🖨גאווה ושחצנות - רדיפת כבוד - למה רק שקרנים וטיפשים, מתגאים על אחרים?ובו יתבאר העניין של רדיפת הכבוד השקרי, בדרך הפוכה ממה שחושבים העולם. כי מי שהוא חכם ואיש אמת (שזה בעצם אותו הדבר, כי חכם, הוא רק מי שהוא איש אמת שיודע את האמת של המציאות שהכל אחד), מי שהוא חכם ואיש אמת כזה, הוא לא רודף אחרי הכבוד כלל, והוא לא אכפת לו כלל על כבודו.
ולא משום שיש לו רגשי נחיתות כלשהם, או משום שהוא לא מחזיק מעצמו, אלא ההפך המוחלט הוא הנכון. כי מי שהוא איש אמת וחכם אמת, הוא יש לו את כל הכבוד שבעולם, תמיד, ללא כל הפסקה וללא כל יכולת של אף אחד בעולם לפגוע בכבודו האמיתי. משום, שהוא יודע את האמת שהוא עצמו אלוהים האמיתי, ובאחדות של המציאות יש שלמות מוחלטת. וגם מצד הנפרדות של המציאות, הרי שהוא אלוהים השקרי, דהיינו, זה שעושה את הכל תמיד, שהכל כרצונו תמיד.
כי הטועים בעצמם ובגדולתם, דהיינו, חלקי השלמות האלוהית שהשתגעו ושחושבים שהם בני אדם שנפרדים מהשלמות (והכל הוא רק מצד הנפרדות, כי מצד האחדות הכל אחד ממש), מאחר שהם טועים שהם חושבים, שהם נפרדים מהאחדות של המציאות, על ידי זה הם חווים צמצום, והם מחזיקים את עצמם לישות שהיא בתחתית ובשפל של המציאות, שהוא כמובן האדם, שהוא הישות שסובלת יותר מכל מה שקיים במציאות.
וכאשר יש לאדם רגשי נחיתות כ"כ גדולים, עד שהוא מחזיק את עצמו לבן אדם, במקום להבין שהוא, זה ה"אני" האמיתי שלו, דהיינו, הישות שחושבת את המציאות כולה תמיד, וגם ה"אני" העוד יותר גדול, שהוא לא מודע לעצמו כלל (כפי שכבר ביארתי את כל זה במקומות אחרים), אז, כאשר יש לאדם רגשי נחיתות כ"כ גדולים עד שהוא שוכח מי הוא באמת, והוא בטעות חושב שהוא הדמות שנשקפת אליו במראה, ושהוא הדמות הדמיונית שנמצאת בתוך החלום, על ידי זה האדם נופל לרגשי נחיתות מאוד גדולים, שהם גורמים לו להתחיל לחפש את הכבוד.
כי האדם הוא מושלם ושלם תמיד. והוא מלך אמיתי, שתמיד הכבוד שלו. (ומצד האחדות, אין מלך ואין כבוד כלל, ולכן הוא רק מצד הנפרדות, של זה שמודע לקיומו). כי שום דבר לא יכול לקרות, בלי שהוא ירצה אותו. וכל מה שהיה הווה ויהיה, זה הכל כרצונו של האדם תמיד. אבל האדם הוא מזדהה בטעות עם הצורה החיצונית שלו, אבל בתוכו הוא מתגעגע לחזור ולהרגיש את המלך שהוא באמת. ואז על ידי זה האדם מתחיל לרצות שיכבדו אותו, כי הוא מתגעגע לתחושה של המלך שהוא, שהיא רק נשכחה אצלו, מחמת הטעות שלו.
וכאשר האדם שהוא מלך אמיתי, מזדהה בטעות עם העבד, שהוא מחופש אליו, על ידי זה האדם חווה בטעות את עצמו כעבד, ואז, כל מה שהוא רוצה, זה לחזור ולמלוך על אחרים. ועל ידי זה בא האדם לכלל זה שהוא רוצה שיכבדו אותו, ושיאהבו אותו, ושיכירו אותו, ושיכירו את מעלותיו וכיו"ב, שאלו כל התכונות שיש למלך, שהאדם מתגעגע לתחושות האלו, ורוצה אותן.
