🖨בודהיזם - מה בודהה *לא* ידע? לאיזו הארה בודהה *לא* הגיע? חלק 2כי מי שיתבונן היטב על העולם, יראה כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את כל הכוחות השונים בבת אחת. ז"א יש במציאות שלנו גם רבדים מסוימים של דברים שמשתנים כל הזמן, ויש גם רבדים של יציבות, ושל דברים שלא משתנים כל הזמן. והעולם שלנו שהוא השלמות, הוא השילוב של השינויים עם היציבות.
וגן עדן נמצא כאן ולא בשום מקום אחר. וגן עדן שורשו ביכולת של האדם להכיל בתוכו את התופעות של המשתנות של העולם, ולא לברוח מהן.
כי הבודהה שלא הבין את העולם, ושלא הבין למה המציאות היא כפי מה שהיא, הוא מלמד את האדם איך לברוח מהמציאות. וכפי שאכן קמו כל מיני שיטות מדיטציה שונות, שבהן האדם מתרכז בנשימה שלו, ואח"כ בנקודה סתמית כלשהי. או שהאדם מלמל לעצמו איזו מנטרה ואיזה צליל כלשהו, כדי לגרום לשכל שלו להידפק ולהתנוון.
וכל שיטות הבריחה מהשכל, הן של אלו שאינם חכמים ושלא הצליחו להשתמש בשכל שלהם לטובה וליהנות מהמציאות. כי יש שיטות רוחניות רבות, שחרטו על דיגלן כי השכל הוא מקור הסבל. ועל האדם לברוח מהשכל של עצמו, כדי לא לסבול. והאדם מנוון את עצמו, כדי לא לסבול.
אבל כאשר האדם מנוון את השכל שלו, על ידי זה הוא בסך הכל סובל פחות, אבל ליהנות כמובן הוא לא נהנה. כי ליהנות נהנים בשכל. כי כל ההנאות של העולם, הן מתרחשות בתוך השכל. כי ההנאה הגדולה ביותר, היא תובנה שהאדם מקבל שכל חדש ומבין את המציאות טוב יותר. וכל ההנאות שיש בעולם, גם הנאות חומריות, שורשן הוא בכך שהן גורמות לתת המודע של האדם להבין את המציאות טוב יותר, ועל ידי זה נוצרות כל ההנאות שיש בעולם.
כי כאשר האדם נהנה מאיזו הנאה גשמית, בתת המודע של האדם מתרחש איזה תהליך שגורם לו להבין את המציאות טוב יותר, ועל ידי זה נוצרת אצל האדם ההנאה. ולכן גם ההנאות הגשמיות דועכות. כי לאדם נדמה שהדבר הגשמי יצר אצלו את ההנאה. ואז האדם רודף אחרי החיצוני הגשמי. אבל החיצוני הגשמי לא באמת יכול לייצר הנאה. כי ההנאה היא כולה רוחנית.
וכאשר האדם רודף אחרי החיצוניות, על ידי זה כמות ההתחדשות הפנימית שלו, מהרדיפה הגשמית שלו, ההתחדשות הזאת דועכת. ולכן האדם מרגיש שהדבר הגשמי מפסיק לעניין אותו. כי האדם מפסיק למצוא עניין, דהיינו, שכל והתחדשות, באותה הפעולה הגשמית. ובכל מקרה, ההנאה היא תמיד כאשר מתחדשת לאדם הבנה כלשהי.
וחשוב להבהיר, כי בכל הדעות שיש בעולם יש בהן מן האמת. וגם כמובן בבודהיזם ובכל הרעיונות שלו, וגם בתפישה שאומרת ששורש הסבל הוא השכל, גם בזה יש מן האמת. אך הפתרון הוא לא לברוח מהשכל, אלא לזכך את השכל.
כי השכל הוא כלי קיבול, גם להנאה וגם לסבל. כי יוסיף דעת יוסיף מכאוב. וככל שהאדם יותר חכם, כך הפוטנציאל שלו לסבול גדל. אבל גם הפוטנציאל שלו ליהנות גדל. וכאשר האדם סובל מהשכל שלו, עליו להבין שהאמת היא טובה, ושאם השכל שלו יתיישר לפי האמת, אז לא רק שהוא לא יסבול, אלא הוא גם ייהנה.
