אושר בשלמות, האושר הכי גדול בעולם, הסבל הכי גדול בעולם, סבל אין סופי, אושר אין סופי, סבל מוחלט, אושר מוחלט, הכי רע בעולם, הכי טוב בעולם, להיות אלוהים, שלמות מוחלטת
מהו האושר הכי גדול ומהו הסבל הכי גדול בעולם?
אליעד כהן מסביר שהאושר והסבל הם שני מצבים קיצוניים של התודעה, וששניהם קשורים באופן עמוק להבנה של האדם לגבי המציאות ולדרך שבה הוא מפרש אותה. הוא מציין כי אושר מוחלט וסבל מוחלט הם בעצם שני צדדים של אותה המטבע, ובמובן מסוים הם אף יכולים להיות אותה חוויה עצמה. כשאדם חווה אושר אין סופי, הוא נמצא במצב שבו הוא מוכן לסבול כל סבל אפשרי כדי לשמור על תחושת האושר הזו. לעומת זאת, בסבל אין סופי, האדם סובל כל כך עד שהוא לא מוכן לקבל שום דבר טוב בתמורה לסבל הזה, אפילו לא את התחושה של להיות אלוהים.
למה הדבר הטוב ביותר יכול להיות הדבר הכי גרוע שקרה לך?
אליעד מביא דוגמה שבה אדם ניצל מתאונה, ונראה כי הדבר הזה הוא הטוב ביותר שקרה לו. אך כאשר בוחנים זאת לעומק, יש לזה צדדים אחרים - הפחד מהתאונה שעשוי לחזור, הופך את הדבר הטוב לחרדה מתמדת. כלומר, האדם חי בפחד מתמיד שמא האסון יתרחש שוב, ולכן אותו "טוב" הופך למעשה למקור של סבל תמידי. אליעד מציין כי הטוב הזה יוצר תלות בפחד מהאסון, מה שיכול להפוך אותו לאסון ממשי.
למה לפעמים עדיף לא לקבל שום דבר טוב?
אליעד מביא משל נוסף שבו אדם נמצא בכלא ומקבל חופשה קצרה. לכאורה, החופשה היא טובת הנאה גדולה, אך בפועל היא עשויה להיות רעה גדולה. כאשר האדם התרגל לכלא, הוא מוכן להסתפק בחופשה הזמנית, במקום לשאוף לחירות מוחלטת. אליעד מדגיש שמה שהיה צריך לעשות הוא לשאוף לחופש מוחלט, ולא לקבל תוספות חלקיות של טוב שמותירות את האדם כבול באותו מצב.
למה הדבר הכי רע שקרה לך יכול להפוך לדבר הכי טוב?
אליעד מציין את רעיון רבי נחמן, שטוען כי הצרות והייסורים יכולים להיות טובים מאוד, אף שנראים תחילה כרעים. הוא מסביר זאת עם דוגמה בה מישהו דוחף אותך וגורם לך להימנע מהתרסקות תחת רכבת. אולי יש נזק, אך עדיין ניצלת, מה שמצביע על כך שגם סבל יכול להוביל לטוב על ידי הצלת חיים. ככל שהייסורים גדולים יותר, כך יש להם פוטנציאל להפוך לטוב גדול יותר, משום שהם מאפשרים לך להבין משהו עמוק יותר על המציאות ולשחרר את התלות שלך בהשגת טוב מיידי.
מהו אושר מוחלט ומהו סבל מוחלט לפי אליעד כהן?
אליעד מציין כי אושר מוחלט הוא מצב שבו האדם שולט לחלוטין במציאות סביבו - כל מה שהוא רוצה מתרחש בדיוק כפי שהוא רוצה. במצב זה, האדם חווה את עצמו כאלוהים, שכן הכל תואם את רצונו בצורה מושלמת. מצד שני, סבל מוחלט הוא מצב שבו האדם חווה סבל כל כך גדול, שכל אפשרות טובה איננה שווה לו את המחיר. במצב כזה, האדם לא רוצה דבר, הוא מתנתק מהרצון ומגיע אף הוא לשחרור מוחלט.
