אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה השכל ✔פיתוח החשיבה, למה להתעניין במה שלא מעניין אותך? איך למצוא עניין בכל דבר? איך ללמוד מכל דבר? איך לפתח את השכל מכל דבר? להסתכל על השכל שיש...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
פיתוח החשיבה, למה להתעניין במה שלא מעניין אותך? איך למצוא עניין בכל דבר? איך ללמוד מכל דבר? איך לפתח את השכל מכל דבר? להסתכל על השכל שיש בכל דבר, חידות היגיון, תכנים של אליעד כהן שלא קשורים אליך, למה ללמוד מאליעד כהן בכל התחומים?
איך להסתכל על נושאים שנראים לא מעניינים?

כשאדם נתקל במידע או בתוכן שלכאורה לא מעניינים אותו, הוא יכול להתייחס אליהם בשתי דרכים עיקריות. הדרך הראשונה היא להסתכל על הדברים מנקודת מבט של פונקציונליות, כלומר, האם המידע שימושי לו באופן ישיר או לא. לדוגמה, אם אדם צופה בתוכנית בישול ואין לו עניין בבישול, או שומע הרצאה על ראיונות עבודה כאשר הוא בכלל עצמאי ואינו זקוק לכך, הוא יכול לחשוב שאין טעם להקשיב, מכיוון שהמידע לא יועיל לו באופן ישיר.

אליעד כהן מדגים זאת עם הדוגמה של לימוד השפה הטורקית, למשל כיצד אומרים "סבתא" בטורקית. מי שלא מתכנן לדבר טורקית עשוי להרגיש שזה מידע מיותר, מכיוון שאין לו תועלת מיידית. כך שאם האדם חושב במונחי פונקציונליות, הוא יבחר להתרחק מהמידע הזה.

מהו מידע מבוסס ידע ומה החיסרון שבו?

אליעד מסביר שיש סוגי מידע מבוססי ידע או זיכרון בלבד, כמו שפה חדשה, שמות של פרחים, תאריכים היסטוריים, וכדומה. לדוגמה, אין שום היגיון מיוחד מדוע המילה "סבתא" בטורקית היא כך ולא אחרת, או מדוע פרח מסוים נקרא בשם כזה ולא בשם אחר. אלו עובדות שניתן היה באותה מידה להחליף אותן בעובדות אחרות. המידע הזה תלוי אך ורק בזיכרון. כאשר אדם נחשף למידע מסוג כזה ואין לו בו צורך ישיר, הוא באמת מבזבז את הזמן שלו בלימוד כזה.

מהו מידע מבוסס היגיון ולמה הוא מועיל?

לעומת זאת, יש סוג מידע אחר, המבוסס על הבנה והיגיון. מידע מסוג זה הוא לא סתם עובדות אקראיות, אלא הסברים המלמדים את השומע איך לחשוב, איך לפתור בעיות, ואיך להתמודד עם מצבים שונים. אליעד מביא כדוגמה מצב שבו לקוח מתלונן שהמוצר יקר. השאלה איך לענות לו היא שאלה המבוססת על ניתוח והיגיון: מה עובר בראש של הלקוח, איך הלקוח חושב, ומה תהיה הדרך היעילה לענות לו. זה לא מידע שרירותי, אלא שיטה של חשיבה שאפשר להשתמש בה בתחומים נוספים רבים.

דוגמה נוספת היא מקרה שבו בראיון עבודה שואלים שאלות מפתיעות. גם כאן אין תשובה שרירותית, אלא הסבר הגיוני על איך להתמודד עם סיטואציה כזו. מידע כזה עוזר לפתח מיומנויות חשיבה, והוא שימושי באופן רחב יותר מאשר עובדות אקראיות.

איך ניתן לפתח חשיבה מכל תחום, גם מתחומים שנראים לא רלוונטיים?

אליעד מדגים כיצד אפשר למצוא היגיון ועניין בכל תחום, אפילו כאלה שלכאורה אינם קשורים לחיי היומיום של האדם. למשל, כשאדם צופה בסרטון על בניית בניין, מעבר לידע הטכני (שהוא מידע אקראי), אפשר למצוא הסברים יצירתיים של שיטות עבודה. באופן דומה, כשמישהו מלמד איך לקלף אננס, יש חלק של ידע כללי, אך יש גם היגיון בשיטות השונות לקילוף - לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות שאפשר לנתח ולהשוות. התבוננות כזו מלמדת איך לחשוב בצורה יצירתית ויעילה יותר.

גם בצביעת תקרה יש עשרות שיטות שונות, וכל שיטה מבוססת על היגיון מסוים. התבוננות וניתוח ההיגיון מאחורי הפעולות הפשוטות האלה יכול לשפר את החשיבה האנליטית של האדם.

למה כדאי להתעניין בכל דבר, גם אם הוא לא קשור ישירות לחייך?

למרות שיש נטייה לחשוב שמה שלא נוגע לאדם באופן ישיר אינו מעניין, אליעד ממליץ להתייחס לכל סיטואציה כאל תרגיל מחשבתי לפיתוח השכל. כשאדם מתעניין למה מישהו בחר לעשות פעולה מסוימת בדרך אחת ולא אחרת, הוא למעשה מתרגל ומפתח את כושר החשיבה שלו. כך הוא לומד להסתכל בצורה עמוקה יותר על העולם, מבין איך למצוא יתרונות וחסרונות בכל שיטה, ומפתח מיומנויות לפתרון בעיות.

אליעד מדגיש ש - 99.99% מהתכנים שהוא מעביר מבוססים על היגיון ולא על זיכרון או ידע שרירותי. גם כאשר הוא מדבר על נושאים שנראים כביכול לא קשורים, התוכן מתמקד בחשיבה ובפתרון בעיות, כך שההיגיון שמאחורי הדברים יכול להיות שימושי בכל תחום ובכל מצב בחיים.

איך אליעד כהן מצליח להבין בתחומים רבים?

אליעד מסביר שיכולת ההבנה שלו בנושאים מגוונים כל כך נובעת מכך שהוא ניגש לכל בעיה מנקודת מבט הגיונית ואנליטית. הוא לא זוכר המון עובדות אקראיות, אלא מנתח באופן שיטתי כל סיטואציה ובעיה. כאשר הוא נתקל בנושא חדש, הוא בודק כיצד אפשר לנתח אותו בצורה הגיונית, ולכן הוא מצליח ליצור רושם של הבנה ובקיאות בתחומים רבים, גם בלי ידע אקראי רב.

אליעד מעודד את השומעים להפסיק להתייחס לחיים כמשעממים, ולהתחיל לחפש את ההיגיון בכל דבר. מי שעושה זאת ילמד כיצד לפתח את השכל, ימצא עניין בתחומים מגוונים, ויפתח יכולות חשיבה מועילות ושימושיות לחייו.
איך אפשר להסתכל על נושאים שנראים לא מעניינים?

ההתבוננות הראשונה מתמקדת בשאלה האם המידע שנחשפים אליו הוא פונקציונלי או לא. לפעמים רואים תוכנית בישול בטלוויזיה אבל אין עניין בבישול, או ששומעים הסבר על ראיונות עבודה למרות שכבר לא מחפשים עבודה. בשיטה הזו, אם הנושא לא רלוונטי למי שצופה או שומע, הוא נתפס כבלתי מועיל או בזבוז זמן. לדוגמה, אם מישהו מלמד איך אומרים בטורקית 'סבתא', אבל לא מתכננים לדבר טורקית, אפשר להחליט שזו אינפורמציה מיותרת.

מהו מידע מבוסס ידע וכיצד הוא משפיע על מידת העניין?

