🖨כסף / חנופה - הרחמנות הגדולה ביותר, על העניים הגדולים ביותרכי הטועים, הם מרחמים על מי שהוא רעב ללחם. ובעיניהם, הרחמנות הגדולה ביותר, היא על אדם, שגופו סובל. אבל מי שעיניו בראשו ורואה את האמת, הוא מרחם על אותם אנשים עניים באמת, שהם עניים בדעתם, דהיינו, שהם חסרי דעת של אמת. שהם כ"כ עניים, עד שהנשמה שלהם רעבה ללחם וסובלת תמיד.
ומי שיתבונן סביבו יראה, כי הנשמות של בני האדם, הן רעבות ללחם. כי כולם מחניפים תמיד לכולם. ואף אחד לא עושה / אומר, בדיוק את מה שהוא חושב שזאת האמת, כפי מה שהיא ללא שום כחל ושרק, אלא כולם כל הזמן, מעקמים את האמת, ומחניפים אחד לשני, בדיבורים יפים, כדי למצוא חן של שקר, אחד בעיני השני.
והכל, הוא מחמת שבני האדם, הם עניים. שהנשמה שלהם, רעבה ללחם, דהיינו, לאהבה. והאדם כ"כ רעב לאהבה, עד שהוא מוכן לאכול אוכל מקולקל, דהיינו, לקבל אהבה של שקר.
כי כל אהבה שהיא חיצונית לאדם, דהיינו, שהיא לא מגיעה מתוך האדם עצמו, היא אהבה של שקר. והאדם שהוא רעב לאהבה, הוא נאחז באהבה של מה שחושבים עליו. והיא אהבה רעילה, שגורמת לאדם לקלקולי קיבה, והורסת לאדם את החיים שלו.
כי כאשר האדם נאחז באהבה חיצונית, במקום לאהוב את עצמו מבפנים, זה גורם לכך שהאדם נאחז בשקר, כאילו הוא לא יכול לאהוב את עצמו באמת מבפנים. וברגע שהאדם משקר ומחניף למישהו אחר, הוא בעצם מחזק אצל עצמו, את המחשבה שלו, שצריך שאחרים יאהבו אותו, כי הוא לא אוהב את עצמו מספיק.
ומי שיש לו עיניים של אמת, הוא רואה את האמת, כמה כולם מסכנים, שהם כ"כ תלויים במה שחושבים עליהם. ויש כאלו שנדמה, כאילו הם עשירים בממון, אבל באמת הם עניים מאוד גדולים. שהם תלויים תמיד, במה שחושבים עליהם. והם כל הזמן מתאמצים, למצוא חן בעיני אחרים.
ומי שיש לו שכל של אמת, הוא יודע, שהבושה הגדולה ביותר שבה צריך להתבייש האדם, היא לפי כמות האחיזה שלו בכסף שלו. ואחיזה בכסף, פירושה עד כמה הרגשות של האדם, תלויים בכמות הכסף שיש לו ושהוא רוצה שיהיה לו. כי זאת הבושה הגדולה ביותר בעולם, שהאדם שהוא מלך של אמת, שהכל כרצונו תמיד, הוא כ"כ נמצא בתודעה של עבד, עד שהוא תלוי כ"כ בכסף, כדי...
חרבות ברזל - רחמנות או אכזריות, האם רחמנות יכולה לנצח אכזריות? האם לרחם או להתאכזר? מהי רחמנות? מהי אכזריות? איך לנצח את הטרור? המלחמה בטרור? מוסריות צהל הצבא המוסרי בעולם, המלחמה בטרור, המלחמה בחמאס, אמנת זנבה, חוקי המלחמה, פשעי מלחמה, הצבא הכי מוסרי בעולם, פגיעה בחפים מפשע, מדיניות ההכלהחרבות ברזל - רחמנות או אכזריות, האם רחמנות יכולה לנצח אכזריות? האם לרחם או להתאכזר? מהי רחמנות? מהי אכזריות? איך לנצח את הטרור? המלחמה בטרור? מוסריות צהל הצבא המוסרי בעולם, המלחמה בטרור, המלחמה בחמאס, אמנת זנבה, ... הכי מוסרי בעולם, פגיעה בחפים מפשע, מדיניות ההכלה אז במידה והחמאס משתמש כנגדנו באכזריות, האם אנחנו יכולים לנצח אותו ברחמנות? האם אפשרי עם רחמנות של מוסריות צהל לנצח את האכזריות של הטרור? האם צריך להיות אכזרי כדי לנצח אכזריות? האם אדם צריך להיות אכזרי בנפשו כדי לנצח מישהו שמתנהג כלפי באכזריות? מהי בעצם אכזריות? מהי רחמנות? וכולי אז קודם כל התשובה היא ש - כן, יש אפשרות עם רחמנות לנצח אכזריות. ולא חייב להיות אכזרי כדי לנצח אכזריות כפי שאסביר להלן. ואני אחדד, יש כאן מספר שאלות שונות, שאינן