🖨על החיים ועל המוות / תכלית החיים / משמעות החיים / פחד מוות - מהי מהותם? חלק 2כי האהבה והשמחה וכולי, הם רק תרופות שהאדם לוקח, כדי לברוח מכך שאין לו מושג למה הוא חי. אבל בכל מקרה, גם אהבה וכל כיו"ב, זו לא תכלית החיים.
ויש כאלו שנדמה להם שתכלית החיים של עצמם, היא חלק מתכלית אחרת גדולה יותר. כי מצד האמת מי שרוצה להבין את תכלית החיים, לשם כך עליו להבין את התכלית של קיומה של המציאות כולה. כי החיים של האדם, הם בסך הכל נקודה קטנה בתוך רצף של אירועים גדול מאוד, שהוא רצף האירועים של המציאות כולה. והתכלית של חייו ושל קיומו של האדם, היא רק אמצעי שמשרת את המטרה הגדולה יותר. כך שכדי להבין את תכלית ומטרת החיים, לשם כך יש להבין את התכלית של המציאות כולה.
וכאשר האדם מתבונן על התכלית של הקיום העצמי שלו, עליו להבין שהתכלית של הקיום העצמי שלו, היא חלק מהתכלית של הקיום של כל המציאות כולה. כי יש סיבה שבגללה קיימת כל המציאות כולה. והסיבה הזאת אחראית בין השאר גם לכך שהאדם קיים. וכך גם הסיבה הזאת אחראית לכל מה שקורה בעולם כולו. כי כל מה שקורה בעולם בכל רגע ורגע, הוא ביטוי ותוצאה של הסיבה הראשונה של כל הסיבות, שהיא זו שמניעה את האירועים כולם, ובכלל זה כל האירועים שקורים לאדם בכל רגע ורגע...
ומי שהוא קצת חכם, הוא מבין מיד שכדי שהוא יצליח לפענח את התכלית של החיים שלו, וכדי שהוא יצליח להבין למה החיים שלו הם כפי מה שהם וכולי, לשם כך עליו לנסות לגלות ולהבין את התכלית שלשמה מתרחשים כל האירועים כולם. אך מהי התכלית הזאת שלשמה מתרחשים כל האירועים כולם?
וגם כאן לכל אחד יש את ההסברים שלו, מהי התכלית של המציאות. ויש כאלו שחושבים שלמציאות כולה אין תכלית כלל. ושכל רצף האירועים כולו הוא חסר תכלית. ואותם יש לשאול, אם אכן כל המציאות כולה חסרת תכלית, אז מה בדיוק התכלית של החיים שלהם עצמם?
כי מאחר שלכל התהליך כולו אין שום תכלית כלל, ממילא זה אומר שמצד האמת אין שום משמעות ושום תכלית לשום דבר. כך שאם האדם חושב שאין שום תכלית כלל, הרי שלא ברור למה בכלל נדמה לו שיש לדברים כלשהם משמעות, אם לכל המציאות כולה מצד האמת אין שום משמעות.
ומצד האמת יש לשאול, האם באמת יכול להיות שלכל המציאות כולה אין תכלית, והאם יכול להיות שכל המציאות כולה מצד האמת חסרת משמעות? כי אולי באמת יכול להיות שכל רצף האירועים כולו הוא אקראי לגמרי ללא כל כוונת מתכנן וללא כל תכלית. ומי יכול להוכיח שיש תכלית למשהו? ואולי באמת לשום דבר אין תכלית?
אלא, שאם נאמר שלכל רצף האירועים כולו אין תכלית, ממילא יש לשאול, כיצד זה שיש בעולם שלנו המון תהליכים שכן מעידים על תכלית. כי מי שיתבונן סביבו יראה, כי האדם (וגם בעלי החיים וכיו"ב) מטבעו עושה את מעשיו למען תכלית כלשהי. ויש בעולם שלנו המון תהליכים, של סיבה ותוצאה. שבהם יש תהליך שלם שתכליתו היא להשיג מטרה כלשהי.
