20:18הכל הקדמות אל המכוון, באיזה סדר הכי נכון ללמוד? איך ללמוד בצורה מסודרת? מהי נקודת ההתחלה של הלימוד? מהו סדר הלימוד הנכון? מהו הבסיס של הלימוד? איך להתחיל להבין את עצמי? האם יש הבדל בין יש לאין?
מהו סדר הלימוד הנכון ואיך להתחיל ללמוד בצורה נכונה?
אליעד כהן מסביר בהרצאה את הנושא המרכזי של סדר הלימוד הנכון וכיצד להתחיל ללמוד דברים בצורה מסודרת, ברורה ומובנת. תחילת ההסבר מתייחסת לשאלה המרכזית, האם באמת יש סדר מסוים ומדויק שבו נכון ללמוד, או האם כל דבר יכול להילמד ללא תלות בסדר ספציפי?
תחילה אליעד מסביר את הגישה הכללית, לפיה אין באמת חשיבות רבה לסדר הלימוד מכיוון שכל נושא הוא למעשה הקדמה לכל נושא אחר. הוא מדגים זאת באמצעות הספר "להיות אלוהים", שבו לטענתו, כל פרק בפני עצמו יכול להסביר את כל שאר הפרקים. עם זאת, אליעד מסייג ומסביר שיש היגיון טבעי מסוים המחייב ללמוד מושגים פשוטים לפני שניגשים למורכבים יותר, וזאת מפני שכל מושג מורכב מרעיונות או מושגים אחרים. כדוגמה לכך הוא מסביר, שאם רוצים להבין את המושג "להטיל ספק באופן מוחלט", חייבים קודם להבין מה זה "להטיל ספק" ומה זה "מוחלט". אי אפשר להבין מושג מסוים בלי להבין תחילה את המושגים שמהם הוא מורכב.
האם יש בכלל סדר לימוד מוחלט בדברים?
כדי להבהיר זאת עוד יותר, אליעד נותן דוגמה נוספת מתחום הזמן והמקום: אם מישהו מנסה להבין "מה היה לפני הזמן והמקום", ברור שהוא חייב להבין קודם את המושגים "זמן" ו"מקום". באותה מידה, אם רוצים להבין "מה הסיבה לרצון", חייבים להבין קודם מהו "רצון" ומהי "סיבה". הדוגמאות האלו מדגישות שלמרות שהכל יכול להיות הקדמה להכל, עדיין יש מושגים בסיסיים שחייבים להיות מובנים קודם.
הוא ממשיך ומסביר באמצעות דוגמה פרקטית: אם אדם רוצה להבין כיצד לטפל בחרדה, תחילה הוא חייב להבין מהו "טוב", מהו "רע", ומה המשמעות של "רצון". מכיוון שחרדה מוגדרת כמצב של פחד מפני "רע עתידי", אי אפשר להבין טיפול בחרדה בלי להבין תחילה מה משמעות המושגים הבסיסיים שמרכיבים אותה.
מהו הדבר הבסיסי והראשון שחייבים ללמוד?
אליעד כהן מסביר, שאמנם אפשר ללמוד כל מושג בנפרד, אבל האמת המוחלטת היא שיש סדר לימוד מדויק ואמיתי, כפי שיש במתמטיקה. כדוגמה, הוא מסביר שאי אפשר ללמוד את פעולת הכפל בלי להבין תחילה חיבור, ואי אפשר ללמוד חיבור בלי להבין מספרים, ואי אפשר להבין מספרים בלי להבין מה זה אחד ומה זה אפס, ומה ההבדל ביניהם. באופן דומה, הוא אומר שהבסיס ללימוד רוחני או פילוסופי הוא להבין קודם כל את ההבדל בין "יש" ל"אין". ההבנה הבסיסית של ההבדל בין "יש" לבין "אין" היא הדבר הכי יסודי והראשוני, והיא זו שמהווה את התשתית לכל לימוד נוסף.
הוא מדגיש שאם אדם מבין את הפרק הראשון, את ההבדל בין "יש לאין", הוא יבין גם את כל שאר הנושאים באופן מלא. ואם לא יבין זאת, הוא יתקשה להבין כל דבר אחר עד הסוף.
האם אפשר להתחיל מכל מקום שרוצים או חייבים להתחיל בהתחלה?
אליעד מתייחס לכך שיש אנשים שאינם מתחילים בהכרח מהבסיס, אלא לומדים בצורה מפוזרת או אקראית. הוא אומר שבסופו של דבר, אם האדם באמת ירצה להבין את הדברים לעומק, הוא ייאלץ לחזור לפרק הראשון, כלומר, להבנה הבסיסית של "מה ההבדל בין יש לאין". מי שלא יתחיל מהבסיס, אמנם יכול ללמוד הרבה דברים באופן חלקי, אבל לא יגיע להבנה מלאה ומוחלטת.
