אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מוסריות ✔מוסר של פושעים, פושעים מוסריים, בכלא שונאים אנסים, עבריינים שונאים אנסים, מוסר של גנבים ✔ מהו ההיגיון שמאחורי מוסר של פושעים? אליעד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
1:09מוסר של פושעים, פושעים מוסריים, בכלא שונאים אנסים, עבריינים שונאים אנסים, מוסר של גנבים
מהו ההיגיון שמאחורי מוסר של פושעים?

אליעד כהן מסביר תופעה מוכרת בחברות של עבריינים, בעיקר בבתי כלא, שבהם קיימת היררכיה מוסרית בין סוגי עבריינות. לדוגמה, אנסים נחשבים בתחתית הסולם המוסרי, גם בעיני עבריינים אחרים שרצחו, גנבו או ביצעו פשעים חמורים אחרים. נשאלת השאלה: מדוע פושע ששדד, רצח או הרג, חש מוסרי מספיק כדי לשפוט אנס? מהו מקור השנאה הזאת?

התשובה טמונה בצורך של האדם להרגיש טוב עם עצמו. אפילו פושע רוצה לראות את עצמו כצדיק, או לפחות כ"פחות רע". כדי לבנות לעצמו תחושת ערך עצמי ולשמר איזשהו דימוי מוסרי, הוא חייב למצוא מישהו שנחשב גרוע ממנו. הפושע מחפש השוואה כלפי מטה - אם יש מישהו שהוא פחות מוסרי ממנו, הוא יכול להצדיק את מעשיו ולהרגיש עליונות מוסרית מסוימת.

איך נוצרת היררכיה מוסרית בין פושעים?

בתוך עולם הפשיעה, כדי לשמר זהות אישית ותחושת ערך עצמי, מתהווה קונצנזוס פנימי בין פושעים על כך שיש "סוגים שונים" של פשעים. כך למשל, אפשר לשמוע פושע שאומר: "אמנם הרגתי, אבל לפחות לא אנסתי." כלומר, יש ניסיון לתחום גבולות ולהציב קווים מוסריים שכביכול לא עוברים אותם.

זה יוצר סולם ערכים פנימי, שלרוב לא מבוסס על היגיון מוסרי אמיתי, אלא נובע מצורך רגשי של הפושעים להצדיק את עצמם בעיני עצמם ובעיני החברה שסביבם. לכן, הם שונאים פושעים אחרים מסוג מסוים, רק כדי להרגיש טוב יותר עם עצמם.

האם יש היגיון אובייקטיבי בשנאה של פושעים כלפי אנסים?

השנאה הזאת אינה נובעת מהיגיון מוסרי טהור או מרצון אמיתי להגן על הקורבן, אלא מאינטרס אישי רגשי. אליעד מסביר שהסיבה שפושע שונא פושע אחר נובעת מכך שהוא צריך מישהו אחר שיוגדר כ"רע" ממנו, כדי להרגיש "טוב". הוא שופט אותו כדי להצדיק את עצמו.

מדובר למעשה במנגנון פסיכולוגי של "שיפוט מוסרי מגמתי". האדם ממציא לעצמו אמת מוסרית שבה הוא יוצא טוב יותר מאחרים, גם אם הוא עצמו עשה מעשים חמורים מאוד. הוא בונה לעצמו מציאות סובייקטיבית מוסרית שבה יש לו עליונות מסוימת על האחרים, גם אם במציאות כולם פושעים.

האם המוסר של פושעים נובע ממוסר אמיתי או מהצורך להצדיק את עצמם?

התשובה היא ברורה: המוסר הזה אינו נובע מהבנה או הכרה אמיתית במוסר, אלא מהצורך הנפשי להצדיק את מעשיהם. פושעים מנסים להגדיר לעצמם פרשה חמורה יותר כדי לומר לעצמם: "אני לא כזה גרוע". זהו צורך רגשי. גם הפושע צריך לחיות עם עצמו ולהאמין שהוא "בסדר", ולכן הוא זקוק לאנשים שיחשב אותם ל"פחות בסדר" ממנו.

לדוגמה, אדם שרצח עשוי לשנוא אנס ולומר: "לפחות אני לא אונס נשים". בכך הוא לא בהכרח מגן על הנשים, אלא מגן על הדימוי העצמי שלו.

מה קורה כשאין פושעים גרועים יותר ממך?

כשהאדם לא מוצא מישהו "יותר גרוע" ממנו, הוא מרגיש איום פנימי. בלי מישהו להשוות את עצמו אליו כלפי מטה, הוא נאלץ להתמודד עם האמת על עצמו - שהוא בעצמו רע, ואולי לא טוב יותר מאף אחד אחר. לכן הוא חייב לייצר לעצמו היררכיה שבה הוא נמצא בעמדה מוסרית גבוהה יותר.

איך מנגנון ההצדקה הזה פועל גם אצל אנשים רגילים?

אליעד מרחיב את ההבנה הזאת גם מעבר לעולם הפשיעה. גם אנשים רגילים נוהגים לשפוט אחרים כדי להרגיש טוב עם עצמם. כל אדם יוצר לעצמו דימוי עצמי מוסרי, ובונה סביבו תפיסת עולם שבה הוא נמצא במקום חיובי לעומת אחרים.

למשל, אדם יכול לשפוט מישהו אחר שמעשן, כדי להרגיש שהוא עצמו "בריא יותר" או "מוסרי יותר", אף על פי שהוא בעצמו עושה טעויות אחרות. השיפוט כלפי אחרים משמש לו כהצדקה פנימית למעשיו ולחסרונותיו.

איך אפשר להשתחרר מהמנגנון הזה?

כדי לצאת מהמנגנון הזה, יש להבין שהשיפוט כלפי אחרים לא באמת הופך אותך לטוב יותר. אם אתה באמת רוצה להיות טוב, תפסיק להשוות את עצמך לאחרים ותתמקד בשיפור פנימי אמיתי. אל תבנה את תחושת הערך שלך על בסיס השוואה לאחרים, אלא על בסיס אמת פנימית שאינה תלויה באחרים.

זה דורש כנות עצמית גבוהה והבנה שכל עוד אתה שופט אחרים כדי להרגיש טוב עם עצמך - אתה לא באמת צדיק, אתה פשוט משתמש באחרים כתירוץ להרגיש טוב עם עצמך.

מהו המסר המרכזי של אליעד כהן בנושא זה?

