אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ידע ✔ספקות ולוגיקה, איך לצאת מספק באמצעות חשיבה לוגית? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מה האמת? איך למצוא תשובה לשאלה באי וודאות? הסקה לוגית, מידע לוגי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
ספקות ולוגיקה, איך לצאת מספק באמצעות חשיבה לוגית? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מה האמת? איך למצוא תשובה לשאלה באי וודאות? הסקה לוגית, מידע לוגי, מידע אקראי, תהליכי הסקת מסקנות, מה בטוח נכון? ידע כללי, תהליכי הסקת מסקנות
איך להתמודד עם ספקות באמצעות חשיבה לוגית?

אדם לעיתים נתקל בסיטואציה שבה הוא לא יודע מה נכון לעשות או כיצד לפרש דבר מה. לדוגמה, הוא עשוי לשאול את עצמו מה נכון לומר או איך להבין את כוונת מישהו אחר כשאמר "בוקר טוב". אז איך ניתן לדעת מה נכון או מה אמת בסיטואציה כזו? יש מקרים בהם זה בלתי אפשרי לדעת בוודאות את התשובה הנכונה, משום שמדובר במידע אקראי ולא לוגי.

אליעד מציין שלפעמים, השאלות שאנו שואלים לא בהכרח נתונות להסבר לוגי או הגיוני, ולעיתים יש צורך להבין מהו המידע ה"אקראי" ומהו המידע הלוגי. דוגמה לכך היא שאלה כמו "איך אומרים בסינית 'שולחן'?" - אין דרך לוגית להגיע לתשובה לשאלה הזו ללא מקורות חיצוניים, כי מדובר במידע שנשען על מוסכמות שפה. לעומת זאת, שאלות כמו "האם מישהו מאחר לעבודה כל יום?" ניתנות לתשובה לוגית, כי מדובר בהסקה מתוך עובדות.

ההבדל בין מידע לוגי ומידע אקראי

אליעד מסביר את ההבדל בין מידע לוגי למידע אקראי:

- מידע לוגי הוא כזה שניתן להגיע אליו על ידי חשיבה או הוכחה עצמאית, מבלי להסתמך על ידע חיצוני. לדוגמה, "אם מישהו מאחר לעבודה כל יום, אז הוא לא תמיד מגיע בזמן" - זו הסקה לוגית.

- מידע אקראי הוא מידע שמוסכם על ידי החברה או תלוי במוסכמות שאינן ניתנות להסבר לוגי ישיר, כמו המילה הסינית לשולחן. אין דרך לוגית להסיק את המידע הזה רק מתוך עצמך.

מה לעשות כשאי אפשר לדעת מה נכון?

כאשר אנו לא יכולים לדעת בוודאות את התשובה לשאלה מסוימת, אליעד מציע שנבדוק אם מה שאנחנו חושבים על הסיטואציה הוא "הגיוני" או לא. למשל, אם מישהו אמר לך "בוקר טוב", יכול להיות שאתה חושב שהוא אוהב אותך, אך עליך לבדוק אם זה לא סותר את ההיגיון. אם המחשבה שלך אינה סותרת לוגיקה בסיסית, ייתכן שהיא נכונה, אך זה לא בהכרח אומר שהיא האמת.

ההבדל בין "מה האמת" לבין "האם מה שאני חושב הוא אמת"

לפי אליעד, חשוב להפריד בין השאלה מהי האמת לבין השאלה האם מה שאנחנו חושבים הוא נכון. אנו לעיתים מערבבים בין השניים, ומקבלים את המחשבה שלנו כעובדה. עם זאת, גם אם איננו יודעים מהי האמת, ניתן להסתפק בכך שנדע אם מה שאנחנו חושבים עומד בקריטריונים לוגיים. אם אין סתירה לוגית בהשערה שלנו, אז ייתכן שהיא נכונה.

איך לפתח חשיבה לוגית?

חשיבה לוגית היא היכולת להסיק מסקנות נכונות מתוך מידע נתון, גם אם מדובר במידע מוגבל. כדי לפתח חשיבה לוגית, אליעד מציע ללמוד על מושגים כמו הסקה לוגית, ניתוח סיבתיות והוכחות. כלים אלה מסייעים לנו לנתח מחשבות ולשאול את עצמנו: "האם מה שאני חושב עומד בהיגיון או לא?"

חשיבה לוגית גם על מידע אקראי

לפעמים, אנחנו נתקלים במידע שאין לו הסבר לוגי ישיר, כמו במקרה של שפה או מוסכמות. גם אז, ניתן לבצע "בדיקה לוגית" - כלומר, לבדוק האם ההשערה שלנו יכולה להיות הגיונית, גם אם היא לא בהכרח נכונה.

מה לעשות כשעדיין נשארים עם ספק?

אליעד ממליץ כשיש ספק, לשאול את עצמנו "מה בטוח נכון?" אם אי אפשר לדעת בוודאות את התשובה, אז לפחות נוכל לצמצם את ספקותינו על ידי בדיקה לוגית של מה שאנחנו חושבים. אם נוכל לשלול אפשרויות לא לוגיות, זה יקרב אותנו לתשובה נכונה, גם אם זו לא תשובה שמתקבלת בצורה לוגית.

לסיכום

כדי להתמודד עם ספקות, עלינו לפתח את החשיבה הלוגית שלנו, לבדוק כל מחשבה בצורה מדוקדקת, ולהבין מתי נדרש מידע אקראי ומתי אפשר להסתמך על הסקה לוגית. דרך זו עשויה להקטין את הספקות ולקרב אותנו למענה נכון לשאלות שמעסיקות אותנו.
למה לפעמים לא ניתן לדעת מה נכון?

יש מקרים שבהם אדם מתמודד עם שאלה או התלבטות לגבי מה נכון לעשות, או כיצד לפרש סיטואציה. לדוגמה, מישהו אמר "בוקר טוב" ואדם אחר שואל את עצמו: למה הוא התכוון? האם הוא באמת התכוון לברכה, או שיש לכך סיבה סמויה אחרת? לפעמים, אין דרך לוגית לדעת בוודאות מהי התשובה הנכונה, משום שהמידע עצמו אינו מידע לוגי אלא מידע אקראי.

דוגמה בולטת לכך היא הניסיון לענות על השאלה: "איך אומרים בסינית 'שולחן'?" אפשר לחשוב על העניין כמה שרוצים, אבל בלי לקבל מידע חיצוני (כמו ללכת ולברר באמת איך אומרים 'שולחן' בסינית), לא ניתן להגיע למסקנה לוגית כלשהי. זהו מידע אקראי שנובע ממוסכמות שפה ואינו נובע מחוק לוגי.

איך להבדיל בין מידע לוגי למידע אקראי?

מידע לוגי הוא כזה שניתן להגיע אליו על ידי חשיבה או הוכחה, גם בלי ידע כללי חיצוני. לדוגמה, אם אדם מאחר לעבודה בכל יום, לא ניתן לטעון שהוא תמיד מגיע בזמן. זוהי הסקה לוגית המתבססת על ניתוח העובדות עצמן.

לעומת זאת, מידע אקראי הוא כזה שלא ניתן להסיק אותו רק באמצעות חשיבה פנימית. לדוגמה, השאלה "איך קוראים בסינית לשולחן?" או "למה מישהו אמר 'בוקר טוב'?" איננה בהכרח ברת - הוכחה לוגית. היא יכולה להיות תלויה במידע חיצוני שאינו נובע מחוק או הסבר לוגי.

מה עושים כשאי אפשר לדעת מה נכון באופן לוגי?

