אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מציאות ✔השכל של אלוהים, איך אלוהים חושב, השכל הגדול ביותר, תפישת מציאות אלוהית, שכל מושלם, שכל מעל השכל, 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו, הסיפור של אליעד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
49:00השכל של אלוהים, איך אלוהים חושב, השכל הגדול ביותר, תפישת מציאות אלוהית, שכל מושלם, שכל מעל השכל, 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו, הסיפור של אליעד כהן, ליקוטי מוהרן ח"א נג
מהם חמשת ההבדלים בין השכל האלוהי לשכל האנושי?
  • ההבדל הראשון: אלוהים יודע אינספור ידיעות בידיעה אחת, ואין ריבוי בידיעתו.
  • ההבדל השני: אלוהים יודע דברים לפני שהם קיימים אפילו כפוטנציאל.
  • ההבדל השלישי: אלוהים מקיף דברים שאין להם תכלית או גבול.
  • ההבדל הרביעי: אין שינוי בידיעת אלוהים - הוא יודע את הדבר בכוח ובפועל בו זמנית.
  • ההבדל החמישי: ידיעתו של אלוהים לא מוציאה את הדבר מאפשרותו.
אליעד כהן דיבר על חמשת ההבדלים הללו, שמובאים בתורת רבי נחמן מתוך ליקוטי מוהרן, והסביר כיצד השכל האלוהי שונה באופן מוחלט מהשכל האנושי, תוך הצגת פרדוקסים עמוקים. כל אחד מההבדלים המוצגים חושף את התפיסה האלוהית שמערערת על ההיגיון האנושי, ולכן דרוש להעמיק ולהתאמץ להבין את המשמעות העמוקה שעומדת מאחורי כל רעיון.

ההבדל הראשון מציין את הדרך בה אלוהים יודע את כל הידיעות יחד, למרות שהן נראות שונות זו מזו. מבחינה אנושית, אנחנו רגילים לתפוס כל ידיעה כפרט נפרד, אך מבחינת אלוהים, כל הידיעות מאוחדות בידיעה אחת. זהו רעיון שמתוארת כ"השכל הנקנה", שבו כל דבר ידוע כאחדות ולא כריבוי.

בהבדל השני, אלוהים יודע כל דבר עוד לפני שהוא קיים, ולאו דווקא אפילו כפוטנציאל. לדוגמה, אם אדם מדמיין כיסא או חולצה אדומה, הוא צריך איזשהו פוטנציאל לתמונה הזו. אולם אלוהים יודע את הדברים גם לפני שנבראו, לא מתוך דמיון או פוטנציאל, אלא מההוויה האלוהית שמקיפה את כל האפשרויות.

ההבדל השלישי עוסק בכך שאלוהים יכול לדעת דברים שאין להם גבול, כמו מספרים אינסופיים. מבחינה אנושית, אין לנו את היכולת להקיף את הבלתי - סופי, אולם עבור אלוהים אין כל קושי לדעת ולהקיף את כל מה שכביכול אין לו גבול.

ההבדל הרביעי מציין שידיעת אלוהים לא משתנה - אין הבדל בין הידיעה כשהיא בכוח (הפוטנציאלית) לבין הידיעה כשהיא בפועל (המציאות). על פי הרעיון האלוהי, גם כאשר אנחנו מדמיינים משהו שעתיד לקרות, אלוהים יודע את כל זה בו - זמנית, ללא כל שינוי, גם אם המידע קיים רק כפוטנציאל.

ההבדל החמישי עוסק בקיומה של אפשרות בחירה. אלוהים יכול לדעת בוודאות משהו, אך הידיעה שלו לא שוללת את האפשרות שזה עדיין יכול להתרחש אחרת. זהו פרדוקס שבאמצעותו אלוהים מהווה את הידיעה והמציאות בו - זמנית, תוך שמירה על פתח לאפשרויות.

