... ברור לכך שאדם עדיין לא הגיע להבנה מלאה. אם קיימת האפשרות שאולי האדם טועה בהבנתו, הרי שהוא טרם השיג הבנה מלאה של המציאות. הבנה שלמה, לפי אליעד, היא היכולת להבין כל רעיון וכל הסבר, וגם את
ההפך המדויק שלו, בצורה שווה. כיצד מתבטאת הבנת המציאות המלאה? אליעד כהן מסביר שהבנת המציאות בצורה מושלמת מתבטאת ביכולת האדם להסביר את הסיבה הראשונה של כל התהליכים ביקום, להבין מדוע יש ... בכך שכל ההפכים הם אחד? כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמה של שאלת הקיום: למה העולם קיים? אדם יכול להגיע למסקנה שהעולם קיים בגלל סיבה טובה, שהאל רוצה להיטיב וליצור טוב. אך אליעד מדגיש כי
ההפך הגמור של רעיון זה, שהעולם נברא כדי ליצור רע, הוא נכון בדיוק באותה מידה. לדוגמה: העולם נברא כי יש כוח טוב שרוצה להיטיב. העולם נברא כי יש כוח רע שרוצה להרע. העולם נברא כי יש טוב ... מהאפשרויות האלו נכונה בדיוק כמו האחרות, וכי בשורש המציאות עצמה כל הרעיונות וההפכים שלהם הם בעצם אחד. מהו המבחן להבנת המציאות בשלמות? המבחן שאליעד כהן מציע הוא לבדוק האם האדם מסוגל לראות שגם
ההפך המוחלט של כל מה שהוא מאמין בו נכון בדיוק באותה מידה. לדוגמה, בשאלת הבחירה החופשית: כל עוד אדם לא הבין שבחירה חופשית ואין בחירה חופשית הם בדיוק אותו דבר, הוא עדיין לא הגיע להבנת ... וחוסר המשמעות הם למעשה אותו דבר בשורש המציאות. איך ניתן להגיע להבנת אחדות ההפכים? הדרך שאליעד כהן מציע היא להטיל ספק בכל רעיון ובכל אמונה, ולשאול באופן מתמיד: מי אמר שהדבר נכון? אולי דווקא
ההפך נכון? הוא מתריע מפני אנשים הנאחזים באמונות מתוך פחד מלהודות שהם טועים. אדם אמיתי וחכם, לדבריו, לא פוחד לבדוק את כל האפשרויות ולהטיל ספק אפילו בשכל האנושי שלו. אליעד מתאר אנשים שמפחדים לשאול שאלות כטיפשים, אומללים, מסכנים ושקרנים, מכיוון שהם לא מעזים לבדוק את
ההפך ממה שהם חושבים. לדבריו, הדרך היחידה להגיע לוודאות מוחלטת היא דווקא להטיל ספק מוחלט בכל דבר, כולל ביכולת להטיל ספק עצמה. מדוע חשוב להבין שגם
ההפך נכון? לפי אליעד, הבנת ההפכים מאפשרת לאדם להגיע לוודאות מוחלטת ולאחדות מוחלטת. כאשר האדם מגיע לשורש ההבנה של המציאות, הוא מבין שאין הבדל בין רעיונות שונים וסותרים, אלא שהם ... שאין משמעות הם רק ביטויים שונים של אותו דבר, ולכן ברמה העמוקה ביותר אין הבדל ביניהם. אליעד מדגיש כי כאשר אדם מגיע להבנה כזו, הוא מפסיק לשאול את עצמו האם הבנתי? משום שהוא רואה בבירור שהכל
וההפך שלו הם אחד, ואין יותר ספקות. כיצד לדעת אם הגעת להבנת האחדות השלמה? הדרך שאליעד מציע לבדוק אם הגעת להבנת האחדות היא לנסות להסביר מדוע
ההפך מכל רעיון שאתה מאמין בו הוא נכון באותה מידה. רק אם האדם מסוגל לעשות זאת לגבי כל נושא וכל דעה, הוא יכול להיות בטוח שהבין את המציאות בשלמות. אם עדיין יש רעיון אחד
שההפך שלו נראה לו פחות נכון, עליו להמשיך לשאול ולבדוק עד שיגיע להבנה האמיתית והשלמה. בסיכום דבריו, אליעד מאחל לכולם להגיע להבנה האמיתית והמוחלטת, הבנה שבה כבר לא קיימות שאלות, משום ... כדי שיהיה טוב, האלוהים ברא את העולם לעשות רק טוב ודרכו להיטיב, ואם זו סברה אחת, תמיד יהיה ניתך להפריך ולהגיד שהעולם נברא כדי שיהיה רע ודרכו להרע. ומצד האמת, כל ההפכים הם אחד, כל מה שהבנת,
ההפך שלו!! מדויק בדיוק כמו מה שהבנת!