וכאשר האדם מתחיל ללכת בדרך הבודהיסטית, הוא אכן מתחיל להרגיש יותר טוב. משום שגם בבודהיזם יש משהו טוב. כי גם בחשיבה הבודהיסטית של התנתקות רגשית, גם בה יש משהו נכון. שהוא היכולת שחסרה לאדם שסובל בגלל ההיקשרות הרגשית שלו. ולכן האדם מרגיש טוב אחרי שהוא מתחיל לתרגל מדיטציות וכיו"ב.
אבל מצד האמת, הבודהיזם הוא סבל, בדיוק כמו שההפך של הבודהיזם (הדוניזם), גם הוא סבל. וגם הבודהיסט בתוך ליבו מקנא בהדוניסט. כי הבודהיסט אומנם לא סובל כמו ההדוניסט, אבל הוא גם לא נהנה כמו ההדוניסט. והבודהיסט בתוך ליבו משתוקק למצוא את הדרך ליהנות מהחיים, בלי לסבול מהם. אבל אין לו את הדרך הזאת. ולכן הוא בורח אל הבריחה מהסבל. אבל זו לא השלמות.
כי השלמות כפי שכבר ביארתי, היא היכולת להכיל את ההפכים. דהיינו, שהאדם ידע להיות גם בודהיסט וגם הדוניסט בו זמנית. דהיינו, מצד אחד גם ליהנות מהחיים הרגילים של העולם הזה, וגם לאזן אותם עם האמת שנמצאת בבודהיזם.
בין כך ובין כך עוד נוסיף ונעמיק ונאמר, כי ליהנות זאת מומחיות. ומצד האמת גם הבודהה משתוקק ליהנות. כי אם לבודהה לא היה חשוב ליהנות, ממילא הוא לא היה סובל. והסבל נוצר רק בגלל הרצון ליהנות. והבודהה לימד איך לא לסבול. אבל הוא לא לימד איך ליהנות. והבודהה הסביר לאדם איך לא להיפגע מהעולם, אבל הוא לא התמודד עם שורש הרצון של האדם ליהנות.
וגם הבודהה עצמו רצה ליהנות. ומה לעשות שבמגרש המשחקים אפשר גם להיפגע? כי ההנאה נמצאת במגרש המשחקים. ומי שרוצה ליהנות, צריך לשחק את המשחק. ובודהה הסביר שמאחר שבמשחק אפשר להיפגע, אז ההמלצה שלו היא לא לשחק את המשחק. אבל זאת המלצה של מי שלא יודע לנצח במשחק, וגם להפסיד בכבוד אם צריך.
כי הבודהה לא היה מסוגל ולא ידע איך להכיל בתוכו את הסבל. כי הסבל והרע הוא חלק מהמשחק. ומי שרוצה...
מבוא ללימוד אימוני כושר - סוגים של מידע, תהליכי הסקת מסקנות, ידע מבוסס היגיון, ידע מבוסס ניסיון, ידע מבוסס מחקרים, טעויות של אליעד כהן, ביקורת על אליעד כהן, ההסמכה של אליעד כהן, כושר ופיתוח גוףמבוא ללימוד אימוני כושר - סוגים של מידע, תהליכי הסקת מסקנות, ידע מבוסס היגיון, ידע מבוסס ניסיון, ידע מבוסס מחקרים, טעויות של אליעד כהן, ביקורת על אליעד כהן, ההסמכה של אליעד כהן, כושר ופיתוח גוףמבוא ללימוד אימוני כושר - סוגים של מידע, תהליכי הסקת מסקנות, ידע מבוסס היגיון, ידע מבוסס ניסיון, ידע מבוסס מחקרים, טעויות של אליעד כהן, ביקורת על אליעד כהן, ההסמכה של אליעד כהן, כושר ופיתוח גוף מהם סוגי המידע הקיימים ואיך להבדיל ביניהם? אליעד כהן פתח בהרצאתו על כך שבעולם קיימים סוגים רבים של מידע, אך אפשר לחלק את כל המידע לשני סוגים מרכזיים: מידע המבוסס על היגיון ומידע המבוסס על ניסיון. לצד שני אלו ישנו גם מידע המשלב ביניהם, כלומר, מידע המבוסס גם על ניסיון וגם על היגיון. לדוגמה, מידע לוגי טהור הוא כזה שניתן להסיק ממנו מסקנות באופן חד וברור על בסיס היגיון בלבד. לדוגמה, אם אומרים בחדר ... מקום ובאותו הזמן גם יהיה שולחן וגם לא יהיה שולחן, כי יש ואין הם שני הפכים מוחלטים. לעומת זאת, מידע המבוסס על ניסיון