ובו יתבארו 4 נקודות מבט שונות, שיש לגבי כל דבר בעולם. ויתבאר ג"כ מהי נקודת המבט החמישית וכולי.
ומי שיתבונן יראה, כי על כל דבר בעולם, יש לפחות 4 נקודות מבט שונות אפשריות. כגון לדוגמא ההתלבטות של האדם, האם יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית. שמנקודת מבט אחת (1) אפשר לומר, שאין לאדם שום בחירה חופשית כלל. ומנקודת מבט נוספת (2) אפשר לומר, שיש לאדם בחירה חופשית מלאה על כל דבר. ומנקודת מבט נוספת (3) אפשר לומר, שיש לאדם בחירה חופשית חלקית. ומנקודת מבט נוספת (4) אפשר לומר, שאין שום הבדל, בין יש בחירה חופשית, לבין אין בחירה חופשית.
והרעיון הוא, שניתן לקחת כל 2 הפכים, ואפשר להסתכל עליהם מ 4 נקודות מבט שונות. כאשר נקודת מבט 1 - היא השילוב של שני ההפכים, כל אחד בכמות אחרת. ונקודת מבט 2 - היא אחד ההפכים. ונקודת מבט 3 - היא הצד המנוגד וההפך האחר. ונקודת מבט 4 - שאין בה שום הבדל בין שני ההפכים כלל.
כגון לדוגמא טוב ורע. שהתשובה לשאלה האם המציאות טובה או רעה, יכולה להיות: 1 - שהמציאות גם טובה באופן חלקי, וגם רעה באופן חלקי. 2 - שהמציאות היא רק טובה. 3 - שהמציאות היא רק רעה. 4 - שאין הבדל בין טוב לבין רע, והמציאות היא לא טובה ולא רעה כלל, כי אין דבר כזה טוב ורע.
וכך הוא לגבי כל דבר ודבר בעולם. שיש תמיד 4 נקודות מבט שונות על כל דבר.
ונחדד ונאמר: כי מנקודת מבט שבה יש רק את אחד מההפכים, גם בנקודת המבט הזו, מוכרח שיהיה גם את ההפך השני. כגון לדוגמא, שגם מנקודת המבט שבה יש רק טוב, הרי שמוכרח שתהיה גם טיפה אחת של רע ולהפך. כי אם יש רק את אחד מההפכים באופן מוחלט ובלעדי, הרי שממילא אין לו שום משמעות כלל, כי אין לו את ההפכי שלו שיגדיר אותו. וכאשר יש רק צד אחד, הכוונה היא, שיש אין סוף פחות אחד, מאותו הדבר. כי כאשר יש רק אין סוף מדבר אחד, ממילא אין לו שום משמעות כלל.
ולכן, אם נאמר שיש רק טוב, הרי שמוכרח שבו זמנית יש גם טיפה אחת של רע. כי אחרת, אין שום משמעות לאמירה שיש רק טוב. ויש רק טוב, פירושו שיש אין סוף טוב, פחות טיפה אחת של רע, שבאמצעותה ניתן לומר, שכמעט ויש אך ורק טוב.
וזה בעצם אומר, שכאשר כל אחד מההפכים מושך לצד שלו, אז אם אחד מההפכים יתגבר על הצד השני באופן מושלם ואין סופי, עד כדי ביטול ההפך שלו לגמרי, הרי שממילא יתבטל גם הוא עצמו. כי אם לדוגמא הטוב יגדל לגודל אין סופי ממש, עד שלא יהיה שום רע כלל, ממילא גם הטוב יתבטל, ולא יהיה שום הבדל בין טוב לבין רע, שזאת נקודת מבט נוספת, שהיא ההקצנה של כל אחד מההפכים עד לגודל אין סופי, ועד לביטול של ההפכים עצמם.
וכמובן, שיש גם את נקודת המבט החמישית, שהיא השילוב של כל נקודות המבט, לנקודת מבט אחת. שבה, (1) גם רק, הכל טוב, (2) וגם רק, הכל רע, (3) וגם רק, גם טוב וגם רע, (4) וגם רק, אין הבדל בין טוב לבין רע. ובנקודת המבט הזו, הכל אחד. שכל נקודות המבט השונות, נמצאות באחדות אחת.
וממילא זה אומר, שיש גם נקודת מבט נוספת, שהיא מאחדת את כל 4 נקודות המבט, בצירוף לנקודת המבט החמישית, לנקודת מבט אחת שישית. כי גם נקודת המבט החמישית, גם היא לא אחדות הכל. כי היא שונה מכל אחת מנקודות המבט האחרות בפני עצמה. כי היא האחדות של ההפכים. וכל אחת מנקודת המבט, היא עומדת בפני עצמה, כנפרדת משאר הדברים. ובנקודת המבט השישית, מאחדים את כל נקודות המבט השונות + נקודת המבט החמישית של אחדות נקודות המבט, ומאחדים את הכל, לנקודת מבט אחת.
וממילא זה אומר, שיש לנו עוד נקודות מבט נוספות עד אין סוף. שתמיד לוקחים את נקודת המבט הרחבה ביותר, שמקיפה את כל נקודות המבט, ומאחדים אותה לישות אחת, עם כל שאר נקודות המבט ששונות ממנה. והתהליך הזה חוזר על עצמו, עד אין סוף. בבחינת, מקיף למקיף, והמהות של המהות, עד אין סוף.
