🖨התאבדות - מהי מהות הרצון של האדם להתאבד? ואיך להתאבד באמת?!כי לפעמים חושב האדם להתאבד. ובעיני האדם, להתאבד, פירושו לעזוב את גופו כאן בעולם הזה, ולעבור למצב אחר ללא גוף וכולי. כי החומר שממנו עשוי הגוף, החומר הזה קיים לנצח, והוא רק משנה את צורתו כל הזמן, וכך גם התודעה. ואם התודעה היא חלק מהגוף, אז היא ממשיכה להיות קיימת, מאחר שגם הגוף ממשיך להיות קיים, ואם היא נפרדת מהגוף, גם אז היא ממשיכה להיות קיימת בכל מקרה (ואם התודעה מחוברת אל הגוף, לאיזה חלק בדיוק היא מחוברת? והאם כאשר גופו וגם מוחו של האדם גדל, האם הוא מחליף את התודעה שלו?).
והשאלה הנשאלת היא, מה מבטא הרצון של האדם להתאבד? כי כל דבר בעולם, יש לו פנימי וחיצוני. והלבוש החיצוני, הוא הרצון של האדם להתאבד. והשאלה היא, מהו הרצון הפנימי של האדם, שבא לידי ביטוי, ברצון החיצוני של האדם, להתאבד?
והעניין הוא, כי האדם רוצה להרגיש כמה שיותר טוב. וכאשר האדם חי כאן בעולם הזה, נדמה לו שהעולם הזה הוא רע ושהוא מקום הסבל. כי מצד האמת, האדם חי בגן עדן של ממש. אלא שהשקרים של האדם, מסתירים ממנו את הבנת השלמות של המציאות, ואת חוויית הגן עדן של המציאות.
והאדם רוצה להרגיש טוב. ומה שהאדם באמת רוצה, זה שהתודעה שלו תחווה את השלמות. כי הגוף של האדם, הוא לא יותר מאשר צורה, שהתודעה של האדם מזדהה איתה. וכל דבר שהאדם מזדהה איתו, הוא הופך להיות ה"אני" של האדם. והאדם בצדק מבין, ששום צורה כאן בעולם הזה, לא תביא לו שקט נפשי.
כי לא משנה איך שהגלגל מסתובב לו, תמיד האדם מרגיש שחסר לו משהו. ואו שחסר לו שיהיה טוב יותר, או שחסר לו שלא יהיה טוב פחות וכולי. והאדם שעדיין לא רואה את השלמות, מבין, שאכן אין שום עולם הזה כלל, כי כאן הוא הגיהנום (עבור מי שלא חווה אותו כגן עדן. כי או שתמיד רע לך או שתמיד טוב לך באמת מבפנים). ואז נדמה לאדם שאם הוא יחליף את הצורה החיצונית של העולם הזה, אז אולי יהיה לו טוב יותר.
ועל האדם להתבונן קצת ולהבין, כי מהות הסבל, היא בעצם הקיום העצמי של התודעה הנפרדת של האדם. וכל זמן שהאדם קיים, דהיינו, כל זמן שהאדם מודע לעצם קיומו, תמיד הוא יסבול. כי להיות מודע לקיומך, פירושו להיות מודע, גם למה שהוא לא אתה. כי בלי שיהיה "לא אני", לא שייך שיהיה "אני". והאדם חווה את ה"אני", רק בגלל שהוא חווה, גם את מה ששונה ונפרד ממנו.
ועצם חוויית ה"אני", מכילה בתוכה חוויה של חיסרון. שהאדם מתבונן סביבו, וחווה שה"אני" שלו חסר את הישויות שהן נפרדות ממנו. ולכן האדם תמיד סובל בכל צורת קיום של התודעה, משום שעצם קיום התודעה, הוא עצמו שורש הסבל ותחושת החיסרון התמידית.