כיצד חוויית הסבל יכולה להביא את האדם להארה?
אליעד מסביר כיצד סבל קיצוני יכול להוביל את האדם לתובנה עמוקה. האדם מגיע למצב שבו הוא לא רוצה שום דבר, ומשכך משתחרר מהסבל. ברגע שאין לאדם יותר רצונות מוגדרים, הוא מתקרב לשלמות מוחלטת - לחוויה האלוהית. באופן פרדוקסלי, דווקא הסבל הקיצוני יכול לדחוף את האדם לחופש מוחלט ולהפוך אותו לאלוהים.
למה אושר אינסופי וסבל אינסופי יכולים להיות אותה החוויה?
אליעד מציין את הדמיון שבין האושר אינסופי לסבל אינסופי: בשני המצבים, האדם מתנתק מהרצון המוגדר. באושר אינסופי, האדם מוכן לסבול כל סבל כדי לשמר...
אליעד כהן מסביר שהאושר והסבל הם שני מצבים קיצוניים של התודעה, וששניהם קשורים באופן עמוק להבנה של האדם לגבי המציאות ולדרך שבה הוא מפרש אותה. הוא מציין כי אושר מוחלט וסבל מוחלט הם בעצם שני צדדים של אותה המטבע, ובמובן מסוים הם אף יכולים להיות אותה חוויה עצמה. כשאדם חווה אושר אין סופי, הוא נמצא במצב שבו הוא מוכן לסבול כל סבל אפשרי כדי לשמור על תחושת האושר הזו. לעומת זאת, בסבל אין סופי, האדם סובל כל כך עד שהוא לא מוכן לקבל שום דבר טוב בתמורה לסבל הזה, אפילו לא את התחושה של להיות אלוהים.
למה הדבר הטוב ביותר יכול להיות הדבר הכי גרוע שקרה לך?
אליעד מביא דוגמה שבה אדם ניצל מתאונה, ונראה כי הדבר הזה הוא הטוב ביותר שקרה לו. אך כאשר בוחנים זאת לעומק, יש לזה צדדים אחרים - הפחד מהתאונה שעשוי לחזור, הופך את הדבר הטוב לחרדה מתמדת. כלומר, האדם חי בפחד מתמיד שמא האסון יתרחש שוב, ולכן אותו "טוב" הופך למעשה למקור של סבל תמידי. אליעד מציין כי הטוב הזה יוצר תלות בפחד מהאסון, מה שיכול להפוך אותו לאסון ממשי.
למה לפעמים עדיף לא לקבל שום דבר טוב?
אליעד מביא משל נוסף שבו אדם נמצא בכלא ומקבל חופשה קצרה. לכאורה, החופשה היא טובת הנאה גדולה, אך בפועל היא עשויה להיות רעה גדולה. כאשר האדם התרגל לכלא, הוא מוכן להסתפק בחופשה הזמנית, במקום לשאוף לחירות מוחלטת. אליעד מדגיש שמה שהיה צריך לעשות הוא לשאוף לחופש מוחלט, ולא לקבל תוספות חלקיות של טוב שמותירות את האדם כבול באותו מצב.
למה הדבר הכי רע שקרה לך יכול להפוך לדבר הכי טוב?
אליעד מציין את רעיון רבי נחמן, שטוען כי הצרות והייסורים יכולים להיות טובים מאוד, אף שנראים תחילה כרעים. הוא מסביר זאת עם דוגמה בה מישהו דוחף אותך וגורם לך להימנע מהתרסקות תחת רכבת. אולי יש נזק, אך עדיין ניצלת, מה שמצביע על כך שגם סבל יכול להוביל לטוב על ידי הצלת חיים. ככל שהייסורים גדולים יותר, כך יש להם פוטנציאל להפוך לטוב גדול יותר, משום שהם מאפשרים לך להבין משהו עמוק יותר על המציאות ולשחרר את התלות שלך בהשגת טוב מיידי.
