🖨על החיים ועל המוות / תכלית החיים / משמעות החיים / פחד מוות - מהי מהותם? חלק 2כי האהבה והשמחה וכולי, הם רק תרופות שהאדם לוקח, כדי לברוח מכך שאין לו מושג למה הוא חי. אבל בכל מקרה, גם אהבה וכל כיו"ב, זו לא תכלית החיים.
ויש כאלו שנדמה להם שתכלית החיים של עצמם, היא חלק מתכלית אחרת גדולה יותר. כי מצד האמת מי שרוצה להבין את תכלית החיים, לשם כך עליו להבין את התכלית של קיומה של המציאות כולה. כי החיים של האדם, הם בסך הכל נקודה קטנה בתוך רצף של אירועים גדול מאוד, שהוא רצף האירועים של המציאות כולה. והתכלית של חייו ושל קיומו של האדם, היא רק אמצעי שמשרת את המטרה הגדולה יותר. כך שכדי להבין את תכלית ומטרת החיים, לשם כך יש להבין את התכלית של המציאות כולה.
וכאשר האדם מתבונן על התכלית של הקיום העצמי שלו, עליו להבין שהתכלית של הקיום העצמי שלו, היא חלק מהתכלית של הקיום של כל המציאות כולה. כי יש סיבה שבגללה קיימת כל המציאות כולה. והסיבה הזאת אחראית בין השאר גם לכך שהאדם קיים. וכך גם הסיבה הזאת אחראית לכל מה שקורה בעולם כולו. כי כל מה שקורה בעולם בכל רגע ורגע, הוא ביטוי ותוצאה של הסיבה הראשונה של כל הסיבות, שהיא זו שמניעה את האירועים כולם, ובכלל זה כל האירועים שקורים לאדם בכל רגע ורגע...
ומי שהוא קצת חכם, הוא מבין מיד שכדי שהוא יצליח לפענח את התכלית של החיים שלו, וכדי שהוא יצליח להבין למה החיים שלו הם כפי מה שהם וכולי, לשם כך עליו לנסות לגלות ולהבין את התכלית שלשמה מתרחשים כל האירועים כולם. אך מהי התכלית הזאת שלשמה מתרחשים כל האירועים כולם?
וגם כאן לכל אחד יש את ההסברים שלו, מהי התכלית של המציאות. ויש כאלו שחושבים שלמציאות כולה אין תכלית כלל. ושכל רצף האירועים כולו הוא חסר תכלית. ואותם יש לשאול, אם אכן כל המציאות כולה חסרת תכלית, אז מה בדיוק התכלית של החיים שלהם עצמם?
כי מאחר שלכל התהליך כולו אין שום תכלית כלל, ממילא זה אומר שמצד האמת אין שום משמעות ושום תכלית לשום דבר. כך שאם האדם חושב שאין שום תכלית כלל, הרי שלא ברור למה בכלל נדמה לו שיש לדברים כלשהם משמעות, אם לכל המציאות כולה מצד האמת אין שום משמעות.
ומצד האמת יש לשאול, האם באמת יכול להיות שלכל המציאות כולה אין תכלית, והאם יכול להיות שכל המציאות כולה מצד האמת חסרת משמעות? כי אולי באמת יכול להיות שכל רצף האירועים כולו הוא אקראי לגמרי ללא כל כוונת מתכנן וללא כל תכלית. ומי יכול להוכיח שיש תכלית למשהו? ואולי באמת לשום דבר אין תכלית?
אלא, שאם נאמר שלכל רצף האירועים כולו אין תכלית, ממילא יש לשאול, כיצד זה שיש בעולם שלנו המון תהליכים שכן מעידים על תכלית. כי מי שיתבונן סביבו יראה, כי האדם (וגם בעלי החיים וכיו"ב) מטבעו עושה את מעשיו למען תכלית כלשהי. ויש בעולם שלנו המון תהליכים, של סיבה ותוצאה. שבהם יש תהליך שלם שתכליתו היא להשיג מטרה כלשהי.
ונמצא אם כן, כי במציאות שלנו יש ביטוי של תכלית ושל משמעות. ואם באמת לכל המציאות כולה ולכל האירועים כולם אין שום משמעות, אז כיצד זה שיש במציאות שלנו דברים בעלי משמעות. ואיך תהליך שהוא כולו אקראי לגמרי, איך הוא יכול ליצור אירועים מסודרים בעלי משמעות כלשהי.
כי העולם שלנו יש בו סדר. כמו לדוגמה חוקי הפיזיקה שעובדים תמיד באותה הצורה. ואם אכן כל רצף האירועים כולו היה תוצאה של אקראיות כלשהי, אז כיצד זה שאקראיות יוצרת דבר שמסודר בצורה מופלאה על פני כל העולם כולו. כי חוקי הפיזיקה עובדים באופן מדויק וזהה בכל העולם כולו ללא שום סטייה וללא שום אירוע אקראי שחורג מכללי הפיזיקה.
ואם נאמר שהכל אקראי לגמרי ללא כל סיבה, אז ממילא יש להבין כיצד זה שיש בעולם שלנו אירועים שונים ותופעות שונות שמעידות על סדר ועל סיבה ותוצאה וכולי. כי אקראיות מוחלטת, לא יכולה ליצור סדר מוחלט. ואם יש בעולם שלנו סדר מוחלט, כגון לדוגמה חוקי הפיזיקה, הרי שמסתבר יותר לומר שכנראה גם התהליך כולו הוא חלק מאיזה סדר יותר גדול...