הוא מידע שאינו נובע בהכרח מהיגיון, אלא מהתנסות אקראית או מהסכמה כללית של בני האדם. למשל, העובדה שבאנגלית לחתול קוראים cat היא מידע מבוסס ניסיון, שכן אין שום סיבה לוגית שכך יקראו לחתול. השם הוא אקראי לחלוטין ונובע מהסכמה חברתית, לא מהיגיון. הסוג השלישי הוא מידע שמשלב ניסיון עם היגיון. לדוגמה, אם אנחנו יודעים שבאנגלית לחתול קוראים cat, וגם יודעים שעל מנת ליצור צורת ריבוי באנגלית מוסיפים s למילה, אנחנו יכולים להסיק בהיגיון שהרבים של חתול יהיה cats. המסקנה הזו מבוססת על מידע אקראי (cat) והיגיון לוגי של חוקי שפה (הוספת s). מה היו טעויותיהם של גדולי הפילוסופים? אליעד כהן נותן דוגמאות לגדולי הפילוסופים מן העבר, כמו אריסטו, אשר מצד אחד עסקו בהיגיון ובפילוסופיה טהורים, אך מצד שני נשענו על מידע שהיה מבוסס על ניסיון, שהתברר לימים כלא נכון. לדוגמה, בעבר חשבו שיש ארבעה יסודות (מים, אש, אוויר, אדמה), ואילו היום אנו יודעים, בזכות המדע, על קיום האטום וחלקיקים קטנים יותר, ולכן אותו מידע התברר כשגוי. דוגמה נוספת שנתן אליעד היא שהיום ילד בבית ספר יסודי יכול לדעת עובדות מדעיות בצורה מדויקת יותר מגדולי הפילוסופים של פעם, אך זה לא אומר שהוא חכם מהם בהכרח, אלא רק שיש לו ידע עדכני ומדויק יותר, שנובע ממחקרים מדעיים ומניסיון מצטבר. גם הרמבם הוזכר כדוגמה לאדם שחילק את חכמתו לשני סוגים של מידע: מצד אחד כתב ספרים המבוססים על היגיון טהור, כמו מורה נבוכים, ומצד שני אימץ ידע מדעי שהיה נפוץ בתקופתו אך התברר מאוחר יותר כלא נכון. האם יכול להיות שחכם אמיתי יטעה? לפי אליעד, אדם יכול להיות חכם אמיתי, ואף להגיע למאה אחוז של חשיבה לוגית נכונה, ועדיין לעשות טעויות. זה יקרה במקרים בהם המידע שעליו מבוססות ההנחות הוא מידע חלקי, שגוי או חסר, הנובע מניסיון. הוא מדגיש כי אדם חכם באמת לעולם לא יטען שמשהו נכון בוודאות מוחלטת אם אותו דבר אינו נכון כלל. כלומר, יכול להיות מצב שאדם מאוד חכם יאמין במידע המבוסס על ניסיון ויגלה לאחר מכן שהמידע הזה היה שגוי, אבל אין אפשרות שאדם חכם באמת יטען באופן ודאי שמשהו נכון לחלוטין כאשר המידע הוא שגוי לחלוטין. האם ידע בתחום הנפש הוא לוגי או ניסיוני? אליעד טוען שכל התחומים הקשורים לנפש ולפילוסופיה של האדם, שבהם הוא עצמו מתעסק ... על ניסיון או על מחקרים מדעיים. זה לא אומר שאין מחקרים או ניסיון שתומכים בדברים אלו, אלא רק שעיקר הידע בהם הוא לוגי בלבד, כמו מתמטיקה. כלומר, כאשר הוא מסביר דבר מה על תחומי הנפש, הוא לא מתבסס על ניסוי או על מחקרים אלא על היגיון בלבד. איך להתייחס למידע הקשור לכושר ופיתוח גוף? בתחום הכושר, התזונה ופיתוח הגוף, אומר אליעד, המידע מבוסס בעיקר על ניסיון וגם על היגיון, כלומר, על שילוב של השניים. למשל, העובדה ששרירי הרגליים אחראים לקפיצה אינה ... פעולה טלפתית. ההבנה ששרירי הרגליים אחראים לקפיצה הגיעה מניסיון, ולאחר מכן ההיגיון מופעל על ניסיון זה. אליעד מזהיר כי מידע בתחום זה יכול להשתנות או להתגלות כשגוי משלוש סיבות מרכזיות: יתכן ויגלו מידע מדעי חדש בעתיד שישנה את ההבנה הנוכחית. ייתכן