האם אפשר ללמוד נושא באופן מלא בלי ללמוד את הבסיס?
בהמשך, אליעד מסביר שלכאורה, אדם יכול ללמוד נושאים שונים כמו "בחירה חופשית", בלי להבין עד הסוף את ההבדל בין יש לאין. אך הוא מסביר שזאת אשליה, משום שכל נושא רוחני ופילוסופי בסופו של דבר תלוי בהבנת הבסיס. הוא משווה זאת למתמטיקה, שם כל פעולה, אפילו מתקדמת ביותר, נשענת בסופו של דבר על חיבור בסיסי של מספרים.
לדוגמה, אי אפשר להבין באמת את המשמעות של בחירה חופשית בלי להבין מהו "יש" ומהו "אין", מכיוון שהמושגים הבסיסיים ביותר משפיעים על ההבנה של מושגים מתקדמים.
האם ספרו של רבי נחמן מתאים לכולם?
אליעד מביא דוגמה נוספת מרבי נחמן מברסלב, על אנשים שטוענים שהספרים שלו "גבוהים" מדי עבורם. הוא מסביר שהבעיה אינה בספר עצמו, אלא בכך שאנשים לא מנסים מספיק. הוא אומר שהספרים של רבי נחמן מתאימים לכולם - כל אחד יכול להבין מהם משהו בהתאם לרמתו, וזה לא נכון להגיד שהספר "גבוה" או "נמוך" מדי.
האם אפשר ללמוד בצורה פרקטית בלי סדר?
אליעד מתייחס לבקשה ללמוד בצורה "פרקטית". הוא אומר שנכון, אפשר לקחת מושג מסוים, כמו "איך לטפל בחרדות", וללמוד רק את המושגים הבסיסיים הנחוצים לשם כך באופן חלקי. עם זאת, האדם לא יגיע להבנה מלאה, אלא יסתמך על אמונות או על הבנה חלקית בלבד.
הוא מסכם שבאופן אידיאלי ונכון, הלימוד צריך להיות מסודר ולהתחיל תמיד מהבסיס הכי עמוק ויסודי - מההבדל בין "יש" ל"אין". אבל כל עוד האדם לא בוחר בכך, הוא יכול ללמוד מכל נקודה שהיא, אך עליו לזכור שעד שלא יחזור לבסיס ויבין אותו, הוא לא יבין אף נושא עד הסוף.
אליעד כהן מסביר בהרצאה את הנושא המרכזי של סדר הלימוד הנכון וכיצד להתחיל ללמוד דברים בצורה מסודרת, ברורה ומובנת. תחילת ההסבר מתייחסת לשאלה המרכזית, האם באמת יש סדר מסוים ומדויק שבו נכון ללמוד, או האם כל דבר יכול להילמד ללא תלות בסדר ספציפי?
תחילה אליעד מסביר את הגישה הכללית, לפיה אין באמת חשיבות רבה לסדר הלימוד מכיוון שכל נושא הוא למעשה הקדמה לכל נושא אחר. הוא מדגים זאת באמצעות הספר "להיות אלוהים", שבו לטענתו, כל פרק בפני עצמו יכול להסביר את כל שאר הפרקים. עם זאת, אליעד מסייג ומסביר שיש היגיון טבעי מסוים המחייב ללמוד מושגים פשוטים לפני שניגשים למורכבים יותר, וזאת מפני שכל מושג מורכב מרעיונות או מושגים אחרים. כדוגמה לכך הוא מסביר, שאם רוצים להבין את המושג "להטיל ספק באופן מוחלט", חייבים קודם להבין מה זה "להטיל ספק" ומה זה "מוחלט". אי אפשר להבין מושג מסוים בלי להבין תחילה את המושגים שמהם הוא מורכב.
האם יש בכלל סדר לימוד מוחלט בדברים?
כדי להבהיר זאת עוד יותר, אליעד נותן דוגמה נוספת מתחום הזמן והמקום: אם מישהו מנסה להבין "מה היה לפני הזמן והמקום", ברור שהוא חייב להבין קודם את המושגים "זמן" ו"מקום". באותה מידה, אם רוצים להבין "מה הסיבה לרצון", חייבים להבין קודם מהו "רצון" ומהי "סיבה". הדוגמאות האלו מדגישות שלמרות שהכל יכול להיות הקדמה להכל, עדיין יש מושגים בסיסיים שחייבים להיות מובנים קודם.
הוא ממשיך ומסביר באמצעות דוגמה פרקטית: אם אדם רוצה להבין כיצד לטפל בחרדה, תחילה הוא חייב להבין מהו "טוב", מהו "רע", ומה המשמעות של "רצון". מכיוון שחרדה מוגדרת כמצב של פחד מפני "רע עתידי", אי אפשר להבין טיפול בחרדה בלי להבין תחילה מה משמעות המושגים הבסיסיים שמרכיבים אותה.
