🖨שינוי חשיבה, ייאוש ועצבות, אובדן תקווה, לצאת ממשבר נפשי, הרגלי חשיבה, מבוי סתום, שינוי חשיבתיובו יתבאר מה צריך האדם לעשות, כאשר הוא חווה שהוא הגיע למבוי סתום? כי לפעמים האדם מגיע למשבר בחיים. ולא סתם משבר, אלא אולי אפילו המשבר הגדול ביותר של החיים. שהאדם מגיע למבוי סתום ממש. כי לפעמים עוד יש לאדם תחושה של תקווה כלשהי, שאם הוא ישיג דבר כזה או אחר, אז יהיה לו טוב. ולפעמים האדם מגיע למשבר כ"כ גדול, עד שנראה לו שכאילו כבר אבדה תקווה. וכאן יתבאר, כיצד האדם צריך לנהוג, כאשר הוא מגיע למשבר בחיים ושנראה לו שהוא איבד תקווה?
ונחדד: כי אף אחד לא באמת חווה בשלמות שהוא איבד כל תקווה. כי האדם מרגיש רע, רק בגלל שיש לו תקווה. כי התקווה, גורמת לכך שהאדם ירצה לשנות את המציאות. ובלי שום תקווה, האדם לא רוצה לשנות את המציאות, ואז ממילא כבר לא רע לו. ובכל מקרה, האדם תמיד חושב שעוד יש לו תקווה. וגם אם הוא לא מודה בכך, הרי שבתת המודע של האדם, הוא חושב שיש לו תקווה.
והסיבה שהאדם תמיד חושב שיש לו תקווה, היא משום, שבאמת מצד האמת, תמיד יש תקווה. ולמה? כי הסבל, הוא לא מחויב אלא רק אפשרי. כי האדם שרע לו, נדמה לו לפעמים, כאילו מחויב המציאות שיהיה לו רע. והוא לא מבין, שזה שרע לו, זאת רק אפשרות בלבד. אבל בהחלט אפשרי גם, שלא יהיה לאדם רע, אלא שהאדם יחווה שלמות כלפי כל המציאות. וכפי שיתבאר להלן.
ובכל מקרה, כאשר האדם מגיע למצב של איבוד תקווה, על האדם לנסות לגלות, מהו הדבר שבו הוא כ"כ נאחז, עד כדי כך שהוא מרגיש שהוא מאבד תקווה. כי יש בתוך האדם איזה דבר, שהאדם אוחז בו ונצמד אליו. והאדם לא חייב להיצמד אליו, אבל הוא בכל זאת נצמד לאותו הדבר שבתוכו. והדבר הזה גורם לאדם להגיע למצב של ייאוש עמוק ושל איבוד תקווה. והדבר הזה גורם לכך, שהאדם חווה שאין לו תקווה, והוא מרגיש שהוא הגיע למצב של מבוי סתום, בלי שום תקווה.
והדבר הזה שהאדם אוחז בו, הוא כ"כ מחובר לאדם, עד שהאדם כמעט ולא מסוגל לדמיין את עצמו, בלי אותו הדבר שבו הוא אוחז. ולכן האדם חושב שאין לו תקווה. כי הוא כמעט ולא מסוגל לדמיין את עצמו, בלי צורת החשיבה שלו, שמובילה אותו לתחושה של מבוי סתום. ואעפ"כ בתת המודע של האדם, האדם יודע את האמת. שהוא לא חייב לחשוב בצורה כלשהי שמגבילה אותו, אלא הוא יכול לעשות שינוי חשיבתי, ולשנות את צורת המחשבה שלו, ולהשתחרר מבית הכלא שבו הוא נמצא.
והדבר העמוק ביותר שבו האדם נאחז, שהוא זה שאחראי לכך שהאדם יגיע למשבר בחיים ושהאדם יגיע לתחושה של יאוש ועצבות, ושהאדם יהיה בדיכאון עמוק וכולי, זאת צורת החשיבה שלו. כי האדם רגיל לחשוב בצורה מסוימת כל חייו. ויש לאדם קיבעון מחשבתי והרגלי חשיבה שהוא נצמד אליהם, ולא מטיל בהם ספק.
והדרך של האדם להפוך כישלון להצלחה ולצאת ממשבר וליצור שינוי בחיים שלו, היא על ידי שינוי חשיבה. ושינוי חשיבה פירושו, שהאדם משנה את הצורה שבה הוא חושב, על עצמו ועל העולם שסביבו.
והדבר הראשון שצריך לעשות כאשר רוצים לעשות שינוי חשיבה, הוא לזהות את הרגלי החשיבה הקיימים כרגע. דהיינו, שלב ראשון, האדם צריך להתבונן אל תוכו, ולנסות לגלות, מהם הרגלי החשיבה שלו, וכיצד הוא רגיל לחשוב בצורה העמוקה ביותר, לאורך כל חייו. כי האדם משנה לפעמים את צורת החשיבה שלו. אבל אעפ"כ, יש בתוך האדם, כמה הרגלי חשיבה עמוקים מאוד, שהאדם כ"כ מאמין בהם, עד כדי כך, שנראה לו שזה מחויב המציאות, שהוא יחשוב כפי מה שהוא רגיל לחשוב. אך באמת, זה רק הרגל מחשבתי, והאדם צריך לזהות אותו, ולשנות אותו, ולתת לעצמו הזדמנות לעשות שינוי מהותי בחיים שלו.