ונמצא אם כן, כי במציאות שלנו יש ביטוי של תכלית ושל משמעות. ואם באמת לכל המציאות כולה ולכל האירועים כולם אין שום משמעות, אז כיצד זה שיש במציאות שלנו דברים בעלי משמעות. ואיך תהליך שהוא כולו אקראי לגמרי, איך הוא יכול ליצור אירועים מסודרים בעלי משמעות כלשהי.
כי העולם שלנו יש בו סדר. כמו לדוגמה חוקי הפיזיקה שעובדים תמיד באותה הצורה. ואם אכן כל רצף האירועים כולו היה תוצאה של אקראיות כלשהי, אז כיצד זה שאקראיות יוצרת דבר שמסודר בצורה מופלאה על פני כל העולם כולו. כי חוקי הפיזיקה עובדים באופן מדויק וזהה בכל העולם כולו ללא שום סטייה וללא שום אירוע אקראי שחורג מכללי הפיזיקה.
ואם נאמר שהכל אקראי לגמרי ללא כל סיבה, אז ממילא יש להבין כיצד זה שיש בעולם שלנו אירועים שונים ותופעות שונות שמעידות על סדר ועל סיבה ותוצאה וכולי. כי אקראיות מוחלטת, לא יכולה ליצור סדר מוחלט. ואם יש בעולם שלנו סדר מוחלט, כגון לדוגמה חוקי הפיזיקה, הרי שמסתבר יותר לומר שכנראה גם התהליך כולו הוא חלק מאיזה סדר יותר גדול...
ובקצרה נחדד ונאמר, שאם התחלת התהליכים כולם היא אקראית, אז יש להבין ולמצוא הסבר לכך שהתהליכים כולם הם של סיבה ותוצאה ולא אקראיים. וכאשר רואים שכל התהליכים כולם שיש בעולם, עובדים לפי חוקיות של סיבה ותוצאה, הרי שהגיוני לומר שגם לכל התהליך כולו יש סיבה ותוצאה, וא"כ יש להבין מהי הסיבה של כל התהליכים כולם, ומהי התוצאה שלהם. (ויש בזה עוד רמות עומק שונות, כי אפשר לומר ש... וכולי).
וכל בני האדם בעולם, בפרט החכמים שבהם, מנסים להבין את התכלית של המציאות. ויש כאלו שמבינים שתכלית המציאות היא למען יצירת טוב. דהיינו, שהמציאות היא טובה, וכל האירועים שקורים בעולם, כולם הם למען תכלית טובה כלשהי. ולכן אומרים שהכל לטובה, כי התכלית של כל האירועים שבעולם, היא כדי לעשות טוב.
אלא שגם כאן יש בעיה רצינית. והשאלה הראשונה היא, אם באמת התכלית היא למען עשיית טוב, אז מדוע יש רע? כי מאחר שהתכלית היא למען יצירת טוב, אז מדוע צריך ליצור גם רע. הרי היה אפשר מראש ליצור מציאות שבה יש רק טוב. ומכך שיש במציאות שלנו גם רע וגם טוב, מכך ניתן להבין שהתכלית של המציאות היא למען יצירת רע בדיוק כמו שהיא למען יצירת הטוב.
ויש כאלו שאומרים, שהתכלית של המציאות היא למען הטוב. והסיבה שיש רע, היא כדי שהאדם יוכל להכיר את הטוב. כי כאשר יש רע, אז על ידי זה האדם יודע להעריך את זה שטוב לו. והדבר דומה לאבא שמסביר את זה שהוא מתעלל בילד שלו, כדי שכאשר הוא יפסיק להתעלל בילד שלו, אז הילד שלו ידע להעריך את זה שהוא מרגיש טוב. אך זהו רק משל בלבד.
