26:23חיפוש עצמי - אובדן זהות ודרך - איך לחפש ולמצוא את עצמך? איך למצוא את עצמך? את מה לחפש?
למה אתה מרגיש שאיבדת את דרכך ומהו שורש תחושת הרע?
הרגשת אובדן הדרך נוצרת כאשר אתה נמצא במצב של ספקות ואי ודאות, מצב שבו אינך יודע מה לעשות ואינך מסוגל להחליט בין אפשרויות שונות. תחושת הרע היא התוצאה של קונפליקט פנימי בין רצונות מנוגדים, מעין מלחמה פנימית שמתרחשת בתוכך. לדוגמה, פעם אתה בטוח שמשהו מסוים יעשה לך טוב, אך לאחר זמן קצר אתה מטיל ספק בכך ומחפש דבר אחר. זוהי תנועה מתמדת כמו מטוטלת, שגורמת לך להרגיש אבוד ולא יציב.
איך נוצרת מלחמה פנימית ומה הקשר שלה לספקות?
מלחמה פנימית היא תוצאה של התנגשות בין כוחות מנוגדים בנפשך. דמיין שתי מדינות שנלחמות אחת בשנייה - כל אחת רוצה לשלוט בשטח של האחרת. כך בדיוק גם בנפשך, כאשר רצון אחד מנסה להוביל אותך לכיוון מסוים, ורצון אחר מושך לכיוון הפוך. מצב כזה של ספקות ואי - ודאות גורם לתחושת סבל עמוק, ואתה מרגיש אבוד לגמרי, בלי לדעת לאן לפנות.
למה אף פעם אינך מתייאש לחלוטין?
גם במצבים של אובדן דרך גדול, תמיד קיימת בך איזושהי תקווה קטנה. אתה תמיד מאמין שאם רק תצליח להשיג משהו מסוים, יהיה לך טוב סוף סוף. גם האדם המיואש ביותר, שחושב ששום דבר לא יעזור לו, עדיין מחזיק בתקווה הזו, כי עמוק בפנים אתה מאמין שדבר מסוים יכול להביא לך אושר ושלווה.
איך תוכל לגלות מה יעשה לך טוב באמת?
כאשר אתה מבולבל ואינך יודע מה לעשות, חשוב שתשאל את עצמך שאלה פשוטה: "מה הדבר שאם אצליח להשיג אותו, ארגיש טוב?". המטרה היא להתמקד במה שמביא לך שמחה ואושר, במקום להסתבך עם ספקות אינסופיים. תנסה להבין מהו הדבר שבאמת מספק אותך בעבר או בהווה, ותראה שטוב אמיתי הוא תמיד תוצאה של מילוי רצון. כלומר, ברגע שהרצון שלך מתמלא - אתה מרגיש טוב.
מדוע טוב אמיתי הוא פנימי ולא תלוי בגורמים חיצוניים?
הטוב האמיתי אינו תלוי במה שקורה בחוץ, אלא באופן שבו אתה חווה את המציאות מבפנים. כאשר אתה מרוצה מהמציאות כפי שהיא, אתה נמצא במצב של אחדות פנימית. המשמעות של אחדות זו היא שאתה לא רוצה שהמציאות תהיה אחרת. אפילו אם היית יכול לשנות את המציאות, היית בוחר להשאיר אותה בדיוק כפי שהיא ברגע הזה. מצב זה של קבלה מלאה הוא שורש האושר האמיתי.
למה אחדות עם המציאות מעלימה פחד וספקות?
כאשר אתה נמצא באחדות מוחלטת עם המציאות, לא קיים בך פחד שתאבד את מה שיש לך, מכיוון שאתה מקבל גם את הספק ואת חוסר הוודאות. אתה לא רק מקבל את המציאות, אלא אתה ממש רוצה אותה כפי שהיא, כולל כל הקשיים והספקות. זהו מצב שבו אתה שלם לחלוטין ואינך חווה התנגדות פנימית, ולכן אין לך תחושת אובדן דרך.
מה ההבדל בין בלבול עם תקווה לבין ייאוש מוחלט?
ישנם שני מצבים של אובדן דרך:
כאשר אתה מגיע לייאוש מוחלט, טכניקות של חשיבה חיובית או התמקדות בחצי הכוס המלאה לא יעזרו לך. הפתרון היחיד במצב כזה הוא לחפש את האמת הפנימית שלך. עליך להתבונן לעומק, ולבדוק את ההנחות שעומדות מאחורי הסבל שלך. לדוגמה, אם אתה סובל כי אינך מוצא עבודה, תבדוק מהן הנחות היסוד שלך ("אני חייב למצוא עבודה מסוימת", "לא אצליח להשיג אותה") ותשאל את עצמך "למה?". כשאתה שואל "למה?" שוב ושוב, אתה מגיע להבנה שאין הכרח אמיתי מאחורי הדרישות הללו, וכך אתה משתחרר מתחושת הסבל.
איך תפסיק לרצות להיות מאושר כדי להיות מאושר באמת?
אושר אמיתי מגיע כאשר אתה מפסיק לרצות להיות מאושר. נראה פרדוקסלי, אך כאשר אתה מוותר על הרצון התמידי לחפש אושר, אתה משחרר את עצמך מהלחץ ומהסבל הנובע מרצון זה. במקום זאת, אתה מתחיל לחיות בשלמות עם המציאות כפי שהיא, בלי לדרוש ממנה דבר נוסף. במצב כזה אתה מגיע לאחדות אמיתית, שבה הטוב והרע הופכים להיות חסרי משמעות, ואתה פשוט נהנה מהרגע הנוכחי כפי שהוא.
מה הדרך המעשית לחיות באחדות עם המציאות?