ובקצרה נחדד ונאמר, שאם התחלת התהליכים כולם היא אקראית, אז יש להבין ולמצוא הסבר לכך שהתהליכים כולם הם של סיבה ותוצאה ולא אקראיים. וכאשר רואים שכל התהליכים כולם שיש בעולם, עובדים לפי חוקיות של סיבה ותוצאה, הרי שהגיוני לומר שגם לכל התהליך כולו יש סיבה ותוצאה, וא"כ יש להבין מהי הסיבה של כל התהליכים כולם, ומהי התוצאה שלהם. (ויש בזה עוד רמות עומק שונות, כי אפשר לומר ש... וכולי).
וכל בני האדם בעולם, בפרט החכמים שבהם, מנסים להבין את התכלית של המציאות. ויש כאלו שמבינים שתכלית המציאות היא למען יצירת טוב. דהיינו, שהמציאות היא טובה, וכל האירועים שקורים בעולם, כולם הם למען תכלית טובה כלשהי. ולכן אומרים שהכל לטובה, כי התכלית של כל האירועים שבעולם, היא כדי לעשות טוב.
אלא שגם כאן יש בעיה רצינית. והשאלה הראשונה היא, אם באמת התכלית היא למען עשיית טוב, אז מדוע יש רע? כי מאחר שהתכלית היא למען יצירת טוב, אז מדוע צריך ליצור גם רע. הרי היה אפשר מראש ליצור מציאות שבה יש רק טוב. ומכך שיש במציאות שלנו גם רע וגם טוב, מכך ניתן להבין שהתכלית של המציאות היא למען יצירת רע בדיוק כמו שהיא למען יצירת הטוב.
ויש כאלו שאומרים, שהתכלית של המציאות היא למען הטוב. והסיבה שיש רע, היא כדי שהאדם יוכל להכיר את הטוב. כי כאשר יש רע, אז על ידי זה האדם יודע להעריך את זה שטוב לו. והדבר דומה לאבא שמסביר את זה שהוא מתעלל בילד שלו, כדי שכאשר הוא יפסיק להתעלל בילד שלו, אז הילד שלו ידע להעריך את זה שהוא מרגיש טוב. אך זהו רק משל בלבד.
והאמת היא שאם באמת הרע נוצר כדי להגדיר וליצור טוב, הרי שמראש היה אפשר ליצור מציאות שיהיה בה רק טוב מסוג כזה שלא צריך ליצור רע כדי שירגישו טוב. ז"א כמו שעכשיו אפשר לומר שהאדם יודע להעריך את הטוב בגלל הרע ואת האור בגלל החושך, הרי שמראש היה אפשר ליצור מציאות שבה בני האדם יוכלו להעריך את האור ואת הטוב, גם בלי שיהיה בעולם חושך ורע.
ז"א נניח באמת שהרע נוצר כדי שהאדם יוכל להעריך את הטוב. השאלה היא, אם באמת התכלית היא לעשות רק טוב, אם כן מראש היה אפשר ליצור אדם שמרגיש תמיד רק טוב, ושהוא לא מוגבל ביכולת שלו להרגיש טוב רק על ידי זה שהוא גם מרגיש רע. כי היה אפשר ליצור אדם שיכול להרגיש טוב, גם בלי להרגיש רע.
ותמיד יש לזכור, שבנקודת ההתחלה של כל האירועים כולם, שם הפוטנציאל של היצירה הוא אין סופי. ובנקודת ההתחלה עצמה, שם אין שום גבול ושום הגבלה לגבי האפשרות ליצור דברים. ואם באמת בנקודת ההתחלה היה רצון לעשות טוב, א"כ היה ראוי יותר ליצור מציאות כזו שבה יש רק טוב, ושכולם נהנים מהטוב גם בלי להצטרך להרגיש רע. והרי בכל זאת יש רע, וא"כ כנראה שיש תכלית בעצם קיומו של הרע, גם בלי קשר לקיומו של הטוב.
ומי שהוא איש אמת, הוא יודע שמצד האמת זה שהאדם מעדיף לומר שהעולם קיים כדי שיהיה טוב, הרי שזאת רק העדפה אישית של האדם. כי מצד האמת אפשר גם לומר את ההפך, שהעולם קיים כדי לעשות לאדם רע. כי בדיוק כמו שיש בעולם טוב, כך גם יש רע. ואדרבה, יש יותר רע מאשר טוב, כפי שכל אחד מבין בכוחות עצמו. וגם הטוב הוא לא מי יודע מה טוב.
ובפרט כאשר האדם מתבונן על העניין הזה של הרצון העצמי של האדם, שהאדם קיים עם רצון עצמי שאחראי לכך שהאדם כל הזמן מרגיש רע. ואם באמת התכלית היא שהאדם ירגיש טוב, הרי שהיה אפשר ליצור אדם שקיים ללא רצון עצמי כלל, שאז הוא לעולם לא מרגיש רע. והיה גם אפשר ליצור אדם, שאולי דווקא כן יש לו רצון עצמי, אלא שהרצון העצמי שלו תמיד מתאים למציאות, שגם אז הוא לעולם לא מרגיש רע.
ואף על פי כן ניתן לראות, שבכל זאת האדם כן קיים עם רצון תמידי לשנות את המציאות. דהיינו, הסבל הוטבע בתוך האדם. ותחושת חוסר השלמות שיש לאדם, רודפת את האדם בכל מצב שבו הוא נמצא. כי כל מה שיש לאדם וכל מה שיתנו לאדם, הוא תמיד ממשיך להרגיש חסר, כל זמן שיש לו רצון עצמי.