לפעמים, התשובה שאנחנו מחפשים שייכת לתחום האקראי, ולכן לא משנה כמה נתאמץ לחשוב בצורה לוגית, לא נצליח לדעת בוודאות את האמת. במקרים כאלה, הדבר הפרקטי שאפשר לעשות הוא לבדוק שמה שאנחנו חושבים אינו סותר את ההיגיון ואינו "בטוח לא נכון" מבחינה לוגית.

לדוגמה, אם מישהו חשב "הוא אמר לי 'בוקר טוב' כי הוא אוהב אותי, " אפשר לשאול את עצמנו: האם זה יכול להיות הגיוני? האם אין כאן סתירה לוגית? כל עוד ההשערה איננה סותרת לוגיקה, ייתכן שהיא נכונה, וייתכן שלא. אבל לפחות נוכל לשלול אפשרויות שסותרות היגיון בסיסי.

מדוע חשוב להפריד בין "מה האמת" לבין "האם מה שאני חושב הוא אמת"?

אנשים נוטים לערבב בין הרצון לדעת מה האמת בכללותה (מה באמת קרה, מה באמת הסיבה לדברים) לבין השאלה הפרקטית יותר: "האם מה שאני חושב כרגע יכול להיות נכון מבחינה לוגית?" השאלה השנייה אפשרית לבדיקה עצמאית בכל רגע, גם בלי להגיע לוודאות מוחלטת של "מה באמת האמת."

כיצד חשיבה לוגית עוזרת לצמצם ספקות?

חשיבה לוגית מאפשרת לנתח אם רעיון מסוים או פירוש מסוים סותר את עצמו, או שהוא לכל הפחות אפשרי מבחינה רציונלית. כאשר בודקים באופן עקבי את הלוגיקה של המחשבות, מצמצמים את כמות השגיאות, וכך מצטמצם מספר ההשערות הלא נכונות.

ברגע שמצמצמים ספקות באמצעות חשיבה לוגית, מגדילים גם את הסיכוי למצוא את התשובה הנכונה, גם אם התשובה הסופית אינה בהכרח נובעת ישירות מתהליך לוגי. לפעמים, לאחר סינון לוגי של הסברות השגויות, נותרות פחות אפשרויות, ודרכים נוספות (כמו בירור חיצוני, בדיקה עם אדם נוסף, או איסוף נתונים) עשויות להביא לגילוי האמת האקראית.

איך לפתח חשיבה לוגית ולהשתמש בה בשאלות מעשיות?

חשיבה לוגית מתבטאת ביכולת להסיק מסקנות נכונות משורה של נתונים, בלי קשר לידע חיצוני על העולם. לדוגמה, "איך קוראים לי?" איננו מידע לוגי טהור, אלא מידע שלתוכו נכנס מרכיב אקראי (השם ניתן באופן שרירותי). אבל אם מישהו שואל "האם אני תמיד מגיע בזמן לעבודה?" ישנה דרך לוגית לענות, על סמך עובדות של הגעה בפועל.

מי שרוצה לפתח חשיבה לוגית, יכול ללמוד על מושגים כמו ניתוח סיבתיות, הסקה לוגית, דרכי הוכחה ועוד. ברגע שיש יותר מודעות וכלים לוגיים, אפשר לבחון כל מחשבה בשאלה: "האם היא עומדת בכללי ההיגיון, או שהיא סותרת אותם?"

למה בדיקה לוגית מועילה גם במידע שאינו לוגי?

יש שאלות שלא ניתן להכריע בהן באופן לוגי מלא, משום שהמידע הנחוץ איננו בר - הסקה, אלא נקבע באופן מקרי או נשען על ידע חיצוני. עם זאת, גם בשאלות כאלה יש שלב שבו אפשר לבדוק: "האם מה שאני מניח הוא לפחות לא סותר את ההיגיון?"

במקרים שבהם מתעורר ספק משמעותי, אפשר להיעזר בשתי בדיקות מקבילות:
  • בדיקה לוגית: בחינת ההנחות והאם הן עומדות בהיגיון
  • בדיקה חיצונית: ניסיון לאסוף מידע נוסף או לשאול באופן ישיר, אם הדבר ניתן
כך מצמצמים את האפשרות להחזיק בהנחות שגויות, ומגדילים את הסיכוי להתקרב לתשובה נכונה.

מה כדאי לעשות כשעדיין נשארים עם ספק?

כאשר לא מצליחים למצוא הוכחה לוגית חותכת ולא ניתן לברר את המידע ממקור חיצוני אמין, אפשר לשאול: "מה בכל זאת בטוח נכון?" באופן זה, מתקדמים צעד - צעד. גם אם אי אפשר להגיע לידיעה ודאית לגבי התשובה השלמה, אפשר לפחות לצמצם את גבולות הספק ולשפר את איכות הנחת העבודה הזמנית.

מדוע חשוב לחפש מידע נוסף ולהעמיק בחשיבה לוגית?

לעתים, התשובה שהאדם מחפש כן ניתנת לגילוי באמצעות חשיבה מעמיקה יותר, או שיום אחד יתברר המידע בדרך אחרת. אי אפשר לדעת מראש האם האמת לגמרי בלתי נגישה, או שפשוט לא הגענו אליה עדיין. לכן, מומלץ ללמוד כלים לוגיים, לעבוד על פיתוח חשיבה הסקתית, ולבדוק האם יש מקורות חיצוניים שעשויים להרחיב את הידע ולהקטין ספקות.

