך למודע.

האם אפשר ליהנות יותר מהמציאות שלנו כפי שהיא?

אליעד מסביר שכן, אפשר ליהנות יותר מהמציאות כפי שהיא, אך זה דורש שינוי בתפיסת המצב שלנו מ"מחויב" ל"אפשרי". אדם יכול לחשוב שאולי לא יהיו לו רגליים יום אחד, מה שיכול לעורר בו הכרת תודה גדולה על כך שיש לו רגליים כרגע. אלא שעם ההכרה הזו מגיעה גם חרדה שאולי הדבר הזה יילקח ממנו בעתיד. אליעד מציין שבכדי להגיע לשיא ההנאה, אדם חייב לעבור דרך חוויה של חרדה או חשש מאובדן, שכן הנאה משמעותית נוצרת רק בעקבות מודעות לקיום של רצון עמוק.

איך ההסבר הזה קשור לרצונות אחרים בחיים?

אליעד נותן כדוגמה את נושא המין: כשאין לאדם מין הוא מרגיש חוסר וסבל ניכר, אך כאשר המין זמין באופן שוטף וקבוע, ההנאה ממנו אינה מורגשת באותה עוצמה, אלא נתפסת כדבר רגיל ומובן מאליו. כדי להגביר את ההנאה, צריך ליצור מצב שבו האדם מודע לחוסר שלו ולרצון שמתמלא. ככל שהחוסר יותר גדול, כך גם ההנאה ממילוי הרצון גדולה יותר.

מדוע אנשים מאמינים אומרים תודה לאלוהים על נס אך מתעלמים מאסונות?

כדי להסביר את זה, אליעד נותן דוגמה של כלב שמקבל מכה עם מקל אך לא יודע מי מכה אותו, ובאותו זמן האדם שמכה אותו נותן לו גם אוכל. הכלב לא יודע שמי שנותן לו אוכל הוא גם זה שמכה אותו, ולכן הוא מודה לאדם על האוכל ולא מתייחס למכה כמשהו שקשור אליו. אליעד משווה זאת לאנשים דתיים שכאשר קורה אסון, כמו פיגוע, הם מודים לאלוהים על כך שניצלו אך מתעלמים מכך שאלוהים, לפי אמונתם, אחראי גם לפיגוע עצמו. אליעד מוסיף ומחדד עם דוגמה נוספת: מחבל שדוקר אדם ומשאיר אותו חי בכוונה, האם האדם יודה למחבל על כך שלא הרג אותו או יבוא אליו בטענות מדוע דקר אותו מלכתחילה? באותו אופן, נשאלת השאלה איך אפשר להודות לאלוהים על הישועה כשאלוהים, לפי אותה השקפה, הוא גם זה שאיפשר את המצב הקשה מלכתחילה.

האם סבל הכרחי כדי ליהנות ממה שיש לנו?

אליעד מסכם ואומר שהיכולת שלנו ליהנות תלויה באופן מלא בעוצמת החיסרון והרצון המודע לנו כלפי הדברים בחיינו. כל עוד אנחנו לא חווים התנגדות למציאות, אין לנו מודעות מלאה לרצונות שלנו, ולכן ההנאה נשארת ברמה נמוכה או לא מורגשת בכלל. סבל או חשש מפני אובדן הוא תנאי שמאפשר לנו לחוות את ההנאה מהדברים שנראים לנו מובנים מאליהם. מצד שני, הוא מזהיר שגם המודעות הזו מביאה עמה חרדה וחששות.
כיצד נוצרת השאלה על ליהנות ממה שיש לעומת לסבול כשלוקחים אותו?

בשאלה הראשונית מתוארת סיטואציה של אדם שיש לו רגליים, אך הוא לוקח אותן כמובן מאליו ולא חווה הנאה מיוחדת מעצם קיומן. לעומת זאת, אם יחתכו לו את הרגל, הוא יסבול סבל רב. בהמשך מועלת הטענה שעל אף שאדם לא חווה שמחה על כך שיש לו רגליים באופן שוטף, ברגע שיחתכו לו את הרגל, הוא ירגיש בחסרונן ויחווה רצון גדול לכך שהן יחזרו.

מדוע סובלים יותר כשמשהו חסר מאשר נהנים ממנו כשהוא קיים?

אליעד מסביר שכדי להרגיש הנאה ממילוי רצון, צריך להיות קודם חיסרון ורצון מודע. כאשר לרוב האנשים יש רגליים, הם תופסים זאת כמשהו "מחויב" או טבעי, ולכן אין תשומת לב לרצון הזה, כי אין התנגדות בינם לבין המציאות. רק כאשר מתעורר איום על הרגליים או יש אפשרות ממשית לאבד אותן, האדם מתחיל לשים לב לרצון שיהיו לו רגליים, ואז גם מתלווה לכך פחד. מצד אחד, זה עלול להגביר את החרדה, אבל מצד שני, זה מאפשר לאדם לחוות הנאה גדולה יותר מעצם היותו עם רגליים.

איך בכל זאת קורה שסובלים מאובדן רגל למרות שלא נהנו ממנה קודם?