המסר המרכזי הוא שכל מנגנוני השיפוט והצדקה, בין אם אצל פושעים או אצל אנשים רגילים, נובעים מאותו צורך אנושי עמוק: להרגיש טוב עם עצמך. במקום להתמודד עם האמת הפנימית על עצמך, אתה בונה לעצמך היררכיה מזויפת שבה אתה נראה טוב יותר מאחרים. אך הדרך האמיתית לשיפור מוסרי היא לא דרך השוואה לאחרים, אלא דרך בירור פנימי אמיתי של מי אתה ומהם הערכים שלך.
לצאת להבדיל תפיסת שאלת השאלות עבריינים שונאים אנסים סובייקטיבי דימוי שונא לראות תחושת ערך עצמי טוב יותר בכלא שונאים אנסים מוסר מוסר של גנבים מוסר של פושעים מוסריות מוסריים עבריין עבריינות עבריינים עבריינים שונאים אנסים פושע פושעים מוסריים פשעים שונא שנאה
מוסריות, האם יש באמת מוסריות? מוסריות ואין הבדל בין טוב לרע, מוסריות ואחדות שקרית, למה להתנהג במוסריות? פחד להיות לא מוסרי, פחד לפגוע באנשים, מוסריות ואלוהים, מוסריות ואמונה באלוהים, התנהגות מוסרית, מצפון, מוסריות מוחלטת
מוסריות, האם יש באמת מוסריות? מוסריות ואין הבדל בין טוב לרע, מוסריות ואחדות שקרית, למה להתנהג במוסריות? פחד להיות לא מוסרי, פחד לפגוע באנשים, מוסריות ואלוהים, מוסריות ואמונה באלוהים, התנהגות מוסרית, מצפון, מוסריות מוחלטת
מוסריות, האם יש באמת מוסריות? מוסריות ואין הבדל בין טוב לרע, מוסריות ואחדות שקרית, למה להתנהג במוסריות? פחד להיות לא מוסרי, פחד לפגוע באנשים, מוסריות ואלוהים, מוסריות ואמונה באלוהים, התנהגות מוסרית, מצפון, מוסריות מוחלטת מהו הבסיס לרעיון המוסריות וכיצד קשור מושג הטוב והרע? המוסריות נתפסת בדרך כלל כיכולת להבחין בין טוב לרע, כאשר פעולות כמו עזרה לאדם במצוקה נחשבות לטובות, בעוד ניצול אדם במצוקה נחשב לרע. המוסריות הזו נועדה למנוע גרימת סבל בין בני אדם, על ידי יצירת הבחנות בין מה שמיטיב ומה שמזיק. ברוב הגישות, מוסריות נחשבת כמשהו מוחלט שמנחה את הפעולות האנושיות. אולם, אליעד כהן מציע כי ישנן פרספקטיבות המערערות על מושג זה. הוא מציין רעיונות כמו חוסר האמונה באלוהים, חוסר הבחירה החופשית, או הטענה שאין הבדל מוחלט בין טוב לרע, כל אלה עשויים להטיל ספק בקיום המוסריות כקונספט מוחלט. אז נשאלת השאלה: אם אין באמת הבדל בין טוב לרע, מה מניע אותנו להימנע ממעשים שליליים? מדוע לא לפגוע באחרים, אם אין משמעות למעשים אלה? האם הטענה אין הבדל בין טוב לרע באמת שוללת מוסריות? הטענה שאין הבדל בין טוב לרע נתפסת כנקודת מבט מסוימת, ולא כעובדה מוחלטת. אם באמת לא היה הבדל בין טוב לרע, טוען אליעד כהן, אז לא היה לנו כל מניע להתעצבן או להרגיש נעלב כאשר ... לבלבול נפשי ואף לחרדה, שכן הוא מתעלם מההבנה הפשוטה שהחיים שלנו במציאות היומיומית מבוססים על הבחנות בין טוב ורע. האם קיומו של אלוהים או היעדרו משפיע בהכרח על המוסריות? אליעד כהן טוען כי אמונה באלוהים לא בהכרח מבטיחה מוסריות. הוא מציין את העובדה שבמהלך ההיסטוריה נעשו פשעים נוראיים בשם הדת והאמונה באלוהים, כולל רציחות שנעשו לפי מצוות דתיות. ישנה דוגמה לכך בתנך, שם נרצחו אנשים לכאורה בהוראת אלוהים. כהן טוען שהאמונה באלוהים יכולה לשמש כצידוק לפגיעה באחרים, וכתוצאה מכך עלולה להוביל למוסריות מעוותת ולא בהכרח לעשייה מוסרית אמיתית. לדידו, המוסריות צריכה לנבוע מתוך ההבנה האנושית הבסיסית: לא תעשה לאחרים את מה שלא היית רוצה שיעשו לך. כיצד הפרספקטיבה אין הבדל יכולה לשמש ככלי עבודה? הפסקה הזו נוגעת לכך שהמחשבה שאין הבדל בין ... הספציפית של כל פעולה, אלא הכוונה שמאחוריה. עם זאת, אליעד כהן מבהיר שזו לא בהכרח הדרך שבה יש לנהוג בחיי היומיום. בפועל, עלינו להבחין בין טוב לרע ולפעול בהתאם למוסריות בסיסית שמגינה על עצמנו ועל אחרים. מדוע אין כאן ביטול מוחלט של המוסריות? הסבר זה מדגיש את העובדה שגישות כמו אין הבדל בין טוב לרע לא מבטלות את הצורך במוסריות ביום - יום. כהן מציין כי מי שאינו מבחין בין טוב לרע, לא יוכל להרגיש רצון לפגוע באחרים. הוא משתמש בדימוי של חפץ דומם כדי להדגים את חוסר הפעולה של אדם שאין לו הבחנה בין טוב ... במובן הרגיל של המילה ויתפקד כאובייקט חסר רצון. לכן, הוא טוען שבפועל, כל מי שבאמת לא מבדל בין טוב לרע לא יהיה מסוגל לפגוע בזולת. האם אמונה באלוהים הופכת את האדם למוסרי? כהן מסביר כי ישנם אנשים המאמינים שאלוהים הוא המקור למוסריות, אולם הוא מציין שהאמונה הזו יכולה גם להוביל לאמירה שיכולה להצדיק מעשים אלימים בשם אלוהים. הוא מדבר על תרבות הטרור, שבה אנשים רוצחים בשם האמונה. לטענתו, אמונה כזו לא בהכרח תורמת למוסריות, אלא להפך, היא יכולה לשמש כצידוק למעשים חמורים. מהי התמונה הכללית של המוסריות? הסיכום הכללי של ההסבר מציין כי אין פרספקטיבה אחת שהיא האמת המוחלטת, ושהחיים כאן מבוססים על הבחנות בין טוב ורע. כהן מדגיש את הצורך לשלב בין פרספקטיבות שונות כדי להבין את ... המציעה שכל יש מקום למושג של אין הבדל בין טוב לרע. הבחירה בין טוב לרע היא בסיסית ומחויבת, אך יש גם מקום לפרספקטיבות פילוסופיות שיכולות להקל על סבל במצבים מסוימים. מוסריות וערכים טוב ורע ומקומם בחיי היומיום אלוהים והשפעתו על הבחירות האנושיות אחדות שקרית והבלבול שבין הפרספקטיבות איך להתמודד עם סבל אישי בעזרת ראיית האין הבדל? מהו הבסיס לרעיון המוסריות וכיצד קשור מושג הטוב והרע? הטענה הראשית מגדירה מוסריות כמערכת המבוססת על הבחנה בין טוב לרע. לדוגמה, לעזור לאדם במצוקה נחשב לטוב, בעוד לנצל אותו נחשב לרע. המוסריות, על פי הגישה הרגילה, יוצרת חוקים שמכוונים אנשים להימנע מגרימת סבל זה לזה. עם זאת, במהלך ההסבר נטען כי קיימים רעיונות ופרספקטיבות שונות (כמו הטענה שאין אלוהים, או שאין בחירה חופשית, או שאין הבדל מוחלט בין טוב לרע) שעלולות לערער על מושג המוסריות. אם אכן אין משמעות לטוב ורע, השאלה שעולה היא מדוע לא לפגוע באנשים, או מדוע בכלל להימנע ממעשים הנחשבים שליליים. האם הטענה אין הבדל בין טוב לרע באמת שוללת