וגם כמובן יש לזכור, שאם אכן התכלית היא כדי לעשות טוב, א"כ יש להסביר מדוע המציאות היא דווקא כפי מה שהיא בכל רגע ורגע מחדש. כגון שיש לדוגמה להסביר, מדוע הסיבה של הרצון לעשות טוב, מדוע היא מחייבת את זה שכוח המשיכה לדוגמה יעבוד כפי מה שהוא עובד? ומדוע מספר הכוכבים בשמים הוא דווקא מספר כלשהו? ומדוע חוקי הפיזיקה הם כפי מה שהם?
כי אם התכלית הייתה רק כדי ליצור טוב בלבד, הרי שהיה ניתן ליצור משהו הרבה יותר פשוט ולא היה צורך בכל מה שקיים בעולם. ואם יש רק תכלית אחת לעשות טוב, אז מדוע לדוגמה בחלל החיצון או מתחת לפני האדמה מתרחשות תופעות כלשהן דווקא בצורה מסוימת? כיצד זה משרת את המטרה של יצירת טוב בעולם?
ואם באמת המטרה היא שיהיה טוב, אז מדוע חוקי הפיזיקה הם דווקא כפי מה שהם, הרי הם היו יכולים להיות גם אחרת. וההיגיון אומר שכנראה יש סיבה כלשהי, מדוע לדוגמה חוקי הפיזיקה הם דווקא בצורה כלשהי. ואם האדם חושב שמטרת כל המציאות היא רק כדי לעשות טוב, אז עליו עכשיו להסביר, כיצד הרצון לעשות טוב, מחייב את המציאות להיות...
חלק 3על החיים ועל המוות / תכלית החיים / משמעות החיים / פחד מוות - מהי מהותם? חלק 3 ונמצא אם כן, כי לאף אחד בעולם אין מושג מה התכלית שלשמה קיימת המציאות ... של תתי התהליכים ושל תהליכי המשנה שיש בתוך התהליך הגדול כולו. והפיתרון בהמשך. וזאת הסיבה שבגללה בני האדם מפחדים מהמוות. משום שהפחד של האדם מהמוות, יוצר עבור האדם משמעות לחיים שלו. ומאחר שאין לאדם מושג למה הוא חי, אז הוא החליט שהתכלית של החיים ... שלהם יהיה טוב, ולכן הם מתאמצים ככ בעבורם וכולי. וגם זאת כמובן שטות. כי אם לדוגמה האדם היה חושב שהמוות טוב כמו או אולי טוב יותר מהחיים עצמם, הרי שממילא כל המאמצים של האדם, ממילא הם מיותרים. ונחדד: הדרך ... מדבר טוב לא מפחדים. והאדם מפחד רק מדבר שנתפש בעיניו כרע. ואם לדוגמה יחליטו בני האדם שהם מפסיקים לפחד מהמוות, הרי שלשם כך יהיה עליהם להתייחס אל המוות כאל דבר טוב. ודבר טוב פירושו, דבר שהוא טוב כמו החיים ממש. כי אם המוות הוא טוב, אבל הוא לא מספיק טוב כמו החיים, הרי שהוא עדיין יש בו רע. וכדי לא לפחד מהמוות כלל, לכן על האדם להתייחס אל המוות כאל דבר טוב בדיוק כמו החיים עצמם. אבל, אם האדם יתייחס אל המוות כאל דבר טוב כמו החיים עצמם, אכ מדוע בכלל עליו להתאמץ לעבוד קשה להשיג מזון ולאכול וכולי, הרי אם המוות הוא באמת טוב, אז האדם יכול לוותר על האכילה וכיוב, ולמות. כי הרי המוות טוב באותה המידה ממש. ולכן, אין אפילו אדם אחד בעולם שהוא לא מפחד מהמוות. וגם אלו שאומרים שהם לא מפחדים מהמוות, הרי שהם משקרים. כי אם הם היו חסרי כל פחד מהמוות, דהיינו, אם הם היו מתייחסים אליו כאל דבר טוב בדיוק כמו כל דבר אחר, הרי שהם לא היו ממשיכים ... לשרוד. כי זה לא הגיוני שאדם יתאמץ כדי להשיג דבר שהוא יודע שהוא לא צריך אותו. ואם האדם חושב שהמוות טוב כמו החיים ממש, הרי שממילא זה לא הגיוני שהוא ימשיך להתאמץ לחיות. ואין הכוונה לומר שעל אדם כזה להתאבד ולהרוג את עצמו. כי גם אם המוות טוב כמו החיים עצמם, הרי שהוא לא טוב יותר מאשר החיים עצמם. ולכן אין שום תכלית להתאבד, גם אם האדם חושב שהמוות טוב כמו החיים. אך אם האדם חושב באמת שהמוות טוב כמו החיים, אז מדוע הוא מתאמץ להמשיך לחיות. הרי המאמץ הזה הוא מיותר לגמרי. ולכן, כל אלו שאומרים ושמנסים לשכנע את עצמם ואת סביבתם שהם לא מפחדים מהמוות, הרי שהם משקרים. וארוחת הבוקר שלהם מעידה על כך. כי אם באמת המוות