נשאלת שאלה נוספת: אם ביום - יום אדם כלל לא חווה שמחה מיוחדת על רגליו, מדוע הוא בכל זאת יחווה סבל עצום אם יחתכו לו את הרגל? התשובה היא שבאופן תת - מודע הרצון "שיהיו לי רגליים" כן קיים. האדם עושה במהלך יומו פעולות שמושתתות על כך שיש לו רגליים (הוא הולך, מתנייד, עובד וכדומה). הרצון אמנם אינו מורגש כל עוד הוא מתמלא ללא מאמץ, אך ברגע שנוצרת סתירה בין הרצון למציאות (למשל חשש או מצב ממשי של אובדן רגל), הרצון הזה מתפרץ במלואו וגורם לסבל.

האם אפשר ליהנות יותר מהדברים הקיימים?

כדי להפיק הנאה גדולה יותר ממה שיש כבר עכשיו, אליעד מציין שאפשר להפוך את המחשבה שדבר מסוים הוא "מחויב" למחשבה שדבר זה הוא רק "אפשרי". לדוגמה, אפשר לבקר במקומות שבהם רואים אנשים שחסרה להם רגל, וכך להיזכר בכך ששום דבר אינו מובן מאליו. אולם, לצד ההנאה שבאה מלהעריך יותר את המצב הקיים, נכנסת גם חרדה או חשש שהדבר המוערך ייעלם.

כיצד ההבנה הזו מתקשרת למילוי רצונות אחרים?

בשיחה מוזכרת גם הדוגמה של מין, או של פעולות אחרות שהאדם לוקח כ"מובן מאליו". הכוונה היא שכדי להגיע לשיא חוויית המילוי, האדם צריך ליצור לעצמו באופן כלשהו חיסרון חזק, שכשמתמלא, מעניק שמחה גדולה. החיסרון הזה יכול להתעורר ברגע שיש איום על הדבר או כשהאדם מתבונן בחלופות קשות יותר.

איך מתקשרת כאן הדוגמה של הכלב והמחבל להשקפה הדתית?

נוסף על כך, מובאת דוגמה על כלב שמקבל מכה ממקל מאחור ולא רואה מי הכה אותו. אם הכלב חושב שהאדם שלידו רק נותן לו אוכל, הוא לא יראה בו את הגורם למכה. זה הוביל לדיון על תפיסות דתיות מסוימות, לפיהן אם מתרחש פיגוע או אסון, מתייחסים אליו כאל "מעשה שאינו קשור" לאלוהים, אבל כשיש הצלה קטנה או "נס" - מודים לאלוהים. אליעד מצביע על כך שאם מייחסים הכל לאותו גורם, הרי שגם הפיגוע וגם ההצלה הם באחריות האל, וכך עולה השאלה הלוגית איך אפשר להודות לאל שחולל גם את האסון וגם את הישועה. ניתנת גם הדוגמה של מחבל שדוקר מישהו, ואז מחליט לא לדקור אותו למוות - האם ראוי להודות למחבל על כך שהשאיר אותו בחיים, או לבוא אליו בטענות על עצם הדקירה מלכתחילה. ההקבלה היא לשאלה מדוע אומרים "תודה לאלוהים" על נס שנעשה, כאשר הוא - הוא שאיפשר את הבעיה מלכתחילה, לפי אותה אמונה.

מהי השורה התחתונה?

השורה התחתונה היא שההנאה שלנו ממשהו תלויה בעוצמת הרצון והחיסרון שיש לנו כלפיו. כל עוד לא מרגישים איום או אפשרות ממשית לאובדן, אנחנו לא מבחינים בכך שהרצון הזה חי בנו. לכן אנחנו לא חווים שמחה תמידית על דברים מובנים מאליהם, כמו רגליים. אבל ברגע שנוצרים תנאים של איום ואפשר לחוות את ההפך, נפתח פתח להנאה (וגם לפחד). במקביל, ישנם הסברים רחבים יותר הנוגעים לאמונה באלוהים, ליחס שבין סבל להודיה, ולכך שלעתים אנשים מייחסים לאל רק את הנס החיובי ומתעלמים מקיומו במצבים השליליים.
ש: נגיד אני לוקח באופן יחסי כמובן מאליו את זה שאני יש לי רגליים שיש לי רגל ואני משתמש בזה וזה משמש אותי, עכשיו אני לא נהנה מזה באופן מיוחד אני לוקח את זה כמובן מאליו.

אליעד: אוקי.

ש: עכשיו אם יחתכו לי את הרגל ואני ארגיש בה חיסרון שאין לי רגל.

אליעד: אפילו אם תכאב לך הרגל.

ש: אני מאוד אסבול מזה.

אליעד: אוקי.

ש: אני מאוד אסבול מזה.

אליעד: אז השאלה שלך איך אתה יכול לגרום לעצמך ליהנות מזה שיש לך רגל כאילו לא היה לך רגליים והחזירו לך אותן, לא זאת לא השאלה.

ש: זאת כן השאלה זאת המהות של השאלה.

אליעד: חשבתי שתגיד לא זאת לא השאלה ואז תגיד שזאת השאלה אחר כך בכל מקרה.

ש: זהו כאילו השאלה היא אחרת אבל זאת בעצם אותה שאלה כאילו כי אנחנו הרבה מדברים על זה שזה באופן יחסי כמה שאתה סובל או שאתה סובל כפי כמה שאתה נהנה מהדבר וכו'.