בסופו של דבר, כאשר אדם רוצה להבין מה נכון לעשות או איך לפרש מצב מסוים, חשוב שיבדיל בין מידע שניתן לגילוי בדרך לוגית לבין מידע שדורש חקירה חיצונית או שמא נשאר אקראי. במקביל, רצוי לבדוק שלפחות אין סתירות בין החשיבה לבין חוקי ההיגיון, ולנסות לצמצם את הפערים בכל דרך אפשרית.
ספק עובדה תהליך לוגי פרקטיות ודאות מוחלטת סיטואציה מידע לוגי סיבה ותוצאה בשביל מה לשאול שאלות לפתח יכולות קוגניטיביות איך להיות גאון אי וודאות איך לדעת מה האמת איך לדעת מה נכון איך למצוא את התשובה איך למצוא תשובה איך למצוא תשובה לשאלה איך למצוא תשובה לשאלה באי וודאות איך למצוא תשובות איך לצאת מספק איך לצאת מספק באמצעות חשיבה לוגית אמת אקראי אקראיות בטוח נכון הסקה הסקה לוגית הסקת מסקנות ודאות חוסר ודאות חוסר וודאות חשיבה חשיבה לוגית ידע ידע אקראי ידע כללי לדעת מה האמת לוגיקה למצוא את התשובה למצוא תשובה למצוא תשובה לשאלה למצוא תשובה לשאלה באי וודאות למצוא תשובות לצאת מספק לצאת מספק באמצעות חשיבה לוגית לצאת מספקות מה בטוח נכון מידע אקראי מידע לוגי מסקנה מסקנות ספק ספקות ספקות ולוגיקה תהליך תהליכי הסקת מסקנות תהליכים תשובה תשובה לשאלה
ידע בכל תחום, האם אפשרי להבין בכל התחומים? 2 סוגים של ידע, איך אליעד כהן מייעץ בכל תחום? איך אפשר להבין בכל תחום? מאיפה הידע של אליעד כהן? ביקורת על אליעד כהן, איך אליעד כהן מבין בכל תחום? ידע אקראי, ידע סיבתי, שרלטנות
ידע בכל תחום, האם אפשרי להבין בכל התחומים? 2 סוגים של ידע, איך אליעד כהן מייעץ בכל תחום? איך אפשר להבין בכל תחום? מאיפה הידע של אליעד כהן? ביקורת על אליעד כהן, איך אליעד כהן מבין בכל תחום? ידע אקראי, ידע סיבתי, שרלטנות
ידע בכל תחום, האם אפשרי להבין בכל התחומים? 2 סוגים של ידע, איך אליעד כהן מייעץ בכל תחום? איך אפשר להבין בכל תחום? מאיפה הידע של אליעד כהן? ביקורת על אליעד כהן, איך אליעד כהן מבין בכל תחום? ידע אקראי, ידע סיבתי, שרלטנות האם אפשר להבין בכל תחום? ההבנה האם אפשר להיות אדם שמבין בכל תחום נוגעת לשאלה האם מדובר בידע אקראי או בידע סיבתי. אליעד כהן מתאר שני סוגים של ידע, המנוגדים זה לזה, ומסביר כיצד הם משפיעים על היכולת להבין תחומים שונים. מהו ידע אקראי? ידע אקראי הוא ידע שנלמד על ידי למידה של עובדות ומידע, אך ללא קשר הגיוני בין פרטי המידע. לדוגמה, אם אדם יודע איך אומרים שולחן באנגלית (טייבל), מדובר במידע אקראי. הכינוי שולחן בטיובלי לא מבוסס על היגיון כלשהו, אלא על החלטה אקראית בתהליך השפות. זהו ידע שנלמד במקרה, ולא בהכרח תלוי בהיגיון. אליעד מציין שגם אדם עם חשיבה הגיונית ביותר יכול שלא לדעת את המילה שולחן באנגלית, כי המידע הזה אינו מבוסס על היגיון. מהו ידע סיבתי? לעומת זאת, ידע סיבתי הוא כזה שמבוסס על חוקים והיגיון פנימי שניתן להחיל אותו על כל תחום. לדוגמה, מתמטיקה, שבה חוקים בסיסיים ... אותה היגיון, גם אם הוא לא למד את כל בעיות המתמטיקה הספציפיות. האם אפשר להבין כל תחום אם מדובר בידע סיבתי? על פי אליעד כהן, אם אדם מבין את החוקיות וההיגיון מאחורי תחום מסוים, הוא יכול לנתח ולהבין את ... אוניברסליים וניתנים ליישום על מגוון רחב של נושאים. האם אליעד כהן מבין בכל תחום? אליעד כהן מבצע הבחנה בין ידע אקראי וידע סיבתי ומסביר את עקרונות ההבנה הכללית שלו. הוא טוען כי לא כל ידע מבוסס על אקראי, וישנם תחומים שבהם הוא יכול ליישם את ההיגיון שהוא מבין בכל תחום. הוא מציין שהוא לא טוען שהוא יודע את כל פרטי המידע על כל תחום, אך את ההיגיון מאחורי תחומים שונים הוא כן מבין ויכול ליישם. מהן השאלות שנשאלות על אליעד ... והשאלות שנשאלות כוללות את השאלה אם הוא שרלטן או נוכל, אם הוא טוען שהוא מבין בכל תחום אם מדובר במידע אקראי או סיבתי, ועוד. כל אלה עוסקות בשאלה האם אפשרי להבין את כל תחום או אם יש כאן חוסר אמינות. האם ניתן ללמוד מכל תחום רק אם מבינים את הידע אקראי? אליעד כהן טוען כי לא ניתן להבין כל תחום רק על ידי למידה אקראית. אם אדם מתייחס לעסקי זוגיות או בעיות נפשיות כאל ידע אקראי בלבד, אז קשה יהיה לו להבין תחומים רבים, כי הוא יהיה תלוי בידע שאינו סיבתי. לעומת זאת, אם אדם מתייחס להיגיון שמאחורי תחום מסוים, הוא יכול להבין גם תחומים שונים ללא למידה ... של איך אדם חושב או איך עובד המוח האנושי, הוא יכול להחיל את ההיגיון הזה על תחומים נוספים. מהו ידע אקראי? מהו ידע סיבתי? האם אפשר להבין בכל תחום? האם אליעד כהן מבין בכל תחום? איך אפשר להיות חכם כמו אליעד כהן? ... אליעד כהן שרלטן? האם אליעד כהן נוכל? שאלות על אליעד כהן, האם אפשרי להבין בכל תחום? 2 סוגים של מידע, טוב מכדי להיות אמיתי, איך אפשר לייעץ בכל תחום? האם הגיוני שבן אדם יבין בכל תחום? איך להיות חכם כמו אליעד כהן? מידע אקראי, מידע סיבתי, יעוץ רב תחומי, יעוץ בכל תחומי החיים
מבוא ללימוד אימוני כושר - סוגים של מידע, תהליכי הסקת מסקנות, ידע מבוסס היגיון, ידע מבוסס ניסיון, ידע מבוסס מחקרים, טעויות של אליעד כהן, ביקורת על אליעד כהן, ההסמכה של אליעד כהן, כושר ופיתוח גוף
מבוא ללימוד אימוני כושר - סוגים של מידע, תהליכי הסקת מסקנות, ידע מבוסס היגיון, ידע מבוסס ניסיון, ידע מבוסס מחקרים, טעויות של אליעד כהן, ביקורת על אליעד כהן, ההסמכה של אליעד כהן, כושר ופיתוח גוף