מהו אושר מוחלט ומהו סבל מוחלט לפי אליעד כהן?
אליעד מציין כי אושר מוחלט הוא מצב שבו האדם שולט לחלוטין במציאות סביבו - כל מה שהוא רוצה מתרחש בדיוק כפי שהוא רוצה. במצב זה, האדם חווה את עצמו כאלוהים, שכן הכל תואם את רצונו בצורה מושלמת. מצד שני, סבל מוחלט הוא מצב שבו האדם חווה סבל כל כך גדול, שכל אפשרות טובה איננה שווה לו את המחיר. במצב כזה, האדם לא רוצה דבר, הוא מתנתק מהרצון ומגיע אף הוא לשחרור מוחלט.
כיצד חוויית הסבל יכולה להביא את האדם להארה?
אליעד מסביר כיצד סבל קיצוני יכול להוביל את האדם לתובנה עמוקה. האדם מגיע למצב שבו הוא לא רוצה שום דבר, ומשכך משתחרר מהסבל. ברגע שאין לאדם יותר רצונות מוגדרים, הוא מתקרב לשלמות מוחלטת - לחוויה האלוהית. באופן פרדוקסלי, דווקא הסבל הקיצוני יכול לדחוף את האדם לחופש מוחלט ולהפוך אותו לאלוהים.
למה אושר אינסופי וסבל אינסופי יכולים להיות אותה החוויה?
אליעד מציין את הדמיון שבין האושר אינסופי לסבל אינסופי: בשני המצבים, האדם מתנתק מהרצון המוגדר. באושר אינסופי, האדם מוכן לסבול כל סבל כדי לשמר...
- מהו אושר מוחלט?
- מהו סבל אינסופי?
- להיות אלוהים
- האם יש שלמות מוחלטת?
- איך להפוך סבל לאושר?
- האם כדאי למלא את כל הרצונות?
מהו האושר הכי גדול ומהו הסבל הכי גדול בעולם?
אליעד כהן מסביר שהאושר והסבל הם בעצם מצבים קיצוניים של התודעה, וששניהם קשורים באופן עמוק להבנה של האדם לגבי המציאות ולדרך שבה הוא מפרש אותה. בהרצאה זו הוא מדגיש כי אושר מוחלט וסבל מוחלט הם שני צדדים של אותה המטבע, ובמובן מסוים הם אפילו אותה החוויה עצמה. כאשר אדם חווה משהו כאושר אין סופי, הוא בעצם נמצא במצב שבו הוא מוכן לסבול כל סבל אפשרי בשביל לשמר את תחושת האושר הזו. לעומת זאת, בסבל אין סופי האדם כל כך סובל עד שהוא לא מוכן לקבל שום דבר טוב בתמורה לסבל הזה, אפילו לא את התחושה של להיות אלוהים.
למה הדבר הטוב ביותר יכול להיות הדבר הכי גרוע שקרה לך?
אליעד מסביר באמצעות דוגמה שאם אדם ניצל מתאונה, לכאורה זה הדבר הכי טוב שקרה לו. אך במבט עמוק יותר, זה יכול להיות גם הדבר הכי גרוע, כי עכשיו האדם תלוי בניצחון הזה. הוא חי בפחד שהאסון יקרה שוב, הפחד מתגבר, והטוב הופך לחרדה תמידית. לכן, הטוב הזה בעצם הפך לאסון, כי הוא יוצר תלות ופחד מתמיד מאובדן הטוב.
למה לפעמים עדיף לא לקבל שום דבר טוב?