הדרך המעשית לאחדות עם המציאות מתחילה בהתבוננות פנימית מעמיקה ובחיפוש האמת. כאשר אתה מרגיש רע, עליך לשאול את עצמך: "מהן ההנחות היסודיות שלי שיוצרות את הסבל? האם המציאות חייבת להיות אחרת? למה אני רוצה דבר מסוים ולא אחר?". על ידי שאלות אלו, תוכל לשחרר את עצמך מההתנגדויות הפנימיות ולהגיע למצב של השתוות ואחדות רגשית מלאה עם מה שקורה. כך תמצא את עצמך באמת, ותחדל להרגיש אבוד.
הרגשת אובדן הדרך נוצרת כאשר אתה נמצא במצב של ספקות ואי ודאות, מצב שבו אינך יודע מה לעשות ואינך מסוגל להחליט בין אפשרויות שונות. תחושת הרע היא התוצאה של קונפליקט פנימי בין רצונות מנוגדים, מעין מלחמה פנימית שמתרחשת בתוכך. לדוגמה, פעם אתה בטוח שמשהו מסוים יעשה לך טוב, אך לאחר זמן קצר אתה מטיל ספק בכך ומחפש דבר אחר. זוהי תנועה מתמדת כמו מטוטלת, שגורמת לך להרגיש אבוד ולא יציב.
איך נוצרת מלחמה פנימית ומה הקשר שלה לספקות?
מלחמה פנימית היא תוצאה של התנגשות בין כוחות מנוגדים בנפשך. דמיין שתי מדינות שנלחמות אחת בשנייה - כל אחת רוצה לשלוט בשטח של האחרת. כך בדיוק גם בנפשך, כאשר רצון אחד מנסה להוביל אותך לכיוון מסוים, ורצון אחר מושך לכיוון הפוך. מצב כזה של ספקות ואי - ודאות גורם לתחושת סבל עמוק, ואתה מרגיש אבוד לגמרי, בלי לדעת לאן לפנות.
למה אף פעם אינך מתייאש לחלוטין?
גם במצבים של אובדן דרך גדול, תמיד קיימת בך איזושהי תקווה קטנה. אתה תמיד מאמין שאם רק תצליח להשיג משהו מסוים, יהיה לך טוב סוף סוף. גם האדם המיואש ביותר, שחושב ששום דבר לא יעזור לו, עדיין מחזיק בתקווה הזו, כי עמוק בפנים אתה מאמין שדבר מסוים יכול להביא לך אושר ושלווה.
איך תוכל לגלות מה יעשה לך טוב באמת?
כאשר אתה מבולבל ואינך יודע מה לעשות, חשוב שתשאל את עצמך שאלה פשוטה: "מה הדבר שאם אצליח להשיג אותו, ארגיש טוב?". המטרה היא להתמקד במה שמביא לך שמחה ואושר, במקום להסתבך עם ספקות אינסופיים. תנסה להבין מהו הדבר שבאמת מספק אותך בעבר או בהווה, ותראה שטוב אמיתי הוא תמיד תוצאה של מילוי רצון. כלומר, ברגע שהרצון שלך מתמלא - אתה מרגיש טוב.
מדוע טוב אמיתי הוא פנימי ולא תלוי בגורמים חיצוניים?
הטוב האמיתי אינו תלוי במה שקורה בחוץ, אלא באופן שבו אתה חווה את המציאות מבפנים. כאשר אתה מרוצה מהמציאות כפי שהיא, אתה נמצא במצב של אחדות פנימית. המשמעות של אחדות זו היא שאתה לא רוצה שהמציאות תהיה אחרת. אפילו אם היית יכול לשנות את המציאות, היית בוחר להשאיר אותה בדיוק כפי שהיא ברגע הזה. מצב זה של קבלה מלאה הוא שורש האושר האמיתי.
למה אחדות עם המציאות מעלימה פחד וספקות?
כאשר אתה נמצא באחדות מוחלטת עם המציאות, לא קיים בך פחד שתאבד את מה שיש לך, מכיוון שאתה מקבל גם את הספק ואת חוסר הוודאות. אתה לא רק מקבל את המציאות, אלא אתה ממש רוצה אותה כפי שהיא, כולל כל הקשיים והספקות. זהו מצב שבו אתה שלם לחלוטין ואינך חווה התנגדות פנימית, ולכן אין לך תחושת אובדן דרך.
מה ההבדל בין בלבול עם תקווה לבין ייאוש מוחלט?
ישנם שני מצבים של אובדן דרך:
- מצב של בלבול, שבו עדיין יש לך תקווה כלשהי ואתה מאמין שקיים דבר מסוים שיוכל לגרום לך להרגיש טוב.
- מצב של ייאוש מוחלט, שבו אתה מרגיש שכל מה שיציעו לך לא יהיה טוב. שום פתרון חיצוני לא יכול לעזור לך, כי אתה דוחה את הכל ומאמין שאין אפשרות לטוב בעולם.
כאשר אתה מגיע לייאוש מוחלט, טכניקות של חשיבה חיובית או התמקדות בחצי הכוס המלאה לא יעזרו לך. הפתרון היחיד במצב כזה הוא לחפש את האמת הפנימית שלך. עליך להתבונן לעומק, ולבדוק את ההנחות שעומדות מאחורי הסבל שלך. לדוגמה, אם אתה סובל כי אינך מוצא עבודה, תבדוק מהן הנחות היסוד שלך ("אני חייב למצוא עבודה מסוימת", "לא אצליח להשיג אותה") ותשאל את עצמך "למה?". כשאתה שואל "למה?" שוב ושוב, אתה מגיע להבנה שאין הכרח אמיתי מאחורי הדרישות הללו, וכך אתה משתחרר מתחושת הסבל.
איך תפסיק לרצות להיות מאושר כדי להיות מאושר באמת?
