אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שכל ✔השכל של אלוהים, איך אלוהים חושב, השכל הגדול ביותר, תפישת מציאות אלוהית, שכל מושלם, שכל מעל השכל, 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו, הסיפור של אליעד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
49:00השכל של אלוהים, איך אלוהים חושב, השכל הגדול ביותר, תפישת מציאות אלוהית, שכל מושלם, שכל מעל השכל, 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו, הסיפור של אליעד כהן, ליקוטי מוהרן ח"א נג
מהם חמשת ההבדלים בין השכל האלוהי לשכל האנושי?
  • ההבדל הראשון: אלוהים יודע אינספור ידיעות בידיעה אחת, ואין ריבוי בידיעתו.
  • ההבדל השני: אלוהים יודע דברים לפני שהם קיימים אפילו כפוטנציאל.
  • ההבדל השלישי: אלוהים מקיף דברים שאין להם תכלית או גבול.
  • ההבדל הרביעי: אין שינוי בידיעת אלוהים - הוא יודע את הדבר בכוח ובפועל בו זמנית.
  • ההבדל החמישי: ידיעתו של אלוהים לא מוציאה את הדבר מאפשרותו.
אליעד כהן דיבר על חמשת ההבדלים הללו, שמובאים בתורת רבי נחמן מתוך ליקוטי מוהרן, והסביר כיצד השכל האלוהי שונה באופן מוחלט מהשכל האנושי, תוך הצגת פרדוקסים עמוקים. כל אחד מההבדלים המוצגים חושף את התפיסה האלוהית שמערערת על ההיגיון האנושי, ולכן דרוש להעמיק ולהתאמץ להבין את המשמעות העמוקה שעומדת מאחורי כל רעיון.

ההבדל הראשון מציין את הדרך בה אלוהים יודע את כל הידיעות יחד, למרות שהן נראות שונות זו מזו. מבחינה אנושית, אנחנו רגילים לתפוס כל ידיעה כפרט נפרד, אך מבחינת אלוהים, כל הידיעות מאוחדות בידיעה אחת. זהו רעיון שמתוארת כ"השכל הנקנה", שבו כל דבר ידוע כאחדות ולא כריבוי.

בהבדל השני, אלוהים יודע כל דבר עוד לפני שהוא קיים, ולאו דווקא אפילו כפוטנציאל. לדוגמה, אם אדם מדמיין כיסא או חולצה אדומה, הוא צריך איזשהו פוטנציאל לתמונה הזו. אולם אלוהים יודע את הדברים גם לפני שנבראו, לא מתוך דמיון או פוטנציאל, אלא מההוויה האלוהית שמקיפה את כל האפשרויות.

ההבדל השלישי עוסק בכך שאלוהים יכול לדעת דברים שאין להם גבול, כמו מספרים אינסופיים. מבחינה אנושית, אין לנו את היכולת להקיף את הבלתי - סופי, אולם עבור אלוהים אין כל קושי לדעת ולהקיף את כל מה שכביכול אין לו גבול.

ההבדל הרביעי מציין שידיעת אלוהים לא משתנה - אין הבדל בין הידיעה כשהיא בכוח (הפוטנציאלית) לבין הידיעה כשהיא בפועל (המציאות). על פי הרעיון האלוהי, גם כאשר אנחנו מדמיינים משהו שעתיד לקרות, אלוהים יודע את כל זה בו - זמנית, ללא כל שינוי, גם אם המידע קיים רק כפוטנציאל.

ההבדל החמישי עוסק בקיומה של אפשרות בחירה. אלוהים יכול לדעת בוודאות משהו, אך הידיעה שלו לא שוללת את האפשרות שזה עדיין יכול להתרחש אחרת. זהו פרדוקס שבאמצעותו אלוהים מהווה את הידיעה והמציאות בו - זמנית, תוך שמירה על פתח לאפשרויות.