לסיכום, ההסבר האלוהי מפרק את גבולות השכל האנושי ומאתגר את כל תפיסות הזמן, הפוטנציאל והידיעה. המושגים של "יש" ו - "אין", "פוטנציאל" ו - "מציאות", "מחויב" ו - "אפשרי", מקבלים נופך חדש ובלתי - מובן, שדורש חשיבה מעמיקה וחווייתית.
האם דרך הדמיון אפשר להגיע למוחשי, וכיצד מתוארים חמישה הבדלים בין השכל האלוהי לשכל האנושי?
  • ישנה טענה ולפיה כל דבר מוחשי מתחיל בצורה של אמונה או דמיון, ורק אחר כך הופך למובן באמצעות השכל. מובאת האמירה ש"עד שתבין בשכל, תאמין", וטוענים שאין חובה להאמין, אך בפועל בכל תהליך ראשוני ישנו מימד של דמיון או אמונה שמקדים את ההבנה השכלית. בהמשך, אם מתעמקים בדבר, ניתן להבין אותו בשכל.
  • ניתנת דוגמה של אדם שניסה להבין מה אינו מובן לו, ופגש רעיון האומר שיש חמישה דברים שבהם השכל של האל שונה מהשכל של האדם. מתוך כך הסיק שאם האל אינו חווה שאלות, אז מי שיחשוב כמוהו לא יחווה שאלות. ניסה להחזיק בדפוס חשיבה שכזה, לא תמיד הצליח, אך לפחות כיוון את עצמו לאותה נקודת מבט. הוא הסביר שגם אם לא מגיעים לשלמות בהבנה, עצם האמונה שיש אפשרות כזו מכוונת את המחשבה.
  • בתורה נג בליקוטי מוהרן מופיעים חמישה הבדלים בין השכל של האל לבין השכל הרגיל של האדם. מי שמתעמק בהם, עשוי לגלות שמדובר בראייה שבה הסתירות והפרדוקסים אינם מבטלים זה את זה. כשמתאמצים להבין זאת, המוח מגיע לסוג של 'גבול', ושם נוצר שינוי בתפיסה.
חמשת הדברים שהשכל של האל שונה בהם מזה של האדם
    • האל יודע אינספור ידיעות בידיעה אחת, ואין ריבוי בידיעתו. מצד אחד, הוא יודע פרטים שונים (למשל, כסא ושולחן), אך מנקודת המבט שלו, אין הפרדה אמיתית בין הידיעות. מבחינה אנושית, אם יודעים שיש כאן שני תפוזים ושם עוד תפוז אחד, הרי שמדובר בשלוש ידיעות או שלושה מצבים. אבל הרעיון האלוהי מתאר ידיעה אחת שמכילה בבת אחת גם את ריבוי הפרטים וגם את האחדות המוחלטת שלהם.
    • בציטוט נאמר "במדעו האחד, יודע ידיעות רבות, ואין ריבוי במדעו". במבט רגיל זו סתירה - או שיש הרבה ידיעות או שיש רק ידיעה אחת. אך הרעיון האלוהי, כפי שמוצג, משלב "הרבה" ו"אחד" בלי סתירה.
    • הרבה מקשרים זאת למונח "השכל הנקנה", שפירושו לרכוש תפיסה שלפיה בכל ידיעה בודדת כלולות כל הידיעות, כך שאין הפרדה בין הקיים פה לקיים שם, בין מה שנראה שונה למה שנראה זהה. אלו לכאורה דבר והיפוכו בו - זמנית.
    • האל יודע דברים עוד לפני שהם באים לידי מציאות, אפילו אם אינם קיימים אפילו כפוטנציאל. בני האדם אולי מסוגלים לדמיין משהו לפני שהוא מתרחש, אבל עדיין יש צורך ש"משהו" כבר יהיה קיים בדמיון או בהרהור. האל, לעומת זאת, "יודע" את מה שעדיין לא נברא ולא מוגדר בשום צורה.
    • מסבירים זאת באמצעות דוגמה: אדם יכול לדמיין מישהו שלובש חולצה אדומה, כי הוא יכול לנחש או ליצור בדמיון. ואולם, אצל האל לא חייבת להיות אפילו אותה הנחת יסוד או פוטנציאל, אין עדיין כלום, ואף על פי כן האל יודע את הדבר בדיוק כאילו היה קיים.
    • כך אומר רבי נחמן: אפשר לדמיין כסא ו"להביא" אותו אחר כך למציאות, אבל האל יודע את כל מה שיתקיים גם אם איננו קיים עדיין ואפילו לא כאפשרות. זה מראה על תפיסה שחורגת מהמסגרת הלוגית המוכרת, ולא רק קוראת תיגר על מושג הזמן אלא על עצם מושג הפוטנציאל.
    • האל יודע ומקיף דברים שהם אין - סופיים ושאין להם גבול. למשל, אין סוף מספרים. מהיבט אנושי, אם משהו אין - סופי לא ניתן להקיף אותו, שהרי "להקיף" משמע גבול כלשהו. אך האל נתפס כמי שמקיף גם את מה שחסר גבול.
    • כדי להסביר זאת נאמר שאם אין הבדל בין "יש" ל"אין" מנקודת מבט אלוהית, הרי שממילא שאלת "איך אפשר לדעת דבר אינסופי" אינה מתקיימת. הניגודים הישנים שלנו (סופי - אינסופי, יש - אין) אינם חלים באותה צורה, ולכן אפשר להכיל הכל בבת אחת.
    • זו עוד דוגמה לפרדוקס: להקיף משהו שאין לו תכלית, בו בזמן שההיקף מעיד על תכלית. כשמוח האדם נתקל ברעיון כזה, הוא רואה בו סתירה, מבחינת האל, הסתירה אינה קיימת כלל.
    • בידיעת האל אין שינוי בין הפוטנציאל לבין המימוש. בזמן שאצל האדם יש הבדל בין מה שקיים רק בפוטנציאל (למשל, אפשרות שהיד תזוז) לעומת מה שקורה בפועל (היד באמת זזה), האל "יודע" את שני המצבים ללא הבדל וללא שינוי.
    • במחשבה האנושית, "כוח" (פוטנציאל) ו"פועל" (מציאות) הם שני מושגים שונים. אבל מבחינת האל, ידיעה על מה שעתיד להיות וידיעה על מה שהוא עכשיו הן אותה ידיעה. אין כאן "קודם" ו"אחר כך", כי גם מושג הזמן נתפס אחרת.
    • מכאן נובעת המחשבה על "יקומים מקבילים" או תנועה חופשית בזמן, אך הרעיון הוא עמוק יותר: פשוט אין הבדל אמיתי בין מה שמתרחש לבין מה שיכול להתרחש, אין ריחוק ביניהם מנקודת המבט האלוהית.
    • ידיעתו של האל לא מוציאה את הדבר מאפשרותו. כלומר, גם אם האל יודע משהו בוודאות - הדבר עדיין אפשרי ולא בהכרח מחויב, מה שמנוגד לתפיסה הרגילה שלנו שלפיה "ידיעה ודאית" פירושה שהדבר מחויב.
    • כאן משתמש רבי נחמן ברעיון שכאשר אומרים "האל יודע", אפשר להחליף זאת במילים "האל מהווה". כך, עצם "הידיעה" של האל היא עצם המציאות. אבל למרות שהידיעה היא ודאית, זה לא סותר את העובדה שהדבר יכול להיות עדיין בגדר אפשרות. אלו שני קטבים, והאל מחזיק בשניהם בעת ובעונה אחת.
    • מבינים מזה שאין מניעה שמשהו יהיה אפשרי למרות שהאל "יודע" אותו. הפרספקטיבה הזאת שוברת את הגבולות הרגילים של מושגים כמו מחויב, אפשרי, סיבה ותוצאה, לפני ואחרי. הכל מתערבב לעומק אחד.
שימוש בפרדוקס כמפתח להבנה חדשה
  • מודגש שאם מחליפים את המילה "יודע" במילה "הוויה", מתברר שכל הניסוחים אינם עוסקים רק בידיעה תיאורטית, אלא במהות עצמה של המציאות. כך נשברים הרבה מההבדלים המוכרים (למשל, בין מה שחייב לקרות למה שאפשרי בלבד). זו גישה שאיננה מובנת לשכל הרגיל, וכדי להבין אותה צריך לדחוק את השכל לקצה גבולו.
  • הרעיון הוא שכאשר מגיעים לפרדוקסים כאלו ומנסים לפתור אותם בלוגיקה רגילה, הדבר בלתי אפשרי. מי שמשתמש בשכל עד הסוף, מגלה שההיגיון "נשבר" איפשהו. על פי הקבלה והחסידות, בנקודה הזו נמצאת מדרגת ה'כתר', הגבול בין ההיגיון האנושי לאינסוף, שמעליו כביכול הכל אפשרי ואין סתירות.