אושר אמיתי מגיע כאשר אתה מפסיק לרצות להיות מאושר. נראה פרדוקסלי, אך כאשר אתה מוותר על הרצון התמידי לחפש אושר, אתה משחרר את עצמך מהלחץ ומהסבל הנובע מרצון זה. במקום זאת, אתה מתחיל לחיות בשלמות עם המציאות כפי שהיא, בלי לדרוש ממנה דבר נוסף. במצב כזה אתה מגיע לאחדות אמיתית, שבה הטוב והרע הופכים להיות חסרי משמעות, ואתה פשוט נהנה מהרגע הנוכחי כפי שהוא.
מה הדרך המעשית לחיות באחדות עם המציאות?
הדרך המעשית לאחדות עם המציאות מתחילה בהתבוננות פנימית מעמיקה ובחיפוש האמת. כאשר אתה מרגיש רע, עליך לשאול את עצמך: "מהן ההנחות היסודיות שלי שיוצרות את הסבל? האם המציאות חייבת להיות אחרת? למה אני רוצה דבר מסוים ולא אחר?". על ידי שאלות אלו, תוכל לשחרר את עצמך מההתנגדויות הפנימיות ולהגיע למצב של השתוות ואחדות רגשית מלאה עם מה שקורה. כך תמצא את עצמך באמת, ותחדל להרגיש אבוד.
- איך לא לפחד מהמציאות ולחיות ללא התנגדות פנימית?
- כיצד להתגבר על ספקות ולהתחבר לרצון עמוק יותר?
- למה חיפוש האמת משנה את תפיסת הטוב והרע?
- איך להגיע לאושר מוחלט ולהיות אחד עם המציאות?
- איך להתמודד עם אובדן דרך ותחושת ייאוש מוחלט?
למה האדם מרגיש שאיבד את דרכו ומאין מגיעה תחושת הרע?
הרגשת אבדן דרך מתעוררת כאשר האדם אינו יודע מה לעשות ורואה את עצמו מסתבך עם ספקות וחוסר ודאות. זה מצב שבו הוא חש שאין לו שום פתרון, ומתלווה אליו פחד גדול מעצם חוסר הוודאות. תחושת הרע עצמה נובעת מהתנגשות בין רצונות פנימיים מנוגדים - סוג של מלחמה פנימית בין כוחות שונים. כך האדם מרגיש שהוא מתנדנד כמו מטוטלת בין אפשרויות שונות, ואינו מוצא נקודה יציבה.
איך מתרחשת מלחמה פנימית ומה הקשר לספקות?
בתוך נפשו של האדם יש שני כוחות מנוגדים או יותר, שכל אחד מהם מושך לכיוון אחר. הדבר דומה למלחמת עולם פנימית - רצון אחד רוצה דבר מסוים, ורצון אחר מתנגד לו. התנגשות זו מולידה ספקות והופכת את האדם לחסר מנוחה. כשצצה חוסר וודאות לגבי בחירה מסוימת, האדם מתקשה להתמקד בדבר אחד וחווה רע, כיוון שהרצונות מושכים אותו בו - זמנית לכיוונים מנוגדים.
למה תמיד קיימת תקווה וכיצד לגלות מה יעשה לי טוב?
גם ברגעי ייאוש, תמיד נשאר ניצוץ של תקווה ש"אם רק אצליח להשיג דבר מסוים, אהיה סוף סוף מרוצה". לכן האדם לעולם אינו מתייאש לגמרי. כדי למצוא נקודת אחיזה, במקום לשקוע בתסכול סביב הספקות, חשוב להתמקד בשאלה: "מהו אותו דבר שאם אצליח להשיג אותו, יגרום לי להרגיש טוב?". עצם החיפוש אחרי התשובה מעניק כיוון חיובי, כי ברגע שהאדם מזהה מה הוא באמת רוצה - הוא מתרכז בטוב ומפחית את תחושת הרע.
כיצד להבין שהטוב הוא פנימי ולא תלוי במציאות החיצונית?
כאשר האדם מתבונן מה באמת עושה לו טוב, הוא מגלה שכל התחושה החיובית נוצרת כשהרצון שלו מתמלא. הדבר יכול לקרות בדרכים שונות, אבל בשורש העניין, הטוב מגיע מתוכו ולא מגורם חיצוני. אם האדם יצליח להתחבר לפנימיות שלו ולרצות את המציאות כפי שהיא, הוא לא יהיה תלוי בנסיבות חיצוניות כדי לחוש טוב.
מהי אחדות עם המציאות ולמה היא מעלימה את הספק והפחד?
אחדות עם המציאות משמעה לקבל את כל מה שקורה כפי שהוא, עד כדי כך שגם אם הייתה לאדם אפשרות לשנות את המציאות - הוא לא היה משנה דבר. זו רמה שבה לא קיים פחד מפני איבוד מה שיש, כי אין ניגוד או התנגדות פנימית. האדם מרשה לעצמו לרצות אפילו את המצב הספקני והמפחיד, ובכך מגיע למצב שבו אין פיצול פנימי. התוצאה היא תחושת שקט וביטחון פנימי שאינה תלויה במצבים משתנים בחוץ.
מה ההבדל בין מצב של בלבול עם תקווה לבין מצב של ייאוש מוחלט?
יש שני מצבי "אבדן דרך" עיקריים:
1. אדם שאמנם הולך לאיבוד, אבל עדיין חווה שביב תקווה וחש שיש משהו בעולם שיוכל לגרום לו להרגיש טוב.
2. אדם שחש ייאוש מוחלט, כך שכל דבר שמציעים לו לא מעניין אותו. הוא דוחה כל אפשרות להרגיש טוב, ושום חיזוק או הסתכלות חיובית לא מועילים. זהו מצב שבו האדם מאמין שאין שום פתרון בסביבה, מפני שבמבטו הכל שקר או רע.
כיצד חיפוש האמת ובדיקת הנחות יסוד עוזרים לצאת מהבלבול?