מבוא ללימוד אימוני כושר - סוגים של מידע, תהליכי הסקת מסקנות, ידע מבוסס היגיון, ידע מבוסס ניסיון, ידע מבוסס מחקרים, טעויות של אליעד כהן, ביקורת על אליעד כהן, ההסמכה של אליעד כהן, כושר ופיתוח גוף מהם סוגי המידע הקיימים ואיך להבדיל ביניהם? אליעד כהן פתח בהרצאתו על כך שבעולם קיימים סוגים רבים של מידע, אך אפשר לחלק את כל המידע לשני סוגים מרכזיים: מידע המבוסס על היגיון ומידע המבוסס על ניסיון. לצד שני אלו ישנו גם מידע המשלב ביניהם, כלומר, מידע המבוסס גם על ניסיון וגם על היגיון. לדוגמה, מידע לוגי טהור הוא כזה שניתן להסיק ממנו מסקנות באופן חד וברור על בסיס היגיון בלבד. לדוגמה, אם אומרים בחדר ... מקום ובאותו הזמן גם יהיה שולחן וגם לא יהיה שולחן, כי יש ואין הם שני הפכים מוחלטים. לעומת זאת, מידע המבוסס על ניסיון הוא מידע שאינו נובע בהכרח מהיגיון, אלא מהתנסות אקראית או מהסכמה כללית של בני האדם. למשל, העובדה שבאנגלית לחתול קוראים cat היא מידע מבוסס ניסיון, שכן אין שום סיבה לוגית שכך יקראו לחתול. השם הוא אקראי לחלוטין ונובע מהסכמה חברתית, לא מהיגיון. הסוג השלישי הוא מידע שמשלב ניסיון עם היגיון. לדוגמה, אם אנחנו יודעים שבאנגלית לחתול קוראים cat, וגם יודעים שעל מנת ליצור צורת ריבוי באנגלית מוסיפים s למילה, אנחנו יכולים להסיק בהיגיון שהרבים של חתול יהיה cats. המסקנה הזו מבוססת על מידע אקראי (cat) והיגיון לוגי של חוקי שפה (הוספת s). מה היו טעויותיהם של גדולי הפילוסופים? אליעד כהן נותן דוגמאות לגדולי הפילוסופים מן העבר, כמו אריסטו, אשר מצד אחד עסקו בהיגיון ובפילוסופיה טהורים, אך מצד שני נשענו על מידע שהיה מבוסס על ניסיון, שהתברר לימים כלא נכון. לדוגמה, בעבר חשבו שיש ארבעה יסודות (מים, אש, אוויר, אדמה), ואילו היום אנו יודעים, בזכות המדע, על קיום האטום וחלקיקים קטנים יותר, ולכן אותו מידע התברר כשגוי. דוגמה נוספת שנתן אליעד היא שהיום ילד בבית ספר יסודי יכול לדעת עובדות מדעיות בצורה מדויקת יותר מגדולי הפילוסופים של פעם, אך זה לא אומר שהוא חכם מהם בהכרח, אלא רק שיש לו ידע עדכני ומדויק יותר, שנובע ממחקרים מדעיים ומניסיון מצטבר. גם הרמבם הוזכר כדוגמה לאדם שחילק את חכמתו לשני סוגים של מידע: מצד אחד כתב ספרים המבוססים על היגיון טהור, כמו מורה נבוכים, ומצד שני אימץ ידע מדעי שהיה נפוץ בתקופתו אך התברר מאוחר יותר כלא נכון. האם יכול להיות שחכם אמיתי יטעה? לפי אליעד, אדם יכול להיות חכם אמיתי, ואף להגיע למאה אחוז של חשיבה לוגית נכונה, ועדיין לעשות טעויות. זה יקרה במקרים בהם המידע שעליו מבוססות ההנחות הוא מידע חלקי, שגוי או חסר, הנובע מניסיון. הוא מדגיש כי אדם חכם באמת לעולם לא יטען שמשהו נכון בוודאות מוחלטת אם אותו דבר אינו נכון כלל. כלומר, יכול להיות מצב שאדם מאוד חכם יאמין במידע המבוסס על ניסיון ויגלה לאחר מכן שהמידע הזה היה שגוי, אבל אין אפשרות שאדם חכם באמת יטען באופן ודאי שמשהו נכון לחלוטין כאשר המידע הוא שגוי לחלוטין. האם ידע בתחום הנפש הוא לוגי או ניסיוני? אליעד טוען שכל התחומים הקשורים לנפש ולפילוסופיה של האדם, שבהם הוא עצמו מתעסק ... על ניסיון או על מחקרים מדעיים. זה לא אומר שאין מחקרים או ניסיון שתומכים בדברים אלו, אלא רק שעיקר הידע בהם הוא לוגי בלבד, כמו מתמטיקה. כלומר, כאשר הוא מסביר דבר מה על תחומי הנפש, הוא לא מתבסס על ניסוי או על מחקרים אלא על היגיון בלבד. איך להתייחס למידע הקשור לכושר ופיתוח גוף? בתחום הכושר, התזונה ופיתוח הגוף, אומר אליעד, המידע מבוסס בעיקר על ניסיון וגם על היגיון, כלומר, על שילוב של השניים. למשל, העובדה ששרירי הרגליים אחראים לקפיצה אינה ... פעולה טלפתית. ההבנה ששרירי הרגליים אחראים לקפיצה הגיעה מניסיון, ולאחר מכן ההיגיון מופעל על ניסיון זה. אליעד מזהיר כי מידע בתחום זה יכול להשתנות או להתגלות כשגוי משלוש סיבות מרכזיות: יתכן ויגלו מידע מדעי חדש בעתיד שישנה את ההבנה הנוכחית. ייתכן שכבר כיום ישנו מידע מדעי מעודכן יותר שאינו ידוע עדיין לכולם. ייתכן שההיגיון עצמו המופעל על הניסיון אינו מדויק. מה המלצתו של אליעד לגבי מידע? אליעד כהן ממליץ לכל אדם לבדוק באופן אישי כל מידע שהוא שומע, כולל המידע שהוא עצמו מעביר. הוא אומר שלא משנה מי אמר את המידע, אפילו אם זה הוא עצמו, יש לבדוק האם המידע נכון, מדויק ורלוונטי. אין לסמוך בצורה עיוורת על אף אחד. הוא ממליץ לכל אחד לחקור בעצמו, לשאול שאלות כמו: מי אמר? למה זה נכון? מאיפה המידע? אילו מחקרים? מי עשה אותם? למה המידע הזה נכון דווקא עבורי? הוא מסיים ואומר שכל אחד חייב להפעיל את השכל האישי שלו ולבחון כל מידע בצורה ...
מאיפה השכל של אליעד כהן? מאיפה הידע של אליעד כהן? איך להשיג את השכל של אליעד כהן? כל אחד יכול להיות אליעד כהן, ההבדל שבין ידע לבין שכל, איך להיות חכם כמו אליעד כהן? ידע או שכל, היכולת להבין דבר מתוך דבר
מאיפה השכל של אליעד כהן? מאיפה הידע של אליעד כהן? איך להשיג את השכל של אליעד כהן? כל אחד יכול להיות אליעד כהן, ההבדל שבין ידע לבין שכל, איך להיות חכם כמו אליעד כהן? ידע או שכל, היכולת להבין דבר מתוך דבר
מאיפה השכל של אליעד כהן? מאיפה הידע של אליעד כהן? איך להשיג את השכל של אליעד כהן? כל אחד יכול להיות אליעד כהן, ההבדל שבין ידע לבין שכל, איך להיות חכם כמו אליעד כהן? ידע או שכל, היכולת להבין דבר מתוך דבר מהי היכולת השכלית של אליעד כהן ואיך היא מתפתחת? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין ידע לבין שכל, ושם דגש על כך שלעיתים אנשים טועים לחשוב שיש לו ידע עצום במגוון נושאים. הוא מבהיר שבפועל אין לו הרבה יותר ידע מאנשים אחרים, אלא יכולת שכלית גבוהה מאוד שמאפשרת לו להבין לעומק ולחבר בין נושאים שונים. לדעתו, אין מדובר בהצטברות של עובדות, אלא ביכולת לחשוב, להסיק מסקנות ולבצע חיבורים בין רעיונות שונים. מה ההבדל בין ידע לשכל? אליעד מציין לדוגמה שידע הוא אוסף של פרטי מידע, כמו לדעת שמדינה בשם הולנד קיימת ושהיא נשלטת על ידי ראש ממשלה. אך כדי להבין ולהסיק מסקנות על בסיס המידע הזה, נדרש שכל. אם לדוגמה היה נמסר שמדינה נוספת בשם זימברויר קיימת וראש ממשלתה נקרא כמו ראש ממשלת הולנד, ... היכולת של מישהו עם שכל הייתה להסיק שגם את ראש ממשלת זימברויר קוראים באותו שם. כלומר, הוא לא שינן מידע, אלא השתמש ביכולת השכל שלו כדי להבין דבר מתוך דבר. האם אפשר ללמוד הכל רק משינון ידע? אליעד טוען כי אי אפשר לצבור את כל הידע הזה רק באמצעות קריאה ושינון של