לסיכום, ההסבר האלוהי מפרק את גבולות השכל האנושי ומאתגר את כל תפיסות הזמן, הפוטנציאל והידיעה. המושגים של "יש" ו - "אין", "פוטנציאל" ו - "מציאות", "מחויב" ו - "אפשרי", מקבלים נופך חדש ובלתי - מובן, שדורש חשיבה מעמיקה וחווייתית.
האם דרך הדמיון אפשר להגיע למוחשי, וכיצד מתוארים חמישה הבדלים בין השכל האלוהי לשכל האנושי?
  • ישנה טענה ולפיה כל דבר מוחשי מתחיל בצורה של אמונה או דמיון, ורק אחר כך הופך למובן באמצעות השכל. מובאת האמירה ש"עד שתבין בשכל, תאמין", וטוענים שאין חובה להאמין, אך בפועל בכל תהליך ראשוני ישנו מימד של דמיון או אמונה שמקדים את ההבנה השכלית. בהמשך, אם מתעמקים בדבר, ניתן להבין אותו בשכל.
  • ניתנת דוגמה של אדם שניסה להבין מה אינו מובן לו, ופגש רעיון האומר שיש חמישה דברים שבהם השכל של האל שונה מהשכל של האדם. מתוך כך הסיק שאם האל אינו חווה שאלות, אז מי שיחשוב כמוהו לא יחווה שאלות. ניסה להחזיק בדפוס חשיבה שכזה, לא תמיד הצליח, אך לפחות כיוון את עצמו לאותה נקודת מבט. הוא הסביר שגם אם לא מגיעים לשלמות בהבנה, עצם האמונה שיש אפשרות כזו מכוונת את המחשבה.
  • בתורה נג בליקוטי מוהרן מופיעים חמישה הבדלים בין השכל של האל לבין השכל הרגיל של האדם. מי שמתעמק בהם, עשוי לגלות שמדובר בראייה שבה הסתירות והפרדוקסים אינם מבטלים זה את זה. כשמתאמצים להבין זאת, המוח מגיע לסוג של 'גבול', ושם נוצר שינוי בתפיסה.
חמשת הדברים שהשכל של האל שונה בהם מזה של האדם
    • האל יודע אינספור ידיעות בידיעה אחת, ואין ריבוי בידיעתו. מצד אחד, הוא יודע פרטים שונים (למשל, כסא ושולחן), אך מנקודת המבט שלו, אין הפרדה אמיתית בין הידיעות. מבחינה אנושית, אם יודעים שיש כאן שני תפוזים ושם עוד תפוז אחד, הרי שמדובר בשלוש ידיעות או שלושה מצבים. אבל הרעיון האלוהי מתאר ידיעה אחת שמכילה בבת אחת גם את ריבוי הפרטים וגם את האחדות המוחלטת שלהם.
    • בציטוט נאמר "במדעו האחד, יודע ידיעות רבות, ואין ריבוי במדעו". במבט רגיל זו סתירה - או שיש הרבה ידיעות או שיש רק ידיעה אחת. אך הרעיון האלוהי, כפי שמוצג, משלב "הרבה" ו"אחד" בלי סתירה.
    • הרבה מקשרים זאת למונח "השכל הנקנה", שפירושו לרכוש תפיסה שלפיה בכל ידיעה בודדת כלולות כל הידיעות, כך שאין הפרדה בין הקיים פה לקיים שם, בין מה שנראה שונה למה שנראה זהה. אלו לכאורה דבר והיפוכו בו - זמנית.
    • האל יודע דברים עוד לפני שהם באים לידי מציאות, אפילו אם אינם קיימים אפילו כפוטנציאל. בני האדם אולי מסוגלים לדמיין משהו לפני שהוא מתרחש, אבל עדיין יש צורך ש"משהו" כבר יהיה קיים בדמיון או בהרהור. האל, לעומת זאת, "יודע" את מה שעדיין לא נברא ולא מוגדר בשום צורה.
    • מסבירים זאת באמצעות דוגמה: אדם יכול לדמיין מישהו שלובש חולצה אדומה, כי הוא יכול לנחש או ליצור בדמיון. ואולם, אצל האל לא חייבת להיות אפילו אותה הנחת יסוד או פוטנציאל, אין עדיין כלום, ואף על פי כן האל יודע את הדבר בדיוק כאילו היה קיים.
    • כך אומר רבי נחמן: אפשר לדמיין כסא ו"להביא" אותו אחר כך למציאות, אבל האל יודע את כל מה שיתקיים גם אם איננו קיים עדיין ואפילו לא כאפשרות. זה מראה על תפיסה שחורגת מהמסגרת הלוגית המוכרת, ולא רק קוראת תיגר על מושג הזמן אלא על עצם מושג הפוטנציאל.
    • האל יודע ומקיף דברים שהם אין - סופיים ושאין להם גבול. למשל, אין סוף מספרים. מהיבט אנושי, אם משהו אין - סופי לא ניתן להקיף אותו, שהרי "להקיף" משמע גבול כלשהו. אך האל נתפס כמי שמקיף גם את מה שחסר גבול.
    • כדי להסביר זאת נאמר שאם אין הבדל בין "יש" ל"אין" מנקודת מבט אלוהית, הרי שממילא שאלת "איך אפשר לדעת דבר אינסופי" אינה מתקיימת. הניגודים הישנים שלנו (סופי - אינסופי, יש - אין) אינם חלים באותה צורה, ולכן אפשר להכיל הכל בבת אחת.
    • זו עוד דוגמה לפרדוקס: להקיף משהו שאין לו תכלית, בו בזמן שההיקף מעיד על תכלית. כשמוח האדם נתקל ברעיון כזה, הוא רואה בו סתירה, מבחינת האל, הסתירה אינה קיימת כלל.
    • בידיעת האל אין שינוי בין הפוטנציאל לבין המימוש. בזמן שאצל האדם יש הבדל בין מה שקיים רק בפוטנציאל (למשל, אפשרות שהיד תזוז) לעומת מה שקורה בפועל (היד באמת זזה), האל "יודע" את שני המצבים ללא הבדל וללא שינוי.
    • במחשבה האנושית, "כוח" (פוטנציאל) ו"פועל" (מציאות) הם שני מושגים שונים. אבל מבחינת האל, ידיעה על מה שעתיד להיות וידיעה על מה שהוא עכשיו הן אותה ידיעה. אין כאן "קודם" ו"אחר כך", כי גם מושג הזמן נתפס אחרת.
    • מכאן נובעת המחשבה על "יקומים מקבילים" או תנועה חופשית בזמן, אך הרעיון הוא עמוק יותר: פשוט אין הבדל אמיתי בין מה שמתרחש לבין מה שיכול להתרחש, אין ריחוק ביניהם מנקודת המבט האלוהית.
    • ידיעתו של האל לא מוציאה את הדבר מאפשרותו. כלומר, גם אם האל יודע משהו בוודאות - הדבר עדיין אפשרי ולא בהכרח מחויב, מה שמנוגד לתפיסה הרגילה שלנו שלפיה "ידיעה ודאית" פירושה שהדבר מחויב.
    • כאן משתמש רבי נחמן ברעיון שכאשר אומרים "האל יודע", אפשר להחליף זאת במילים "האל מהווה". כך, עצם "הידיעה" של האל היא עצם המציאות. אבל למרות שהידיעה היא ודאית, זה לא סותר את העובדה שהדבר יכול להיות עדיין בגדר אפשרות. אלו שני קטבים, והאל מחזיק בשניהם בעת ובעונה אחת.
    • מבינים מזה שאין מניעה שמשהו יהיה אפשרי למרות שהאל "יודע" אותו. הפרספקטיבה הזאת שוברת את הגבולות הרגילים של מושגים כמו מחויב, אפשרי, סיבה ותוצאה, לפני ואחרי. הכל מתערבב לעומק אחד.
שימוש בפרדוקס כמפתח להבנה חדשה
  • מודגש שאם מחליפים את המילה "יודע" במילה "הוויה", מתברר שכל הניסוחים אינם עוסקים רק בידיעה תיאורטית, אלא במהות עצמה של המציאות. כך נשברים הרבה מההבדלים המוכרים (למשל, בין מה שחייב לקרות למה שאפשרי בלבד). זו גישה שאיננה מובנת לשכל הרגיל, וכדי להבין אותה צריך לדחוק את השכל לקצה גבולו.
  • הרעיון הוא שכאשר מגיעים לפרדוקסים כאלו ומנסים לפתור אותם בלוגיקה רגילה, הדבר בלתי אפשרי. מי שמשתמש בשכל עד הסוף, מגלה שההיגיון "נשבר" איפשהו. על פי הקבלה והחסידות, בנקודה הזו נמצאת מדרגת ה'כתר', הגבול בין ההיגיון האנושי לאינסוף, שמעליו כביכול הכל אפשרי ואין סתירות.
  • לכן ישנן שתי דרכי התייחסות לפרדוקסים הללו:
    1. לראות בהם רעיונות תאורטיים מעניינים, כחומר למחשבה פילוסופי.
    2. לנסות ליישם אותם בחיים המעשיים, למשל בעת פחד, דיכאון, או שאלה קיומית, ולשאול כיצד אלוהים היה רואה זאת. כך הדבר הופך לכלי התמודדות עם מצבים רגשיים.
  • במילים אחרות, אדם יכול "להתאמן" על תפיסות אלו. כשיש בעיה: לדוגמה, "האם ללכת לעבוד או לא?" - אפשר לשאול, "אם לא הייתה אצלי אבחנה חדה בין יש לאין או בין מחויב לאפשרי, איך הייתי חווה את ההתלבטות הזאת?" יכול להיות שזה מפחית את עוצמת הפחד, כי הדברים נהיים פחות מוחלטים. יש בכך מעין ריכוך של הנוקשות המחשבתית.
כיצד לדחות או להרחיב את הגבולות של השכל?
  • אם במצבי קושי אדם שואל את עצמו "מה היה קורה אילו ראיתי את הבעיה מנקודת המבט שאליה רומז רבי נחמן?", הוא עשוי להיכנס לחוויה שהיא מעבר לשכל הרגיל. לא בטוח שיוכל לתפוס את כל הפרדוקס, אבל עצם הכוונה לשם כבר משנה משהו בגישתו.
  • כאשר המוח מתעמק עוד ועוד בסתירות, הוא במידה מסוימת נכנס למצב של "אין לי מושג". יש האומרים שהמצב של "אין לי מושג" הוא עצמו נקודת פתיחת הדלת לאפשרות להבין דברים אחרת. כי, במידה מסוימת, גם "לא להבין" הוא סוג של ידיעה חדשה - ידיעת הגבול.
  • מקובל לחזור שוב ושוב על הטקסטים, כגון ליקוטי מוהרן בתורה נג, כדי להעמיק בהם. כל קריאה עשויה להסיר שכבה נוספת של המחשבות הרגילות. בפעם הראשונה זה נשמע לא הגיוני, בשנייה מתחילים לתפוס משהו, בשלישית מהדהד משהו אחר, וכן הלאה.
המעבר מ"תיאוריה מעניינת" ל"תפיסה אקטיבית בחיים"
  • יש מי שיקרא את הדברים ויראה בהם רק רעיונות פילוסופיים. אך יש מי שייקח אותם אל חיי היומיום: למשל, כשמופיע דיכאון. אז במקום להתמקד רק בתחושה "יש לי דיכאון", אפשר לנסות לפרק את התפיסה של עצמי לכמה רבדים, ולראות איך אפשר להסתכל על המצב מנקודת המבט שאין בה כבר הפרדה חדה בין קיום לאי - קיום של הבעיה.
  • אומרים שצריך כוח התמדה, שכן המוח נוטה מיד לחזור למוכר ולנסח: "יש כאן בעיה". אך בהדרגה, כשמצליחים להחזיק קצת את התודעה של "אין הבדל בין יש לאין", הדפוסים הרגילים מתערערים, והבעיה מאבדת חלק מכוחה.
  • במקומות שבהם יש סתירה בין לא הגיוני להגיוני, בין אחד לרבים, בין אין - סוף לסוף - דווקא שם, לפי ההסבר, מסתתרת ההבנה העמוקה. אם ממשיכים, נוצרת פתיחות לחוויה של "שכל אחר" או "פרספקטיבה נוספת".
למה חשוב "לשחרר" תוך כדי מאמץ להבין?
  • לעתים נשאלת השאלה: אם מדובר ברעיון שלא לגמרי הגיוני, אולי כדאי לא לנסות בכלל להבין? אך ישנה המלצה הפוכה: כשהאדם קורא, שיעשה מאמץ מרבי להתעמק, לנסות להקיף את הפרדוקס, לשאול כיצד ייתכן. ואז, כאשר פוגשים במצב יומיומי מסוים, אפשר "להרפות" ודווקא לא להתאמץ כל כך, אלא להתמסר לרעיון שאין הבדל בין יש לאין.
  • צורת העבודה הזו משמרת את ההבחנה המועילה (בזמן לימוד - לוגיקה, שאלה, בירור) ומחברת אותה לקבלה של הפרדוקס (כשנתקלים בבעיה אמיתית - להרפות, לאפשר לעצמך לחוות את האיחוד בין הניגודים).
דוגמה יומיומית: איך מסתכלים על "האם ללכת לעבוד" מנקודת המבט הזו?
  • אדם מתלבט: "האם עדיף שאצא לעבודה או שאשאר בבית?" הוא מרגיש לחץ, חשש, לא בטוח כיצד ההחלטה תשפיע על עתידו. מנקודת המבט הרגילה, יש כאן שתי אופציות מנוגדות, והאדם מחלק אותן לחיובי או שלילי.
  • מי שמנסה להתבונן בדרך של "אין הבדל בין יש לאין" יראה שבעצם גם ללכת לעבוד וגם לא ללכת - קורות ברמה מסוימת בו - זמנית, או שאין באמת הבדל מוחלט בין השניים. במבט כזה, עשויה להיות הקלה רגשית, כיוון שהדבר אינו נתפס כטראגי או כסופי. האדם מבין שכל הזמן כל האפשרויות קיימות, רק בוחר "לטעום" אחת מהן.
  • זה לא אומר שלא בוחרים בפועל, אלא שבוחרים מתוך מקום שמכיר בכך שההבדל בין לבחור או לא לבחור איננו חד כל כך. יש בכך פוטנציאל לרוגע ולשחרור מפחד מוגזם.
סיכום מלא של הפרדוקס והיישום בחיים
  • הטקסט המתאר את הדברים (בתורה נג בליקוטי מוהרן) מציג חמישה הבדלים מרכזיים בשכל האלוהי, כגון: האל יודע ריבוי בבת אחת בלי ריבוי, הוא מקיף דברים אין - סופיים, הוא יודע גם לפני שיש הוויה, ואין הבדל אצלו בין בכוח לפועל או בין ודאי לאפשרי.
  • אם מנסים להבין זאת בשכל אנושי רגיל, מתעוררות המון סתירות. אבל אם מבינים שהראייה האלוהית מבטלת את מושג הזמן, את מושג ההבדל בין יש לאין, ואת עצם הניגוד בין מחויב לאפשרי - אפשר להתחיל להכיל את הסתירות באופן חדש.
  • רבי נחמן טוען שכל מי שינסה להשתמש בשכל שלו עד הסוף בשאלות קיומיות (כמו "למה אני חי?"), יגיע להכרח להתמודד עם הסתירות הללו. בשלב כלשהו התודעה מתרחבת, ו"השכל הנקנה" מאפשר להכיר שהמציאות מכילה סתירות בלי שהן מתבטלות זו מול זו.
  • בתכלס, אדם עשוי להיעזר בכך בזמנים שבהם הוא חווה קשיים רגשיים. במקום להזדהות עם "יש בעיה" או לברוח ל"אין בעיה", הוא יכול לראות ששתי האפשרויות נכונות בו זמנית, וזה נותן מרחב שקט נפשי מסוים, כי המוח לא נצמד רק לאחת מהאפשרויות.
  • התהליך לא מיידי, ולכן מומלץ לחזור על הלימוד של הטקסטים ולהתבונן בהם בתשומת לב. עוצמתו של הרעיון נגלית כאשר מנסים לקחת בעיה יומיומית ולבדוק כיצד אותה זווית ראייה משפיעה. מי שמעמיק בכך עשוי לחוות שינוי בתפיסה הכללית שלו.
לסיכום
  • פרדוקסים כמו "יודע בוודאות אבל הדבר נשאר אפשרי" או "אין הבדל בין ריבוי לידיעה אחת" משקפים חשיבה מעל ההיגיון האנושי הרגיל. זוהי נקודת מפגש עם אינסוף, עם חוסר גבול, ועם מצב שבו זמן ופוטנציאל אינם מוגדרים באותו אופן שאנו מכירים.
  • כאשר מעיזים להפנים גישה זו בחיים המעשיים, עשויים לגלות שהרבה פחדים ופיצולים מנטליים מבוססים על ההנחה שיש הבדל מובהק בין יש לאין, בין קיים ללא קיים, בין אפשרי למחויב. ברגע שמבינים שהדברים לא בהכרח נפרדים, משהו נרגע מבפנים.
  • מי שרוצה להעמיק, מוזמן לחזור ולקורא מאותן שיחות או טקסטים שוב ושוב, ולשלב את ההבנה בעת שמגיעה התמודדות עם מצוקה אמיתית. כך הדמיון הופך למשהו מוחשי, והאמונה הראשונית הופכת להבנה (או חוויה) שאולי פורצת את הגבולות הרגילים של השכל.
שאלה: האם דרך הדמיון אפשר להגיע למוחשי?