וההפך של מה שהבנת, הוא לא פחות נכון. יש הרבה הפכים, וכל אפשרות יכולה להיות נכונה, ומי החליט שלא
ההפך מחשיבת האדם היא הנכונה. ועל כל תיאוריה יש תיאוריה הפוכה, או דומה, והאדם אם הוא חושב שמשהו נכון, אז מן הסתן חושב שמשהו אחר הוא לא נכון. וגם אם נהפוך בכל האפשרויות את ההבנות של המציאות, בסופו של דבר יש פרספקטיבה שבה הכל אחד ממש, ואין כל הבדל בין ההפכים, או בין הדברים, הכל באחדות. ומי שעדיין אוחז בדבר שמבחינתו הוא הדבר הנכון, והוא לא הבין שבאמת
ההפך ממה שהוא מבין כנכון אינו נופל ממה שהוא חושב,
וההפך נכון גם הוא, אז עדיין לא הבין בשלמות את האחדות. ניקח לדוגמה את הבחירה החופשית, ואדם חושב שברור שיש בחירה חופשית באמת, יש בחירה, ואין בחירה הם ממש באחדות, כיוון שתמיד יכול להיות ויכוח האם יש, או אין בחירה חופשית. ואם יש הבנה של הבחירה, בשורש אותו הדבר יש בחירה ואין בחירה הם אחד, ומי שהבין את זה, הבין את שורש המציאות בשלמות. כמו גם, טוב, ודרכו להיטיב,
וההפך, רע ודרכו להרע היא האפשרות שגם כן נכונה, ואפשרי גם שהוא טוב ודרכו להרע, או רע, ודרכו להיטיב... ובעצם הטוב והרע הם בכלל אחד. לכן, על האדם לקחת את
ההפך של מה שהוא הבין, ולשאול את עצמו האם
ההפך של מה שאני חושב ומבין, האם גם את
ההפך אני מבין? ואם כן, סימן שהבנת את שורש המציאות, ששורש המציאות מהווה את כל הרעיונות הכל זה אפשרי המציאות, וכל פעם מבינים גם נושא מסוים בצורה שונה והפוכה, פעם אתה חושב על משהו שהוא רע ופעם אחרת אתה חושב שהוא טוב. וכדי להגיע להבנת שורש האחדות, אל לו לאדם לפחד לשאול שאלות, ולא לפחד לשאול על כל דבר,
אולי ההפך הוא הנכון, ולבחון את זה באמת. כל טיעון, לבדוק, מי אמר שזה נכון? והשקרנים והאומללים והטיפשיים, פוחדים לשאול למה הדברים קורים? האם זה נכון?
אולי ההפך ממה שאני חושב נכון? יש להטיל ספק בכל דבר שאומרים לך, לא להיות כמו המסכנים שנאחזים בעלה התאנה שלהם ונשארים אומללים. ומי שישאל, יגיע לוודאות המוחלטת, שבסופו של דבר בשורש כל ...