יש מידע שהוא בעיקרו מבוסס ידע או זיכרון. דוגמאות לכך הן לימוד שפה: בטורקית אומרים 'סבתא' בדרך מסוימת, אבל זה תלוי בשינון ולא בהיגיון. כך גם כשמספרים על שמות של פרחים, תאריכים שבהם הם גדלים, או פרטים על סוג חומר מסוים במלט. מידע כזה הוא במידה רבה אקראי: באותה מידה יכלו להיות לו פרטים שונים, וזה לא היה בהכרח סותר היגיון. אם אין לאדם עניין בשפה ספציפית או בפרחים מסוימים, ייתכן שזה ירגיש כמו בזבוז זמן להמשיך ללמוד זאת.

מהו מידע מבוסס היגיון ולמה הוא חשוב?

בניגוד למידע המבוסס בעיקר על ידע כללי, יש מידע שמבוסס על הבנה והיגיון. לדוגמה, כאשר שואלים "מה כדאי לענות ללקוח שחושב שהמוצר יקר?" או "מה צריך לעשות כשהמראיין שואל שאלה מפתיעה?", התשובות כאן מבוססות על ניתוח מחשבתי: איך המוח חושב, איך מגיבים בצורה הגיונית, ואיך פותרים את הבעיה. מידע כזה הוא לא אוסף של עובדות אקראיות, אלא שיטה של חשיבה שאפשר ליישם במצבים שונים.

איך זה קשור לדוגמאות יומיומיות של בנייה, קילוף אננס או צביעת תקרה?

גם בתחומים שנראים לכאורה רחוקים מהחיים שלנו, אפשר למצוא היגיון שניתן ללמוד ממנו. אם רואים מישהו שמסביר איך בונים בניין, חלק מההסבר הוא ידע טכני על חומרי גלם. אבל יכול להיות גם הסבר מבוסס היגיון, כמו דרכים יצירתיות לערבב חומרים. באופן דומה, בקילוף אננס יש היגיון בשיטה שבה חותכים, יתרונות וחסרונות בכל שיטה, וכך לומדים לפתח חשיבה יצירתית.

מדוע כדאי להתעניין גם בדברים שנראים לא קשורים?

יש מי שיאמר שמה שלא קשור אליו לא מעניין אותו. אולם אפשר לראות בכל תחום תרגיל מחשבתי לפיתוח השכל: לברר למה מישהו בוחר בדרך פעולה מסוימת, להשוות יתרונות וחסרונות, ולפתח מיומנויות חשיבה. אם מציירים את התקרה, יש מאה שיטות לצבוע, ובכל שיטה אפשר למצוא היגיון אחר. כשמכירים את ההיגיון שבבסיס הפעולות, מגלים איך ליישם אותו גם בתחומים אחרים.

איך זה מתקשר לכך שרוב המידע שמועבר הוא מבוסס היגיון?

יש אנשים שמשיגים ידע רב בתחומים רבים בזכות התמקדות בהיגיון. במקום לשנן אינספור עובדות, הם מסתכלים על נושא באופן הגיוני, מחפשים פתרונות לבעיות ומנתחים תהליכים. כך נוצר רושם של בקיאות כללית, גם בלי שינון מרובה. אם עיקר התוכן מבוסס היגיון ולא ידע אקראי, אפשר ליישם את ההבנות בכל תחום ולמצוא עניין כמעט בכל נושא.