אליעד: כן, כל מוחשי מתחיל בדמיון. רבי נחמן אומר, עד שתבין בשכל, תאמין. אתה לא חייבים להאמין, אבל כל תהליך מתחיל האמונה.

אני לדוגמה ניסיתי להבין, מה אני לא מבין. ואז קראתי אצל רבי נחמן שאומר, שיש חמישה דברים שאלוהים חושב אחרת ממני. ואז אמרתי, אני מניח שלאלוהים אין שאלות, ואם אני אחשוב כמוהו, גם לי לא יהיו שאלות. ואז ניסיתי את עצמי בכוח לחשוב ככה. לא הצלחתי, אבל לפחות התכווננתי למשהו. אני האמנתי בזה ואחרי שהאמנתי בזה, הבנתי את זה.

בתורה נג' כתוב שיש חמישה דברים, שהשכל של אלוהים שונה מהשכל של הבן אדם.

"ואלו חמישה הדברים שנבדל מדעו ממדענו.

הראשון, "שבמדעו האחד, יודע ידיעות רבות, ואין ריבוי במדעו." במדעו האחד - בידיעה אחת, הוא יודע הרבה דברים בלי שהוא יודע הרבה דברים. הוא בבת אחת יודע הרבה דברים שונים, ואין ריבוי במדעו. רבי נחמן לא אמר שאלוהים יודע רק דבר אחד, הוא אומר דבר והיפוכו. בידיעה אחת יודע הרבה דברים, בלי שהוא יודע הרבה דברים, כאילו הוא יודע דבר אחד. אני יודע שפה יש כסא, ופה יש שולחן, אני יודע שני דברים שונים, ובו בזמן אני יודע דבר אחד. אז איך זה יכול להיות? אם הם שונים אז הם לא אחד. תחליט, איך אלוהים תופס את זה, שהוא יודע דברים שונים, או שהוא יודע רק דבר אחד?

אלוהים יודע את כל הדברים, ובעצם הוא יודע רק דבר אחד.

רבי נחמן דיבר על השכל הנקנה, שאמר שבידיעה אחת אתה יודע את כל הידיעות.

מדעו זה להיות, אז ישות והוא זה דברים שונים, אבל בעצם הוא אחד. במדעו הכוונה להוויתו. ישותו היא שבהוויה אחת הוא ישויות שונות ואף על פי כן הוא ישות אחת. אז כמה אלוהים יש? יש אין סוף אלוהים והם רק אחד.

מהו השכל הנקנה? לדעת את כל הדברים בידיעה אחת, זה השכל הנקנה.