  • לכן ישנן שתי דרכי התייחסות לפרדוקסים הללו:
    1. לראות בהם רעיונות תאורטיים מעניינים, כחומר למחשבה פילוסופי.
    2. לנסות ליישם אותם בחיים המעשיים, למשל בעת פחד, דיכאון, או שאלה קיומית, ולשאול כיצד אלוהים היה רואה זאת. כך הדבר הופך לכלי התמודדות עם מצבים רגשיים.
  • במילים אחרות, אדם יכול "להתאמן" על תפיסות אלו. כשיש בעיה: לדוגמה, "האם ללכת לעבוד או לא?" - אפשר לשאול, "אם לא הייתה אצלי אבחנה חדה בין יש לאין או בין מחויב לאפשרי, איך הייתי חווה את ההתלבטות הזאת?" יכול להיות שזה מפחית את עוצמת הפחד, כי הדברים נהיים פחות מוחלטים. יש בכך מעין ריכוך של הנוקשות המחשבתית.
כיצד לדחות או להרחיב את הגבולות של השכל?
  • אם במצבי קושי אדם שואל את עצמו "מה היה קורה אילו ראיתי את הבעיה מנקודת המבט שאליה רומז רבי נחמן?", הוא עשוי להיכנס לחוויה שהיא מעבר לשכל הרגיל. לא בטוח שיוכל לתפוס את כל הפרדוקס, אבל עצם הכוונה לשם כבר משנה משהו בגישתו.
  • כאשר המוח מתעמק עוד ועוד בסתירות, הוא במידה מסוימת נכנס למצב של "אין לי מושג". יש האומרים שהמצב של "אין לי מושג" הוא עצמו נקודת פתיחת הדלת לאפשרות להבין דברים אחרת. כי, במידה מסוימת, גם "לא להבין" הוא סוג של ידיעה חדשה - ידיעת הגבול.
  • מקובל לחזור שוב ושוב על הטקסטים, כגון ליקוטי מוהרן בתורה נג, כדי להעמיק בהם. כל קריאה עשויה להסיר שכבה נוספת של המחשבות הרגילות. בפעם הראשונה זה נשמע לא הגיוני, בשנייה מתחילים לתפוס משהו, בשלישית מהדהד משהו אחר, וכן הלאה.
המעבר מ"תיאוריה מעניינת" ל"תפיסה אקטיבית בחיים"
  • יש מי שיקרא את הדברים ויראה בהם רק רעיונות פילוסופיים. אך יש מי שייקח אותם אל חיי היומיום: למשל, כשמופיע דיכאון. אז במקום להתמקד רק בתחושה "יש לי דיכאון", אפשר לנסות לפרק את התפיסה של עצמי לכמה רבדים, ולראות איך אפשר להסתכל על המצב מנקודת המבט שאין בה כבר הפרדה חדה בין קיום לאי - קיום של הבעיה.
  • אומרים שצריך כוח התמדה, שכן המוח נוטה מיד לחזור למוכר ולנסח: "יש כאן בעיה". אך בהדרגה, כשמצליחים להחזיק קצת את התודעה של "אין הבדל בין יש לאין", הדפוסים הרגילים מתערערים, והבעיה מאבדת חלק מכוחה.
  • במקומות שבהם יש סתירה בין לא הגיוני להגיוני, בין אחד לרבים, בין אין - סוף לסוף - דווקא שם, לפי ההסבר, מסתתרת ההבנה העמוקה. אם ממשיכים, נוצרת פתיחות לחוויה של "שכל אחר" או "פרספקטיבה נוספת".
למה חשוב "לשחרר" תוך כדי מאמץ להבין?
  • לעתים נשאלת השאלה: אם מדובר ברעיון שלא לגמרי הגיוני, אולי כדאי לא לנסות בכלל להבין? אך ישנה המלצה הפוכה: כשהאדם קורא, שיעשה מאמץ מרבי להתעמק, לנסות להקיף את הפרדוקס, לשאול כיצד ייתכן. ואז, כאשר פוגשים במצב יומיומי מסוים, אפשר "להרפות" ודווקא לא להתאמץ כל כך, אלא להתמסר לרעיון שאין הבדל בין יש לאין.
  • צורת העבודה הזו משמרת את ההבחנה המועילה (בזמן לימוד - לוגיקה, שאלה, בירור) ומחברת אותה לקבלה של הפרדוקס (כשנתקלים בבעיה אמיתית - להרפות, לאפשר לעצמך לחוות את האיחוד בין הניגודים).
דוגמה יומיומית: איך מסתכלים על "האם ללכת לעבוד" מנקודת המבט הזו?
  • אדם מתלבט: "האם עדיף שאצא לעבודה או שאשאר בבית?" הוא מרגיש לחץ, חשש, לא בטוח כיצד ההחלטה תשפיע על עתידו. מנקודת המבט הרגילה, יש כאן שתי אופציות מנוגדות, והאדם מחלק אותן לחיובי או שלילי.
  • מי שמנסה להתבונן בדרך של "אין הבדל בין יש לאין" יראה שבעצם גם ללכת לעבוד וגם לא ללכת - קורות ברמה מסוימת בו - זמנית, או שאין באמת הבדל מוחלט בין השניים. במבט כזה, עשויה להיות הקלה רגשית, כיוון שהדבר אינו נתפס כטראגי או כסופי. האדם מבין שכל הזמן כל האפשרויות קיימות, רק בוחר "לטעום" אחת מהן.
  • זה לא אומר שלא בוחרים בפועל, אלא שבוחרים מתוך מקום שמכיר בכך שההבדל בין לבחור או לא לבחור איננו חד כל כך. יש בכך פוטנציאל לרוגע ולשחרור מפחד מוגזם.
סיכום מלא של הפרדוקס והיישום בחיים
  • הטקסט המתאר את הדברים (בתורה נג בליקוטי מוהרן) מציג חמישה הבדלים מרכזיים בשכל האלוהי, כגון: האל יודע ריבוי בבת אחת בלי ריבוי, הוא מקיף דברים אין - סופיים, הוא יודע גם לפני שיש הוויה, ואין הבדל אצלו בין בכוח לפועל או בין ודאי לאפשרי.
  • אם מנסים להבין זאת בשכל אנושי רגיל, מתעוררות המון סתירות. אבל אם מבינים שהראייה האלוהית מבטלת את מושג הזמן, את מושג ההבדל בין יש לאין, ואת עצם הניגוד בין מחויב לאפשרי - אפשר להתחיל להכיל את הסתירות באופן חדש.
  • רבי נחמן טוען שכל מי שינסה להשתמש בשכל שלו עד הסוף בשאלות קיומיות (כמו "למה אני חי?"), יגיע להכרח להתמודד עם הסתירות הללו. בשלב כלשהו התודעה מתרחבת, ו"השכל הנקנה" מאפשר להכיר שהמציאות מכילה סתירות בלי שהן מתבטלות זו מול זו.
  • בתכלס, אדם עשוי להיעזר בכך בזמנים שבהם הוא חווה קשיים רגשיים. במקום להזדהות עם "יש בעיה" או לברוח ל"אין בעיה", הוא יכול לראות ששתי האפשרויות נכונות בו זמנית, וזה נותן מרחב שקט נפשי מסוים, כי המוח לא נצמד רק לאחת מהאפשרויות.
  • התהליך לא מיידי, ולכן מומלץ לחזור על הלימוד של הטקסטים ולהתבונן בהם בתשומת לב. עוצמתו של הרעיון נגלית כאשר מנסים לקחת בעיה יומיומית ולבדוק כיצד אותה זווית ראייה משפיעה. מי שמעמיק בכך עשוי לחוות שינוי בתפיסה הכללית שלו.
לסיכום
  • פרדוקסים כמו "יודע בוודאות אבל הדבר נשאר אפשרי" או "אין הבדל בין ריבוי לידיעה אחת" משקפים חשיבה מעל ההיגיון האנושי הרגיל. זוהי נקודת מפגש עם אינסוף, עם חוסר גבול, ועם מצב שבו זמן ופוטנציאל אינם מוגדרים באותו אופן שאנו מכירים.
  • כאשר מעיזים להפנים גישה זו בחיים המעשיים, עשויים לגלות שהרבה פחדים ופיצולים מנטליים מבוססים על ההנחה שיש הבדל מובהק בין יש לאין, בין קיים ללא קיים, בין אפשרי למחויב. ברגע שמבינים שהדברים לא בהכרח נפרדים, משהו נרגע מבפנים.
  • מי שרוצה להעמיק, מוזמן לחזור ולקורא מאותן שיחות או טקסטים שוב ושוב, ולשלב את ההבנה בעת שמגיעה התמודדות עם מצוקה אמיתית. כך הדמיון הופך למשהו מוחשי, והאמונה הראשונית הופכת להבנה (או חוויה) שאולי פורצת את הגבולות הרגילים של השכל.
שאלה: האם דרך הדמיון אפשר להגיע למוחשי?