והאמת היא שאם באמת הרע נוצר כדי להגדיר וליצור טוב, הרי שמראש היה אפשר ליצור מציאות שיהיה בה רק טוב מסוג כזה שלא צריך ליצור רע כדי שירגישו טוב. ז"א כמו שעכשיו אפשר לומר שהאדם יודע להעריך את הטוב בגלל הרע ואת האור בגלל החושך, הרי שמראש היה אפשר ליצור מציאות שבה בני האדם יוכלו להעריך את האור ואת הטוב, גם בלי שיהיה בעולם חושך ורע.
ז"א נניח באמת שהרע נוצר כדי שהאדם יוכל להעריך את הטוב. השאלה היא, אם באמת התכלית היא לעשות רק טוב, אם כן מראש היה אפשר ליצור אדם שמרגיש תמיד רק טוב, ושהוא לא מוגבל ביכולת שלו להרגיש טוב רק על ידי זה שהוא גם מרגיש רע. כי היה אפשר ליצור אדם שיכול להרגיש טוב, גם בלי להרגיש רע.
ותמיד יש לזכור, שבנקודת ההתחלה של כל האירועים כולם, שם הפוטנציאל של היצירה הוא אין סופי. ובנקודת ההתחלה עצמה, שם אין שום גבול ושום הגבלה לגבי האפשרות ליצור דברים. ואם באמת בנקודת ההתחלה היה רצון לעשות טוב, א"כ היה ראוי יותר ליצור מציאות כזו שבה יש רק טוב, ושכולם נהנים מהטוב גם בלי להצטרך להרגיש רע. והרי בכל זאת יש רע, וא"כ כנראה שיש תכלית בעצם קיומו של הרע, גם בלי קשר לקיומו של הטוב.
ומי שהוא איש אמת, הוא יודע שמצד האמת זה שהאדם מעדיף לומר שהעולם קיים כדי שיהיה טוב, הרי שזאת רק העדפה אישית של האדם. כי מצד האמת אפשר גם לומר את ההפך, שהעולם קיים כדי לעשות לאדם רע. כי בדיוק כמו שיש בעולם טוב, כך גם יש רע. ואדרבה, יש יותר רע מאשר טוב, כפי שכל אחד מבין בכוחות עצמו. וגם הטוב הוא לא מי יודע מה טוב.
ובפרט כאשר האדם מתבונן על העניין הזה של הרצון העצמי של האדם, שהאדם קיים עם רצון עצמי שאחראי לכך שהאדם כל הזמן מרגיש רע. ואם באמת התכלית היא שהאדם ירגיש טוב, הרי שהיה אפשר ליצור אדם שקיים ללא רצון עצמי כלל, שאז הוא לעולם לא מרגיש רע. והיה גם אפשר ליצור אדם, שאולי דווקא כן יש לו רצון עצמי, אלא שהרצון העצמי שלו תמיד מתאים למציאות, שגם אז הוא לעולם לא מרגיש רע.
ואף על פי כן ניתן לראות, שבכל זאת האדם כן קיים עם רצון תמידי לשנות את המציאות. דהיינו, הסבל הוטבע בתוך האדם. ותחושת חוסר השלמות שיש לאדם, רודפת את האדם בכל מצב שבו הוא נמצא. כי כל מה שיש לאדם וכל מה שיתנו לאדם, הוא תמיד ממשיך להרגיש חסר, כל זמן שיש לו רצון עצמי.
וגם כמובן יש לזכור, שאם אכן התכלית היא כדי לעשות טוב, א"כ יש להסביר מדוע המציאות היא דווקא כפי מה שהיא בכל רגע ורגע מחדש. כגון שיש לדוגמה להסביר, מדוע הסיבה של הרצון לעשות טוב, מדוע היא מחייבת את זה שכוח המשיכה לדוגמה יעבוד כפי מה שהוא עובד? ומדוע מספר הכוכבים בשמים הוא דווקא מספר כלשהו? ומדוע חוקי הפיזיקה הם כפי מה שהם?