שכבר כיום ישנו מידע מדעי מעודכן יותר שאינו ידוע עדיין לכולם. ייתכן שההיגיון עצמו המופעל על הניסיון אינו מדויק. מה המלצתו של אליעד לגבי מידע? אליעד כהן ממליץ לכל אדם לבדוק באופן אישי כל מידע שהוא שומע, כולל המידע שהוא עצמו מעביר. הוא אומר שלא משנה מי אמר את המידע, אפילו אם זה הוא עצמו, יש לבדוק האם המידע נכון, מדויק ורלוונטי. אין לסמוך בצורה עיוורת על אף אחד. הוא ממליץ לכל אחד לחקור בעצמו, לשאול שאלות כמו: מי אמר? למה זה נכון? מאיפה המידע? אילו מחקרים? מי עשה אותם? למה המידע הזה נכון דווקא עבורי? הוא מסיים ואומר שכל אחד חייב להפעיל את השכל האישי שלו ולבחון כל מידע בצורה ...
מאיפה השכל של אליעד כהן? מאיפה הידע של אליעד כהן? איך להשיג את השכל של אליעד כהן? כל אחד יכול להיות אליעד כהן, ההבדל שבין ידע לבין שכל, איך להיות חכם כמו אליעד כהן? ידע או שכל, היכולת להבין דבר מתוך דברמאיפה השכל של אליעד כהן? מאיפה הידע של אליעד כהן? איך להשיג את השכל של אליעד כהן? כל אחד יכול להיות אליעד כהן, ההבדל שבין ידע לבין שכל, איך להיות חכם כמו אליעד כהן? ידע או שכל, היכולת להבין דבר מתוך דברמאיפה השכל של אליעד כהן? מאיפה הידע של אליעד כהן? איך להשיג את השכל של אליעד כהן? כל אחד יכול להיות אליעד כהן, ההבדל שבין ידע לבין שכל, איך להיות חכם כמו אליעד כהן? ידע או שכל, היכולת להבין דבר מתוך דבר מהי היכולת השכלית של אליעד כהן ואיך היא מתפתחת? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין ידע לבין שכל, ושם דגש על כך שלעיתים אנשים טועים לחשוב שיש לו ידע עצום במגוון נושאים. הוא מבהיר שבפועל אין לו הרבה יותר ידע מאנשים אחרים, אלא יכולת שכלית גבוהה מאוד שמאפשרת לו להבין לעומק ולחבר בין נושאים שונים. לדעתו, אין מדובר בהצטברות של עובדות, אלא ביכולת לחשוב, להסיק מסקנות ולבצע חיבורים בין רעיונות שונים. מה ההבדל בין ידע לשכל? אליעד מציין לדוגמה שידע הוא אוסף של פרטי מידע, כמו לדעת שמדינה בשם הולנד קיימת ושהיא נשלטת על ידי ראש ממשלה. אך כדי להבין ולהסיק מסקנות על בסיס המידע הזה, נדרש שכל. אם לדוגמה היה נמסר שמדינה נוספת בשם זימברויר קיימת וראש ממשלתה נקרא כמו ראש ממשלת הולנד, ... היכולת של מישהו עם שכל הייתה להסיק שגם את ראש ממשלת זימברויר קוראים באותו שם. כלומר, הוא לא שינן מידע, אלא השתמש ביכולת השכל שלו כדי להבין דבר מתוך דבר. האם אפשר ללמוד הכל רק משינון ידע? אליעד טוען כי אי אפשר לצבור את כל הידע הזה רק באמצעות קריאה ושינון של ספרים, שכן היכולת להתמודד עם מגוון נושאים, להבין רעיונות שונים ולפתור בעיות דורשת בעיקר יכולת שכלית. הוא מציין ששיעור העוסקים בהבנת המידע עומד על פי רוב על הפיתוח של שכל ולא הצטברות של ידע, גם אם ניתן למצוא אותו באינטרנט או בספרים. איך משתמשים בשכל כדי לפתור בעיות? כשמדברים על פתרון בעיות, כמו ... פרקטיים. איך ניתן לפתח את השכל? אליעד מדגיש את חשיבות הלימוד של צורת החשיבה עצמה ולא רק הצטברות של ידע. הוא מציין מספר כלים שיכולים לפתח את השכל: ניתוח סיבתיות - להבין את הקשרים שבין