אליעד: כן, כל מוחשי מתחיל בדמיון. רבי נחמן אומר, עד שתבין בשכל, תאמין. אתה לא חייבים להאמין, אבל כל תהליך מתחיל האמונה.

אני לדוגמה ניסיתי להבין, מה אני לא מבין. ואז קראתי אצל רבי נחמן שאומר, שיש חמישה דברים שאלוהים חושב אחרת ממני. ואז אמרתי, אני מניח שלאלוהים אין שאלות, ואם אני אחשוב כמוהו, גם לי לא יהיו שאלות. ואז ניסיתי את עצמי בכוח לחשוב ככה. לא הצלחתי, אבל לפחות התכווננתי למשהו. אני האמנתי בזה ואחרי שהאמנתי בזה, הבנתי את זה.

בתורה נג' כתוב שיש חמישה דברים, שהשכל של אלוהים שונה מהשכל של הבן אדם.

"ואלו חמישה הדברים שנבדל מדעו ממדענו.

הראשון, "שבמדעו האחד, יודע ידיעות רבות, ואין ריבוי במדעו." במדעו האחד - בידיעה אחת, הוא יודע הרבה דברים בלי שהוא יודע הרבה דברים. הוא בבת אחת יודע הרבה דברים שונים, ואין ריבוי במדעו. רבי נחמן לא אמר שאלוהים יודע רק דבר אחד, הוא אומר דבר והיפוכו. בידיעה אחת יודע הרבה דברים, בלי שהוא יודע הרבה דברים, כאילו הוא יודע דבר אחד. אני יודע שפה יש כסא, ופה יש שולחן, אני יודע שני דברים שונים, ובו בזמן אני יודע דבר אחד. אז איך זה יכול להיות? אם הם שונים אז הם לא אחד. תחליט, איך אלוהים תופס את זה, שהוא יודע דברים שונים, או שהוא יודע רק דבר אחד?

אלוהים יודע את כל הדברים, ובעצם הוא יודע רק דבר אחד.

רבי נחמן דיבר על השכל הנקנה, שאמר שבידיעה אחת אתה יודע את כל הידיעות.

מדעו זה להיות, אז ישות והוא זה דברים שונים, אבל בעצם הוא אחד. במדעו הכוונה להוויתו. ישותו היא שבהוויה אחת הוא ישויות שונות ואף על פי כן הוא ישות אחת. אז כמה אלוהים יש? יש אין סוף אלוהים והם רק אחד.

מהו השכל הנקנה? לדעת את כל הדברים בידיעה אחת, זה השכל הנקנה.

אני למשל יודע שיש פה שולחן, ואני יודע להבדיל בין השולחן לבינך, אני יודע שיש פה שולחן, ואני יודע שאתה פה, כמה דברים אני יודע? שניים. אבל זה כמו להגיד מבחינתי שאני יודע שיש פה שולחן ואני יודע שיש פה שולחן. ובכל זאת אני מפריד בינך לבין השולחן. כמו פה תפוז אחד, ושם שני תפוזים, ואין הבדל בין אחד לשניים. ואם אין הבדל, איך אני רואה אחד ושניים? אתה צריך לתת את האופציה לטירוף.

אני יודע שיש ואני יודע שאין, ומבחינתי למרות שאמרתי שיש ואמרתי שאין, זה אותו הדבר. יש ריבוי ובאותו זמן אני יודע רק דבר אחד.

או שאני יודע להבדיל בין מה שאין לבין מה שיש, או שאני לא יודע להבדיל. ומבחינתי שאמרתי שיש ואמרתי שאין זה אותו הדבר. הוא גם הרבה הוויות שונות ובו זמנית הוא הוויה אחת.

השני "יודע דברים קודם הימצאם, אפילו שאין להם הוויה כלל." אלוהים יודע הכל, לפני שזה היה, עוד לפני שזה היה מצוי הוא ידע את זה, אפילו שאין להם הוויה, עוד לפני הפוטנציאל.

למשל, אלוהים ידע מי יבוא היום, אבל עוד לפני שהיתה לו הוויה הוא ידע את זה, ואם לא היתה לו הוויה אז איך הוא ידע את זה? הוא ידע מה יהיה במציאות עוד לפני שהוא יצר את האופציה. אפשר להגיד אולי שהוא תכנן מה הוא יעשה, אבל איך הוא מתכנן אם אפילו אין הוויה? אפילו את הפוטנציאל אין, והוא כבר יודע איך זה יהיה כאשר זה יהיה מצוי.