כי בסופו של דבר, מי שקובע כיצד האדם ירגיש, והאם האדם ירגיש טוב או רע, ועד כמה האדם ירגיש טוב או רע, זאת רק צורת החשיבה של האדם. כי הרגש של האדם, מושפע באופן ישיר, מההבנה של האדם. ולאו דווקא הבנה חיצונית, אלא בעיקר הבנה פנימית. כי האדם יכול להבין שטוב לו, אבל להרגיש רע. כי בתת המודע של האדם, הוא חושב שרע לו. והרגש של האדם, מושפע ממה שהאדם חושב ומבין בתת המודע שלו...
שינוי הרגלים בחיים, 2 סוגים של הרגלים, 2 שיטות לשנות הרגלים, הרגל סיבתי, הרגלי אקראי, הרגלים טובים, הרגלים רעים, הרגל מחשבתי, שינוי הרגלים רעים, שינוי הרגלים בתת מודע, התמכרויות, גמילה, איך ליצור הרגלים חדשים? איך יוצרים הרגל?שינוי הרגלים בחיים, 2 סוגים של הרגלים, 2 שיטות לשנות הרגלים, הרגל סיבתי, הרגלי אקראי, הרגלים טובים, הרגלים רעים, הרגל מחשבתי, שינוי הרגלים רעים, שינוי הרגלים בתת מודע, התמכרויות, גמילה, איך ליצור הרגלים חדשים? איך יוצרים הרגל?שינוי הרגלים בחיים, 2 סוגים של הרגלים, 2 שיטות לשנות הרגלים, הרגל סיבתי, הרגלי אקראי, הרגלים טובים, הרגלים רעים, הרגל מחשבתי, שינוי הרגלים רעים, שינוי הרגלים בתת מודע, התמכרויות, גמילה, איך ליצור הרגלים חדשים? איך יוצרים הרגל? מהם שני סוגי ההרגלים שאליעד כהן מתאר? אליעד כהן מציג שני סוגים עיקריים של הרגלים בחיים: הרגלים אקראיים והרגלים סיבתיים. לדבריו, כל אחד מהם דורש גישה שונה לחלוטין כאשר אנו רוצים לשנותם, ולכן חשוב מאוד להבין קודם כל לאיזה סוג שייך ההרגל שאנו רוצים לשנות. מהו הרגל אקראי ואיך משנים אותו לפי אליעד כהן? הרגל אקראי הוא פעולה או התנהגות שאדם עושה באופן אוטומטי, ללא סיבה הגיונית או הכרחית שמחייבת אותו להמשיך ולבצע את ... בכביש מסוים כל יום, נניח כביש מספר 1, ובשלב כלשהו נפתח כביש חדש, מהיר יותר, כביש מספר 11, הרי שההרגל לנסוע בכביש הישן הוא הרגל אקראי, כי לא הייתה שום סיבה מיוחדת להעדיף דווקא את כביש מספר 1. במקרה כזה, שינוי ההרגל נעשה בצורה פשוטה: מתחילים לבצע את הפעולה ההפוכה או הפעולה החדשה שוב ושוב, והמוח מתרגל אליה. כלומר, אם אדם ... לאט המוח יתרגל לדרך החדשה. אליעד מסביר שהסיבה שזה קל יחסית, היא מכיוון שאין שום תועלת ספציפית שהאדם מפיק מההרגל הישן, ולכן גם לא ייגרם נזק משינוי ההרגל. מהו הרגל סיבתי וכיצד משנים אותו לפי אליעד כהן? לעומת זאת, הרגל סיבתי הוא הרגל שיש מאחוריו סיבה אמיתית ותועלת מסוימת שהאדם מפיק ממנו. דוגמאות להרגלים סיבתיים הן עישון, אכילה לא בריאה, או אפילו התנהגות כמו איחורים כרוניים. במקרה כזה, לא יעזור פשוט לנסות להחליף את הפעולה עצמה, כי הפעולה שהאדם עושה היא פעולה שמעניקה לו יתרון או תועלת. אליעד כהן מסביר שכדי לשנות הרגל סיבתי, צריך תחילה לגלות מהי התועלת או מה היתרון שהאדם מקבל מההרגל השלילי. לאחר זיהוי התועלת, יש למצוא דרך אלטרנטיבית שתספק את אותה התועלת, אבל בדרך בריאה יותר או אחרת. לדוגמה, ... לעשן, אלא יש לספק לו דרך אחרת ויעילה יותר להשיג רגיעה. אליעד מדגיש שאין טעם להגיד למישהו פשוט להפסיק הרגל סיבתי, כי כאשר האדם יפסיק, הוא ירגיש חוסר, ולכן יחזור להרגל הישן או יחווה סבל. הדרך הנכונה היא לספק תחליף יעיל לתועלת המקורית שהאדם היה מקבל. איך ניתן להבדיל בין הרגל סיבתי להרגל אקראי? ההבחנה בין שני סוגי ההרגלים, לפי אליעד כהן, היא דרך בדיקת התועלת: אדם צריך לשאול את עצמו האם יש יתרון אמיתי או תועלת ממשית שהוא מפיק מההרגל. אם התשובה היא שאין תועלת ממשית - מדובר בהרגל אקראי, ושינויו פשוט. אך אם קיימת תועלת או סיבה הגיונית מאחורי ההרגל, מדובר בהרגל סיבתי שיש לטפל בו על ידי מציאת דרך אחרת שתספק את התועלת. דוגמאות שאליעד כהן מציג לשינוי הרגלים אקראיים וסיבתיים: הרגל אקראי: אדם גר ברעננה ועובר לפתח תקווה, אך ממשיך בטעות לנסוע לרעננה בכל יום בגלל ההרגל. מכיוון שאין לו ...