באמצעות משל נוסף אליעד מתאר אדם שנמצא בכלא, ולכאורה עושים לו טובה בכך שנותנים לו חופשה קצרה. האדם חושב שזו הטבה גדולה, אך למעשה זו רעה גדולה, משום שבכך הוא מתרגל לכלא וחושב שהטוב היחסי הזה מספיק לו. הוא מאבד את הרצון להילחם על החופש המוחלט שלו. אליעד מדגיש שאותו אדם היה צריך לשאוף לשחרור מוחלט, ולא לקבל נחמות חלקיות שמשאירות אותו בכלא נפשי.
למה הדבר הכי רע שקרה לך יכול להפוך לדבר הכי טוב?
אליעד מביא את רעיון רבי נחמן שאומר כי הצרות והייסורים יכולים להיות טובים מאוד, אף שנראים כמשהו רע. הוא מדגים זאת במצב שבו מישהו דוחף אותך ומונע ממך להידרס על ידי רכבת. אמנם נפגעת ונגרם לך נזק, אבל עדיין ניצלת. ככל שהייסורים גדולים יותר, כך הפוטנציאל שלהם להפוך לטוב גדול יותר, משום שהם מאפשרים לך להבין משהו עמוק על המציאות, ולהשתחרר מן התלות ברצון שלך.
מהו אושר מוחלט ומהו סבל מוחלט לפי אליעד כהן?
אליעד מציג מצב שבו האדם חווה שליטה מוחלטת במציאות - הוא רוצה את מה שקורה בדיוק כפי שזה קורה, מבלי שיהיה לו רצון שונה מהמציאות. במצב כזה הוא חש כאלוהים, כי הכל תואם את רצונו בצורה מושלמת. אך ההפך המוחלט הוא גם נכון: האדם יכול לחוות סבל כל כך גדול, שכל האפשרויות הטובות אינן שוות לו את הכאב. במצב קיצוני כזה, האדם כבר לא רוצה דבר, ומבחינה זו הוא מתנתק מהרצון - ומגיע אף הוא לסוג של שחרור מוחלט.
כיצד חוויית הסבל יכולה להביא את האדם להארה?
אליעד מתאר כיצד הסבל המוחלט יכול להוביל את האדם לתובנה עמוקה כל כך, עד שהאדם אומר: "אני לא רוצה שום דבר בכלל, " וכך בעצם הוא משתחרר מהסבל. ברגע שאין לאדם יותר רצונות מוגדרים, הוא מתקרב לשלמות מוחלטת, לחוויה האלוהית. באופן פרדוקסלי, דווקא סבל קיצוני יכול לדחוף אדם לחופש מוחלט ולהיות אלוהים.
למה אושר אינסופי וסבל אינסופי יכולים להיות אותה החוויה?
הסיבה ששני המצבים נראים קיצוניים אך זהים במהותם היא שבשניהם האדם מתנתק מהרצון המוגדר. באושר אינסופי האדם אומר שכל סבל שווה את התחושה הזו, ואילו בסבל אינסופי הוא אומר שכל הטוב לא שווה את המחיר. בשני המצבים האדם...
אליעד כהן מסביר שהאושר והסבל הם בעצם מצבים קיצוניים של התודעה, וששניהם קשורים באופן עמוק להבנה של האדם לגבי המציאות ולדרך שבה הוא מפרש אותה. בהרצאה זו הוא מדגיש כי אושר מוחלט וסבל מוחלט הם שני צדדים של אותה המטבע, ובמובן מסוים הם אפילו אותה החוויה עצמה. כאשר אדם חווה משהו כאושר אין סופי, הוא בעצם נמצא במצב שבו הוא מוכן לסבול כל סבל אפשרי בשביל לשמר את תחושת האושר הזו. לעומת זאת, בסבל אין סופי האדם כל כך סובל עד שהוא לא מוכן לקבל שום דבר טוב בתמורה לסבל הזה, אפילו לא את התחושה של להיות אלוהים.
למה הדבר הטוב ביותר יכול להיות הדבר הכי גרוע שקרה לך?