בהכרח קשורות אחת לשניה. שאלה 1 - מה צריך לעשות טכנית כדי לנצח את החמאס, בלי קשר לרחמנות / אכזריות וכיוב? שאלה 2 - האם מה שאנחנו חושבים שצריך לעשות כדי לנצח את החמאס, האם זה עשוי ... - האם אני צריך להיות אכזרי, כדי להוציא להורג את בני המשפחה של ראשי הטרור? תשובה: תלוי בהגדרה של רחמנות / אכזריות, כפי שאני אסביר להלן. שאלה 4 - האם אני צריך להיות אכזרי כדי לנצח את הטרור? תשובה: ... אכזרי בנפשו, כדי לנצח אכזריות של האויב ותכף אחדד יותר טוב את הנושא. אז מהי בעצם אכזריות ומהי בעצם רחמנות? אז אמר רבי נחמן מברסלב ליקוטי מוהרן חב - תורה ז, שמנהיג אמיתי חייב להיות רחמן. ורק מי שהוא רחמן, יכול להיות מנהיג אמיתי. אבל חובה על המנהיג לדעת איך להתנהג עם הרחמנות שלו בצורה נכונה. כי כל רחמנות, היא גם אכזריות וכל אכזריות היא גם רחמנות. וצריכים לדעת איך להשתמש בצורה נכונה בתכונת הרחמנות. לדוגמה נניח שרופא ירחם על החולה ולא ירצה לתת לו טיפול שעשוי להכאיב לחולה? האם זו רחמנות או אכזריות? או לדוגמה אמא שתאכיל את התינוק הרעב שלה בבשר, האם זו רחמנות או אכזריות? או לדוגמה אם נציל את הכבשה מפיו של הזאב, האם זו רחמנות או אכזריות על הכבשה או על הזאב? או לדוגמה בן אדם שמרחם על עצמו ואוכל מאכלים לא בריאים בגלל הרחמנות העצמית שלו, האם הוא באמת מרחם על עצמו? או שהוא מתאכזר לעצמו כי הוא גורם לעצמו נזקים בריאותיים? ואם נכבה את השריפה עם מים, האם אנחנו מרחמים על האש או על המים? והכוונה היא להראות, שכל פעולה שהיא נגד כוח כלשהו, היא בעד הכוח הנגדי שלו. ואם מרחמים על משהו, בהכרח שמתאכזרים לכח שסובל מהרחמנות על הכוח שעליו רוצים לרחם. דהיינו, הרחמנות על הטרור, היא בהכרח אכזריות על קורבנות הטרור. והרחמנות על קורבנות הטרור, היא עשויה להיות לפעמים רק על ידי התאכזרות לטרור עצמו. או במילים אחרות, כל פעולה, היא תמיד גם רחמנות וגם אכזריות כלפי כל אחד מהכוחות השונים של הפעולה. אם בן אדם מרחם על עצמו ולא מתאמץ לדאוג לעצמו, ... לעשן למרות שהוא רוצה לעשן, הרי שהוא בעצם מרחם על הבריאות שלו. בסיכומו של דבר, כל פעולה היא גם רחמנות וגם אכזריות בו זמנית. ולכן צריך לשאול מה צריך לעשות כדי לנצח את הטרור, בלי קשר לשאלה האם זו רחמנות או אכזריות. כי בכל מקרה, כל פעולה שנראית כרחמנות, היא גם בהכרח פעולה אכזרית כלפי מישהו אחר. ולכן, לא חייב להיות אכזרי כדי לנצח מישהו אכזר. אלא צריך ...
רחמנות אמיתית - על מה ולמה צריך האדם לרחם על עצמו?רחמנות אמיתית - על מה ולמה צריך האדם לרחם על עצמו?רחמנות אמיתית - על מה ולמה צריך האדם לרחם על עצמו? מהי רחמנות אמיתית ועל מה צריך האדם לרחם על עצמו? אליעד כהן מסביר בהרצאה שלו את המשמעות האמיתית של רחמנות ומדגיש שהרחמנות האמיתית היא אינה על הדברים החיצוניים אלא דווקא על הפנימיות של האדם עצמו. הוא מסביר שישנם שני סוגים עיקריים של רחמנות: רחמנות חיצונית ורחמנות פנימית. רוב בני האדם, לפי אליעד, מתמקדים ברחמנות חיצונית. למשל, כאשר מישהו רעב, אנשים מרחמים עליו מפני שהוא רעב, אך אליעד מדגיש כי הרחמנות האמיתית צריכה להיות לא על עצם הרעב, אלא על הסבל והתחושה הרעה שיש לאותו אדם בשל הרעב. כלומר, הרחמנות הפנימית היא על כך שהאדם לא מצליח להרגיש שמח באותה מידה כשהוא רעב כפי שהוא יכול להיות כשהוא