רבי נחמן אמר, שאם אתה תשתמש בשכל שלך עד הסוף, זאת ההבנה שתקרה לך בסוף. אם תנסה להפעיל את השכל עד הסוף, כמו למה אתה חי? אם תנסה להבין למה אני חי, בכל המוח תנסה, בסוף יקרה לך משהו, שהמוח יתחיל לחשוב אחרת בחמש זוויות חדשות, ומזה תקבל תפיסה חדשה.

למשל אני רוצה להביא לכאן כסא, אז אני יודע איך הכסא יהיה כאן. אבל אלוהים יודע את הכסא עוד לפני שיש לכסא הוויה. אפילו הוויה אין לזה, הוויה הכוונה לפוטנציאל.

אתה למשל מדמיין אותה עם חולצה אדומה, אתה יכול בדיוק לדמיין אותה עם חולצה אדומה. תחשוב שהיא לא פה, אין כאן שום דבר, אפילו אין הוויה, האם אתה יכול לחשוב איך היא תהיה עם חולצה אדומה? אפילו אין הוויה. אז אלוהים יודע איך זה יהיה אחרי, עוד לפני שיש הוויה.

ויש כאן תחכום יותר גדול, הוא יודע איך זה יהיה ממשי, בעין הוא רואה את הממשי, ובכלל עוד אין הוויה והוא כבר רואה את זה. זה דבר והיפוכו. זה כמו שאלוהים יודע את הדמיון בלי אפילו לחלום עליו. הוא חולם את החלום תוך כדי שהוא ער. האדם למשל מדמיין דבר ואחר הוא הופך את זה למציאות. אצל אלוהים הוא עושה את המציאות למרות שזה אפילו לא נמצא בדמיון. אלו לא דברים הגיוניים.

השלישי, "שמדעו מקיף דברים שאין להם תכלית." להקיף דברים שאין להם גבול. למשל הוא יכול לדעת מה כמות כל המספרים. איך אפשר לדעת מה כמות כל המספרים? הרי יש אין סוף מספרים.

יש כאן דבר והיפוכו, הוא מקיף את הדברים, שאין להם גבול. הוא יודע אותם על ידי זה שהוא מקיף אותם, למרות שאי אפשר לדעת אותם. אם לדבר אין גבול, איך אפשר לדעת אותו?

שאלה: זה שוב היש והאין.

אליעד: כשאין הבדל בין יש לאין, אפשר הכל. אז אין שאלה איך זה אפשר. כשיש הבדל את אומרת או שיש גבול או שאין גבול, או שיש פוטנציאל או שאין פוטנציאל, אבל אם אין הבדל בין יש לאין זה כבר לא משנה גבול או לא גבול.

שאלה: אני מנסה להבין מה אתה אומר, ולא מצליח, וברגע מסויים אני נכנע, לא יודע מה זה.

אליעד: אולי החוויה של, הלא יודע מה זה" היא עצמה הדבר. כאשר אתה באמת לא יודע. גם הלא יודע הוא סוג של ידיעה.

למשל מה הסיבה הראשונה של כל האירועים? לכל סיבה יש סיבה ואלוהים יודע מה הסיבה הראשונה. איך אפשר לדעת מה הסיבה הראשונה, הרי זה נמצא במרחק אין סופי? זה כמו שאני יגיד לך מה נמצא במקום הכי רחוק בעולם. איך אפשר לדעת? כי אם אתה יודע זה סוף, אבל יש אין סוף, ואני יודע מה שיש באין סוף.

אם אלוהים מקיף דברים שאין להם תכלית, אז איך הוא מקיף אותם? ברגע שאני אומר מקיף, זה אומר שיש להם תכלית, שיש להם גבול, במילה מקיף כן יש הבדל בין דבר להיפוכו, כי כאשר אתה מקיף אתה מבדיל.

אני למשל לא יודע מה שיש באין סוף, וגם לא יודע מה שיש מעבר לדלת אך מצד שני אני יודע מה שיש בקצה של העולם.

הרביעי, "שאין שינוי בידיעתו, ואין שינוי כשיודע את הדבר בכוח ואחר כך שבפועל."

מה זה אומר, למשל היד שלי עכשיו היא כאן, בפועל. והיא אחר כך יכולה להיות במקום אחר שזה עכשיו בכוח - יש כאן שתי ידיעות. מה שקורה אצל אלוהים, אין שינוי בידיעתו, מה זה אומר? שהוא יודע עכשיו היכן היד, והוא יודע כאשר היד תזוז, אך אין הבדל בין לדעת בכוח או בפועל.

שאלה: אפשר לנוע בזמן איך שרוצים.

אליעד: מצד אחד אפשר לנוע בזמן ומצד שני עדיין יש אצלך הבדל בין בכוח לבפועל. מהצד שיש הבדל בין בכוח לבפועל, אתה חווה הבדל בין מה שיש לבין מה שיש בפוטנציאל, למשל בפוטנציאל יש כאן פילו בפועל אין פיל, ואני מבדיל בין יש פיל לאין פיל, אך מצד אלוהים אין הבדל בין זה שיש כאן פילו לבין זה שאין כאן פיל. זה מחובר ליקומים מקבילים דרך אגב.

חמישי, "שידיעתו, אין מוציא את הדבר מאפשרותו". זאת אומרת שאני יודע משהו בוודאות וזה עדיין רק אפשרי. אני יודע שזה ככה ועדיין זה רק אפשרי שזה יהיה ככה. אם אתה יודע משהו בוודאות, זה כבר מחויב, אז איך זה אפשרי?

אם מתרגלים זאת לרמה הגבוהה יותר, אז במקום להגיד את המילה יודע, נחליף אותה למילה הוויה. בטקסט הזה רשומות התשובות שבאות מהחלל הפנוי. אם בכל מקום שרשום יודע אני מחליף למילה הוויה, יש כאן את השכל שבאמצעותו אפשר לתת תשובה לשאלות שבאות מהחלל הפנוי.

למשל, "שידיעתו אין מוציא את הדבר מאפשרותו", הוויתו משאירה את הדבר אפשרי, זאת אומרת שאין הבדל בין המחויב לאפשרי, או שאין הבדל בין בפועל לבכוח, אין הבדל בין לפני הבריאה לבין אחרי הבריאה.

כשרבי נחמן אומר, אלוהים יודע, הוא מתכוון לומר ש.. ההויה של המציאות היא.. למשל זה שהמציאות מממשת משהו, זה עדיין רק אפשרי. ההוויה של המציאות היא ישויות רבות, אבל מצד האמת אין ריבוי במדעו, זה אחד. זה גם הרבה וגם אחד בו זמנית. זה לא הגיוני, אבל אם אתה מבין את זה, אין לך יותר שאלות.

שוב, את המילה ידיעה להחליף למילה הוויה ואז אין יותר שאלות. גם מה שאמרתי עכשיו לא נכון, כי אחר כך אתה יכול לשאול מה שאתה רוצה.

הרעיון הוא, שאם אתה מתעמק בזה ומנסה ומרגיש שאתה חייב להבין את הדבר הזה, מתעמק בו ומתעמק בו ומתעמק בו, זה כמו שהחוכמה נותנת בעיטה לכתר, ואז היא נוגעת באין סוף. הכתר מפריד בין האין סוף לחוכמה שהיא השכל. הכתר זה הגבול של השכל.

שאלה: מה זה גבול?

אליעד: מה שדברנו לדוגמה אתה לא יכול להבין בשכל. לשכל שלך יש גבול, הוא לא יכול להבין דברים כאלו, זה לא הגיוני לו. אני מסביר שוב, כאן יש דברים לא הגיוניים, אם אתה אומר, אני אבין את זה, אז בעצם אתה כופר בהיגיון, אתה מנסה להבין בצורה הגיונית דבר לא הגיוני. והדבר הזה למעשה מכניס את המקיפים פנימה.

מה שאנו מדברים עכשיו אפשר לחוות זאת בשני דרכים. אחת, להרגיש זאת כעוד תיאוריה מעניינת. אבל אם אתה פעם אחת אומר לעצמך, אני באמת רוצה לחשוב ככה, אז זוהי תפיסה אחרת. לדוגמה, אתה יושב בבית בדיכאון ומנסה להסתכל על הדיכאון שלך מנקודת המבט הזאת, ואז מה שנאמר נהפך להיות אמיתי וזה לא רק דיבורים.

אם בבית אתה מגיע לפחד מסויים, נסה להשתמש בתאוריה ששמעת כאן, ואז זה יהפך לממשי. כמו אם הייתי חושב כמו אלוהים, איך הייתי רואה את הבעיה שלי? לכן לנסות לשמוע את הוידאו הזה מאה פעם, לקרוא גם את הטקסט בליקוטי מוהרן מאה פעם, ולנסות להבין, כי זו היא התפיסה האולטימטיבית, ואז כאשר יש לך בעיה, אתה מנסה בזמן אמת להסתכל על הבעיה שלך מהזווית הזאת. אתה מכריח את עצמך להבין.