סיבות לתוצאות. חקר עובדות ... הנחות הבסיס שלנו ולערער עליהן כשנחוץ. הוא מסביר שכלים אלה מסייעים להסיק מסקנות מעמיקות מכל רצף של אירועים או מידע, גם במקרים שבהם יש צורך לקחת בחשבון גורמים רבים. מהו התהליך שצריך לעבור כדי לפתח את השכל? השלב הראשון ... הסיבות וההשלכות. הוא מציין שחשוב להטיל ספק, לשאול שאלות ולהיות פתוחים ללמוד ולבחון את כל האפשרויות, ללא תלות רק בידע שנמצא במקורות חיצוניים. איך זה קשור לכל אדם שרוצה להרחיב את היכולות השכליות שלו? אליעד טוען שכל אחד יכול לפתח את השכל ולחבר בין רעיונות שונים, לא רק להיות תלוי בידע שמסופק לו. כל אדם יכול לשפר את היכולת השכלית שלו ולהבין דברים לעומק על ידי לימוד כלים לניתוח, חקירת ... החלטות השפעת עובדות ופירושים על ההתנהגות והמחשבות שלנו פיתוח יכולת לחשוב על תהליכים בכמה רמות עומק במקביל מאיפה נובע הידע הרב של אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שאנשים רבים תוהים כיצד הוא מתעסק בכל כך הרבה נושאים שונים. בפועל, הוא מדגיש שאין לו הרבה ידע במובן של שינון עובדות רבות, אלא יש לו יכולת שכלית לנתח ולחבר בין נושאים בצורה מעמיקה. הוא מדגיש שידע הוא אוסף של עובדות, בעוד השכל הוא יכולת לחשוב, להסיק מסקנות ולהבין דברים לעומק. מה ההבדל בין ידע לשכל? לדוגמה, אם שואלים מי ראש ממשלת הולנד, מדובר בפרט מידע שלא ניתן להסיקו באמצעות היגיון בלבד. זהו ידע שנצבר מספרים או ממקורות חיצוניים, כמו לדעת שיש מדינה בשם הולנד. אבל שכל הוא היכולת להסיק מסקנות מתוך מידע קיים. אם מישהו אומר שראש ממשלת זימברויר נקרא על אותו שם של ראש ממשלת הולנד, בעזרת שכל ניתן להסיק שגם אותו קוראים באותו שם. הדגש הוא על היכולת לחבר בין נקודות מידע שונות ולהגיע למסקנות, ולא רק על הצטברות של עובדות. מדוע אי אפשר לצבור כל כך הרבה ידע רק מקריאה? אליעד מציין שאי אפשר ללמוד כל כך הרבה עובדות ממקורות כמו ספרים ולהקיף את כל התחומים שהוא ... אדם שיש לו בעיה של חוסר ביטחון עצמי. עצם הידיעה שיש תחום שנקרא חוסר ביטחון עצמי היא סוג של ידע, אבל כדי להבין למה יש לאדם חוסר ביטחון עצמי, מהם הגורמים לכך ואיך לפתור זאת, נדרשת יכולת הסקה וניתוח. אליעד מדגיש ש - 99.9% מהדברים שהוא מסביר מתבססים על שכל, ולא רק על שינון של ידע תאורטי. איך ניתן לפתח את השכל ולהעמיק את יכולת הניתוח? אליעד מדגיש את החשיבות של לימוד צורת מחשבה. בין ... הנחות הבסיס שלנו ולערער עליהן כאשר נחוץ. הוא מסביר שהכלים הללו מאפשרים להסיק מסקנות מעשיות מכל רצף אירועים או מידע, גם כשמדובר בסיטואציות מורכבות או כאשר יש צורך לקחת בחשבון גורמים רבים. מדוע חשוב להבדיל בין ידע לשכל בכל תחום בחיים? אליעד מחדד שידע הוא בסיס חשוב - הוא מאפשר לזהות שמות, הגדרות ועובדות בסיסיות. אך כדי להתמודד עם בעיות אמיתיות, כמו איך ... והסקת מסקנות. בעזרת שכל, ניתן גם לקחת נושא שהתחלת ללמוד ולהעמיק בו באופן עצמאי, בלי להיות תלוי רק במקור הידע הראשוני. איך הדבר קשור לכל אדם שרוצה להרחיב את היכולות השכליות שלו? כל אדם יכול לשפר את היכולת השכלית ...
משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?... המרכזיות של משחקי חשיבה? ניתן לסווג את משחקי החשיבה לשתי קטגוריות עיקריות, בהתאם לסוג המיומנויות הנדרשות במשחק: משחקים מבוססי ידע מקדים - משחקים אלו מחייבים את השחקן להסתמך על מידע קודם ועל ידע נצבר, כגון אוצר מילים, ידע כללי, עובדות היסטוריות או חוקים מוגדרים מראש. דוגמאות לכך הן משחקי טריוויה, תשבצים ותשחצים. משחקים מסוג זה תורמים בעיקר לחיזוק הזיכרון ויכולת השליפה של מידע, ופחות מעודדים חשיבה מופשטת ויצירתית. משחקים מבוססי חשיבה טהורה - משחקים הדורשים מהשחקן בעיקר יכולות שכליות, כגון ניתוח מצבים, ... ותכנון מהלכים קדימה. משחקים כאלה, כמו שחמט, סודוקו, חידות לוגיות ומשחקי אסטרטגיה, מחזקים את היכולות השכליות ללא תלות משמעותית בידע קודם. איך ניתן להעריך את התרומה של משחק חשיבה לפיתוח המוח? כדי להבין איזה משחק חשיבה תורם יותר לפיתוח המיומנויות הרצויות, יש לבדוק מספר היבטים מרכזיים של המשחק: רמת הידע המקדים הנדרש - ככל שהמשחק דורש יותר ידע חיצוני, הוא מאתגר פחות את החשיבה היצירתית והמופשטת, מכיוון שהשחקן נשען על שליפת מידע מוכר במקום ליצור פתרונות חדשים ויצירתיים. יכולת פתרון בעיות וחשיבה אנליטית - משחקים המחייבים פתרון בעיות, ניתוח מצבים מורכבים, ... על זיכרון, כמו משחקי טריוויה ותשבצים, אינם תורמים ישירות לפיתוח החשיבה האנליטית, אך הם בהחלט משפרים את יכולת שליפת המידע והזיכרון. דוגמאות להשוואה בין משחקי חשיבה שונים לדוגמה, ניתן להשוות בין שני משחקי חשיבה נפוצים, כגון תשבץ היגיון ושחמט: תשבץ היגיון - משחק זה משלב בין ידע כללי, ידע לשוני, הסקת מסקנות והבנה של הגדרות ורמזים. במהלך המשחק, השחקן נדרש לזכור מילים ולהשתמש בידע מוקדם כדי להשלים את התשבץ. כתוצאה מכך, המשחק הזה מפעיל גם חשיבה לוגית אך גם נשען במידה רבה על ידע וזיכרון. שחמט - משחק זה כמעט ואינו מסתמך על ידע מוקדם או עובדות חיצוניות, אלא מתמקד באופן מובהק בחשיבה לוגית, בתכנון אסטרטגי, בחיזוי מהלכי היריב ובניתוח מצבים מורכבים. בשחמט, ... במקרה הזה, השחמט ייחשב כמשחק יעיל יותר לפיתוח חשיבה לוגית ואנליטית, בעוד שתשבץ ההיגיון יהיה טוב יותר לפיתוח זיכרון, ידע כללי והסקת מסקנות מתוך ידע נתון. כיצד לבחור משחק חשיבה שמתאים למטרות האישיות? כאשר אדם מעוניין לבחור משחק חשיבה, עליו להגדיר תחילה מהן המיומנויות אותן הוא רוצה לשפר: אם