מוסריות, יפי נפש, למה לא להיות מוסרי? בעד ונגד מוסריות, מוסריות בזמן מלחמה, מוסריות והתנהגות חייתית, האם מוסריות היא התנהגות הישרדותית? איך לנצח את הטרור? מה שלא הולך בכוח הולך עם יותר כוח? פגיעה בחפים מפשע, איך להילחם בטרור?
מוסריות, יפי נפש, למה לא להיות מוסרי? בעד ונגד מוסריות, מוסריות בזמן מלחמה, מוסריות והתנהגות חייתית, האם מוסריות היא התנהגות הישרדותית? איך לנצח את הטרור? מה שלא הולך בכוח הולך עם יותר כוח? פגיעה בחפים מפשע, איך להילחם בטרור?
מוסריות, יפי נפש, למה לא להיות מוסרי? בעד ונגד מוסריות, מוסריות בזמן מלחמה, מוסריות והתנהגות חייתית, האם מוסריות היא התנהגות הישרדותית? איך לנצח את הטרור? מה שלא הולך בכוח הולך עם יותר כוח? פגיעה בחפים מפשע, איך להילחם בטרור? האם כדאי לשמור על מוסריות בזמן מלחמה? האם בזמן מלחמה, כאשר ישנו אויב שפוגע בנו, יש מקום לשמור על מוסריות? אליעד מציע כי הבחירה בין מוסריות לבין הישרדות היא שאלה אישית שמבוססת על מה שחשוב לאדם יותר: האם להיות מוסרי בכל מחיר, או להגן על עצמך על ידי כל אמצעי, גם אם הם לא מוסריים? האם מוסריות היא תכונה הישרדותית? אם אדם מאמין שחשוב לו למות בתור אדם מוסרי, הוא עשוי לבחור לשמור על ערכיו גם במצבים קשים. עבורו, המוסר הוא עקרון עליון, והוא יעדיף להימנע ממעשים לא מוסריים, גם אם אלו יכולים להוביל למותו. הוא לא ירצה להפוך להיות ... בהם, כמו חמאס או דאעש, וימשיך לשמור על צלם האנוש שלו גם בסיטואציות קשות. האם עלינו להיות מוסריים בכל מצב? מצד שני, אם חשוב יותר לאדם לחיות ולא למות ... מתוך אינסטינקט הישרדותי, גם אם זה אומר לפגוע באנשים חפים מפשע או לבצע פעולות שנחשבות לא מוסריות. אליעד טוען כי המוסריות היא לא חוק טבעי, אלא המצאה אנושית שנועדה להבדיל אותנו ... מצד האדם. זהו המודל של הגונגל - ברגע שאתה מאוים, אתה נלחם כדי להישאר בחיים, בלי לחשוב על מוסריות. כך גם במקרה של אדם שנמצא בסיטואציה של מלחמה, אם אויב יורה עליו מתוך אזור אזרחי, הוא יכול להכות אותו בכל הכוח, בלי לחשוב על מה מוסרי או לא מוסרי. האם מוסריות יכולה להוביל למוות? הדובר מסביר כי מוסריות יכולה להוביל למוות מוקדם, כי היא עלולה למנוע מאדם לבצע פעולות שנחוצות להישרדותו. לדוגמה, אם אדם מסרב לפגוע בחפים מפשע מתוך רצון להימנע ממעשים לא מוסריים, הוא עשוי לשלם על כך בחייו. אם יש אדם שמעדיף להישאר מוסרי במחיר חייו, זו זכותו, אך אין חובה כזאת בתנך או בדת. האם ... מחשבות טורדניות והרגלים רעים שמנסים לפגוע בו. כמו במלחמה חיצונית, לעיתים הפתרון לא יהיה מוסרי או נחמד, אלא פעולה נחרצת שמטרתה להפסיק את התקיפה הפנימית, ... לומר שצריך לבחור תמיד באכזריות, אלא אם מדובר במצב הישרדותי, לא בהכרח צריך להימנע מלהיות לא מוסרי. אם אפשר לפתור את המצב דרך דיאלוג ושלום, זה רצוי, אך אם ... גם אם זה לא נתפס כנחמד או עדין. מסקנה בסופו של דבר, מדובר בשאלה של בחירה אישית. האם לבחור במוסריות בכל מחיר, גם אם זה עלול להוביל למוות, או לבחור בהישרדות על ידי כל האמצעים, גם אם הם נחשבים לא מוסריים. לכל אדם יש את השיקולים שלו, ואין כאן תשובה חד משמעית מה נכון לעשות. זהו מאבק פנימי של כל אחד לבחור כיצד לנהוג, אם הוא רוצה להיות מוסרי או לבחור בהגנה עצמית על פי חוקי הגונגל. מוסריות בקרב הישרדות מול אידיאלים גישת הגונגל פגיעה בחפים מפשע מלחמה בטרור כוח מול הסכמה האם עדיין כדאי לשמור על מוסריות בזמן מלחמה? ברגע שנלחמים באויב מסוים, מישהו שרוצה לפגוע, ...
האם להרוג מחבל? האם צהל הוא צבא מוסרי? צהל צבא מוסרי, צהל צבא לא מוסרי, מלחמה בטרור, פגיעה בחפים מפשע, להרוג מחבל מנוטרל, שאלות מוסריות, מוסריות צהל, צמחונים, הוצאה להורג של מחבל
האם להרוג מחבל? האם צהל הוא צבא מוסרי? צהל צבא מוסרי, צהל צבא לא מוסרי, מלחמה בטרור, פגיעה בחפים מפשע, להרוג מחבל מנוטרל, שאלות מוסריות, מוסריות צהל, צמחונים, הוצאה להורג של מחבל