שבע. לדוגמה נוספת, אדם שחולה. הרחמנות החיצונית תהיה על כך שהוא חולה, אבל הרחמנות הפנימית היא הרחמנות על כך שהוא לא מסוגל להרגיש טוב ומאושר כשהוא חולה בדיוק כפי שהוא מרגיש כשהוא בריא. אליעד מסביר שהאדם ... של ממש, אך עקב בעיה במוח או חוסר הבנה הוא אינו מצליח לתפוס שהכל טוב בדיוק כפי שהוא. מכאן שהרחמנות הפנימית היא הרחמנות האמיתית. מדוע האדם לא נהנה באמת מהחיים? אליעד כהן מדגיש שאחת הרחמנויות הגדולות ביותר היא על כך שהאדם לא ... משיג רק גורם לו לרצות עוד משהו אחר, והדבר הזה הוא התעללות מתמדת באדם על ידי הרצונות שלו. כיצד רחמנות פנימית מובילה לאושר אמיתי? אליעד מסביר שהרחמנות האמיתית והפנימית שהאדם צריך לפתח היא לא על החסרונות החיצוניים, אלא על כך שהוא לא מסוגל להפיק הנאה וסיפוק ... שהסבל שלו הוא פנימי בלבד ונובע מהעובדה שהוא נותן לדברים החיצוניים להשפיע על האושר שלו. כשהאדם מרחם על עצמו ברחמנות פנימית אמיתית על כך שהוא לא טוב לו מבפנים, הוא מתחיל לחפש תרופות. התרופה האמיתית לכך היא לחקור את ... וקבוע. לסיכום, מהי הדרך להפסיק את הסבל ולהגיע לאושר אמיתי? אליעד כהן מסביר שהדרך להגיע לאושר אמיתי היא לפתח רחמנות פנימית אמיתית כלפי עצמך. על האדם לשאול שאלות אמיתיות ולחקור פנימה, מדוע הוא לא נהנה באופן מלא מהחיים, ומדוע ... על חוסר ההנאה הפנימית שלו, הוא יוכל בסופו של דבר לחוות אושר אמיתי ושלם, בלתי תלוי בדברים חיצוניים. מהי רחמנות פנימית? איך להפסיק לסבול באמת? למה האדם תמיד לא מרוצה? מה הקשר בין רחמנות ואושר? למה בני אדם רצים אחרי מטרות חיצוניות? כיצד לחוות אושר אמיתי? מהו מקור הסבל האנושי? רחמנות אמיתית למה צריך האדם לרחם על עצמו? הפעם אני רוצה לדבר על הנושא של רחמנות, ואם נתבונן נראה שיש בעולם הרבה סוגים של רחמנות, ולא רק מה שהאדם מרחם על הזולת, אלא מה שהאדם מרחם על עצמו ובעיקר יש שני סוגי רחמנויות, רחמנות פנימית, ורחמנות חיצונית. וחשוב להבין, שבכלל מצד האמת, אין בכלל את העניין של רחמנות חיצונית או פנימית כי הכל טוב במציאות כפי מה שהיא. לדוגמה אדם מנסה להשיג משהו ולא מצליח, הוא חווה סוג של רחמנות כלפי עצמו וזו רחמנות חיצונית. ורחמנות פנימית, היא הרחמנות האמיתית. ומה זה אומר, אם מרחמים על אדם מכך שהוא רעב, זה בסדר לרחם בשל כך שהוא רעב, אך האמת היא שצריך לרחם עליו רחמנות פנימית, הווה אומר לרחם עליו בגלל שהוא סובל, מרגיש שרע לו, בגלל ההרגשה של הסבל והרע והרצון להרגיש טוב לא בגלל הרעב עצמו. ונגיד שאדם חולה ומרחמים עליו, הרחמנות החיצונית היא על כך שהוא חולה, אבל הרחמנות האמורה להיות היא פנימית, ועל מה? על כך שהוא אינו יכול להיות שמח באותה המידה כשהוא חולה, כמו באותה ... אותו, כיוון שאינו יודע ליהנות ממנו, או מכל דבר אחר שיש לו או אין לו, ברמה הפנימית שלו. זו הרחמנות האמיתית. על האדם לשאול את עצמו פנימה ולחקור, למה אני לא נהנה מהחיים למה אני כל כך אומלל? האם ... להיות בהתבוננות. לבדוק למה יש כל כך מעט רגעי אושר, זו ההתבוננות ועל ידי זה שהאדם ירחם על עצמו ברחמנות פנימית אמיתית, שלא טוב לו מבפנים, ולא על הדברים החיצוניים שהוא לא זוכה להם, ועל ידי כך שירחם על עצמו ברמה הפנימית, אז יגיע ויזכה לחוות ולהבין אושר אמיתי. ושיהיה לכולם המשך יום של רחמנות פנימית אמיתית, ואושר אמיתי.
