3:23האם להאמין לשכל? איך לפתח את השכל? איך לזרוק את השכל? איך להשתחרר מהשכל? איך להיות חכם? יותר חכם מהשכל, להבין את השכל, לצאת מהשכל, השכל שמעל השכל
האם לפתח את השכל או לא להאמין לו?
אליעד כהן מסביר שיש שאלה נפוצה: האם להאמין לשכל או לפתח אותו? הוא מדגיש שלמרות שלכאורה קיימת סתירה בין שתי הגישות האלו, בפועל אין סתירה כלל. הדרך היחידה להגיע למצב שבו אתה יכול לא להאמין לשכל שלך, היא קודם כל לפתח אותו בצורה משמעותית מאוד. הסיבה לכך פשוטה: אם אינך מבין באופן מלא ומדויק כיצד השכל שלך פועל, לא תוכל באמת לדעת מתי אתה יכול להפסיק להאמין לו. ברגע שאתה מפתח את השכל עד הסוף, רק אז אתה מסוגל לראות על מה הוא מתבסס ומה הם ההנחות הבסיסיות שמפעילות אותו, ורק כך תוכל להשתחרר מהאמונה העיוורת בשכל.
אליעד אומר שצריך להיות יותר חכם מהשכל של עצמך. מה המשמעות של "להיות יותר חכם מהשכל"? המשמעות היא להגיע למצב שבו כאשר השכל שלך טוען שדבר מסוים הוא "בטוח נכון", אתה מסוגל להבין שזו רק טענה של השכל ושאין לה מחויבות מוחלטת. כלומר, אתה מבין את המנגנון הפנימי של השכל, ולכן יכול לזהות את גבולותיו. השכל נראה מאוד חכם, ולפעמים הוא יותר חכם ממך כביכול, אבל כאשר אתה מגיע להבנה עמוקה יותר, אתה הופך להיות חכם יותר מהשכל שלך. זו המשמעות של "שכל מעל השכל".
כיצד אפשר לפתח את השכל ולהבין אותו לעומק?
אליעד מסביר שהתהליך של פיתוח השכל מתחיל בבדיקה בסיסית ויסודית של כל מיני מושגים ורעיונות פשוטים לכאורה. הוא נותן דוגמה של חקירת צורה פשוטה כמו "למה זה מרובע ולא עגול?". בשלב הראשון, אדם חוקר את השאלה הזו באופן פשוט. אבל אליעד אומר שלאחר מכן האדם לא עוצר שם, אלא ממשיך לשאול שאלות נוספות ועמוקות יותר כמו: "ולמה אני חושב שזה ככה?", "למה המוח שלי חושב בצורה כזאת?", "למה לא אפשרי לחשוב בצורה אחרת?". דרך התהליך הזה, האדם מגלה לאט לאט את ההנחות היסודיות של החשיבה שלו.
ברגע שמגיעים להבנה עמוקה יותר של איך השכל פועל, אפשר לראות בבירור אילו דברים השכל מניח כמובנים מאליהם למרות שאינם בהכרח נכונים. כאשר מגיעים לשלב שבו מבינים שמה שהשכל טוען כ"אין ברירה אחרת", זו רק מגבלה פנימית של המחשבה, האדם יכול להתחיל להשתחרר מההזדהות עם החשיבה שלו.
מדוע לפעמים נדמה שיש סתירה בין פיתוח השכל לבין לא להאמין לשכל?
אליעד מדגיש שבעיני אנשים רבים קיימת לכאורה סתירה בין הרעיון של פיתוח שכל לבין לא להאמין לו. אנשים שואלים איך יכול להיות מצד אחד לפתח את השכל ומצד שני לזנוח אותו או לא להאמין לו? אבל אליעד מבהיר שאין שום סתירה בין שני הדברים. להיפך, הדרך היחידה להגיע ליכולת להשתחרר מהשכל היא דווקא על ידי פיתוח יסודי ומלא שלו. האדם לא יכול סתם להחליט שהוא לא מאמין לשכלו מבלי להבין לעומק את המנגנונים שלו. אם הוא ינסה לעשות את זה, הוא ימצא את עצמו פשוט מאמין בצורה עיוורת בטענה של שכל אחר.
מה המשמעות של שכל חדש לפי אליעד?
