🖨שינוי חשיבה, ייאוש ועצבות, אובדן תקווה, לצאת ממשבר נפשי, הרגלי חשיבה, מבוי סתום, שינוי חשיבתיובו יתבאר מה צריך האדם לעשות, כאשר הוא חווה שהוא הגיע למבוי סתום? כי לפעמים האדם מגיע למשבר בחיים. ולא סתם משבר, אלא אולי אפילו המשבר הגדול ביותר של החיים. שהאדם מגיע למבוי סתום ממש. כי לפעמים עוד יש לאדם תחושה של תקווה כלשהי, שאם הוא ישיג דבר כזה או אחר, אז יהיה לו טוב. ולפעמים האדם מגיע למשבר כ"כ גדול, עד שנראה לו שכאילו כבר אבדה תקווה. וכאן יתבאר, כיצד האדם צריך לנהוג, כאשר הוא מגיע למשבר בחיים ושנראה לו שהוא איבד תקווה?
ונחדד: כי אף אחד לא באמת חווה בשלמות שהוא איבד כל תקווה. כי האדם מרגיש רע, רק בגלל שיש לו תקווה. כי התקווה, גורמת לכך שהאדם ירצה לשנות את המציאות. ובלי שום תקווה, האדם לא רוצה לשנות את המציאות, ואז ממילא כבר לא רע לו. ובכל מקרה, האדם תמיד חושב שעוד יש לו תקווה. וגם אם הוא לא מודה בכך, הרי שבתת המודע של האדם, הוא חושב שיש לו תקווה.
והסיבה שהאדם תמיד חושב שיש לו תקווה, היא משום, שבאמת מצד האמת, תמיד יש תקווה. ולמה? כי הסבל, הוא לא מחויב אלא רק אפשרי. כי האדם שרע לו, נדמה לו לפעמים, כאילו מחויב המציאות שיהיה לו רע. והוא לא מבין, שזה שרע לו, זאת רק אפשרות בלבד. אבל בהחלט אפשרי גם, שלא יהיה לאדם רע, אלא שהאדם יחווה שלמות כלפי כל המציאות. וכפי שיתבאר להלן.
ובכל מקרה, כאשר האדם מגיע למצב של איבוד תקווה, על האדם לנסות לגלות, מהו הדבר שבו הוא כ"כ נאחז, עד כדי כך שהוא מרגיש שהוא מאבד תקווה. כי יש בתוך האדם איזה דבר, שהאדם אוחז בו ונצמד אליו. והאדם לא חייב להיצמד אליו, אבל הוא בכל זאת נצמד לאותו הדבר שבתוכו. והדבר הזה גורם לאדם להגיע למצב של ייאוש עמוק ושל איבוד תקווה. והדבר הזה גורם לכך, שהאדם חווה שאין לו תקווה, והוא מרגיש שהוא הגיע למצב של מבוי סתום, בלי שום תקווה.
והדבר הזה שהאדם אוחז בו, הוא כ"כ מחובר לאדם, עד שהאדם כמעט ולא מסוגל לדמיין את עצמו, בלי אותו הדבר שבו הוא אוחז. ולכן האדם חושב שאין לו תקווה. כי הוא כמעט ולא מסוגל לדמיין את עצמו, בלי צורת החשיבה שלו, שמובילה אותו לתחושה של מבוי סתום. ואעפ"כ בתת המודע של האדם, האדם יודע את האמת. שהוא לא חייב לחשוב בצורה כלשהי שמגבילה אותו, אלא הוא יכול לעשות שינוי חשיבתי, ולשנות את צורת המחשבה שלו, ולהשתחרר מבית הכלא שבו הוא נמצא.
והדבר העמוק ביותר שבו האדם נאחז, שהוא זה שאחראי לכך שהאדם יגיע למשבר בחיים ושהאדם יגיע לתחושה של יאוש ועצבות, ושהאדם יהיה בדיכאון עמוק וכולי, זאת צורת החשיבה שלו. כי האדם רגיל לחשוב בצורה מסוימת כל חייו. ויש לאדם קיבעון מחשבתי והרגלי חשיבה שהוא נצמד אליהם, ולא מטיל בהם ספק.