למה אתה לא מבין את זה, כי אתה מרוכז, אתה שואל, יש או אין? תפסיק להתרכז אם יש או אין, שחרר, מה אתה יודע להבדיל בין יש לאין? שחרר עד הסוף. זה אפס אחוז מאמץ, אם תפסיק להתרכז תבין את זה.

שאלה: אז אם אני רוצה ליישם את מה שאתה אומר, האם לקרוא את זה בלי לנסות להבין?

אליעד: לא, לא, לא כשאתה קורא את זה תתרכז. כשקורית לך הבעיה, כמו האם ללכת לעבוד או לא ללכת לעבוד? תנסה להסתכל על הבעיה הספציפית הזאת במשקפים האלה.
ללכת יש לי דיכאון אקטיביות יכולת מנוגדות לפתור בעיות החלל הפנוי הפרדה מחשבתית דברים שנבדל מדעו ממדענו חלומות 5 דברים 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו איך אלוהים איך אלוהים חושב אלוהות אלוהים אלוהים חושב אלוהית אליעד אליעד כהן דברים שנבדל מדעו ממדענו הסיפור של אליעד הסיפור של אליעד כהן השכל השכל הגדול ביותר השכל של אלוהים חשיבה מדעית ליקוטי מוהרן ליקוטי מוהרן חא ליקוטי מוהרן חא נג מדע מדענים מושלם מעל השכל מציאות מציאות אלוהים נבדל מדעו ממדענו סיפור רבי נחמן רבי נחמן מברסלב שכל שכל גדול שכל מושלם שכל מעל השכל שלמות תפישת מציאות תפישת מציאות אלוהית
מציאות - מהי המציאות? ההגדרה של מציאות - מהי מציאות? מציאות מחויבת / מציאות אפשרית / מציאות מוחלטת
מציאות - מהי המציאות? ההגדרה של מציאות - מהי מציאות? מציאות מחויבת מציאות אפשרית מציאות מוחלטת מציאות פירושה, מה שמצוי קיים. ובספר הזה, לפעמים המושג מציאות, פירושו הוא, המציאות הנפרדת שלנו, של מה שמצוי וישנו, כנפרד ממה שאיננו (מציאות אפשרית). ולפעמים פירושו הוא, המציאות שקיומה הוא מחויב, דהיינו, מהות המציאות, דהיינו, מה שמצוי תמיד (מציאות מחויבת מציאות מוחלטת). ובכל פעם, הפירוש הוא לפי ההקשר המתאים. ...
חלום או מציאות, אולי הכל חלום? המטריקס, לדעת שאתה חולם, אולי אתה חולם? לחיות בתוך חלום, מציאות או חלום, איך להתעורר מהחלום? איך לשלוט במציאות? מציאות או אשליה, מציאות מדומה
חלום או מציאות, אולי הכל חלום? המטריקס, לדעת שאתה חולם, אולי אתה חולם? לחיות בתוך חלום, מציאות או חלום, איך להתעורר מהחלום? איך לשלוט במציאות? מציאות או אשליה, מציאות מדומה
... או מציאות, אולי הכל חלום? המטריקס, לדעת שאתה חולם, אולי אתה חולם? לחיות בתוך חלום, מציאות או חלום, איך להתעורר מהחלום? איך לשלוט במציאות? מציאות או אשליה, מציאות מדומה האם אנחנו חיים במציאות או שאולי הכל רק חלום? אליעד כהן מציג רעיון עמוק ומפורט שעוסק בשאלה האם אנחנו חיים במציאות או אולי הכל חלום, ואיך אפשר לדעת שאנחנו חולמים, ואם אפשר לשלוט במציאות כמו בחלום. הוא מדגיש שהשאלה החשובה באמת היא לא אם המציאות היא חלום או לא, אלא מדוע האדם רוצה לדעת את זה ומה התועלת בכך. לדעת שאליעד מדבר על חלום, הוא מתייחס לכך שכל מה שאדם חווה במציאות או בחלום תלוי ברמת ההזדהות שלו עם מה שהוא חווה. מה זה אומר לדעת שאתה בתוך חלום? אליעד ... החלום מרגיש אמיתי כל עוד האדם חולם. הוא מסביר שזה דומה לכך שבמציאות, אנחנו לא תמיד רואים את עצמנו חולמים, כי אנחנו מזדהים עם החוויה באותו רגע. לדעת שאתה ... רואה את עצמך מבחוץ, אלא שאתה מודע במידה מסוימת לכך שזו לא המציאות האמיתית. למה לדעת שאתה בחלום עוזר לך להרגיש טוב יותר? אליעד מפרט שהסיבה שבגללה אנשים ... בפועל, אם האדם יודע שכל זה רק חלום, הפחד יכול להיעלם. ההבנה שהמציאות היא זמנית או לא אמיתית יכולה להפחית את הפחדים, כי האדם יודע שהחוויה לא תמשיך לנצח. למה ... לאדם בחלום, הוא לא ירצה להתעורר או לדעת שזה חלום, כי אז תחושת המציאות וההנאה תיפגע. לדעת שאתה בחלום יכול לגרום לאובדן משמעות, כי אז הכל נתפס כפחות ממשי ופחות ... לכן, לדעת שאתה בחלום מועיל בעיקר כשסובלים. איך אפשר לשלוט במציאות כמו בחלום? אליעד מסביר ששליטה במציאות היא כמו לשלוט בחלום. אם האדם מסוגל להגיד לעצמו שמשהו קיים או לא קיים, הוא יכול לשנות את ... יכול לדמיין פיל וזה ייראה לו אמיתי לגמרי, כך אפשר לשלוט על המציאות בעזרת המחשבה, אם מצליחים לפתח מודעות ושליטה בחשיבה. איך להגיע למצב של שליטה במציאות? אליעד מציע שיטה מעשית: עליך להיצמד לאמת המוחלטת. לשם כך, הוא ממליץ לקחת כל מחשבה ... האדם יכול להחליט אם הוא רוצה להרגיש כאב או הנאה. האם החלום והמציאות הם אותו דבר? אליעד מבהיר שאין באמת הבדל בין חלום לבין מציאות, כיוון שבשניהם הכל מושפע מהמחשבות ומהרצונות של האדם. המציאות והחלום קיימים באותה מידה רק כאשר יש הזדהות מוחלטת של האדם עם מה שהוא חווה. במילים אחרות, זה לא משנה אם המציאות היא אמיתית או מדומה, כל עוד האדם מזדהה איתה היא אמיתית עבורו. איך להפסיק את הסבל מהזדהות עם המציאות? אליעד מסביר שהדרך להפסיק לסבול היא לא על ידי התעוררות מחלום אחד לחלום אחר, אלא להפסיק ... לחלוטין עם כל חוויה או מחשבה, ואז הוא מתעורר מהחלום לא אל מציאות אחרת, אלא אל המוחלט, שבו אין הבדל בין שום דבר לשום דבר אחר. מציאות או חלום? איך לשלוט במציאות? האם אנחנו חיים בחלום? לדעת שאתה חולם? איך להפסיק להזדהות עם רצונות? שליטה בחלומות ובמציאות האם הכל אשליה? מה זה אומר לדעת שאתה בחלום? במהלך השיחה, נידונה השאלה אם אפשר לדעת בתוך ... את עצמו חולם את החלום. זה לא באמת משנה אם אנחנו בחלום או במציאות, כי אם אנחנו מודעים לכך שזה לא אמיתי, זה לא יפגע בנו. האם זה משנה לדעת שאתה בחלום? נושא ... מציע כי עצם הידיעה שאתה בחלום לא משנה את היכולת שלך לשלוט במציאות הפנימית שלך. אם אתה יודע שאתה בחלום, אתה יכול להתנהג באופן חופשי יותר כי אין לך פחד מהתוצאה. מה זה משנה אם אנחנו חיים במציאות או בחלום? האם יש הבדל בין מציאות לחלום? אליעד מציין כי אולי כל מה שאנחנו חווים הוא בעצם חלום, ושאין באמת שום הבדל בין ...
חלום או מציאות, אולי הכל חלום? מה באמת קורה? מציאות מדומה, הבדל בין מציאות לחלום, הבדל בין חלום למציאות, מהי מחשבה? מהי מציאות? אובייקטיביות, סובייקטיביות, איך המוח חושב?
חלום או מציאות, אולי הכל חלום? מה באמת קורה? מציאות מדומה, הבדל בין מציאות לחלום, הבדל בין חלום למציאות, מהי מחשבה? מהי מציאות? אובייקטיביות, סובייקטיביות, איך המוח חושב?
... או מציאות, אולי הכל חלום? מה באמת קורה? מציאות מדומה, הבדל בין מציאות לחלום, הבדל בין חלום למציאות, מהי מחשבה? מהי מציאות? אובייקטיביות, סובייקטיביות, איך המוח חושב? האם אתה באמת יושב, או רק חושב שאתה יושב? אליעד כהן מסביר רעיון מורכב בנוגע לשאלה האם אנחנו באמת חווים את המציאות, או שמא הכל מתרחש רק במחשבה. כדי להמחיש את הנקודה, אליעד מביא דוגמה שבה אדם אומר שהוא יושב. עולה השאלה, האם הפעולה לשבת והחוויה של אני חושב שאני יושב הן ... ישן. אליעד מסביר שייתכן והאדם חושב שהוא במקום אחד, בעוד שבמציאות הוא במקום אחר לגמרי. למשל, אדם יכול לחשוב שהוא יושב כאן, בעוד שהוא בעצם חולם או נמצא במציאות אחרת לחלוטין. מה ההבדל בין לחשוב שאני יושב לבין לדעת שאני יושב? אליעד ממשיך להסביר שיש דרגות של עוצמה במחשבה, והוא מדגים זאת באמצעות ההבדל בין אני חושב שאני ... לעולם לא תוכל להיות בטוח באופן מוחלט במה שמתרחש באמת. האם המציאות קיימת אם אתה לא יודע עליה? אליעד מתאר מצב בו קיימת סכנה, למשל אריה שמתקרב לאדם בלי שהוא יודע. הוא טוען שכל עוד האדם לא מודע לכך שהאריה מתקרב, מבחינתו זה כאילו שהאריה אינו קיים. המציאות הזאת הופכת לרלוונטית רק כאשר האדם יודע עליה. הוא מבהיר שאנשים נוטים לומר שאם אריה באמת מתקרב, אז זה כן משנה גם אם האדם אינו יודע. אך אליעד מחדד את הדיון ... כל עוד אינך מודע לכך, אין לכך שום משמעות ממשית עבורך. כל המציאות שלך היא תמיד מה שאתה חושב שאתה יודע. מה ההבדל בין זיכרון לבין חוויה חושית בהווה? אליעד מעלה עוד שאלה פילוסופית מעניינת: האם יש הבדל ממשי בין מה שאתה חווה ... בשני המקרים, מדובר במחשבות. אפילו חוויות חושיות שאתה חווה כמציאותיות, הן בסופו של דבר רק מחשבות. אין הבדל אמיתי ואובייקטיבי בין לראות קיר לבין להיזכר בקיר. הוא מדגים זאת דרך חלום: אם בחלום אתה רואה קיר, ובחלום אתה גם נוגע ... חלום. באותו הרגע של החלום, אתה לא יכול להבדיל בין החלום למציאות. מכאן שאליעד מעלה את הרעיון שאולי המציאות עצמה דומה לחלום, וגם מה שאתה חווה במציאות אינו שונה ממה שאתה חווה בחלום, הכל תלוי רק במחשבה שלך. מה באמת קורה? האם המציאות אובייקטיבית? אליעד מסכם את התובנה המרכזית של ההרצאה בכך שהכל סובייקטיבי לחלוטין. כל מה שאתה חושב או מאמין שאתה יודע הוא סובייקטיבי. אין באמת דרך לדעת משהו ... הכל זו מחשבה. אליעד מסיים בטענה כי אם היית יכול להביט על המציאות באמת, בלי הנחות מוקדמות, היית רואה שאין שום הבדל בין חלום לבין מציאות, ושכל החוויות שלך הן רק תוצר של המחשבות שלך. לכן, המסקנה המהותית היא שאין מציאות מחויבת או אובייקטיבית באופן מוחלט, אלא רק חוויה סובייקטיבית. מה ההבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא אובייקטיבית או סובייקטיבית? האם המציאות קיימת ללא ידיעה עליה? איך המוח חושב? האם החושים אמינים יותר מהזיכרון? האם הכל חלום? מהי מחשבה? ...