המטרה היא לשפר את הזיכרון ושליפת מידע, משחקים כמו טריוויה או תשבצים יהיו הבחירה המומלצת. אם המטרה היא לפתח את החשיבה האנליטית, האסטרטגית ויכולת פתרון הבעיות, ... שחמט, סודוקו או חידות מתמטיות מורכבות. משחקים הדורשים תכנון לטווח ארוך יסייעו בשיפור החשיבה האסטרטגית ויכולת החיזוי. משחקים הדורשים ידע לשוני או ידע כללי יחזקו את הזיכרון ואת יכולת השליפה. חשוב להבין שכל משחק חשיבה מכיל שילוב של מיומנויות שונות, ולכן יש ... משפיע על תרומת המשחק לפיתוח החשיבה? ניתן לחלק את משחקי החשיבה לפי שני סוגים עיקריים של מיומנויות: משחקים הדורשים ידע מקדים - משחקים אלה מחייבים את השחקן להסתמך על מידע קודם שיש לו, כמו אוצר מילים, ידע כללי או חוקים מסוימים. לדוגמה, משחקי תשבצים או טריוויה מצריכים זיכרון וידע, אך פחות מאתגרים את יכולת החשיבה המופשטת והלוגית. משחקים הדורשים יכולת חשיבה טהורה - משחקים אלו פחות מבוססים על ידע קודם, אלא על יכולת ניתוח, הסקת מסקנות, פתרון בעיות וחשיבה לוגית. לדוגמה, משחקי שחמט, סודוקו, חידות מתמטיות או משחקים ... מהלכים. כיצד להעריך את תרומת המשחק? על מנת להעריך איזה משחק מחזק יותר את יכולות החשיבה, יש לבדוק: כמה ידע מקדים נדרש? - ככל שהמשחק דורש יותר מידע חיצוני, כך הוא פחות מאתגר את החשיבה היצירתית והלוגית. עד כמה המשחק מחייב פתרון בעיות? - משחקים שמצריכים פתרון ... האנליטית. כמה שימוש בזיכרון נדרש? - משחקים המבוססים על זיכרון אינם בהכרח מפתחים חשיבה לוגית, אלא מתבססים על שליפת מידע מהעבר. דוגמה לניתוח משחקי חשיבה נניח שיש שני משחקי חשיבה: 1. תשבץ היגיון - משלב ידע לשוני וידע כללי, לצד מיומנות הסקת מסקנות והיגיון. הוא מחייב שימוש בזיכרון וביכולת לקשר מידע, אך פחות מחזק חשיבה מתמטית או אסטרטגית. 2. שחמט - דורש חשיבה לוגית, תכנון קדימה, חיזוי מהלכים עתידיים של היריב ואסטרטגיה. המשחק כמעט ואינו תלוי בידע קודם אלא בכישורי חשיבה בלבד. במקרה הזה, השחמט מפתח את החשיבה במובן הלוגי - אסטרטגי יותר, בעוד שהתשבץ משלב ... מזה במיומנויות שהם מחזקים. אם רוצים לפתח חשיבה לוגית ואסטרטגית, כדאי לבחור במשחקים שמאתגרים את היכולת האנליטית ופחות דורשים ידע קודם. אם המטרה היא חיזוק הזיכרון או ההיכרות עם מידע חדש, משחקים מבוססי ידע יהיו מועילים. חשוב להיות מודעים לכך שישנם הבדלים בין סוגי המשחקים ולהתאים את הבחירה בהתאם למיומנויות שרוצים לשפר. משחקי ...