שינוי הרגלים רעים, שינוי התניות, לשנות הרגלים, שינוי דפוסי התנהגות, שינוי הרגלי חשיבה, שינוי צורת החשיבה, שינוי דפוסי חשיבה, איך לשנות הרגלי חשיבה? לפעול מתוך הרגל, לפעול מתוך מודעותשינוי הרגלים רעים, שינוי התניות, לשנות הרגלים, שינוי דפוסי התנהגות, שינוי הרגלי חשיבה, שינוי צורת החשיבה, שינוי דפוסי חשיבה, איך לשנות הרגלי חשיבה? לפעול מתוך הרגל, לפעול מתוך מודעותשינוי הרגלים רעים, שינוי התניות, לשנות הרגלים, שינוי דפוסי התנהגות, שינוי הרגלי חשיבה, שינוי צורת החשיבה, שינוי דפוסי חשיבה, איך לשנות הרגלי חשיבה? לפעול מתוך הרגל, לפעול מתוך מודעות למה קשה לשנות הרגלים, ואיך בכל זאת ניתן לשנות אותם? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בנושא של שינוי הרגלים רעים, שינוי התניות, דפוסי התנהגות והרגלי חשיבה, ובשאלה כיצד אפשר לפעול מתוך מודעות במקום מתוך הרגל אוטומטי. בשלב הראשון, אליעד מסביר שהצעד הראשון בשינוי כל הרגל הוא לשאול מדוע האדם עושה את הפעולה המסוימת שאותה הוא רוצה לשנות. בדרך כלל, אם האדם מגלה שיש לפעולה ... שהסיבות אינן נכונות או אינן רלוונטיות, סביר שהוא ירצה להפסיק את הפעולה. מה קורה כשהאדם מבין שהפעולה היא רק הרגל ללא סיבה אמיתית? כאן מגיע מצב מסובך יותר. לפעמים האדם מגלה שאין לפעולה שום סיבה הגיונית, והוא פשוט עושה אותה מתוך הרגל שנוצר בעבר. לדוגמה, אדם שהפסיק ללכת ברחוב מסוים לפני עשר שנים בגלל אירוע לא נעים שקרה לו שם (זרקו ... ראה אנשים שלא אהב). כיום הוא כבר אינו חושש מאותו אירוע, אך עדיין ממשיך להימנע מללכת ברחוב הזה מתוך הרגל בלבד. הסיבה כבר איננה רלוונטית, אבל ההתניה קיימת. אליעד מסביר שבמצב כזה, האדם עשוי להמשיך בהרגל, אף על פי שהוא לא מועיל לו ואף מזיק לו. הוא נותן דוגמה לכך שאדם יכול להיות מודע לכך ... ולמרות זאת, הוא ממשיך לנסוע דווקא בדרך זו, רק כי התרגל לכך בעבר, והוא לא מעוניין להתמודד עם שינוי ההרגל. מדוע האדם בוחר להמשיך הרגל שמזיק לו למרות המודעות? לפי אליעד, לפעמים האדם לא באמת רוצה להפסיק את ההרגל הרע, גם אם הוא טוען שכן. למעשה, יש לאדם שני רצונות סותרים: מצד אחד הוא רוצה להפסיק, ומצד שני הוא לא באמת רוצה לשנות, כי בתוך תוכו הוא רוצה לשמור על ההרגלים באופן כללי, גם אם הרגל אחד ספציפי מזיק לו. אליעד מסביר שהאדם עלול לחשוש שאם הוא ישנה הרגל מסוים שהוא עושה כבר שנים רבות, הוא עלול לפתוח דלת לשינוי של הרגלים אחרים שמשרתים אותו, או שאינם מפריעים לו. במילים אחרות, האדם עשוי לחשוב: אם אפסיק את ההרגל הזה עכשיו, אולי ייפגעו גם הרגלים אחרים שאני כן רוצה לשמור עליהם. מה הפתרון שאליעד מציע לשינוי הרגלים כאלה? הפתרון של אליעד הוא להתחיל לתרגל שינויים קטנים בהרגלים אחרים ופשוטים יותר, אפילו אם הם לא מזיקים. למשל, אם האדם רגיל לשים סוכר ואחר כך חלב בקפה, עליו ... בכך הוא מאמן את המוח שלו לשבור את התבנית האוטומטית, ובסופו של דבר זה יסייע לו לשנות גם את ההרגלים הקשים יותר. הרעיון המרכזי הוא שהאויב הגדול ביותר הוא ההרגל עצמו, כלומר, הפעולה האוטומטית ללא מחשבה. ככל שהאדם מתרגל יותר לפעול מתוך מודעות ולשבור