אליעד: אז תראה השאלה היא מה האמת אתה אומר נגיד שיש לך רגליים ואתה רוצה ליהנות מהן כמו מישהו שאמרו לו שצריך להוריד לו את הרגליים ואז שמו לו רגליים או נגיד מישהו שנחתכו לו הרגליים והחזירו לו אותן, התשובה היא למה זה טוב זאת אומרת מה זה משנה כאילו כי בסופו של דבר כדי ליהנות את צריך שבאמת שיהיה לך רצון ושהוא יתמלא אבל זה יכול להיות כל רצון זה גם יכול להיות משהו שכרגע אין לך אותו ושיהיה לך אותו זה לא חייב להיות דווקא, אני יכול לתת לך תשובה לזה אני תכף אתן לך לזה תשובה אבל בגדול זה לא מחויב כדי ליהנות כי אתה גם יכול ליהנות מרצונות אחרים שמתמלאים.

עכשיו אם אתה רוצה ליהנות מעצם זה שיש לך רגליים פשוט אתה צריך להפוך את המחשבה שאומרת שזה שיש לך רגליים זה מחויב לאפשרית, איך עושים את זה על ידי זה נגיד שתלך למקום קוטעים לאנשים רגליים יש את המקום של אנשים פצועים, המחויב הוא שהמחשבה שאומרת "מחויב שיהיה לי רגליים" תהפוך לאפשרית ואז אתה תהנה מזה שיש לך רגליים אבל מה החיסרון בזה שחלק מההנאה שלך נובעת מזה שאתה חושב שמחויב שיהיה לך רגליים כי אם תחשוב שזה אפשרי גם תבוא לך חרדה עם זה, אתה אומנם תשמח מזה שיש לך רגליים אבל תפחד שיורידו לך את הרגליים אבל מצד שני אתה תהנה מזה שיש לך רגליים.

ש: השאלה בדיוק הפוכה.

אליעד: זה מה שרציתי שתביא שאלה הפוכה.

ש: אם חותכים את הרגליים למה יהיה לי רע מזה אם אני לוקח את זה כמובן מאליו שיש לי רגליים.

אליעד: לא הבנתי.

ש: אם חותכים לי רגל למה שיהיה לי רע מזה אם כל החיים לקחתי את זה כמובן מאליו זה אני לא נהנה מזה.

אליעד: לך יש רצון לא, הבנתי הוא שואל שאלה אחרת הוא אומר בשביל להרגיש רע צריך שתהיה התנגדות רצון אבל אם ביומיום אתה לא חווה שמחה מזה שיש לך רגליים אז איך חווית את זה מזה שאין לך רגליים, אז מה האמת.

ש: אם לא אכפת לי מזה שיש לי.

אליעד: יש כמה תשובות שאפשריות תשובה אחת אומרת שנגיד יש לך רצון מודחק שיהיה לך רגליים אני מניח שאפילו מזה שאתה הולך לעבוד זה בשביל בסופו של דבר שיהיה לך רגליים בריאות, כאילו סתם כאילו הרבה פעולות במשך היום נובעות מזה שאתה רוצה שיהיו לך רגליים בריאות נכון?

ש: כן.

אליעד: אז זאת אומרת אתה כן מתחזק ביום בתת מודע את הרצון של "אני רוצה שיהיו לי רגליים, אני עובד כדי להיות בריא כדי לא למות" אתה לא שמח מזה שאתה חי אבל מצד שני אתה עושה הרבה דברים כדי לא למות אז קודם כל הרצון הזה הוא כן נמצא שם זה לא שהוא לא נמצא שם ודבר שני שאפשר להגיד שזה כל רגע לגופו, כאילו ברגע שאין לך רגל אז הרצון הזה מתעורר מאיפשהו אבל כל הזמן שיש לך אתה לא מעריך אותו. ומה האמת שאם יגידו לך שצריך להוריד לך את הרגל ואז יגידו לך "טוב לא צריך" אתה פתאום תהנה מזה שיש לך רגל.

ש: זה נכון אבל שגם הרצון מתלבש בצורות כל מיני צורות זה שאתה אולי לא שמח ספציפית שיש לך רגליים אבל זה יכול להיות חבוי בתוך דברים אחרים שאתה עושה אם אתה שמח נניח לדוגמה לרכב על אופניים, אתה מבסוט לרכב על אופניים או מבסוט שאתה אז יש לך את הרגליים בפנים.

אליעד: לא אבל אני אומר שהרצון שיהיה לו רגליים זה רצון שביומיום קיים כחלק מתהליכים אחרים.

ש: כן זה מה שאמרתי.

אליעד: לא נגיד שהוא הולך לרכב על אופניים כדי לחזק את הרגליים.

ש: לא כדי לחזק את הרגליים.

אליעד: לא אז אני אמרתי משהו אחר אמרתי המחשבה שאומרת "אני רוצה שיהיה לי רגליים" היא המהות של הרבה מאוד מהמחשבות הנוספות שהוא עושה במשך היום מה שאומר שהיא נמצאת שם כל הזמן רק אין קונפליקט בינה לבין המציאות לכן אתה לא מודע לקיומה. זה כמו נגיד על משהו שברגע שהוא מחויב וכאילו אין לו הפך אז לא מרגישים אותו, זה דומה לזה אוקי זה כאילו כמו יש לך רצון מאוד חזק שיהיה לך רגליים אבל יש לך רגליים ולמחשבה שאומרת "יש לי רגליים" אין הפך אז בגלל שאין לה הפך, כאילו זה שאתה לא חווה את ההפך שלה לכן אין משמעות ל - "יש לי רגליים" לכן אתה לא נהנה מזה שיה לך רגליים. הלאה תמשיך.