אני למשל יודע שיש פה שולחן, ואני יודע להבדיל בין השולחן לבינך, אני יודע שיש פה שולחן, ואני יודע שאתה פה, כמה דברים אני יודע? שניים. אבל זה כמו להגיד מבחינתי שאני יודע שיש פה שולחן ואני יודע שיש פה שולחן. ובכל זאת אני מפריד בינך לבין השולחן. כמו פה תפוז אחד, ושם שני תפוזים, ואין הבדל בין אחד לשניים. ואם אין הבדל, איך אני רואה אחד ושניים? אתה צריך לתת את האופציה לטירוף.

אני יודע שיש ואני יודע שאין, ומבחינתי למרות שאמרתי שיש ואמרתי שאין, זה אותו הדבר. יש ריבוי ובאותו זמן אני יודע רק דבר אחד.

או שאני יודע להבדיל בין מה שאין לבין מה שיש, או שאני לא יודע להבדיל. ומבחינתי שאמרתי שיש ואמרתי שאין זה אותו הדבר. הוא גם הרבה הוויות שונות ובו זמנית הוא הוויה אחת.

השני "יודע דברים קודם הימצאם, אפילו שאין להם הוויה כלל." אלוהים יודע הכל, לפני שזה היה, עוד לפני שזה היה מצוי הוא ידע את זה, אפילו שאין להם הוויה, עוד לפני הפוטנציאל.

למשל, אלוהים ידע מי יבוא היום, אבל עוד לפני שהיתה לו הוויה הוא ידע את זה, ואם לא היתה לו הוויה אז איך הוא ידע את זה? הוא ידע מה יהיה במציאות עוד לפני שהוא יצר את האופציה. אפשר להגיד אולי שהוא תכנן מה הוא יעשה, אבל איך הוא מתכנן אם אפילו אין הוויה? אפילו את הפוטנציאל אין, והוא כבר יודע איך זה יהיה כאשר זה יהיה מצוי.

רבי נחמן אמר, שאם אתה תשתמש בשכל שלך עד הסוף, זאת ההבנה שתקרה לך בסוף. אם תנסה להפעיל את השכל עד הסוף, כמו למה אתה חי? אם תנסה להבין למה אני חי, בכל המוח תנסה, בסוף יקרה לך משהו, שהמוח יתחיל לחשוב אחרת בחמש זוויות חדשות, ומזה תקבל תפיסה חדשה.

למשל אני רוצה להביא לכאן כסא, אז אני יודע איך הכסא יהיה כאן. אבל אלוהים יודע את הכסא עוד לפני שיש לכסא הוויה. אפילו הוויה אין לזה, הוויה הכוונה לפוטנציאל.

אתה למשל מדמיין אותה עם חולצה אדומה, אתה יכול בדיוק לדמיין אותה עם חולצה אדומה. תחשוב שהיא לא פה, אין כאן שום דבר, אפילו אין הוויה, האם אתה יכול לחשוב איך היא תהיה עם חולצה אדומה? אפילו אין הוויה. אז אלוהים יודע איך זה יהיה אחרי, עוד לפני שיש הוויה.

ויש כאן תחכום יותר גדול, הוא יודע איך זה יהיה ממשי, בעין הוא רואה את הממשי, ובכלל עוד אין הוויה והוא כבר רואה את זה. זה דבר והיפוכו. זה כמו שאלוהים יודע את הדמיון בלי אפילו לחלום עליו. הוא חולם את החלום תוך כדי שהוא ער. האדם למשל מדמיין דבר ואחר הוא הופך את זה למציאות. אצל אלוהים הוא עושה את המציאות למרות שזה אפילו לא נמצא בדמיון. אלו לא דברים הגיוניים.

השלישי, "שמדעו מקיף דברים שאין להם תכלית." להקיף דברים שאין להם גבול. למשל הוא יכול לדעת מה כמות כל המספרים. איך אפשר לדעת מה כמות כל המספרים? הרי יש אין סוף מספרים.

יש כאן דבר והיפוכו, הוא מקיף את הדברים, שאין להם גבול. הוא יודע אותם על ידי זה שהוא מקיף אותם, למרות שאי אפשר לדעת אותם. אם לדבר אין גבול, איך אפשר לדעת אותו?

שאלה: זה שוב היש והאין.

אליעד: כשאין הבדל בין יש לאין, אפשר הכל. אז אין שאלה איך זה אפשר. כשיש הבדל את אומרת או שיש גבול או שאין גבול, או שיש פוטנציאל או שאין פוטנציאל, אבל אם אין הבדל בין יש לאין זה כבר לא משנה גבול או לא גבול.

שאלה: אני מנסה להבין מה אתה אומר, ולא מצליח, וברגע מסויים אני נכנע, לא יודע מה זה.

אליעד: אולי החוויה של, הלא יודע מה זה" היא עצמה הדבר. כאשר אתה באמת לא יודע. גם הלא יודע הוא סוג של ידיעה.

למשל מה הסיבה הראשונה של כל האירועים? לכל סיבה יש סיבה ואלוהים יודע מה הסיבה הראשונה. איך אפשר לדעת מה הסיבה הראשונה, הרי זה נמצא במרחק אין סופי? זה כמו שאני יגיד לך מה נמצא במקום הכי רחוק בעולם. איך אפשר לדעת? כי אם אתה יודע זה סוף, אבל יש אין סוף, ואני יודע מה שיש באין סוף.

אם אלוהים מקיף דברים שאין להם תכלית, אז איך הוא מקיף אותם? ברגע שאני אומר מקיף, זה אומר שיש להם תכלית, שיש להם גבול, במילה מקיף כן יש הבדל בין דבר להיפוכו, כי כאשר אתה מקיף אתה מבדיל.

אני למשל לא יודע מה שיש באין סוף, וגם לא יודע מה שיש מעבר לדלת אך מצד שני אני יודע מה שיש בקצה של העולם.

הרביעי, "שאין שינוי בידיעתו, ואין שינוי כשיודע את הדבר בכוח ואחר כך שבפועל."

מה זה אומר, למשל היד שלי עכשיו היא כאן, בפועל. והיא אחר כך יכולה להיות במקום אחר שזה עכשיו בכוח - יש כאן שתי ידיעות. מה שקורה אצל אלוהים, אין שינוי בידיעתו, מה זה אומר? שהוא יודע עכשיו היכן היד, והוא יודע כאשר היד תזוז, אך אין הבדל בין לדעת בכוח או בפועל.

שאלה: אפשר לנוע בזמן איך שרוצים.

אליעד: מצד אחד אפשר לנוע בזמן ומצד שני עדיין יש אצלך הבדל בין בכוח לבפועל. מהצד שיש הבדל בין בכוח לבפועל, אתה חווה הבדל בין מה שיש לבין מה שיש בפוטנציאל, למשל בפוטנציאל יש כאן פילו בפועל אין פיל, ואני מבדיל בין יש פיל לאין פיל, אך מצד אלוהים אין הבדל בין זה שיש כאן פילו לבין זה שאין כאן פיל. זה מחובר ליקומים מקבילים דרך אגב.

חמישי, "שידיעתו, אין מוציא את הדבר מאפשרותו". זאת אומרת שאני יודע משהו בוודאות וזה עדיין רק אפשרי. אני יודע שזה ככה ועדיין זה רק אפשרי שזה יהיה ככה. אם אתה יודע משהו בוודאות, זה כבר מחויב, אז איך זה אפשרי?

אם מתרגלים זאת לרמה הגבוהה יותר, אז במקום להגיד את המילה יודע, נחליף אותה למילה הוויה. בטקסט הזה רשומות התשובות שבאות מהחלל הפנוי. אם בכל מקום שרשום יודע אני מחליף למילה הוויה, יש כאן את השכל שבאמצעותו אפשר לתת תשובה לשאלות שבאות מהחלל הפנוי.

למשל, "שידיעתו אין מוציא את הדבר מאפשרותו", הוויתו משאירה את הדבר אפשרי, זאת אומרת שאין הבדל בין המחויב לאפשרי, או שאין הבדל בין בפועל לבכוח, אין הבדל בין לפני הבריאה לבין אחרי הבריאה.