את הדפוסים האוטומטיים הקטנים, כך ... ולשנות את הדפוסים האוטומטיים הגדולים יותר שמזיקים לו. האם תמיד טוב לפעול מתוך מודעות, או שיש יתרונות לפעול מתוך הרגל? אליעד מוסיף שכאן עולה שאלה מורכבת נוספת: למה האדם בכלל רוצה לפעול מתוך הרגל? התשובה היא שיש גם יתרונות לפעול מתוך הרגל ולא מתוך מודעות. למשל, לפעמים האדם מעדיף לחסוך אנרגיה מחשבתית ולא לחשוב על כל פעולה שהוא עושה. ההרגל מאפשר לאדם להקדיש פחות מאמץ מנטלי לפעולות יומיומיות. אם הוא ינסה לשבור את כל ההרגלים שלו, הוא עלול להעמיס על עצמו יותר מדי, ולכן לפעמים הוא בוחר לשמור על הרגלים רעים אחדים, גם במחיר של נזק מסוים, כדי לא לפגוע בהרגלים אחרים שמסייעים לו לתפקד ביומיום. מה הסיבה העמוקה שבגללה האדם שומר על הרגלים רעים? לסיכום, אליעד מדגיש שהאדם לפעמים שומר על הרגלים רעים מתוך סיבה עמוקה יותר: הוא רוצה לשמר את האמונה הפנימית שיש לו שליטה ובחירה על חייו. לפעמים אדם ישמור על הרגל מסוים פשוט כי ככה הוא בוחר, גם אם זה לא הגיוני. אדם יכול לומר לעצמו: אני רוצה להמשיך עם ההרגל כי אני לא רוצה שהשכל שלי יכפה עלי לשנות. כלומר, ההרגל נותן לאדם תחושה של חופש ובחירה, אפילו כשהוא יודע שההרגל הזה מזיק לו. הוא רוצה לשמור לעצמו את האופציה לא להקשיב לשכל או להיגיון לפעמים, פשוט כי זה נותן לו תחושת שליטה כללית על חייו. הרעיון המרכזי שאליעד מעביר כאן הוא שהמודעות להרגל היא רק הצעד הראשון, וההחלטה האם לשנות את ההרגל או להמשיך בו תלויה לא רק בהיגיון אלא גם בתחושות, ...
האם לספר כשרע לך? האם לשתף שרע לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להשיג חברים? האם לשתף בבעיות שלך? איך ליצור אווירה נעימה? איך לשדר קרבה? האם לספר על בעיות אישיות? תקשורת בין אישית, אומנות הפיתויהאם לספר כשרע לך? האם לשתף שרע לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להשיג חברים? האם לשתף בבעיות שלך? איך ליצור אווירה נעימה? איך לשדר קרבה? האם לספר על בעיות אישיות? תקשורת בין אישית, אומנות הפיתוי... להפוך את השיתוף לתלונה מתמשכת ולמרמור, כיוון שזה יכביד על הצד השני ויגרום לו להתרחק. אם למשל שברת את הרגל, כדאי לשתף את הקרובים כי אחרת הם ירגישו מודרים. עם זאת, אין צורך להוסיף תלונות ומרמור מעבר למה שנחוץ, ... נסוב הסיפור המקורי? היו היה איש שרצה שיאהבו אותו, רצה שיאהבו אותו, ואותו איש הלך ברחוב, נפל ושבר את הרגל. זה מה שקרה לו. הוא רצה שסבתא שלו תאהב אותו. ככה בא לו. הוא היה מסוכסך עם סבתא שלו, והוא רצה שסבתא שלו תאהב אותו. עד כאן הבנו, הבנו. עכשיו הוא הלך ברחוב, נפל, שבר את הרגל. עכשיו השאלה היא האם הוא צריך לספר לסבתא שלו שהוא הלך ברחוב, נפל ושבר את הרגל, כן או לא, בהיבט של האם זה שהוא יספר לה יגרום לה לאהוב אותו יותר או פחות, או שזה ... להיות מודע שיכול להיות מצב שהיא תשנא אותו. תשובה: למה שהיא תשנא אותו על זה שהוא הלך ושבר את הרגל? שאלה: בגלל ש - מה אתה משגע אותי? מה אתה מספר לי סיפורים שיגרמו לי צער. תשובה: למה שיגרום לה צער? שיגרום לה צער. שאלה: שברת את הרגל שלך, אני עכשיו מרגישה צער על זה. אתה בא