בסופו של דבר, אפשר להחליט מה מעניין ומה לא מעניין על בסיס פונקציונליות, אבל אפשר גם לחפש את ההיגיון שבכל דבר, וכך לפתח את החשיבה. מי שרוצה להעמיק, יכול לחפש איך למצוא עניין בכל דבר, איך לפתח את השכל בכל תחום ואיך להתבונן על העקרונות השכליים שבבסיס כל פעולה.
מאיפה הידע של אליעד כהן? איך אליעד כהן מבין בכל כך הרבה תחומים? השכל של אליעד כהן, החשיבה של אליעד כהן, ההיגיון של אליעד כהן, ההסמכה של אליעד כהן, 2 סוגים של מידע, מידע תלוי היגיון, מידע תלוי ידע כללי, מידע תלוי זיכרון
שיפור יכולת חשיבה בלי פתרון פרחים לפתח יכולת קוגניטיבית לפתח את המוח אין טעם החשיבה חשיבה אנליטית ללמוד השכל פתרון איך להיות גאון איך להיות חכם איך להיות יותר חכם איך לחשוב בהיגיון איך ללמוד איך ללמוד מכל דבר איך למצוא איך למצוא עניין איך למצוא עניין בכל דבר איך לפתח איך לפתח את איך לפתח את החשיבה איך לפתח את המוח איך לפתח את השכל איך לפתח את השכל מכל דבר איך לפתח חשיבה איך לפתח יכולת חשיבה איך לשפר את החשיבה איך לשפר את המוח איך לשפר את השכל אימון המוח אימון קוגניטיבי אליעד אליעד כהן בכל תחום החשיבה היגיון השכל השכל שיש בכל דבר התפתחות החשיבה התפתחות חשיבה התפתחות שכלית חידה חידות חידות היגיון חידת היגיון חשיבה חשיבה הגיונית יכולות חשיבה יכולות קוגניטיביות יכולות שכליות יכולת חשיבה יכולת קוגניטיבית יכולת שכלית כיצד לפתח את השכל כישורי חשיבה כישורים קוגניטיביים כישורים שכליים לאמן את החשיבה לאמן את המוח לאמן את השכל להיות יותר חכם להסתכל להסתכל על השכל שיש בכל דבר להתעניין להתעניין במה שלא מעניין אותך לחשוב בהיגיון ללמוד ללמוד מ ללמוד מאליעד ללמוד מאליעד כהן ללמוד מאליעד כהן בכל התחומים ללמוד מכל דבר למה להתעניין במה שלא מעניין אותך למה ללמוד למה ללמוד מאליעד למה ללמוד מאליעד כהן למה ללמוד מאליעד כהן בכל התחומים למידה למצוא למצוא עניין למצוא עניין בכל דבר לפתח לפתח את לפתח את החשיבה לפתח את המוח לפתח את השכל לפתח את השכל מכל דבר לפתח חשיבה לפתח יכולות חשיבה לפתח יכולות קוגניטיביות לפתח יכולות שכליות לפתח יכולת חשיבה לפתח יכולת קוגניטיבית לפתח יכולת שכלית לשפר את החשיבה לשפר את המוח לשפר את השכל לשפר יכולות חשיבה לשפר יכולות קוגניטיביות לשפר יכולות שכליות לשפר יכולת חשיבה לשפר יכולת קוגניטיבית לשפר יכולת שכלית מה ללמוד מאליעד כהן מיומנויות חשיבה מיומנויות קוגניטיביות מיומנויות שכליות מיומנות חשיבה מיומנות קוגניטיבית מיומנות שכלית עניין פיתוח פיתוח החשיבה פיתוח המוח פיתוח השכל פיתוח חשיבה פיתוח יכולות חשיבה פיתוח יכולות קוגניטיביות פיתוח יכולות שכליות פיתוח יכולת חשיבה פיתוח יכולת קוגניטיבית פיתוח יכולת שכלית שיטות לפיתוח החשיבה שיטות לפיתוח המוח שיטות לפיתוח השכל שיטות לפיתוח חשיבה שיפור החשיבה שיפור המוח שיפור השכל שיפור יכולות חשיבה שיפור יכולות קוגניטיביות שיפור יכולות שכליות שיפור יכולת חשיבה שיפור יכולת קוגניטיבית שיפור יכולת שכלית שיש בכל דבר שכל שכל שיש בכל דבר תכנים של אליעד כהן תכנים של אליעד כהן שלא קשורים אליך תרגול קוגניטיבי תרגילים לפיתוח החשיבה תרגילים לפיתוח המוח תרגילים לפיתוח השכל תרגילים לפיתוח חשיבה
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל?
... שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל מתחת לשכל? וכאן נבאר את עניין הקשר שיש בין השכל וחוסר השכל, לבין האושר וחוסר האושר. ונתחיל מהסוף, והסוף הוא שיש בעולם שלנו שני כוחות. והכוח הראשון הוא השכל והכוח השני הוא העדר השכל חוסר השכל אין שכל. ושני הכוחות האלו מתקיימים זה לצד זה במציאות שלנו. כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את הכל, את השכל ואת חוסר השכל. ובתוך השכל עצמו יש דרגות שונות ובתוך חוסר השכל עצמו, גם בו יש דרגות שונות. וכאשר אנחנו אומרים חוסר שכל, אין ... בעצם שכל בעוצמה נמוכה. ומה שנקרא אצל האדם שכל גדול, הוא בעצם שכל בעוצמה גבוהה. כי יש דרגות של שכל. ורוב בני האדם בעולם נמצאים סביב דרגת הממוצע של השכל. ובני האדם הנורמאליים והרגילים של המציאות, הם אלו שרמת השכל שלהם היא ממוצעת. ומי שדרגת ועוצמת השכל שלו גדולה יותר, הוא נחשב לגאון ולחכם גדול. ומי שעוצמת השכל שלו נמוכה, הוא נחשב לטיפש ולמשוגע. כי השיגעון והחוכמה, הם רק ... הגאונים, הרי שגם הנורמאליים היו נחשבים למשוגעים. כך שכל מה שנדמה לבני אדם לחוכמה או לשיגעון, זה הכל רק מחמת הכמות של המשוגעים חכמים שחושבים את אותו השכל שיגעון. וככל שכמות המשוגעים שחושבת את אותו הדבר גדלה, כך השיגעון הופך להיות נורמאלי יותר. ומי שהוא משוגע יותר, הוא הופך להיות חכם יותר. ואם הוא משוגע פחות, אז הוא נחשב לחכם פחות. כך, שכל מושג השכל החוכמה והטיפשות והשיגעון, הוא לחלוטין רק באופן יחסי בלבד, אך ... לא קיים, הרי שהוא לדוגמה לא היה אוכל ארוחת בוקר, והוא לא היה מרגיש אם האש הייתה שורפת אותו וכיוב. וכל הידיעות של האדם גם של המשוגע, כולן מבוססות על השכל של האדם שיודע שהוא עצמו ושהמציאות קיימים. כך שכל אחד בעולם גם ... של עצמם. וההבדל היחיד בין המשוגע הגדול ביותר לחכם הגדול ביותר, הוא רק כמות ועוצמת השימוש בשכל האנושי. אבל יש גם חוסר שכל העדר שכל אין שכל. וחוסר השכל הוא לא מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, אלא הוא חוסר שכל אמיתי ... חוסר שכל אנושי שהוא בעצם סוג אחר של שכל. וגם בו יש רמות עומק שונות. ולפני שהאדם יבין את רמות העומק שיש בשכל האחר, לשם כך על האדם להבין מהו בכלל השכל האחר. והעניין הוא, שלכל דבר בעולם יש סוף. וגם לשכל יש סוף. ויש ... האנושי. ויש סוף לכמה חכם האדם יכול להיות בשכל אנושי. ויש גם סוף לכמה טיפש ולא חכם יכול להיות האדם בשכל האנושי. כך שלשכל האנושי, יש לו סוף. והסוף של השכל האנושי, הוא השכל האין סופי, שהוא מקיף את השכל האנושי מכל הצדדים שלו. זא שהשכל העל אנושי השכל שמעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל האנושי. והשכל האנושי הוא נמצא בתוך השכל העל אנושי. והשכל העל אנושי שנמצא מעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל. זא שכדי שהאדם יגיע לשכל העל אנושי שמעל השכל, לשם כך על האדם ללכת עד לקצה של