היה בעיניהם טוב כמו החיים, הרי שהם לא היו משקיעים מאמץ מיותר לאכול יום אחרי יום ארוחת בוקר וכולי. ... אולי הוא דווקא ניסה להעלים את עצמו, והכוח החזק לא הצליח להעלים את עצמו). ובכל מקרה, הפחד של האדם מהמוות, הוא זה שיוצר עבור האדם את משמעות החיים. כי אם המוות לא יהיה מפחיד, אז האדם לא יעריך את החיים. ומאחר שאין לאדם מושג למה הוא חי, אז האדם לא יתאמץ יותר לחיות. והפחד של האדם מהמוות, הוא זה שגורם לאדם להרגיש טוב בחיים שלו. כי כאשר האדם מפחד מהמוות, בזה בעצם האדם מכניס לעצמו לראש שהמוות הוא רע ושהחיים הם טובים. ואז על ידי זה האדם שמח מכך שהוא חי. כמו שניתן למצוא כל מיני ... ולמה בכלל הוא קיים והמציאות קיימת, אז על ידי זה האדם מרגיש רע. ואז מה שנשאר לו, זה לומר שהמוות הוא רע, ושלחיות זה הערך העליון. ואז הוא משמח את עצמו בכך שהוא לכל הפחות חי ולא מת. ומי ... כי לאף אחד אין באמת הסבר מה תכלית המציאות. ובכל זאת כולם כמו משוגעים עובדים ככ קשה ומפחדים ככ מהמוות. וחלקים שלמים של העולם, מונעים ומתפתחים בזכות הפחד של האדם מהמוות. ועל פי ההיגיון, אם אין לאדם מושג מה התכלית של החיים, הרי שממילא לא היה עליו לפחד מהמוות. כי אולי המוות הוא בכלל טוב יותר. ובפרט כאשר האדם זוכר שהוא לא חי כאן לנצח, ושבסך הכל לפני כמה עשרות שנים הוא היה במצב שבו הוא יהיה אחרי שהוא ימות. כך שלפחד מהמוות זה לא הגיוני. אבל פחד המוות קיים, כדי ליצור עבור האדם משמעות לחיים שלו. ומי שרוצה לחיות טוב באמת, עליו לחיות ללא כל פחד. כי ... לאדם רגע של נחת בלי פחד כלשהו. ומי שרוצה לחיות טוב באמת, עליו להשתחרר מכל הפחדים כולם, כולל מפחד המוות. ולהשתחרר מפחד המוות, זה מאוד פשוט. כי כפי שהסברנו בהתחלת המאמר, אין שום סיבה שהאדם בכלל יפחד מהמוות. והפחד מהמוות נוצר, רק כדי שהאדם לא יתאבד, וכדי שהאדם ירצה להמשיך לחיות. אבל מצד האמת אין שום טעם לפחד מהמוות. כי אפשר לחיות חיים טובים באמת מלאי משמעות אמיתית, גם בלי לפחד מהמוות. וכאן כמובן יש שאלה רצינית. והיא, אם באמת האדם לא יפחד מהמוות, אז מדוע באמת שהוא יאכל ארוחת בוקר ויתאמץ להשיג כל מיני דברים כדי לשרוד וכיוב? זא מה עוד יכול ...
מוות, מפחד לקבל התקף לב, טיפול בחרדת מוות, חרדת מוות, פחד מוות, פחד מהמוות, סבל אנושי, להשתחרר מהסבל, איך לא לסבול, איך נוצר רע, כיצד נוצר הרע, למה יש רעמוות, מפחד לקבל התקף לב, טיפול בחרדת מוות, חרדת מוות, פחד מוות, פחד מהמוות, סבל אנושי, להשתחרר מהסבל, איך לא לסבול, איך נוצר רע, כיצד נוצר הרע, למה יש רעמוות, מפחד לקבל התקף לב, טיפול בחרדת מוות, חרדת מוות, פחד מוות, פחד מהמוות, סבל אנושי, להשתחרר מהסבל, איך לא לסבול, איך נוצר רע, כיצד נוצר הרע, למה יש רע למה אנשים מפחדים מהמוות? אנשים רבים סובלים מחרדת מוות, שהיא פחד עז ולא רציונלי ממוות או מהאפשרות למות. בשיחה שנערכה עם אליעד כהן, מוצגת השאלה הבסיסית: למה אנחנו מפחדים למות? אליעד מסביר שהפחד מהמוות אינו באמת פחד מהמוות עצמו, אלא פחד מהסבל שכרוך במוות או בתהליך המוביל אליו. אנשים פוחדים למעשה מהתחושות הלא נעימות ומהחוויה שכביכול תגיע בעקבות המוות. לדוגמה, אם אדם פוחד לקבל התקף לב, הוא לא באמת פוחד מהתקף הלב, אלא מהסבל שילווה את האירוע או את ההשלכות שלו. אם אדם פוחד ממעליות, הפחד הוא לא ... של חשיפה? אליעד מציג דוגמה של אדם שפחד מאוד ממעליות. האדם גילה שהפחד שלו לא היה מהמעלית עצמה אלא מתחושת החרדה שהוא חווה כשהוא