ליקוטי מוהרן ח"ב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 1ליקוטי מוהרן ח"ב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 1ליקוטי מוהרן חב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 1 מהי המשמעות של תוכחה וביקורת ... מוהרן, ספרו של רבי נחמן מברסלב. נושא מרכזי בהרצאה הוא איך יש להעביר ביקורת בדרך נכונה, מהי המשמעות של רחמנות ואכזריות בהקשר הזה, והאם כל אחד ראוי להעביר תוכחה. אליעד מדגיש את הצורך להפריד בין תוכחה שנעשית ממקום של רחמנות וביקורת שנעשית ממקום של אכזריות. לא כל אדם ראוי להוכיח, ויש להבין את המקום ממנו באה התוכחה - אם היא נעשית מתוך רחמנות אמיתית או מתוך שיפוטיות קשה ובלתי מבוססת. רבי נחמן עצמו מדבר על החשיבות של לא לשפוט את הזולת לפני ... ביקורת הורסת הוא עד כמה האדם שמבצע את התוכחה מבין את הצד השני באמת. אם אדם מגיע עם תחושת רחמנות אמיתית ויכולת להבין את מניעי הזולת, אז תוכחתו עשויה להיות בונה ומועילה. אם לעומת זאת, מדובר בביקורת שממוקדת בשיפוטיות ... יש מקום להבין אותו ולהפנים את המניע שמאחוריו. שיפוטיות יכולה להוביל לפסילה מוחלטת של הצד השני, בעוד שתוכחה מתוך רחמנות מובילה להבנה ולשיפור. מהי הרחמנות האמיתית? אליעד כהן גם עוסק במושג הרחמנות ומסביר שהרחמנות האמיתית איננה באה ממקום של חמלה רגשית בלבד, אלא היא למעשה צריכה להנחות אותנו לנסות להבין את מצב הזולת ולהפוך אותו למקום טוב יותר. במילים אחרות, רחמנות אינה בהכרח חנינה או הסכמה לפשעים, אלא היא מתמקדת בהבנת המצב הפנימי של האדם ובחיפוש אחרי הפוטנציאל הטוב שבו. בהתאם לכך, תוכחה מתוך רחמנות אינה רק שיפוט על המעשה, אלא התמקדות בתיקון ובחיפוש אחרי מהות יותר חיובית במעשה של האדם. האם כל אחד ... מסוגל להוציא את התוכחה מתוך מקום של הבנה אמיתית. לפעמים, במקום להעביר תוכחה, יש להנחות את האדם באור של רחמנות, או לחכות לרגע שבו יוכל להשפיע מתוך הבנה נכונה. ההרצאה כוללת גם התייחסות לדימויים ומטפורות שונות, כמו התייחסות לריח, ... ולהרס אישי. במקום זאת, התהליך הנכון כולל את היכולת להבין את הסיבות מאחורי מעשהו של הזולת ולהגיב ממקום של רחמנות אמיתית. בסיום, אליעד מסביר את החשיבות של הקול והדיבור האמיתי, ככוח המרכזי ביכולת להעביר תוכחה בצורה בונה ומועילה, במקום ... לא רק שלא מועיל לו, אלא אף מזיק לו. אליעד מציין שמי שמבצע תוכחה חייב להיות בר מקום של רחמנות ואהבה, ולא מקום של אכזריות או זלזול. התוכחה צריכה להוביל לשיפור במצבו של האדם ולא להוריד אותו למקום נמוך ... או שהיא באה מתוך רצון אמיתי לעזור לו לשפר את עצמו? כל ביקורת שלא נמסרת ממקום של טוב לב ורחמנות, בסופו של דבר לא תועיל. הוא מספר על מושג השיפוט, שבו האדם לא יכול לשפוט את חברו עד שהוא ... יש להביא בחשבון את הנסיבות של האדם, להבין את התהליכים הפנימיים שהוא עבר ולהבין את הסיבות למעשיו. הקשר בין רחמנות לאכזריות בתהליך של תוכחה אליעד מפרט גם את הקשר בין רחמנות לאכזריות בהעברת תוכחה. רבי נחמן אומר שהרחמנות על אדם צריכה להיות אמיתית ולא פיקטיבית. כשאתה מוכיח את האדם, אתה בעצם צריך להרגיש רחמים כלפיו ולא להתרעם עליו על המעשה שביצע. אליעד מדבר על רעיון של תוכחה מתוך רחמים ולא מתוך כעס או אכזריות. הוא מסביר שכאשר מדובר באדם שנמצא במצב קשה, וכולנו חווים את הקשיים והטעויות, הדרך ... החשיבות של הכוונה מאחורי התוכחה. הוא מסביר שביקורת יכולה להיות מועילה רק אם היא מועברת ממקום של טוב לב ורחמים. תוכחה שאינה מלווה בכוונה טובה עלולה לגרום לאדם להרגיש פחות ערך וליצור אכזבה ושנאה. אליעד מסביר ששימוש בתוכחה בצורה נכונה יכול להוביל להעצמה אישית ולשיפור המצב, וזו הדרך שמובילה להצלחה ולא להרס. רחמנות תוכחה ביקורת בונה ביקורת הורסת מנהיגות העברת ביקורת ליקוטי מוהרן
נתינה אובססיבית, רחמנות יתר, נתינת יתר, כעס יתר, ותרנות יתר, טיפול בטראומה, רחמנות עצמית, רחמים עצמיים, הענקת יתר, אהבת הורים לילדים, טיפול באובססיה, אכזריות יתרנתינה אובססיבית, רחמנות יתר, נתינת יתר, כעס יתר, ותרנות יתר, טיפול בטראומה, רחמנות עצמית, רחמים עצמיים, הענקת יתר, אהבת הורים לילדים, טיפול באובססיה, אכזריות יתרנתינה אובססיבית, רחמנות יתר, נתינת יתר, כעס יתר, ותרנות יתר, טיפול בטראומה, רחמנות עצמית, רחמים עצמיים, הענקת יתר, אהבת הורים לילדים, טיפול באובססיה, אכזריות יתר מה גורם לאדם לנתינה אובססיבית ורחמנות יתר? נתינה אובססיבית, רחמנות יתר ונתינת יתר הן התנהגויות שאדם יכול לחוות כאשר הוא מנסה באופן בלתי מודע להתמודד עם טראומות או כאבים מעברו. אדם כזה פועל בנחמדות יתר וברחמנות קיצונית כלפי הסביבה, עד כדי מצב שבו הוא מוותר לחלוטין על צרכיו האישיים, חושב רק על האינטרסים של אחרים, ולא מסוגל לשים גבולות בריאים. אליעד כהן מתאר מציאות בה אדם מגיע למצב שהוא כל כך אובססיבי בנתינה וברחמנות, שאם הייתה תחרות מי האדם הכי נחמד בעולם, האדם הזה היה זוכה במקום הראשון. הוא מביא דוגמה קיצונית של ... הגנה שמטרתו להפחית את הסבל שהאדם מרגיש כשהוא רואה באחרים את ההשתקפות של עצמו. עוד דוגמה לכך היא אנשים המרחמים מאוד על בעלי חיים. לפי אליעד, אנשים רבים המרחמים על בעלי חיים בצורה מוגזמת, עושים זאת מפני שהם מרחמים על עצמם ומזדהים עם הכאב של החיות באופן בלתי מודע, כי הכאב של החיות מזכיר להם את הכאב של עצמם. מה הסכנה ברחמנות יתר או בנתינה מופרזת? לפי אליעד כהן, רחמנות יתר ונתינה מופרזת יכולות ליצור תלות בלתי בריאה. אדם שנמצא כל הזמן בנתינה וברחמים כלפי אחרים, למעשה אינו מסוגל להתמודד עם הסבל הפנימי שלו. הוא בורח מהתמודדות עם רגשות קשים דרך התמקדות ברגשות ... שיכול להתפרץ בהמשך. יתרה מכך, כאשר אדם גדל בסביבה של נתינה יתרה, כמו הורים שמגוננים מדי על ילדיהם מתוך רחמים או פיצוי על ילדות קשה שלהם, הילדים עצמם יכולים להפוך לחסרי יכולת להתמודד עם החיים. לדוגמה, ילד שהתרגל שכל ... להיבהל מדחייה, כי הוא התרגל שתמיד אומרים לו כן ומספקים את צרכיו. במקרה כזה, נתינה יתר של הורים, שנובעת מרחמנות עצמית בלתי מודעת, יכולה לפגוע קשות ביכולת של הילד להסתדר בעתיד. איך מטפלים בהתנהגות של נתינה אובססיבית ורחמנות יתר? אליעד כהן מדגיש שהדרך להתמודד עם נתינה אובססיבית היא קודם כל להבין את המקור העמוק שלה. האדם צריך לזהות ולהכיר בכך שהרחמנות היתרה שלו כלפי אחרים היא למעשה ביטוי של רחמים עצמיים בלתי פתורים. הטיפול נעשה על ידי לימוד האדם לקבל ולהכיל את הכאב שלו מבלי לברוח לנתינה כפייתית כלפי ... מאוזנת, ללא הצורך הפנימי הכפייתי שמקורו בטראומה אישית לא פתורה. איך כעס יתר ורגשות אחרים קשורים לאותו מנגנון של רחמים עצמיים? אליעד מסביר שגם רגשות אחרים, כגון כעס יתר או עצבנות לא מובנת, קשורים לאותו מנגנון של השלכה. לדוגמה, ... בעיותיו הפנימיות, אך הוא למעשה פוגע בו ומעמיק את הסבל הרגשי לאורך זמן. מה הפתרון לסבל שנוצר מנתינה אובססיבית ורחמים עצמיים? הפתרון, לפי אליעד כהן, הוא לקבל את האמת לגבי עצמך. להכיר בכך שאתה מרחם על עצמך, ושאתה בורח ... מסוגל לתת לאחרים מתוך בחירה ורצון אמיתי ולא מתוך כפייתיות בלתי נשלטת. איך מתמודדים עם נתינה אובססיבית? מה הסיבה לרחמנות יתר? כיצד לטפל בטראומה שגורמת לנתינת יתר? מדוע אני מרחם על אחרים? כיצד לעצור רחמים עצמיים? למה אני לא מסוגל לשים גבולות בנתינה?