בייאוש מוחלט, לא יעזרו טיפים כמו "חשיבה חיובית" או "להתמקד בחצי הכוס המלאה", משום שהאדם פשוט דוחה הכל. מה שכן יכול לעזור הוא חיפוש האמת: להתבונן בקושי הרגשי עד השורש שלו ולגלות על אילו הנחות יסוד הוא נשען. לדוגמה, אדם שלא מוצא עבודה עשוי להחזיק בהנחות: "חובה למצוא עבודה בתנאים ספציפיים" ו"לא אצליח להשיג אותה". התנגשות הנחות אלו מולידה את הרע. כשמתחילים לשאול "למה?" ולהתעמק בסיבה שמאחורי הרצון, מגלים שלעתים אין הכרח אמיתי מאחורי הדרישות הללו. התובנה הזו מאפשרת לאדם להתחבר להשתוות הרצון, כלומר, להבין שאין הבדל מהותי בין כך או אחרת, ולהרגיש שחרור.
מה קורה כשהאדם מפסיק לרצות להיות מאושר?
אחד הסודות לחוות אושר מלא הוא פשוט להפסיק לרצות להיות מאושר. נראה סתירה, אבל הכוונה היא שהאדם בוחן האם באמת חשוב לו להיות מאושר, ומגלה שבנקודת האמת האבסולוטית אין משמעות להבדלים בין טוב לרע. ברגע שאין הבדל, הרצון לאושר נחווה גם הוא כרעיון שצריך לבדוק אותו כמו כל רצון אחר. מי שמשחרר את האחיזה ברעיון "חייב להיות מאושר" ומוכן להסתכל על הדברים כפי שהם - מגיע למצב של אחדות רגשית עם המציאות, שבו הוא גם שלם עם מה שקורה וגם פתוח לשינוי, אבל ללא סבל.
מה המסקנה?
ברגע של בלבול ואבדן דרך, יש להתמקד ברצון האמיתי: להרגיש טוב. הדרך לעשות זאת היא לרצות את המציאות כמות שהיא, למצוא את השורש הרגשי של הסבל ולבדוק את הנחות היסוד עד שמגיעים להשתוות פנימית. מי שהולך עם אמת מלאה שואל "למה?" כדי לגלות שההבדלים בין הדברים לאו דווקא כה מהותיים. כאשר האדם באחדות עם המציאות, הוא אינו מרגיש יותר אבוד - כי כל רצון המתנגד למציאות מפסיק להפריע, ומאפשר שמחה ושלמות פנימית.
הרגשת אבדן דרך מתעוררת כאשר האדם אינו יודע מה לעשות ורואה את עצמו מסתבך עם ספקות וחוסר ודאות. זה מצב שבו הוא חש שאין לו שום פתרון, ומתלווה אליו פחד גדול מעצם חוסר הוודאות. תחושת הרע עצמה נובעת מהתנגשות בין רצונות פנימיים מנוגדים - סוג של מלחמה פנימית בין כוחות שונים. כך האדם מרגיש שהוא מתנדנד כמו מטוטלת בין אפשרויות שונות, ואינו מוצא נקודה יציבה.
איך מתרחשת מלחמה פנימית ומה הקשר לספקות?
בתוך נפשו של האדם יש שני כוחות מנוגדים או יותר, שכל אחד מהם מושך לכיוון אחר. הדבר דומה למלחמת עולם פנימית - רצון אחד רוצה דבר מסוים, ורצון אחר מתנגד לו. התנגשות זו מולידה ספקות והופכת את האדם לחסר מנוחה. כשצצה חוסר וודאות לגבי בחירה מסוימת, האדם מתקשה להתמקד בדבר אחד וחווה רע, כיוון שהרצונות מושכים אותו בו - זמנית לכיוונים מנוגדים.
למה תמיד קיימת תקווה וכיצד לגלות מה יעשה לי טוב?
גם ברגעי ייאוש, תמיד נשאר ניצוץ של תקווה ש"אם רק אצליח להשיג דבר מסוים, אהיה סוף סוף מרוצה". לכן האדם לעולם אינו מתייאש לגמרי. כדי למצוא נקודת אחיזה, במקום לשקוע בתסכול סביב הספקות, חשוב להתמקד בשאלה: "מהו אותו דבר שאם אצליח להשיג אותו, יגרום לי להרגיש טוב?". עצם החיפוש אחרי התשובה מעניק כיוון חיובי, כי ברגע שהאדם מזהה מה הוא באמת רוצה - הוא מתרכז בטוב ומפחית את תחושת הרע.
כיצד להבין שהטוב הוא פנימי ולא תלוי במציאות החיצונית?
כאשר האדם מתבונן מה באמת עושה לו טוב, הוא מגלה שכל התחושה החיובית נוצרת כשהרצון שלו מתמלא. הדבר יכול לקרות בדרכים שונות, אבל בשורש העניין, הטוב מגיע מתוכו ולא מגורם חיצוני. אם האדם יצליח להתחבר לפנימיות שלו ולרצות את המציאות כפי שהיא, הוא לא יהיה תלוי בנסיבות חיצוניות כדי לחוש טוב.
מהי אחדות עם המציאות ולמה היא מעלימה את הספק והפחד?
אחדות עם המציאות משמעה לקבל את כל מה שקורה כפי שהוא, עד כדי כך שגם אם הייתה לאדם אפשרות לשנות את המציאות - הוא לא היה משנה דבר. זו רמה שבה לא קיים פחד מפני איבוד מה שיש, כי אין ניגוד או התנגדות פנימית. האדם מרשה לעצמו לרצות אפילו את המצב הספקני והמפחיד, ובכך מגיע למצב שבו אין פיצול פנימי. התוצאה היא תחושת שקט וביטחון פנימי שאינה תלויה במצבים משתנים בחוץ.
מה ההבדל בין מצב של בלבול עם תקווה לבין מצב של ייאוש מוחלט?
יש שני מצבי "אבדן דרך" עיקריים:
1. אדם שאמנם הולך לאיבוד, אבל עדיין חווה שביב תקווה וחש שיש משהו בעולם שיוכל לגרום לו להרגיש טוב.