מתקרב למעלית או חושב עליה. הוא החליט להתמודד עם הפחד על ידי חשיפה מבוקרת. הוא התקרב למעלית, נכנס פנימה בכוונה ... הוא הרגיש שיפור משמעותי והחרדה שלו פחתה בהדרגה. אך אליעד מדגיש שלא כל פחד אפשר לפתור בדרך זו. פחד מהמוות לא ניתן לבדיקה באופן ישיר כמו פחד ממעליות, ולכן הוא מציע גישה עמוקה יותר של חקירת השורש המחשבתי של הפחד. מדוע חקירת הסבל חשובה לטיפול בחרדת מוות? אליעד טוען כי כדי לטפל בפחד ממוות, צריך להבין את שורש הפחד - שהוא למעשה הפחד מהסבל. הוא מציע לאדם לבדוק את השאלה למה אני לא רוצה למות? בצורה מאוד עמוקה ויסודית. המטרה היא להגיע עד לסוף השאלה, אפילו אם האדם מתחיל להרגיש חרדה מעצם החקירה. כלומר, לא לנסות להסביר למה טוב למות, אלא לחקור לעומק למה רע למות ומה בדיוק מפחיד כל כך בסבל שמגיע עם המוות. הוא מדגיש שאדם צריך להיכנס לעומק התודעה שלו, לחקור ולהתבונן, כדי למצוא את המקור האמיתי לתחושות השליליות ולפחדים שלו. ... לא מבחין בין מה שיש למה שאין, אין לו אפשרות לסבול, כיוון שאין תחושת חיסרון. אך ברגע שההפרדה הזו קיימת, נוצרת גם שאלה נוספת: איך בכלל נוצר ההבדל בין יש לאין?. שאלה זו, לדבריו, אי אפשר לפתור במצב של הפרדה תודעתית, והיא נשארת פתוחה עד שהאדם מתחבר למצב התודעתי הקודם, שבו לא היה הבדל כזה. כיצד התודעה מייצרת סבל? אליעד מסביר שהסבל אינו נמצא בגוף או בתחושות פיזיות בלבד, אלא הוא בעיקר תוצר של התודעה. לדוגמה, כשאדם חולם, הוא יכול לסבול אף שגופו לא באמת חש דבר. לכן, לדבריו, הסבל הוא תמיד בתודעה, גם אם נראה שהגורם הוא חיצוני. במצב של מוות, אנשים פוחדים כי הם מדמיינים שהסבל ימשיך בתודעה שלהם, אף על פי שהגוף כבר לא יחווה תחושות. עם זאת, הוא מדגיש סתירה לוגית שיש בפחד למות כדי לא לסבול, כי אם הסבל הוא תחושה פיזית שנעלמת במוות, אז למה בכלל לפחד? כאן הוא מאתגר את האדם לפתח מודעות לכך שהפחדים שלו אינם עקביים ברמה הלוגית. כלומר, האדם צריך להבין אם הפחד שלו הוא באמת מסבל פיזי או שאולי הוא בעצם פוחד ממשהו אחר, עמוק יותר, שקשור לתודעה שלו עצמה. איך להשתחרר לחלוטין מפחד ... הזו, הוא חווה מצב של חופש מוחלט מסבל, מפני שהסבל מבוסס על ההפרדות הללו. התהליך הזה דורש חקירה פנימית מתמשכת, כנה ומדויקת מאוד, שבה האדם אינו נמנע מהרגשות הקשים, אלא צולל אל תוך שורשיהם כדי להכיר אותם, להבין אותם, ... עצמך, לבדוק לעומק את הפחדים, ולשאול שאלות פשוטות מאוד אך עמוקות כגון: האם אני בטוח שהדבר שאני מפחד ממנו באמת יקרה? והאם אני בטוח שאם זה יקרה, זה באמת יהיה רע כל כך? חקירה כזו מעוררת את האדם להתבוננות ישירה על המחשבות שלו, ובהדרגה האדם מגיע למצב תודעתי עמוק של קבלה, שבו אפילו הפחדים הגדולים ביותר אינם משפיעים עליו יותר. למה יש פחד מוות? איך להתמודד עם חרדת מוות? האם מוות הוא סבל? איך להשתחרר מהסבל? כיצד נוצרת תחושת הרע? למה אנחנו מפחדים מהמוות? איך לא לפחד למות?
מוות, התאבדות, פחד מוות, להתאבד, חרדת מוות, מפחד למות, התאבדויות, חיים לאחר המוות, חיים אחרי המוות, חרדת מוותמוות, התאבדות, פחד מוות, להתאבד, חרדת מוות, מפחד למות, התאבדויות, חיים לאחר המוות, חיים אחרי המוות, חרדת מוות למה הפחד ממוות מניע את כל הפעולות שלנו בחיים? אליעד כהן מסביר שהפחד הגדול ביותר של האדם הוא פחד המוות, או ליתר דיוק, הפחד להיעלם לחלוטין. לדבריו, אנשים בדרך כלל אינם מודעים לעומק הפחד הזה, כיוון שהוא כל כך עמוק ומאיים שהם מעדיפים לא לחשוב עליו