כי אם התכלית הייתה רק כדי ליצור טוב בלבד, הרי שהיה ניתן ליצור משהו הרבה יותר פשוט ולא היה צורך בכל מה שקיים בעולם. ואם יש רק תכלית אחת לעשות טוב, אז מדוע לדוגמה בחלל החיצון או מתחת לפני האדמה מתרחשות תופעות כלשהן דווקא בצורה מסוימת? כיצד זה משרת את המטרה של יצירת טוב בעולם?
ואם באמת המטרה היא שיהיה טוב, אז מדוע חוקי הפיזיקה הם דווקא כפי מה שהם, הרי הם היו יכולים להיות גם אחרת. וההיגיון אומר שכנראה יש סיבה כלשהי, מדוע לדוגמה חוקי הפיזיקה הם דווקא בצורה כלשהי. ואם האדם חושב שמטרת כל המציאות היא רק כדי לעשות טוב, אז עליו עכשיו להסביר, כיצד הרצון לעשות טוב, מחייב את המציאות להיות...
חלק 3על החיים ועל המוות / תכלית החיים / משמעות החיים / פחד מוות - מהי מהותם? חלק 3 ונמצא אם כן, כי לאף אחד בעולם אין מושג מה התכלית שלשמה קיימת המציאות ... התכלית של תתי התהליכים ושל תהליכי המשנה שיש בתוך התהליך הגדול כולו. והפיתרון בהמשך. וזאת הסיבה שבגללה בני האדם מפחדים מהמוות. משום שהפחד של האדם מהמוות, יוצר עבור האדם משמעות לחיים שלו. ומאחר שאין לאדם מושג למה הוא חי, אז הוא החליט ... או אולי טוב יותר מהחיים עצמם, הרי שממילא כל המאמצים של האדם, ממילא הם מיותרים. ונחדד: הדרך היחידה לא לפחד ממשהו, היא על ידי זה שמתייחסים אליו כאל דבר טוב. כי מדבר טוב לא מפחדים. והאדם מפחד רק מדבר שנתפש בעיניו כרע. ואם לדוגמה יחליטו בני האדם שהם מפסיקים לפחד מהמוות, הרי שלשם כך יהיה עליהם להתייחס אל המוות כאל דבר טוב. ודבר טוב פירושו, דבר שהוא טוב כמו החיים ... אם המוות הוא טוב, אבל הוא לא מספיק טוב כמו החיים, הרי שהוא עדיין יש בו רע. וכדי לא לפחד מהמוות כלל, לכן על האדם להתייחס אל המוות כאל דבר טוב בדיוק כמו החיים עצמם. אבל, אם האדם יתייחס אל ... על האכילה וכיוב, ולמות. כי הרי המוות טוב באותה המידה ממש. ולכן, אין אפילו אדם אחד בעולם שהוא לא מפחד מהמוות. וגם אלו שאומרים שהם לא מפחדים מהמוות, הרי שהם משקרים. כי אם הם היו חסרי כל פחד מהמוות, דהיינו, אם הם היו מתייחסים אליו כאל דבר טוב בדיוק כמו כל דבר אחר, הרי שהם לא היו ממשיכים ... לחיות. הרי המאמץ הזה הוא מיותר לגמרי. ולכן, כל אלו שאומרים ושמנסים לשכנע את עצמם ואת סביבתם שהם לא מפחדים מהמוות, הרי שהם משקרים. וארוחת הבוקר שלהם מעידה על כך. כי אם באמת המוות היה בעיניהם טוב כמו החיים, ... הכוח הנגדי שנעלם, אולי הוא דווקא ניסה להעלים את