2. אדם שחש ייאוש מוחלט, כך שכל דבר שמציעים לו לא מעניין אותו. הוא דוחה כל אפשרות להרגיש טוב, ושום חיזוק או הסתכלות חיובית לא מועילים. זהו מצב שבו האדם מאמין שאין שום פתרון בסביבה, מפני שבמבטו הכל שקר או רע.
כיצד חיפוש האמת ובדיקת הנחות יסוד עוזרים לצאת מהבלבול?
בייאוש מוחלט, לא יעזרו טיפים כמו "חשיבה חיובית" או "להתמקד בחצי הכוס המלאה", משום שהאדם פשוט דוחה הכל. מה שכן יכול לעזור הוא חיפוש האמת: להתבונן בקושי הרגשי עד השורש שלו ולגלות על אילו הנחות יסוד הוא נשען. לדוגמה, אדם שלא מוצא עבודה עשוי להחזיק בהנחות: "חובה למצוא עבודה בתנאים ספציפיים" ו"לא אצליח להשיג אותה". התנגשות הנחות אלו מולידה את הרע. כשמתחילים לשאול "למה?" ולהתעמק בסיבה שמאחורי הרצון, מגלים שלעתים אין הכרח אמיתי מאחורי הדרישות הללו. התובנה הזו מאפשרת לאדם להתחבר להשתוות הרצון, כלומר, להבין שאין הבדל מהותי בין כך או אחרת, ולהרגיש שחרור.
מה קורה כשהאדם מפסיק לרצות להיות מאושר?
אחד הסודות לחוות אושר מלא הוא פשוט להפסיק לרצות להיות מאושר. נראה סתירה, אבל הכוונה היא שהאדם בוחן האם באמת חשוב לו להיות מאושר, ומגלה שבנקודת האמת האבסולוטית אין משמעות להבדלים בין טוב לרע. ברגע שאין הבדל, הרצון לאושר נחווה גם הוא כרעיון שצריך לבדוק אותו כמו כל רצון אחר. מי שמשחרר את האחיזה ברעיון "חייב להיות מאושר" ומוכן להסתכל על הדברים כפי שהם - מגיע למצב של אחדות רגשית עם המציאות, שבו הוא גם שלם עם מה שקורה וגם פתוח לשינוי, אבל ללא סבל.
מה המסקנה?
ברגע של בלבול ואבדן דרך, יש להתמקד ברצון האמיתי: להרגיש טוב. הדרך לעשות זאת היא לרצות את המציאות כמות שהיא, למצוא את השורש הרגשי של הסבל ולבדוק את הנחות היסוד עד שמגיעים להשתוות פנימית. מי שהולך עם אמת מלאה שואל "למה?" כדי לגלות שההבדלים בין הדברים לאו דווקא כה מהותיים. כאשר האדם באחדות עם המציאות, הוא אינו מרגיש יותר אבוד - כי כל רצון המתנגד למציאות מפסיק להפריע, ומאפשר שמחה ושלמות פנימית.
- איך לא לפחד מהמציאות ולחיות ללא התנגדות פנימית
- כיצד להתגבר על ספקות ולהתחבר לרצון עמוק יותר
- למה חיפוש האמת משנה את תפיסת הטוב והרע
- איך להגיע לאושר מוחלט ולהיות אחד עם המציאות
בהרצאה זו נדון בשאלה, מה צריך לעשות אדם כאשר הוא מרגיש אבדן דרך מוחלט. הוא חש שהוא מסתבך עם עצמו, ולעיתים זה מוביל אותו למצב שאינו יודע יותר מה לעשות. התחושה הכי קשה לאדם היא אבדן דרך. הספקות הם תחושות הרע.
יש לנו בעולם הרבה רצונות שונים, הרע הוא פינג פונג בין הרצונות. פעם חושב שזה טוב ופעם זה טוב, האדם עובר כמו מטוטלת בין הרצונות הטובים.
כל תחושת הרע, נובעת מהתנגדות של שני כוחות, ממש כמו מלחמות. בתוך כל אדם יש מצבים של מלחמת עולם.
מלחמה זו מתרחשת כאשר יש ספקות וחוסר וודאות ואינו יודע לאן ללכת. הוא חש אבוד מכל הכיוונים. אם נתבונן על הסיטואציה נבין, שכל אדם שחווה התלבטות, יש בתוכו תקוה שיום אחד ימצא משהו טוב, גם האדם המיואש ביותר באדם, גם הוא יש לו תקווה שאם יהיה לו את הדבר הזה, אזי ירגיש טוב באמת. ז"א שאף פעם האדם אינו מגיע לייאוש מוחלט.
ויש מקרה פשוט שבו אדם חש מבולבל. מה ישאל? מה יכול לעשות לו טוב? כי ברגע שהוא חש רע, זה בגלל ההתמקדות בספקות. נכון שההתלבטות גורמת להרגשה רעה, אבל האדם צריך להתמקד בחיובי, לשאול: מהו אותו דבר שאם יצליח להשיג אותו ירגיש טוב. וברגע שהאדם ברור לו מהי אותה נקודה שאם תהיה לו אותה הוא ירגיש טוב.
אבל איך ידע האדם מה ייתן לו להרגיש טוב? מהו הדבר שאם יגיע אליו ירגיש טוב?
והתשובה היא, לנסות לראות, מה הדבר שייתן לו להרגיש טוב, על ידי הניסיון להבין מהו אותו דבר שכשיש לי אותו אני מרגיש טוב? מהם הדברים שכאשר יש לו אותם, הוא מרגיש טוב. ואם הוא יתבונן, הוא יבין שטוב נובע ממילוי הרצון. כאשר אין מילוי רצון, אזי יש תחושת רע.
ואז האדם על ידי ההתבוננות בזה, מבין את מהות הטוב. הטוב הוא פנימי ולא חיצוני. כשאדם מרגיש ברצון, אחדות עם המציאות זה טוב!