כלל. אליעד מתאר איך הפחד למות מסתתר מתחת לכל פעולה או מחשבה בחיי האדם, אפילו בדברים הפשוטים ביותר כמו הרצון בזוגיות, עבודה, הישגים או הצלחות. הוא מסביר שברגע שאדם נהיה מודע לקיומו של המוות, נוצר בו פחד עמוק שגורם לו לחפש משמעות או סיפוק בחיים, כדי לא להתמודד עם המחשבה על אי - הקיום. מה הקשר בין פחד מהיעלמות לפחד מוות? אליעד מחדד שהפחד ממוות הוא למעשה פחד מהיעלמות התודעה. הפחד שהאני, התודעה, המחשבות והרגשות ייעלמו לחלוטין הוא הפחד הכי בסיסי והכי מפחיד שקיים באדם. הוא מדגים זאת בכך שאדם אינו מפחד שהגוף שלו יתפורר אחרי המוות, אלא שהתודעה שלו, או הזהות העצמית שלו, תיעלם לנצח. אליעד מסביר שאנשים חוששים שהיעלמות התודעה תהיה מצב נורא שבו האדם כבר לא יוכל לחוות שום דבר טוב יותר לעולם. מדוע אנשים מתאבדים אם הם פוחדים למות? אליעד נותן דוגמה לכך שגם אדם שמתאבד למעשה פוחד למות. הסיבה שאנשים מתאבדים, לפי ההסבר שלו, היא שהם סובלים כל כך מפחד המוות ומהתחושה הרעה של חוסר משמעות וחוסר סיפוק בחיים, עד כדי כך שהם מעדיפים למות ולשים קץ לסבל הנפשי העמוק ... פוחדים למות, הם לא היו צריכים להתאבד בכלל, אלא היו פשוט נהנים מהחיים ללא פחד. מה קורה לתודעה אחרי המוות לפי אליעד כהן? אליעד מסביר שהפחד שהאדם יחווה סבל לאחר המוות הוא חסר היגיון לחלוטין. לדבריו, כאשר התודעה נעלמת לחלוטין, אין יותר מי שיכול לסבול. הוא נותן דוגמה של פיל דמיוני - אם יש פיל דמיוני שסובל במקום כלשהו, אבל האדם אינו יודע על כך ואינו מודע לקיומו, אז זה לא גורם לאדם סבל. באותו אופן, כשהתודעה נעלמת לחלוטין במוות, אין כבר מי שיוכל לסבול. לכן הפחד מהסבל לאחר המוות אינו רציונלי. האם יכול להיות סבל נצחי לאחר המוות? אליעד מנתח את האפשרות שקיים סבל נצחי לאחר המוות, וטוען כי אם אדם באמת יבחן זאת לעומק, יגלה שזה בלתי אפשרי. הוא מסביר שאם משהו הוא באמת נצחי ורק רע, אז האדם לא יכול להכיר בכלל את המושג טוב. לדבריו, כדי לסבול באמת צריך שתהיה אפשרות כלשהי להפסיק את הסבל, או לפחות שיהיה רעיון של טוב שניתן להשוות אותו מול הרע. לכן ... שום טוב. לדבריו, כל פחד מסבל נצחי הוא תוצאה של חוסר הבנה אמיתית של משמעות הסבל. כיצד להפסיק לפחד מהמוות לפי אליעד? אליעד מציע לאדם להתמודד ישירות עם הפחד מהמוות ולהבין אותו לעומק. לדבריו, כאשר אדם יבין שהפחד ממוות הוא בעצם פחד מדבר שלא קיים באמת, התודעה שלו תשתחרר מהפחד הזה. הוא מציע לשקול את כל האפשרויות, לחקור אותן לעומקן, ולראות שאף אחת מהן לא באמת מצדיקה פחד. כשאדם מבין שהמוות פירושו אין תודעה, הוא מבין שאין שום סבל אפשרי שיחווה. בנוסף, הוא מציע לבחון את האפשרות שחיים הם שילוב של טוב ורע, ולכן כל אפשרות של נצח - טוב או רע - מתבטלת ומתאזנת. מדוע כל פחד מקורו במחשבות דמיוניות? אליעד מסביר שכל פחד, כולל הפחד ממוות, נובע מתהליך דמיוני שבו האדם מזדהה עם מצב שהוא לא קיים בכלל. הוא מדגים זאת באמצעות אדם שמדמיין שהוא ... עם הסבל המדומיין של הפיל ובכך גורם לעצמו סבל מיותר. באופן דומה, האדם מזדהה עם תרחישים של סבל לאחר המוות שאינם קיימים בכלל. כאשר האדם מבין שכל הסבל נובע מתודעה שמזדהה עם מצבים דמיוניים, הוא משתחרר מהפחד והסבל. האם ... עד שהוא כבר לא יורגש כסבל. לכן לדבריו, אין שום אפשרות אמיתית לסבול באופן מוחלט לנצח. איך להפסיק לפחד מהמוות? מה קורה לתודעה אחרי שמתים? למה אנשים מתאבדים? האם יכול להיות סבל נצחי? איך להתמודד עם חרדת מוות?
