53:00תינוקות חושבים, על מה תינוקות חולמים? שכל של תינוק, לפני הפוטנציאל של המציאות, להיות אלוהים, הכל בו זמנית, להיות דבר והיפוכו, מחוייב המציאות, אפשרי המציאות, להתבונן פנימה
על מה תינוקות חושבים וחולמים?
בהרצאה זו מסביר אליעד כהן על נושא מורכב ומרתק במיוחד: מה חושבים תינוקות, על מה הם חולמים, ומהו השכל של תינוק לפני שהוא מגלה את המציאות. אליעד פותח בשאלה עמוקה: איך תינוק מגלה את אמו? תינוק נולד ללא ידע מוקדם, ללא שמות וללא מושגים. כשהוא רואה לראשונה את אמו, הוא לא יודע שזו "אימא", אלא הוא לומד זאת באמצעות תהליך של הקשר בין חוויות לחושים.
איך נוצרת מציאות בתודעה של תינוק?
אליעד מסביר שלפני שיש מציאות ממשית קיימת, חייבת להיות קיימת אופציה. למשל, לפני שהיה אייפון, הייתה קיימת האפשרות שאייפון יהיה קיים. כך גם תינוק: כל המציאות מתחילה אצל התינוק כאפשרויות. אם לא הייתה אופציה, לא היה יכול להתקיים כלום. כל דבר שאנחנו מסוגלים לדמיין קיים כאפשרות, ודברים שאנחנו לא מסוגלים לדמיין אינם קיימים כאופציות עבורנו. אי אפשר לדמיין דבר והיפוכו בו זמנית - כמו כוס מלאה וכוס ריקה באותו רגע בדיוק.
אליעד ממשיך להסביר שכל דבר שאנחנו רואים או חווים במציאות הוא תוצר של אפשרות קיימת מראש. למשל, תינוק שלומד לדבר עושה זאת כי הוא מגלה שכאשר הוא מפיק צלילים מסוימים, נוצרת תגובה מסוימת בסביבה, וכך הוא לומד את השפה.
האם השכל של התינוק זהה לשכל של מבוגר?
לפי אליעד, לתינוק שנולד יש בדיוק את אותם האינפוטים החושיים שיש למבוגר - הוא קולט באמצעות חושים ותחושות בדיוק כמונו. ההבדל היחיד בין התינוק למבוגר הוא הניסיון וההקשרים שהתינוק עדיין לא הספיק לייצר. התינוק לומד ליצור הקשרים בין מה שהוא קולט לבין המשמעות שנותנת לכך הסביבה.
דוגמה נוספת שנותן אליעד: תינוק שלא ילמדו אותו לדבר לעולם לא ידבר. זאת משום שהשפה מתפתחת מההקשרים שנוצרים בתוך המציאות. אם לא תהיה סביבו סביבה שתגיב לצלילים שלו, הוא לעולם לא יפתח שפה.
האם לתינוק יש חוויות ורגשות?
אליעד מדגיש שתינוק הוא אדם לכל דבר ועניין, עם שכל, רגשות, תחושות וחוויות. הוא יכול להרגיש כאב, הנאה, והוא מתקשר כבר מהרגע הראשון באמצעות שפת הגוף, צלילים, תנועות עיניים ועוד. למרות זאת, אנו לא יכולים לדעת בוודאות מוחלטת מה בדיוק עובר עליו, מאחר שהידע שלנו על התינוק מבוסס תמיד על הפירוש שאנחנו נותנים להתנהגות שלו באמצעות השכל שלנו.
מהי מציאות ומהי פוטנציאל?
אליעד כהן נכנס לדיון עמוק יותר על מהות המציאות ועל כך שהכל נמצא כפוטנציאל עוד לפני שהוא מתגשם במציאות. הוא מסביר שיש נקודת מבט עוד לפני הפוטנציאל, מצב שבו כל האפשרויות קיימות בו זמנית, ללא הפרדה ביניהן. זוהי נקודת המבט שלפני ההיווצרות של המציאות, מה שאליעד מכנה "לפני הפוטנציאל".
מהי היכולת לראות דבר והיפוכו בו זמנית?