ספרים, שכן היכולת להתמודד עם מגוון נושאים, להבין רעיונות שונים ולפתור בעיות דורשת בעיקר יכולת שכלית. הוא מציין ששיעור העוסקים בהבנת המידע עומד על פי רוב על הפיתוח של שכל ולא הצטברות של ידע, גם אם ניתן למצוא אותו באינטרנט או בספרים. איך משתמשים בשכל כדי לפתור בעיות? כשמדברים על פתרון בעיות, כמו ... פרקטיים. איך ניתן לפתח את השכל? אליעד מדגיש את חשיבות הלימוד של צורת החשיבה עצמה ולא רק הצטברות של ידע. הוא מציין מספר כלים שיכולים לפתח את השכל: ניתוח סיבתיות - להבין את הקשרים שבין סיבות לתוצאות. חקר עובדות ... הנחות הבסיס שלנו ולערער עליהן כשנחוץ. הוא מסביר שכלים אלה מסייעים להסיק מסקנות מעמיקות מכל רצף של אירועים או מידע, גם במקרים שבהם יש צורך לקחת בחשבון גורמים רבים. מהו התהליך שצריך לעבור כדי לפתח את השכל? השלב הראשון ... הסיבות וההשלכות. הוא מציין שחשוב להטיל ספק, לשאול שאלות ולהיות פתוחים ללמוד ולבחון את כל האפשרויות, ללא תלות רק בידע שנמצא במקורות חיצוניים. איך זה קשור לכל אדם שרוצה להרחיב את היכולות השכליות שלו? אליעד טוען שכל אחד יכול לפתח את השכל ולחבר בין רעיונות שונים, לא רק להיות תלוי בידע שמסופק לו. כל אדם יכול לשפר את היכולת השכלית שלו ולהבין דברים לעומק על ידי לימוד כלים לניתוח, חקירת ... החלטות השפעת עובדות ופירושים על ההתנהגות והמחשבות שלנו פיתוח יכולת לחשוב על תהליכים בכמה רמות עומק במקביל מאיפה נובע הידע הרב של אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שאנשים רבים תוהים כיצד הוא מתעסק בכל כך הרבה נושאים שונים. בפועל, הוא מדגיש שאין לו הרבה ידע במובן של שינון עובדות רבות, אלא יש לו יכולת שכלית לנתח ולחבר בין נושאים בצורה מעמיקה. הוא מדגיש שידע הוא אוסף של עובדות, בעוד השכל הוא יכולת לחשוב, להסיק מסקנות ולהבין דברים לעומק. מה ההבדל בין ידע לשכל? לדוגמה, אם שואלים מי ראש ממשלת הולנד, מדובר בפרט מידע שלא ניתן להסיקו באמצעות היגיון בלבד. זהו ידע שנצבר מספרים או ממקורות חיצוניים, כמו לדעת שיש מדינה בשם הולנד. אבל שכל הוא היכולת להסיק מסקנות מתוך מידע קיים. אם מישהו אומר שראש ממשלת זימברויר נקרא על אותו שם של ראש ממשלת הולנד, בעזרת שכל ניתן להסיק שגם אותו קוראים באותו שם. הדגש הוא על היכולת לחבר בין נקודות מידע שונות ולהגיע למסקנות, ולא רק על הצטברות של עובדות. מדוע אי אפשר לצבור כל כך הרבה ידע רק מקריאה? אליעד מציין שאי אפשר ללמוד כל כך הרבה עובדות ממקורות כמו ספרים ולהקיף את כל התחומים שהוא ... אדם שיש לו בעיה של חוסר ביטחון עצמי. עצם הידיעה שיש תחום שנקרא חוסר ביטחון עצמי היא סוג של ידע, אבל כדי להבין למה יש לאדם חוסר ביטחון עצמי, מהם הגורמים לכך ואיך לפתור זאת, נדרשת יכולת הסקה וניתוח. אליעד מדגיש ש - 99.9% מהדברים שהוא מסביר מתבססים על שכל, ולא רק על שינון של ידע תאורטי. איך ניתן לפתח את השכל ולהעמיק את יכולת הניתוח? אליעד מדגיש את החשיבות של לימוד צורת מחשבה. בין ... הנחות הבסיס שלנו ולערער עליהן כאשר נחוץ. הוא מסביר שהכלים הללו מאפשרים להסיק מסקנות מעשיות מכל רצף אירועים או מידע, גם כשמדובר בסיטואציות מורכבות או כאשר יש צורך לקחת בחשבון גורמים רבים. מדוע חשוב להבדיל בין ידע לשכל בכל תחום בחיים? אליעד מחדד שידע הוא בסיס חשוב - הוא מאפשר לזהות שמות, הגדרות ועובדות בסיסיות. אך כדי להתמודד עם בעיות אמיתיות, כמו איך ... והסקת מסקנות. בעזרת שכל, ניתן גם לקחת נושא שהתחלת ללמוד ולהעמיק בו באופן עצמאי, בלי להיות תלוי רק במקור הידע הראשוני. איך הדבר קשור לכל אדם שרוצה להרחיב את היכולות השכליות שלו? כל אדם יכול לשפר את היכולת השכלית ...
עליות וירידות בחיים, מצבי רוח משתנים, ירידה לפני עליה, עליה לפני ירידה, ליקוטי מוהרן ח"א כב, התפתחות אישית, נפילות בחיים, התמודדות עם נפילה, התמודדות עם ירידה, מאניה דיפרסיה, מי יותר קרוב לאמת? ידע כללי או שכל, היגיון או ידע כללי
עליות וירידות בחיים, מצבי רוח משתנים, ירידה לפני עליה, עליה לפני ירידה, ליקוטי מוהרן ח"א כב, התפתחות אישית, נפילות בחיים, התמודדות עם נפילה, התמודדות עם ירידה, מאניה דיפרסיה, מי יותר קרוב לאמת? ידע כללי או שכל, היגיון או ידע כללי
... מוהרן חא כב, התפתחות אישית, נפילות בחיים, התמודדות עם נפילה, התמודדות עם ירידה, מאניה דיפרסיה, מי יותר קרוב לאמת? ידע כללי או שכל, היגיון או ידע כללי מדוע מצבי הרוח משתנים בחיים? אליעד כהן מסביר שלכל אדם יש עליות וירידות, זמנים שבהם הוא מרגיש טוב ... הסובייקטיבית שלו היא של כישלון, אובייקטיבית הוא אכן התחזק והתקדם לרמה גבוהה יותר של יכולת והתמודדות. מה ההבדל בין ידע כללי לבין שכל והיגיון? אליעד מדגיש שיש הבדל בין ידע כללי (כגון שפה, מושגים טכניים) לבין שכל והיגיון טהור. ידע כללי הוא מידע שצריך ללמוד או לשמוע מבחוץ, למשל איך אומרים תפוז בסינית. לעומת זאת, שכל והיגיון הם יכולות פנימיות של האדם להבין ולהסיק מסקנות ללא תלות במידע חיצוני. שאלות כמו האם יש אלוהים, מהי משמעות הקיום או כיצד נוצר העולם - הן שאלות של שכל והיגיון שאינן תלויות בידע חיצוני אלא בכושר החשיבה של האדם בלבד. לכן, אדם עשוי להיות חכם יותר מאדם אחר, גם אם הוא מאמין ... עם ירידות בחיים? מה זה נעשה ונשמע בליקוטי מוהרן? האם מצבי רוח משתנים מעידים על התקדמות? איך להבחין בין ידע לשכל והיגיון? מהי התפתחות אישית לפי רבי נחמן? מדוע חייבים ליפול כדי לעלות? איך תיעוד עצמי עוזר במצבי רוח ...
בודהיזם - מה בודהה *לא* ידע? לאיזו הארה בודהה *לא* הגיע? חלק 1