עצמו, והכוח החזק לא הצליח להעלים את עצמו). ובכל מקרה, הפחד של האדם מהמוות, הוא זה שיוצר עבור האדם את משמעות החיים. כי אם המוות לא יהיה מפחיד, אז האדם לא יעריך את החיים. ומאחר שאין לאדם מושג למה הוא חי, אז האדם לא יתאמץ יותר לחיות. והפחד של האדם מהמוות, הוא זה שגורם לאדם להרגיש טוב בחיים שלו. כי כאשר האדם מפחד מהמוות, בזה בעצם האדם מכניס לעצמו לראש שהמוות הוא רע ושהחיים הם טובים. ואז על ידי זה האדם שמח מכך ... תכלית החיים. כי לאף אחד אין באמת הסבר מה תכלית המציאות. ובכל זאת כולם כמו משוגעים עובדים ככ קשה ומפחדים ככ מהמוות. וחלקים שלמים של העולם, מונעים ומתפתחים בזכות הפחד של האדם מהמוות. ועל פי ההיגיון, אם אין לאדם מושג מה התכלית של החיים, הרי שממילא לא היה עליו לפחד מהמוות. כי אולי המוות הוא בכלל טוב יותר. ובפרט כאשר האדם זוכר שהוא לא חי כאן לנצח, ושבסך הכל לפני כמה עשרות שנים הוא היה במצב שבו הוא יהיה אחרי שהוא ימות. כך שלפחד מהמוות זה לא הגיוני. אבל פחד המוות קיים, כדי ליצור עבור האדם משמעות לחיים שלו. ומי שרוצה לחיות טוב באמת, עליו לחיות ללא כל פחד. כי אפילו כל העשירים הגדולים בעולם שיש להם את כל הכסף שבעולם, כולם מלאים פחדים וחששות. ויש מלא חברות ביטוח שמבטחות את האדם בביטוחים שונים, בגלל הפחדים של האדם. וכל אדם בעולם חי עם פחדים שונים. והפחדים של האדם מאמללים את האדם. כי אין לאדם רגע של נחת בלי פחד כלשהו. ומי שרוצה לחיות טוב באמת, עליו להשתחרר מכל הפחדים כולם, כולל מפחד המוות. ולהשתחרר מפחד המוות, זה מאוד פשוט. כי כפי שהסברנו בהתחלת המאמר, אין שום סיבה שהאדם בכלל יפחד מהמוות. והפחד מהמוות נוצר, רק כדי שהאדם לא יתאבד, וכדי שהאדם ירצה להמשיך לחיות. אבל מצד האמת אין שום טעם לפחד מהמוות. כי אפשר לחיות חיים טובים באמת מלאי משמעות אמיתית, גם בלי לפחד מהמוות. וכאן כמובן יש שאלה רצינית. והיא, אם באמת האדם לא יפחד מהמוות, אז מדוע באמת שהוא יאכל ארוחת בוקר ויתאמץ להשיג כל מיני דברים כדי לשרוד וכיוב? זא מה עוד יכול להניע את האדם להתאמץ לחיות, חוץ מהפחד המיותר מהמוות? והתשובה היא, שמי שמחפש את האמת באמת, עליו לדעת כי מצד האמת, למרות כל ההסברים הנל, עדיין ... המציאות. ואז כאשר האדם מבין את התכלית האמיתית של המציאות כולה, אז האדם חי חיים טובים באמת ללא כל פחד. והדרך היא כנל, על ידי זה שהאדם מחפש את האמת בכל דבר, וניזהר מאותם מנהיגי השקר שמטעים את האדם ...