והנה, המלך של המציאות, היא האמת. כי האמת האמיתית דהיינו, האמת המוחלטת, קיומה מחויב תמיד. והיא המלך של כל העולמות כולם, כי היא מחייה את כל העולמות כולם. והאמת מנצחת תמיד, ואף אחד לא יכול לנצח אותה לעולם. וגם אם יעלה האדם לשמים וירד לארץ, הוא לעולם לא יצליח לשנות או להסתיר את האמת המוחלטת, כי היא זו שמחייה אותו, גם כאשר הוא חושב שהוא רחוק ממנה, ואותה אף אחד לא מנצח לעולם.
ומי שהוא חכם אמת, השכל שלו מנצח תמיד את כולם. ולא משום שהוא שקרן שמרמה אנשים בערמומיות, אלא משום שהוא איש אמת, והאמת מנצחת תמיד את כולם. וכאשר האדם נמצא בדרגת האמת האמיתית עצמה, הוא בטוח בעצמו, בדיוק כמו שהאמת האמיתית, שהיא אלוהים עצמו, בטוח בעצמו. והאדם זוכה לזה, רק אם הוא אמיתי באמת, עד שהוא רואה שהכל אחד ממש, והוא חווה את אלוהים האמיתי עצמו.
ויש כאלו שיש להם גאווה פסולה, שהם חושבים בטעות שהם משהו, אבל זה על המשהו הלא נכון. כי האדם, הוא באמת משהו אמיתי, כי הוא מהות המציאות שמחייה את כל המציאות כולה. אבל האדם, מחמת שהוא משוגע, נדמה לו שהוא הצורה החיצונית של המציאות, והוא בטעות מחזיק מעצמו משהו, אבל בטעות הוא מזדהה עם צורה שאין לה שום כוח מעצמה כלל. והאדם הוא חי מת. שבאמת הוא חי, אבל הוא חווה את המוות. כי במקום שהאדם יחווה את החיים של המציאות כולה, הוא חווה את המוות של הצורה, שאיתה הוא מזדהה.
וכאשר אדם כזה, שחושב בטעות שהוא צורה דמיונית, כאשר הוא נתקל בחכם אמיתי שיודע את האמת שהכל אחד, ושהוא אלוהים האמיתי, ושמצד האמת גם האדם שמולו וגם כל דבר אחר הוא אלוהים האמיתי ממש, כי הכל זאת ישות אחת ממש, כאשר האדם הזה פוגש את החכם, אז הטועה, נדמה לו בטעות ובשקר, שהחכם האמיתי, יש לו גאווה גדולה, ושהוא בטוח בעצמו, כאילו הוא אלוהים נצחי.
והאדם הטועה לא יודע, שבאמת...
לכבד את הזולת, לגרום למישהו לכבד אותך, זלזול וחוסר כבוד, רצונו של אדם כבודו, כבוד האדם, כבוד הזולת, כבוד עצמי, כבוד הדדי, כבוד הבריות, לכבד את האחר, לכבד את השונה, לכבד אחד את השנילכבד את הזולת, לגרום למישהו לכבד אותך, זלזול וחוסר כבוד, רצונו של אדם כבודו, כבוד האדם, כבוד הזולת, כבוד עצמי, כבוד הדדי, כבוד הבריות, לכבד את האחר, לכבד את השונה, לכבד אחד את השנילכבד את הזולת, לגרום למישהו לכבד אותך, זלזול וחוסר כבוד, רצונו של אדם כבודו, כבוד האדם, כבוד הזולת, כבוד עצמי, כבוד הדדי, כבוד הבריות, לכבד את האחר, לכבד את השונה, לכבד אחד את השני מה גורם לאדם להרגיש שמכבדים או מזלזלים בו? אליעד כהן מסביר שכדי להבין מתי אדם מרגיש שמכבדים אותו או להפך, שמזלזלים בו, צריך להבין קודם מהי המשמעות העמוקה של כבוד וזלזול. לדבריו, התחושה שמכבדים אותך והתחושה שמזלזלים בך הן למעשה שתי תחושות מנוגדות שנובעות מאותם עקרונות בדיוק. כבוד וזלזול הם למעשה שני קצוות של אותו ציר, כאשר האמצע הוא נייטרלי - לא מכבד ולא מזלזל. מה הקשר בין להרגיש מכובד לבין תחושת חשיבות? כאשר אדם מרגיש שמכבדים אותו, מה שבעצם קורה במוחו הוא התחושה שיש לו יתרון על אחרים או ייחודיות חיובית