ש: אנחנו דיברנו על התופעה הזאת שכשהרצונות שלנו מתמלאים רצונות מסוימים אז כאילו יש חוויה שזה כאילו רגיל וככה זה אמור להיות זה לא איזה שמחה מיוחדת אלא זה הרגיל ככה זה אמור להיות אבל כשאין לנו את זה אז זה סבל נוראי, כמו לדוגמה אתה מבין מה אני אומר.

אליעד: אוקי.

ש: נגיד כמו במין אומרים את זה הרבה שאין לך את זה אז זה ממש חסר וכשיש לך את זה אז זה פשוט אז זה בסדר ככה זה אמור להיות כאילו החיסרון מרגיש נוראי אבל כשהוא מלא אז זה הרגיל זה לא איזה הנאה מטורפת, זה כמו יש את המאוזן שהוא רגיל ויש בורות אבל אין פער.

אליעד: מה זאת אומרת?

ש: אין יתרון.

אליעד: אני אגיד לך משהו אחר אם אתה רוצה ל - peak של מילוי רצון אתה צריך איכשהו ליצור לך איזה חיסרון מאוד גדול.

ש: בדיוק כלומר.

אליעד: זה המשחק מה לעשות אם לא תהיה בחרדה לא תוכל לשמוח מכך, עובדתית אם אתה רוצה ליהנות מזה שאתה בריא לך תראה אנשים חולים ואתה יותר תשמח מזה שאתה בריא אתה גם יותר תפחד להיות חולה אבל אתה גם יותר תשמח מזה שאתה בריא כי אם אתה מזעזע את המחשבה שאומרת "אני חייב להיות בריא" אז 1. נהיית מחשבה "אולי אני אהיה חולה ואז רע לי", 2. "אני בריא ואז טוב לי" זאת האמת.

ש: או שבכלל תרגיש רגשי אשמה שאתה בריא אם אתה רואה את כולם חולים.

אליעד: או שבכלל תרגיש רגשי אשמה ובכלל תרגיש רגשות ערך "איך אלוהים אוהב אותי ולא אותם" או נגיד פיגוע שאחרים נפגעים ואתה לא אתה אומר "תראה איך אלוהים אוהב אותי איזה נס הוא עשה" כמו כלב נגיד שאתה נותן לו מכה, בא נגיד ניקח כלב נגיד אתה הולך לכלב ואתה נותן לו מכה עם מקל עכשיו אם הכלב ראה שאתה נתת לו את המכה עם המקל הוא ישנא אותך אבל נניח נגיד שהמקל היה מאחורה ואתה כאילו נותן לו אוכל ואתה נותן לו מכה עם מקל מאחורה והוא לא ידע שאתה נתת לו את המכה אז הוא לא שונא אותך.

אבל מצד שני אתה יכול לתת לו מכות עם מקל אבל בגלל שהוא לא ראה אותך מחזיק את המקל הוא לא ידע שזה אתה אבל אז הוא עוד יכול להגיד לך תודה על זה שכאילו הצלת אותו מזה שהרבצת לו קודם. אוקי זה כאילו כמו דתיים נגיד שקורה איזה נס.

ש: מכה מהשמיים.

אליעד: בדיוק זה בדיוק הדתיים, מה הדתיים עושים אותו דבר אם יש איזה פיגוע "וואלה איזה נס קרה תראה רק שלושה הרוגים, תראה היה נס איך ניצלתי" זה כאילו הפיגוע זה לא מאלוהים ההצלה זה מאלוהים" אדוני גם הפיגוע מאלוהים וגם ההצלה מאלוהים אז הוא גם נתן לך וגם הרג את השלושה הפצועים, הוא גם פצע אותך והוא גם החליט לא לפצוע אותך קשה. אם בא מחבל ודוקר אותך ואומר לך "אני משאיר אותך בחיים" אתה תגיד "איזה מחבל רחמן תודה למחבל" אם בא מחבל ודוקר אותך עשר פעמים ואומר לך "תקשיב אני לא דוקר אותך בלב כי אני רוצה שיצילו אותך אחר כך" אתה תגיד "תודה רבה למחבל איזה מחבל צדיק".

"מה פתאום הוא דקר אותי הוא לא היה צריך לדקור אותי בכלל אבל אלוהים שעשה לך אבל אלוהים נגיד לו תודה שהמחבל לא דקר אותי עשרים פעמים רק עשר" ומי שלח אותו לדקור אותך עשר פעמים לא אלוהים, אז אם הוא יהיה דתי הוא יסובב את זה "לא זה בגלל העוונות שלי בכלל בגל העוונות שלי המחבל דקר אותי בגלל העוונות ואלוהים הציל אותי למרות העוונות" ומי גרם לך לעשות את העוונות "זה היצר הרע שלי הבחירה החופשית שלי ומי נתן לי בחירה חופשית? אלוהים, למה הוא נתן לי בחירה חופשית כי הוא טוב והוא רצה לעשות לי טוב".