כשרבי נחמן אומר, אלוהים יודע, הוא מתכוון לומר ש.. ההויה של המציאות היא.. למשל זה שהמציאות מממשת משהו, זה עדיין רק אפשרי. ההוויה של המציאות היא ישויות רבות, אבל מצד האמת אין ריבוי במדעו, זה אחד. זה גם הרבה וגם אחד בו זמנית. זה לא הגיוני, אבל אם אתה מבין את זה, אין לך יותר שאלות.

שוב, את המילה ידיעה להחליף למילה הוויה ואז אין יותר שאלות. גם מה שאמרתי עכשיו לא נכון, כי אחר כך אתה יכול לשאול מה שאתה רוצה.

הרעיון הוא, שאם אתה מתעמק בזה ומנסה ומרגיש שאתה חייב להבין את הדבר הזה, מתעמק בו ומתעמק בו ומתעמק בו, זה כמו שהחוכמה נותנת בעיטה לכתר, ואז היא נוגעת באין סוף. הכתר מפריד בין האין סוף לחוכמה שהיא השכל. הכתר זה הגבול של השכל.

שאלה: מה זה גבול?

אליעד: מה שדברנו לדוגמה אתה לא יכול להבין בשכל. לשכל שלך יש גבול, הוא לא יכול להבין דברים כאלו, זה לא הגיוני לו. אני מסביר שוב, כאן יש דברים לא הגיוניים, אם אתה אומר, אני אבין את זה, אז בעצם אתה כופר בהיגיון, אתה מנסה להבין בצורה הגיונית דבר לא הגיוני. והדבר הזה למעשה מכניס את המקיפים פנימה.

מה שאנו מדברים עכשיו אפשר לחוות זאת בשני דרכים. אחת, להרגיש זאת כעוד תיאוריה מעניינת. אבל אם אתה פעם אחת אומר לעצמך, אני באמת רוצה לחשוב ככה, אז זוהי תפיסה אחרת. לדוגמה, אתה יושב בבית בדיכאון ומנסה להסתכל על הדיכאון שלך מנקודת המבט הזאת, ואז מה שנאמר נהפך להיות אמיתי וזה לא רק דיבורים.

אם בבית אתה מגיע לפחד מסויים, נסה להשתמש בתאוריה ששמעת כאן, ואז זה יהפך לממשי. כמו אם הייתי חושב כמו אלוהים, איך הייתי רואה את הבעיה שלי? לכן לנסות לשמוע את הוידאו הזה מאה פעם, לקרוא גם את הטקסט בליקוטי מוהרן מאה פעם, ולנסות להבין, כי זו היא התפיסה האולטימטיבית, ואז כאשר יש לך בעיה, אתה מנסה בזמן אמת להסתכל על הבעיה שלך מהזווית הזאת. אתה מכריח את עצמך להבין.

למה אתה לא מבין את זה, כי אתה מרוכז, אתה שואל, יש או אין? תפסיק להתרכז אם יש או אין, שחרר, מה אתה יודע להבדיל בין יש לאין? שחרר עד הסוף. זה אפס אחוז מאמץ, אם תפסיק להתרכז תבין את זה.

שאלה: אז אם אני רוצה ליישם את מה שאתה אומר, האם לקרוא את זה בלי לנסות להבין?