והדרך של האדם להפוך כישלון להצלחה ולצאת ממשבר וליצור שינוי בחיים שלו, היא על ידי שינוי חשיבה. ושינוי חשיבה פירושו, שהאדם משנה את הצורה שבה הוא חושב, על עצמו ועל העולם שסביבו.
והדבר הראשון שצריך לעשות כאשר רוצים לעשות שינוי חשיבה, הוא לזהות את הרגלי החשיבה הקיימים כרגע. דהיינו, שלב ראשון, האדם צריך להתבונן אל תוכו, ולנסות לגלות, מהם הרגלי החשיבה שלו, וכיצד הוא רגיל לחשוב בצורה העמוקה ביותר, לאורך כל חייו. כי האדם משנה לפעמים את צורת החשיבה שלו. אבל אעפ"כ, יש בתוך האדם, כמה הרגלי חשיבה עמוקים מאוד, שהאדם כ"כ מאמין בהם, עד כדי כך, שנראה לו שזה מחויב המציאות, שהוא יחשוב כפי מה שהוא רגיל לחשוב. אך באמת, זה רק הרגל מחשבתי, והאדם צריך לזהות אותו, ולשנות אותו, ולתת לעצמו הזדמנות לעשות שינוי מהותי בחיים שלו.
כי בסופו של דבר, מי שקובע כיצד האדם ירגיש, והאם האדם ירגיש טוב או רע, ועד כמה האדם ירגיש טוב או רע, זאת רק צורת החשיבה של האדם. כי הרגש של האדם, מושפע באופן ישיר, מההבנה של האדם. ולאו דווקא הבנה חיצונית, אלא בעיקר הבנה פנימית. כי האדם יכול להבין שטוב לו, אבל להרגיש רע. כי בתת המודע של האדם, הוא חושב שרע לו. והרגש של האדם, מושפע ממה שהאדם חושב ומבין בתת המודע שלו...
יאוש, ויתור, אכזבה, תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, מה זה יאוש? למה יש יאוש? ממה נובע יאושר, למה לא להתייאש? למה אסור להתייאש? איך לא להתייאש? אין דבר העומד בפני הרצוןיאוש, ויתור, אכזבה, תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, מה זה יאוש? למה יש יאוש? ממה נובע יאושר, למה לא להתייאש? למה אסור להתייאש? איך לא להתייאש? אין דבר העומד בפני הרצוןיאוש, ויתור, אכזבה, תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, מה זה יאוש? למה יש יאוש? ממה נובע יאושר, למה לא להתייאש? למה אסור להתייאש? איך לא להתייאש? אין דבר העומד בפני הרצון מה המשמעות האמיתית של המשפט אין שום ייאוש בעולם כלל? אליעד כהן מסביר את המשפט אין שום ייאוש בעולם כלל, ומבהיר כי המשמעות העמוקה שלו היא שאדם לעולם לא אמור להרגיש מיואש משום דבר, כי אם הוא באמת רוצה משהו בצורה שלמה ומוחלטת, הוא בהכרח ישיג אותו. לפי אליעד, רבי נחמן התכוון להדגיש שייאוש איננו מצב אובייקטיבי הכרחי אלא נובע מחוסר שלמות הרצון או מאמונה מוגבלת ביכולת להשיג את הרצוי. לדוגמה, אדם שרוצה להשיג משהו מסוים כמו הצלחה כלכלית, זוגיות, או כל דבר אחר, ונתקל בקושי להשיג אותו, עלול להרגיש ייאוש. הייאוש נובע מהאמונה שהרצון שלו בלתי אפשרי להשגה, אבל אליעד מסביר כי אם אותו אדם היה רוצה את הדבר באמת ... להצביע על כך שהרצון אינו אמיתי ושלם, ולכן האדם מתייאש. למה באמת אנשים מתייאשים למרות שרבי נחמן אמר אין ייאוש? אליעד מפרט שאנשים מתייאשים כאשר הם חושבים שיש להם רצון