אליעד מסביר באמצעות דוגמה שאם אדם ניצל מתאונה, לכאורה זה הדבר הכי טוב שקרה לו. אך במבט עמוק יותר, זה יכול להיות גם הדבר הכי גרוע, כי עכשיו האדם תלוי בניצחון הזה. הוא חי בפחד שהאסון יקרה שוב, הפחד מתגבר, והטוב הופך לחרדה תמידית. לכן, הטוב הזה בעצם הפך לאסון, כי הוא יוצר תלות ופחד מתמיד מאובדן הטוב.
למה לפעמים עדיף לא לקבל שום דבר טוב?
באמצעות משל נוסף אליעד מתאר אדם שנמצא בכלא, ולכאורה עושים לו טובה בכך שנותנים לו חופשה קצרה. האדם חושב שזו הטבה גדולה, אך למעשה זו רעה גדולה, משום שבכך הוא מתרגל לכלא וחושב שהטוב היחסי הזה מספיק לו. הוא מאבד את הרצון להילחם על החופש המוחלט שלו. אליעד מדגיש שאותו אדם היה צריך לשאוף לשחרור מוחלט, ולא לקבל נחמות חלקיות שמשאירות אותו בכלא נפשי.
למה הדבר הכי רע שקרה לך יכול להפוך לדבר הכי טוב?
אליעד מביא את רעיון רבי נחמן שאומר כי הצרות והייסורים יכולים להיות טובים מאוד, אף שנראים כמשהו רע. הוא מדגים זאת במצב שבו מישהו דוחף אותך ומונע ממך להידרס על ידי רכבת. אמנם נפגעת ונגרם לך נזק, אבל עדיין ניצלת. ככל שהייסורים גדולים יותר, כך הפוטנציאל שלהם להפוך לטוב גדול יותר, משום שהם מאפשרים לך להבין משהו עמוק על המציאות, ולהשתחרר מן התלות ברצון שלך.
מהו אושר מוחלט ומהו סבל מוחלט לפי אליעד כהן?
אליעד מציג מצב שבו האדם חווה שליטה מוחלטת במציאות - הוא רוצה את מה שקורה בדיוק כפי שזה קורה, מבלי שיהיה לו רצון שונה מהמציאות. במצב כזה הוא חש כאלוהים, כי הכל תואם את רצונו בצורה מושלמת. אך ההפך המוחלט הוא גם נכון: האדם יכול לחוות סבל כל כך גדול, שכל האפשרויות הטובות אינן שוות לו את הכאב. במצב קיצוני כזה, האדם כבר לא רוצה דבר, ומבחינה זו הוא מתנתק מהרצון - ומגיע אף הוא לסוג של שחרור מוחלט.
כיצד חוויית הסבל יכולה להביא את האדם להארה?
אליעד מתאר כיצד הסבל המוחלט יכול להוביל את האדם לתובנה עמוקה כל כך, עד שהאדם אומר: "אני לא רוצה שום דבר בכלל, " וכך בעצם הוא משתחרר מהסבל. ברגע שאין לאדם יותר רצונות מוגדרים, הוא מתקרב לשלמות מוחלטת, לחוויה האלוהית. באופן פרדוקסלי, דווקא סבל קיצוני יכול לדחוף אדם לחופש מוחלט ולהיות אלוהים.
למה אושר אינסופי וסבל אינסופי יכולים להיות אותה החוויה?
הסיבה ששני המצבים נראים קיצוניים אך זהים במהותם היא שבשניהם האדם מתנתק מהרצון המוגדר. באושר אינסופי האדם אומר שכל סבל שווה את התחושה הזו, ואילו בסבל אינסופי הוא אומר שכל הטוב לא שווה את המחיר. בשני המצבים האדם...
- מהו אושר מוחלט?
- מהו סבל אינסופי?
- להיות אלוהים
- האם יש שלמות מוחלטת?
- איך להפוך סבל לאושר?
- האם כדאי למלא את כל הרצונות?