והבשורה הטובה היא, שהבעיה ידועה ושיש לה פיתרון. כי רבים וטובים מנסים להציע פתרונות, בלי שהם מבינים בכלל את הבעיה. ולכן כל הפתרונות שלהם, הם פתרונות שקר וכזב, שהם רק מייאשים את האדם, שהוא בתת המודע שלו, מרגיש שכל אלו הם רק פתרונות של שקר. ולכן יש כאן בשורה טובה, והחלק הראשון שלה, הוא ההסבר של מהות הבעיה, שהיא עצם הקיום של התודעה עצמה, שהוא זה שיוצר את הסבל.
והחלק השני של הבשורה הטובה, הוא שיש דרך להעלים את התודעה לגמרי. ויש רק דרך אחת ויחידה לעשות זאת. והיא, על ידי הסתכלות של האדם, פנימה אל תוכו. כי למזלו הגדול של האדם, הוא כבר ממש כרגע, גם רק לא קיים בשום צורה שהיא. כי כל הקיום כולו, הוא מתהווה מהעדר הקיום המוחלט, ששם אין שום צורה כלל. ולכן קיומו של האין האמיתי, הוא המצוי הראשון, שממלא את כל הצורות שיש בעולם.
כי ה"אני" של האדם, הוא לא יותר מאשר צורה של ישות אחרת. ויש ישות ראשונה שבה אין שום צורה כלל, ושבה האדם לא קיים כישות נפרדת כלל, שזאת המהות של המציאות. ומהמהות הזאת, מתהוות הצורות השונות, שאחת מהן היא ה"אני" של האדם. ובעולם של הצורות, כל אחת מהצורות, חסרה את כל שאר הצורות. או נכון יותר לומר, שכל אחת מהצורות, חסרה את מהותה, שהיא בעצם השלמות של כל הצורות.
ומה שהאדם באמת רוצה, זה לחזור ולהתחבר, למה שהוא היה, לפני שהוא היה. כי הטועים שנדמה להם, שהם זה גופם, אז הם מדברים על התודעה ועל הנשמה שלהם, כעל ישות חיצונית שנפרדת מהם. ונדמה להם שאחרי המוות של הגוף, האדם חוזר להיות מה שהוא באמת, דהיינו, תודעה. ואלו, חייהם אינם חיים, כי הם מתים חיים. משום שה"אני" שלהם, מזדהה עם גוף שהוא מת.
ומי שמתבונן, הוא מבין שהוא זאת התודעה עצמה שמודעת לקיומה, ושהיא אותה תודעה, עם או בלי גוף. כי הגוף הוא רק אירוע של התודעה, אך לא מעבר לכך. והגוף של התודעה, משתנה כל הזמן. ותמיד התודעה מזדהה עם משהו כלשהו בכלל, ועם תחושת ה"אני" של האדם בפרט...