מאוד מוגדר שהם חייבים לממש, אך מאמינים שזה בלתי ... משוכנע שהוא חייב להשיג משהו מסוים בצורה מסוימת, ובמקביל מאמין שהוא לא יכול להשיג אותו, הוא נכנס למצב של ייאוש. אליעד מסביר שייאוש מתרחש רק כאשר יש רצון ספציפי שאינו ממומש. אם לאדם אין רצון כזה או שהרצון שלו כבר ממומש, הוא לעולם לא ירגיש ייאוש. איך ניתן להתמודד עם ייאוש לפי רבי נחמן ואליעד כהן? אליעד מציע תהליך מחשבתי עמוק שמטרתו לעזור לאדם להבין שאין הצדקה אמיתית לייאוש. הוא מסביר כי אדם שמרגיש מיואש בגלל רצון שלא מתממש, יכול לשאול את עצמו שאלות כמו למה אני רוצה ... לתשובה עמוקה יותר, למשל שהוא רוצה אהבה, ביטחון או הערכה. את הדברים האלה הוא יכול להשיג בדרכים שונות, וכך הייאוש נעלם, כי אין סיבה ממשית להתייאש כאשר מה שאתה באמת רוצה אפשרי להשגה. מה עושים כשמגלים שהרצון האמיתי הוא ... של העבודה הקשה והאובדן של הזמן הפנוי. במצב כזה האדם מגלה שרצונו הוא למעשה דבר והיפוכו, מה שעלול לגרום לייאוש, כי נראה שאין דרך להשיג זאת. אך גם במקרה כזה, אליעד אומר שאין סיבה אמיתית לייאוש, כיוון שאם האדם באמת ירצה את הדבר ברצון מוחלט ושלם, הוא יוכל להשיג גם את מה שנראה בלתי אפשרי. ... של האדם ולא ממציאות אובייקטיבית, ולכן גם הרצון לדבר והיפוכו הוא אפשרי להשגה, אם הרצון הוא שלם ואמיתי. האם ייאוש מתרחש כשלא יודעים מה רוצים באמת? אליעד מסביר שייאוש יכול להתרחש גם כאשר האדם אינו יודע מה הוא רוצה באמת. במצב שבו אדם שואל את עצמו מה אני באמת רוצה? ואינו מצליח לענות על כך בבירור, הוא יכול להרגיש תסכול וייאוש. התסכול מגיע מכך שהאדם מחפש משהו אך אינו בטוח מה הוא בדיוק מחפש. אליעד ממליץ שבמצבים כאלו יש לעצור ולחקור את הרצונות העמוקים יותר כדי להבין מה באמת חשוב ומה באמת רוצים, וכך להימנע מתחושת הייאוש. לסיכום, מהי ההבנה המרכזית של המשפט אין שום ייאוש בעולם כלל? ההבנה המרכזית של המשפט היא שהייאוש אינו אמיתי אלא תוצאה של תפיסה מוגבלת של הרצון והיכולת. אליעד כהן מציע כי כל תחושת ייאוש היא אשליה שנובעת מכך שהאדם לא באמת יודע מה הוא רוצה, או שאינו רוצה את הדבר בצורה שלמה ומוחלטת. ... להכרה שהוא יכול להשיג כל דבר שירצה באמת, ושאם הוא חוקר את רצונותיו לעומק הוא ימצא פתרונות אפשריים, תחושת הייאוש מתפוגגת לחלוטין. איך להתמודד עם אכזבות? מה זה ייאוש ואיך להתגבר עליו? רבי נחמן והחיים האישיים מהי המשמעות האמיתית של הרצון? איך לא להתייאש כאשר יש לך רצון לא מושג? מה המשמעות של המשפט אין שום ייאוש בעולם כלל? המשמעות של המשפט אין שום ייאוש בעולם כלל היא שאין סיבה להתייאש באמת משום דבר. רבי נחמן אמר את המשפט הזה כדי להדגיש כי כל ... להשיג את רצונך, כל עוד אתה באמת רוצה אותו. רבי נחמן אמר, אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל, כלומר, אם אתה באמת רוצה להשיג