אינסטינקטים, פחדים וחרדות, מנגנון הפחד, מנגנון החרדה, תגובה אינסטינקטיבית, התנהגות אוטומטית, רפלקסים, אינטואיציה, שינוי הרגלים, דפוסי התנהגות, למה יש פחד? איך נוצר פחד? איך לשנות הרגלים?אינסטינקטים, פחדים וחרדות, מנגנון הפחד, מנגנון החרדה, תגובה אינסטינקטיבית, התנהגות אוטומטית, רפלקסים, אינטואיציה, שינוי הרגלים, דפוסי התנהגות, למה יש פחד? איך נוצר פחד? איך לשנות הרגלים?אינסטינקטים, פחדים וחרדות, מנגנון הפחד, מנגנון החרדה, תגובה אינסטינקטיבית, התנהגות אוטומטית, רפלקסים, אינטואיציה, שינוי הרגלים, דפוסי התנהגות, למה יש פחד? איך נוצר פחד? איך לשנות הרגלים? מהם אינסטינקטים וכיצד הם משפיעים על הפחדים שלנו? אינסטינקטים הם תגובות טבעיות ואוטומטיות שהמוח והגוף שלנו מייצרים כדי לשרוד ולהתמודד עם מצבים שונים. מדובר בתגובות מהירות, ... אנו נתקלים באיום או סכנה. עם זאת, אינסטינקטים אינם תמיד מגיבים בצורה פרופורציונלית לסכנה, והם לא תמיד הגיוניים. למשל, פחד ממפגעים קטנים כמו גוקים או נמלים, שמהווים איום מינימלי, יכול להיגרם בעקבות מנגנון הפחד המולד שמגיב לאיומים בצורה כללית, ולא בהכרח לאיום אמיתי. כיצד נוצר פחד ומה ההבדל בין פחד וחרדה? פחד הוא תגובה טבעית שמופעלת כאשר אדם תופס איום. מדובר במנגנון הישרדותי בסיסי, שנועד להגן עלינו מפני סכנות. החרדה, לעומת זאת, היא סוג של פחד, אך היא יכולה להופיע גם ללא סכנה ממשית, כאשר אדם חושש מתוצאה אפשרית של אירוע מסוים, אף אם אין לכך הצדקה ריאלית. לדוגמה, פחד מאדם שמסכים לעבור על פניו ברחוב הוא פחד טבעי של הגוף להימנע מסכנה. אך פחד ליציאה מהבית, רק מתוך חשש מפני סכנה אפשרית, מהווה חרדה - פחד בלתי מוצדק או מבוסס על אי - ודאות ולא על סכנה מציאותית. האם אפשר לשנות אינסטינקטים? אינסטינקטים הם תגובות ... אינם נחרצים - ניתן ללמוד להימנע מהם או לשלוט בהם בעזרת מודעות ואימון. לדוגמה, אדם יכול לשנות את תגובת הפחד במצבים רגישים אם יחשוף את עצמו לסיטואציות בהן הוא מפחד, ובמהלך הזמן, המוח יוכל להתרגל למצב ולהגיב בצורה פחות אינסטינקטיבית. מדוע פחדים רבים מבוססים על חוסר ודאות? פחדים רבים נובעים מחוסר ודאות. אדם עשוי לפחד לא משום שיש איום מיידי, אלא משום שהוא לא יודע מה יקרה בעתיד. לדוגמה, פחד ממעבר דרך צומת מסוכן או הליכה על גשר תלוי יכול להיות לא רק פחד מהכביש או מהסיכון הפיזי, אלא גם פחד מחוסר שליטה במציאות ותחושת חוסר ודאות לגבי העתיד. המוח שלנו לא יודע לחזות את התוצאה, ומכאן הפחד. מה הקשר בין פחדים לרצונות? הפחדים קשורים לרצונות במובן זה, שלפעמים אדם פוחד לאבד דבר מה שהוא רוצה או לחשוב על החיסרון שעלול להיווצר. לדוגמה, אדם עשוי לפחד מאובדן כספו, אך למעשה הוא פוחד לא על הכסף עצמו, אלא על המשמעות הרגשית שהוא מקנה לו, כמו תחושת כישלון או אובדן