... להרוג מחבל? האם צהל הוא צבא מוסרי? צהל צבא מוסרי, צהל צבא לא מוסרי, מלחמה בטרור, פגיעה בחפים מפשע, להרוג מחבל מנוטרל, שאלות מוסריות, מוסריות צהל, צמחונים, הוצאה להורג של מחבל האם צהל הוא צבא מוסרי, ולמה בכלל זה חשוב? הסוגיה המרכזית שעליה מדבר אליעד כהן עוסקת בשאלת המוסר של צהל, ובפרט בסיטואציה בה הורגים מחבל שכבר מנוטרל. לדבריו, עצם הדיון על מוסריות של צבא בכלל ושל צהל בפרט נובע מהרצון של אנשים להרגיש טוב עם עצמם, להרגיש מוסריים, ולקבל לגיטימציה בינלאומית ופנימית. אליעד מסביר כי אנשים רוצים להאמין שהם מוסריים כדי להרגיש שהם נעלים יותר מבעלי חיים או מיריביהם, ולהצדיק את הקיום שלהם במקום שבו הם נמצאים. לדוגמה, אדם חושב שאם הוא יהיה מוסרי ויתייחס למחבל בכבוד, אולי גם ינהגו כך כלפיו בעתיד, אף שזה לא עובד בפועל. אדם עלול לדמיין שאם ייתפס על ידי טרוריסטים הוא יוכל להוכיח להם שהנהגתו הייתה מוסרית, וכתוצאה מכך ירחמו עליו, אך זו ציפייה לא מציאותית. מדוע אנשים מתעקשים להיות מוסריים אפילו כלפי אויביהם? אליעד מדגים כיצד אנשים מתעקשים להיות מוסריים גם כלפי אלו שמנסים להרוג אותם, מתוך תחושה של הצדקה מוסרית. לדוגמה, ישנם אנשים שמרגישים שהם חייבים להיות טובים מהאויבים שלהם כדי שתהיה להם זכות לגור במקום מסוים. כשמישהו מנסה לגנוב מאדם ארנק, והאדם מגיב בכוח, הגנב טוען לפתע שהוא מוסרי כי הוא הפסיק לתקוף ברגע שקיבל את מה שרצה. בכך מנסה הגנב להצדיק את עצמו מוסרית, בדיוק כפי שמדינות או אנשים מצדיקים את עצמם בכך ... המחבל עדיין מהווה איום פוטנציאלי בעתיד, במיוחד אם ישוחרר. המחבל לא הפסיק לרצות להרוג, אלא רק הפסיק בפועל, ולכן יש היגיון מוסרי דווקא להרוג אותו כדי למנוע סיכון עתידי. הוא נותן דוגמה ברורה שבה המחבל רק שוכב על הרצפה ומעמיד פנים שהוא לא מזיק, אך עדיין רוצה להרוג וימשיך לנסות להרוג ברגע שתהיה לו הזדמנות. לכן, לטענתו, זה מוסרי להרוג אותו, גם אם כרגע נראה שהוא מנוטרל. מהי מוסריות מנקודת מבטו של המחבל? אליעד גם מבהיר נקודה נוספת - מנקודת מבטו של המחבל, ההחלטה שלו להרוג אזרחים היא פעולה מוסרית ואופטימלית. ... שלהם. למשל, האדם הדתי חושב שהוא נעלה על בעלי החיים כי הוא שומר מצוות, והאדם שמאמין במוסר חושב שהוא נעלה כי הוא מתנהג באופן מוסרי. שני האנשים ממציאים לעצמם סיפור שנותן להם תחושה של עליונות ומשמעות לחייהם. מדוע אנשים אומרים לא נרד לרמה שלהם? אנשים רבים אומרים ... לרמה של האויבים. אליעד מדגים כיצד הביטוי הזה נועד בעצם להצדיק את זכותו של האדם על הקרקע או הבית שלו. האדם אומר לעצמו: אני מוסרי, ולכן הזכות שלי לגור פה גדולה יותר, גם אם בפועל הוא עושה דברים דומים לאויביו. הוא פשוט מעדיף לראות את עצמו כנעלה, כדי לא להתמודד ... כמו האויב. הוא נותן דוגמה נוספת של אדם שגנבו ממנו משהו, והוא מנסה לקחת אותו חזרה. ברגע שהוא מפסיק להיאבק, הגנב אומר לו שהוא מוסרי כי הפסיק להיאבק ראשון. הוא משתמש בטענה זו כדי להצדיק את עצמו ולטעון שהצד השני לא מוסרי, אף שהתחיל את המעשה הלא מוסרי בעצמו. האם מוסר יכול להיות תירוץ לאכזריות אחרת? אליעד טוען שאנשים או מדינות לפעמים נאחזים במוסר כהצדקה לאכזריות או לפשעים אחרים שהם מבצעים. למשל, צבא או מדינה עשויים להתעקש לא להרוג מחבל מנוטרל כדי להוכיח שהם מוסריים, אפילו אם בפועל הם עושים דברים אכזריים יותר במקום אחר. זה מעין כיסוי או כפרה על פעולות לא מוסריות שהם מבצעים. הוא מסכם את הנקודה הזו ואומר שבסופו של דבר אין קשר בין הדיון על מוסר לבין המציאות. המחבל מנסה להרוג אותך כי הוא רוצה את מה שיש לך, ואתה הורג אותו כי אתה רוצה להמשיך לחיות איפה שאתה נמצא. הטענה למוסריות היא רק הצדקה בדיעבד שאנשים מספרים לעצמם. לסיכום, מה באמת מניע את הקונפליקט? בסיכומו של דבר, אליעד טוען שהקונפליקט אינו באמת על ... אותך, ובסופו של דבר הצד החזק מנצח. המאבק איננו על מוסר או צדק, אלא על כוח ואינטרסים בלבד. האם להרוג מחבל מנוטרל? האם צהל צבא מוסרי? למה אנשים מתעקשים להיות מוסריים? מוסריות במלחמה בטרור מדוע לא נרד לרמה שלהם? האם טרוריסטים פועלים בצורה מוסרית? ...
מוסריות וערכיות, מהו מוסר? האם מעשה הוא מוסרי? ייסורי מצפון, איך לדעת אם משהו מוסרי או לא מוסרי? האם זה מוסרי? מי מחליט מה מוסרי? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? מוסר אוניברסאלי, מוסריות יחסית, אתיקה, מוסר אובייקטיבי
מוסריות וערכיות, מהו מוסר? האם מעשה הוא מוסרי? ייסורי מצפון, איך לדעת אם משהו מוסרי או לא מוסרי? האם זה מוסרי? מי מחליט מה מוסרי? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? מוסר אוניברסאלי, מוסריות יחסית, אתיקה, מוסר אובייקטיבי
מוסריות וערכיות, מהו מוסר? האם מעשה הוא מוסרי? ייסורי מצפון, איך לדעת אם משהו מוסרי או לא מוסרי? האם זה מוסרי? מי מחליט מה מוסרי? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? מוסר אוניברסאלי, מוסריות יחסית, אתיקה, מוסר אובייקטיבי איך אפשר לדעת האם מעשה הוא מוסרי או לא מוסרי? אליעד כהן מדבר על השאלה מהו מוסר?, ומדגים באופן מפורט כיצד אפשר להבין האם פעולה מסוימת היא מוסרית או לא. המפתח להבנת מושג המוסריות לפי אליעד נמצא במשפט הבסיסי: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. אליעד מסביר שבאופן כללי, המוסר הוא עניין יחסי ואישי, המשתנה לפי הזמן, המקום ... כדוגמה את הגיל החוקי ליחסים מיניים, שנקבע באופן שרירותי ואינו נשען על ערך מוסרי אובייקטיבי. אף אחד לא החליט באופן מוחלט שזה מוסרי או לא מוסרי דווקא בגיל מסוים, אלא יש החלטה חברתית שרירותית לגבי מה מקובל ומה לא. האם מוסריות נקבעת רק לפי מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? אליעד מדגיש את הרעיון שלפיו המוסריות נקבעת לפי הכלל מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. הוא מסביר שכל פעולה שלא היית רוצה שיעשו לך, היא פעולה לא מוסרית מבחינתך. לדוגמה, אם אדם לא ... אכפת לו אם ירביצו לו ולכן מותר לו להרביץ לאחרים, אך אליעד מציין שזה עדיין לא מוסרי, משום שבבסיס זה פעולה שלא היית רוצה שיקרה לך מלכתחילה. לכן, לדעת האם פעולה מוסרית או לא, יש לשאול האם האדם היה מוכן באופן מלא שיבצעו כלפיו את אותה פעולה. איך מוסריות קשורה לניצול ולכוח? אליעד מתאר מצב שבו אנשים לעיתים קרובות טוענים שהם מתנגדים לניצול, אך בעצמם מנצלים אחרים, ומדגים זאת באמצעות דוגמאות ... עצמם למעשה לכודים ללא אלטרנטיבה ממשית. אף על פי כן, רבים מקבלים את המצב כמוסרי. הוא מוסיף דוגמה נוספת, על הורים וילדים: הורים מביאים ילדים לעולם מבלי לשאול אותם, ובכך מנצלים את העובדה שהילדים תלויים בהם, אך רבים לא ... שכן מדובר ביצורים חלשים שלא יכולים להתנגד, אך החברה מקבלת זאת כנורמלי וכמוסרי. כל הדוגמאות הללו באות להמחיש שהחברה מתעלמת מניצול כל עוד הוא מקובל, ומגנה ניצול רק כשמדובר במקרים חריגים או לא מקובלים חברתית. מי קובע ... באופן מוחלט. לא התורה, לא החוק ולא החברה יכולים באמת לקבוע באופן מוחלט מה מוסרי ומה לא. המוסר תמיד יחסי ומשתנה לפי הפרספקטיבה של האדם ששופט את הפעולה. הוא נותן דוגמה הומוריסטית: למזלנו לאלוהים היה מזל שהוא נתן לנו את התורה, ובכך הוא מציין באופן אירוני שהתורה עצמה היא קביעה שרירותית של מה שנחשב מוסרי ומה שלא. המוסר, כך לפי אליעד, הוא בסך הכל השתקפות של מה שהאדם רוצה או לא רוצה שיעשו לו. כל אחד קובע לעצמו את המוסר על פי התפיסות האישיות שלו, ואין באמת אפשרות אובייקטיבית או אוניברסלית לקבוע האם מעשה מסוים הוא מוסרי או לא. בסופו של דבר, המוסר תלוי לחלוטין בהעדפות האישיות ובתפיסה של האדם ששופט את הפעולה. מהו מוסר אובייקטיבי? איך להגדיר מה מוסרי? מוסריות יחסית מול מוסריות אוניברסלית מי מחליט מה מוסרי? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? איך לזהות ניצול מוסרי? האם אפשר לקבוע גבולות למוסריות?
מוסריות דתית, האם פושע אינו דתי אמיתי? האם עבריין הוא דתי מתחזה? מצוות תשובה, לחזור בתשובה, חזרה בתשובה, מוסריות יהודית, עבירות שבין אדם לחברו, פשעים של דתיים, שנאה לדתיים, דתי גנב, דתי רוצח, תשובה מאהבה, יום כיפור
מוסריות דתית, האם פושע אינו דתי אמיתי? האם עבריין הוא דתי מתחזה? מצוות תשובה, לחזור בתשובה, חזרה בתשובה, מוסריות יהודית, עבירות שבין אדם לחברו, פשעים של דתיים, שנאה לדתיים, דתי גנב, דתי רוצח, תשובה מאהבה, יום כיפור האם דתי שעובר עבירות הוא דתי אמיתי? אליעד כהן מעלה בהרצאתו סוגיה מעניינת בנוגע למוסריות דתית: האם אדם שמבצע עבירות חמורות כמו רצח, גניבה, אונס או פשעים אחרים עדיין יכול להיחשב דתי אמיתי? האם עבריין עם כיפה הוא מתחזה, או שאולי הדת שלו עדיין לגיטימית למרות ... האנשים שפגע בהם. האם המוסר היהודי אובייקטיבי? אליעד מתייחס לשאלה העמוקה יותר של המוסריות היהודית. לטענתו, ביהדות אין מוסר אובייקטיבי עצמאי, הכל מבוסס על החלטת האלוהים בלבד. הוא מדגים זאת באמצעות סיפור עקידת יצחק, שם אברהם אבינו היה מוכן להרוג את בנו, כי כך ... להיות דתי? מהי תשובה מאהבה? האם יום כיפור מכפר על עבירות בין אדם לחברו? האם יש מוסריות אובייקטיבית ביהדות? דתי שעושה עבירות, האם הוא מתחזה? איך יודעים אם אדם באמת חזר בתשובה? האם כל עבירה יכולה להיסלח ביהדות? ...
מוסריות מהי, מהי התנהגות מוסרית? האם זה מוסרי או לא מוסרי? נשותיו של גואל רצון, האם לספר או לא לספר? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? ואהבת לרעך כמוך, איך לחנך אוטיסט? איך ללמד מישהו להתנהג? כללי התנהגות בחברה
מוסריות מהי, מהי התנהגות מוסרית? האם זה מוסרי או לא מוסרי? נשותיו של גואל רצון, האם לספר או לא לספר? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? ואהבת לרעך כמוך, איך לחנך אוטיסט? איך ללמד מישהו להתנהג? כללי התנהגות בחברה
מוסריות מהי, מהי התנהגות מוסרית? האם זה מוסרי או לא מוסרי? נשותיו של גואל רצון, האם לספר או לא לספר? מה ששנוא עליך אל ... התנהגות בחברה האם מוסרי לגרום לאדם לרצות משהו שיגרום לו להתאמץ? השאלה המרכזית שעולה ... כהן היא האם זה מוסרי לעורר באדם רצונות חדשים, כאשר השגת אותם רצונות תדרוש ממנו ... גילוי האמת נתפס כמוסרי כי הוא מונע הסתרה או חוסר יושר. מצד שני, הוא עלול לגרום לאותו ... דילמה שבה המעשה המוסרי והלא מוסרי כרוכים זה בזה באופן הדוק. אליעד מדגים זאת גם במקרה של נשותיו ... מוחלטת לשאלה מהי מוסריות? אליעד מבהיר כי מוסר הוא מושג סובייקטיבי לחלוטין, שנוצר על ... בדרך כלל המוסריות מוגדרת על פי הכלל הידוע מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך או ואהבת ... המעשה, הוא רואה בו