המפץ הגדול של השכל, לצאת מהשכל האנושי, לצאת מגבולות השכל, השכל שמעל השכל, השכל של אלוהים, אחדות ההפכים, קפיצה קוונטית, לשגע את השכל, השכל הנקנה, להגיע להארה רוחנית
המפץ הגדול של השכל, לצאת מהשכל האנושי, לצאת מגבולות השכל, השכל שמעל השכל, השכל של אלוהים, אחדות ההפכים, קפיצה קוונטית, לשגע את השכל, השכל הנקנה, להגיע להארה רוחנית
... הגדול של השכל, לצאת מהשכל האנושי, לצאת מגבולות השכל, השכל שמעל השכל, השכל של אלוהים, אחדות ההפכים, קפיצה קוונטית, לשגע את השכל, השכל הנקנה, להגיע להארה רוחנית איך ניתן לצאת מגבולות השכל האנושי? הדרך לצאת מגבולות השכל האנושי, לפי אליעד כהן, מבוססת על ההבנה העמוקה של המושג אחדות ההפכים. אליעד מסביר שכל התפיסות שלנו, כל ההבדלים וההפרדות שאנחנו עושים בין דברים, מגיעים מתוך נקודת מבט מוגבלת שבה השכל תמיד מבחין בין דבר להיפוכו. לדוגמה, האדם רואה הבדל בין ימין לשמאל, בין טוב לרע, בין קיים ללא קיים. אליעד מציע שיציאה מוחלטת מגבולות השכל מחייבת שהאדם יצליח לתפוס במחשבתו שני הפכים בעת ובעונה אחת ובאותה מידה של ודאות, ללא העדפה ... אחדות ההפכים, ואיך הוא קשור להארה? הרעיון של אחדות ההפכים הוא הלב של התהליך שאליעד מתאר כהמפץ הגדול של השכל. המטרה היא להגיע למצב שבו השכל שלנו רואה בו - זמנית דבר ואת היפוכו, ומאחר ששניהם מוחלטים באותה מידה, השכל בעצם יוצא מהגבולות שלו עצמו. למשל, אליעד מסביר שכדי להגיע למצב של אחדות אמיתית, האדם צריך ... המשותף שמאחד אותן. כך, ככל שהאדם מעמיק ומוצא את המכנה המשותף המוחלט לכל צמד של הפכים, הוא מתקרב לשחרור מהשכל. כיצד מתרחשת קפיצה קוונטית בתודעה? אליעד מסביר שהקפיצה הקוונטית של התודעה מתרחשת כאשר האדם מגיע לשכנוע שכלי מוחלט בשני דברים הפוכים בעת ובעונה אחת. הדבר יוצר מצב שבו השכל אינו מסוגל עוד להבדיל ביניהם. בשלב זה מתרחש סוג של פיצוץ פנימי, שבו השכל עובר טרנספורמציה, קופץ למדרגה חדשה לגמרי ויוצא מהלופ של החשיבה האנושית הרגילה. זאת מכיוון שאם אדם יצליח להשתכנע במאה אחוז בשני הפכים בו זמנית, הם יבטלו זה את זה, וכך השכל ייצא מחוץ לגבולות ההיגיון הרגיל. למה אדם מתקשה לראות דבר והיפוכו בו זמנית? אליעד מסביר את הקושי בכך שהשכל האנושי בנוי על הבדלים והפרדות, והוא מתפקד על בסיס הנחות יסוד קבועות. למשל, אדם מתקשה לראות באותו רגע את עצמו כאוהב וגם כשונא מישהו, כי השכל שלו בנוי על הרעיון שדבר אחד שולל את ההפך שלו. כדי לפרוץ את המחסום הזה, על האדם להעמיק ... שוב ושוב, הוא מגיע להבנה שאין באמת הבדל בין הדברים שהוא חשב שהם הפוכים. מהי חשיבות הספק בתהליך היציאה מהשכל? הספק מהווה כלי מרכזי בתהליך שאליעד מתאר. אדם לא יכול סתם להאמין לתיאוריות אלא חייב לחקור ... לשכל במצב של אין שכל? אליעד מסביר שכאשר האדם מגיע למצב שבו הוא רואה דבר והיפוכו בו זמנית באופן מוחלט, השכל שלו למעשה מתפרק לחלוטין. הוא כבר לא יכול להבדיל בין זמן, מקום, או כל דבר אחר. הוא מתאר זאת כסוג של מפץ גדול פנימי שבו התודעה חווה שחרור מוחלט מהחשיבה הרגילה ומההבחנות השכליות, ומגיעה למצב של אין שכל. במצב זה, לא קיימת כל צורה של נפרדות, ולכן זהו מצב מוחלט של ... יכריע את השני. זה לא מצב של ספק, אלא מצב של וודאות מוחלטת בשני הצדדים ההפוכים. כשהוא מצליח לעשות את זה, השכל שלו משתחרר, נוצר המפץ הגדול הפנימי והוא מגיע להארה אמיתית. מהי אחדות ההפכים? איך לצאת מגבולות השכל? קפיצה קוונטית בתודעה מה זה שכל מעל השכל? איך להגיע להארה רוחנית? המפץ הגדול של השכל מהו השכל של אלוהים? ...
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
... בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן חא א (ברסלב) למה קשה לנו ... לחוסר סיפוק בחיים? איך אפשר להבין את הרצונות שלי? איך להשיג סיפוק אמיתי? למה אני ממשיך לרדוף אחרי מטרות שלא מספקות אותי? מהו השכל ואיך להסתכל עליו? רבי נחמן מברסלב מדבר על עיקרון יסוד בתורתו: איך להסתכל על השכל שיש בכל דבר. הוא מציין כי איש ישראלי צריך להסתכל תמיד על השכל שבכל דבר, כדי להתקרב לשם יתברך. כלומר, כל דבר בעולם מכיל חוכמה ושכל פנימי, וההבנה של השכל הזה יכולה לקרב את האדם לאלוהים. רבי נחמן לא מדבר על קיום מצוות מסוימות, אלא על איך להסתכל בעולם בצורה של חיפוש תמידי אחרי השכל האמיתי שיש בו. הוא מסביר גם שתורת השם, כפי ... לפי הבנתם האישית, ולכן גם המושגים כמו ישראלי ויהודי הם בגדר מושאל, שנכנסים לתוך ההבנה של כל אחד לפי דרכו. רבי נחמן מלמד שדרך השכל יש התחדשות מתמדת - כל רגע יש חידוש, אדם שמזוהה כיהודי הוא למעשה אדם שמתחדש כל הזמן, שמעלה את עצמו מדרגה לדרגה. מי שמגיע לארץ ישראל, שהיא במובנים רוחניים השכל הגבוה ביותר, חווה את ההתחדשות השכלית הזאת. מה הכוונה שהשכל נמצא בכל דבר? רבי נחמן מסביר כי כל דבר בעולם, ... כוח וליתוש יש יכולת לעוף? מדוע המים זורמים למטה והאש עולה למעלה? השאלות הללו לא נשאלות מתוך סקרנות גולמית, אלא מתוך רצון להבין את השכל של אלוהים שמסתתר מאחורי כל תופעה. המטרה, לפי ... אלוהים דרך חקירת העולם, להבין למה המציאות היא כפי שהיא ולא אחרת. כל דבר בעולם, הוא טוען, הוא ספר שנכתב על ידי אלוהים, והאדם, חוקר השכל, צריך לפענח את הרמזים שמובילים אותו אל האמת. מה הקשר בין השכל לאור ולחיים טובים? במהלך ההרצאה, רבי נחמן מסביר כי השכל הוא אור גדול שמאיר לאדם את הדרך. השכל אינו רק כלי להבנת העולם, אלא גם מקור להנאה רוחנית עמוקה. מי שלמד להסתכל על השכל שבכל דבר, לא רק מבין את הסיבה הראשונה שמניעה את כל המציאות, אלא גם חווה את האור הפנימי של החיים. זהו אור השכל, שמאיר לאדם את דרכיו כמו השמש, ומספק לו חוויות חיים עמוקות ומחודשות. ההנאה הגדולה שמגיעה משימוש בשכל, לפי רבי נחמן, היא ההנאה שבחוויית ההתחדשות השכלית. האדם יכול לחוות חידושים בכל רגע, וההבנה של השכל שמסתתר בכל דבר מספקת את הדרך להתחדשות זו. האם יש סתירה בין חקירת השכל והאמונה בה? רבי נחמן מחדד את העמדה כי חקירת השכל לא סותרת את האמונה. להיפך, זו הדרך להתקרב ... מתוך ההבנה כי כל דבר בעולם הוא חלק מהבריאה של אלוהים. מי שמפחד לשאול שאלות, שמתחמק מלהבין את השורש של כל דבר, לא יוכל להכיר את השכל האמיתי שמוביל אותו לאלוהים. רבי נחמן מעודד את תלמידיו לחקור את כל דבר, גם אם התשובות אינן תמיד נגישות, ולהבין שזו הדרך להתקרב לאור השכל הגדול. האם יש מקום לשאלות ולספקות בתורה ... את האמונה, אלא משהו שמסוכן להאמין בו. רבי נחמן אומר הפוך: השאלות הן הדרך להתקרב אל האמת. התשובות שהאדם מוצא לשאלותיו מצביעות על השכל של אלוהים שמנחה את כל הבריאה. למה השכל כה חשוב בהתקרבות לשם יתברך? ההתקרבות לשם יתברך, לפי רבי נחמן, אינה מתרחשת רק דרך קיום מצוות או תפילות חיצוניות. ההתקרבות היא תוצאה של חוויה פנימית של שלמות השכל, חיפוש אחרי הסיבה הראשונה שמניעה את כל ... אלא על ידי הבנת השורש של כל דבר, מה שמוביל את האדם לחוויית אור פנימי - זהו החיבור האמיתי עם אלוהים. האם כל אדם יכול להבין את השכל הזה? רבי נחמן טוען שכל אדם יכול להגיע להבנה הזו אם יחקור ויתאמץ להבין את השכל שבכל דבר. זהו תהליך של חיפוש אינסופי אחרי האמת הפנימית של כל דבר - תהליך שמעורר את האדם לחוויות של התחדשות. הכסיל, לעומת זאת, לא ינסה להבין את השכל, אלא ישפוט את הדברים לפי הבנתו השטחית. החכם, ... אומר, תמיד שואל ומחפש את הסיבה האמיתית של כל דבר, ובכך הוא מתקרב יותר ויותר אל האמת. תורת רבי נחמן שכל והתחדשות רוחנית החיים דרך השכל חקירת העולם לפי רבי נחמן האמונה ו
לזרוק את השכל, אין שכל אין דאגות, להשתמש בשכל במאה אחוז, לצאת מהשכל, גבולות השכל, לפתח את השכל למאה אחוז, מי שמאמין לא מפחד? שימוש בשכל יתרונות וחסרונות, בעד ונגד לזרוק את השכל, להאמין בצדיק, אמונה עיוורת, אמונה במאה אחוז
לזרוק את השכל, אין שכל אין דאגות, להשתמש בשכל במאה אחוז, לצאת מהשכל, גבולות השכל, לפתח את השכל למאה אחוז, מי שמאמין לא מפחד? שימוש בשכל יתרונות וחסרונות, בעד ונגד לזרוק את השכל, להאמין בצדיק, אמונה עיוורת, אמונה במאה אחוז
... את השכל, אין שכל אין דאגות, להשתמש בשכל במאה אחוז, לצאת מהשכל, גבולות השכל, לפתח את השכל למאה אחוז, מי שמאמין לא מפחד? שימוש בשכל יתרונות וחסרונות, בעד ונגד לזרוק את השכל, להאמין בצדיק, אמונה עיוורת, אמונה במאה אחוז האם עדיף לזרוק את השכל או להשתמש בו? השאלה המרכזית של ההרצאה היא האם כדאי להסתמך על השכל ולנתח את כל מה שקורה בחיים, או שמא עדיף פשוט לזרוק את השכל ולחיות חיים נטולי ספקות ודאגות. המונח לזרוק את השכל מתאר מצב שבו אדם בוחר להאמין בצורה מוחלטת במשהו - לדוגמה, בצדיק, בגורו, באלוהים או במנטור - מבלי להפעיל את השכל או להטיל ספק. בהיבט הזה, עולות השאלות האם השימוש בשכל דווקא יוצר בעיות, והאם האמונה העיוורת בגורו או בצדיק עשויה להביא להקלה. מה היתרונות של זריקת השכל? כאשר אדם בוחר להאמין במשהו בצורה מוחלטת, הוא עשוי להימנע מבעיות של התלבטויות ושאלות בלתי פוסקות. אדם שמאמין במשהו במאה אחוז, חי בעולם שבו הוא משוחרר מהדאגות ... הלחץ הנפשי שנגרם מהתלבטויות אינסופיות. מה החסרונות של זריקת השכל? הבעיה העיקרית שנובעת מזריקת השכל היא שהיא הופכת את האדם לפגיע במצבים שבהם האמונה שלו נתקלת בספק. אם אדם מאמין במנטור או בצדיק, ואז מתמודד עם קושי או בעיה שלא ניתנת לפתרון באמצעות האמונה, כל ... יש לך ספק באמונה במאה אחוז, אתה נמצא בבעיה, כי זה מעורר את השכל שלך, וזריקת השכל התערערת. הבעיות שהשכל יכול לפתור השכל חשוב לא רק בגלל שהוא מייצר דאגות, אלא גם בגלל שהוא יכול להגן עלינו ולהציל אותנו מבעיות שלא היו קיימות אם לא היינו מפעילים אותו. כאשר אדם בוחר לזרוק את השכל, הוא עשוי למצוא את עצמו חסר אונים כשבעיות אמיתיות מתעוררות. אם השכל לא פעיל, כל מחשבה או תחושה עלולה להשתלט על האדם. למשל, אם אדם משאיר את הדלת פתוחה לביתו, הוא יכול להיות חשוף לבעיות כמו גניבה או פריצה. זהו דימוי לכך שכאשר השכל לא פעיל, אדם עלול להיתקל בבעיות חמורות. השכל מספק לנו את היכולת להבחין בין טוב לרע ולהימנע מסכנות פוטנציאליות. מה עדיף? להשתמש בשכל או לזרוק אותו? אין תשובה חד משמעית לשאלה הזו. השימוש בשכל יכול להוביל לסבל בגלל ההתלבטויות המלוות אותו, אולם מצד שני, זריקת השכל עשויה להוביל לאי - יכולת להתמודד עם בעיות אמיתיות. מה שמצא את פתרונו הוא שמירה על איזון. השכל יכול להיות מועיל כל עוד אנו מבינים את המגבלות שלו. הבעיה האמיתית היא שלא תמיד אפשר לבחור מתי להשתמש בו ומתי לא. השיטה הטובה ביותר היא לא לזרוק את השכל, אלא לפתח אותו למאה אחוז, כך שנוכל לדעת מתי נכון להפעיל אותו ומתי לא. איך מיישמים את זה? כדי לזרוק את השכל באופן אמיתי, צריך קודם כל לפתח אותו למקסימום יכולתו. זהו תהליך שבו עלינו להעמיק בשאלות, לחשוב ולהתנסות עד שנגיע לנקודה שבה נבין את מגבלות השכל שלנו. כאשר נבין כי כל השכל שלנו מבוסס על אמונה כלשהי, נוכל להשתמש בשכל כשהוא מועיל ולהימנע מהשימוש בו כשזה לא מתאים. האם כדאי לזרוק את השכל? אמונה עיוורת שימוש בשכל פיתוח השכל למאה אחוז היתרונות של זריקת השכל חסרונות האמונה במאה אחוז השאלה: האם עדיף לזרוק את
הסוד של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל?
... של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל? כפי שכבר ביארתי וכידוע לכל, יכולת התפישה של האדם מוגבלת. והאדם לא מסוגל למצוא בשכל שלו תשובות לכל השאלות. כגון לדוגמה לשאלה מהי ... מה היה עוד לפני כן. או לדוגמה לנסות להבין, מה היה לפני הזמן, שגם זה אינו אפשרי. כי לפני הזמן, פירושו זמן גדול יותר וכיוב. והשכל של האדם לא יכול להבין את הכל. וגם אם האדם ממש יתעקש וממש ירצה להבין בשכל שלו את הכל, הרי שהמלחמה של האדם אבודה מראש. משום, שעצם מהותו של השכל, היא שהוא לא יכול להבין את הכל. ולנסות להבין את הכל, פירושו לנסות לשנות את המהות של השכל, וזה לא אפשרי. וכפי שכבר ביארתי, יש גם עוד סוג של שכל נוסף, שהוא השכל שיש מעל השכל. והשכל שיש מעל השכל, הוא השורש של השכל האנושי. כי כל דבר בעולם, הוא חלק מדבר אחר גדול יותר. וגם השכל של האדם ויכולת התפישה של האדם, גם היא, רק חלק משכל אחר גדול