אובדן ושכול, איך להמשיך הלאה? התמודדות עם אובדן ילד, התמודדות עם פרידה, התמודדות עם אבל, התמודדות עם אובדן במשפחה, התמודדות הורים עם אובדן ילד, התמודדות עם שכול, התמודדות עם מוות של חיית מחמד, התמודדות עם נכותאובדן ושכול, איך להמשיך הלאה? התמודדות עם אובדן ילד, התמודדות עם פרידה, התמודדות עם אבל, התמודדות עם אובדן במשפחה, התמודדות הורים עם אובדן ילד, התמודדות עם שכול, התמודדות עם מוות של חיית מחמד, התמודדות עם נכות... עם פרידה, התמודדות עם אבל, התמודדות עם אובדן במשפחה, התמודדות הורים עם אובדן ילד, התמודדות עם שכול, התמודדות עם מוות של חיית מחמד, התמודדות עם נכות איך להתמודד עם שכול ואובדן? אובדן ושכול הם חלקים טבעיים מחיי האדם, אך הם מציבים אתגרים רגשיים עמוקים. התמודדות עם אובדן, בין אם מדובר במוות של אדם אהוב, פרידה זוגית, פיטורים, או אובדן בריאות, דורשת גישה מורכבת ורגישה. אליעד כהן מסביר את הדרך להתמודד ... של ילד? אליעד מציין את העובדה כי כאשר הורים מאבדים את ילדיהם, התחושה קשה בהרבה, מאשר אובדן הורים, שכן המוות של הורים נתפס כדרך הטבע. לעומת זאת, מותו של ילד הוא אירוע שמערער את תחושת הסדר, שכן זה לא מצופה להיות כך. זה מעורר את השאלה - האם באמת האהבה לאותו אדם אמיתית? האם אנחנו אוהבים את אדם אחר כי הוא עונה על צורך פנימי שלנו? למה אמפתיה ... אובדן היא על ידי קבלת אמפתיה מהסובלים. השיחה עם חברים או בני משפחה שמבינים את הכאב יכולה להקל במידה מסוימת, שכן תחושת ההבנה היא צעד חשוב בתהליך הריפוי. עם זאת, למרות שהאמפתיה מקלה על הכאב, היא אינה פותרת את תחושת החיסרון העמוק שנוצר בעקבות האובדן. עדיין קיימת תחושת געגוע, תחושת חוסר והזדהות עם האובדן. מהם הנוכלים המתקשרים ומדוע הם מציעים פתרונות דמיוניים? אליעד מציין גם את התופעה של מתקשרים או נוכלים, אשר מציעים לאבלים ליצור קשר עם אהוביהם שנפטרו, ולעיתים מוכרים להם מסרים חיוביים כמו הילד שלך חי ... אחר, והוא שמח. נוכלים אלו מציעים אשליה שהאובדן לא מוחלט ומנסים למכור תחושת נוחות לאדם, כשהם מציינים שהאהוב לא באמת נעלם. הכוונה כאן היא למכור שקר שייתן לאדם תחושת רוגע ואשליה שהוא עדיין נמצא בקשר עם הקרוב שנפטר. האם ... הזה ייצג חיים איתך, או שמורשתו חיה בקרבך. כמו כן, לעיתים מנסים ליצור הנצחה או אתר זיכרון לאדם שנפטר, מתוך מטרה ליצור תחושת קשר עמו. אך גם גישה זו לא יכולה להחזיר את התחושה הממשית של הימצאות האדם בחיים. מהי התשובה העמוקה יותר להתמודד עם אובדן? אליעד מציע פתרון עמוק יותר להתמודדות עם אובדן. לדעתו, כשאדם מתאבל על אדם שנפטר, הוא לא מתגעגע רק לאדם עצמו, אלא לתחושות הרגשיות שהוא קיבל ממנו - כמו אהבה, ביטחון, תחושת שייכות וכו. המפתח, לדבריו, הוא ... לראות את האובדן כהזדמנות צמיחה ומילוי פנימי מערערת את תחושת האבל והכאב. אך לדעת אליעד, זוהי הדרך להתמודדות האמיתית והעוצמתית ביותר. האם אובדן הוא תמיד הזדמנות לצמיחה? לפי אליעד, אובדן, למרות היותו כואב מאוד, עשוי להיות הדבר הכי טוב שקרה לך בחיים, משום שהוא מאלץ את האדם למצוא את האושר שהיה תלוי במישהו אחר, מתוך עצמו. הוא מסביר שלפעמים דווקא בעטיין של האובדן, האדם מוצא דרכים חדשות ומעמיקות לחוות אהבה ושמחה פנימיים, מה שמוביל ... הפיכה לנכה). כל אלה הם דוגמאות למשהו שעשה לאדם טוב ונלקח ממנו. יש מי שיטען שקל יותר להשלים עם מוות של הורים כי זה דרך הטבע, אך ברגע שהנושא באמת כואב, השאלה למה זה משנה אם זה דרך הטבע? מתעוררת. אם האהבה אמיתית, עצם הטבעיות או אי - הטבעיות ... יש שמציעים לחפש מידע רחב יותר על הנושא: איך להתמודד עם אובדן, איך להתמודד עם שכול, איך להתמודד עם מוות או פרידה, איך להתמודד עם נכות, איך להרגיש טוב לבד וכדומה. כל אלו מכוונים לאותו שורש - לנסות להבין ... מבפנים? איך להתגבר על צער וכאב? שכול ואובדן, ניכור משפחתי, ניכור הורי, ניכור מהמשפחה, התמודדות עם פטירה, התמודדות עם מוות, התמודדות עם אובדן ילד, התמודדות עם אובדן בן זוג, תגובה לאובדן, כאב על אובדן, התמודדות עם אובדן אח, התמודדות ... חבר, התמודדות עם אובדן בן, התמודדות עם אובדן בת, התמודדות עם אובדן בבית, התמודדות עם אובדן הורה, התמודדות עם מוות של הורה, התמודדות עם אובדן ומוות, התמודדות עם מוות ואובדן, התמודדות עם מוות של חתול, התמודדות עם מוות של חבר, התמודדות הורים עם אובדן ילדים, התמודדות עם אובדן של כלב, התמודדות עם מוות של מטופל, הורה