... אך למעשה מבטאים את אותו רעיון בדיוק, רק מזוויות שונות. הוא מסביר, כי כאשר האדם נמצא במצב הקשה ביותר מבחינתו, כלומר, הוא חושב שהגיע
לייאוש מוחלט, הוא מרגיש שאין לו עוד למה לקוות. לעומת זאת, כאשר הוא נמצא בשלמות מוחלטת, הוא עדיין ימצא בה חיסרון כלשהו. מכאן נובע שכל דבר במציאות, גם ... במיוחד: אפילו אם אלוהים בעצמו יבוא לאדם שהתייאש לגמרי ויציע לו את כל העזרה בעולם, האדם הזה יגיד עזוב, כבר לא צריך. אליעד מדגיש כי זהו
הייאוש המוחלט ביותר, שהאדם אפילו לא מעוניין בעזרה מאף גורם, אפילו לא מאלוהים עצמו, משום שאיבד לגמרי כל ציפייה. הוא טוען שאפילו האנשים הכי מיואשים שראינו עדיין היו מוצאים משהו לבקש אם אלוהים היה נגלה לפניהם, אך הוא מדבר על ייאוש עמוק יותר - כזה שאפילו הצעה מאלוהים כבר לא משנה כלום. כיצד
הייאוש המוחלט יכול להביא לשחרור מסבל? אליעד כהן מציין כי כאשר האדם מתייאש לחלוטין, ולא מצפה יותר לשום דבר, אז למעשה הוא משתחרר לחלוטין מהסבל. הוא לא סובל כי אין לו כבר תקווה כלשהי לאבד או לפחד לאבד. כלומר,
הייאוש המוחלט משחרר את האדם מהמאבק בין התקווה לייאוש, וזהו מצב של שחרור מוחלט מסבל. לדבריו, האדם סובל כי יש לו תקוות וחששות. אבל אם האדם מבין שבכל מצב ... המציאות כפי שהיא בלי שום ציפייה לשינוי. מה החידוש בדבריו של אליעד על ייאוש ותקווה? אליעד כהן מחדד כי החידוש האמיתי בדברים שלו הוא בהכרה
שבייאוש מוחלט יש למעשה סוג של שלמות. כלומר, כאשר האדם באמת לא מצפה לשום דבר, הוא משיג חופש מוחלט מכאב, פחד וסבל. באותה מידה, הוא מדגיש שגם במצב של תקווה מוחלטת יש חיסרון, כי תמיד תופיע המחשבה אולי זה לא יקרה. לכן, המסר הוא ששני המצבים -
יאוש מוחלט ותקווה מוחלטת - מכילים אחד את השני, ושניהם מייצגים מצבים של חוסר אמיתי. אליעד חוזר ומסכם את הנקודה, ששני הקצוות הם למעשה אותו דבר בדיוק, ... להשיג, וההבנה העמוקה הזאת יכולה לשחרר את האדם מהסבל היומיומי שלו. האם יש יאוש בעולם? האם יש תקווה בעולם? למה השלמות היא בעצם חיסרון? מהו
יאוש מוחלט? איך להשתחרר מהסבל? למה אין שום תקווה בעולם כלל? ...