"אז הוא טוב ורצה לעשות לי טוב ולכן נתן לי בחירה חופשית כדי שאני אעשה רע והוא לא יכול היה לקמבן איזה קומבינה שלעשות לי טוב בלי כל המהלך הזה? לא הוא היה חייב להעביר אותי את המהלך של ניסיונות ושאני אעשה רע ושהוא ייתן לי עונשים ושהוא יציל אותי מהמחבל" וזה אלוהים אין לו איזה דרך קיצור לעשות לך טוב בלי כל המסלול ייסורים המפרך "לא זה נסתרות דרכי האל" אז נסתר גם אופיו של האל ואתה לא בהכרח יודע שהוא טוב ורע וכו'.
חרמן עובדות מחלות להודות על הטוב משחק להודות על הרעה לא תהיה בחרדה מאמץ אלוהים אוהב איך לשכנע את עצמי מלכתחילה אהבה איך הכל לטובה איך לא לקחת כמובן מאליו איך לאהוב איך לאהוב את מה שיש איך להעריך איך להעריך את מה שיש האם הכל לטובה האם להודות על מה שיש הכל לטובה הערכה השגחה פרטית לא מובן מאליו לאהוב לאהוב את מה שיש להודות להודות על הטוב להודות על הנס להודות על הקיים להודות על הרעה להודות על מה שיש להעריך להעריך את מה שיש למה הכל לטובה לקחת כמובן מאליו מובן מאליו ניסים
הכל לטובה, חשיבה חיובית, גישה חיובית, האם הכל לטובה? האם באמת הכל לטובה? תחשוב טוב יהיה טוב, הכל זה לטובה, הכל קורה לטובה, השגחה פרטית, לחשוב טוב, מה שצריך לקרות קורה?
הכל לטובה, חשיבה חיובית, גישה חיובית, האם הכל לטובה? האם באמת הכל לטובה? תחשוב טוב יהיה טוב, הכל זה לטובה, הכל קורה לטובה, השגחה פרטית, לחשוב טוב, מה שצריך לקרות קורה?
הכל לטובה, חשיבה חיובית, גישה חיובית, האם הכל לטובה? האם באמת הכל לטובה? תחשוב טוב יהיה טוב, הכל זה לטובה, הכל קורה לטובה, השגחה פרטית, לחשוב טוב, מה שצריך לקרות קורה? האם באמת הכל לטובה, או שמדובר באשליה? אליעד כהן פותח בשאלה האם הגישה שאומרת הכל לטובה היא גישה אמיתית ונכונה, או שהיא מסתירה תפיסות לא מדויקות. אנשים רבים, כשנתקלים במצבים קשים, מנסים להרגיע את עצמם בכך שהכל קורה מסיבה כלשהי טובה ונסתרת, ושבהמשך הדברים יסתדרו לטובה. אך אליעד מחדד ואומר שכאשר מישהו טוען שהכל לטובה, הוא למעשה מניח שיש טוב ויש רע, ושישנה סיבה נסתרת מאחורי מה שקורה. זוהי כבר הנחה ראשונית שאינה בהכרח מדויקת. כי אם באמת קיים רק טוב, לא היה צורך לומר הכל לטובה, ומנגד אם הדברים סתם קורים בלי סיבה, אין גם טוב ורע מוגדרים. האם האמונה בהכל לטובה באמת עוזרת להתמודד עם המציאות? אליעד מסביר שאמונה זו יוצרת ציפייה עתידית לטובה שעוד תגיע. למשל, אדם שאיבד את ... את הטוב באירוע עצמו. אליעד טוען שאנשים רבים מתקשים לקבל את המצב הנוכחי כפי שהוא, ולכן בורחים למחשבה של הכל לטובה שתצדיק עבורם את הסבל הנוכחי, בהבטחה עתידית של משהו טוב יותר שיגיע בהמשך. האם אלוהים חייב לגרום לך סבל ... ומסוגל לעשות הכל, הוא היה אמור לעשות לך טוב ישירות, בלי העונש או הכאב המוקדם, מה שהופך את הטענה הכל לטובה לקשה להבנה ולהצדקה. האם אפשר להפוך כל אירוע רע להזדמנות חיובית? אליעד כהן מסכים שיש גישה חיובית יותר, שאומרת ... גם אם שום דבר טוב לא יצמח מהאירוע, עצם הקבלה וההשלמה עם מה שקרה הוא הדבר החשוב ביותר. האם הכל לטובה? גישה חיובית חשיבה חיובית השגחה פרטית, אמת או אשליה? האם יש מטרה נסתרת לסבל? איך להתמודד עם דברים רעים? ...
הכל לטובה ולרעה - מהו השקר הרע של הכל לטובה?
הכל לטובה ולרעה - מהו השקר הרע של הכל לטובה?
הכל לטובה ולרעה - מהו השקר הרע של הכל לטובה? האם החשיבה שהכל לטובה משיגה את מטרתה? הרעיון שהכל לטובה הוא אחד השקרים הנפוצים ביותר, ולפי אליעד כהן יש לו חסרונות משמעותיים מאוד. החיסרון המרכזי הוא שהגישה הזאת כלל לא מצליחה להשיג את המטרה שלה, שהיא לגרום לאדם להרגיש טוב יותר עם עצמו ועם המציאות. מדוע לומר הכל לטובה גורם לאדם להרגיש רע? אליעד מסביר, שאדם שאומר לעצמו הכל לטובה, למעשה משקר לעצמו, והוא עושה זאת כי הוא רוצה להרגיש טוב יותר מול אירועים שנתפסים בעיניו כרעים. אך בפועל, ... את המסר הסמוי שהמחלה עצמה אינה דבר לשמוח עליו, והמסר הזה רק גורם לו לתחושת