רגשות אשמה בעקבות התאבדות, יכולתי למנוע את ההתאבדות, איך מתמודדים עם התאבדות? התמודדות עם התאבדות במשפחה, התאבד בגללי, אני אשם שהוא מת, מאיים בהתאבדות, סחיטה רגשית, ניחום אבלים, לנחם אבליםרגשות אשמה בעקבות התאבדות, יכולתי למנוע את ההתאבדות, איך מתמודדים עם התאבדות? התמודדות עם התאבדות במשפחה, התאבד בגללי, אני אשם שהוא מת, מאיים בהתאבדות, סחיטה רגשית, ניחום אבלים, לנחם אבליםרגשות אשמה בעקבות התאבדות, יכולתי למנוע את ההתאבדות, איך מתמודדים עם התאבדות? התמודדות עם התאבדות במשפחה, התאבד בגללי, אני אשם שהוא מת, מאיים בהתאבדות, סחיטה רגשית, ניחום אבלים, לנחם אבלים איך מתמודדים עם רגשות אשמה בעקבות התאבדות של אדם קרוב? אליעד כהן מסביר כיצד להתמודד עם רגשות אשמה בעקבות התאבדות של אדם קרוב, ומדגיש שיש שתי בעיות עיקריות שיכולות להיווצר אצל אדם לאחר שמישהו קרוב אליו מתאבד: האדם מרגיש אשמה שהוא הגורם להתאבדות של הקרוב לו. הוא חווה הזדהות עמוקה עם הכאב והסבל שהיו לקרוב לפני שהתאבד, דבר שמעצים את הסבל שלו עצמו. אליעד מסביר שהדבר הראשון שצריך לברר הוא שאלת האשמה: האם אתה באמת אשם בהתאבדות? התשובה לכך, על פי אליעד, מורכבת. הוא מסביר שיש שני צדדים לסיפור: מדוע אתה תמיד יכול להיות אשם בהתאבדות של אדם אחר? אליעד מציג גישה לפיה בכל מקרה אפשר למצוא סיבה להאשים את עצמך. לדוגמה, אם מישהו מתאבד ... ייתכן שזה היה משנה את התוצאה. לדוגמה, אפילו חיוך אחד או מילה טובה ברגע הנכון יכולים היו תיאורטית למנוע התאבדות, ולכן תמיד אפשר למצוא אשמה כלשהי באדם שנותר חי. מדוע אתה אף פעם לא באמת אשם בהתאבדות של מישהו אחר? מצד שני, אליעד מציג גם את הפרספקטיבה ההפוכה: האדם שהתאבד בחר את הבחירה הזו מתוך רצונו החופשי. אליעד מדגיש שיש נקודת מבט פילוסופית האומרת שלכל אדם יש בחירה חופשית ... נקבע מראש על ידי הגנטיקה או המציאות עצמה, ובמקרה זה אתה בוודאי לא אשם. כך שגם אם דחפת מישהו להתאבד (אפילו פיזית ממש, במקרים קיצוניים), אפשר לטעון שזה לא באחריותך, כי אותו אדם יכול היה לבחור אחרת. מדוע קשה לשחרר לחלוטין את רגשות האשמה לאחר התאבדות? אליעד מסביר שאנשים רבים המנסים להתמודד עם אשמה נוטים לומר לעצמם שוב ושוב: זה לא בגללי, אני לא אשם. ... ישאלו את עצמם אם בכל זאת היה משהו קטן שהיו יכולים לעשות אחרת. למשל, אם מישהו אומר שהוא הולך להתאבד אם לא תיתן לו משהו, ואתה לא נותן, ואתה מתייחס לאיום שלו כאל סחיטה רגשית, ואז הוא מתאבד, אתה תמיד תחשוב שאולי היית יכול למנוע את זה אם היית נענה לבקשתו. האם התאבדות היא בהכרח דבר רע? נקודה נוספת שאליעד מציג היא הטלת ספק בעצם ההנחה שהתאבדות היא בהכרח דבר רע. הרגש האשם מגיע בעיקר מההנחה הבסיסית הזו: שהמוות הוא רע וההתאבדות היא שלילית. אליעד מעודד לשאול את השאלה: האם אתה באמת יודע בוודאות שזה רע למות? האם אתה יודע בוודאות ... אבל זאת לא בהכרח אמת מוחלטת, אלא נקודת