לספר לי ואני עכשיו מרגישה צער מזה שסיפרת לי את ... מזה. תשובה: נכון. למה שהיא תשנא אותך בגלל זה? כי היא תגיד עשית לי צער שסיפרת לי ששברת את הרגל. ולמה שהיא תאהב אותו בגלל זה? שאלה: היא תרחם עליו, מסכן, הנה הוא בא לשתף אותי, ואז היא תרגיש... שהיא לא תאהב אותו אם הוא לא יספר לה? יכול להיות שאם הוא לא יספר לה שהוא שבר את הרגל, היא תשנא אותו בגלל שהוא לא סיפר לה? שאלה: כן, לא אכפת לו ממני, הוא לא מעריך אותי. אני ... רגע, עוד פעם מההתחלה - עכשיו גבר מכיר בחורה בדייט, הכיר בחורה בדייט, ובאותו יום הוא הלך ושבר את הרגל. לספר לה או לא, בהנחה שזה לא משהו שיגרום לה לחשוב שהוא בעייתי (נניח מישהו נכנס בו עם הרכב). ... על מה אתה מבלבל לי את המוח, אל תשתף. עכשיו, שים לב לעוד משהו: נגיד עשית תאונה, שברת את הרגל, ונגיד ההיגיון אומר שאתה צריך לשתף - תשתף. אבל זה לא אומר שעכשיו תתחיל להיות ממורמר יותר מדי. תשתף ... האיש וסבתו מדגים את הרעיון? האיש היה מסוכסך עם סבתו, ורצה מאוד שהיא תאהב אותו. הוא נפל ושבר את הרגל. השאלה היא האם לשתף אותה או לא. מצד אחד, אם יספר - זה עלול לגרום לה צער, והיא עלולה ... למקרה של דייט חדש? במקרה של דייט חדש, נשאלה השאלה אם לספר לבחורה שכבר באותו היום נפל ושבר את הרגל, או עבר תאונה. מצד אחד, זה יכול לעורר אצלה רתיעה (אני בקושי מכירה אותו, למה הוא מספר לי על ... שיחות ומערכות יחסים היו היה איש שרצה שיאהבו אותו רצה שיאהבו אותו ואותו איש הלך ברחוב נפל ושבר את הרגל זה מה שקרה לו מי הוא רצה שיאהב אותו סבתא שלו הוא רצה שסבתא שלו תאהב אותו ככה בא ... סבתא שלו והוא רצה שסבתא שלו תאהב אותו עד כאן הבנו הבנו, עכשיו הוא הלך ברחוב נפל שבר את הרגל עכשיו השאלה היא האם הוא צריך לספר לסבתא שלו שהוא הלך ברחוב נפל ושבר את הרגל כן או לא בהיבט של האם זה שהוא יספר לה יגרום לה לאהוב אותו יותר או פחות או שזה ... להיות מודע שיכול להיות מצב שהיא תשנא אותו. אליעד: למה שהיא תשנא אותו על זה שהוא הלך ושבר את הרגל? ש: בגלל ש - מה אתה משגע אותי מה אתה מספר לי סיפורים שיגרמו לי צער. אליעד: למה שיגרום לה צער שיגרום לה צער. ש: שברת את הרגל שלך אני עכשיו מרגישה צער על זה אתה בא לספר לי אני עכשיו מרגישה צער מזה שסיפרת לי את ... מזה. אליעד: נכון למה שהיא תשנא אותך בגלל זה כי היא אומרת עשית לי צער שסיפרת לי ששברת את הרגל ולמה שהיא תאהב אותו בגלל זה? ש: היא תרחם עליו מסכן הנה הוא בא לשתף אותי ותרחם עליו ואז ... שהיא לא תאהב אותו אם הוא לא יספר לה יכול להיות שאם הוא לא יספר לה שהוא שבר את הרגל היא תשנא אותו בגלל שהוא לא סיפר לה? ש: כן לא אכפת לו ממני הוא לא מעריך אותי אני ... עכשיו בחורה, עוד פעם מההתחלה עכשיו גבר מכיר בחורה בדייט הכיר בחורה בדייט ובאותו יום הוא הלך ושבר את הרגל לספר לה או לא בהנחה שזה לא משהו שיגרום לה לחשוב שהוא בעייתי בסדר מישהו נכנס בו עם הרכב ... על מה אתה מבלבל לי את המוח אל תשתף. עכשיו שימו לב לעוד משהו נגיד עשית תאונה שברת את הרגל ונגיד ההיגיון אומר שאתה צריך לשתף תשתף אבל עכשיו זה לא אומר שעכשיו תתחיל להיות ממורמר יותר מדי תשתף ...