מוסרי. אם לא, המעשה נחשב ללא מוסרי. עם זאת, אליעד מדגיש שאין לכך תשובה אחידה ומוחלטת. לדוגמה, ... מאוד. כלומר, הגדרת המוסריות היא אישית ותלויה מאוד ברצונות ובתחושות של האדם הספציפי. איך אפשר ליישם מוסריות בחיים באופן מעשי? אליעד מציע דרך מעשית ליישום המוסריות, באמצעות בדיקה פשוטה של כל אדם כלפי עצמו. על האדם לשאול: האם ... ומוסר. לסיכום, מוסריות היא עניין סובייקטיבי מאוד, ולמרות העיקרון הפשוט של מה ששנוא ... להתנהג עם אנשים? מוסריות והבחירה החופשית של האדם מדוע עולה השאלה לגבי מוסריות כשגורמים למישהו לרצות משהו חדש? השאלה מתמקדת ברעיון של גרימת ... לטרוף, יש צד של מוסריות מצדנו (איננו רוצים לראות יצור קטן נטרף), אך מנקודת המבט של ... מוחלטת לשאלה מהו מוסרי? הרעיון המרכזי הוא שמוסריות היא מושג אנושי שהומצא בידי בני אדם, ואין לו הגדרה ... אחידה. לרוב, מוסריות מקושרת לכלל מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך, או ואהבת לרעך ... רבות. כיצד ליישם מוסריות בצורה מעשית? ברמה הפרקטית, ניתן להציע שתמיד ישאל האדם את ... אז מבחינתו המעשה מוסרי. אם לא, אז הוא נתפס כלא מוסרי . כך גם כאשר הורים מעודדים ילד ומנסים לגרום לו להאמין שהוא ... לה הגדרה מוחלטת. מוסריות והבחירה החופשית של האדם כיצד השפעה חיצונית משנה את חוויית ...
חרבות ברזל, אנטישמיות, למה שונאים אותנו? צביעות העולם, למה שונאים את היהודים? מוסריות צהל הצבא המוסרי בעולם, המלחמה בטרור, המלחמה בחמאס, אמנת זנבה, חוקי המלחמה, פשעי מלחמה, הצבא הכי מוסרי בעולם, פגיעה בחפים מפשע, מדיניות ההכלה
... למה שונאים אותנו? צביעות העולם, למה שונאים את היהודים? מוסריות צהל הצבא המוסרי בעולם, המלחמה בטרור, המלחמה בחמאס, אמנת זנבה, חוקי המלחמה, פשעי מלחמה, הצבא הכי מוסרי בעולם, פגיעה בחפים מפשע, מדיניות ההכלה וכאן ניתן עוד נקודת מבט, לגבי השאלה המפורסמת של, למה באמת יש אנטישמיות בעולם? האם אנטישמיות ... החמאס ולא בעדינו? איך זה יכול להיות שיש לנו את הצבא הכי מוסרי בעולם ועדיין מאשימים אותנו בפשעי מלחמה? וכולי עם כל ההטיות השונות של אותה השאלה בצורות שונות כאלו ואחרות. ועל הדרך נשיב גם לשאלה, האם ... מי שמתנהג טוב. 2 - אנחנו מתנהגים טוב יותר מכולם בהקשר של מוסריות ואי פגיעה בחפים מפשע וכולי. 3 - שונאים אותנו. ומכאן נובעת עוצמת השאלה בצורה הכי חזקה שיש, איך זה יכול להיות שמצד אחד אנחנו ככ מוסריים ומתנהגים במוסריות? שיש לנו את הצבא הכי מוסרי בעולם ושאנחנו חסידי אומות העולם ואנחנו הצדיקים בסדום העולמי ושאנחנו לא פוגעים בחפים מפשע וכולי, ולמרות זאת העולם ככ שונא אותנו והעולם ... הנל, עלינו להתמיד בהסברה עולמית ולנסות להיות עוד יותר מוסריים וכולי, כדי שאולי בכל זאת העולם יראה כמה אנחנו טובים ולא רעים והעולם לא ישנא אותנו. כי אולי אין לנו הסברה טובה ואולי העולם לא רואה ... ושלא יעבדו עליכם, לא שונאים אותנו למרות שאנחנו הצבא הכי מוסרי, אלא שונאים אותנו בגלל שאנחנו הצבא הכי מוסרי. ואני אסביר. ואחדד, שמה שאומר כאן, זאת נקודת מבט, שאין בה כדי למצות את כל הסיבות ואת כל מה שיש לומר לגבי הנושא, אבל בהחלט זאת נקודת ... כמובן נושא אחר וכולי. אבל מכך נובע, שדווקא בגלל שהעולם לא מוסרי כמונו ודווקא בגלל שאנחנו הרבה יותר טובים מהם והרבה יותר מוסריים מהם וכולי, דווקא בגלל זה העולם חושב שאנחנו הרעים ולא הטובים. כי בעיני העולם, רק מי שהוא הרע בסיפור, רק הוא יתנהג בצורה שאנחנו ... כמו האנשים הכי רעים בעולם. וההסבר לכך הוא, שההתנהגות והמוסריות שלנו, היא יוצאת דופן ואין בה שום היגיון אבולוציוני הישרדותי. כי בטבע החזק שורד ולא המוסרי שורד. ובטבע אין מוסריות, אלא יש רק הישרדות. והפעולות והצורה שבה אנחנו נלחמים, היא לא פעולה נטו הישרדותית, אלא היא גם מה שנקרא מוסרית, למרות שהיא גורמת לנו ... שאנחנו הרעים בסיפור, יותר הגיוני מההסבר שאנחנו הקורבן המוסרי בסיפור. כי ניקח לדוגמה בחורה שנאנסת, האם ועד כמה היא תיזהר לא לפגוע בזה שאונס אותה תוך כדי שהוא אונס אותה? מה טבע האדם במקרה כזה? כמה ... יותר מידי בקורבן. כי גם הפושע, הוא עדיין בן אנוש והוא גם מוסרי וכולי. ולכל כלל יש יוצא מן הכלל, אבל זהו הכלל. שטבע הקורבן הצודק, להגן על עצמו, בלי להתחשב בפושע שפוגע בו. וטבע הפושע, להציב לעצמו גבולות מוסריים כלשהם, כי גם לפושעים יש קווים אדומים וכולי. אז ברגע שהעולם רואה אותנו מול החמאס, שמצד אחד הם ככ רעים ועושים דברים ככ רעים ומצד שני ... מפשע תוך כדי לחימה, וכשהעולם רואה שאנחנו מעדיפים להיות מוסריים ושימותו חייל צהל, יותר מאשר שיפגעו האזרחים של האוייב, איך העולם אמור לפרש את הסיטואציה הזאת? איזו מדינה לדעתכם, אם יורים עליה, לא ... שתדאג לאזרחי האוייב בזמן מלחמה? האם יש מדינה שתתנהג ככ במוסריות כלפי אלו שבאים להרוג אותה, גם במחיר וודאי של הרג של אזרחים וחיילים שלה? האם יש מדינה מותקפת שעסוקה ככ הרבה בהגנה ולא בהתקפה. הרי ... כמונו, יבין תכף ומיד שכנראה אנחנו הרעים בסיפור. ושכל המוסריות שלנו, היא לא בגלל שאנחנו ככ טובים, אלא דווקא בגלל שאנחנו לא ככ רעים. דהיינו, האדם הממוצע יחשוב, שאנחנו מוסריים, לא בגלל שאנחנו קורבנות מוסריים אלא דווקא בגלל שאנחנו פושעים עם ייסורי מצפון. כי בטבע האנושי, יש יותר פושעים מוסריים עם גבולות אדומים, מאשר קורבנות מוסריים שמרחמים ומשתדלים שלא לפגוע במי שפוגע בהם ושמוכנים להיפגע כדי לא לפגוע באופן לא מידתי במי שפוגע בהם. מפה לשם ניתן להבין את המהות, שדווקא בגלל שאנחנו ככ מוסריים וכולי, לכן העולם שונא אותנו. ואם נתנהג בצורה טבעית כמו שקורבנות רגילים מתנהגים, ואם לא ננסה להתחכם ולהיות יותר צדיקים מהאפיפיור, אז ... אלא הם מעדיפים להרגיש שהם הקורבן בסיפור. וברגע שאנחנו מוסריים כלפיהם, אנחנו בעצם מחזקים אצלם את המחשבה שהם הקורבן. ובכך אנחנו מעודדים אותם עוד יותר להילחם בנו. כעונש על זה שהם הקורבן ושאנחנו ... או התרנגולת? התשובה היא, ששונאים אותנו, בגלל שאנחנו ככ מוסריים ולא למרות שאנחנו מוסריים. ואם נתנהג בדרך טבעית רגילה, שבה הקורבן מגן על עצמו בהתקפה ולא באין סוף הגנות כדי לא לפגוע באוייב, אז העולם ישנה את דעתו לגבינו ...
צמחונות, טבעונות, התאכזרות לבעלי חיים, אכילת בעלי חיים, צער בעלי חיים, מוסריות אוניברסאלית, מה מוסרי? מה לא מוסרי?
... אכילת בעלי חיים, צער בעלי חיים, מוסריות אוניברסאלית, מה מוסרי? מה לא מוסרי? מהם עקרונות המוסריות הקשורים לצמחונות וטבעונות? במהלך השיחה נדונה השאלה אם כל התנהגות שמקורה בצרכים אנושיים, כמו אכילת בשר או שימוש במוצרי בעלי חיים, מהווה פעולה מוסרית או לא. המפגש היה ממוקד במוסריות אוניברסלית והשפעתה על מערכת הערכים האנושית. יש שיטות שונות שראו אכילת בעלי חיים כמעשה של התאכזרות, מכיוון שהיא גורמת לסבל ולקושי יצורים חיים חסרי אונים. באופן כללי, יש מי שטוען כי המוסריות של אכילת בעלי חיים נבדקת לאור התפיסה של צער בעלי חיים וההשפעה שלנו על יצורים אחרים הזקוקים להגנה. מהן הדעות השונות לגבי אכילת בעלי חיים? במהלך ההרצאה, הוצגו ... בהרצאה נבדקה השאלה אם עקרונות מוסריים הם אוניברסליים או אם כל אדם יכול לקבוע את עקרונותיו האישיים. דוברים טוענים כי לא תמיד יש דעה מוסרית אחת נכונה, והם מבססים זאת על העדפות אישיות, בעוד אחרים ... מוסרית אחת שנכונה לכולם. האם מוסריות אוניברסלית תקפה לכל תחום? חלק מהשיח התפנה לשאלה אם מוסריות אוניברסלית תקפה גם לגבי כל תחום של פעולה אנושית, או שמא כל אדם יכול להחליט את גבולותיו המוסריים בהתאם לפעולותיו האישיות. השאלה המרכזית היתה האם אנו יכולים להסכים על עקרונות מוסריים או האם כל אדם צריך להחליט בעצמו מה טוב בעיניו. צמחונות וטבעונות צער בעלי חיים מה מוסרי ומה לא מוסרי? אכילת בעלי חיים והשלכות מוסריות שוויון בין בעלי חיים לאדם? האם כל אדם יכול להחליט מה טוב לו? מהו המוסריות הקשורה בצמחונות וטבעונות? בשיחה על צמחונות, טבעונות, התאכזרות לבעלי חיים, אכילת בעלי חיים וצער בעלי חיים, נדונה השאלה האם כל התנהגות שמקורה בצרכים אנושיים, ... מוסרית או לא. הדגש היה על מהות המוסריות אוניברסלית והשפעתה על מערכת הערכים האנושית. מהן הדעות השונות לגבי אכילת בעלי חיים? ההרצאה כללה דיונים על גישות שונות שמאמינות באי - אכילת בעלי חיים וראו בהן ... בעלי חיים, אנחנו גורסים את תפיסת המוסריות של פגיעות בזכויותיהם, במיוחד כאשר מדובר בצער שמועבר אליהם. לדוגמה, הוצג דיאלוג שבו טוען אחד המשתתפים שצער בעלי החיים הוא לא עניין פרטי, אלא הוא קשור להשפעתנו ... בעלי החיים תוך שמירה על עקרונות מוסריים. האם בעלי חיים יכולים להיות שווים לנו? השיחה נדונה לא רק לגבי בעלי החיים עצמם, אלא גם על השאלה אם הם יכולים להיות שווים לבני האדם. אחד מהדוברים טוען שיצורים ... האכזריות שבמעשה. לדוגמה, האם זה מוסרי אם אנו נהנים מהכוח המנצל? מהו הגבול בין מוסר לאכזריות? ההרצאה נגעה גם בגבול שבין מוסר לאכזריות. אחת מהשאלות המרכזיות שהעלו היה האם אנחנו יכולים להחליט עבור ... של פגיעות באנשים אחרים על ידי המוסריות של כל אחד ואחד. האם יש דעה מוסרית אחת נכונה? ההרצאה נגעה גם בבעיה אם יש דעה מוסרית אחת נכונה או אם כל אדם רשאי לקבוע את עקרונותיו על פי העדפותיו האישיות. המחשבה המרכזית הייתה אם עקרונות מוסריים הם אוניברסליים או אם כל אחד צריך להחליט מהם גבולותיו האישיים במובנים כאלה ואחרים. צמחונות וטבעונות צער בעלי חיים מוסריות אוניברסלית האם אכילת בעלי חיים מוסרית? האם בעלי חיים יכולים לבחור? ...
אנטישמיות, שנאת ישראל - האם צהל צבא מוסרי? למה שונאים את היהודים? למה מאשימים את עם ישראל? פגיעה בחפים מפשע, לפגוע בחפים מפשע, איך להילחם בטרור? המלחמה בטרור, פוליטיקה, מוסריות, מדינת ישראל
אנטישמיות, שנאת ישראל - האם צהל צבא מוסרי? למה שונאים את היהודים? למה מאשימים את עם ישראל? פגיעה בחפים מפשע, לפגוע בחפים מפשע, איך להילחם בטרור? המלחמה בטרור, פוליטיקה, מוסריות, מדינת ישראל