בודהיזם - מה בודהה לא ידע? לאיזו הארה בודהה לא הגיע? חלק 1 במאמר הזה נדבר על תפישת העולם הבודהיסטית. נסביר את היתרון שלה, ונסביר גם את החיסרון שלה. וממילא נסביר גם מה בודהה לא ידע ולאיזו הארה בודהה לא הגיע. וכאשר מדברים על תפישת חיים כלשהי, בפרט כאשר באים לבאר את החסרונות שלה, אז ... האדם לא סובל יותר, ושאז הוא נמצא במצב של נירוונה, שקט נפשי ואושר. ועכשיו נסביר את מה שבודהה לא ידע. ואם נצטרך לומר במילה אחת את הדבר שאותו בודהה לא ידע, אז נאמר שבודהה לא ידע ליהנות. כי כל מה שבודהה ניסה להסביר, זה שהעולם הזה מלא בסבל. ושהבודהיזם יראה לאדם את הדרך להשתחרר מהסבל, ... להגיע האדם. וכפי שכבר ביארתי במספר מקומות, האדם לא יכול למכור לך יותר ממה שיש לו. ואם בודהה לא ידע איך ליהנות מהחיים, אז המקסימום שהוא יכול להתחייב עליו, זה לגרום לך לא לסבול כמו כולם. וכאשר האדם סובל, ... הוא לסבול. בודהה לא ראה את הטוב שיש בעולם. בודהה לא הבין מה הטוב שיש בכל דבר. בודהה לא ידע מה הסיבה הטובה שבגללה כל הדברים שבעולם קורים. בודהה לא היה מסוגל להתחבר רגשית לכל מה שקורה בעולם. בודהה לא ידע איך ליהנות מהחיים. והמקסימום שהוא היה יכול להציע, זה איך לא לסבול. בנוסף על כל אלו, מי שיתבונן היטב ... אם כן, כי הבודהה מקסימום יכול לעזור לאדם לסבול פחות. אך איך ליהנות מהחיים, את זה גם בודהה לא ידע. כי החיים הם כאן בעולם הזה. וכל האינטראקציה של החיים, היא כולה כאן בתוך העולם של התופעות המשתנות שהן ...
משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?
משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?
... המרכזיות של משחקי חשיבה? ניתן לסווג את משחקי החשיבה לשתי קטגוריות עיקריות, בהתאם לסוג המיומנויות הנדרשות במשחק: משחקים מבוססי ידע מקדים - משחקים אלו מחייבים את השחקן להסתמך על מידע קודם ועל ידע נצבר, כגון אוצר מילים, ידע כללי, עובדות היסטוריות או חוקים מוגדרים מראש. דוגמאות לכך הן משחקי טריוויה, תשבצים ותשחצים. משחקים מסוג זה תורמים בעיקר לחיזוק הזיכרון ויכולת השליפה של מידע, ופחות מעודדים חשיבה מופשטת ויצירתית. משחקים מבוססי חשיבה טהורה - משחקים הדורשים מהשחקן בעיקר יכולות שכליות, כגון ניתוח מצבים, ... ותכנון מהלכים קדימה. משחקים כאלה, כמו שחמט, סודוקו, חידות לוגיות ומשחקי אסטרטגיה, מחזקים את היכולות השכליות ללא תלות משמעותית בידע קודם. איך ניתן להעריך את התרומה של משחק חשיבה לפיתוח המוח? כדי להבין איזה משחק חשיבה תורם יותר לפיתוח המיומנויות הרצויות, יש לבדוק מספר היבטים מרכזיים של המשחק: רמת הידע המקדים הנדרש - ככל שהמשחק דורש יותר ידע חיצוני, הוא מאתגר פחות את החשיבה היצירתית והמופשטת, מכיוון שהשחקן נשען על שליפת מידע מוכר במקום ליצור פתרונות חדשים ויצירתיים. יכולת פתרון בעיות וחשיבה אנליטית - משחקים המחייבים פתרון בעיות, ניתוח מצבים מורכבים, ... על זיכרון, כמו משחקי טריוויה ותשבצים, אינם תורמים ישירות לפיתוח החשיבה האנליטית, אך הם בהחלט משפרים את יכולת שליפת המידע והזיכרון. דוגמאות להשוואה בין משחקי חשיבה שונים לדוגמה, ניתן להשוות בין שני משחקי חשיבה נפוצים, כגון תשבץ היגיון ושחמט: תשבץ היגיון - משחק זה משלב בין ידע כללי, ידע לשוני, הסקת מסקנות והבנה של הגדרות ורמזים. במהלך המשחק, השחקן נדרש לזכור מילים ולהשתמש בידע מוקדם כדי להשלים את התשבץ. כתוצאה מכך, המשחק הזה מפעיל גם חשיבה לוגית אך גם נשען במידה רבה על ידע וזיכרון. שחמט - משחק זה כמעט ואינו מסתמך על ידע מוקדם או עובדות חיצוניות, אלא מתמקד באופן מובהק בחשיבה לוגית, בתכנון אסטרטגי, בחיזוי מהלכי היריב ובניתוח מצבים מורכבים. בשחמט, ... במקרה הזה, השחמט ייחשב כמשחק יעיל יותר לפיתוח חשיבה לוגית ואנליטית, בעוד שתשבץ ההיגיון יהיה טוב יותר לפיתוח זיכרון, ידע כללי והסקת מסקנות מתוך ידע נתון. כיצד לבחור משחק חשיבה שמתאים למטרות האישיות? כאשר אדם מעוניין לבחור משחק חשיבה, עליו להגדיר תחילה מהן המיומנויות אותן הוא רוצה לשפר: אם המטרה היא לשפר את הזיכרון ושליפת מידע, משחקים כמו טריוויה או תשבצים יהיו הבחירה המומלצת. אם המטרה היא לפתח את החשיבה האנליטית, האסטרטגית ויכולת פתרון הבעיות, ... שחמט, סודוקו או חידות מתמטיות מורכבות. משחקים הדורשים תכנון לטווח ארוך יסייעו בשיפור החשיבה האסטרטגית ויכולת החיזוי. משחקים הדורשים ידע לשוני או ידע כללי יחזקו את הזיכרון ואת יכולת השליפה. חשוב להבין שכל משחק חשיבה מכיל שילוב של מיומנויות שונות, ולכן יש ... משפיע על תרומת המשחק לפיתוח החשיבה? ניתן לחלק את משחקי החשיבה לפי שני סוגים עיקריים של מיומנויות: משחקים הדורשים ידע מקדים - משחקים אלה מחייבים את השחקן להסתמך על מידע קודם שיש לו, כמו אוצר מילים, ידע כללי או חוקים מסוימים. לדוגמה, משחקי תשבצים או טריוויה מצריכים זיכרון וידע, אך פחות מאתגרים את יכולת החשיבה המופשטת והלוגית. משחקים הדורשים יכולת חשיבה טהורה - משחקים אלו פחות מבוססים על ידע קודם, אלא על יכולת ניתוח, הסקת מסקנות, פתרון בעיות וחשיבה לוגית. לדוגמה, משחקי שחמט, סודוקו, חידות מתמטיות או משחקים ... מהלכים. כיצד להעריך את תרומת המשחק? על מנת להעריך איזה משחק מחזק יותר את יכולות החשיבה, יש לבדוק: כמה ידע מקדים נדרש? - ככל שהמשחק דורש יותר מידע חיצוני, כך הוא פחות מאתגר את החשיבה היצירתית והלוגית. עד כמה המשחק מחייב פתרון בעיות? - משחקים שמצריכים פתרון ... האנליטית. כמה שימוש בזיכרון נדרש? - משחקים המבוססים על זיכרון אינם בהכרח מפתחים חשיבה לוגית, אלא מתבססים על שליפת מידע מהעבר. דוגמה לניתוח משחקי חשיבה נניח שיש שני משחקי חשיבה: 1. תשבץ היגיון - משלב ידע לשוני וידע כללי, לצד מיומנות הסקת מסקנות והיגיון. הוא מחייב שימוש בזיכרון וביכולת לקשר מידע, אך פחות מחזק חשיבה מתמטית או אסטרטגית. 2. שחמט - דורש חשיבה לוגית, תכנון קדימה, חיזוי מהלכים עתידיים של היריב ואסטרטגיה. המשחק כמעט ואינו תלוי בידע קודם אלא בכישורי חשיבה בלבד. במקרה הזה, השחמט מפתח את החשיבה במובן הלוגי - אסטרטגי יותר, בעוד שהתשבץ משלב ... מזה במיומנויות שהם מחזקים. אם רוצים לפתח חשיבה לוגית ואסטרטגית, כדאי לבחור במשחקים שמאתגרים את היכולת האנליטית ופחות דורשים ידע קודם. אם המטרה היא חיזוק הזיכרון או ההיכרות עם מידע חדש, משחקים מבוססי ידע יהיו מועילים. חשוב להיות מודעים לכך שישנם הבדלים בין סוגי המשחקים ולהתאים את הבחירה בהתאם למיומנויות שרוצים לשפר. משחקי ...