אליעד מסביר ששכל רגיל לא מסוגל לראות דבר והיפוכו בו זמנית - למשל לראות כוס מלאה וריקה באותו הרגע בדיוק. אבל השכל של אלוהים, לפי אליעד, מסוגל לראות את הכל בו זמנית, כי עבורו כל האפשרויות הן אחת. הוא מביא דוגמה ממצבים לפני "המפץ הגדול", שם כל הדברים והאפשרויות התקיימו במקביל.
אליעד מביא דימויים והסברים נוספים, כמו דימוי הפסיפס, שבו בכל חלקיק קיים הכל, אך תלוי היכן מסתכלים, ודוגמת הבניינים שנראים בתמונה אחת כקיימים וכלא קיימים בו זמנית.
כיצד להגיע לתפיסה של אלוהים?
אליעד מדגיש שהדרך להגיע לתפיסה של אלוהים, זו שבה הכל קיים בו זמנית, דורשת להתבונן פנימה מעבר למחשבה הרגילה וההפרדות השכליות שאנחנו עושים. הוא מבקש מאנשים להתבונן פנימה עמוק יותר, ולנסות להבין שכל מה שהם רואים הוא רק אפשרויות שהם חושבים עליהן. הוא אומר שהחוויה של אלוהים היא בעצם היכולת לחוות את הכל בו זמנית, כולל סתירות והפכים מוחלטים.
האם מדיטציה עוזרת בהתבוננות פנימה?
אליעד טוען שמדיטציה, במובן הרגיל שלה, דווקא מיותרת, משום שהיא מפנה את תשומת הלב לפעולה חיצונית ולא להתבוננות פנימית אמיתית. הוא מדגיש שההתבוננות האמיתית היא לשאול שאלות פנימיות, להטיל ספק במובן מאליו, ולראות שהכל קיים כאפשרות בלבד. זו הדרך היחידה לגלות את "האבידה" האמיתית של האדם, ולהגיע להבנה השלמה של המציאות.
בסופו של דבר, אליעד קורא למאזינים לא לקבל שום דבר כמובן מאליו, להתבונן פנימה באמת, ולנסות להגיע לנקודת המבט שלפני הפוטנציאל, שבה כל הדברים קיימים ללא הבדל וללא הפרדה.
בהרצאה זו מסביר אליעד כהן על נושא מורכב ומרתק במיוחד: מה חושבים תינוקות, על מה הם חולמים, ומהו השכל של תינוק לפני שהוא מגלה את המציאות. אליעד פותח בשאלה עמוקה: איך תינוק מגלה את אמו? תינוק נולד ללא ידע מוקדם, ללא שמות וללא מושגים. כשהוא רואה לראשונה את אמו, הוא לא יודע שזו "אימא", אלא הוא לומד זאת באמצעות תהליך של הקשר בין חוויות לחושים.
איך נוצרת מציאות בתודעה של תינוק?
אליעד מסביר שלפני שיש מציאות ממשית קיימת, חייבת להיות קיימת אופציה. למשל, לפני שהיה אייפון, הייתה קיימת האפשרות שאייפון יהיה קיים. כך גם תינוק: כל המציאות מתחילה אצל התינוק כאפשרויות. אם לא הייתה אופציה, לא היה יכול להתקיים כלום. כל דבר שאנחנו מסוגלים לדמיין קיים כאפשרות, ודברים שאנחנו לא מסוגלים לדמיין אינם קיימים כאופציות עבורנו. אי אפשר לדמיין דבר והיפוכו בו זמנית - כמו כוס מלאה וכוס ריקה באותו רגע בדיוק.
אליעד ממשיך להסביר שכל דבר שאנחנו רואים או חווים במציאות הוא תוצר של אפשרות קיימת מראש. למשל, תינוק שלומד לדבר עושה זאת כי הוא מגלה שכאשר הוא מפיק צלילים מסוימים, נוצרת תגובה מסוימת בסביבה, וכך הוא לומד את השפה.
האם השכל של התינוק זהה לשכל של מבוגר?
לפי אליעד, לתינוק שנולד יש בדיוק את אותם האינפוטים החושיים שיש למבוגר - הוא קולט באמצעות חושים ותחושות בדיוק כמונו. ההבדל היחיד בין התינוק למבוגר הוא הניסיון וההקשרים שהתינוק עדיין לא הספיק לייצר. התינוק לומד ליצור הקשרים בין מה שהוא קולט לבין המשמעות שנותנת לכך הסביבה.