אומללות. למה בכלל מניחים שהכל לטובה? אליעד כהן מוסיף נקודת מבט חשובה: מי החליט שזה לטובה? ומי אמר שהמצב הבא יהיה טוב יותר מהמצב הנוכחי? ... הסופית של אירוע כלשהו היא טובה או רעה, ולכן הוא סתם מנחם את עצמו עם רעיון שאינו מבוסס. להגיד הכל לטובה ללא הבנה מעמיקה זו פשוט טיפשות. מעבר לכך, גם אם נניח שהכל באמת לטובה - למה בכלל יש צורך ... הבנה עמוקה והכלה מוחלטת של המציאות. אלו הם חיים בהם הטוב הוא מוחלט ואינו תלוי בשום גורם חיצוני. האם הכל לטובה? האם חייבים רע כדי לחוות טוב? למה הכל לטובה זה שקר? איך להפסיק לשקר לעצמי? מהי תפיסת הטוב המוחלט? למה אנחנו חווים רע? הפעם אני רוצה לדבר על השקר הנפוץ ביותר, של הכל לטובה בחשיבה שהכל לטובה יש הרבה מאד חסרונות, והחיסרון המרכזי של הכל לטובה זה שהוא לא מספיק, משיג את התכלית שלו. לאדם קורה משהו רע ומלמדים אותו להגיד שזה לטובה, ותאמין שהכל לטובה למה אומרים לו לחשוב שהכל לטובה, למה שהאדם ישקר את עצמו שהכל לטובה? למה? למה מדמיין האדם שזה לטובה, כי הוא רוצה להרגיש טוב. ועצם האמירה שהכל לטובה, גורמת לאדם להרגיש רע. לא רק שהיא לא מביאה אותו להרגיש טוב, זה גם גורם לו רע. והדבר יוסבר ... בכך שיחש משהו לטובה, כי זה להגיד שדבר רע מוביל לטוב ולמה אי אפשר לעשות שהכל כבר טוב, ונניח שהכל לטובה, והמטרה שיהיה טוב, אז תעשה שהכל יהיה כבר טוב, הטיפשים חושבים שהרע קיים כדי שיהיחה טוב, כי הוא מוביל ...
הכל לטובה - מהי המשמעות האמיתית של הכל לטובה? ולמה מחר *לא* יהיה יותר טוב?
הכל לטובה - מהי המשמעות האמיתית של הכל לטובה? ולמה מחר לא יהיה יותר טוב? הכל לטובה. מהי המשמעות האמיתית של הכל לטובה? ולמה מחר לא יהיה יותר טוב? הכל לטובה = הכל נעשה כדי לעשות לאדם טוב ברגע הזה. הכל לטובה = הכל כדי ליצור טוב ברגע הזה ממש. על האדם לדעת כי הטוב אינו קיים רק בעתיד הרחוק אלא ...
הכל לטובה - מה טוב יותר מאשר הכל לטובה? איך לחיות את הרגע?
הכל לטובה - מה טוב יותר מאשר הכל לטובה? איך לחיות את הרגע? הפירוש המקובל למושג הכל לטובה הוא, כי כל מה שקורה לאדם, בסופו של דבר מוביל את האדם למצב טוב כלשהו. וגם אם קורה לאדם משהו נגד רצונו כרגע, הרי שהכל לטובה משמעותו היא להבין, שזה לטובתך וכדי לעשות לך טוב. ובסופו של דבר, גם אתה תבין מדוע כל מה שקורה לך זה לטובה. יחד עם זאת, יש משהו שהוא יותר טוב מאשר הכל לטובה בעתיד. והוא: הכל כבר טוב / הכל טוב כרגע. הכל לטובה עוזר לאדם להרגיש טוב יותר בהווה, על סמך האמונה שלו שבעתיד יצא לו משהו טוב ממה שקורה לו כרגע. ... טוב יותר, והוא כאשר האדם מבין, מה טוב כרגע ברגע הזה, בלי קשר למה שיקרה בעתיד. או במילים אחרות, הכל לטובה פירושו הוא, הכל זה כדי לעשות לך טוב כרגע. באפשרותו של האדם לנסות להבין ולמצוא את מה שטוב ברגע ...
הכל לטובה או לרעה? מה האמת?
הכל לטובה או לרעה? מה האמת?
הכל לטובה או לרעה? מה האמת? האם באמת הכל לטובה או הכל לרעה? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה היא האם הכל שקורה לנו בחיים הוא אכן לטובה, כפי ... האנשים נוטים להגיד, או שאולי הדברים שקורים לנו הם דווקא לרעה, בניגוד לתפיסה האופטימית הרווחת. אליעד מסביר כי האמירה הכל לטובה נשמעת אולי מעודדת, אך מסתירה מאחוריה מציאות לא פשוטה: אם הכל תמיד לטובה, הרי שאף פעם לא באמת טוב ... נשאר משהו לא מספק, איזושהי תקווה עתידית שמשהו טוב יותר עוד עתיד לקרות. איך דוגמת הטיסה שהתרסקה מסבירה אם הכל לטובה? אליעד כהן מביא דוגמה להמחיש את הסוגיה בצורה בהירה ומדויקת. הוא מתאר אדם שהיה אמור לטוס בטיסה מסוימת, אך ... במה שקורה אחר כך. אדם יכול לקבל בשורה טובה שמתבררת בהמשך כרעה, ולהיפך. לכן, אומר אליעד, כדי להבין אם הכל לטובה או לרעה, צריך להבין קודם כל מה התכלית הסופית של כל האירועים במציאות. האם למציאות יש תכלית, ומה המשמעות שלה? אליעד מסביר כי כדי לקבוע אם הכל לטובה או לרעה, עלינו לחקור מהי התכלית הסופית