משהו, אפילו אם זה נראה בלתי אפשרי, אתה תוכל להשיג אותו בסופו של דבר. מהו ייאוש ולמה הוא קורה? הייאוש הוא מצב שבו אדם מרגיש שאין לו שום סיכוי להשיג את הרצון שלו. זה קורה כאשר יש לאדם רצון מסוים שהוא לא מצליח להשיג, ואז הוא מרגיש שאין שום סיכוי להשיג אותו. ייאוש יכול להיות תוצאה של תחושת אכזבה, תסכול או חוסר אמונה ביכולת להשיג את המטרה. רבי נחמן מציין שבמצבים כאלה ... כי אם באמת תרצה את מה שאתה רוצה בצורה אמיתית ושלמה, תוכל להשיג אותו. איך רבי נחמן מתאר את הייאוש? כאשר רבי נחמן אומר אין שום ייאוש בעולם כלל, הוא לא מתכוון לכך שייאוש לא קיים. הוא מדבר על כך שייאוש הוא תוצאה של מראה חיצוני ולא של מציאות אמיתית. אם לא היה ייאוש, לא היה צורך בכלל לומר אין שום ייאוש, כי אם לא היה ייאוש, לא הייתה סיבה לומר שלא ייאשו את עצמם. כך הוא בעצם מעורר את האדם להבין שאם הוא מתייאש, זה ...
להתייאש, לקוות לטוב, יאוש או תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר, השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא שלמותלהתייאש, לקוות לטוב, יאוש או תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר, השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא שלמותלהתייאש, לקוות לטוב, יאוש או תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר, השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא שלמות למה המשפט אין שום יאוש בעולם כלל הוא זהה לאין שום תקווה בעולם כלל? אליעד כהן מתחיל בהסבר על המשפט המפורסם של רבי נחמן מברסלב: אין שום יאוש בעולם כלל. הוא מדגיש שהמשפט המקורי מדבר על כך שאסור לאדם להתייאש משום דבר, כי תמיד ישנה תקווה כלשהי. ... מבט הפוכה לחלוטין וטוען שניתן להפוך את המשפט הזה בדיוק להפך, כלומר, לאין שום תקווה בעולם כלל, יש רק יאוש. הוא מסביר ששני המשפטים האלה נראים מנוגדים אך למעשה מבטאים את אותו רעיון בדיוק, רק מזוויות שונות. הוא מסביר, כי כאשר האדם נמצא במצב הקשה ביותר מבחינתו, כלומר, הוא חושב שהגיע לייאוש מוחלט, הוא מרגיש שאין לו עוד למה לקוות. לעומת זאת, כאשר הוא נמצא בשלמות מוחלטת, הוא עדיין ימצא בה ... מכאן נובע שכל דבר במציאות, גם השלמות וגם החיסרון, מכילים זה את זה. אליעד מדגיש שלכן לומר אין שום יאוש בעולם ואין שום תקווה בעולם אלו למעשה שני משפטים זהים, כי הם מראים שאין מצב אחד מוחלט שיכול להתקיים ... תתייאש לגמרי לא יהיה לך רע בכלל? אליעד מסביר כי מקור הסבל של האדם הוא הפער בין התקווה לבין הייאוש. האדם מקווה להשיג משהו אבל באותו הזמן הוא גם מפחד שהוא לא יצליח להשיג אותו. הפער הזה בין התקווה והייאוש הוא מה שמייצר את תחושת הסבל. הוא אומר כי דווקא כאשר אדם מתייאש באופן מוחלט, כלומר, לא מצפה כבר ... שהתייאש לגמרי ויציע לו את כל העזרה בעולם, האדם הזה יגיד