שאין לאחרים. אליעד כהן ... מרגיש מכובד כאשר הוא חש שיש בו יתרון ייחודי מסוים. לדוגמה, אם יש לך כסף רב ואתה רואה שאחרים מכבדים אותך בשל כך, זה מפני שהם היו רוצים להיות כמוך ולהשיג את היתרון שיש לך. באופן דומה, כאשר אתה מכבד מישהו אחר, זה מפני שאתה מרגיש שהוא נמצא בעמדה שבה היית רוצה להיות בעצמך. מה הסיבה לכך שאנשים מזלזלים ... על כך שאין לו חוש ריח טוב כמו לכלב, כי זה חיסרון שיש לכולם, וזה לא ייחודי לו. מדוע כשמכבדים אותך, זה יכול לגרום לסבל? אליעד כהן מציין שכבוד הוא סכנת נפשות. כאשר מכבדים אותך, מבליטים יתרון שיש לך, ואז אתה מתחיל להיאחז ביתרון הזה. אם אומרים לך שאתה מבשל טוב, אתה מתחיל להרגיש שעליך להמשיך לבשל טוב כל הזמן, וזו הופכת למועקה וללחץ. הכבוד הזה גורם לך להיאחז בזהות מסוימת וכך הופך לסיכון ולמקור לסבל, כי כל ביקורת עתידית יכולה לפגוע בך ולפגום בתחושת הערך שלך. למה אנשים רוצים כבוד? אליעד כהן מדגיש שכל רצון בכבוד נובע מתוך רצון בסיסי להרגיש אלוהים. לפני שאדם היה קיים הוא היה חלק מן המציאות השלמה, הוא היה הכל. ... שאחרים יכבדו אותו. כאשר רצונו מתמלא, הוא חש לרגע שהמציאות מתנהלת לפי רצונו, והוא מתקרב להרגשת האלוהות. מדוע זלזול וכבוד תלויים ברצונו של האדם? אליעד מסביר שרצונו של אדם הוא כבודו. אם אנשים ממלאים את רצונך, אתה חש שמכבדים אותך. מדוע? כי ככה אתה מרגיש שהמציאות פועלת לפי רצונך, וזה גורם לך להרגיש כמו אלוהים. לעומת זאת, כשלא ... כל פעולה אנושית, כמו לדפוק על דלת לפני כניסה, יכולה להתפרש כהכרה בסמכות של האדם האחר, ולכן כמחווה של כבוד. איך לגרום למישהו להרגיש שמכבדים אותו? אליעד נותן דוגמה פרקטית. אם אתה רוצה לגרום למישהו להרגיש מכובד, תדבר איתו בצורה שתדגיש את היתרונות שלו בעיניו. למשל, אם הוא הצליח במשהו ואתה אומר לו: כל הכבוד שהצלחת, זה נותן לו תחושה שהוא חזק, מיוחד ויכול לשלוט במציאות. אתה מעצים את ההרגשה שהוא שולט, וכך הוא ... אלוהים. עוד יותר מכך, אם תגיד לאותו אדם אני מקנא בך שאתה מצליח, אז זה ייתן לו תחושה של כבוד עוד יותר גדולה, כי זה מבליט עוד יותר את ההבדל בינך לבינו, ומדגיש את יתרונו. כיצד כבוד הדדי משפיע על יחסים בין אנשים? יש דינמיקה של כבוד מוליד כבוד. אם מישהו מכבד אותך ואתה מזלזל בו, הוא ירגיש מושפל מאוד, כי זה אומר שהוא נתן לך כבוד ואתה בעצם מתנשא עליו. ... שהכבוד הוא סכנת נפשות? אליעד מצטט את רבי נחמן מברסלב ואומר שהכבוד הוא סכנת נפשות. מדוע? כי ברגע שמישהו מכבד אותך, אתה מתחיל להיאחז במשהו מסוים, ואתה הופך לתלוי בו. למעשה, כאשר אתה מקבל כבוד, אתה מסתכן באיבוד תחושת ... לך כוח עצמאי משלך ושכל מה שקורה הוא ביטוי של המציאות עצמה. אם תזכור את זה, אז לא תתלהב כשמכבדים אותך ולא תיפגע כשמזלזלים בך, כי תדע שאין פה באמת מישהו שיכול לכבד או לזלזל בך באופן אישי. הכל הוא ביטוי של המציאות עצמה. איך לגרום לאנשים לכבד אותי? מה גורם לאדם להרגיש מזולזל? רצונו של אדם כבודו איך להתמודד עם זלזול? למה אנשים רוצים כבוד? כבוד ...