האדם צריך לנסות למקד את האנרגיה שלו, כדי להבין איך ירצה את המציאות. רק כאשר האדם יתאחד עם מה שקורה, עם המציאות, ולא ירצה לשנות אותה, אלא לרצות את המציאות בשלמות, עד כדי כך שאינו רוצה משהו יותר טוב.
דהיינו, להגיע לתפיסת אחדות עם המציאות. שגם לו הייתי יכול לשנותה, הייתי משנה אותה למצב זה ממש. וגם בלי פחד שבו נאבד את מה שיש. אם אדם חש פחד, ואינו רוצה את הספק, אזי אינו מאוחד איתה.
וזה אומר לרצות הכל, גם את המצב הספקני, וגם את הפחד של מה יהיה. כי בסופו של דבר האושר הוא פנימי.
אם אדם מרגיש מאושר, לא משנה לו מה קורה בחוץ מה שמשנה הוא מה קורה בתוכו.
ואז מבינים מהו טוב. שינוי מציאות פנימית. הבאת האדם, לרצייה של המציאות בשלמות.
והשלמות היא, שבו זמנית אדם שלם עם המציאות וגם רוצה לשנות אותה.
ברגע שהאדם מתבונן בדבר הזה ממילא מבין מהו הדבר שאם יעשה אותו ירגיש טוב. ברגע בלבול צריך להבין שרוצה פשוט להרגיש טוב. במקום בהתלבטות ובחיצוניות, על האדם להתעסק בפנימיות. לנסות להתמקד בעיקר. לגרום לעצמך להיות באחדות עם המציאות מבחינה רגשית, שטוב לו עם המציאות בכל רגע ורגע. גם כאשר אינו מבין למה חי. לומר לעצמו "אני רוצה להרגיש טוב. איך? על ידי שארצה את המציאות בשלמות"
מסקנה - רציית המציאות היא גורמת לאדם להרגיש טוב, וכך האדם לא ירגיש אבוד. אחדות מוחלטת עם המציאות.
איך עושים זאת?
התשובה, נענה עליה באמצעות על השאלה הבאה - ונקדים:
יש 2 מצבים של אבדן דרך. מצב 1- אדם הלך לאיבוד אך מרגיש שירגיש טוב. יש לו תקווה שיש טוב שיוכל להשיגו.
מצב 2 -האדם הולך לאיבוד ומרגיש ייאוש טוטאלי. כל דבר שיציעו לו לא יהיה לו טוב. כל דבר במציאות, אינו רוצה אותו.
וזה בעצם מצב שבו אדם מרגיש שמכל הצדדים השקר והרע סובבים אותו. כי ברגע שמרגיש שהולך לאיבוד עדיין יש שביב תקווה. אבל במצב שאין יותר רצון אחר, שום דבר לא יעזור לו, ואינו רוצה כל דבר שיציעו לו. פשוט יאוש גמור. כי הוא חווה סוג של התנגדות.
מה עושים במקרה קיצון?
חשיבה חיובית לא תעבוד כאן, וגם הסתכלות על חצי הכוס המלאה, אמונה בעצמך, דמיון מודרך, לחיות את הרגע, כל אלה לא יעזרו. כי האדם אומר, איני רוצה שום דבר הקיים במציאות. התשובה בעניין זה תענה כיצד לרצות את המציאות בשלמות.
המהות היא שהאדם כן רוצה דבר אחד, הוא רוצה לרצות את המציאות. לו יצויר שהיה רוצה את המציאות אזי לא היית בייאוש. הבעיה היא לא עם המציאות, אלא עם ההתנגדות לה. הפתרון נמצא בלרצות את המציאות. וכיצד?
מילת המפתח היא אמת. הרעיון הוא שברגע שאדם מגיע לאבדן דרך מוחלט, מצב של איבוד שליטה, זה האדם שבו חיפוש האמת תעזור לו. לקחת את הקשיים ולבדוק האם הם אמיתיים או לא. זה הפתרון לעזור לאדם בכל תחום. התבוננות בבעיה הרגשית, מה השורש לבעיה הזו? עליו להתבונן, כי היא גדלה, על אילו הנחות יסוד מיוסדת הבעיה הרגשית, ממה נובע שאינו רוצה את המציאות? אם יתבונן ויברר מהם הכוחות המנוגדים שהם אלה שיוצרים את הספק, מה הנחות היסוד שאם לא הן, לא הייתי מרגיש רע.
למשל אדם מדוכא כי לא מוצא עבודה.
האדם מברר מהם הנחות היסוד. אני מניח עלי למצוא עבודה כזו וכזו, במשכורת כזו וכזו, ואני מניח שלא אצליח, אלו ההנחות. ואז יש הנחות מנוגדות =יוצר תחושת רע.
אדם מניח שעליו להיות בריא, ומניח שלא יכול להיות בריא, יש התנגדות לכן סובל. ובכל תחום בחיים ההתנגדויות בהנחות היסוד, מניח שהמציאות צריכה להיות אחרת. ואז עליו לבדוק את הנחת היסוד שאני רוצה שהמציאות תהיה כך ולא אחרת.
איך אפשר לדעת האם הנחת היסוד הזו נכונה או לא?
פשוט לשאול - למה?
אדם מרגיש שמבזים אותו, רוצה שיאהבו אותו, לא אוהבים אותו=רע לי.
האם זה באמת משנה? האם באמת מבזים אותו? מה הסיבה שרוצה כך ולא אחרת? האם זה קריטי? אם יהיה כך או אחרת, זה חשוב?
ברגע שהאדם יתבונן על ה"למה", וישאל הרבה פעמים למה, בסוף יגיע להשתוות הרצון ויגלה שלא חשוב באמת אם זה כך או אחרת.
