חוסר ערך עצמי, להרגיש שאתה כלום, אגו, ענווה אמיתית, גאווה אמיתית, דימוי עצמי, הערכה עצמית, לוותר על האגו, כלום בצורת משהו, ליקוטי מוהרן ח"א ו, ליקוטי מוהרן ח"ב פב, ליקוטי מוהרן ח"ב עב
איך אפשר להרגיש שאתה כלום ועדיין להישאר מאושר?
הנושא המרכזי שאליעד כהן מתמקד בו בהרצאה זו הוא חוסר ערך עצמי, אגו, ענווה אמיתית, והקשר בין שפלות לבין אושר אמיתי. הרעיון הבסיסי הוא שבן אדם צריך לחוש שהוא כלום בצורה עמוקה ואמיתית, אך עדיין לא לחוש אומלל או חסר אושר בגלל כך. אליעד מסביר את הנושא לעומק תוך שהוא מתבסס על ליקוטי מוהר"ן, בעיקר חלק א' תורה ו', חלק ב' תורה פ"ב וחלק ב' תורה ע"ב.
מהי ענווה אמיתית ואיך היא משפיעה על הערך העצמי?
אליעד מתייחס לכתוב בליקוטי מוהר"ן שמסביר ש"צריך כל אדם למעט בכבוד עצמו ולרבות בכבוד המקום", ומסביר את משמעותו המעשית של הרעיון. הרעיון הוא שככל שאתה פחות מתעסק בכבוד העצמי שלך ובצורך שיעריכו אותך, כך אתה קרוב יותר לתחושת אושר אמיתית. ענווה אמיתית היא לא מצב שבו האדם מרגיש מושפל, נחות או עצלן, אלא מצב של הבנה עמוקה שכל המהות העצמית שהוא מזהה בתוכו היא בעצם כלום בצורת משהו. לפי אליעד, הענווה האמיתית אינה ביטול עצמי מזויף אלא ידיעה מוחלטת של "אני באמת כלום".
למה בעצם האדם רוצה שיעריכו אותו?
אליעד מדגים זאת בשיחה שבה אדם תוהה כיצד הוא יכול לא להעריך את עצמו, או לא לרצות שאחרים יעריכו אותו. התשובה לפי אליעד היא שהרצון להערכה נובע מהזדהות של האדם עם האגו שלו, עם התפיסה שהוא "משהו". כשהאדם מזדהה עם האגו שלו, אז חשוב לו להיות משמעותי בעיני עצמו ובעיני אחרים. אליעד מסביר שאם האדם היה באמת מבין שהוא "כלום", לא היה אכפת לו האם מעריכים אותו או לא.
איך להפסיק להיאבק עם המציאות ולקבל את הדברים כפי שהם?
בהרצאה מוסבר העיקרון שכאשר לאדם יש תכנית או רצון מסוים והמציאות מתרחשת אחרת, נוצרת אצלו תחושת תסכול או "מלחמה". אליעד אומר שהמלחמה הזו נובעת מחוסר הבנה שהמציאות מושלמת כפי שהיא. אם האדם היה מבין שהכל מתרחש בדיוק כפי שצריך, לא היה לו צורך להתנגד. ההצעה המעשית היא לראות שהכל מושלם על ידי הבנת אחדות המציאות, כלומר, שהכל הוא בעצם ביטוי של שלמות אלוהית אחת.
מה הקשר בין ענווה לתחיית המתים לפי רבי נחמן?
אליעד מביא את דברי רבי נחמן מתורה ע"ב בחלק ב', שאומר שתחיית המתים בעתיד לבוא תלויה בשפלות של האדם. לפי הסבר זה, השפלות והענווה הם שיביאו את האדם לתחייה אמיתית, כיוון שככל שאדם משפיל את עצמו (לא במובן השלילי, אלא בענווה אמיתית), כך הוא יותר חי, ויותר ראוי לחיי הנצח. ככל שהאדם יותר קרוב להרגיש כלום באופן אמיתי, כך הוא יחווה יותר עונג רוחני ושלמות.
איך להבין באמת שאתה כלום, בלי ליפול לעצבות?
אליעד מדגיש שלהרגיש שאתה כלום זה לא אומר להרגיש אומלל או מדוכא, אלא להבין באופן מוחלט שכל ההגדרות שאתה מחזיק לגביך (כגון הצלחה, כבוד, אושר) הן אשליה. הוא מסביר זאת באמצעות דוגמא פשוטה: אדם שמרגיש פגוע אם מישהו פוגע ברכב שלו, כי הוא מזדהה בטעות עם הרכב כאילו שזה הוא עצמו. אותו דבר...
