מוסריות
דתית, האם פושע אינו
דתי אמיתי? האם עבריין הוא
דתי מתחזה? מצוות תשובה, לחזור בתשובה, חזרה בתשובה, מוסריות
יהודית, עבירות שבין אדם לחברו, פשעים של
דתיים, שנאה לדתיים, דתי גנב, דתי רוצח, תשובה מאהבה, יום כיפור האם
דתי שעובר עבירות הוא
דתי אמיתי? אליעד כהן מעלה בהרצאתו סוגיה מעניינת בנוגע למוסריות
דתית: האם אדם שמבצע עבירות חמורות כמו רצח, גניבה, אונס או פשעים אחרים עדיין יכול להיחשב
דתי אמיתי? האם עבריין עם כיפה הוא מתחזה, או שאולי
הדת שלו עדיין לגיטימית למרות מעשיו השליליים? אליעד נותן דוגמה לאדם
דתי לכאורה, עם כיפה, שלמד תורה ונחשב צדיק או אפילו רב, ולמרות זאת עובר עבירות חמורות. הוא מסביר שישנם אנשים שבאים בטענות כלפי
דתיים בעקבות מעשים כאלה, ואומרים: תראו את הפושעים
הדתיים האלה, כאילו פשעים אלו מוכיחים שדתיים הם מזויפים או מתחזים. לטענתו של אליעד, השאלה המרכזית שיש לשאול היא - מה המהות של להיות
דתי? מהי המהות של אדם
דתי? כדי לענות על השאלה, אליעד משתמש בדוגמה של אדם עשיר. הוא אומר שלא מספיק שאדם ינהג ברכב יוקרתי כדי שיהיה עשיר ... קיום התנאים האמיתיים לעושר (כגון שיהיה לו כסף באמת). באותה מידה, המהות של
דתי היא לא כיפה או מראה חיצוני, אלא קיום המצוות והדברות המרכזיות של
הדת. מי שעובר על עשרת הדברות, כמו לא תרצח, לא תגנוב, ולא תנאף, אינו יכול להיחשב
דתי במובן האמיתי, בדיוק כפי שאדם שמתחזה לשוטר אינו שוטר אמיתי גם אם הוא לבוש כמו שוטר. האם מצוות התשובה יכולה להפוך עבריין לצדיק? אליעד מציין שלמרות הכל,
ביהדות קיים עיקרון מרכזי וחשוב מאוד שנקרא תשובה, האומר שאפילו האדם הגרוע ביותר, שרצח, אנס או גנב, יכול לחזור בתשובה. לפי
היהדות, ברגע שאדם מתחרט באמת ובכנות על מעשיו, הכל יכול להיסלח לו, ולא רק זאת, אלא שבמקרים מסוימים העבירות יכולות להפוך לזכויות. אליעד מדגיש שלפי
היהדות, תשובה אמיתית היא בלב, והיא יכולה לקרות גם בשנייה אחת, ולכן מבחינה
דתית אפשר לקבל אפילו את הפושע הכי גדול כאדם
דתי, אם חזר בתשובה אמיתית. איך אפשר לדעת אם מישהו באמת חזר בתשובה? כאן אליעד מציג את הבעיה האמיתית: אם אדם ביצע ... איך אפשר לדעת אם התשובה שלו אמיתית? הוא מסביר שיש מנגנון פרוטוקול מסוים
ביהדות לתשובה, ולפי המנגנון הזה, אם אדם ביצע אותו בצורה נכונה, הוא ייחשב לכזה שחזר בתשובה וייסלחו לו כל חטאיו. יחד עם זאת, אליעד מחדד ואומר
שביהדות עבירות שבין אדם לחברו, כמו פגיעה בחבר, רצח או אונס, אינן יכולות להיסלח רק על ידי בקשת סליחה מאלוהים ביום כיפור. ... יכול להיסלח כל עוד הוא לא מתקן את מעשיו מול האנשים שפגע בהם. האם המוסר
היהודי אובייקטיבי? אליעד מתייחס לשאלה העמוקה יותר של המוסריות
היהודית. לטענתו,
ביהדות אין מוסר אובייקטיבי עצמאי, הכל מבוסס על החלטת האלוהים בלבד. הוא מדגים זאת באמצעות סיפור עקידת יצחק, שם אברהם ...