ליקוטי מוהרן ח"ב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 2ליקוטי מוהרן ח"ב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 2ליקוטי מוהרן חב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 2 מהם עקרונות הרחמנות והאכזריות לפי ליקוטי מוהרן? העקרונות של הרחמנות והאכזריות, כפי שמוסבר בליקוטי מוהרן, מתארים את מערכת היחסים בין האכזריות, הרחמים והאדם עצמו. אליעד כהן מציין כי הרחמנות מתחילה מעצמך, ואם אתה מרחם על עצמך, תוכל גם לרחם על אחרים. עיקר הרחמנות, לדעת רבי נחמן מברסלב, טמון בכך שבסופו של דבר אין חיסרון במציאות, וכשיש לך את הדעה הנכונה, תוכל לראות ... יחשוב שהם אכזריים, אך אם יראה את הפתרון הפנימי, הוא יוכל להימנע מההרגשה של אכזריות כלפי אחרים. במילים אחרות, הרחמנות האמיתית אינה מלווה באכזריות. כיצד יש להבין את האכזריות בעידן המודרני? בהשקפת רבי נחמן, האכזריות אינה בהכרח פעולה רעה, ... ברוח של אמת, וצריך להיות מסוגל להעביר את תפיסת עולמו בצורה בהירה לפעמים קשה, ולהתמודד עם התנגדות בדרך של הרחמים וההבנה. מהם הקווים המנחים עבור ביקורת בונה? ביקורת בונה, לפי רבי נחמן, אינה נוגדת את הרחמים האמיתיים. מדובר בביקורת שמטרתה לעזור לאדם לראות את עצמו בצורה ברורה ולהבין את מקומו, תוך כדי שמירה על חיבור ... ולא שופטת אותה לפי עיוותים חיצוניים, אלא מציעה דרך לשיפור אמיתי מתוך חיבור פנימי ואותנטי. מהו הצורך בתפילה כחלק מהרחמים האמיתיים? אליעד מדגיש את הצורך בתפילה כחלק מהבנת הרחמים האמיתיים. הוא מסביר כי תפילה אינה רק הזעקה או בקשה מאת ה, אלא היא דרך לתיקון פנימי ולחיבור לאמת. על ידי תפילה, האדם יכול לשפר את הדעת שלו ולהפוך את רגשותיו לרחמים אמיתיים. תפילה מאפשרת לאדם להבחין בין אכזריות לרחמנות אמיתית, ולהתקרב לאמת הפנימית של מציאותו. מהו הקשר בין רחמנות, אכזריות ומנהיגות? הקשר בין רחמנות, אכזריות ומנהיגות מתבטא בכך שאדם המרחם על עצמו ועל אחרים צריך להבין את ההבחנה בין רע לבין מציאות שצריך ... רע במציאות, אלא שהיא מכילה פתרונות רוחניים שמגיעים מתוך פנימיות האדם. מה משמעות לאכול את הצורה ולמה זה קשור לרחמנות? אליעד מסביר את הרעיון של לאכול את הצורה בכך שאדם לא רק צריך להבין את מהות הדברים, אלא גם ... ולהבין שהיא חלק חשוב ממהות המציאות. היכולת לרחם על הצורה, למרות שהיא לא תמיד נראית מושלמת בעינינו, היא חלק מהרחמנות האמיתית. מהו הקשר בין התפילה לרחמנות ואכזריות? הקשר בין תפילה לרחמנות בא לידי ביטוי בכך שהתפילה היא הכלי שבו אדם יכול לתקן את מחשבותיו ולפנות את הלב ממחשבות של אכזריות לרחמים אמיתיים. תפילה מאפשרת לאדם להבין את כוונותיו האמיתיות ולהתפייס עם מציאותו, ובכך להגיע למקום של רחמים פנימיים. מהו המודל של המנהיגות ומה הקשר בין מנהיגות לתפילה? המודל של המנהיגות מציין שמנהיג אמיתי אינו תלוי באהבת ... פופולרי, אלא עליו להיות בעל רוח פנימית ברורה שמובילה את הציבור בדרך של תיקון רוחני. איך עזות פנים קשורה לרחמנות? העזות פנים, כמצוין בהרצאה, היא למעשה גישה חיצונית של חוסר התחשבות במהות הדברים או במציאות. עזות פנים מבוססת על גאווה או חוסר הבנה, ולא על רחמנות אמיתית. כאשר אדם מציג את עזות פניו כלפי המציאות, הוא למעשה לא רואה את מהות הדברים כפי שהיא, אלא מתעקש על עמדותיו מתוך כוחניות שאינה מבוססת על רחמים. מהו התהליך של הכשרת הדעת והקשר לרחמנות? הכשרת הדעת היא הכנה פנימית שמובילה את האדם לרחמנות אמיתית. מדובר בתהליך רוחני שמאפשר לאדם להבין את המציאות בצורה ברורה, להבחין בין האמת לשקר, ולהגיע להבנה פנימית שמובילה אותו לרחמים אמיתיים. הדרך לתפיסת רחמנות אמיתית עוברת דרך תיקון פנימי של הדעת, שמאפשר לאדם לראות את העולם כפי שהוא, מבלי להיתפס בחסמים ובמחשבות שגויות. רחמנות אמיתית אכזריות בעידן המודרני מנהיגות רוחנית תפילה כחלק מרחמנות ביקורת בונה עזות פנים ורחמנות הכשרת הדעת לרחמנות מהם עקרונות הרחמנות והאכזריות לפי ליקוטי מוהרן? אליעד מציין שתחום הרחמנות נוגע לאדם ולעיתים הוא לא יוכל לראות את ההפך מהרחמים, כלומר, את האכזריות. לפי תורת רבי נחמן מברסלב, תחושת הרחמנות מתחילה קודם כל מעצמך, והעיקר שלה הוא דעה נכונה. ... אז הוא גם יכול לרחם על אחרים. המושג רחמנות קשור לעיתים לאכזריות, אם כי לפי התפיסה של רבי נחמן, רחמים אמיתיים אינם מלווים באכזריות. במילים אחרות, כשאדם לא רואה את ההפך או לא מסוגל לראות את השונה מהמציאות שהוא ... אישיים או מניפולציות שליטה. מהם הקווים המנחים עבור ביקורת בונה? ביקורת בונה, לפי רבי נחמן, אינה יכולה להיות מנוגדת לרחמים אמיתיים. היא שואפת לשפר את המצב ולהוציא את האדם ממקום של חיסרון. כל ביקורת אמיתית נועדה לעזור לאדם להבין ... בונה היא כזו שמאפשרת שיפור אמיתי בחיים האישיים והחברתיים של אדם, ותורמת לבניית אכפתיות אמיתית. מהו הצורך בתפילה כחלק מהרחמים האמיתיים? לאורך ההרצאה, אליעד משלב את הנושא של תפילה כחלק מההבנה של רחמים אמיתיים. הוא מדגיש שהאדם צריך להתחבר לתפילה בצורה עמוקה, להבין את משמעותה ולממש את יכולת האמונה וההבנה שלה. תפילה, ... בין תפילה לרחמנות הוא מרכזי בהרצאה, שכן אליעד מציין כי התפילה היא הדרך בה אדם יכול להפוך את רגשותיו לרחמים אמיתיים. דרך התפילה הוא פועל על המוח והדעת שלו, ומבצע תיקון שמביא אותו להבחין בין אכזריות לרחמנות אמיתית. מה ... יכנס לדיאלוג עם עצמו ויבין את כוונותיו האמיתיות. על ידי תפילה, האדם יכול לתקן את מחשבותיו ולהימנע מהשגיאות של רחמים שקריים. מהו המודל של המנהיגות ומה הקשר בין מנהיגות לתפילה? נושא מנהיגות גם עולה בשיחה, אליעד מדבר על איך ...