הנושא המרכזי שאליעד כהן מתמקד בו בהרצאה זו הוא חוסר ערך עצמי, אגו, ענווה אמיתית, והקשר בין שפלות לבין אושר אמיתי. הרעיון הבסיסי הוא שבן אדם צריך לחוש שהוא כלום בצורה עמוקה ואמיתית, אך עדיין לא לחוש אומלל או חסר אושר בגלל כך. אליעד מסביר את הנושא לעומק תוך שהוא מתבסס על ליקוטי מוהר"ן, בעיקר חלק א' תורה ו', חלק ב' תורה פ"ב וחלק ב' תורה ע"ב.
מהי ענווה אמיתית ואיך היא משפיעה על הערך העצמי?
אליעד מתייחס לכתוב בליקוטי מוהר"ן שמסביר ש"צריך כל אדם למעט בכבוד עצמו ולרבות בכבוד המקום", ומסביר את משמעותו המעשית של הרעיון. הרעיון הוא שככל שאתה פחות מתעסק בכבוד העצמי שלך ובצורך שיעריכו אותך, כך אתה קרוב יותר לתחושת אושר אמיתית. ענווה אמיתית היא לא מצב שבו האדם מרגיש מושפל, נחות או עצלן, אלא מצב של הבנה עמוקה שכל המהות העצמית שהוא מזהה בתוכו היא בעצם כלום בצורת משהו. לפי אליעד, הענווה האמיתית אינה ביטול עצמי מזויף אלא ידיעה מוחלטת של "אני באמת כלום".
למה בעצם האדם רוצה שיעריכו אותו?
אליעד מדגים זאת בשיחה שבה אדם תוהה כיצד הוא יכול לא להעריך את עצמו, או לא לרצות שאחרים יעריכו אותו. התשובה לפי אליעד היא שהרצון להערכה נובע מהזדהות של האדם עם האגו שלו, עם התפיסה שהוא "משהו". כשהאדם מזדהה עם האגו שלו, אז חשוב לו להיות משמעותי בעיני עצמו ובעיני אחרים. אליעד מסביר שאם האדם היה באמת מבין שהוא "כלום", לא היה אכפת לו האם מעריכים אותו או לא.
איך להפסיק להיאבק עם המציאות ולקבל את הדברים כפי שהם?
בהרצאה מוסבר העיקרון שכאשר לאדם יש תכנית או רצון מסוים והמציאות מתרחשת אחרת, נוצרת אצלו תחושת תסכול או "מלחמה". אליעד אומר שהמלחמה הזו נובעת מחוסר הבנה שהמציאות מושלמת כפי שהיא. אם האדם היה מבין שהכל מתרחש בדיוק כפי שצריך, לא היה לו צורך להתנגד. ההצעה המעשית היא לראות שהכל מושלם על ידי הבנת אחדות המציאות, כלומר, שהכל הוא בעצם ביטוי של שלמות אלוהית אחת.
מה הקשר בין ענווה לתחיית המתים לפי רבי נחמן?
אליעד מביא את דברי רבי נחמן מתורה ע"ב בחלק ב', שאומר שתחיית המתים בעתיד לבוא תלויה בשפלות של האדם. לפי הסבר זה, השפלות והענווה הם שיביאו את האדם לתחייה אמיתית, כיוון שככל שאדם משפיל את עצמו (לא במובן השלילי, אלא בענווה אמיתית), כך הוא יותר חי, ויותר ראוי לחיי הנצח. ככל שהאדם יותר קרוב להרגיש כלום באופן אמיתי, כך הוא יחווה יותר עונג רוחני ושלמות.
איך להבין באמת שאתה כלום, בלי ליפול לעצבות?
אליעד מדגיש שלהרגיש שאתה כלום זה לא אומר להרגיש אומלל או מדוכא, אלא להבין באופן מוחלט שכל ההגדרות שאתה מחזיק לגביך (כגון הצלחה, כבוד, אושר) הן אשליה. הוא מסביר זאת באמצעות דוגמא פשוטה: אדם שמרגיש פגוע אם מישהו פוגע ברכב שלו, כי הוא מזדהה בטעות עם הרכב כאילו שזה הוא עצמו. אותו דבר...
- מהי ענווה אמיתית?
- איך לוותר על האגו?
- למה אני מרגיש חסר ערך?
- איך לקבל את המציאות כפי שהיא?
- ליקוטי מוהר"ן תורה ו'
- מהי תחיית המתים לפי רבי נחמן?