אליעד: לא, לא, לא כשאתה קורא את זה תתרכז. כשקורית לך הבעיה, כמו האם ללכת לעבוד או לא ללכת לעבוד? תנסה להסתכל על הבעיה הספציפית הזאת במשקפים האלה.
עבודה פנימית אתגר בחירה 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו תפישת מציאות פתרון ידיעות אנושי תחושה בני אדם איך לדעת מה הסיבה 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו איך אלוהים חושב אלוהות אלוהים אלוהית אליעד כהן ברסלב דברים שנבדל מדעו ממדענו הסיפור של אליעד כהן השכל השכל הגדול ביותר השכל של אלוהים חשיבה מדעית ליקוטי מוהרן ליקוטי מוהרן חא ליקוטי מוהרן חא נג מדע מדענים מה הסיפור של אליעד כהן מושלם מעל השכל מציאות אלוהים נבדל מדעו ממדענו סיפור רבי נחמן מברסלב שכל שכל גדול שכל מושלם שכל מעל השכל שלמות תפישת מציאות תפישת מציאות אלוהית
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
... קרב, מי שרואה את העתיד הרחוק יותר בזכות שכלו, יהיה בעמדה טובה יותר לנצח. אך אליעד מסביר כי אף שהשכל נראה כמועיל, הוא בו - זמנית גם מגבלה קשה. הוא מדגים זאת דרך האנלוגיה של מכונית שנוסעת ב - ... דאגות ויותר סיבות לסבל. לדוגמה, אדם יכול להיות עצוב בגלל שהוא מרוויח מעט כסף, אך למעשה, הסיבה לעצב היא השכל שלו, שמעריך את הכסף כדבר טוב וחוסר בכסף כדבר רע. ללא שכל, האדם לא היה סובל כלל כי לא ... קשה וכואבת יותר, של בחורה שנאנסה או של אדם שמרגיש שהוא לא נראה טוב. הוא מסביר שהסבל שלה נובע מהשכל שלה שמבין שמשהו לא טוב קרה לה או שהמראה שלה אינו אידיאלי. אילו לא היה לה שכל, היא לא ... סובלת כלל. האם אפשר לשלוט בשכל ולהשתמש בו כרצונך? הפתרון שאליעד מציע הוא להגיע למצב שבו אתה חכם יותר מהשכל שלך. המשמעות של להיות חכם יותר מהשכל שלך היא להצליח לשלוט בשכל במקום שהשכל ישלוט בך. כשהשכל מציג בעיה או מגבלה, תוכל לבחור אם להקשיב לו או להתעלם ממנו. אליעד מתאר את המצב האידיאלי ככזה שבו השכל לא כופה את עצמו אלא נמצא בשליטתך. כשאתה רוצה להקשיב לשכל, אתה מקשיב, וכשאתה רוצה להטיל ספק בשכל, אתה עושה זאת. כך השכל הופך לכלי שניתן להשתמש בו בצורה אפקטיבית מבלי להפוך לעבד שלו. מה ניתן ללמוד מסיפור מעשה מחכם ותם של ... שהוא ביקש. הנקודה שאליעד מדגיש דרך הסיפור היא שכאשר לאדם יש שכל, הוא לא יכול ליהנות מדברים מסוימים משום שהשכל מגדיר עבורו מה טוב ומה רע. האדם התם, שאין לו שכל מפותח, יכול להיות מרוצה מכל מצב. מנגד, האדם החכם כלוא במגבלות השכל ולכן אינו יכול להיות מאושר באותה מידה. מהו הפתרון הסופי שאליעד מציע ביחס לשכל? אליעד כהן מסכם כי הפתרון ... הוא לא להיות לגמרי חסר שכל וגם לא להיצמד לשכל באופן מוחלט, אלא להיות במצב שבו ניתן לשחק עם השכל לפי הצורך. להיות מסוגל לומר בכל עת: אני לא יודע שום דבר, ועם זאת, להיות מסוגל להשתמש בשכל בעת ... ורחבה. לדברי אליעד, האדם שיצליח להגיע למצב כזה יהיה האדם המאושר באמת, כי הוא לא יהיה מוגבל על ידי השכל וגם לא מוגבל על ידי חוסר השכל. זוהי נקודת האיזון, שבה אתה יכול להחליט בכל רגע נתון כמה שכל להפעיל, וכך לשלוט בחוויית החיים שלך באופן ... זה טוב יותר / פחות, ברגע שיש לך שכל יש לך מגבלה אתה לא יכול לחשוב בלי / נגד השכל, זאת אומרת השכל גם מאפשר לך לחשוב יותר מהר אבל הוא גם מגביל אותך שאתה לא יכול לא להקשיב לו. יכול לקרות לבן אדם סיטואציה בחיים שהוא לא יוכל להתמודד איתה בגלל השכל שלו, זאת אומרת השכל שלו לא מאפשר לו להיות תמים. נגיד בחורה שנאנסה / נראת לא טוב רע לה למה רע לה? רע לה בגלל שהשכל שלה אומר זה לא טוב, אם לא היה לה שכל לא היה שום משמעות. זאת אומרת שיש לנו יתרון ... ויש לנו יתרון באין שכל שבזכותו אתה לא רואה את הבעיות. עכשיו הפתרון האידיאלי זה להיות יותר חכם מ השכל, שאתה גם יכול לשחק איך שבא לך פעם עם שכל ופעם בלי שכל, ברגע שבן אדם מאמין בשכל הוא ...
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, ... מטרתו אינה להסביר מה נכון, אלא להצביע על כך שכל אפשרות של שכל מוגדר מובילה לסתירה או לפרדוקס, ולכן השכל הופך למעשה לאין שכל. מדוע אליעד כהן משתמש בשפה של אנשים אחרים אם הוא שולל אותה? אליעד מסביר שהוא ...
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל?
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל? וכאן נבאר את עניין הקשר שיש בין השכל וחוסר השכל, לבין האושר וחוסר האושר. ונתחיל מהסוף, והסוף הוא שיש בעולם שלנו שני כוחות. והכוח הראשון הוא השכל והכוח השני הוא העדר השכל / חוסר השכל / אין שכל. ושני הכוחות האלו מתקיימים זה לצד זה במציאות שלנו. כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את הכל, את השכל ואת חוסר השכל. ובתוך השכל עצמו יש דרגות שונות ובתוך חוסר השכל עצמו, גם בו יש דרגות שונות. וכאשר אנחנו אומרים חוסר שכל, אין הכוונה למה שנקרא אצל האדם חוסר שכל. ... הוא בעצם שכל בעוצמה גבוהה. כי יש דרגות של שכל. ורוב בני האדם בעולם נמצאים סביב דרגת הממוצע של השכל. ובני האדם הנורמאליים והרגילים של המציאות, הם אלו שרמת השכל שלהם היא ממוצעת. ומי שדרגת ועוצמת השכל שלו גדולה יותר, הוא נחשב לגאון ולחכם גדול. ומי שעוצמת השכל שלו נמוכה, הוא נחשב לטיפש ולמשוגע. כי השיגעון והחוכמה, הם רק ביחס לממוצע. כי אם רוב העולם היו חושבים ... מה שנדמה לבני אדם לחוכמה או לשיגעון, זה הכל רק מחמת הכמות של המשוגעים / חכמים שחושבים את אותו השכל / שיגעון. וככל שכמות המשוגעים שחושבת את אותו הדבר גדלה, כך השיגעון הופך להיות נורמאלי יותר. ומי שהוא משוגע יותר, הוא הופך להיות חכם יותר. ואם הוא משוגע פחות, אז הוא נחשב לחכם פחות. כך, שכל מושג השכל החוכמה והטיפשות והשיגעון, הוא לחלוטין רק באופן יחסי בלבד, אך הוא לא בהכרח משקף את האמת של המציאות. כי ... לא היה מרגיש אם האש הייתה שורפת אותו וכיוב. וכל הידיעות של האדם גם של המשוגע, כולן מבוססות על השכל של האדם שיודע שהוא עצמו ושהמציאות קיימים. כך שכל אחד בעולם גם המשוגע הכי גדול, כולם משתמשים בשכל של ... הוא רק כמות ועוצמת השימוש בשכל האנושי. אבל יש גם חוסר שכל / העדר שכל / אין שכל. וחוסר השכל הוא לא מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, אלא הוא חוסר שכל אמיתי בשלמות. דהיינו, סוג שכל אחר. חוסר ... רמות עומק שונות. ולפני שהאדם יבין את רמות העומק שיש בשכל האחר, לשם כך על האדם להבין מהו בכלל השכל האחר. והעניין הוא, שלכל דבר בעולם יש סוף. וגם לשכל יש סוף. ויש סוף למה שהאדם יכול לדעת בשכל ... גם סוף לכמה טיפש ולא חכם יכול להיות האדם בשכל האנושי. כך שלשכל האנושי, יש לו סוף. והסוף של השכל האנושי, הוא השכל האין סופי, שהוא מקיף את השכל האנושי מכל הצדדים שלו. זא שהשכל העל אנושי השכל שמעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל האנושי. והשכל האנושי הוא נמצא בתוך השכל העל אנושי. והשכל העל אנושי שנמצא מעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל. זא שכדי שהאדם יגיע לשכל העל אנושי שמעל השכל, לשם כך על האדם ללכת עד לקצה של השכל, בין אם זה הקצה העליון של השכל ושל החוכמה האנושית, ובין אם זה הקצה התחתון של חוסר השכל ושל הטיפשות והשיגעון האנושי. כי גם החכם הגדול ביותר, אם הוא יהיה עוד יותר חכם, וגם הטיפש הגדול ביותר, ... עוד יותר טיפש, שניהם יפגשו באותה הנקודה. כי יש שכל מחוץ לשכל, שהוא החיבור של הטיפשות הכי גדולה ושל השכל הכי גדול. כי יש שכל אחד של אמת, שבו הטיפשות הכי גדולה והשכל הכי גדול נפגשים לישות אחת. וכל מי שיחקור את השכל עד הקצה העליון שלו או עד הקצה התחתון שלו, הוא יגלה את האמת ואת השכל הגדול יותר שמקיף את השכל האנושי. כי השכל העל אנושי, הוא ככ גדול, עד שהוא נדמה לשיגעון של ממש. והשכל שמחוץ לשכל הוא ככ טיפשי, עד שהוא נדמה לחוכמה של ממש. והסיבה שהאדם לא מבין את השכל הזה, היא משום שהוא פשוט / מורכב מידי להבנה. כי הדבר הקשה ביותר להבנה, הוא גם הדבר הפשוט ביותר ...