דוגמה נוספת שנותן אליעד: תינוק שלא ילמדו אותו לדבר לעולם לא ידבר. זאת משום שהשפה מתפתחת מההקשרים שנוצרים בתוך המציאות. אם לא תהיה סביבו סביבה שתגיב לצלילים שלו, הוא לעולם לא יפתח שפה.
האם לתינוק יש חוויות ורגשות?
אליעד מדגיש שתינוק הוא אדם לכל דבר ועניין, עם שכל, רגשות, תחושות וחוויות. הוא יכול להרגיש כאב, הנאה, והוא מתקשר כבר מהרגע הראשון באמצעות שפת הגוף, צלילים, תנועות עיניים ועוד. למרות זאת, אנו לא יכולים לדעת בוודאות מוחלטת מה בדיוק עובר עליו, מאחר שהידע שלנו על התינוק מבוסס תמיד על הפירוש שאנחנו נותנים להתנהגות שלו באמצעות השכל שלנו.
מהי מציאות ומהי פוטנציאל?
אליעד כהן נכנס לדיון עמוק יותר על מהות המציאות ועל כך שהכל נמצא כפוטנציאל עוד לפני שהוא מתגשם במציאות. הוא מסביר שיש נקודת מבט עוד לפני הפוטנציאל, מצב שבו כל האפשרויות קיימות בו זמנית, ללא הפרדה ביניהן. זוהי נקודת המבט שלפני ההיווצרות של המציאות, מה שאליעד מכנה "לפני הפוטנציאל".
מהי היכולת לראות דבר והיפוכו בו זמנית?
אליעד מסביר ששכל רגיל לא מסוגל לראות דבר והיפוכו בו זמנית - למשל לראות כוס מלאה וריקה באותו הרגע בדיוק. אבל השכל של אלוהים, לפי אליעד, מסוגל לראות את הכל בו זמנית, כי עבורו כל האפשרויות הן אחת. הוא מביא דוגמה ממצבים לפני "המפץ הגדול", שם כל הדברים והאפשרויות התקיימו במקביל.
אליעד מביא דימויים והסברים נוספים, כמו דימוי הפסיפס, שבו בכל חלקיק קיים הכל, אך תלוי היכן מסתכלים, ודוגמת הבניינים שנראים בתמונה אחת כקיימים וכלא קיימים בו זמנית.
כיצד להגיע לתפיסה של אלוהים?
אליעד מדגיש שהדרך להגיע לתפיסה של אלוהים, זו שבה הכל קיים בו זמנית, דורשת להתבונן פנימה מעבר למחשבה הרגילה וההפרדות השכליות שאנחנו עושים. הוא מבקש מאנשים להתבונן פנימה עמוק יותר, ולנסות להבין שכל מה שהם רואים הוא רק אפשרויות שהם חושבים עליהן. הוא אומר שהחוויה של אלוהים היא בעצם היכולת לחוות את הכל בו זמנית, כולל סתירות והפכים מוחלטים.
האם מדיטציה עוזרת בהתבוננות פנימה?
אליעד טוען שמדיטציה, במובן הרגיל שלה, דווקא מיותרת, משום שהיא מפנה את תשומת הלב לפעולה חיצונית ולא להתבוננות פנימית אמיתית. הוא מדגיש שההתבוננות האמיתית היא לשאול שאלות פנימיות, להטיל ספק במובן מאליו, ולראות שהכל קיים כאפשרות בלבד. זו הדרך היחידה לגלות את "האבידה" האמיתית של האדם, ולהגיע להבנה השלמה של המציאות.
בסופו של דבר, אליעד קורא למאזינים לא לקבל שום דבר כמובן מאליו, להתבונן פנימה באמת, ולנסות להגיע לנקודת המבט שלפני הפוטנציאל, שבה כל הדברים קיימים ללא הבדל וללא הפרדה.
- על מה תינוקות חושבים?
- איך תינוקות לומדים לדבר?
- מהי מציאות ומהו פוטנציאל?
- מה המשמעות של להיות אלוהים?
- מהי התבוננות פנימית?
- האם מדיטציה עוזרת להבנת המציאות?