חוש המישוש, חמשת החושים, דמיון, עוצמת המחשבה, דמיון או מציאות, חלום או מציאות, מציאות דמיונית
חוש המישוש, חמשת החושים, דמיון, עוצמת המחשבה, דמיון או מציאות, חלום או מציאות, מציאות דמיונית
... המישוש, חמשת החושים, דמיון, עוצמת המחשבה, דמיון או מציאות, חלום או מציאות, מציאות דמיונית האם חוש המישוש הוא מציאות או דמיון? אליעד כהן מסביר בהרצאה שמה שאנחנו חווים באמצעות החושים, ובפרט דרך חוש המישוש, הוא לא בהכרח המציאות המוחלטת אלא ביטוי של המחשבה והדמיון שלנו. אליעד פותח בדוגמה פשוטה ואומר שאם נדמיין אש שורפת לנו את האצבע, נוכל ממש להרגיש את הכאב, אפילו מבלי שנחווה אש במציאות. הוא מדגיש שהמוח שלנו מסוגל ליצור תחושה חזקה ואמיתית, על אף שהדבר מתרחש רק בדמיון. האם אפשר להרגיש ... כשנאכל כל דבר אחר יתחיל להרגיש לנו כמו סושי. הרעיון הזה ממחיש עד כמה העוצמה של המחשבה והדמיון יכולה להשפיע על החוויה החושית שלנו, עד כדי כך שהגבולות בין מציאות לדמיון מטשטשים. הדוגמה הזו מדגישה את הטענה של אליעד שהמציאות היא בעצם מה שאנחנו חושבים שהיא. האם חוש המישוש הוא הוכחה למציאות? אליעד מתעמק בשאלה כיצד אנחנו יכולים לדעת אם השולחן שאנחנו מרגישים מולנו הוא באמת קיים. הוא אומר ... שאם הם רואים משהו, או מרגישים משהו, אז בוודאי שהוא קיים. אך הוא מדגיש שאין זה כך בהכרח. כל מה שאנחנו תופסים כחושים הוא בעצם פרשנות שהמוח שלנו נותן למציאות שסביבנו. הוא מדגים זאת בכך שאם מישהו מאוד ישכנע אותנו שהוא נוגע בנו מבלי לגעת, נרגיש כאילו באמת ... לחלוטין, תלויה לחלוטין בתודעה שלנו. כיצד החושים מבלבלים אותנו? אליעד מסביר כי החושים עצמם לא מבלבלים אותנו. מה שמבלבל אותנו הוא האמונה שהחושים משקפים מציאות מוחלטת, בשעה שהם בסך הכל מעבירים מידע סובייקטיבי. הוא אומר שהבלבול נוצר כאשר אנחנו מנסים להבדיל בין מה שאנחנו תופסים כמציאות לבין מה שאנחנו חושבים כמציאות. החושים אינם טועים - הטעות היא בדרך שבה אנחנו מפרשים את מה שהחושים מציגים לנו. הוא מדגים זאת בכך ... הוא ממשיך ואומר שהעולם שאנחנו חווים מבוסס ברובו על ההרגלים ועל הזיכרונות שלנו. כשאנחנו מרגישים משהו באמצעות החושים שלנו, אנחנו מאמינים לחלוטין שזו המציאות, אך למעשה כל מה שאנחנו חווים הוא רק ביטוי של המחשבה שלנו. זאת, כיוון שלמוח אין דרך להבדיל באמת בין חוויה דמיונית לחוויה אמיתית אם החוויה מספיק חזקה וברורה. איך אפשר להבחין בין דמיון למציאות? אליעד מסביר שלמרות שהכל תלוי בתודעה שלנו, אפשר לפתח הבחנה בין מה שאנחנו חושבים לבין מה שבאמת קיים. הדרך לעשות זאת היא לשאול את עצמנו בכל רגע האם החוויה הזו נובעת רק מהחושים או שהיא קיימת באופן מוחלט ואובייקטיבי. הוא מדגיש כי ההבדלה בין דמיון למציאות נמצאת בתוך האדם, וככל שהאדם יהיה מודע יותר לאופן שבו המוח שלו מפרש את המציאות, כך הוא יוכל להבחין בצורה טובה יותר מהי מציאות אובייקטיבית ומהי רק אשליה של מחשבה או דמיון. האם אפשר להבדיל בין חלום למציאות? אליעד מבהיר שכפי שאנחנו לא יודעים בוודאות אם חלום הוא מציאות או רק דמיון, כך קשה לדעת בוודאות האם המציאות שאנחנו חווים בהכרה מלאה היא אכן המציאות האמיתית. הוא נותן דוגמה על אדם שמאמין לחלוטין במה שהוא רואה, כמו שולחן או כיסא, ואומר שהאדם לעולם לא יוכל לדעת בוודאות אם המציאות אכן קיימת או שהיא רק יצירה של המוח שלו. הוא מסביר שהבעיה איננה באמיתות השולחן או הכיסא אלא באמונה ... את הרעיון באמירה שהאדם צריך כל הזמן לבדוק ולברר מה באמת אמיתי ומה רק פרשנות סובייקטיבית. ככל שהאדם יחפור יותר עמוק בנושא הזה, כך הוא יגלה שמה שהוא מחשיב כמציאות מוחלטת הוא במקרים רבים רק דמיון, ולהפך. האם חוש המישוש אמיתי? כיצד להבדיל בין דמיון למציאות? האם מה שאני מרגיש הוא באמת קיים? האם אפשר להרגיש משהו בעזרת הדמיון? כיצד המוח מפרש את החושים? האם חושים יכולים לטעות? מציאות או דמיון? ...
מציאות / חלום / מציאות מדומה - האם החיים הם מציאות או אולי שמא הם רק חלום?
מציאות חלום מציאות מדומה - האם החיים הם מציאות או אולי שמא הם רק חלום? לפעמים תוהה האדם בדעתו שמא ואולי הוא רק באמצע חלום שנדמה לו כמציאות. והשאלה היא איך מתמודדים עם המחשבה הזאת? והתשובה היא שכאשר יש לאדם ... תשובה, עליו לנסות להבין למה הוא בכלל שואל את השאלה הזאת. ועל האדם לנסות להבין מדוע הוא בכלל מעוניין לדעת האם זה חלום או מציאות. ואם האדם מגיע למסקנה שהשאלה הזאת נובעת מתוך סקרנות בלבד, אך אין לה ... את זה? האם אני רוצה את זה? אם אני מרגיש את הרעב שמציק לי, מה זה עוזר לי או משנה לי אם אני באמצע חלום או אולי בכלל בתוך מציאות מדומה או בתוך איזה מטריקס. מה זה בכלל משנה? ואם זה לא משנה, אז ... יכול לחשוב האדם, שאם הוא בתוך חלום או כן יש לזה משמעות. והיא שאם הוא בתוך חלום, אז אולי יש דרך להתעורר מהחלום אל המציאות האמיתית. ולכן חשוב לאדם להבין האם הוא בתוך חלום ואם כן איך אפשר להתעורר ממנו אל המציאות האמיתית. אלא שמי שמתבונן בעניין הזה מבין שגם המחשבה הזאת חסרת משמעות. כי גם אם האדם יתעורר אל מציאות אחרת, הרי שגם בה הוא ימשיך להרגיש בדיוק את מה שהוא מרגיש כאן. זא גם אם יש מציאות אחרת, הרי שגם שם יש טוב ורע וגם שם צריך להתמודד עם המציאות. אז מה זה בכלל משנה אם זה חלום או מציאות? ובנוסף, גם אם יתעורר האדם אל מציאות אחרת, הרי שגם אז הוא ימשיך לשאול את עצמו אולי הוא בתוך חלום. כי אולי זה חלום בתוך חלום וכולי. כך שאין ממש משמעות להתעוררות מחלום. המשמעות היא מה ואיך האדם מרגיש ביחס למציאות. אם טוב לאדם, מה אכפת לו שזה חלום. ואם לא טוב לו, אז זה לא עוזר ...
דמיון מודרך, הסוד, איך ליצור מציאות? תודעת עושר, יצירת עושר, איך לעשות כסף? איך להתעשר? מחשבה יוצרת מציאות, איך לעשות דמיון מודרך? מהי יצירת מצירות? חוק המשיכה, תודעה יוצרת מציאות
דמיון מודרך, הסוד, איך ליצור מציאות? תודעת עושר, יצירת עושר, איך לעשות כסף? איך להתעשר? מחשבה יוצרת מציאות, איך לעשות דמיון מודרך? מהי יצירת מצירות? חוק המשיכה, תודעה יוצרת מציאות
... מודרך, הסוד, איך ליצור מציאות? תודעת עושר, יצירת עושר, איך לעשות כסף? איך להתעשר? מחשבה יוצרת מציאות, איך לעשות דמיון מודרך? מהי יצירת מצירות? חוק המשיכה, תודעה יוצרת מציאות מהו דמיון מודרך וכיצד הוא יכול לשנות את המציאות שלנו? דמיון מודרך הוא כלי פסיכולוגי שיכול לשמש לשיפור החיים האישיים והמקצועיים שלנו, תוך שימוש בכוח המחשבה והדמיון כדי ליצור מציאות חדשה. אליעד מסביר בהרצאתו את התהליך המנטלי שבו מחשבות יכולות להפוך למציאות , דרך דמיון מודרך ותודעת עושר. איך מחשבות יכולות ליצור מציאות? אליעד מציין שמחשבות הן מקור הכוח שמניע את המציאות. כשהאדם ממקד את מחשבותיו במטרה מסוימת, ובמיוחד כשמדובר במטרות גדולות כמו עשיית כסף או השגת עושר, המחשבות הללו מתחילות להשפיע על הדרך בה הוא פועל. אם למשל אדם רוצה ... של כל צעד בדרך, הדבר יוביל אותו לתוצאה הרצויה. מהו חוק המשיכה וכיצד הוא קשור לדמיון? חוק המשיכה, שמוזכר פעמים רבות בתיאוריה של יצירת מציאות, מתאר את העיקרון שלמשהו שאתה חושב עליו באופן קבוע יש נטייה להתגשם. אליעד מציין כי כל מחשבה, כל תחושה או כל דימוי מנטלי יכול למשוך אלינו את הדברים שהכי רוצים. אם אתה ... לעומת זאת, אם אתה ממקד את האנרגיה שלך ומדמיין את מה שאתה רוצה בלי לעסוק בספקות, תוכל להשיג את כל מה שאתה רוצה. דמיון מודרך איך ליצור מציאות? תודעת עושר מהו חוק המשיכה? איך להתעשר? מחשבה יוצרת מציאות
לצפות בתוכניות ריאליטי, צפייה בטלוויזיה, צפייה בתוכניות ריאליטי, צפייה בתוכניות מציאות, לראות את עצמך מבחוץ, מודעות עצמית ותוכניות ריאליטי, מודעות עצמית ותוכניות מציאות, התפתחות אישית ותוכניות ריאליטי, השתקפות עצמית ותוכניות מציאות
לצפות בתוכניות ריאליטי, צפייה בטלוויזיה, צפייה בתוכניות ריאליטי, צפייה בתוכניות מציאות, לראות את עצמך מבחוץ, מודעות עצמית ותוכניות ריאליטי, מודעות עצמית ותוכניות מציאות, התפתחות אישית ותוכניות ריאליטי, השתקפות עצמית ותוכניות מציאות