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר?
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר?
... הקשר בין שכל לבין אושר? מה הקשר בין שכל לבין אושר? אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית, מהו הקשר בין השכל לבין האושר, תוך שימוש במשפט המוכר אין שכל אין דאגות. משפט זה, לדברי אליעד כהן, נחשב לאחד המשפטים המפורסמים ... באמת מי שאין לו שכל הוא מאושר? למרות שלמי שאין לו שכל יש פחות דאגות מסוימות, אליעד מסביר שלא השכל הוא הגורם לאושר או לסבל, אלא המאבק והקונפליקט בין השכל לבין חוסר השכל. כלומר, האושר האמיתי יכול להתקיים בשני מצבי קיצון בלבד: או במצב של חוסר שכל מוחלט, שבו האדם אינו מסוגל ... כהן מדגיש את החשיבות של הכנות העצמית ושל נקיטת עמדה ברורה ביחס לשימוש בשכל. או שהאדם בוחר ללכת עם השכל עד הסוף, או שהוא מחליט לוותר עליו לגמרי. רק בצורה כזאת, הוא יכול להגיע לתחושת אושר אמיתית ולחיים שלמים ... מאושר באמת? למה אני סובל? איך להתמודד עם חרדות? מהי שלמות פנימית? להבין את המציאות או לוותר? הקשר שבין השכל לבין האושר. האם אין שכל אין דאגות? מהי האמת? ועוד. נדבר כאן על הקשר שיש בין שכל לבין אושר, ... אושר ואין שכל. ולא בזה תלוי האושר לא משנה אם יש או אין לך שכל, האושר תלוי בשילוב של השכל וחוסר השכל, מה זאת אומרת? שאם לאדם לא יהיה שכל בכלל ואם לאדם יהיה שכל בשלמות, הוא יהיה מאושר באמת. ומי ... המציאות כמציאות אינה מוטרדת ממשהו. והאושר אינו או יש שכל או לא, אלא שהסבל של האדם הוא בגלל התגוששות השכל ואין שכל. ומי שיתבונן, למי שאין שכל בכלל, הוא מאושר, כי הוא לא מבין. ואם היה מבין את המציאות ... מוטרד ממה שיהיה מחר, ולא לשאול שאלות, ולא לדאוג מכלום, כי אין ממה, כאשר שאין שכל. או שתנסה עם השכל להבין עד הסוף. ויש להבין שהאושר אינו תלוי בשום דבר, כי באושר יש גם דבר והיפוכו, ואפשר גם לזגזג ...
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
... לדוגמה, אדם יכול להגיע למסקנה כי לא משנה אם הוא יבחר כוס מים רגילה או כוס תפוזים. מבחינת התפיסה השכלית, כל הבחירות שוות ואין סיבה להעדיף אחת על פני השנייה. לא משנה מתוך אין שכל - כאשר אדם לא ... האפשרויות, בעוד שלא משנה מתוך אין שכל נובע ממקום של חוסר מודעות או בריחה מהתמודדות עם המציאות. מהי השפעת השכל על תחושת האושר? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין שני סוגים של אושר שהם תוצאה ישירה של השפעת השכל על תפיסת החיים: אושר שנובע מהשכל - כאשר אדם מתבונן בחיים בצורה רציונלית ומבין שהרבה מהדברים שהוא רואה כבעיות אינם באמת מהותיים או חשובים. אושר ... בטווח הארוך. אושר שנובע מהחוויות הרגשיות - כאשר האושר נובע מתוך התחושות האישיות של האדם, שלא בהכרח מבוססות על השכל. אדם זה לא רואה את העולם באור רציונלי, אלא הוא חי את הרגע, ומתוך תחושות פנימיות משיג את האושר. ... לאושר אמיתי בלי שכל? אליעד כהן מדבר גם על השאלה האם אפשר להגיע לאושר אמיתי אם לא מפעילים את השכל. הוא מציין כי קיימת הבחנה בין שני סוגי אושר: האחד המתבסס על השכל וההבנה, והשני המתבסס על רגשות ותחושות רגעיות. בעוד שהאושר של השכל מספק תחושת יציבות וביטחון, אושר שנובע מהרגשות עשוי להיות לא יציב, אלא תלוי בגורמים חיצוניים. האם אפשר לפתח אושר ... עקרונות רציונליים ומסביר את הדרך לשחרור פנימי באמצעות שיקול דעת והבנה שכלית. הוא מדגיש את החשיבות של להפעיל את השכל ולהבין שהדברים אינם חשובים ברובם. מורה רוחני ללא שכל - מורה זה מציין שמעל השכל יש מקום של הכל שווה, ושהאדם צריך פשוט להיות במצב של קבלה מוחלטת של כל מה שיש. מהם שני סוגים של לא משנה? מהי השפעת השכל על תחושת האושר? האם ניתן להגיע לאושר אמיתי בלי שכל? האם אפשר לפתח אושר מתוך מדיטציה? האם שני סוגים ... לדוגמה, אדם יכול להגיע למסקנה כי לא משנה אם הוא יבחר כוס מים רגילה או כוס תפוזים. מבחינת התפיסה השכלית, כל הבחירות הן שוות ואין סיבה להעדיף אחת על פני השנייה. 2. לא משנה מתוך אין שכל - כאן ... האפשרויות, בעוד שלא משנה מתוך אין שכל נובע ממקום של חוסר מודעות או בריחה מהתמודדות עם המציאות. מהי השפעת השכל על תחושת האושר? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין שני סוגים של אושר, שהם תוצאה ישירה של השפעת השכל על תפיסת החיים: 1. אושר שנובע מהשכל - כאשר אדם מתבונן בחיים בצורה רציונלית ומבין שהרבה מהדברים שהוא רואה כבעיות אינם באמת מהותיים או חשובים. אושר ... הארוך. 2. אושר שנובע מהחוויות הרגשיות - כאן האושר נובע מתוך התחושות האישיות של האדם, שלא בהכרח מבוססות על השכל. אדם זה לא רואה את העולם באור רציונלי, אלא הוא חי את הרגע, ומתוך תחושות פנימיות משיג את האושר. ... לאושר אמיתי בלי שכל? אליעד כהן מדבר גם על השאלה האם אפשר להגיע לאושר אמיתי אם לא מפעילים את השכל. הוא מציין כי קיימת הבחנה בין שני סוגי אושר: האחד המתבסס על השכל וההבנה, והשני המתבסס על רגשות ותחושות רגעיות. בעוד שהאושר של השכל מספק תחושת יציבות וביטחון, אושר שנובע מהרגשות עשוי להיות לא יציב, אלא תלוי בגורמים חיצוניים. העיקרון של לא משנה ... עקרונות רציונליים ומסביר את הדרך לשחרור פנימי באמצעות שיקול דעת והבנה שכלית. הוא מדגיש את החשיבות של להפעיל את השכל ולהבין שהדברים אינם חשובים ברובם. 2. מורה רוחני ללא שכל - מורה זה מציין שמעל השכל יש מקום של הכל שווה, ושהאדם צריך פשוט להיות במצב של קבלה מוחלטת של כל מה שיש. מהם שני סוגים של לא משנה? מהי השפעת השכל על תחושת האושר? האם ניתן להגיע לאושר אמיתי בלי שכל? האם אפשר לפתח אושר מתוך מדיטציה? האם שני סוגים ...
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל האם ניתן לחוות את אלוהים באמצעות השכל ובלעדיו? אליעד כהן מסביר את השאלה האם אפשר לחוות את אלוהים עם השכל או דווקא בלי שכל, ומה המשמעויות המעשיות של חוויה כזו בחיי היום - יום. אליעד מדגיש שהשאלה מתחילה בעצם ביכולת לחוות את המציאות כאלוהים, או כחוויה מוחלטת של אחדות, לא דרך השכל - אלא מעבר לו. לפי אליעד, האדם חושב באופן טבעי באמצעות שכל והיגיון, כי ביומיום חייבים להשתמש בשכל כדי ... אבל ברגע שהוא יוצא מהמדיטציה וחוזר לרחוב, הוא פוגש מציאות של אנשים, תנועה ומכשולים שהוא חייב להתמודד איתם באמצעות השכל. לכן אליעד טוען שהחוויה של אלוהים ללא שכל לא יכולה להיות חוויה קבועה או מעשית בחיי האדם. איך השכל יכול להוביל לחוויית אלוהים? אליעד כהן מציין שגם אם החוויה המוחלטת של אלוהים היא מעבר לשכל, הדרך הפרקטית להגיע לחוויה הזו היא דווקא דרך השכל עצמו. הוא מסביר שהחוויה העמוקה של אלוהים או של אחדות מוחלטת מושגת כאשר האדם מגיע להבנה שכלית עמוקה וברורה ... שלמה וקבועה, ללא צורך בחזרה למציאות הרגילה. מדוע חשוב לשלב שכליות ורוחניות יחד? אליעד מדגיש שחשוב לשלב את ההבנה השכלית יחד עם חוויית האחדות הרוחנית. הוא אומר שאם האדם ינסה רק דרך אחת - למשל, ינסה להתמקד רק ברוחניות ... יציבה ומתמדת של אחדות ואלוהים. בסיכום, אליעד כהן מסביר שהדרך לחוות את אלוהים היא לא רק דרך ויתור על השכל, אלא דווקא דרך שימוש בו ככלי להבין את המציאות באופן כל כך מעמיק, עד שהאדם עובר דרכו ומגיע למקום שבו השכל והחוויה מתאחדים באופן מושלם. האם אפשר לחוות את אלוהים בלי שכל? איך לחוות אחדות מוחלטת? מהי חוויית האחדות לפי אליעד כהן? האם מדיטציה מובילה לחוויית אלוהים? מה הקשר בין שכל ורוחניות? האם ניתן לחיות ללא שכל? איך השכל מוביל לחוויית אלוהים?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