עזוב, כבר לא צריך. אליעד מדגיש כי זהו הייאוש המוחלט ביותר, שהאדם אפילו לא מעוניין בעזרה מאף גורם, אפילו לא מאלוהים עצמו, משום שאיבד לגמרי כל ציפייה. הוא ... שאפילו האנשים הכי מיואשים שראינו עדיין היו מוצאים משהו לבקש אם אלוהים היה נגלה לפניהם, אך הוא מדבר על ייאוש עמוק יותר - כזה שאפילו הצעה מאלוהים כבר לא משנה כלום. כיצד הייאוש המוחלט יכול להביא לשחרור מסבל? אליעד כהן מציין כי כאשר האדם מתייאש לחלוטין, ולא מצפה יותר לשום דבר, אז למעשה הוא משתחרר לחלוטין מהסבל. הוא לא סובל כי אין לו כבר תקווה כלשהי לאבד או לפחד לאבד. כלומר, הייאוש המוחלט משחרר את האדם מהמאבק בין התקווה לייאוש, וזהו מצב של שחרור מוחלט מסבל. לדבריו, האדם סובל כי יש לו תקוות וחששות. אבל אם האדם מבין שבכל ... או רע. הוא פשוט מקבל את המציאות כפי שהיא בלי שום ציפייה לשינוי. מה החידוש בדבריו של אליעד על ייאוש ותקווה? אליעד כהן מחדד כי החידוש האמיתי בדברים שלו הוא בהכרה שבייאוש מוחלט יש למעשה סוג של שלמות. כלומר, כאשר האדם באמת לא מצפה לשום דבר, הוא משיג חופש מוחלט מכאב, ... של תקווה מוחלטת יש חיסרון, כי תמיד תופיע המחשבה אולי זה לא יקרה. לכן, המסר הוא ששני המצבים - יאוש מוחלט ותקווה מוחלטת - מכילים אחד את השני, ושניהם מייצגים מצבים של חוסר אמיתי. אליעד חוזר ומסכם את הנקודה, ... בדיוק, כי בשניהם אין באמת מה להשיג, וההבנה העמוקה הזאת יכולה לשחרר את האדם מהסבל היומיומי שלו. האם יש יאוש בעולם? האם יש תקווה בעולם? למה השלמות היא בעצם חיסרון? מהו יאוש מוחלט? איך להשתחרר מהסבל? למה אין שום תקווה בעולם כלל?
ייאוש - יאוש מהחיים, יאוש פנימי, ייאוש ודיכאון, ייאוש ועצבות, לצאת מהייאוש - מה לעשות עם ייאוש?ייאוש - יאוש מהחיים, יאוש פנימי, ייאוש ודיכאון, ייאוש ועצבות, לצאת מהייאוש - מה לעשות עם ייאוש?ייאוש - יאוש מהחיים, יאוש פנימי, ייאוש ודיכאון, ייאוש ועצבות, לצאת מהייאוש - מה לעשות עם ייאוש? איך להתמודד עם ייאוש מוחלט מהחיים? אליעד כהן מסביר כיצד אדם יכול להתמודד עם ייאוש, ומהן האפשרויות העומדות בפניו כשמצב של ייאוש עמוק משתלט עליו. הוא מדגיש כי לפני הכל, חשוב להירגע, מכיוון שמתח ולחץ לא יועילו במקרה של ייאוש. האם אדם חייב לצאת מהייאוש? כאשר האדם מגיע למצב של ייאוש, אליעד כהן ממליץ לו לשאול את עצמו שאלה אחת מרכזית ויסודית: האם אני באמת רוצה לצאת מהייאוש או לא?. על פי אליעד, קיימות שתי דרכים אמיתיות להתמודד עם ייאוש: לצאת מהייאוש בצורה טוטאלית. להתייאש באופן מוחלט ולוותר לגמרי על הרצון להרגיש טוב. מהו ייאוש מוחלט ולמה הוא מביא לאושר? אליעד מסביר בפירוט מה משמעותו של ייאוש מוחלט. לדבריו, אדם מיואש באופן טוטאלי הוא אדם שהגיע למסקנה שהכל רע באותה מידה. לא משנה אם יקרה לו ... מתייאש עד הסוף, הוא עדיין חושב שאולי יום אחד יהיה טוב