... בתוכניות ריאליטי, צפייה בטלוויזיה, צפייה בתוכניות ריאליטי, צפייה בתוכניות מציאות, לראות את עצמך מבחוץ, מודעות עצמית ותוכניות ריאליטי, מודעות עצמית ותוכניות מציאות, התפתחות אישית ותוכניות ריאליטי, השתקפות עצמית ותוכניות מציאות איך צפייה בתוכניות ריאליטי עוזרת ... ולהתפתח כאדם. נזקי צפייה בטלביזיה תועלת בצפייה בטלביזיה איך להיות מודע לעצמך? בעד ונגד תוכניות מציאות התמכרות לתוכניות ריאליטי ההבדל בין ... לאשליית מודעות נזקי צפייה בטלביזיה, תועלת בצפייה בטלביזיה, איך להיות מודע לעצמך? לצפות בתוכניות מציאות, האח הגדול, לראות תוכניות מציאות, לראות תוכניות ריאליטי, תוכנית ריאליטי, תוכנית מציאות , בעד ונגד תוכניות מציאות, בעד ונגד צפייה בתוכניות ריאליטי, תועלת בצפייה בטלוויזיה, התמכרות לתוכניות ריאליטי, התמכרות לתוכניות מציאות, כל הפוסל במומו פוסל ...
מחשבה יוצרת מציאות / ליצור מציאות - איך להפוך מחשבה למציאות? איך ליצור מציאות?
... יוצרת מציאות ליצור מציאות - איך להפוך מחשבה למציאות? איך ליצור מציאות? כפי שכבר ביארתי, המציאות של האדם היא תוצר ישיר של המחשבה שלו. כל מעשה מתחיל במחשבה וכל רגש שורשו בצורת מחשבה. השלמות היא כאשר המחשבה והמציאות מתאחדות. אך כיצד מגיעים לאחדות הנכספת בין המציאות לבין המחשבה של האדם? תשובה: על האדם לחזק את המחשבה שלו. ככל שהמחשבה של האדם חזקה יותר, כך המציאות של האדם הן ברמת העשייה והן ברמת החוויה של האדם את האירועים השונים, הכל משתנה מעצמו. את עיקר הדגש צריך לשים האדם על הצד של המחשבה. כדי שהמציאות תתאחד עם המחשבה, על המחשבה להיות צלולה וברורה ברמת צלילות כמו של המציאות האמיתית עצמה. על האדם לא להסתפק במחשבות שאינן ... שלה, על התכלית שלה, על הסיבות שלה, על המניעים שלה, על הרצונות שלה וכולי. על המחשבה החיובית להיות צלולה וברורה כדי שגם המציאות תהפוך להיות חיובית. מחשבה צלולה = מחשבה ללא שום ... על האדם להיכנס אל תוך המחשבות של עצמו ולהעמיק בהן. ככל שהמחשבה תהיה עמוקה יותר, כך היא הופכת להיות אמיתית יותר וכך המציאות מתאחדת עם המחשבה. ...
חיים בתוך חלום, מציאות מדומה וירטואלית, חלום או מציאות, לישון או להיות ער, לעבוד תוך כדי שינה, אוהבים לישון, חלומות
חיים בתוך חלום, מציאות מדומה וירטואלית, חלום או מציאות, לישון או להיות ער, לעבוד תוך כדי שינה, אוהבים לישון, חלומות
... בתוך חלום, מציאות מדומה וירטואלית, חלום או מציאות, לישון או להיות ער, לעבוד תוך כדי שינה, אוהבים לישון, חלומות מהי ההבדל בין מציאות לבין חלום? ההרצאה עוסקת בנושאים כמו חיים בתוך חלום, מציאות מדומה וירטואלית, וכיצד ניתן להתייחס למצב של שינה כאילו הוא חלק מהמציאות. אליעד כהן מציע כי כאשר אדם נמצא בשינה, הוא לא בהכרח נמצא במצב של העדר מציאות, אלא במצב של מציאות שהיא שונה במהותה מהמציאות בה הוא נמצא כשער. השינה והחלום הם לא בהכרח מצבים נפרדים ... על ידי רבים כמצב של נפילה מתוך המציאות, אך אליעד מציין כי למעשה אדם יכול להיות מודע לחלום מבלי ... וכך גם כשישנים ייתכן שנמצאים במציאות חדשה או מימד אחר. האם חלום הוא פשוט מציאות חלופית? אליעד מציין את הרעיון שחלום הוא לא רק מובן שולי ... יכול להיות עולם שלם שבו קיימת מציאות משלו. הוא משווה את זה למציאות וירטואלית שהופיעה עם ההתפתחות הטכנולוגית - שמה שמבחינים בו במציאות יכול להיות כל דבר, אין הבחנה ברורה האם מה שאנחנו חווים הוא מציאות אמיתית או שמא רק נדמה לנו כי אנחנו חווים אותה. האם אפשר ... שזהו זמן שבו הם מתנתקים מהמציאות הקיומית והיום - יומית שלהם. תהליך השינה מאפשר לאדם לפתח ... ולהתנסות ללא גבולות. האם חלום ומציאות הם תמיד שני דברים שונים? המרצה מדבר על כך שבעצם החלום והמציאות הם שני מרחבים נפרדים שנמצאים במקביל, אך לא בהכרח יכולים ... היא לא הפסק זמן או היעדרות מהמציאות אלא התנסות במציאות אחרת או מציאות מדומה שמתקיימת במקביל למציאות שאנו חווים כשהם ערים. מהו כוח התודעה בחלום? אליעד מסביר ... וערות יכולים לשמש כמשקפים של המציאות או לא. אליעד מציין את ההשוואה הזו כדרך להבין את הקיום ... תהליכים כמו שינה וחלום. מהי מציאות מדומה? האם חלום הוא מציאות אחרת? מה הקשר בין חלום לשינה? איך העבודה מתבצעת בשינה? ...
האם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקום
האם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקום
... אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ ... האלוהים. אנשים שונים עשויים להתייחס לאלוהים בצורה שונה: יש שמדברים על אלוהים כישות מימית, אחרים ככוח אינסופי חסר צורה, ויש המציעים לראות את אלוהים כמייצג של המציאות עצמה. האם אלוהים מוגדר במושגים של מקום וזמן? אליעד מציין כי כל דבר בעולם, ... למקום ולזמן, קשה מאוד להגדיר אותו כיש. הדבר יוצר את הקושי להביע את קיום אלוהים, שכן אם הוא לא נמצא במקום ולא נמצא בזמן, קשה להבין כיצד ניתן לומר שהוא קיים. האם מציאות היא אלוהים? בהמשך לכך, אליעד מציע גישה המראה כי המציאות עצמה עשויה להתפרש כאלוהים. כאשר אנו מדברים על המציאות, אנו מתייחסים לסך כל מה שקיים. כל דבר בעולם, בין אם מדובר במשהו מוחשי או רעיוני, הוא חלק מהמציאות. המציאות קיימת לא משנה אם אנו רוצים להגדיר אותה או לא, ויש המציעים לראות את המציאות כישות האינסופית המקיפה את כל הדברים הקיימים. האם אלוהים הוא סך כל מה שקיים? אליעד מציין כי לא ניתן לחשוב על אין מציאות. כל דמיון על אין כלום הוא בעצם דמיון שמתרחש בתוך המציאות עצמה. אם נבחן את המציאות כולה, ניתן לראות בה את אותה אלוהות או כוח אינסופי שמקיף את הכל. לכן, אלוהים יכול להתפרש כמציאות עצמה - לא ישות נפרדת, אלא מהות כל הקיום. האם אלוהים קיים בכל מקום ובכל זמן? ... קיים, השאלה תלויה בהגדרת אלוהים. אם מדובר בישות מוגבלת בזמן ובמקום, אז אלוהים לא שונה מישות אחרת ביקום. אך אם מדובר בישות אינסופית, חסרת גבול, שמקיפה את כל המציאות, אז יש לה קיום שאין צורך להוכיח, שכן המציאות כולה קיימת באופן ברור. האם אלוהים קיים? מהו אלוהים? המציאות כאלוהים האם אלוהים מוגבל בזמן ובמקום? האם אלוהים קיים מחוץ לזמן ומקום? ... למה הכוונה במונח אלוהים. יש הבדל בין מישהו ששואל על ישות שמימית שיושבת בשמיים לבין מישהו ששואל על כוח אינסופי חסר גבולות, שאין לו שום צורה, או מישהו ששואל על המציאות עצמה. הנה כמה שאלות שמעסיקות אנשים: האם אלוהים נתן את התורה או לא? האם יש ... לו מקום ואין לו זמן. לפי הלוגיקה הזו, משהו שמחוץ לזמן ולמקום דומה למשהו שאינו קיים. וכשהשכל לא יכול לדמיין אותו, אנחנו עומדים מול קושי לשייך לו את המילה ישנו. המציאות עצמה כאלוהים אז מה כן יש מחוץ למקום ולזמן? אם נבחן, נראה שהדבר היחיד שנמצא שם הוא המציאות בכללותה, או הכלום לפי צורת ביטוי מסוימת. למה הכוונה? אפשר לומר: המציאות היא סך כל מה שקיים. המציאות היא גם זו שנמצאת מעבר לכל הגדרה של זמן ומקום, כי היא כוללת את הזמן והמקום בתוכה. אי אפשר להכחיש שיש מציאות. גם אם נאמר אין כלום, עדיין יש מציאות של אין כלום. כלומר, קשה לתפוס מצב שבו אין מציאות בכלל. ברגע שיש משהו, גם אם זה כלום, הוא קיים באופן כלשהו במציאות. לכן, יש שרואים במציאות כולה את אותה אלוהות או מקיף שחושבים עליו לפעמים כאלוהים. אז האם אפשר להגיד שהמציאות היא אלוהים? יש תפיסה שאומרת: אלוהים = מחויב המציאות, כלומר, דבר שאי אפשר לדמיין שאינו קיים. ומה אי אפשר לדמיין שאינו קיים? המציאות עצמה. כי כל דמיון של אין מציאות הוא עדיין דמיון המתרחש בתוך מציאות כלשהי. לפי התפיסה הזו, אלוהים הוא ה
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על השכל של אלוהים, איך אלוהים חושב, השכל הגדול ביותר, תפישת מציאות אלוהית, שכל מושלם, שכל מעל השכל, 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו, הסיפור של אליעד כהן, ליקוטי מוהרן ח"א נג
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מציאות, איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בזוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לקבל החלטות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: מציאות, איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש אמת מוחלטת? האם באמת הכל לטובה? אולי אנחנו במטריקס? מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להנות בחיים? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן לחיים, מטפל רוחני, מאמן אישי לזוגיות בתחום מציאות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2500 שניות - עכשיו 16_07_2025 השעה 05:51:32 - wesi1