הרגלים טובים זה רע, למה הרגלים זה רע? למה לא לאמץ הרגלים טובים? למה לא לפעול מתוך הרגל? למה הרגלים רעים? הרגלים בריאים, למה לא לרכוש הרגלים טובים? יצירת הרגלים חדשים, למה לא ליצור הרגלים? למה לא לבנות הרגלים? אל תהיה זקןהרגלים טובים זה רע, למה הרגלים זה רע? למה לא לאמץ הרגלים טובים? למה לא לפעול מתוך הרגל? למה הרגלים רעים? הרגלים בריאים, למה לא לרכוש הרגלים טובים? יצירת הרגלים חדשים, למה לא ליצור הרגלים? למה לא לבנות הרגלים? אל תהיה זקןהרגלים טובים זה רע, למה הרגלים זה רע? למה לא לאמץ הרגלים טובים? למה לא לפעול מתוך הרגל? למה הרגלים רעים? הרגלים בריאים, למה לא לרכוש הרגלים טובים? יצירת הרגלים חדשים, למה לא ליצור הרגלים? למה לא לבנות הרגלים? אל תהיה זקן למה הרגלים טובים זה רע? הרגלים, גם טובים וגם רעים, נתפסים כגורם בעייתי שיש להימנע ממנו, והשקפת עולם זו מוצגת כגישה נכונה ונדרשת על ידי אליעד כהן. לעיתים קרובות, אנחנו מקבלים המלצות לאמץ הרגלים טובים, כמו למשל לסדר את הבית באופן קבוע, להתאמן באופן שגרתי, או לאכול שלוש ארוחות ביום. אך מה שמציין אליעד כהן הוא כי הרגלים, באופן כללי, הם לא רק לא יעילים, אלא אף מזיקים. הרגלים גורמים לנו לפעול בצורה אוטומטית, מבלי לחשוב, ובכך הם מסירים את אלמנט החשיבה וההתאמה המודעת של כל פעולה לנוכח הצרכים הרגעיים שלנו. מהם החסרונות של הרגלים? הבעיה העיקרית עם הרגלים, כפי שמסביר אליעד כהן, היא שהם מבוצעים בצורה אוטומטית, מבלי שאנו עוצרים לחשוב אם הם מתאימים למצב הנוכחי שלנו. המנגנון הזה של פעולה אוטומטית גורם לנו לאבד את יכולת ההתאמה האישית למצבים משתנים. לדוגמה, כאשר אנחנו פועלים מתוך הרגל ואוכללים שלוש ארוחות ביום, אנחנו עלולים לפספס את הצרכים האישיים של גופנו. לדוגמה, אם יום אחד נדרשים לאכול ארבע ארוחות ויום אחריים רק שתי ארוחות, הרגל יגביל אותנו מלהגיב לצרכים האמיתיים של הגוף שלנו. האם כדאי לפעול מתוך הרגל? אליעד כהן מציין כי פעולה מתוך הרגל, גם אם מדובר בהרגלים טובים לכאורה, היא שגיאה. הוא מסביר כי אם אנו מתרגלים לפעול באופן אוטומטי, אנו עלולים לא להגיב בצורה נכונה ... שלוש ארוחות ביום באופן קבוע, הוא עשוי לא לאכול מספיק או לא לאכול באופן מיטבי לפי הצורך הגופני שלו. הרגלים אינם נותנים לנו את הגמישות שנדרשת להעריך מחדש את הצרכים שלנו באופן אישי. מה עדיף על פני הרגלים? לפי אליעד כהן, עדיף לפתח את היכולת לחשוב ולנתח את הצרכים שלנו בכל רגע נתון. במקום לפתח הרגלים, כדאי לפתח את היכולת להפעיל שיקול דעת גמיש בכל רגע בחיים. הרעיון הוא לעסוק בפעולות מתוך מודעות של מה הכי טוב לנו באותו הרגע. כאשר אנחנו פועלים מתוך חשיבה מודעת, ולא מתוך הרגל, אנחנו מאפשרים לעצמנו להגיב בצורה מיטבית לכל מצב חדש. האם כל ההמלצות על הרגלים שגויות? אליעד כהן טוען כי הממליצים על הרגלים טובים, לעיתים מתוך אשליה של יעילות, למעשה עושים טעות. הרגלים, במקום לפתח אותנו לחשוב ולבחור באופן עצמאי, מגבילים אותנו. הוא מסביר כי במקום להתקבע להרגלים, עלינו ללמוד לחשוב ולנתח את המצב בכל פעם מחדש. כל פעולה צריכה להתבצע בהתאמה לצרכים ולמטרות של הרגע. מה רבי נחמן אמר על הרגלים? אליעד כהן מביא את דברי רבי נחמן שממליץ לא להיות זקן, כלומר, לא לפעול מתוך הרגלים אוטומטיים, אלא מתוך חקירה והתחדשות. רבי נחמן טוען כי מי שפועל מתוך הרגלים, זקן מבחינה רוחנית, כי הוא לא בודק את הצרכים הנוכחיים שלו ואינו רענן ברוחו. על פי רבי נחמן, הצעיר הוא זה שפועל מתוך התחדשות, מתוך התבוננות תמידית ושאלות רלוונטיות. למה כל ההרגלים רעים? למה הרגלים זה דבר רע? למה לא כדאי לאמץ הרגלים טובים? למה לא לפעול בצורה אוטומטית? הרגלים של אנשים עשירים הרגלים של אנשים מוצלחים לא לעבוד על אוטומט למה הרגלים טובים זה רע? הרגלים טובים, כמו גם רעים, נתפסים כמשהו שעלינו להימנע ממנו, וטענה זו נתמכת על ידי הדובר שמסביר כי הרגלים, באופן כללי, הם דבר רע. הדובר מתחיל את הרצאתו בהצהרה כי לעיתים קרובות מעודדים אותנו לאמץ הרגלים טובים, אך ...