... וספק. האם שכל הוא סוג של אמונה? אליעד מציין כי שכל ואמונה אינם שונים במהותם אלא במינוח בלבד. למעשה, השכל הוא אמונה מאוד מגובשת, בעוד שאמונה היא שכל לא מגובש או לא חזק דיו. הכל תלוי במידת הביטחון שיש ...
ליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית
ליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית
... שאין בה שכל, והמחשבה שמלווה את הפעולה חוזרת על עצמה שוב ושוב (אני משפשף רצפה). אבל, אם תפעיל את השכל ותתחיל לשאול שאלות יצירתיות כמו למה הלכלוך נמצא דווקא כאן ולא במקום אחר? או למה הצלחת בנויה בצורה הזאת?, ... ומלאת חיות. מה הקשר בין שכל לבין תחושת קיום או שעמום? לפי אליעד, המפתח ליהנות הוא האיזון המדויק בכמות השכל בפעולה שאתה מבצע. כשאין שכל כלל (כמו לשבת סתם ולבהות בקיר) אתה מרגיש כמו מת, חסר חיים לחלוטין, כי ... עניין בפעולה. כשיש יותר מדי שכל (כמו להכין שיעורי בית עם ילד שמתנגד ומתווכח), אתה יכול להרגיש תסכול, כי השכל גדול מדי מכדי להכילו בנוחות, והוא הופך לקונפליקט. האידיאל הוא למצוא נקודת איזון, שבה השכל לא גדול מדי ולא קטן מדי, ואז תוכל ליהנות מכל מצב. אם פעולה פשוטה מדי (כמו שטיפת כלים), אפשר ... רוצה לעשות. מצד אחד, להראות לילד איך למצוא עניין בשיעורי הבית, באמצעות שאלות מעוררות מחשבה ויצירתיות שיגרמו לו ליהנות מהשכל שבמשימות. מצד שני, ללמד אותו לקבל גם מצבים שבהם הוא מרגיש אין, כי חלק מההצלחה בחיים היא לדעת לעשות ... מרגיש יותר יש. זה כאילו יותר חי עבורך. וככול שיש במחשבה פחות שכל בעיניך, ככול שאתה לא רואה את השכל במחשבה, כך אתה בעצם הופך להיות כלום, אתה מרגיש מת, אין לך חיים, זה סוג של מוות. אבל גם הפוך נכון. לפעמים כאשר יש יותר מדי שכל, זה הופך להיות לא מעניין. כי לפעמים השכל הוא כל כך עמוק שאתה לא מבין אותו, וזה שאתה לא מבין אותו, אז אתה משתעמם ממנו. זה אומר, ... אומר שלנסות לחשוב איך לגרום לילד להכין שיעורים ובאותו כוח למצוא שכל בשטיפת כלים. כאשר אתה מגדיל את היכולת השכלית שלך, את האין שכל אתה יכול להפוך ליש שכל, כמו שבשטיפת כלים אתה יכול למצוא שכל חדש. ומהלימוד עם ... אין שכל במינון הנכון זה גורם להרגיש אין=רע. עכשיו השאלה היא מה עושים אם אתה לא מצליח להבין את השכל שבדבר? או שאתה מבין את השכל וזה לא מעניין אותך יותר. מה שהסברתי לך עד עכשיו שאם אתה שוטף כלים, אתה צריך ללמוד מזה משהו ... מה אני לא מבין, מה אני יכול לעשות כדי שהוא יאהב את השיעורים? עד שתבין. השאלות שאתה שואל על השכל הפשוט והשאלות שאתה שואל על השכל המורכב, מחברים את הדבר אליך. אז מה עושים אם אתה שואל שאלות ולא מצליח להפיק שכל חדש. שכל זה ... הנאה בכיוון ההפוך. יש אפשרות ליהנות מכך שאין שכל. זה אומר שגם להיות כלום זאת הנאה. לפעמים הסבל נוצר מהשכל, ולכן כאשר אין שכל גם יכולה להיות הנאה. למשל לשטוף כלים או להתווכח עם הילד אתה יכול ליהנות מזה ... לשטוף כלים, תכין שיעורי בית עם הילד. בו תבטא את היכולות שלך עם הילד, הוא לא רוצה לאמץ את השכל שלו, הוא רוצה פעולות פשוטות. מה שאני רוצה להגיד שהאדם תמיד רוצה את ההפך. אבל אם האדם מבין את ... ואם אומרים לו לשטוף כלים, אז הוא ישטוף וירגיש שהוא נהנה ממנוחה, זה כמו שינה, לא צריך לאמץ את השכל. אם האדם באמת יבין את עצמו, אז הוא יגיע למצב שהוא תמיד באותה דבקות, פעם אתה שוטף כלים ופעם ... גם סובל מההפכים. למשל כאשר את מלמד את הילד שלך, אתה יכול ליהנות בתהליך משני דברים, גם להפעיל את השכל ולהרגיש את היש, וגם להגיד אני כלום. מאותה פעולה עצמה אתה יכול ליהנות משני רבדים. כשאני מדבר איתך עכשיו, מצד אחד אני נהנה שאני מפעיל את השכל איתך ומצד שני אני נהנה מזה שאני כלום, אני לא עושה כלום, הכל קורה מעצמו, אין לי רצונות, אין ... נהנה משניהם, זה אומר שאני גם סובל משניהם. מהצד שאני רוצה להיות כלום אני סובל מזה שאני מפעיל את השכל, ומהצד שאני רוצה שכל, אני סובל מזה שאני כלום. אם אתה נהנה מהיש אז אתה סובל מהאין, ואם אתה ... משהו אתה עושה אותו ואם לא רוצה לא עושה. שאלה: למשל אדם ששוטף כלים, כמה הוא יכול לחדש את השכל שלו? אליעד: יש שתי אפשרויות, או שהוא ימצא שכל חדש בכלים, או שימצא שכל במוסיקה שברדיו, או שהוא יהנה ...
שכל / חוכמה. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי?
... דדוקציה. שכל. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? קיימים 2 סוגים של שכל. שכל מוגבל וסופי ושכל אין סופי. השכל של האדם האנושי הוא השכל הסופי. השכל של המציאות ושל האמת האובייקטיבית, הוא השכל האין סופי. מה ההבדל ביניהם? עיקר מהותו של השכל המוגבל, היא חוסר היכולת שלו לראות 2 דברים שונים כדבר אחד. שכל מוגבל רואה בשני הצדדים של המטבע שני ... על המטבע כולו, באותו הרגע האדם מבין שכל הדברים כולם שנראים כשונים זה מזה, הם בכלל דבר אחד. ככל שהשכל של האדם גדול יותר, כך הוא מסוגל להכניס לתוכו את הידיעה הזאת, שהיא שכל ההפכים שיש בעולם, הם בכלל ...
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
... הכלום הוא רק דימוי, כי ברגע שמשהו ניתן להבנה, הוא כבר אינו כלום. כיצד אפשר להבין את הכלום בעזרת השכל? הבעיה המרכזית שעולה היא הסתירה הפנימית בין הצורך להשתמש בשכל כדי להבין, לבין הרצון להבין משהו שאין בו שכל. ... מורכבת, משום שאכן יש מקום כזה. הוא מציג את התודעה של האדם בצורה מפורטת, המחולקת לשני חלקים: החלק שהוא השכל והתודעה הנוכחית, והחלק שקדם לתודעה - המהות חסרת השכל. למשל, הוא נותן את הדוגמה של שולחן - השולחן הוא שולחן, אבל במהותו העמוקה יותר, לפני שקיבל את המשמעות ... שכל, ללא ידיעה וללא הפרדה. כדי להגיע אליו נדרש תהליך של התבוננות עצמית עמוקה, שבו האדם מתגבר על מגבלות השכל ומגיע למקום שאין בו הגדרות כלל, מצב שהוא פשוט להיות ללא שום מודעות שכלית של קיום או אי - ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על השכל של אלוהים, איך אלוהים חושב, השכל הגדול ביותר, תפישת מציאות אלוהית, שכל מושלם, שכל מעל השכל, 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו, הסיפור של אליעד כהן, ליקוטי מוהרן ח"א נג
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שכל, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם גירושין ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: שכל, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות הכי חכם בעולם? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? למה לא להתאבד? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש אמת מוחלטת? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? איך להיות מאושר? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מי ברא את אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן עסקי מומלץ, מאמן אישי למציאת זוגיות, מטפל טוב בתחום שכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.7969 שניות - עכשיו 01_09_2025 השעה 22:44:02 - wesi1