תכלית החיים, סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן ח"א יח (ברסלב) - חלק 2תכלית החיים, סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן ח"א יח (ברסלב) - חלק 2... לה, הוא לא מבין את אלוהים באמת. הוא מסביר שכולנו למעשה עובדים אלילים כלשהם, גם אם אנו בטוחים שזו רחמנות על הזולת או עזרה לעולם. כל עוד אין אמונה או הבנה מוחלטת (שהוא קורא לה שלמות שאין שלמות אחריה), ... שאפשר לומר שהשולחן הוא רק שולחן וגם רק אלוהים, בו זמנית. מהי המשמעות של שלמות שאין שלמות אחריה לצורך רחמנות אמיתית? כשאין לאדם את ההבנה הזו, הרחמנות שלו היא אכזריות מבחינה מסוימת, כי הוא מתנגד לצורה שהמציאות בחרה. אדם אומר חבל שהוא סובל, אבל בעצם אומר ... לשנות כלום זה סוג של אכזריות כלפי הרצון עצמו. המסקנה היא להבחין שמכל צד אפשר לקרוא לזה אכזריות או רחמנות. רק כשהאדם משיג את עומק האחדות, הוא מבין שכל הפרספקטיבות קיימות ביחד, והוא מאפשר גם התערבות וגם אי - ... אין שום רצון או ישות נפרדת. אז מתבטלות הסתירות, כי כל ההגדרות קיימות בצורת גם וגם באופן מוחלט. מהי הרחמנות האמיתית על פי הדברים האלו? רבי נחמן מדבר על מצב שבו האדם מרחם על אלוהים שלא יודע שהוא אלוהים. כלומר, האדם מתבונן פנימה ורואה שבעצם הנפרדות היא חוויית צמצום אלוהית. אבל כל עוד האדם לא השיג את השלמות, הרחמנות שלו על אחרים מבוססת על ההנחה רע להם. והוא עצמו, בגלל שהוא רואה רע, מתייסר. לפי רבי נחמן, רק ... התלמיד האמיתי שמתאחד עם הרב, כלומר, מגיע לחוויה של אחדות גמורה בלי להיתקע בהגדרות. מהו יחסו של רבי נחמן לרחמנות על פי השפה האנושית? בסופו של דבר, אין כאן קריאה להימנע מעזרה למי שסובל, אלא הבנה עמוקה יותר של ... פועל מתוך נקודת האמת הפנימית, ורק כשיש לו את המבט הכולל הזה, הוא באמת רחמן בשלמות. איך עניין האכזריות והרחמנות מתחבר למושג עבודת אלילים? רבי נחמן מלמד שלפעמים מי שחושב שהוא מרחם על עצמו או על האחר, עושה זאת ... בכל אותם דברים ובאותן פעולות בלי להיתפס אליהם כאל מקור החיים באמת. מדוע הכל בו - זמנית אכזריות וגם רחמנות? מפני שכל צורה אפשר לפרש אותה כך או אחרת. למשל, לתת למישהו אוכל יכול להיות אכזריות אם מטרתך היא ... בחיי היומיום מהי עבודת אלילים ברובד פנימי בריאת העולם והתהוות היש מהאין תכלית החיים לפי רבי נחמן הקשר בין רחמנות לאכזריות רבי נחמן אומר שאם תחזור בתשובה, כולם יחזרו איתך, מה הכוונה? אם תבין שאתה אלוהים אז תבין שכולם ... אם הוא לא מורה דרך לאחרים הוא מורה דרך לעצמו. ומה רבי נחמן אומר, שלפעמים האדם חושב שיש לו רחמנות על העולם, ורוצה להנהיג את העולם, ואומר זה לא בשבילי זה בשבילם, אני לא רוצה כבוד זה בשבילם, למרות ... לא רע כבוד, אבל אם אתה רוצה את זה, זה רע. אבל אדם זה רודף אחר כבוד, ותולה רדיפתו ברחמנות. למשל אתה רואה אדם גוסס, אתה תלך לעזור לו, האם לא תעזור לאדם במצוקה? אני רחמן, מרחם עליו, רבי ... ההוא סובל, ולכן הוא עוזר לו בכלל. הוא רוצה שיכבדו אותו, הוא רוצה שהמציאות תהיה כרצונו. ולמעשה הוא רחוק מהרחמנות. ולמעשה האדם לא באמת יכול לרחם על אחרים, כי אם אתה מרחם על אחרים