בפועל, בחיי היומיום האדם לא נמצא בפרספקטיבת ההשתוות, אם היה כך לא הייתה אינטראקציה בעולם. אך כאשר רע לו, עליו לברר למה, מה הסיבה שרוצה כך ולא אחרת. מה הסיבה שרוצה לשנות את המציאות? מה גורם לו לרצות להרגיש טוב?
עליו לגלות מניין בא הרצון הזה?
מי שיתבונן בכך, יגלה שזה נובע מרוצה ולא רוצה, רע וטוב, וזה יוצר לו, רצון להרגיש טוב, אך מהמקום של הכל אחד, אין הבדל בין טוב ורע, רק כאשר אני תופס את המציאות בצורה מסוימת אזי יש רצון להרגיש טוב.
להיות מאושר, זה מי שהפסיק לרצות להיות מאושר. ובשלמות!
מי שאינו מעוניין באושר, הוא באמת מאושר. והדגש הוא על האמת. האם זה באמת משנה אם יהיה כך או אחרת?
ביומיום, האדם כן חושב שדברים שונים וזה טוב וזה רע, אך במצבי צרה עליו לברר את האמת לאמיתה. הלוגיקה בספקות ואבדן דרך, היא בדיקת: מהם הנחות היסוד שגורמים לכך שאני אראה זאת כבעיה. האם המציאות באמת צריכה להיות ככה? מה הסיבה שאני באמת רוצה כך?
וההתבוננות מביאה לאחדות עם המציאות.
רק אחרי ההשתוות הרגשית, אז האדם חפץ במציאות ואינו רוצה לשנות אותה. ואחרי השלב הזה הוא מגיע לשלב אחד שבו לדבר והיפכו, שאינו רוצה את המציאות, וכן רוצה את המציאות אבל הכל אחד.
על האדם להתחבר לנקודה פנימית בתוכו, ומגיע להשתוות, ואז אין שאלה ואין תשובה, פשוט האדם נהנה מהחיים באמת.
יש לנו בעולם הרבה רצונות שונים, הרע הוא פינג פונג בין הרצונות. פעם חושב שזה טוב ופעם זה טוב, האדם עובר כמו מטוטלת בין הרצונות הטובים.
כל תחושת הרע, נובעת מהתנגדות של שני כוחות, ממש כמו מלחמות. בתוך כל אדם יש מצבים של מלחמת עולם.
מלחמה זו מתרחשת כאשר יש ספקות וחוסר וודאות ואינו יודע לאן ללכת. הוא חש אבוד מכל הכיוונים. אם נתבונן על הסיטואציה נבין, שכל אדם שחווה התלבטות, יש בתוכו תקוה שיום אחד ימצא משהו טוב, גם האדם המיואש ביותר באדם, גם הוא יש לו תקווה שאם יהיה לו את הדבר הזה, אזי ירגיש טוב באמת. ז"א שאף פעם האדם אינו מגיע לייאוש מוחלט.
ויש מקרה פשוט שבו אדם חש מבולבל. מה ישאל? מה יכול לעשות לו טוב? כי ברגע שהוא חש רע, זה בגלל ההתמקדות בספקות. נכון שההתלבטות גורמת להרגשה רעה, אבל האדם צריך להתמקד בחיובי, לשאול: מהו אותו דבר שאם יצליח להשיג אותו ירגיש טוב. וברגע שהאדם ברור לו מהי אותה נקודה שאם תהיה לו אותה הוא ירגיש טוב.
אבל איך ידע האדם מה ייתן לו להרגיש טוב? מהו הדבר שאם יגיע אליו ירגיש טוב?
והתשובה היא, לנסות לראות, מה הדבר שייתן לו להרגיש טוב, על ידי הניסיון להבין מהו אותו דבר שכשיש לי אותו אני מרגיש טוב? מהם הדברים שכאשר יש לו אותם, הוא מרגיש טוב. ואם הוא יתבונן, הוא יבין שטוב נובע ממילוי הרצון. כאשר אין מילוי רצון, אזי יש תחושת רע.
ואז האדם על ידי ההתבוננות בזה, מבין את מהות הטוב. הטוב הוא פנימי ולא חיצוני. כשאדם מרגיש ברצון, אחדות עם המציאות זה טוב!
האדם צריך לנסות למקד את האנרגיה שלו, כדי להבין איך ירצה את המציאות. רק כאשר האדם יתאחד עם מה שקורה, עם המציאות, ולא ירצה לשנות אותה, אלא לרצות את המציאות בשלמות, עד כדי כך שאינו רוצה משהו יותר טוב.
דהיינו, להגיע לתפיסת אחדות עם המציאות. שגם לו הייתי יכול לשנותה, הייתי משנה אותה למצב זה ממש. וגם בלי פחד שבו נאבד את מה שיש. אם אדם חש פחד, ואינו רוצה את הספק, אזי אינו מאוחד איתה.
וזה אומר לרצות הכל, גם את המצב הספקני, וגם את הפחד של מה יהיה. כי בסופו של דבר האושר הוא פנימי.
אם אדם מרגיש מאושר, לא משנה לו מה קורה בחוץ מה שמשנה הוא מה קורה בתוכו.
ואז מבינים מהו טוב. שינוי מציאות פנימית. הבאת האדם, לרצייה של המציאות בשלמות.
והשלמות היא, שבו זמנית אדם שלם עם המציאות וגם רוצה לשנות אותה.
ברגע שהאדם מתבונן בדבר הזה ממילא מבין מהו הדבר שאם יעשה אותו ירגיש טוב. ברגע בלבול צריך להבין שרוצה פשוט להרגיש טוב. במקום בהתלבטות ובחיצוניות, על האדם להתעסק בפנימיות. לנסות להתמקד בעיקר. לגרום לעצמך להיות באחדות עם המציאות מבחינה רגשית, שטוב לו עם המציאות בכל רגע ורגע. גם כאשר אינו מבין למה חי. לומר לעצמו "אני רוצה להרגיש טוב. איך? על ידי שארצה את המציאות בשלמות"
מסקנה - רציית המציאות היא גורמת לאדם להרגיש טוב, וכך האדם לא ירגיש אבוד. אחדות מוחלטת עם המציאות.