יותר. כי יש יכולת תפישה אין סופית ובלתי מוגבלת, שהיא השכל הגדול, שחלק ממנו בא לידי ביטוי בשכל של האדם. ועוד ביארתי, שבשכל הגדול ביותר, שם יש תשובה לשאלה של כל השאלות. כי שם בהחלט ניתן ... האלו. כי שם בשכל הגדול יותר, השאלות האלו שנדמות לאדם כשאלות קשות, שם, הן לא קיימות כלל. והעניין הוא, כי יש הבדל מהותי בין השכל האנושי הרגיל, לבין שורש השכל של האדם. ויש משהו מסוים, שהוא זה שמגדיר ומגביל ויוצר את ההבדל בין השכל של האדם, לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האין סופי, שהוא ללא שום מגבלת תפישה כלשהי. ולכל השאלות הקשות ביותר בעולם, לכולן יש שורש. כי כפי שכבר ביארתי, כל השאלות ... השאלות, גם לה יש סיבה. כי יש דבר שבו תלוי הקיום של שאלת כל השאלות. והשורש והסיבה של הקיום של שאלת כל השאלות, היא כמובן מגבלת השכל של האדם. כי אם לאדם לא הייתה מגבלה שכלית, הרי שממילא היה האדם יכול להבין בשכלו, מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, למרות שהיא נמצאת במרחק אין סופי מהאדם. וכאן נגלה סוד עמוק נוסף, והוא, שגם למגבלת השכל האנושי, גם לה יש שורש וסיבה. והשורש והסיבה של מגבלת השכל האנושי, היא בעצם ההבדל המהותי שיש, בין השכל האנושי לשורש השכל האנושי שהוא השכל האין סופי. כי יש משהו בצורת המחשבה של האדם, שהוא זה שאחראי לכך שהמחשבה והשכל של האדם מוגבלת. ובין השכל של האדם, לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האמיתי, יש הבדל כלשהו. שמי שמגלה את ההבדל הזה, על ידי זה הוא מבין גם, מהו השכל שיש מעל השכל, והוא גם מבין את מהות המגבלה של השכל האנושי. כי
השכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעון
השכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעון מה הקשר בין האדם לשכל שלו? אנשים רבים חושבים שהם והשכל שלהם הם דברים נפרדים. אליעד מסביר שכשאדם אומר השכל שלי, יש כאן הנחה של הפרדה, כאילו האדם נמצא בנפרד מהשכל. בפועל, השכל הוא הכלי דרכו האדם חווה את עצמו ואת המציאות. השכל יוצר את כל ההבחנות שאדם עושה: מי אני, מה שלי, מה לא שלי, מה טוב ומה רע. כל החוויות שלנו - פחדים, שמחות, עצבות, בעיות, יתרונות וחסרונות - כולן מתרחשות בתוך השכל בלבד. האם אפשר בכלל לצאת מהשכל שלנו? הרבה אנשים מתעניינים ביציאה מהשכל, אליעד מתייחס לכך שזו פעולה שלכאורה בלתי אפשרית. הוא נותן דוגמה לאדם שמנסה לצאת מהגוף או לדמיין שהוא מחוץ למקום מסוים. גם כאשר אתה מדמיין שאתה מחוץ לגוף שלך, בפועל אתה עדיין חווה הכל דרך השכל שלך, כלומר, אתה לא באמת יצאת מעצמך. זה נכון גם כאשר מישהו אומר: אני רוצה להסתכל על השכל שלי מבחוץ, כיוון שהניסיון לצאת מחוץ לשכל שלך הוא בעצם פעולה שכלית בפני עצמה, ולכן לא באמת יוצאת מהשכל. מה קורה כאשר אין שכל בכלל? אליעד מסביר שאם אין שכל, אין בעצם חוויות כלל, לא טובות ולא רעות. האדם לא יכול לדעת שום דבר, כיוון שכל ידע וכל הבחנה מתקיימים רק בתוך השכל. דוגמה שמבהירה זאת היא שאם לא היה לך שכל, לא היית יודע בכלל שאתה קיים. לכן, בהיעדר השכל, לא רק שלא תוכל לדעת מה קיים ומה לא, אלא שגם לא תחווה שום דבר באופן מוחלט. מה ההבדל בין שכל לאין שכל? אליעד מתייחס לכך שיש למעשה שתי דרכים או שני ... מוסיף שיש מצב נוסף שלישי, מקיף יותר, שבו אין הבדל בין השכל לבין האין - שכל. במצב הזה, האדם חווה בו - זמנית גם את ההפרדה של השכל וגם את האחדות שבהיעדרו. במצב כזה הוא נמצא בחוויה של גם וגם: גם יודע דברים וגם לא יודע שום דבר בו זמנית. איך אפשר להבין את ההיגיון של השכל? הדרך להבין את ההיגיון של השכל היא פשוט להתבונן בו עצמו. כלומר, במקום להסתכל החוצה על המציאות, יש להפנות את תשומת הלב פנימה אל השכל עצמו. אליעד ממליץ לבדוק איך השכל חושב: מי מחליט בשבילנו שדבר אחד נמצא פה והדבר האחר נמצא שם? איך נוצרות ההבחנות האלה? הוא מדגים שאולי כל ההבחנות של השכל מוטעות מלכתחילה, כמו למשל אדם שמסתכל על שני עצמים ונראה לו ברור שהם נמצאים בשני מקומות שונים, אבל אולי זהו בעצם עיוות בתפיסה, ואולי הכל נמצא ... שאתה מודע שהכל אחד ושהנפרדות עצמה היא רק סוג של תבנית של השכל. דוגמה שהוא נותן: אם אתה נמצא במטוס ואתה חושש לקפוץ ממנו כי אתה מפריד בין פה (המטוס) לשם (האדמה), אז במצב של אחדות אתה מבין לעומק שאין באמת הבדל, ... בשכל עד הסוף? אליעד מסביר שאם אדם יפקפק בכל ההנחות של השכל, בסופו של דבר הוא יגיע למצב שבו הוא כבר לא יידע כלום בוודאות מוחלטת. זוהי חוויה עמוקה ביותר שבה האדם בעצם חוזר למצב שלפני השכל, למצב של אי - ידיעה מוחלטת. במצב הזה, האדם נמצא בשלמות ובשלווה עמוקה, כיוון שהמקור לסבל הוא ההבדלים וההפרדות של השכל. כאשר אדם נמצא בחוויה של לא יודע באמת, כבר אין שום שאלה, אין שום בעיה ואין שום פחד. מה ההבדל בין המצב הזה לתוהו ובוהו? אליעד מבהיר שמצב של אין ...
האם להאמין לשכל? איך לפתח את השכל? איך לזרוק את השכל? איך להשתחרר מהשכל? איך להיות חכם? יותר חכם מהשכל, להבין את השכל, לצאת מהשכל, השכל שמעל השכל
האם להאמין לשכל? איך לפתח את השכל? איך לזרוק את השכל? איך להשתחרר מהשכל? איך להיות חכם? יותר חכם מהשכל, להבין את השכל, לצאת מהשכל, השכל שמעל השכל
... להאמין לשכל? איך לפתח את השכל? איך לזרוק את השכל? איך להשתחרר מהשכל? איך להיות חכם? יותר חכם מהשכל, להבין את השכל, לצאת מהשכל, השכל שמעל השכל האם לפתח את השכל או לא להאמין לו? אליעד כהן מסביר שיש שאלה נפוצה: האם להאמין לשכל או לפתח אותו? הוא מדגיש שלמרות שלכאורה קיימת סתירה בין שתי ... כלל. הדרך היחידה להגיע למצב שבו אתה יכול לא להאמין לשכל שלך, היא קודם כל לפתח אותו בצורה משמעותית מאוד. הסיבה לכך פשוטה: אם אינך מבין באופן מלא ומדויק כיצד השכל שלך פועל, לא תוכל באמת לדעת מתי אתה יכול להפסיק להאמין לו. ברגע שאתה מפתח את השכל עד הסוף, רק אז אתה מסוגל לראות על מה הוא מתבסס ומה הם ההנחות הבסיסיות שמפעילות אותו, ורק כך תוכל להשתחרר מהאמונה העיוורת בשכל. אליעד אומר שצריך להיות יותר חכם מהשכל של עצמך. מה המשמעות של להיות יותר חכם מהשכל? המשמעות היא להגיע למצב שבו כאשר השכל שלך טוען