זה סימן שרע לך, כי ... שלך לא מספיק טוב. אם אתה רוצה לעזור למישהו אז אתה לא יכול לעזור לו שאלה: האם אין מקום לרחמנות? אליעד: אין מקום לרחמנות שהיא רק רחמנות. שאלה: אין מצב שאתה רואה שלמישהו רע ותרצה לעזור לו? אליעד: אם הייתי עכשיו מרביץ לקיר האם היה לך ... אני כן יפריד כמו שאני רואה שאת מרביצה לעצמך ועוזר לך, אבל זה משהו אחר, זה לא ממקום של רחמנות. אלוהים עכשיו רוצה שירביצו לו, מי אתה שתתערב? חשבתם על זה? שאלה: אבל אולי אלוהים רוצה שתפריד ביניהם? אליעד: ... שאתה משוגע? אליעד: לא, תנסה להבין, לא אמרתי תדע שאתה משוגע, כי זה גם שקר. יש בתורה הסבר על רחמנות, כאשר אתה מרחם על אלוהים בגלל שהוא לא יודע שהוא אלוהים, וזוהי רחמנות אמיתית. ומה רבי נחמן אומר, כל זמן שאין לאדם אמונה בשלמות שאין שלמות אחריו, כמובן שהוא לא יכול לקבל ... לך שהוא הכי קרוב לאמונה של שלמות שאין שלמות אחריו, וממנו לבקש שינהיג אותך. כשאתה מבין שהכל אחד אז הרחמנות נתפסת אחרת. שאלה: אם אדם מרחם בחיי היום יום, בגשמיות. מה זה מעיד עליו? אליעד: זה לא מעיד, כי ... שאלה: מה אתה עושה? אליעד: אני למשל מרחם על הגוף שלי ואוכל, אין בעיה בזה. שאלה: אבל כאשר אנשים מרחמים בשכל רגיל? אליעד: לזה קוראים רחמים אכזריים, הם אנשים אכזריים. שאלה: אז האם זה אומר שאין להם שלמות? אליעד: אתה לא יכול להניח לפי פעולות ... בזה? אני לא אומר שזאת התפיסה, אני רק רוצה להראות איך האנשים משקרים את עצמם. זה המתת חסד, זוהי רחמנות, איך אנחנו מחליטים? לכן חייבים לבדוק, ומה יעשה עד שידע, ימשיך לפעול לפי ההיגיון אבל שיבין שצריך לקבל הבנה. שאלה: גם בטבע יש רחמנות ויש גם אכזריות. אליעד: לדוגמה הייתה שריפה ביערות הכרמל וירד גשם, אפשר להגיד שזאת רחמנות, השמיים ראו שיש שריפה ולכן הורידו גשם לכבות את האש, לכל דבר אפשר לייחס רחמנות ולכל דבר אפשר לייחס אכזריות. מה זאת רחמנות? האריה טורף את הגורים שלו. אבל כל רחמנות היא סוג של אכזריות, כי מה זה רחמנות? פירושו להציל את הישות, להגדיל את הישות, להחיות את הישות, אבל רבי נחמן אומר שזאת אכזריות, למה? ככול שהישות יותר גדולה היא שורדת יותר ולכן סובלת יותר. למעשה על כל רחמנות אפשר להסתכל עליה כאכזריות, וגם על כל אכזריות אפשר להסתכל עליה כרחמנות. הרג אותו כי לא רצה שיסבול, כמו המתת חסד. אני מדבר כאן על התבוננות, לא על הפרקטיקה, לחוות את ... אומר שלא צריך לעזור לאחרים, יש כאן עניין של הבנה אחרת. כול זמן שאין לאדם את ההבנה הזאת, אז הרחמים שלו אכזריים, למה אכזריים? למשל אדם חולה ולוקח תרופה, מה אפשר להגיד? שהוא מרחם על הגוף שלו שסובל ולכן ... וגם זה צמצום. או ואו זה המוחלטות. זה גם זה וגם ההיפך שלו, זה גם רק אכזריות וגם רק רחמנות. אתה גם רק אלוהים, ורק אדם. זה גם רק אין ורק יש. כשזה אחד, זה רק ורק בו זמנית. ... פה. אבל אתה רק פה בשלמות ורק פה בשלמות ושניהם ביחד. מה המוסר שעולה מכל האמור, שמה שנדמה לאדם כרחמנות זה בכלל אכזריות, למה אתה מתאכזר למציאות, למה אתה רוצה לשנות אותה? אנשים אכזריים שונאים את המציאות ורוצים שיהיה ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...