מבט סובייקטיבית בלבד. הוא ממשיך להסביר זאת כך: אם אתה חושב שההתאבדות היא דבר רע, כנראה זה משום שאתה עצמך לא רוצה למות ואתה פוחד מהמוות. אם אתה היית שלם לגמרי ... היה מת מתישהו בכל מקרה, או משום שאולי יחזור בגילגול נוסף. מה עושים עם תחושת ההזדהות עם סבל האדם שהתאבד? אליעד מתייחס גם לבעיה של ההזדהות הרגשית עם הדיכאון של האדם שהתאבד. הוא מסביר שהסבל שלך אינו רק מתוך האשמה, אלא גם מתוך הזדהות עם הכאב והדיכאון שהוביל להתאבדות. אליעד מסביר שכדי להקל על סבל זה, צריך להסתכל אחרת על מושג הדיכאון. דיכאון הוא רק תחושה מסוימת. אם אתה יכול להבין שגם להיות בדיכאון זה לא בהכרח רע, לא תרגיש כל כך רע מהדיכאון של אותו אדם שהתאבד. לדוגמה, אם אדם אומר לך שהוא בדיכאון, תשאל אותו אם הוא רוצה לצאת מזה. אם הוא עונה כן, אז ... דרמטית ופחות שלילית, כך תהיה פחות מושפע מכך רגשית אם מישהו אחר יסבול מזה. איך לנחם אדם שמתמודד עם התאבדות של קרוב? אליעד מזהיר מכך שכשמנסים לנחם אדם שאיבד קרוב בגלל התאבדות ואומרים לו אתה לא אשם, יש בכך מסר סמוי שאומר: אם היית אשם - אז היית רע. הניסיון להרגיע ... על גישה אחרת, עמוקה יותר, שבה אדם מגיע למקום פנימי שבו הוא אומר לעצמו שגם אם הוא היה אחראי להתאבדות, זה לא בהכרח רע. הוא מסביר שכאשר מגיעים למצב בו מבינים שאין וודאות מוחלטת בכך שהמוות הוא רע, תחושת ... ללמוד מהמקרה כדי לשפר את ההתנהלות בעתיד. לדוגמה, אם אדם חש אשמה כי לא נתן מספיק תשומת לב לאדם שהתאבד, הוא יכול ללמוד מכך ולבדוק איך הוא יכול לתת יותר תשומת לב לאנשים אחרים בעתיד, לא מתוך אשמה אלא מתוך רצון אמיתי להשתפר. לסיכום, הדרך להתמודד עם רגשות אשמה אחרי התאבדות של אדם קרוב היא להבין שגם אם יש אחריות מסוימת, זו לא אשמה מוחלטת, וגם אם יש אשמה מסוימת, ... רע. בנוסף, לשנות את ההסתכלות על סבל ועל דיכאון כך שהסבל והכאב יהיו קלים יותר להתמודדות. איך להתמודד עם התאבדות במשפחה? אני אשם שהוא התאבד? איך להתגבר על רגשות אשמה? האם התאבדות היא בהכרח דבר רע? איך לנחם אדם שאבל בגלל התאבדות? סחיטה רגשית והתאבדות התמודדות עם איום בהתאבדות
התאבדות, למה לא להתאבד, למה אנשים מתאבדים, התאבדות רוחנית, איך להתאבד, איך לא להתאבד, התאבדויות, קדושת החיים, לשמור על הבריאות, הארה רוחנית, חיים ומוות, ההתאבדות של אלוהיםהתאבדות, למה לא להתאבד, למה אנשים מתאבדים, התאבדות רוחנית, איך להתאבד, איך לא להתאבד, התאבדויות, קדושת החיים, לשמור על הבריאות, הארה רוחנית, חיים ומוות, ההתאבדות של אלוהים למה אנשים מתאבדים והאם יש לכך הצדקה רוחנית? אנשים מתאבדים מסיבות שונות, אך לפי אליעד, אף אחד ... עושה זאת כי הוא חושב שבמותו הוא ימצא שחרור, הקלה או פתרון טוב יותר מאשר החיים עצמם. הסיבה האמיתית להתאבדות היא תמיד ניסיון להתרחק מסבל, כשבן אדם מרגיש שהמוות יעניק לו משהו טוב יותר מהמציאות שבה הוא חי כרגע. האם יש הבדל בין התאבדות