של המציאות. אם המציאות מתרחשת באופן אקראי לחלוטין, אז אין משמעות כלל ... לחיים שלנו? אליעד כהן מדגיש כי מי שמבין לעומק את האחדות של הטוב והרע, לא יתנחם יותר מדי מהידיעה שהכל לטובה, וגם לא ישקע יותר מדי בדיכאון מהידיעה שהכל לרעה. הוא יוכל לראות שהכוח שמנהל את העולם הוא טוב ורע ... הזו מאפשרת לנו לשחרר את התלות שלנו באירועים החיצוניים, ולחיות מתוך הכרה עמוקה יותר של המציאות. מה התשובה הסופית: הכל לטובה או לרעה? התשובה שאליעד נותן לשאלה האם הכל לטובה או לרעה? היא מורכבת: הכל לטובה מוחלטת וגם לרעה מוחלטת. אי אפשר באמת להפריד בין השניים. כל אירוע שקורה לנו מכיל בתוכו גם את הטוב וגם את הרע, והם מאוחדים בשורש אחד. ההבנה של האחדות הזו מביאה אותנו להפסיק לשאול אם הכל לטובה או לרעה, ובמקום זאת לראות את המציאות כישות אחת שלמה ומאוחדת של טוב ורע יחד. האם הכל לטובה? מה התכלית של המציאות? טוב ורע כישות אחת איך להפסיק לסבול? מי קובע מה טוב ומה רע? האם יש משמעות לסבל? הפעם אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, האם באמת הכל לטובה? כי כולם, או רובם, תמיד אומרים הכל הוא לטובה, תהיה אופטימי, זה לטובתך והאם באמת כך? וגם אם הכל לטובה זה עצמו אומר שהמציאות גרועה ביותר. כי אם הכל לטובה, אז אף פעם לא טוב עכשיו. ומי שרוצה להבין, עליו להבין מה התכלית הסופית של כל הדברים כולם. נאמר ... שהיא רק טוב או נקודה סופית שהכל רע. או גם טוב וגם רע לנצח, ואז אין שום משמעות להגיד שהכל לטובה. ועל האדם לבדוק את השורש מה התכלית, האם הכל אקראי, אז אין שאלה ואם יש תכלית, אז לבדוק מה ... בין כך ובין כך להבין אם הכל טוב או רע, אתה צריך להבין את המציאות הזאת. והתשובה לשאלה אם הכל לטובה, אז הכל גם לטובה באופן מוחלט, וגם לרעה באופן מוחלט. גל כל דבר אפשר להגיד גם את ההפך, כי ... מאד טוב, הוא יכול להכנס לדיכאון ממש כשם שקורה לו משהו רע, כי הכל מאותה התכלית, כי בדיוק כמו שהכל לטובה, ממש כך הוא בדיוק לרעה. כאשר מגבירים את העוצמה של הגיהינום, מגיעים לשורש האחד ששם גם הכל טוב כי ... רע, הכי רע בעולם, אבל זה יוביל אותך למקום שהטוב והרע הם ישות אחת ואז אתה תבין באמת, האם הכל לטובה.
סיבתיות רעה, סיבתיות טובה, סיבה טובה ותוצאה רעה, סיבה רעה ותוצאה טובה, הכל לטובה, הכל לרעה, איך טוב הופך לרע? איך רע הופך לטוב? השפעת התוצאה על הסיבה, השפעת הסיבה על התוצאה, פירוש ועובדה, טוב ורע, האם זה טוב או רע?
סיבתיות רעה, סיבתיות טובה, סיבה טובה ותוצאה רעה, סיבה רעה ותוצאה טובה, הכל לטובה, הכל לרעה, איך טוב הופך לרע? איך רע הופך לטוב? השפעת התוצאה על הסיבה, השפעת הסיבה על התוצאה, פירוש ... חיובי ביותר, האדם עשוי להתחיל להאמין שכל האירוע, כולל החלק השלילי, הוא טוב. במצב כזה האדם יכול להגיע למסקנה הכל לטובה, כלומר, האירוע השלילי הופך בעצמו לטוב, פשוט בגלל שהתוצאה הסופית חיובית. מצד שני, יכול להיווצר מצב הפוך שבו הסיבה ... שקרו לו, ואלה משפיעים באופן עמוק על האופן שבו הוא מפרש את המציאות כטובה או רעה. מה משמעות הביטוי הכל לטובה על פי אליעד כהן? אליעד מבהיר כי הביטוי הכל לטובה הוא למעשה ביטוי לפרשנות אישית שהאדם מעניק לאירועים. האדם נתקל באירוע שלילי, אך התוצאה הסופית של האירוע היא חיובית, ... ישיר ביניהם. היכולת להסתכל על המציאות מנקודות מבט שונות מדגישה את המורכבות ואת הסובייקטיביות של המושגים טוב ורע. האם הכל לטובה או לרעה? איך דבר טוב הופך לרע? מה ההבדל בין סיבה לתוצאה? האם התוצאה קובעת אם הסיבה טובה? איך המוח מפרש אירועים שליליים וחיוביים? מה המשמעות של הכל לטובה? כיצד סיבתיות משפיעה על פרשנות המציאות?
רע - הכל לטובה, הכל לרעה, תכלית הרע, למה אלוהים עושה רע? מטרת הרע, סיבת הרע, למה יש רע?
רע - הכל לטובה, הכל לרעה, תכלית הרע, למה אלוהים עושה רע? מטרת הרע, סיבת הרע, למה יש רע?