ביטחון. המוח מחבר ... כיצד ניתן להתגבר על פחדים וחרדות? הדרך להתמודד עם פחדים היא להבין את מקורותיהם. כאשר אדם מבין שמה שהוא פוחד ממנו אינו בהכרח מהווה איום אמיתי, הוא יכול להתחיל להתמודד עם החרדה. כל פחד, בסופו של דבר, נובע מאי - ודאות. כדי להתגבר על הפחד, אדם צריך להטיל ספק במה שהוא חושש ממנו ולשאול את עצמו למה אני באמת פוחד מזה? התשובה לכך לרוב תהיה חוסר ודאות, ולא סכנה ממשית. אם המוח מבין זאת, הוא יכול להפסיק את התגובה האוטומטית של הפחד. מה הקשר בין אינסטינקטים, פחדים והרגלים? אינסטינקטים, פחדים והרגלים קשורים זה בזה. אנחנו לפעמים פוחדים מדברים משום שהורגלנו לפחד מהם. אם אדם מבין שלפעמים הוא פועל מתוך אינסטינקט ולא מתוך בחירה מודעת, הוא יכול לשאול את עצמו למה הוא ... אוטומטית, שמבוססת על שנים של אבולוציה. עם זאת, יש מצבים שבהם האינסטינקטים לא בהכרח מגנים עלינו. למשל, אנשים רבים פוחדים מחיות קטנות כמו נמלים או גוקים, למרות שאלו לא באמת מסכנים אותם. אז למה הפחד קיים? משום שמנגנון האינסטינקטים ... אותו להירגע ולשלוט בתגובות שלו. שינוי אינסטינקטים מתרחש דרך תהליך למידה, שבו אנו מלמדים את המוח שלא כל גירוי מפחיד מחייב תגובה חדה. מדוע פחדים רבים מבוססים על חוסר ודאות? הפחדים הגדולים ביותר של בני האדם אינם נובעים מסכנות ... למשל, אנשים רבים חוששים מהעתיד, מהכישלון או מאובדן כלשהו, למרות שאין הוכחה לכך שדבר רע אכן יקרה. למשל, אדם שמפחד מהכביש לא באמת פוחד מהכביש עצמו, אלא מהמשמעות שהכביש מייצג עבורו - הוא לא יודע אם יקרה לו משהו רע בעת חצייתו, ולכן הוא ... בין רצונות לפחדים? במהלך ההרצאה הוסבר כי פחדים קשורים באופן ישיר לרצונות. כאשר אדם מפחד לאבד כסף, הוא למעשה מפחד מהמשמעות של החיסרון - הוא לא רוצה להרגיש בחיסרון של הכסף, כי אז ירגיש שחייו נפגעו. אם היינו לוקחים שני ... ברוב המקרים, נוכל בהדרגה לשנות את הדפוס שלנו ולהפחית את הפחדים. התרגול הנכון הוא לשאול את עצמנו: למה אני מפחד מזה? ולנסות לרדת לשורש העניין. לרוב, נגלה שהתשובה היא אני לא באמת יודע, וזה בדיוק הרגע שבו אפשר להבין שהפחדים ... ולא של סכנה ממשית. מה הקשר בין אינסטינקטים, פחדים והרגלים? אינסטינקטים ופחדים קשורים קשר הדוק להרגלים שלנו. אנחנו רגילים לפחד מדברים מסוימים כי כך למדנו מהסביבה שלנו. למשל, אדם שפוחד לדבר מול קהל כנראה למד בעבר שמצבים כאלה הם מסוכנים או מביכים. אליעד מסביר שהרגלים ניתן לשנות - בדיוק כמו אינסטינקטים. אם אדם רוצה להפסיק לפחד, הוא צריך להטיל ספק באמונות שלו ולבחון מחדש את הדפוסים שעליהם מבוסס הפחד. מהי הדרך להפסיק לפעול מתוך אינסטינקטים ולבחור באופן חופשי? כדי להפסיק לפעול מתוך אינסטינקטים ולבחור באופן חופשי, עלינו לפתח מודעות. ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...