כבוד מסוכן, פירגון משפיל, איך לפרגן בצורה נכונה? איך להביע הערכה בצורה נכונה? איך להעניק אהבה בצורה נכונה? איך לא להשפיל? איך לא לפגוע במישהו? כבוד או השפלה, הכבוד הוא סכנת נפשות, ללמוד לקבל כבוד, ללמוד לקבל הערכהכבוד מסוכן, פירגון משפיל, איך לפרגן בצורה נכונה? איך להביע הערכה בצורה נכונה? איך להעניק אהבה בצורה נכונה? איך לא להשפיל? איך לא לפגוע במישהו? כבוד או השפלה, הכבוד הוא סכנת נפשות, ללמוד לקבל כבוד, ללמוד לקבל הערכהכבוד מסוכן, פירגון משפיל, איך לפרגן בצורה נכונה? איך להביע הערכה בצורה נכונה? איך להעניק אהבה בצורה נכונה? איך לא להשפיל? איך לא לפגוע במישהו? כבוד או השפלה, הכבוד הוא סכנת נפשות, ללמוד לקבל כבוד, ללמוד לקבל הערכה מה משמעות הכבוד ואיך הוא יכול להשפיע עלינו? הכבוד הוא נושא מרכזי בחיי היומיום שלנו, שכן כל אדם אוהב להרגיש שמפרגנים לו, מכבדים אותו, ומעריכים את מה שהוא עושה. עם זאת, ישנם היבטים פחות גלויים של הכבוד שעשויים להוביל לבעיות פנימיות ורגשיות. הרצאה זו עוסקת בחשיבותה של התפיסה העמוקה של הכבוד, איך הכבוד יכול להשפיע עלינו ברמה הנפשית, ואיך עלינו לקבל ולתת כבוד בצורה נכונה. מה ההבדל בין מתן כבוד לבין קבלת כבוד? כאשר אנו מעניקים כבוד למישהו, אנחנו בעצם אומרים לו אני מעריך אותך, אני רואה את התרומה שלך, אתה חשוב בעיניי. כל אלו הם מסרים חיוביים שמחברים את האדם אל תחושת הערך העצמי שלו. אך כאשר אדם מקבל כבוד, כל מה שנראה חיובי יכול להתהפך. הכבוד שמתקבל עשוי ליצור ציפיות גבוהות, אם כי אלו לא תמיד בריאות ומובילות לפסיכולוגיה של תלות. אדם שמקבל כבוד עשוי לחשוב שהוא חייב להמשיך לעמוד בציפיות הללו, אחרת הוא ירגיש שפספס את כבודו או לא יהיה שווה את ההערכה שנתנה לו הסביבה. הכבוד כסכנה: מהי ההזהרה של רבי נחמן? רבי נחמן ברסלב מציין כי הכבוד הוא סכנה גדולה, סכנת נפשות, ומציע להיזהר ממנו. לפי רבי נחמן, כבוד הוא בחינת מלכות, ואם אדם קיבל כבוד, הוא עלול למצוא את עצמו תחת ביקורת בלתי פוסקת. הציפיות שנבנות בעקבות הכבוד עשויות ליצור תחושות של השפלה אם לא עומדים בהם, דבר שיכול לגרום לסבל נפשי. איך כבוד עשוי לגרום נזק? הכבוד, למרות שהוא מצריך מתן הערכה חיובית כלפי מישהו, עשוי להיות סכנה פוטנציאלית אם אנחנו מקשרים את הערך העצמי שלנו אליו. אם אדם מצפה לכך שיכבדו אותו כל הזמן, הוא יכול להרגיש פגוע כשהכבוד הזה לא ניתן לו. הכבוד הופך לתלוי בדברים חיצוניים, כמו הישגים, הופעה חיצונית או הצלחה מקצועית. מסיבה זו, כל שינוי במצב הזה עשוי להוביל ... שהאהבה