שכול, אחים שכולים, אח שכול, הנצחה, התמודדות עם איבוד, איך להמשיך הלאה? איך לשחרר אחרי פרידה? איך להמשיך הלאה בחיים? התמודדות עם אובדן עובר, התמודדות עם מוות פתאומי, איך להתמודד עם צער? תהליך אבלות, תחושת אובדן, איך לעזור לאדם אבל? התמודדות עם אובדן אחים, התמודדות עם אובדן משפחה, התמודדות עם מוות של אב, התמודדות עם מוות של אח, התמודדות עם מוות של אחות, התמודדות עם מוות של אמא, התמודדות עם מוות של בבית, התמודדות עם מוות של בן, התמודדות עם מוות של בן זוג, התמודדות עם מוות של בת, התמודדות עם מוות של בת זוג, התמודדות עם מוות של הורים, התמודדות עם מוות של ילד, התמודדות עם מוות של כלב, התמודדות עם מוות של עובר, התמודדות עם מוות של של כלב, התמודדות עם מוות של תינוק
חרדה קיומית, חרדת מוות, חרדה רוחנית, פחד קיומי, פחד מוות, פחד להשתגע, החרדה הגדולה ביותר, פחד להיעלםחרדה קיומית, חרדת מוות, חרדה רוחנית, פחד קיומי, פחד מוות, פחד להשתגע, החרדה הגדולה ביותר, פחד להיעלם ובו יתבאר, מהן חרדות קיומיות (חרדה קיומית / פחד קיומי / חרדת מוות / פחד מוות וכיוב)? וכיצד צריך האדם להתמודד עם פחדים קיומיים וחרדות קיומיות שכאלו? כי יש סוגים שונים של חרדות. ויש חרדות ... רע שיפגע בגופו וכיוב. אלא, שהאדם מפחד מכך שהקיום העצמי שלו ייעלם. והחרדה הקיומית הזאת, יש לה ביטויים שונים, ברמות עומק שונות. כי פחד קיומי, יכול להתבטא גם בחרדה מפני פיטורים. שהאדם מפחד שיפטרו אותו, משום שזה סוג של איום על הקיום שלו. ומצד האמת, כל חרדה או פחד, הם כולם קיומיים בצורה כזו או אחרת. כי גם פחד מפני גנבים לדוגמה, גם הוא ... כל חרדה ופחד אחרים, שהם כולם קיומיים בצורה כלשהי. אלא, שיש גם חרדה קיומית פנימית יותר, שהיא לדוגמה חרדת מוות, שהאדם מפחד מהמוות. כי יש כאלו, שהמוות מסמל עבורם את סוף הקיום העצמי שלהם. וכאשר האדם מזדהה רק עם החיים שלו כאן בגוף הגשמי שלו, על ידי זה, האדם מפחד מהמוות. משום, שהמוות מסמל עבורו את סוף הקיום העצמי שלו. והאדם מבין, שהמוות עלול להפתיע אותו בכל רגע. ולכן האדם כל חייו מנסה להגן על עצמו מהמוות. כך שהחרדה הקיומית של האדם, שבאה לידי ביטוי בפחד מהמוות, היא מפעילה את האדם לעשות כל חייו פעולות הישרדותיות שונות, כדי להתרחק מהמוות ולהישאר בחיים. אבל, יש עוד חרדה עמוקה יותר ופנימית יותר, שהיא החרדה הגדולה ביותר שהאדם יכול להתמודד איתה, והיא חרדה קיומית וחרדת מוות, שבה האדם לא מפחד על גופו שימות ועל גופו שיחדל להיות קיים. אלא האדם מפחד, מכך שהתודעה העצמית שלו תחדל להיות קיימת. ועוצמת החרדה של האדם, תלויה, בעד כמה היא פוגעת בהגדרת האני של האדם. וככל שהאדם מזוהה יותר עם הדבר שעלול ... הרכוש שלו, כך הוא חרד יותר מכך שהרכוש שלו יפגע. וכך גם לגבי גופו של האדם, שגם בו יש עוצמת הזדהות שונה. והאדם חרד יותר מכך שהראש שלו יפגע, מאשר שהזרת שלו תיפגע. הכל כפי עוצמת ההזדהות הרגשית של האדם, עם החלקים השונים שבגופו. והדבר שהאדם מזוהה איתו יותר מכל, זה עם התודעה העצמית שלו. ... חווה את הקיום העצמי שלו. שזאת ידיעת האני של האדם, שהוא מודע לעצם קיומו. וכאשר האדם אומר אני, הוא מתכוון יותר מכל לתודעה העצמית שלו עצמה. וכאשר האדם חווה סוג של איום כלשהו, על עצם הקיום של התודעה העצמית שלו, על ידי זה נוצרת אצל האדם, חרדת מוות תודעתית, ופחד מוות תודעתי. שהאדם מפחד פחד מוות, לא מכך שהגוף שלו ימות. אלא מכך שהתודעה העצמית שלו תמות ותחדל מלהתקיים. וזו נקראת חרדה קיומית בשורשה. כי החרדה הקיומית מתבטאת בעוצמות שונות. אך זו העוצמה החזקה ביותר של החרדה הקיומית. שהיא הפחד של האדם מכך שהתודעה העצמית שלו עצמו תיעלם. ... דהיינו, על האדם להתבונן עמוק אל תוך האני שלו, ואל תוך הקיום העצמי שלו, עד שהוא יראה מיהו ומהו באמת. וכפי שכבר ביארתי את כל הנושאים האלו לעומקם במקומות אחרים. ועל ידי זה שהאדם זוכה לראות ולהבין, ממה התודעה העצמית שלו עשויה? ולמה היא קיימת? ומה מהווה את הקיום העצמי שלו? ולמה הוא עצמו קיים? ומה באמת שולט בקיום העצמי שלו עצמו, ובקיום של כל הדברים כולם? ומה יהיה אם שום דבר לא יהיה? ועל ידי ... ומההעדר המוחלט, אל הקיום עצמו, הוא, לא מפחד יותר כלל משום דבר בעולם. וכל הדברים האלו, ביארתי אותם לעומקם במקומות אחרים. והמסר הוא, שחרדה קיומית, נובעת מהאיום הגדול ביותר שיש על התודעה העצמית של האדם, שזהו האיום שאולי היא ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...