פיזית להתאבדות רוחנית? אליעד מסביר כי קיימים שני סוגים עיקריים של התאבדות. הראשונה היא התאבדות פיזית, פעולה שבה האדם מקרב במודע את רגע המוות שלו, למשל על ידי קפיצה מגג או נטילת תרופות בכמות גדולה. אבל יש סוג נוסף, נפוץ יותר, שהוא ההתאבדות הרוחנית - פעולות שמקרבות את האדם למוות בצורה עקיפה ולא מודעת, כמו אכילת אוכל לא בריא, עישון, בזבוז כסף, ... לעומת אדם צעיר שאוכל אוכל לא בריא ומקצר בכך את חייו באופן לא מודע אך ברור. בשני המקרים זו התאבדות, אך המודעות למעשה שונה. למה אף אחד לא עושה רק פעולות הישרדותיות? אין אדם שעושה רק פעולות הישרדותיות, כי ... מספיק כסף ואוכל, פוגע באיכות חייו וזו פעולה שפוגעת בקדושת החיים. אפילו בזבוז כסף על דברים שאינם הכרחיים נחשב התאבדות רוחנית קטנה, מכיוון שזו פעולה לא הישרדותית. האם מישהו שהגיע להארה רוחנית יכול להתאבד? על פי אליעד, אדם שהגיע להארה רוחנית אמיתית, כפי שהיא נתפסת בעולם, לא יתאבד לעולם. הסיבה לכך היא שאדם מואר אמיתי חווה את המציאות כמושלמת, טובה ומלאת אהבה. אדם כזה לא ימצא סיבה להתאבד, כי הוא לא חווה את החיים כמקום שלילי שצריך לברוח ממנו. ההארה הרוחנית מעניקה לו תחושת שלמות, כך שהמוות ... המציאות ככזו שאין בה הבדל בין חיים ומוות, אוכל ואי - אכילה, ולכן דווקא הוא לא יתאבד כי גם ההתאבדות, כמו כל פעולה אחרת, לא תיחשב בעיניו עדיפה על שום דבר אחר. האדם באחדות מוחלטת לא יעשה אף פעולה, ... להימנעות מאוכל. זהו מצב תאורטי בלבד, שלדברי אליעד כמעט אינו אפשרי לקיום בפועל. מה הקשר בין בריאת העולם לבין התאבדות? אליעד מציג תפיסה מעניינת לגבי ההתאבדות של אלוהים. לפי גישה זו, בריאת העולם היא למעשה סוג של התאבדות רוחנית של אלוהים. כשהמציאות האחת התחלקה לאינספור צורות, התרחש סוג של מוות רוחני של האחדות השלמה. מבחינה זו, אלוהים התאבד בכך שפירק את עצמו למציאות מרובת צורות, ובכך איבד את האחדות הטהורה שהייתה לו מלכתחילה. הפעולה של בריאת העולם נתפסת כאן כפעולה של ויתור על המהות הראשונית, לטובת הצורה והפיצול. האם התאבדות יכולה להיות מוצדקת או הגיונית? אליעד מציין כי מבחינה לוגית, התאבדות יכולה להיות הגיונית בדיוק כמו כל פעולה אחרת שהאדם עושה כשהוא נמצא במצב של סבל או כאב. לדוגמה, אדם ... שזו לא הבחירה של האדם המואר באמת, אלא של האדם הרגיל, שסובל ומנסה להימלט מהסבל. מהי באמת הסיבה לא להתאבד? הסיבה העיקרית לא להתאבד, לפי אליעד, היא ההכרה בקדושת החיים ובערך האמיתי של החיים עצמם. חיים אינם רק הישרדות, אלא משהו שיש בו ... מאיים עליו, אך גם אינו שואף למות. ההארה מאפשרת לאדם לחוות את החיים בצורה מלאה ומספקת, ומבטלת את הסיבה להתאבד או לברוח מן המציאות. למה אנשים מתאבדים? מהי התאבדות רוחנית? האם אדם מואר יכול להתאבד? מהי ההתאבדות של אלוהים? מהי משמעות קדושת החיים? למה לא להתאבד?
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?