... שנאת ישראל - האם צהל צבא מוסרי? למה שונאים את היהודים? למה מאשימים את עם ישראל? פגיעה בחפים מפשע, לפגוע בחפים מפשע, איך להילחם בטרור? המלחמה בטרור, פוליטיקה, מוסריות, מדינת ישראל האם צהל הוא הצבא הכי מוסרי בעולם? בשאלה האם צהל הוא צבא מוסרי או לא, אליעד כהן מסביר שהוויכוח סביב מוסריות צהל חסר חשיבות בפני עצמו, ושהנקודה החשובה היא להבין את ההיגיון מאחורי הטענות נגדו. הוא מדגיש שאפילו אם נסכים, לצורך הדיון, שצהל אכן הצבא הכי מוסרי בעולם, עדיין עולה השאלה מדוע מאשימים את צהל ואת מדינת ישראל כל כך הרבה בפשעים נגד האנושות, פגיעה בחפים מפשע, וחוסר מוסריות. למה שונאים את מדינת ישראל ומאשימים אותה בחוסר מוסריות? ההסבר המרכזי של אליעד הוא שהאשמות נובעות דווקא מהמוסריות המוגזמת של ישראל. אליעד נותן דוגמה למצב שבו צהל עומד מול מחבל שמתחבא מאחורי ילדים או אנשים חפים מפשע. הוא מתאר את המוסריות המופרזת של צהל, הגורמת לכך שחיילים מוכנים להסתכן ואף למות, רק כדי לא לפגוע באזרחים חפים מפשע. הוא אומר שהגישה הזו, לכאורה מוסרית, היא זו שמייצרת את ההאשמות כלפי ... צהל מוכן לסכן את עצמו או להפסיד את המטרה הצבאית, הוא למעשה מודה שהוא אינו בטוח בצדקת דרכו עד הסוף, ומשדר חולשה והיסוס לאויב. האם האדם מוסרי יותר מחיה בטבע? אליעד מביא דוגמה להשוואה בין התנהגות של חיות לבין בני אדם. הוא טוען שחיות הן למעשה יותר מוסריות מבני אדם, מכיוון שחיה לעולם לא תתקוף ללא צורך או ללא סיבה ברורה. בני אדם, לעומת זאת, מרבים לתקוף, לפגוע ולרמות גם ללא צורך הישרדותי אמיתי. הוא מדגים זאת בטענה של אנשים דתיים האומרים שמי שאוכל מאכלות אסורים הופך לאכזר כמו חיה, בעוד שלדעתו הלוואי שבני אדם היו מוסריים כמו חיות בטבע. מה המחיר של פשרה מוסרית במלחמה? אליעד מתאר שברגע שצהל מתפשר אפילו מעט, למשל בכך שהוא נמנע מלפגוע במחבל שמתחבא מאחורי ילדים, הוא למעשה לוקח על עצמו ... באזרחים חפים מפשע יקרה משהו רע לאותם אזרחים, ישראל תואשם בכך למרות שהאשמה האמיתית היא במחבל עצמו. על ידי כך שצהל מנסה להיות יותר מוסרי ממה שצריך, הוא מאפשר לעולם להאשים אותו בכל פעם שיש נפגעים אזרחיים. למה ישראל תמיד יורה לעצמה ברגל? דוגמה נוספת שנותן אליעד לכך שמדינת ישראל פוגעת בעצמה, היא הסיפור של ... כמו שמאשים את ישראל? אליעד מסביר שהסיבה שהעולם אינו מאשים מדינות וצבאות אחרים בצורה כה חריפה, היא מפני שמדינות אלו לא מתיימרות להיות מוסריות יותר ממה שהן. הן מודות באופן ברור שהן פועלות מתוך אינטרס הישרדותי, ולכן העולם פחות תוקף אותן. ישראל, לעומת זאת, מנסה להצטייר כמוסרית יותר מכולם, וכך דווקא מזמינה על ... עוד. סיכום המוסר השלם של אליעד כהן: אליעד כהן מציג את הרעיון המרכזי שלפיו הסבל והביקורת מגיעים תמיד כאשר האדם או המדינה מנסים להיות מוסריים מעבר לאמת שלהם. לדעתו, הדרך היחידה לחיים טובים, שקטים ונטולי האשמות היא להיצמד לאמת במלואה וללא שום פשרות. כאשר ישראל או האדם הפרטי מנסים להציג עצמם כמוסריים מעבר למה שהם באמת מאמינים בו, הדבר יוצר את הסבל וההאשמות שהם חווים. לכן, הפתרון הוא פשוט להישאר נאמן לאמת באופן מוחלט. האם צהל צבא מוסרי? למה מאשימים את ישראל בפגיעה בחפים מפשע? מה לעשות כאשר מחבל מסתתר מאחורי ילדים? האם האדם מוסרי יותר מחיה? למה ישראל סופגת ביקורת בינלאומית? איך להיפטר מחרדות ופחדים? האם פשרה עלולה להזיק לאדם? ...
פגיעה בחפים מפשע, לפגוע בחפים מפשע, איך להילחם בטרור? המלחמה בטרור, מבצע צוק איתן, פוליטיקה, מוסריות, צמחונות, גארי יורופסקי, אכילת בשר, הסכם שלום, מדינת ישראל, החמאס
פגיעה בחפים מפשע, לפגוע בחפים מפשע, איך להילחם בטרור? המלחמה בטרור, מבצע צוק איתן, פוליטיקה, מוסריות, צמחונות, גארי יורופסקי, אכילת בשר, הסכם שלום, מדינת ישראל, החמאס
... מבצע צוק איתן, פוליטיקה, מוסריות, צמחונות, גארי יורופסקי, אכילת בשר, ... היא בלתי נמנעת. מהי המוסריות האמיתית סביב פגיעה בחפים מפשע? אליעד ... בו. במצב כזה, מותר ואף מוסרי לפגוע גם בחפים מפשע על מנת למנוע נזק ... עד הסוף כדי להצליח. האם מוסרי לפגוע בחפים מפשע? מה הקשר בין צמחונות ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מוסר של פושעים, פושעים מוסריים, בכלא שונאים אנסים, עבריינים שונאים אנסים, מוסר של גנבים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: מוסריות, איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מוסריות, איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לנהל את הזמן? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לקבל החלטות? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לפרש חלומות? איך ליצור אהבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך למצוא זוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש בחירה חופשית? האם יש אמת מוחלטת? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע וסבל בעולם? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? מי ברא את אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? אולי אנחנו במטריקס? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל אישי, מנטורינג, אימון אישי לעסקים בנושאי מוסריות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3594 שניות - עכשיו 17_07_2025 השעה 02:00:09 - wesi1