הרגלים, טראומה, לשנות הרגלים, הרגל מחשבתי, לא להאמין בעצמך, התמודדות עם טראומה, אמונות רעות, אמונות טובותהרגלים, טראומה, לשנות הרגלים, הרגל מחשבתי, לא להאמין בעצמך, התמודדות עם טראומה, אמונות רעות, אמונות טובותהרגלים, טראומה, לשנות הרגלים, הרגל מחשבתי, לא להאמין בעצמך, התמודדות עם טראומה, אמונות רעות, אמונות טובות מה זה הרגל וכיצד נוצרים הרגלים? הרגל הוא פעולה שאנחנו עושים באופן אוטומטי, ללא מחשבה מודעת. אליעד מסביר שהרגל מתחיל תמיד במחשבה כלשהי, גם אם זו מחשבה של שבריר שנייה. לפני כל פעולה שאנחנו עושים, גם פעולות שנראות ... שלו מדובר בדבר מעניין. רק לאחר שיחווה כאב וכווייה, הוא יפתח אמונה חדשה, לפיה האש מסוכנת. האמונה הזאת תיצור הרגל אוטומטי של התרחקות מהאש בעתיד, ללא צורך במחשבה מודעת. איך אמונות יוצרות הרגלים אוטומטיים? אליעד מדגיש כי הרגלים נובעים מאמונות עמוקות בתוכנו. לדוגמה, אדם שלימדו אותו שכדי להצליח חייבים לעבוד, מפתח הרגל של עבודה מתמדת. גם אם בפועל הוא כבר השיג מספיק כסף, הוא ממשיך לעבוד כי האמונה שהוא חייב לעבוד כבר הפכה להרגל אוטומטי שמפעיל אותו כמו רובוט. במצב זה, האדם אינו נמצא במצב של בחירה מודעת, אלא מופעל אוטומטית מתוך אמונה מושרשת. כיצד טראומות משפיעות על יצירת הרגלים? טראומה היא אירוע שלילי שחווינו, שבעקבותיו אנחנו מפתחים הרגלים אוטומטיים מתוך פחד. לדוגמה, אדם שחווה טראומה מכלב גדול ומסוכן עשוי לפתח פחד אוטומטי מכל הכלבים, ללא הבחנה בין ... אם האדם יודע בשכל שאין סכנה ממשית, הרגש ממשיך לפעול על סמך האמונה הישנה - שהכלב מסוכן. כך נוצרים הרגלים רגשיים שמנהלים את התגובות שלנו גם שנים לאחר האירוע הטראומטי. למה קשה לשנות הרגלים שנוצרו בעקבות טראומה? לפי אליעד, הקושי לשנות הרגלים בעקבות טראומה נובע מכך שיש בתוכנו אמונה מודחקת חזקה מאוד, שלא נבדקה לעומק אלא התקבלה כמובן מאליו. האמונה הזו ... שאנחנו מרגישים ואיננו מצליחים להשתחרר ממנה. לדוגמה, אם מישהו צעק עלינו פעם אחת וזו היתה טראומה, אנו עלולים לפתח הרגל אוטומטי של פחד או הימנעות מכל סיטואציה שמזכירה לנו את אותה הטראומה. גם אם הסיטואציה בהווה אינה באמת מאיימת, אנחנו מגיבים מתוך הרגל שנובע מהאמונה הישנה והלא בדוקה שלנו. איך להשתחרר מהרגלים וטראומות באופן מעשי? כדי להשתחרר מהרגל או טראומה, אליעד מסביר שצריך להפסיק להאמין בכל דבר. הוא מציע שלא להאמין שאנחנו יכולים להתמודד וגם לא להאמין ... האם הסיטואציה הנוכחית באמת מאיימת כמו בעבר, או שמדובר במחשבה אוטומטית בלבד? מה התפקיד של שאילת שאלות בשינוי אמונות והרגלים? אליעד מדגיש כי ההבדל המרכזי בין שכל לבין אמונה הוא שבשכל אנו שואלים שאלות, ואילו באמונה אין שאלות - היא נתפסת כאמת מוחלטת. לכן, הדרך לשינוי הרגלים היא להגביר את המודעות על ידי שאלות. במקום להגיד זה רע לי או זה טוב לי, יש לשאול: האם ... את המציאות באופן ענייני: האם באמת יש סיבה להניח שאכשל? אולי אין שום סיבה להאמין בכך? איך לשנות את ההרגלים המחשבתיים שלנו בצורה יסודית? הדרך היסודית שאליעד מציע היא תרגול מודעות יומיומי, במהלכו האדם לומד להטיל ספק בכל מחשבה ... דבר שעף באוויר נדבק אליו. הדבק הוא האמונה שלנו שמאפשרת למחשבות אוטומטיות להידבק אלינו ולנהל אותנו. כדי להפסיק את ההרגלים האלה, עלינו להסיר את הדבק - כלומר, להפסיק להאמין במחשבות האוטומטיות שעולות בנו, ולהתחיל לבדוק כל מחשבה מול המציאות. ... זו אפשר לנתק את הכוח של האמונות הישנות, ולפעול מתוך בחירה חופשית ואמיתית, ללא אוטומטיות שנובעת מהעבר. איך לשנות הרגלים? איך להתמודד עם טראומה? מה זה הרגל מחשבתי? למה לא להאמין בעצמך? כיצד להשתחרר מאמונות שליליות? איך אמונות משפיעות על התנהגות? מה ההבדל בין שכל לאמונה?