תלויה בלהיראות טוב, ולא להרגיש אהוב באופן עצמאי. מהי הבעיה בהצגת הערכה לפי הישגים? למשל, כשאומרים לילד כל הכבוד, קיבלת 100, תת - המודע של הילד מקבל את המסר: אם אני לא אקבל 100, אני לא טוב. הציון הופך למדד לכבוד ולהערכה, והשקפת עולם זו עשויה להוביל לקשיים אם הציונים לא יעמדו בציפיות. כך גם ההתנהלות החינוכית בבית יכולה להשפיע על התפיסה של הילד כלפי עצמו, בהנחה שצריכים להיות הישגים כדי לזכות בכבוד. כיצד כבוד יכול לגרום לתלות רגשית? כאשר אדם מתמכר לכבוד או להערכה שהוא מקבל, הוא הופך לתלוי בזה. זהו מצב שבו האדם ממתין תמיד לשבח, ולא יודע איך להרגיש טוב עם עצמו ללא הכבוד הזה. ציפיות גבוהות מהסביבה עשויות לגרום לכאב נפשי כאשר אותן ציפיות לא מקבלות מענה. כיצד יש לקבל ולהביע אהבה ... להתמקד רק במה שמראים כלפי חוץ, כי ככל שתנאי ההערכה האלה יהיו גדולים יותר, כך יגדל הסבל ביום שבו הכבוד או האהבה לא יינתנו. האם יש דבר כזה יותר מדי אהבה? יש אנשים שמגיעים לטיפול ומתלוננים שהוריהם אהבו אותם ... ולכן כאשר הם פוגשים סביבה שאין בה את אותו הרף, הם חשים אכזבה גדולה ותחושת ריקנות. איך למנוע תלות בכבוד ובאהבה חיצוניים? על מנת למנוע את הפגיעות הנפשיות, חשוב ללמוד לקבל את הכבוד והאהבה מתוך תודעה פנימית, לא מתוך צורך בהכרח לשמוע זאת מהסביבה. הציפיות החיצוניות עשויות להוביל לפגיעות רגשיות גדולות יותר ... מפרגן לנו. זה יכול להיות במחמאה ישירה כמו וואו, איזה יופי עשית את זה או בהערכה עקיפה כמו יחס מכבד ונעים. היבט ראשון של כבוד: מתן כבוד שאלה: מה המשמעות של ההיבט הראשון, שבו אדם נותן כבוד לאחר? תשובה: כאשר אנו נותנים כבוד, אנו אומרים למישהו אני מעריך אותך, אתה חשוב בעיניי, אני מכבד את מה שעשית. זה נשמע חיובי מאוד, נכון? הרי פירגון נחשב בדרך כלל כמעשה טוב וחיובי, משהו שעושה למקבל ... של מוות ואיך זה קשור לפגיעה באדם? תשובה: כאשר אדם מקבל כבוד, נוצר מצב של ציפיות שמוצמדות אליו. ברגע שמכבדים אותך, אתה עלול להרגיש שאתה חייב לעמוד ברמה מסוימת, לשמור על תדמית או יכולת. ומצד שני, אם אותו אדם ... או הכבוד, הוא ייפגע, יכאב, או יחוש מושפל. וכך, הוא סובל דווקא בגלל שחיפש להיות מאושר מבחוץ. המציאות לא מכבדת תמיד: כשאלוהים מחליט אחרת שאלה: מה קורה אם העולם כן מעריך אותנו, אבל המציאות עצמה לא תמיד נותנת לנו מה שאנחנו רוצים? תשובה: כשאדם מקבל הכל בקלות, אפשר לומר שהמציאות מכבדת אותו. אבל ביום שהמציאות תחליט לשלול ממנו משהו, הוא ייפול לתהום של אכזבה. כי אם התרגל לקבל כבוד בצורת ...