מהו הדבר הבסיסי והראשון שחייבים ללמוד?
אליעד כהן מסביר, שאמנם אפשר ללמוד כל מושג בנפרד, אבל האמת המוחלטת היא שיש סדר לימוד מדויק ואמיתי, כפי שיש במתמטיקה. כדוגמה, הוא מסביר שאי אפשר ללמוד את פעולת הכפל בלי להבין תחילה חיבור, ואי אפשר ללמוד חיבור בלי להבין מספרים, ואי אפשר להבין מספרים בלי להבין מה זה אחד ומה זה אפס, ומה ההבדל ביניהם. באופן דומה, הוא אומר שהבסיס ללימוד רוחני או פילוסופי הוא להבין קודם כל את ההבדל בין "יש" ל"אין". ההבנה הבסיסית של ההבדל בין "יש" לבין "אין" היא הדבר הכי יסודי והראשוני, והיא זו שמהווה את התשתית לכל לימוד נוסף.
הוא מדגיש שאם אדם מבין את הפרק הראשון, את ההבדל בין "יש לאין", הוא יבין גם את כל שאר הנושאים באופן מלא. ואם לא יבין זאת, הוא יתקשה להבין כל דבר אחר עד הסוף.
האם אפשר להתחיל מכל מקום שרוצים או חייבים להתחיל בהתחלה?
אליעד מתייחס לכך שיש אנשים שאינם מתחילים בהכרח מהבסיס, אלא לומדים בצורה מפוזרת או אקראית. הוא אומר שבסופו של דבר, אם האדם באמת ירצה להבין את הדברים לעומק, הוא ייאלץ לחזור לפרק הראשון, כלומר, להבנה הבסיסית של "מה ההבדל בין יש לאין". מי שלא יתחיל מהבסיס, אמנם יכול ללמוד הרבה דברים באופן חלקי, אבל לא יגיע להבנה מלאה ומוחלטת.
האם אפשר ללמוד נושא באופן מלא בלי ללמוד את הבסיס?
בהמשך, אליעד מסביר שלכאורה, אדם יכול ללמוד נושאים שונים כמו "בחירה חופשית", בלי להבין עד הסוף את ההבדל בין יש לאין. אך הוא מסביר שזאת אשליה, משום שכל נושא רוחני ופילוסופי בסופו של דבר תלוי בהבנת הבסיס. הוא משווה זאת למתמטיקה, שם כל פעולה, אפילו מתקדמת ביותר, נשענת בסופו של דבר על חיבור בסיסי של מספרים.
לדוגמה, אי אפשר להבין באמת את המשמעות של בחירה חופשית בלי להבין מהו "יש" ומהו "אין", מכיוון שהמושגים הבסיסיים ביותר משפיעים על ההבנה של מושגים מתקדמים.
האם ספרו של רבי נחמן מתאים לכולם?
אליעד מביא דוגמה נוספת מרבי נחמן מברסלב, על אנשים שטוענים שהספרים שלו "גבוהים" מדי עבורם. הוא מסביר שהבעיה אינה בספר עצמו, אלא בכך שאנשים לא מנסים מספיק. הוא אומר שהספרים של רבי נחמן מתאימים לכולם - כל אחד יכול להבין מהם משהו בהתאם לרמתו, וזה לא נכון להגיד שהספר "גבוה" או "נמוך" מדי.
האם אפשר ללמוד בצורה פרקטית בלי סדר?
אליעד מתייחס לבקשה ללמוד בצורה "פרקטית". הוא אומר שנכון, אפשר לקחת מושג מסוים, כמו "איך לטפל בחרדות", וללמוד רק את המושגים הבסיסיים הנחוצים לשם כך באופן חלקי. עם זאת, האדם לא יגיע להבנה מלאה, אלא יסתמך על אמונות או על הבנה חלקית בלבד.
הוא מסכם שבאופן אידיאלי ונכון, הלימוד צריך להיות מסודר ולהתחיל תמיד מהבסיס הכי עמוק ויסודי - מההבדל בין "יש" ל"אין". אבל כל עוד האדם לא בוחר בכך, הוא יכול ללמוד מכל נקודה שהיא, אך עליו לזכור שעד שלא יחזור לבסיס ויבין אותו, הוא לא יבין אף נושא עד הסוף.
- איך להתחיל ללמוד רוחניות?
- מה ההבדל בין יש לאין?
- סדר הלימוד של אליעד כהן
- מהו הבסיס ללימוד עצמי?
- איך להבין את עצמי?
- האם אפשר ללמוד בלי סדר?