חיים לאחר המוות, אמת או טוב, אמת היא רעה ויוצרת רע, טוב בלי סיבה, לרצות את החיסרון, אדם או בהמהחיים לאחר המוות, אמת או טוב, אמת היא רעה ויוצרת רע, טוב בלי סיבה, לרצות את החיסרון, אדם או בהמה... היה פשוט אומר שהמציאות היא מה שהוא רוצה שתהיה, ובכך היה נגמר כל הסבל שלו. למשל, אם כואבת לו הרגל, אם הוא לא היה מחפש את האמת, הוא היה פשוט אומר שלא כואבת לו הרגל או שהוא רוצה את הכאב הזה, ואז לא היה סובל. לכן, אליעד טוען, אם אדם באמת היה מפסיק לחפש ... אין לו בעיה לשקר. אם אין הבדל בין אמת לשקר, אז אין הבדל בין טוב ורע. למשל כואבת לך הרגל, ולא אכפת לך מהאמת, אז תשקרי ותגידי שלא כואבת לך הרגל. אני רוצה להראות לכם, שאם האדם לא היה רוצה את האמת, אז כל מה שקורה לו היה בסדר, וכך ... היא, שכואב לך הראש, אז אתה באמת סובל, אתה חווה נפרדות. אני רוצה להביא אותך למצב, שאם תכאב לך הרגל, את תחווי שלא כואבת לך הרגל. ובנוסף את תוכלי לבחור, אם את רוצה לשקר או לא. ותהיי אפילו שקרנית כל כך טובה, שאפילו שלא תכאב לך הרגל, תגידי שכואבת לך הרגל ואפילו תסבלי מהכאב. למעשה תוכלי ליצור רע. אני אלמד אותך את השקר בשלמות, ואפילו תוכלי לבחור אם את רוצה ... סיבה למה את לא רוצה, תשאלי, למה הסיבה הזאת נכונה? ואז תגיעי למצב שתרצי בלי סיבה. למשל כואבת לך הרגל, את אומרת שכדי שאני ארצה את הכאב ברגל, אני צריכה סיבה למה לרצות את הכאב ברגל, אז תשאלי, למה ... את הכאב ברגל? את אומרת שכדי להינות צריך סיבה, אני אומר הפוך, כדי לסבול צריך סיבה. שוב, כואבת לך הרגל ואת סובלת מזה, למה את סובלת? כי את לא רוצה את זה, זה כמו על מי אתה מגלגל את האחריות? באיזה מגרש הכדור נמצא. מה שקורה אצלך, שכשכואבת לך הרגל ואת לא רוצה את זה, אז את מחפשת סיבה למה לרצות את זה. אני אומר בואי נעשה הפוך, תסבירי ... זה לשאול, למה אני לא רוצה את הכאב, ואז תביני שאין לך תשובה, ואז לא יפריע לך שכואבת לך הרגל. שאלה: אי אפשר לסבול כאב וגם ליהנות. אליעד: אני בעדך, אני רוצה שתיהני בזה שתרצי את הכאב. אם את ... תרצה את זה? עכשיו הכל טוב, אז תשכנע אותי למה לא לרצות את זה? אתה מאמין שזה שכואב לך הרגל זה רע, וזה שלא כואבת לך הרגל זה טוב. אז אם אתה מאמין למלכודת הזאת, אז אתה סובל. אבל אם אתה אומר, אני לא מאמין לשום דבר, עד שאני לא אבין מה רע בזה שכואבת לי הרגל, אני לא אסבול מזה. אם אתה מחפש סיבות למה להרגיש טוב, בזה עצמו אתה גורם לעצמך להרגיש רע. איך ... אם אתה אומר שאתה מוכן לסבול קצת, אז אתה נופל בפח של הסבל. האמת היא מוחלטת, אם כואבת לך הרגל, ואת שואלת למה כואבת לי הרגל, אם את חושבת שזה רע, ומחפשת סיבות למה זה טוב, אז את מסכימה עם זה שזה רע, ואת רק ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?