כבוד עצמי, ערך עצמי, לבקש כבוד, לרצות שיכבדו אותך, ענווה פסולה, גאווה, פסיכולוגיה יהודית, פסיכולוגיה חילונית, פסיכולוגיה כללית, שבירת התאוות, עבודת האל לשם שמים, מתוך שלא לשמה בא לשמהכבוד עצמי, ערך עצמי, לבקש כבוד, לרצות שיכבדו אותך, ענווה פסולה, גאווה, פסיכולוגיה יהודית, פסיכולוגיה חילונית, פסיכולוגיה כללית, שבירת התאוות, עבודת האל לשם שמים, מתוך שלא לשמה בא לשמהכבוד עצמי, ערך עצמי, לבקש כבוד, לרצות שיכבדו אותך, ענווה פסולה, גאווה, פסיכולוגיה יהודית, פסיכולוגיה חילונית, פסיכולוגיה כללית, שבירת התאוות, עבודת האל לשם שמים, מתוך שלא לשמה בא לשמה למה קשה לנו לבקש כבוד מאחרים? אליעד כהן מסביר שישנם אנשים שמרגישים אי - נוחות גדולה כשהם צריכים לבקש כבוד מאחרים. מצב כזה יכול להיווצר במשפחה, במקום עבודה או בכל מקום שבו יש ציפייה טבעית שהאדם יקבל כבוד מאנשים סביבו, אך הם לא נותנים לו את הכבוד הזה באופן טבעי. דוגמה שאליעד נותן היא של אדם שהולך ברחוב ונופל לו שקל, אך לא נעים לו להתכופף ... כי הוא חושב: מה, אני צריך לבקש ממנו שיכבד אותי? מי הוא בכלל?. התחושה הזו של למה שאני אבקש כבוד, אני מעל זה, אינה נובעת מענווה אלא מגאווה סמויה. האם הרצון לכבוד מעיד על גאווה או על ענווה מזויפת? אליעד מסביר בצורה מפורטת שהסיבה שלאדם קשה לבקש כבוד מאחרים היא לא בגלל שהוא באמת צנוע או שיש לו ענווה, אלא בדיוק להיפך - זו גאווה במסווה של ענווה. האדם אומר לעצמו: מי הוא בכלל שאני אבקש ממנו כבוד? כלומר, הוא מרגיש שבקשת הכבוד מורידה את ערכו ומקטינה אותו. אבל אם הוא היה באמת מעריך את עצמו כמו מיליונר, לדוגמה, לא הייתה לו ... לא באמת מאמין בערכו העצמי, והוא מסתיר את חוסר ההערכה העצמית שלו על ידי כך שהוא כביכול מעל הצורך בכבוד. אבל בפועל הוא מפחד להודות שהוא כן רוצה כבוד. הוא מנסה להציג כלפי חוץ כאילו הוא לא צריך כבוד, כדי שאחרים יחשבו שהוא באמת אדם בעל ערך. בפועל, ככל שאדם פחות מבקש כבוד כי הוא מתבייש, זה מעיד דווקא על חוסר ביטחון וערך עצמי נמוך, לא על ענווה אמיתית. מהי ענווה אמיתית ... מפסיכולוגיה חילונית? אליעד מפרט גם לגבי ההבדלים בין פסיכולוגיה יהודית לבין פסיכולוגיה חילונית. לכאורה נראה שפסיכולוגיה חילונית מחזקת את האגו, ואילו הפסיכולוגיה היהודית מבטלת את האגו לטובת אלוהים. לפי התפיסה החילונית, האדם במרכז, עליו לחזק את העצמי שלו ולהשיג סיפוק אישי. לעומת זאת, בפסיכולוגיה היהודית, האדם אמור לכאורה לבטל את האגו ולהכפיף את רצונו לאלוהים. אך אליעד טוען שלמרות שזה נראה כך על פני השטח, בפועל שני סוגי הפסיכולוגיה דומים ... פנימיים, אפילו אם האינטרסים מוסווים במעטפת של ביטול עצמי או עשייה לשם שמיים. מה הפתרון האמיתי