איך עושים זאת?
התשובה, נענה עליה באמצעות על השאלה הבאה - ונקדים:
יש 2 מצבים של אבדן דרך. מצב 1- אדם הלך לאיבוד אך מרגיש שירגיש טוב. יש לו תקווה שיש טוב שיוכל להשיגו.
מצב 2 -האדם הולך לאיבוד ומרגיש ייאוש טוטאלי. כל דבר שיציעו לו לא יהיה לו טוב. כל דבר במציאות, אינו רוצה אותו.
וזה בעצם מצב שבו אדם מרגיש שמכל הצדדים השקר והרע סובבים אותו. כי ברגע שמרגיש שהולך לאיבוד עדיין יש שביב תקווה. אבל במצב שאין יותר רצון אחר, שום דבר לא יעזור לו, ואינו רוצה כל דבר שיציעו לו. פשוט יאוש גמור. כי הוא חווה סוג של התנגדות.
מה עושים במקרה קיצון?
חשיבה חיובית לא תעבוד כאן, וגם הסתכלות על חצי הכוס המלאה, אמונה בעצמך, דמיון מודרך, לחיות את הרגע, כל אלה לא יעזרו. כי האדם אומר, איני רוצה שום דבר הקיים במציאות. התשובה בעניין זה תענה כיצד לרצות את המציאות בשלמות.
המהות היא שהאדם כן רוצה דבר אחד, הוא רוצה לרצות את המציאות. לו יצויר שהיה רוצה את המציאות אזי לא היית בייאוש. הבעיה היא לא עם המציאות, אלא עם ההתנגדות לה. הפתרון נמצא בלרצות את המציאות. וכיצד?
מילת המפתח היא אמת. הרעיון הוא שברגע שאדם מגיע לאבדן דרך מוחלט, מצב של איבוד שליטה, זה האדם שבו חיפוש האמת תעזור לו. לקחת את הקשיים ולבדוק האם הם אמיתיים או לא. זה הפתרון לעזור לאדם בכל תחום. התבוננות בבעיה הרגשית, מה השורש לבעיה הזו? עליו להתבונן, כי היא גדלה, על אילו הנחות יסוד מיוסדת הבעיה הרגשית, ממה נובע שאינו רוצה את המציאות? אם יתבונן ויברר מהם הכוחות המנוגדים שהם אלה שיוצרים את הספק, מה הנחות היסוד שאם לא הן, לא הייתי מרגיש רע.
למשל אדם מדוכא כי לא מוצא עבודה.
האדם מברר מהם הנחות היסוד. אני מניח עלי למצוא עבודה כזו וכזו, במשכורת כזו וכזו, ואני מניח שלא אצליח, אלו ההנחות. ואז יש הנחות מנוגדות =יוצר תחושת רע.
אדם מניח שעליו להיות בריא, ומניח שלא יכול להיות בריא, יש התנגדות לכן סובל. ובכל תחום בחיים ההתנגדויות בהנחות היסוד, מניח שהמציאות צריכה להיות אחרת. ואז עליו לבדוק את הנחת היסוד שאני רוצה שהמציאות תהיה כך ולא אחרת.
איך אפשר לדעת האם הנחת היסוד הזו נכונה או לא?
פשוט לשאול - למה?
אדם מרגיש שמבזים אותו, רוצה שיאהבו אותו, לא אוהבים אותו=רע לי.
האם זה באמת משנה? האם באמת מבזים אותו? מה הסיבה שרוצה כך ולא אחרת? האם זה קריטי? אם יהיה כך או אחרת, זה חשוב?
ברגע שהאדם יתבונן על ה"למה", וישאל הרבה פעמים למה, בסוף יגיע להשתוות הרצון ויגלה שלא חשוב באמת אם זה כך או אחרת.
בפועל, בחיי היומיום האדם לא נמצא בפרספקטיבת ההשתוות, אם היה כך לא הייתה אינטראקציה בעולם. אך כאשר רע לו, עליו לברר למה, מה הסיבה שרוצה כך ולא אחרת. מה הסיבה שרוצה לשנות את המציאות? מה גורם לו לרצות להרגיש טוב?
עליו לגלות מניין בא הרצון הזה?
מי שיתבונן בכך, יגלה שזה נובע מרוצה ולא רוצה, רע וטוב, וזה יוצר לו, רצון להרגיש טוב, אך מהמקום של הכל אחד, אין הבדל בין טוב ורע, רק כאשר אני תופס את המציאות בצורה מסוימת אזי יש רצון להרגיש טוב.
להיות מאושר, זה מי שהפסיק לרצות להיות מאושר. ובשלמות!
מי שאינו מעוניין באושר, הוא באמת מאושר. והדגש הוא על האמת. האם זה באמת משנה אם יהיה כך או אחרת?
ביומיום, האדם כן חושב שדברים שונים וזה טוב וזה רע, אך במצבי צרה עליו לברר את האמת לאמיתה. הלוגיקה בספקות ואבדן דרך, היא בדיקת: מהם הנחות היסוד שגורמים לכך שאני אראה זאת כבעיה. האם המציאות באמת צריכה להיות ככה? מה הסיבה שאני באמת רוצה כך?
וההתבוננות מביאה לאחדות עם המציאות.
רק אחרי ההשתוות הרגשית, אז האדם חפץ במציאות ואינו רוצה לשנות אותה. ואחרי השלב הזה הוא מגיע לשלב אחד שבו לדבר והיפכו, שאינו רוצה את המציאות, וכן רוצה את המציאות אבל הכל אחד.
על האדם להתחבר לנקודה פנימית בתוכו, ומגיע להשתוות, ואז אין שאלה ואין תשובה, פשוט האדם נהנה מהחיים באמת.