יותר, ולכן ממשיך לסבול. אבל ברגע שהוא מגיע לייאוש אמיתי ומוחלט, ולא מצפה יותר לשום דבר טוב, הסבל שלו נגמר כי הרצון עצמו מתבטל לחלוטין. זאת הסיבה לכך שייאוש מוחלט הוא בעצם דרך להיות מאושר. איך לצאת מהייאוש אם באמת רוצים? אליעד מדגיש שכדי לצאת מהייאוש צריך לנקוט עמדה ברורה ואמיתית עם עצמך. אם אדם החליט שהוא לא רוצה להישאר בייאוש, הוא חייב לפעול בכל מחיר ובכל דרך אפשרית על מנת לצאת ממנו. לא קיימת האפשרות להגיד אני רוצה להיות מאושר, אבל זה קשה מדי. אליעד נותן דוגמה ואומר שאם אדם חושב שייתכן ויש דרך לצאת מהייאוש, אפילו אם זה כרוך בטיפוס על סולם לשמיים, עליו להתחיל לטפס או אפילו לבנות את הסולם בעצמו. כל עוד אדם לא מוכן לשלם כל מחיר על מנת לצאת מהייאוש, זה סימן שהוא לא באמת רוצה לצאת ממנו. איך להפסיק לזגזג בין ייאוש לרצון? אליעד מזהיר מפני מצב של זיגזוג. הוא מסביר שאסור לשקר לעצמך, לומר אני רוצה לצאת מהייאוש ומצד שני לא לעשות הכל כדי שזה יקרה. כמו כן, אסור לומר התייאשתי ומצד שני להמשיך לרצות להרגיש טוב. אדם צריך לבחור בבירור: או ייאוש מוחלט עד הסוף, או להילחם בכל הכוח לצאת ממנו. אסור להתפשר על מצב ביניים, כי אז האדם לא יהיה מאושר. למה חשוב לחפש את האמת ברצון העצמי? אליעד מבהיר שהדרך העיקרית לצאת מהייאוש היא באמצעות חיפוש האמת לגבי הרצונות של האדם. על האדם לשאול שאלות יסודיות כגון: מה באמת אני רוצה? האם ... שואל את השאלות האלה באופן כנה ואמיתי, הוא מגלה מה הרצון האמיתי שלו, ויכול להחליט אם הוא רוצה לצאת מהייאוש או להתייאש לגמרי. לפי אליעד, מי שישאל ויחקור באמת ובכנות מוחלטת, ימצא את התשובה, ובכך ייצא מהייאוש ויחווה אושר אמיתי. מה הכי חשוב לעשות מול הייאוש? הדבר החשוב ביותר שאליעד מדגיש הוא להיות אמיתי עם עצמך ולא לשקר לגבי הרצונות שלך. עליך לבחור באופן חד וברור, או להתייאש עד הסוף ולוותר לגמרי על אושר, או לעשות כל פעולה אפשרית עד שתצליח לצאת מהייאוש ולהיות מאושר באמת. אליעד מסכם ואומר שאם אדם ילך בדרך כלשהי עד הסוף, הוא יהיה מאושר באמת. העיקר להפסיק להתפשר ולהפסיק לשקר לעצמך, ואז מובטח אושר אמיתי ומוחלט. איך לצאת מייאוש מוחלט? האם ייאוש מביא לאושר? מה לעשות כשמרגישים מיואשים? איך להפסיק לסבול מייאוש? למה חשוב לברר את הרצון העצמי? מה הקשר בין רצון לסבל? למה אסור לזגזג בין רצונות? ייאוש, מה לעשות עם ייאוש? שלום לכולם, הפעם, נדבר על מה צריך אדם החווה ייאוש? מה האדם צריך לעשות כשהוא מנסה ומנסה להגיע לנחת, לאושר לאחדות, והוא מיואש! דבר ראשון על האדם להירגע. דבר שני להשתמש בשאלה, אם באמת אתה רוצה לצאת מהייאוש, אבל עד הסוף לנסות לצאת מהייאוש. וגם אדם שהתייאש לחלוטין, אבל בטוטאליות, ואין מה להציע לו להרגיש טוב יותר, כי אין שום מצב בעולם, אבל ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...