שדבר מסוים הוא בטוח נכון, אתה מסוגל להבין שזו רק טענה של השכל ושאין לה מחויבות מוחלטת. כלומר, אתה מבין את המנגנון הפנימי של השכל, ולכן יכול לזהות את גבולותיו. השכל נראה מאוד חכם, ולפעמים הוא יותר חכם ממך כביכול, אבל כאשר אתה מגיע להבנה עמוקה יותר, אתה הופך להיות חכם יותר מהשכל שלך. זו המשמעות של שכל מעל השכל. כיצד אפשר לפתח את השכל ולהבין אותו לעומק? אליעד מסביר שהתהליך של פיתוח השכל מתחיל בבדיקה בסיסית ויסודית של כל מיני מושגים ורעיונות פשוטים לכאורה. הוא נותן דוגמה של חקירת צורה פשוטה כמו למה זה מרובע ולא ... חושב בצורה כזאת?, למה לא אפשרי לחשוב בצורה אחרת?. דרך התהליך הזה, האדם מגלה לאט לאט את ההנחות היסודיות של החשיבה שלו. ברגע שמגיעים להבנה עמוקה יותר של איך השכל פועל, אפשר לראות בבירור אילו דברים השכל מניח כמובנים מאליהם למרות שאינם בהכרח נכונים. כאשר מגיעים לשלב שבו מבינים שמה שהשכל טוען כאין ברירה אחרת, זו רק מגבלה פנימית של המחשבה, האדם יכול להתחיל להשתחרר מההזדהות עם החשיבה שלו. מדוע לפעמים נדמה שיש סתירה בין פיתוח השכל לבין לא להאמין לשכל? אליעד מדגיש שבעיני אנשים רבים קיימת לכאורה סתירה בין הרעיון של פיתוח שכל לבין לא להאמין לו. אנשים שואלים איך יכול להיות מצד אחד לפתח את השכל ומצד שני לזנוח אותו או לא להאמין לו? אבל אליעד מבהיר שאין שום סתירה בין שני הדברים. להיפך, הדרך היחידה להגיע ליכולת להשתחרר מהשכל היא דווקא על ידי פיתוח יסודי ומלא שלו. האדם לא יכול סתם להחליט שהוא לא מאמין לשכלו מבלי להבין לעומק את המנגנונים שלו. אם הוא ... ימצא את עצמו פשוט מאמין בצורה עיוורת בטענה של שכל אחר. מה המשמעות של שכל חדש לפי אליעד? אליעד מצטט את רבי נחמן ואומר שרבי נחמן דיבר על כך שברגע שמפתחים את השכל עד הקצה, אז מקבלים שכל חדש. שכל חדש זה מצב שבו אתה לא מוגבל לשכל הישן שהיה לך קודם, אלא יש לך יכולת להתעלות מעליו. כלומר, כאשר השכל הישן אומר לך המציאות חייבת להיות דווקא כך, אתה יכול לענות לו אני יותר חכם ממך ואני רואה שאין מחויבות אמיתית בכך שהמציאות חייבת להיות כך. במילים אחרות, שכל חדש הוא שכל שלא נשלט על ידי הנחות היסוד של השכל הישן. אליעד מדגיש שהשכל נראה לנו מאוד הגיוני וחכם, והוא שולט בחשיבה שלנו, ולכן הדרך היחידה להיות באמת חכמים היא להבין לעומק את המגבלות של
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... בכל רגע מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך שכחה של האחדות. אם האדם ישתמש בשכלו ... מצד האמת הוא אינסוף. השכל האנושי של האדם לא תופש ככה את המציאות, אבל מצד האמת כל צמצום וצמצום שקיים בעולם מצד האמת הוא אינסוף ואין עוד מלבדו, אין עוד מלבדו ... צמצום וצמצום, למרות שהשכל לא מבין את זה. אם אתה אומר שיש כמה צמצומים אז איך יכול להיות שכל צמצום הוא אינסופי אם הוא אינסופי אז איך הצמצומים שונים אבל אף על ... עכשיו, נכון שזה נגד השכל, אבל מי שיחקור ויתבונן בסוף יגלה שזה הדבר. שכל צמצום הוא בעצם אינסוף, הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני הבריאה. לפני הבריאה פירושו של ... נקרא מקיפים מעל הזמן שהשכל לא יכול לדבר מהם. מה שרבי נחמן המר שהשכל הגבוה ביותר שניתן לדבר ממנו בעולם הזה, שנקרא השכל של זעיר אנפין, הוא ההבנה שהכל אחד. ורבי נחמן אומר שאחרי שתקבל את השכל שהכל טוב והכל אחד עכשיו נוכל להתחיל לדבר איתך מהשכל של עתיק הסתימא, הכוונה המקיפים שמעל הזמן. השכל שהוא לא נכנס בשכל הרגיל. ומה יש בשכל הז במקיפים דעתיקא סתימא יש בעצם את הפרדוקסים האלה. כי כשאנחנו אומרים שיש מקיף למקיף למקיף מעל ... פי כן, אחרי הבריאה מהשכל של אחרי הבריאה אנחנו אומרים שאם יש יותר מאלוהים אחד אז אם לא מחוברים לשורשם זה שמחה, ואם מחוברים לשורשם זה שמחה גדולה מאד. אבל עדיין לזכור שזה רק מהשכל של אחרי הבריאה. מהשכל שלפני הבריאה אין הבדל בין אצל המלך ובנו, כי זה אחד. אין הבדל בכלל. כי כל השמחה היתה של המלך זה רק אחרי שהתהווה הרצון שלו, רק אחרי ... שזה אחד. תשתיק את השכל. תשתיק את הנפרדות. זה לא שכל אמיתי. תשתיק את השכל הקטן שאומר לך שזה טוב וזה רע. אל תגיד זה טוב וזה רע. תשתוק. תבין שזה מחובר בשורשו ואם תבין שזה מחובר בשורשו ממילא יהיה לך כבוד ... היה חכם הכוונה פשוטה. השכל שמעל השכל לא שייך להגיד שהוא חכם. זאת אומרת יש את האבא והבן. האבא זה הכוונה שהכל שמעל לשכל, המקום שבו אין חכמה. למה אין בו חכמה. כי החכמה שם ... לא יודע כלום. כי כאשר השכל שלך גדול ממש אז אתה חווה את הכל כאחד, וכאשר אתה חווה את הכל כאחד, אז מה שייך להגיד חכמה. איזו חכמה אתה לא יודע שום דבר, זה הכל אחד. ... מקרה אפשר להגיד שזה השכל הכי גדול. אפשר להסתכל על זה בכל כיוון שרוצים. בכל מקרה הרעיון הוא שהבן מלך היה חכם, היה חכם פירושו רבי נחמן אומר תדע שהשכל שלך הוא החכם. יש לנו מעל השכל שאפשר להגיד שהוא גם מתחת לשכל, כי יש שכל ויש מה שמקיף אותו. מה מקיף את השכל את השכל מקיף ישות אחת שהיא גם מעל השכל וגם מתחת לשכל. אותה ישות. הישות שמתחת לשכל היא אותה ישות שמעל לשכל כי היא מקיפה את השכל. זאת אומרת שהחכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה אותו הדבר שניהם זה חוסר ידיעה מוחלט. החכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה חוסר ... אצל הבן מלך היה את השכל. המחלוקת שבן החכמים, החכמה הצמצומים ההפרדה בין דבר לדבר זה נקרא חכמה. היה אוהב חכמה מאד. כי כל העניין של העולם הזה זה החכמה. החכמה ... זה בעצם הצמצום של השכל האינסופי. כי בשכל האינסופי אין חכמה, למה. כי הכל אחד. אז מה שייך חכמה אבל בשכל שלנו יש חכמה. יש חכמה. מצד אחד זה חכמה גדולה עץ הדעת ... אותו מגן עדן בדיוק השכל שלו של הפרדה בין טוב ורע זה מה שהפריד אותו מגן עדן. למה סיפור זה אל באמת קרה. כסיפור אנו מלבישים, כמו סיפור המעשיות, אנחנו מפרשים ... הם חושבים שהתהליך השכלי מוביל למסקנות יותר אמיתיות, אבל הפוך. אם אחרי הרבה מחקר הגעת למסקנה הזו, אז מאד יכול להיות שהמסקנה הזו ממש שגויה. כי ככל שהשתמשת ... יצירת החכמה. יצירת השכל, יצירת הצמצום, יצירת ההפרדה בין הטוב לרע זה בעצם עיקר בריאת העולם. ולכן זה הדבר היחיד שחשוב פה, כי בלי שכל אין טוב לעולם, כי בלי ...