איך להתקדם רוחנית? איך להבין יותר? איך לפתח את החשיבה? פחות מרגע אחד, איך מתפתחת החשיבה? לחזור על השאלה, איך נוצר ידע? איך מבינים דברים? איך להבין דברים? מודעות עצמית
איך להתקדם רוחנית? איך להבין יותר? איך לפתח את החשיבה? פחות מרגע אחד, איך מתפתחת החשיבה? לחזור על השאלה, איך נוצר ידע? איך מבינים דברים? איך להבין דברים? מודעות עצמית
... רוחנית? איך להבין יותר? איך לפתח את החשיבה? פחות מרגע אחד, איך מתפתחת החשיבה? לחזור על השאלה, איך נוצר ידע? איך מבינים דברים? איך להבין דברים? מודעות עצמית איך מתפתחת החשיבה וכיצד נוצר ידע חדש? החשיבה מתפתחת באמצעות תהליך של חזרה וחשיפה מתמשכת למידע ולרעיונות חדשים. אליעד מסביר שהאדם נולד במצב של חוסר ידע מוחלט, ולמעשה, בתחילת חייו הוא לא יודע דבר. אך בכל זאת, האדם מתפתח ולומד לדבר, לקרוא ולרכוש ידע רב. איך דבר זה אפשרי? כי בכל יום הוא נתקל שוב ושוב באותו מידע, חוזר עליו, מתנסה בו, עד שלבסוף הוא מצליח להבין ולהפנים את המשמעות שלו. לדוגמה, כאשר ילד לומד לדבר, הוא ... חוזר על השאלה, אלא בעיקר במידה שבה החשיבה שלו מתפתחת בנושאים אחרים במקביל. כלומר, האדם צריך להקיף את עצמו במידע נוסף ורלוונטי, ורק אז השאלה שהוא שואל הופכת להיות יותר משמעותית, עמוקה ומובנת. אליעד נותן דוגמה ללימוד שפה זרה, ... מישהו יקבל מילה אחת בסינית ויחזור עליה אלף פעמים, הוא עדיין לא יבין אותה באמת אם הוא לא יקבל מידע נוסף מסביב למילה. אך אם אותו אדם ייחשף למילים נוספות בסינית, יבין את ההקשר שלהן, וישמע אותן בשימוש מגוון ... מיידי ומיידי. האדם מגיע להכרה כלשהי, ומבין אותה בצורה כל כך מהירה ומלאה, עד שזה מרגיש כאילו תמיד הוא ידע אותה. הוא מתייחס לכך שהחוויה הזו מתוארת בספרי רבי נחמן מברסלב, שבהם קיימים מושגים של הבנה בפחות מרגע. אליעד מוסיף שאחרי שמגיעים להבנה כזו, האדם חש שהוא ידע את הדבר מאז ומתמיד, כאילו מעולם לא היה במצב של אי - הבנה. זו הבנה שנמצאת מעבר לתהליך הדרגתי ... ניחשת אותם במקרה או מילאת מספיק טפסים, כך גם בהבנה רוחנית - אם תמשיך לשאול ולחזור ולחשוף את עצמך למידע מסביב, יש סיכוי שתגיע בסופו של דבר להבנה השלמה. ככל שאדם חושף עצמו יותר למידע, הוא מקרב את עצמו לרגע ההבנה השלמה. אליעד מדגיש שאין דרך לקצר או לעקוף את התהליך הזה, אך אפשר ... ההבנה ויעזרו להגיע לאותה נקודת הבנה שלמה מהר יותר. איך מתפתחת החשיבה? מה זה הבנה בפחות מרגע? איך נוצר ידע חדש? איך ללמוד דברים חדשים? מהי התקדמות רוחנית?
גאונות ושאלות, שכל ושאלות, פיתוח החשיבה באמצעות שאלות, איך להיות יותר חכם באמצעות שאלות? לשאול כמה שיותר שאלות, איזה שאלות לשאול? כמה שאלות לשאול? למה לשאול שאלות לא הגיוניות? שאילת שאלות, לפתח את השכל באמצעות שאלות
גאונות ושאלות, שכל ושאלות, פיתוח החשיבה באמצעות שאלות, איך להיות יותר חכם באמצעות שאלות? לשאול כמה שיותר שאלות, איזה שאלות לשאול? כמה שאלות לשאול? למה לשאול שאלות לא הגיוניות? שאילת שאלות, לפתח את השכל באמצעות שאלות
... מוחקת את משמעות השאלה. לכן, כדי שתהליך שאילת השאלות יהיה אפקטיבי, חייבים לחפש תשובות שהן אמיתיות, הגיוניות, ומבוססות על ידע והבנה. מה ההבדל בין ידע אקראי לידע סיבתי, ולמה זה חשוב? קיים הבדל חשוב בין שני סוגי ידע: ידע אקראי - ידע פשוט שמפעיל את הזיכרון בלבד, למשל איך אומרים שולחן באנגלית? ידע מסוג זה אינו תורם לפיתוח ההיגיון. ידע סיבתי - ידע שמתבסס על הבנת הסיבות והתהליכים, כמו למה מים רותחים בטמפרטורה מסוימת? או איך פועלת מערכת העצבים? ידע כזה מפעיל את החשיבה ההגיונית והביקורתית, ולכן הוא החשוב ביותר לפיתוח השכל. אליעד ממליץ להתמקד בשאלות סיבתיות כי הן ... למנוע שאילת שאלות מתוך אינטרסים אישיים או חוסר יכולת להתמודד עם האתגרים שהשאלות מעלות. לדוגמה, מערכת שלטונית יכולה להסתיר מידע כדי למנוע ביקורת, ומורים או הורים יכולים לחסום שאלות כי הם עייפים או כי אין להם תשובות. אליעד מדגיש ... וטובות? איך לאתגר את ההיגיון הקיים שלנו? איך לבדוק אם התשובה היא אמיתית ומבוססת על עובדות? אליעד מציע לחפש מידע נוסף על סוגי שאלות, דרכי ניסוח, וטכניקות לבדיקה ואימות תשובות. תהליך זה יכול לעזור לפתח חשיבה ביקורתית והבנה מעמיקה. ... הדרך הבטוחה והיעילה ביותר לפתח את השכל. השאלות צריכות להיות מגוונות ככל האפשר, והתשובות חייבות להיות הגיוניות ומבוססות על ידע אמיתי. לא לתת לאף אחד למנוע מכם לשאול שאלות, כי פיתוח החשיבה הוא בשליטתכם בלבד. ככל שתשאלו יותר, כך ... על היגיון ועובדות. נסו להסביר את התשובה למישהו אחר - אם אתם מצליחים להסביר, כנראה שהתשובה טובה. שני סוגי ידע: ידע סיבתי וידע אקראי יש להבחין בין שני סוגי ידע: ידע אקראי - לדוגמה, איך אומרים שולחן באנגלית או איך קוראים לבירה של מדינה מסוימת. זהו ידע שמפעיל את הזיכרון אך לא את ההיגיון. ידע סיבתי - מידע שמתבסס על הבנה של למה ו - איך. לדוגמה, למה מים רותחים בטמפרטורה מסוימת? איך פועלת מערכת העצבים בגוף ... רבות, אנשים בעמדות כוח אינם רוצים שיישאלו שאלות כי זה מאתגר את השליטה שלהם. לדוגמה: מערכות שלטון לפעמים מסתירות מידע כדי למנוע ביקורת. מורים או הורים עשויים לחסום שאלות כי אין להם כוח או ידע לענות. סביבה חברתית שמזלזלת בשאלות יכולה לגרום לאדם להימנע מלשאול. למה לא כדאי להפסיק לשאול? ברגע שמישהו אומר לכם ...
בודהיזם - מה בודהה *לא* ידע? לאיזו הארה בודהה *לא* הגיע? חלק 2