להתמודדות עם הרצון לכבוד ולשבח? אליעד כהן מבהיר שהפתרון הוא לא להתמקד בשאלה אם אתה צריך או לא צריך כבוד, אלא להתבונן באופן עמוק בסיבה שמראש גורמת לך בכלל להתייחס לדעתם של אחרים. במקום לשאול האם ראוי שאבקש כבוד?, צריך לשאול שאלה עמוקה יותר - למה בכלל יש בתוכך רצון או צורך לכבוד מהאחר? מדוע בכלל חשוב לך מה אחרים חושבים עליך? אם אדם יחקור זאת לעומק, הוא יגיע לשורש האמיתי של הגאווה ושל הצורך בכבוד, ואז לא תהיה משמעות לשאלה אם הוא מבקש כבוד או לא, כי הוא יראה שהכל חסר משמעות באותה מידה. מהו ערך עצמי? איך מתמודדים עם גאווה? האם ענווה היא תמיד חיובית? מה ההבדל בין פסיכולוגיה יהודית לחילונית? איך להשתחרר מהרצון לקבל כבוד? מהי הדרך להתמודד עם רצון לכבוד ובקשה לכבוד? ההרצאה עוסקת בנושאים שונים הקשורים לכבוד עצמי, ערך עצמי, ותחושות הקשורות לבקשה ולקבלת כבוד. אליעד פותח את הנושא בשיחה על חוסר נוחות בבקשה לכבוד. הוא מציין שזו תחושה נפוצה כאשר אדם מוצא את עצמו בסיטואציה שבה הוא מבקש ממישהו שיכבד אותו, במיוחד כאשר מדובר במצבים משפחתיים או מקצועיים, והוא לא מקבל את הכבוד שהוא מרגיש שמגיע לו. הדבר הזה לעיתים יכול להרגיש לא נעים, כיוון שבקשה לכבוד עשויה להתפרש על ידי אחרים כבעייתית, אפילו כמו סוג של חיזור אחרי תשומת לב. אליעד מסביר זאת באמצעות דוגמה ... כאן היא האם הוא באמת צריך את השקל, או שמא מדובר בעניין של גאווה או תחושת זלזול בעצמו. האם הכבוד באמת נוגע לאגו שלנו? אליעד מפרט כיצד תחושות אלו נובעות לא מתוך ענווה אלא מתוך גאווה. הוא טוען כי מי שמרגיש לא נעים לבקש כבוד בעצם משדר את תחושת הגאווה שלו, שלפיה הוא לא צריך לבקש כבוד, כי הוא כבר שווה. לדברי אליעד, אמנם יש אנשים שיכולים לחשוב כי ככל שהם מבקשים פחות כבוד, כך הם מצביעים על כך שהם באמת שווים, אך הדבר בסופו של דבר תלוי איך אנו רואים את עצמנו ... לפסיכולוגיה חילונית אליעד פונה להבחנה בין פסיכולוגיה יהודית לפסיכולוגיה חילונית. הוא מציין כי בעוד שבפסיכולוגיה חילונית ישנה התמקדות בהעצמת האגו והישות האישית, פסיכולוגיה יהודית פועלת בכיוון של ביטול האגו לטובת עבודת ה. הוא מסביר כי בפסיכולוגיה חילונית אנשים נדרשים ... אדם, אם הוא חילוני או דתי, בסופו של דבר מקבל את הכוח להחליט על רצונותיו, בין אם מדובר על כבוד ובין אם מדובר על כל דבר אחר. האם ההתנהלות הדתית שונה מהתנהלות חילונית? אליעד עובר לדון בשאלה אם באמת ... עולם הבא או טובת הנאה אישית. מהי ענווה אמיתית? הבדלים בין פסיכולוגיה יהודית לפסיכולוגיה חילונית? כיצד להתמודד עם רצון לכבוד? האם תהליך עבודת ה הוא באמת לשם שמיים? מהו כבוד עצמי?
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...