... היא ביטוי לכך שהאדם
כופר באחדות, בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את עצמו כנפרד. כשהאדם עצוב, הוא מתכחש לשלמות המציאות ולכך שהוא עצמו הבורא. רבי נחמן מסביר כי כשאדם עצוב, אלוהים ... זאת אומרת הכוונה היא הוא
כופר בי כמלך. למה הוא
כופר בי כמלך כי אני כמלך אומר לו אתה מלך! אבל הוא בגלל הטמטום שלו בוגד בי ואומר שהוא לא מלך, הוא נופל לעצבות. הוא חושב שהוא ירד מהמלוכה, שזה נקרא לכפור במלך. ... חושב שהוא לא מלך אז הוא
כופר במלך. אם אדם חושב שיש אלוהים אז הוא
כופר באלוהים, למה כי אם אתה חושב שיש אלוהים, זה משהו שנפרד ממך אז אתה
כופר באלוהים, כי אלוהים אומר - אתה המלך! אתה אתה המצומצם, הישות המצומצמת הקטנה שנמצאת בתוך זמן ומקום, אתה עצמך אלוהים בכבודו ובעצמו. כמו כל שאר הישויות. כי כל ... אני לא מלך, זה נקרא שאתה
כופר במלך. לכן המלך אפילו שמח, אומר הבן אדם הזה לא ראוי למלוכה. למה לא ראוי למלוכה כי אתה לא מבין, אתה לא מסוג לחבר את עצמך לאחדות כשאתה בתוך הנפרדות. אתה לא ... שמח כשאתה עצוב. למה כי אתה
כופר בו. למה אתה
כופר בו אתה צריך להבין שהנפרדות היא ביטוי של האחדות. הנפרדות מחוברת עם האחדות. אתה אמור עכשיו להיות, להחזיק עצמך בשמחה גם כשנדמה לך שירדת מהמלוכה. גם כשנדמה ... עדיין המלך. ואם לא אתה
כופר במלך כי המלך מסר לך את המלוכה ואתה
כופר כי אתה אומר, לא הוא לא מסר לי את המלוכה. אני לא מלך. מה זאת אומרת מה אתה
כופר במלך המלך מסר לך את המלוכה. למרות שאתה חושב שאתה לא המלך - אתה המלך. ואם לא אתה
כופר במלך. אז טוב מאד שאתה מקבל עונש. זה העונש שלך. יש גהנום וגן עדן ואלוהים שמח שהוא שורף אנשים בגהנום, המנוולים האלה כפרו בי אמרו שיש טוב ורע, שישרפו ... בשכל, אבל כל זמן שאתה לא
כופר. כל זמן שאתה לא מכחיש את זה שבאמת הכל אחד. זאת אומרת, תשתמש בשכל שלך, אדרבא זה יותר טוב. המלך ברא את העולם, המלך ברא את הבן, המלך ברא את החכמה המלך ברא ... בחיי תהיה מלך. אבל הוא
כופר, אומר לא, זה לא הגיוני שגם אני אהיה מלך וגם הוא יהיה מלך. אבל זה לא הגיוני. כי מה אני אמרתי בהתחלה אמרתי שהכל אחד, כן, שכן צמצום וצמצום הוא אינסוף. עכשיו ... לך יותר שכל, כך אתה יותר
כופר במלך. לכן אמרתי כביכול דומם צומח וחי הם פחות כופרים במלך, הם יותר נמצאים בחווית האחדות, הם יותר באחדות, הם פחות מסבכים את החיים. אבל המהות של העניין היא ... יכול להיות, לכן אתה בעצם
כופר באחדות. כי מי שנכנס לתוך החלל הפנוי הוא דווקא
כופר באחדות. כי מצד עומק החכמה מצד השאלות של החלל הפנוי, מצד הפרדוקסים, שם אתה דווקא
כופר באלוהים. אבל מצד החכמות הרגילות, שאין בהם פרדוקסים, אתה לא בהכרח
כופר באלוהים. למרות שכל החוכמות איך שהוא בסוף מחוברות לחלל הפנוי ולכן כל החכמות זה בעצם כפירה באלוהים. אבל אף על פי כן יש פה את ההפרדה. רבי נחמן אומר דע לך ... מלך. זה העונש שלך. אם אתה
כופר במלך שהמלך אומר לך שהכל אחד ואתה
כופר בו, אז מזה מגיע לך עונש. ואף על פי כן, שכל אחד ואחד ישתמש בשכל שלו האמיתי ובסופו של דבר יעלה מתוך השכל הקטן לשכל של החלל הפנוי ומתוך השכל של החלל הפנוי ...