בודהיזם - מה בודהה לא ידע? לאיזו הארה בודהה לא הגיע? חלק 2 כי מי שיתבונן היטב על העולם, יראה כי המציאות שלנו מכילה בתוכה ... אל הבריחה מהסבל. אבל זו לא השלמות. כי השלמות כפי שכבר ביארתי, היא היכולת להכיל את ההפכים. דהיינו, שהאדם ידע להיות גם בודהיסט וגם הדוניסט בו זמנית. דהיינו, מצד אחד גם ליהנות מהחיים הרגילים של העולם הזה, וגם לאזן ... זאת המלצה של מי שלא יודע לנצח במשחק, וגם להפסיד בכבוד אם צריך. כי הבודהה לא היה מסוגל ולא ידע איך להכיל בתוכו את הסבל. כי הסבל והרע הוא חלק מהמשחק. ומי שרוצה להשתחרר מהסבל באמת, עליו לדעת איך ... מסוגל להכיל בתוכו את הסבל. ולהשתחרר מהסבל פירושו, לדעת להפיק הנאה גם ממצב של סבל. ואת זה הבודהה לא ידע איך לעשות. בכל מקרה, השלמות היא שהאדם יבין את המציאות, ואז האדם ימצא את הטוב שיש בכל דבר, בצורה ...
היפה והחנון - מה טוב בלהיות טיפשה אבל יפה? במה היפה חכמה יותר מאשר החנונים? מהו יופי פנימי אמיתי?
היפה והחנון - מה טוב בלהיות טיפשה אבל יפה? במה היפה חכמה יותר מאשר החנונים? מהו יופי פנימי אמיתי?
... אצל הבחורות היפות? אליעד כהן מתייחס לתוכנית הטלוויזיה היפה והחנון, בה מציגים בחורים חנונים לצד בחורות יפות אך חסרות ידע והשכלה כללית. הוא מסביר שהתוכנית בנויה על ההבדלים הללו, בהם החנונים מוצגים כמשכילים מאוד אך חסרי מיומנויות חברתיות, בעיקר עם נשים, ואילו הבחורות היפות מוצגות כטיפשות וחסרות ידע כללי בסיסי. בתוכנית מנסים להראות את הבורות של הבחורות באמצעות שאלות פשוטות שכולם אמורים לדעת, כגון שמות פוליטיקאים, מושגים בסיסיים, או אפילו הבדל בין ימין ושמאל. אליעד מדגיש כי הבחורות אכן נראות טיפשות בגלל חוסר הידע הכללי שלהן, אך מצד שני, אלו שצוחקים עליהן ומזלזלים בהן, גם הם לא פחות טיפשים. הטעות המרכזית של שני ... מתפיסת העצמי הפנימי ולא מהמראה החיצוני. אך כאן הוא מוסיף הסבר מפתיע ואומר, שמי שלועג לבחורות הללו בגלל חוסר הידע שלהן, לא שונה מהן כלל. ההבדל היחידי הוא שהבחורות עסוקות ביופי הפיזי שלהן, ואילו החנונים, או כל אדם שמחשיב את עצמו משכיל, עסוקים בידע חיצוני חסר ערך אמיתי בדיוק באותה מידה. מה ההבדל בין ידע פנימי לידע חיצוני? אליעד כהן מסביר שיש שני סוגי ידע: ידע חיצוני וידע פנימי. ידע חיצוני כולל בתוכו את כל הפרטים הטכניים שאנשים יודעים, כמו שמות פוליטיקאים, כיוונים גיאוגרפיים, או פתגמים. ידע פנימי, לעומת זאת, הוא היכולת של אדם להבין את עצמו באמת, להבין למה הוא חושב את מה שהוא חושב, ... רגשותיו הפנימיים. למה החנונים הם לא חכמים יותר מהיפות? אליעד מדגיש נקודה חשובה נוספת, והיא שהאנשים המשכילים והחנונים, למרות הידע הרב שלהם, מחזיקים בראשם למעשה הרבה מידע חסר תועלת, אותו הוא מכנה זבל. הוא מדגיש שאותו ידע חיצוני הוא חסר משמעות מבחינת אושר אמיתי. ידע על שמאל וימין, על פוליטיקאים או על מושגים חיצוניים אחרים, הוא חסר ערך אמיתי כשמדובר בשאלה האם האדם מאושר או לא. הוא מביא כדוגמה ילדים קטנים, שאינם יודעים הרבה פרטים טכניים או ידע כללי, אך הם מאושרים הרבה יותר ממבוגרים. אליעד מסביר שכולם, כולל אותם אנשים משכילים, רוצים למעשה לחזור למצב הילדותי של חוסר ידע כללי אך עם שלווה פנימית גדולה יותר. מהו אושר אמיתי ואיך מודדים אותו? אליעד מגדיר אושר אמיתי לא ככמות הידע של האדם, אלא לפי היכולת שלו להישאר שמח ושלו, גם כאשר דברים חיצוניים לא מסתדרים כפי שהוא רוצה. אדם ... הוא מי שמסוגל להישאר רגוע ושמח, אפילו במצבים קשים. אושר אמיתי אינו מותנה בדבר חיצוני, כמו כסף, מעמד או ידע. מדוע הבחורות היפות הן לעיתים חכמות יותר מפרופסורים? אליעד מסכם נקודה זו בכך, שדווקא הבחורות היפות שנחשבות טיפשות לכאורה, יכולות להיות חכמות באמת כאשר הן לא מתעניינות בשטויות של ידע כללי חסר ערך, אלא עוסקות במה שחשוב להן באמת, גם אם זה רק יופי. מצד שני, אותם פרופסורים שנראים ... או של עובדה טכנית כלשהי. אדם יכול לדעת מיליון עובדות אך עדיין לא להבין את עצמו ואת חייו, ולכן הידע החיצוני הזה חסר כל משמעות פנימית ואמיתית. מהי המשמעות האמיתית של יופי פנימי? לבסוף, אליעד מבהיר שהמשמעות האמיתית של יופי פנימי היא ההבנה העצמית, השקט הפנימי, האושר האמיתי והיכולת להיות נאמן לרגשות ולרצונות האמיתיים של האדם. לא כמות הידע או רמת ההשכלה קובעת מי חכם ומי טיפש, אלא עד כמה האדם באמת מבין את עצמו לעומק, ומסוגל להיות ... אך עם דגש ברור וחד - משמעי על החשיבות של הפנימיות וההבנה העצמית העמוקה. מה זה יופי פנימי? האם ידע חיצוני מביא אושר? מה ההבדל בין יופי לחכמה? איך להיות מאושר באמת? האם היפות הן באמת טיפשות? איך מודדים ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ספקות ולוגיקה, איך לצאת מספק באמצעות חשיבה לוגית? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מה האמת? איך למצוא תשובה לשאלה באי וודאות? הסקה לוגית, מידע לוגי, מידע אקראי, תהליכי הסקת מסקנות, מה בטוח נכון? ידע כללי, תהליכי הסקת מסקנות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ידע, מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? דיכאון ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ידע, איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך להיגמל מהימורים? איך לא להישחק בעבודה? איך לקבל החלטות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחנך ילדים? איך לשתול מחשבות? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? מה המשמעות של החיים? האם הכל אפשרי? האם יש בחירה חופשית? אולי אנחנו במטריקס? למה העולם קיים? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה לא להתאבד? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם אפשר לדעת הכל? האם באמת הכל לטובה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא פסיכותרפיסט, מורה רוחני, אימון אישי להפרעות קשב בתחום ידע - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.7969 שניות - עכשיו 01_09_2025 השעה 11:35:40 - wesi1