רע - הכל לטובה, הכל לרעה, תכלית הרע, למה אלוהים עושה רע? מטרת הרע, סיבת הרע, למה יש רע? האם הרע באמת קורה ... ברור לגרום לאדם להרגיש רע. האם הכל באמת לטובה או שזהו שקר מוחלט? אליעד כהן מתייחס גם לטענה הנפוצה הכל לטובה שמנחמת אנשים בשעת סבלם. לפי הטענה הזו, כאשר אדם חווה סבל או כאב, מסבירים לו שהוא בעצם עובר משהו ... והרע הופכים עבורו למשהו שהוא יכול ליהנות ממנו ולהבין אותו לעומק. למה יש רע בעולם? האם אלוהים באמת טוב? הכל לטובה אמת או שקר? למה אלוהים גורם לסבל? האם אלוהים הוא שטן? מהי מטרת הרע? כיצד להתמודד עם הסבל?
למה אלוהים ברא את העולם, אלוהים טוב ומטיב, הכל לטובה או הכל לרעה, דרך הטוב להיטיב, רצון להרגיש טוב
למה אלוהים ברא את העולם, אלוהים טוב ומטיב, הכל לטובה או הכל לרעה, דרך הטוב להיטיב, רצון להרגיש טוב
למה אלוהים ברא את העולם, אלוהים טוב ומטיב, הכל לטובה או הכל לרעה, דרך הטוב להיטיב, רצון להרגיש טוב למה אלוהים ברא את העולם? אליעד כהן מסביר בהרצאתו מדוע ... משהם מאושרים, ולכן ההסבר שהכל נברא לטובה בעייתי מאוד מבחינה לוגית ומציאותית. הוא מוסיף ומדגים את הסתירה הפנימית ברעיון שהכל לטובה. אם אלוהים הוא כל יכול, הוא בהחלט יכול היה לברוא עולם בלי רע כלל, ואם בכל זאת קיים רע ... הרי שיש כאן סתירה לוגית. לא הגיוני לטעון שהכל יכול לא יכול לברוא עולם מושלם לחלוטין, ולכן ההסבר של הכל לטובה נתפס בעיני אליעד כהתחמקות מהמציאות. מהי הדרך הנכונה לחפש את האמת? אליעד מסכם את הרעיון המרכזי של ההרצאה ואומר ... הזה, הוא מסוגל לגלות אמת עמוקה יותר על המציאות, מעבר להטעיות העצמיות שלו. למה אלוהים ברא את העולם? האם הכל לטובה או הכל לרעה? למה אנשים מעוותים את המציאות? האם אלוהים טוב ומטיב? איך לחפש את האמת? האם יש רע ...
רע - למה קיים רע בעולם? מה טוב ברע? ומה המשמעות של הכל לטובה?
רע - למה קיים רע בעולם? מה טוב ברע? ומה המשמעות של הכל לטובה? בעולם שלנו יש טוב ורע. ובכל דבר ודבר שיש בעולם, יש בו גם טוב וגם רע. ובכל דבר שיש ... וכל הרע יתהפך לטובה בוודאות. כי הרע הוא סופי. ויש לרע סוף. ובסוף הכל טוב. והכל טוב בשלמות מלאה. והכל לטובה. ומהמחשבה הזאת, האדם יכול לשאוב כוחות להחזיק מעמד, כאשר הוא מרגיש רע. והנה, כאשר האדם מגיע אל הטוב המושלם, ... במקום אחר. וגם בגן עדן יש רע, אלא שבגן עדן, הרע הוא לא לטובה, אלא הוא עצמו טוב. כי הכל לטובה פירושו, שהכל נוצר כדי לעשות טוב בעתיד. דהיינו, שהרע נוצר כדי להוביל את האדם אל השלמות. אבל כאשר האדם ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על איך להעריך את מה שיש? איך לאהוב את מה שיש? הכל לטובה, איך לא לקחת כמובן מאליו? להודות על הנס, להודות על הקיים, להודות על הטוב, להודות על הרעה, להודות על מה שיש, השגחה פרטית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך הכל לטובה?, כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך הכל לטובה?, איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למצוא זוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בראיון עבודה? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לפרש חלומות? איך לנהל את הזמן? איך לשתול מחשבות? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחנך ילדים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? האם יש או אין אלוהים? איך להיות מאושר? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? מה המשמעות של החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע בעולם? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? האם יש בחירה חופשית? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? איך להנות בחיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מורה רוחני מומלץ, אימון אישי רוחני, אימון אישי לביטחון עצמי בתחום איך הכל לטובה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4688 שניות - עכשיו 23_08_2025 השעה 03:04:20 - wesi1