חכם לא טועה, האם
חכם יכול לטעות? טעויות של
חכם, טעות לוגית, טעות שכלית, טעות אינפורמטיבית, שכל של
חכם אמיתי, טעות של
חכם אמיתי, טעויות של רבי נחמן מברסלב האם
חכם אמיתי יכול לטעות? השאלה האם
חכם יכול לטעות? היא שאלה עמוקה שאליעד כהן דן בה, ומטרתה לברר את מהות
החוכמה ואת היחס שלה לטעות. אליעד מסביר כי יש להגדיר תחילה מהו
חכם אמיתי.
חכם אמיתי, לפי ההסבר שלו, הוא אדם שיש לו שכל ברמה הגבוהה ביותר האפשרית, כלומר, אדם שמחזיק בתפיסת המציאות המושלמת והמקסימלית. אליעד מבהיר שלפני שניתן לשאול אם
חכם אמיתי יכול לטעות, יש להגדיר בבירור את המושגים
חכם וטעות. מה המשמעות של טעות
בחוכמה אמיתית? אליעד מסביר שיש שני סוגים עיקריים של ... אדם יטען ששני משפטים סותרים יכולים להיות נכונים בו - זמנית, זו תהיה טעות לוגית. האם רבי נחמן מברסלב טעה, והאם זה מפחית
מחוכמתו? אליעד מתייחס באופן ספציפי לרבי נחמן מברסלב כדוגמה
לחכם גדול ואמיתי. הוא טוען שרבי נחמן היה
חכם במובן האמיתי של המילה, ומציין שבכתביו של רבי נחמן ... השתמש במידע שהיה מקובל אז על פיזיקה וכדור הארץ, שהיה שגוי לפי הידע של ימינו. אליעד מבהיר כי זו לא טעות שמצביעה על חוסר
חוכמה , אלא רק על חוסר במידע נכון שהיה זמין לו בתקופתו. כלומר, רבי נחמן לא טעה מבחינה לוגית או שכלית, אלא רק הסתמך על מידע אינפורמטיבי מוטעה. האם
חכם אמיתי יכול לטעות מתוך ודאות מלאה? לפי אליעד,
חכם אמיתי אינו יכול לטעות מתוך ודאות מלאה. הוא יכול לומר דבר - מה אינפורמטיבי מוטעה, אבל תמיד בתוכו תהיה לו הסתייגות או מודעות לכך שזה על בסיס מידע שקיבל מאחרים. לדוגמה, אם
חכם אומר יש שולחן בחדר, והסתבר שאין שם שולחן, אליעד אומר
שחכם אמיתי לעולם לא יהיה בטוח ב - 100% במידע כזה, כי ... הוא יאמר זאת על בסיס מידע חיצוני או תנאי כלשהו. אם האדם יהיה בטוח ב - 100% בדבר שגוי, אז בהכרח זה אומר שהוא אינו באמת
חכם במובן הגבוה והאמיתי של המילה. לדבריו,
חכם אמיתי חייב להיות נאמן לחלוטין לאמת, ולכן לא יכול להיות מצב שבו הוא בטוח לחלוטין במשהו שהוא שגוי. הוא יכול לומר דבר שגוי, אך לעולם לא תהיה לו ודאות מלאה בדבר שגוי. האם
חכם חייב לבדוק כל דבר כדי לא לטעות? אליעד מוסיף נקודה חשובה ואומר
שחכם אמיתי אינו חייב לבדוק כל פרט קטן, כי הדבר יהפוך ... עקרוניים ומהותיים. בדברים קטנים, הוא פשוט מסתמך על המידע שנמצא ברשותו, תוך כדי הבנה שהמידע הזה אולי מוטעה. הוא מדגיש
שהחכם בוחר במה להתמקד ובמה לא, מתוך הכרה שבלתי אפשרי לבדוק הכל, ושאם היה בודק הכל - לא היו לו חיים ולא הייתה משמעות לשום דבר בעולם. עם זאת,
החוכמה האמיתית מחייבת נאמנות לאמת ברמה עמוקה, ולכן
החכם האמיתי יהיה מודע תמיד למגבלות הידע שלו ולסיכוי שהוא טועה אינפורמטיבית. האם מי שטועה לוגית הוא בהכרח לא
חכם? אליעד מסכם ואומר שאדם שטועה לוגית, כלומר, אינו מבחין בסתירה פנימית או מבצע חישוב שכלי שגוי, אינו באמת
חכם ברמה הגבוהה ביותר. אדם שבאמת הגיע להבנה עמוקה ...