אליעד מצטט את רבי נחמן ואומר שרבי נחמן דיבר על כך שברגע שמפתחים את השכל עד הקצה, אז מקבלים שכל חדש. שכל חדש זה מצב שבו אתה לא מוגבל לשכל הישן שהיה לך קודם, אלא יש לך יכולת להתעלות מעליו. כלומר, כאשר השכל הישן אומר לך "המציאות חייבת להיות דווקא כך", אתה יכול לענות לו "אני יותר חכם ממך ואני רואה שאין מחויבות אמיתית בכך שהמציאות חייבת להיות כך". במילים אחרות, שכל חדש הוא שכל שלא נשלט על ידי הנחות היסוד של השכל הישן.
אליעד מדגיש שהשכל נראה לנו מאוד הגיוני וחכם, והוא שולט בחשיבה שלנו, ולכן הדרך היחידה להיות באמת חכמים היא להבין לעומק את המגבלות של השכל הקיים, כדי שנוכל להגיע לשלב של שכל מעל השכל.
איך בפועל חוקרים את המחשבות והשכל כדי להגיע לשכל שמעל השכל?
אליעד מסביר בצורה מעשית שכדי להגיע למצב שבו האדם משתחרר מהשכל שלו, עליו לחקור את עצמו באופן יסודי ביותר. קודם כל, מתחילים בלשאול שאלות פשוטות על דברים שנראים מובנים מאליהם. אחר כך עוברים לשאלות עמוקות יותר בנוגע למנגנוני החשיבה. למשל, אדם שואל את עצמו "למה אני לא מסוגל לחשוב אחרת?", או "למה המוח שלי פועל בדרך מסוימת?", ובסופו של דבר מגיע להבנה שכל ההכרח שלו נובע מתוך מגבלה מחשבתית. בשלב זה האדם מגיע למצב שבו הוא כבר לא מחויב לאופן שבו השכל שלו חושב, ולכן הוא יכול לראות מעבר לשכל הישן שלו, ולפתח הבנה שהיא מעבר לו.
בסופו של דבר, המטרה של כל התהליך היא להגיע למצב שבו האדם נמצא מעל השכל שלו, ויכול להשתחרר מהאמונה האוטומטית בכל דבר שהשכל מציג לו כ"מחויב המציאות". רק אחרי שהאדם מבין את המנגנון הזה לעומק, הוא מסוגל באמת להשתחרר מההגבלות של החשיבה שלו, ולקבל שכל חדש, שהוא השכל שמעל השכל.
אליעד כהן מסביר שיש שאלה נפוצה: האם להאמין לשכל או לפתח אותו? הוא מדגיש שלמרות שלכאורה קיימת סתירה בין שתי הגישות האלו, בפועל אין סתירה כלל. הדרך היחידה להגיע למצב שבו אתה יכול לא להאמין לשכל שלך, היא קודם כל לפתח אותו בצורה משמעותית מאוד. הסיבה לכך פשוטה: אם אינך מבין באופן מלא ומדויק כיצד השכל שלך פועל, לא תוכל באמת לדעת מתי אתה יכול להפסיק להאמין לו. ברגע שאתה מפתח את השכל עד הסוף, רק אז אתה מסוגל לראות על מה הוא מתבסס ומה הם ההנחות הבסיסיות שמפעילות אותו, ורק כך תוכל להשתחרר מהאמונה העיוורת בשכל.
אליעד אומר שצריך להיות יותר חכם מהשכל של עצמך. מה המשמעות של "להיות יותר חכם מהשכל"? המשמעות היא להגיע למצב שבו כאשר השכל שלך טוען שדבר מסוים הוא "בטוח נכון", אתה מסוגל להבין שזו רק טענה של השכל ושאין לה מחויבות מוחלטת. כלומר, אתה מבין את המנגנון הפנימי של השכל, ולכן יכול לזהות את גבולותיו. השכל נראה מאוד חכם, ולפעמים הוא יותר חכם ממך כביכול, אבל כאשר אתה מגיע להבנה עמוקה יותר, אתה הופך להיות חכם יותר מהשכל שלך. זו המשמעות של "שכל מעל השכל".
כיצד אפשר לפתח את השכל ולהבין אותו לעומק?
אליעד מסביר שהתהליך של פיתוח השכל מתחיל בבדיקה בסיסית ויסודית של כל מיני מושגים ורעיונות פשוטים לכאורה. הוא נותן דוגמה של חקירת צורה פשוטה כמו "למה זה מרובע ולא עגול?". בשלב הראשון, אדם חוקר את השאלה הזו באופן פשוט. אבל אליעד אומר שלאחר מכן האדם לא עוצר שם, אלא ממשיך לשאול שאלות נוספות ועמוקות יותר כמו: "ולמה אני חושב שזה ככה?", "למה המוח שלי חושב בצורה כזאת?", "למה לא אפשרי לחשוב בצורה אחרת?". דרך התהליך הזה, האדם מגלה לאט לאט את ההנחות היסודיות של החשיבה שלו.
