וכאן נשיב לשאלה, האם לתת הצעת מחיר בטלפון? כי בדרך כלל עסקה מתחילה בשיחת טלפון, שבה איש המכירות מדבר עם הלקוח שרוצה מידע נוסף ורוצה לברר פרטים בטלפון. וחלק מהפרטים שהלקוח שואל בשיחת הטלפון, זה מה המחיר וכמה זה עולה או כמה זה יעלה לו וכולי. והשאלה היא, האם כן או לא לתת ללקוח הצעת מחיר בשיחת הטלפון? ואיך להתמודד עם העניין שלקוח שואל בשיחת מכירה טלפונית, כמה זה עולה?
אז בעניין הזה יש המון היבטים והמון שיקולים שונים. ויש עסקים שונים, שרוצים למשוך את הלקוח בגלל המחיר ואולי בהם דווקא כן כדאי לתת ללקוח את המחיר בטלפון. ויש גם עסקים שהלקוח מגיע אליהם, אחרי שהוא יודע בדיוק מה המחיר, כי הם מפרסמים בכל מקום את המחיר. ויש סוגי עסקים שבהם כל המידע כולו מוצג ללקוח מהרגע הראשון, כולל המחיר המדויק, כולל לתת אפשרות ללקוח לבנות לעצמו הצעת מחיר און ליין ועוד אפשרויות שונות. כך שברמת העיקרון אין כאן שחור או לבן. אבל בכל זאת נסביר את העיקרון הבא.
והוא שברמת העיקרון במידה וברצונך להגדיל את הסיכוי לכך שתיסגר איתך עסקה באופן כללי ובמידה וברצונך שתיסגר איתך עסקה במחיר הגבוה ביותר האפשרי, במידה וזה השיקול היחיד, הרי שעליך להימנע כמה שיותר מלתת ללקוח הצעת מחיר בטלפון.
ולמה? כי כדי שיגדל הסיכוי שתסגור עסקה עם הלקוח במחיר שטוב לך, לשם כך הלקוח צריך לרצות לרכוש ממך את השירות והמוצר. ולשם כך עליך לבנות עם הלקוח מערכת יחסים מסוימת, שבה הוא לומד לסמוך עליך, שבה הוא מקבל מידע ממך, שבה הוא רואה שאתה מקצועי, שבה הוא מתנסה במוצר ובאיכות השירות שלך וכולי.
ואז, כאשר הלקוח כבר מכיר אותך, אז הרבה יותר קל לך לסגור איתו עסקה במחיר שטוב לך. ואת כל הדברים האלו לא ניתן לעשות בשיחת טלפון.
ונקודת המוצא כאן היא, שאתה מחפש למכור ללקוח במחיר כמה שיותר גבוה ואתה לא מחפש לקוחות שירצו לרכוש ממך בגלל שאתה זול, אלא בגלל שאתה טוב. כי אם אתה רוצה שלקוחות יגיעו אליך כי אתה זול, אז אם באמת אתה מאוד זול, אז אולי אין בעיה לתת ללקוח הצעת מחיר בטלפון.
אבל במידה ואתה מוכר מוצר, שנקודת החוזקה שלך היא לא בהכרח המחיר. אלא שהלקוח צריך להבין מה הוא מקבל ורק אחר כך הוא יבין שכדאי לשלם את המחיר. אם זה המצב, אז כנ"ל עליך להימנע מלתת הצעות מחיר בטלפון, כי אז הלקוח צריך להחליט אם לרכוש ממך את המוצר במחיר שביקשת, בלי שבאמת יש לו את כל המידע עליך.
ולכן עליך להשתדל לתאם פגישה פיזית עם הלקוח, שבה תוכל להתחבר אל הלקוח, לעשות לו מצגת יותר מסודרת ואז ורק אז לתת לו הצעת מחיר מסודרת, אחרי שכבר אתה במצב שיותר קל לך לשכנע את הלקוח לרכוש ממך.
ומה לעשות אם הלקוח מתעקש לקבל מחיר בטלפון? תשובה: אפשרי לתת לו טווח מחירים, החל ממחיר X, טווח מחירים של X וכיו"ב. כדי שפגישה פיזית לא תהיה מיותרת. כי אם נותנים ללקוח את המחיר המדויק בטלפון, אז לפעמים עבור הלקוח, הפגישה הופכת להיות מיותרת. ולכן ניתן ללקוח רק טווח מחירים וכיו"ב, כדי להגדיל את הסיכוי לך שתהיה פגישה שתסגור עסקה.
ומה החיסרון המרכזי של העצה הזאת של לא לתת הצעת מחיר בטלפון? החיסרון של לא לתת הצעת מחיר בטלפון והיתרון שיש בכן לתת הצעת מחיר בטלפון, הוא שאם אתה נותן את הצעת המחיר רק אחרי פגישה פיזית, זה אומנם מגדיל את הסיכוי לכך שתהיה עסקה, אבל זה מגדיל את התקורות ואת העלויות של תהליך המכירה עצמו.