היפה והחנון - מה טוב בלהיות טיפשה אבל יפה? במה היפה חכמה יותר מאשר החנונים? מהו יופי פנימי אמיתי?היפה והחנון - מה טוב בלהיות טיפשה אבל יפה? במה היפה חכמה יותר מאשר החנונים? מהו יופי פנימי אמיתי?... אצל הבחורות היפות? אליעד כהן מתייחס לתוכנית הטלוויזיה היפה והחנון, בה מציגים בחורים חנונים לצד בחורות יפות אך חסרות ידע והשכלה כללית. הוא מסביר שהתוכנית בנויה על ההבדלים הללו, בהם החנונים מוצגים כמשכילים מאוד אך חסרי מיומנויות חברתיות, בעיקר עם נשים, ואילו הבחורות היפות מוצגות כטיפשות וחסרות ידע כללי בסיסי. בתוכנית מנסים להראות את הבורות של הבחורות באמצעות שאלות פשוטות שכולם אמורים לדעת, כגון שמות פוליטיקאים, מושגים בסיסיים, או אפילו הבדל בין ימין ושמאל. אליעד מדגיש כי הבחורות אכן נראות טיפשות בגלל חוסר הידע הכללי שלהן, אך מצד שני, אלו שצוחקים עליהן ומזלזלים בהן, גם הם לא פחות טיפשים. הטעות המרכזית של שני ... מתפיסת העצמי הפנימי ולא מהמראה החיצוני. אך כאן הוא מוסיף הסבר מפתיע ואומר, שמי שלועג לבחורות הללו בגלל חוסר הידע שלהן, לא שונה מהן כלל. ההבדל היחידי הוא שהבחורות עסוקות ביופי הפיזי שלהן, ואילו החנונים, או כל אדם שמחשיב את עצמו משכיל, עסוקים בידע חיצוני חסר ערך אמיתי בדיוק באותה מידה. מה ההבדל בין ידע פנימי לידע חיצוני? אליעד כהן מסביר שיש שני סוגי ידע: ידע חיצוני וידע פנימי. ידע חיצוני כולל בתוכו את כל הפרטים הטכניים שאנשים יודעים, כמו שמות פוליטיקאים, כיוונים גיאוגרפיים, או פתגמים. ידע פנימי, לעומת זאת, הוא היכולת של אדם להבין את עצמו באמת, להבין למה הוא חושב את מה שהוא חושב, ... רגשותיו הפנימיים. למה החנונים הם לא חכמים יותר מהיפות? אליעד מדגיש נקודה חשובה נוספת, והיא שהאנשים המשכילים והחנונים, למרות הידע הרב שלהם, מחזיקים בראשם למעשה הרבה מידע חסר תועלת, אותו הוא מכנה זבל. הוא מדגיש שאותו ידע חיצוני הוא חסר משמעות מבחינת אושר אמיתי. ידע על שמאל וימין, על פוליטיקאים או על מושגים חיצוניים אחרים, הוא חסר ערך אמיתי כשמדובר בשאלה האם האדם מאושר או לא. הוא מביא כדוגמה ילדים קטנים, שאינם יודעים הרבה פרטים טכניים או ידע כללי, אך הם מאושרים הרבה יותר ממבוגרים. אליעד מסביר שכולם, כולל אותם אנשים משכילים, רוצים למעשה לחזור למצב הילדותי של חוסר ידע כללי אך עם שלווה פנימית גדולה יותר. מהו אושר אמיתי ואיך מודדים אותו? אליעד מגדיר אושר אמיתי לא ככמות הידע של האדם, אלא לפי היכולת שלו להישאר שמח ושלו, גם כאשר דברים חיצוניים לא מסתדרים כפי שהוא רוצה. אדם ... הוא מי שמסוגל להישאר רגוע ושמח, אפילו במצבים קשים. אושר אמיתי אינו מותנה בדבר חיצוני, כמו כסף, מעמד או ידע. מדוע הבחורות היפות הן לעיתים חכמות יותר מפרופסורים? אליעד מסכם נקודה זו בכך, שדווקא הבחורות היפות שנחשבות טיפשות לכאורה, יכולות להיות חכמות באמת כאשר הן לא מתעניינות בשטויות של ידע כללי חסר ערך, אלא עוסקות במה שחשוב להן באמת, גם אם זה רק יופי. מצד שני, אותם פרופסורים שנראים ... או של עובדה טכנית כלשהי. אדם יכול לדעת מיליון עובדות אך עדיין לא להבין את עצמו ואת חייו, ולכן הידע החיצוני הזה חסר כל משמעות פנימית ואמיתית. מהי המשמעות האמיתית של יופי פנימי? לבסוף, אליעד מבהיר שהמשמעות האמיתית של יופי פנימי היא ההבנה העצמית, השקט הפנימי, האושר האמיתי והיכולת להיות נאמן לרגשות ולרצונות האמיתיים של האדם. לא כמות הידע או רמת ההשכלה קובעת מי חכם ומי טיפש, אלא עד כמה האדם באמת מבין את עצמו לעומק, ומסוגל להיות ... אך עם דגש ברור וחד - משמעי על החשיבות של הפנימיות וההבנה העצמית העמוקה. מה זה יופי פנימי? האם ידע חיצוני מביא אושר? מה ההבדל בין יופי לחכמה? איך להיות מאושר באמת? האם היפות הן באמת טיפשות? איך מודדים ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?