ומנקודת מבט אחת, יש הבדל בין נקודת המבט ה - 5 לבין נקודת...
ומי שיתבונן יראה, כי על כל דבר בעולם, יש לפחות 4 נקודות מבט שונות אפשריות. כגון לדוגמא ההתלבטות של האדם, האם יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית. שמנקודת מבט אחת (1) אפשר לומר, שאין לאדם שום בחירה חופשית כלל. ומנקודת מבט נוספת (2) אפשר לומר, שיש לאדם בחירה חופשית מלאה על כל דבר. ומנקודת מבט נוספת (3) אפשר לומר, שיש לאדם בחירה חופשית חלקית. ומנקודת מבט נוספת (4) אפשר לומר, שאין שום הבדל, בין יש בחירה חופשית, לבין אין בחירה חופשית.
והרעיון הוא, שניתן לקחת כל 2 הפכים, ואפשר להסתכל עליהם מ 4 נקודות מבט שונות. כאשר נקודת מבט 1 - היא השילוב של שני ההפכים, כל אחד בכמות אחרת. ונקודת מבט 2 - היא אחד ההפכים. ונקודת מבט 3 - היא הצד המנוגד וההפך האחר. ונקודת מבט 4 - שאין בה שום הבדל בין שני ההפכים כלל.
כגון לדוגמא טוב ורע. שהתשובה לשאלה האם המציאות טובה או רעה, יכולה להיות: 1 - שהמציאות גם טובה באופן חלקי, וגם רעה באופן חלקי. 2 - שהמציאות היא רק טובה. 3 - שהמציאות היא רק רעה. 4 - שאין הבדל בין טוב לבין רע, והמציאות היא לא טובה ולא רעה כלל, כי אין דבר כזה טוב ורע.
וכך הוא לגבי כל דבר ודבר בעולם. שיש תמיד 4 נקודות מבט שונות על כל דבר.
ונחדד ונאמר: כי מנקודת מבט שבה יש רק את אחד מההפכים, גם בנקודת המבט הזו, מוכרח שיהיה גם את ההפך השני. כגון לדוגמא, שגם מנקודת המבט שבה יש רק טוב, הרי שמוכרח שתהיה גם טיפה אחת של רע ולהפך. כי אם יש רק את אחד מההפכים באופן מוחלט ובלעדי, הרי שממילא אין לו שום משמעות כלל, כי אין לו את ההפכי שלו שיגדיר אותו. וכאשר יש רק צד אחד, הכוונה היא, שיש אין סוף פחות אחד, מאותו הדבר. כי כאשר יש רק אין סוף מדבר אחד, ממילא אין לו שום משמעות כלל.
ולכן, אם נאמר שיש רק טוב, הרי שמוכרח שבו זמנית יש גם טיפה אחת של רע. כי אחרת, אין שום משמעות לאמירה שיש רק טוב. ויש רק טוב, פירושו שיש אין סוף טוב, פחות טיפה אחת של רע, שבאמצעותה ניתן לומר, שכמעט ויש אך ורק טוב.
וזה בעצם אומר, שכאשר כל אחד מההפכים מושך לצד שלו, אז אם אחד מההפכים יתגבר על הצד השני באופן מושלם ואין סופי, עד כדי ביטול ההפך שלו לגמרי, הרי שממילא יתבטל גם הוא עצמו. כי אם לדוגמא הטוב יגדל לגודל אין סופי ממש, עד שלא יהיה שום רע כלל, ממילא גם הטוב יתבטל, ולא יהיה שום הבדל בין טוב לבין רע, שזאת נקודת מבט נוספת, שהיא ההקצנה של כל אחד מההפכים עד לגודל אין סופי, ועד לביטול של ההפכים עצמם.
וכמובן, שיש גם את נקודת המבט החמישית, שהיא השילוב של כל נקודות המבט, לנקודת מבט אחת. שבה, (1) גם רק, הכל טוב, (2) וגם רק, הכל רע, (3) וגם רק, גם טוב וגם רע, (4) וגם רק, אין הבדל בין טוב לבין רע. ובנקודת המבט הזו, הכל אחד. שכל נקודות המבט השונות, נמצאות באחדות אחת.
וממילא זה אומר, שיש גם נקודת מבט נוספת, שהיא מאחדת את כל 4 נקודות המבט, בצירוף לנקודת המבט החמישית, לנקודת מבט אחת שישית. כי גם נקודת המבט החמישית, גם היא לא אחדות הכל. כי היא שונה מכל אחת מנקודות המבט האחרות בפני עצמה. כי היא האחדות של ההפכים. וכל אחת מנקודת המבט, היא עומדת בפני עצמה, כנפרדת משאר הדברים. ובנקודת המבט השישית, מאחדים את כל נקודות המבט השונות + נקודת המבט החמישית של אחדות נקודות המבט, ומאחדים את הכל, לנקודת מבט אחת.
וממילא זה אומר, שיש לנו עוד נקודות מבט נוספות עד אין סוף. שתמיד לוקחים את נקודת המבט הרחבה ביותר, שמקיפה את כל נקודות המבט, ומאחדים אותה לישות אחת, עם כל שאר נקודות המבט ששונות ממנה. והתהליך הזה חוזר על עצמו, עד אין סוף. בבחינת, מקיף למקיף, והמהות של המהות, עד אין סוף.
ומנקודת מבט אחת, יש הבדל בין נקודת המבט ה - 5 לבין נקודת...