להיות יותר חכם, איך לפתח את השכל בכל דבר? איך להיות יותר חכם מכל דבר? איך לפתח את השכל מכל דבר? איך להיות יותר יעיל? איך לחסוך במשאבים? למה להיות יותר יעיל? למה להשתפר בכל דבר? איך ללמוד מכל דבר? החוקיות של כל דבר, פיתוח החשיבה מכל דבר, פיתוח השכל מכל דבר, להיות יותר חכם מכל דבר, לפתח את השכל בחיי היום יום, איך להשתפר בכל דבר? איך למצוא עניין בכל דבר? איך לראות את השכל שיש בכל דבר? שיפור יכולות קוגניטיביות, שיפור יכולת שכלית, שיפור יכולות חשיבה
... יותר חכם, איך לפתח את השכל בכל דבר? איך להיות יותר חכם מכל דבר? איך לפתח את השכל מכל דבר? איך להיות יותר יעיל? איך לחסוך במשאבים? למה להיות יותר יעיל? למה להשתפר בכל דבר? איך ללמוד מכל דבר? החוקיות של כל דבר, פיתוח החשיבה מכל דבר, פיתוח השכל מכל דבר, להיות יותר חכם מכל דבר, לפתח את השכל בחיי היום יום, איך להשתפר בכל דבר? איך למצוא עניין בכל דבר? איך לראות את השכל שיש בכל דבר? שיפור יכולות קוגניטיביות, שיפור יכולת שכלית, שיפור יכולות חשיבה וכאן נסביר איך לפתח את השכל בכל דבר ממש. והדרך לכך היא, על ידי זה שאתה מנסה לעשות את מה שאתה ... כלשהו. האם אתה יכול לכתוב אותו בצורה יותר ברורה, בדרך יותר קצרה? מה שאני בעצם אומר, שכל פעולה שהאדם עושה, הוא יכול לפתח איתה את השכל. באמצעות זה שהוא ינסה לעשות את הפעולה בצורה יותר יעילה, בדרך יותר קצרה, עם פחות משאבים. וכאשר האדם מתאמץ לעשות כל פעולה בכמה שפחות מאמץ שיביא כמה שיותר תועלת, זה עצמו מפתח לאדם את השכל. למה? כי זה מאלץ את האדם להבין את החוקיות של התהליך שהוא עושה ... בפחות מאמץ. תנסה להיות יותר יעיל, תנסה להתאמץ פחות, תנסה למצוא קיצורי דרך בלי לפגוע באיכות התוצאה. הדבר הזה הוא דרך לפתח את השכל בכל דבר. ...
השכל האנושי, מותר האדם מן הבהמה, הבדל בין אדם לבהמה, איפה נמצא השכל? מהו השכל? להשיג שכל, האם יש שכל? להוכיח שיש שכל, השכל של החיה, קבצן גיבן, סיפורי מעשיות, דומם או מדבר
השכל האנושי, מותר האדם מן הבהמה, הבדל בין אדם לבהמה, איפה נמצא השכל? מהו השכל? להשיג שכל, האם יש שכל? להוכיח שיש שכל, השכל של החיה, קבצן גיבן, סיפורי מעשיות, דומם או מדבר
השכל האנושי, מותר האדם מן הבהמה, הבדל בין אדם לבהמה, איפה נמצא השכל? מהו השכל? להשיג שכל, האם יש שכל? להוכיח שיש שכל, השכל של החיה, קבצן גיבן, סיפורי מעשיות, דומם או מדבר מהו שכל והאם אפשר להוכיח שהוא קיים? אליעד כהן עוסק בנושא השכל האנושי ושואל: מהו שכל? האם אפשר להוכיח ... אפשר לטעון בוודאות שלאדם יש שכל יותר גדול מבהמה או אפילו מחפצים דוממים, כי אולי מדובר רק ביכולות שונות. האם שכל נמצא בתוך המוח או מחוץ לו? אליעד דן גם בשאלה איפה השכל נמצא: האם הוא פיזי וממוקם בתוך המוח, או אולי הוא נמצא מחוץ למרחב הפיזי? הוא מציג את הרעיון שכאשר מישהו נפגע באזור מסוים במוח, הוא מאבד יכולת שכלית מסוימת. לכאורה, זה מוכיח שהשכל נמצא בתוך המוח. אך אליעד ממשיך ואומר שזה לא מוכיח חד משמעית, כי אנחנו לא יודעים בוודאות מה זה שכל ומה זו יכולת מחשבתית, ולכן ייתכן שהשכל כלל לא תלוי במוח אלא רק מתבטא דרכו. סיפור ... לא נמצא בשום מקום פיזי. הוא מחוץ לכל מקום אפשרי, ולכן חייבים לצאת לגמרי מגבולות החשיבה הרגילה כדי להגיע אליו. אליעד מסביר את המשמעות של הסיפור בכך שהעץ מסמל את השכל העליון, שהוא מחוץ למרחב הפיזי ומחוץ למרחב החשיבה האנושית הרגילה. כדי להגיע לאותו שכל עליון, האדם צריך לעבור מעבר לגבולות החשיבה המוגבלת. השכל נמצא כביכול במקום אינסופי, בלתי מוגבל. מי שיכול לצאת מגבולות החשיבה הרגילים ולהגיע לחשיבה אינסופית יכול להגיע אל השכל הזה. מדוע דווקא הגיבן מסוגל להוביל אל השכל העליון? אליעד ממשיך להסביר על הקבצן הגיבן ... הגיבנת מסמלת אדם שיש לו שכל עקום, או לא שגרתי. דווקא האדם שיש לו חשיבה עקומה ולא רגילה יכול להוציא אנשים אחרים מגבולות החשיבה הרגילה והמקובעת שלהם ולהוביל אותם אל השכל האמיתי, האינסופי, שנמצא מחוץ לכל מקום. הרעיון של אליעד הוא שלא מספיק להיות חכם רגיל, אלא יש צורך לשלב בין חשיבה הגיונית לבין חשיבה משוגעת (חריגה ויצירתית), כדי לפרוץ את גבולות השכל הרגילים ולהגיע לתובנה עמוקה יותר. החכם ... שיכול באמת לגשת לשכל האמיתי שנמצא מחוץ למקום, מחוץ למגבלות של המחשבה הרגילה. איך אפשר להגיע לשכל האמיתי שנמצא מחוץ למקום? אליעד מסכם ואומר שכדי להגיע לשכל האמיתי (השכל העליון), שנמצא מחוץ לכל מגבלה שכלית ... רק בתוך גבולות המושגים המוכרים, וללמוד לחשוב באופן יצירתי, מעבר למקום וזמן, מעבר ליכולות הפיזיות והמוגבלות. בסיום ההסבר, אליעד מדגיש שמה שחשוב אינו דווקא הגדרת השכל , אלא היכולת לצאת מגבולות החשיבה המוכרים לנו ולפרוץ למרחב תודעתי אינסופי. מה ההבדל בין אדם לבהמה? איפה נמצא השכל? סיפורי מעשיות רבי נחמן מהו שכל עליון? האם ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פיתוח החשיבה, למה להתעניין במה שלא מעניין אותך? איך למצוא עניין בכל דבר? איך ללמוד מכל דבר? איך לפתח את השכל מכל דבר? להסתכל על השכל שיש בכל דבר, חידות היגיון, תכנים של אליעד כהן שלא קשורים אליך, למה ללמוד מאליעד כהן בכל התחומים?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: השכל, איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לקבל החלטות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור אהבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם גירושין? איך להעביר ביקורת בונה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: השכל, איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? בשביל מה לחיות? האם יש בחירה חופשית? האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש אמת מוחלטת? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להפרעות קשב וריכוז, מומלץ, מאמן אישי בטלפון בתחום השכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2813 שניות - עכשיו 25_05_2025 השעה 23:38:53 - wesi1