כי אם נותנים ללקוח הצעת מחיר בטלפון, אז נכון שזה מגדיל את הסיכוי לכך שהוא לא ירצה לרכוש את המוצר, אבל זה חוסך את העלות של לפגוש לקוחות שגם אחרי הפגישה לא ירצו לבצע את העסקה...
אז בעניין הזה יש המון היבטים והמון שיקולים שונים. ויש עסקים שונים, שרוצים למשוך את הלקוח בגלל המחיר ואולי בהם דווקא כן כדאי לתת ללקוח את המחיר בטלפון. ויש גם עסקים שהלקוח מגיע אליהם, אחרי שהוא יודע בדיוק מה המחיר, כי הם מפרסמים בכל מקום את המחיר. ויש סוגי עסקים שבהם כל המידע כולו מוצג ללקוח מהרגע הראשון, כולל המחיר המדויק, כולל לתת אפשרות ללקוח לבנות לעצמו הצעת מחיר און ליין ועוד אפשרויות שונות. כך שברמת העיקרון אין כאן שחור או לבן. אבל בכל זאת נסביר את העיקרון הבא.
והוא שברמת העיקרון במידה וברצונך להגדיל את הסיכוי לכך שתיסגר איתך עסקה באופן כללי ובמידה וברצונך שתיסגר איתך עסקה במחיר הגבוה ביותר האפשרי, במידה וזה השיקול היחיד, הרי שעליך להימנע כמה שיותר מלתת ללקוח הצעת מחיר בטלפון.
ולמה? כי כדי שיגדל הסיכוי שתסגור עסקה עם הלקוח במחיר שטוב לך, לשם כך הלקוח צריך לרצות לרכוש ממך את השירות והמוצר. ולשם כך עליך לבנות עם הלקוח מערכת יחסים מסוימת, שבה הוא לומד לסמוך עליך, שבה הוא מקבל מידע ממך, שבה הוא רואה שאתה מקצועי, שבה הוא מתנסה במוצר ובאיכות השירות שלך וכולי.
ואז, כאשר הלקוח כבר מכיר אותך, אז הרבה יותר קל לך לסגור איתו עסקה במחיר שטוב לך. ואת כל הדברים האלו לא ניתן לעשות בשיחת טלפון.
ונקודת המוצא כאן היא, שאתה מחפש למכור ללקוח במחיר כמה שיותר גבוה ואתה לא מחפש לקוחות שירצו לרכוש ממך בגלל שאתה זול, אלא בגלל שאתה טוב. כי אם אתה רוצה שלקוחות יגיעו אליך כי אתה זול, אז אם באמת אתה מאוד זול, אז אולי אין בעיה לתת ללקוח הצעת מחיר בטלפון.
אבל במידה ואתה מוכר מוצר, שנקודת החוזקה שלך היא לא בהכרח המחיר. אלא שהלקוח צריך להבין מה הוא מקבל ורק אחר כך הוא יבין שכדאי לשלם את המחיר. אם זה המצב, אז כנ"ל עליך להימנע מלתת הצעות מחיר בטלפון, כי אז הלקוח צריך להחליט אם לרכוש ממך את המוצר במחיר שביקשת, בלי שבאמת יש לו את כל המידע עליך.
ולכן עליך להשתדל לתאם פגישה פיזית עם הלקוח, שבה תוכל להתחבר אל הלקוח, לעשות לו מצגת יותר מסודרת ואז ורק אז לתת לו הצעת מחיר מסודרת, אחרי שכבר אתה במצב שיותר קל לך לשכנע את הלקוח לרכוש ממך.
ומה לעשות אם הלקוח מתעקש לקבל מחיר בטלפון? תשובה: אפשרי לתת לו טווח מחירים, החל ממחיר X, טווח מחירים של X וכיו"ב. כדי שפגישה פיזית לא תהיה מיותרת. כי אם נותנים ללקוח את המחיר המדויק בטלפון, אז לפעמים עבור הלקוח, הפגישה הופכת להיות מיותרת. ולכן ניתן ללקוח רק טווח מחירים וכיו"ב, כדי להגדיל את הסיכוי לך שתהיה פגישה שתסגור עסקה.
ומה החיסרון המרכזי של העצה הזאת של לא לתת הצעת מחיר בטלפון? החיסרון של לא לתת הצעת מחיר בטלפון והיתרון שיש בכן לתת הצעת מחיר בטלפון, הוא שאם אתה נותן את הצעת המחיר רק אחרי פגישה פיזית, זה אומנם מגדיל את הסיכוי לכך שתהיה עסקה, אבל זה מגדיל את התקורות ואת העלויות של תהליך המכירה עצמו.
כי אם נותנים ללקוח הצעת מחיר בטלפון, אז נכון שזה מגדיל את הסיכוי לכך שהוא לא ירצה לרכוש את המוצר, אבל זה חוסך את העלות של לפגוש לקוחות שגם אחרי הפגישה לא ירצו לבצע את העסקה...