ברגע שמגיעים להבנה עמוקה יותר של איך השכל פועל, אפשר לראות בבירור אילו דברים השכל מניח כמובנים מאליהם למרות שאינם בהכרח נכונים. כאשר מגיעים לשלב שבו מבינים שמה שהשכל טוען כ"אין ברירה אחרת", זו רק מגבלה פנימית של המחשבה, האדם יכול להתחיל להשתחרר מההזדהות עם החשיבה שלו.
מדוע לפעמים נדמה שיש סתירה בין פיתוח השכל לבין לא להאמין לשכל?
אליעד מדגיש שבעיני אנשים רבים קיימת לכאורה סתירה בין הרעיון של פיתוח שכל לבין לא להאמין לו. אנשים שואלים איך יכול להיות מצד אחד לפתח את השכל ומצד שני לזנוח אותו או לא להאמין לו? אבל אליעד מבהיר שאין שום סתירה בין שני הדברים. להיפך, הדרך היחידה להגיע ליכולת להשתחרר מהשכל היא דווקא על ידי פיתוח יסודי ומלא שלו. האדם לא יכול סתם להחליט שהוא לא מאמין לשכלו מבלי להבין לעומק את המנגנונים שלו. אם הוא ינסה לעשות את זה, הוא ימצא את עצמו פשוט מאמין בצורה עיוורת בטענה של שכל אחר.
מה המשמעות של שכל חדש לפי אליעד?
אליעד מצטט את רבי נחמן ואומר שרבי נחמן דיבר על כך שברגע שמפתחים את השכל עד הקצה, אז מקבלים שכל חדש. שכל חדש זה מצב שבו אתה לא מוגבל לשכל הישן שהיה לך קודם, אלא יש לך יכולת להתעלות מעליו. כלומר, כאשר השכל הישן אומר לך "המציאות חייבת להיות דווקא כך", אתה יכול לענות לו "אני יותר חכם ממך ואני רואה שאין מחויבות אמיתית בכך שהמציאות חייבת להיות כך". במילים אחרות, שכל חדש הוא שכל שלא נשלט על ידי הנחות היסוד של השכל הישן.
אליעד מדגיש שהשכל נראה לנו מאוד הגיוני וחכם, והוא שולט בחשיבה שלנו, ולכן הדרך היחידה להיות באמת חכמים היא להבין לעומק את המגבלות של השכל הקיים, כדי שנוכל להגיע לשלב של שכל מעל השכל.
איך בפועל חוקרים את המחשבות והשכל כדי להגיע לשכל שמעל השכל?
אליעד מסביר בצורה מעשית שכדי להגיע למצב שבו האדם משתחרר מהשכל שלו, עליו לחקור את עצמו באופן יסודי ביותר. קודם כל, מתחילים בלשאול שאלות פשוטות על דברים שנראים מובנים מאליהם. אחר כך עוברים לשאלות עמוקות יותר בנוגע למנגנוני החשיבה. למשל, אדם שואל את עצמו "למה אני לא מסוגל לחשוב אחרת?", או "למה המוח שלי פועל בדרך מסוימת?", ובסופו של דבר מגיע להבנה שכל ההכרח שלו נובע מתוך מגבלה מחשבתית. בשלב זה האדם מגיע למצב שבו הוא כבר לא מחויב לאופן שבו השכל שלו חושב, ולכן הוא יכול לראות מעבר לשכל הישן שלו, ולפתח הבנה שהיא מעבר לו.
בסופו של דבר, המטרה של כל התהליך היא להגיע למצב שבו האדם נמצא מעל השכל שלו, ויכול להשתחרר מהאמונה האוטומטית בכל דבר שהשכל מציג לו כ"מחויב המציאות". רק אחרי שהאדם מבין את המנגנון הזה לעומק, הוא מסוגל באמת להשתחרר מההגבלות של החשיבה שלו, ולקבל שכל חדש, שהוא השכל שמעל השכל.
- האם אפשר לא להאמין לשכל?
- איך מפתחים את השכל?
- איך להשתחרר מהמחשבות?
- איך להיות יותר חכם מהשכל?
- מהו שכל מעל השכל?