... חוקים, הוא שוכח שהבורא מהווה את הכל בכל רגע מחדש. המוסר
השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך שכחה ... אומרת כל מחשבה ומחשב הכל צמצום וצמצום מצד האמת הוא אינסוף.
השכל האנושי של האדם לא תופש ככה את המציאות, אבל מצד האמת כל צמצום וצמצום שקיים בעולם מצד האמת הוא אינסוף ואין עוד מלבדו, אין עוד מלבדו על כל צמצום וצמצום, למרות
שהשכל לא מבין את זה. אם אתה אומר שיש כמה צמצומים אז איך יכול להיות שכל צמצום הוא אינסופי אם הוא אינסופי אז ... וצמצומים אלא יש לנו אינסוף אלוהים. עכשיו, נכון שזה נגד
השכל, אבל מי שיחקור ויתבונן בסוף יגלה שזה הדבר. שכל צמצום הוא בעצם אינסוף, הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני ... לבורא לבורא לבורא עד אינסוף. שזה נקרא מקיפים מעל הזמן
שהשכל לא יכול לדבר מהם. מה שרבי נחמן המר
שהשכל הגבוה ביותר שניתן לדבר ממנו בעולם הזה, שנקרא
השכל של זעיר אנפין, הוא ההבנה שהכל אחד. ורבי נחמן אומר שאחרי שתקבל את
השכל שהכל טוב והכל אחד עכשיו נוכל להתחיל לדבר איתך
מהשכל של עתיק הסתימא, הכוונה המקיפים שמעל הזמן.
השכל שהוא לא נכנס בשכל הרגיל. ומה יש בשכל הז במקיפים דעתיקא סתימא יש בעצם את הפרדוקסים האלה. כי כשאנחנו ... שני שלמות מספיק שלמות אחת. אבל אף על פי כן, אחרי הבריאה
מהשכל של אחרי הבריאה אנחנו אומרים שאם יש יותר מאלוהים אחד אז אם לא מחוברים לשורשם זה שמחה, ואם מחוברים לשורשם זה שמחה גדולה מאד. אבל עדיין לזכור שזה רק
מהשכל של אחרי הבריאה.
מהשכל שלפני הבריאה אין הבדל בין אצל המלך ובנו, כי זה אחד. אין הבדל בכלל. כי כל השמחה היתה של המלך זה רק ... שתשתוק. הכוונה תבין שזה אחד, זה הכוונה שזה אחד. תשתיק את
השכל. תשתיק את הנפרדות. זה לא שכל אמיתי. תשתיק את
השכל הקטן שאומר לך שזה טוב וזה רע. אל תגיד זה טוב וזה רע. תשתוק. תבין שזה מחובר בשורשו ואם תבין שזה מחובר ... לא היה חכם. מה זאת אומרת אבא שלו לא היה חכם הכוונה פשוטה.
השכל שמעל
השכל לא שייך להגיד שהוא חכם. זאת אומרת יש את האבא והבן. האבא זה הכוונה שהכל שמעל לשכל, המקום שבו אין חכמה. ... הידיעה שלא נדע. רבי נחמן אמר אני לא יודע כלום. כי כאשר
השכל שלך גדול ממש אז אתה חווה את הכל כאחד, וכאשר אתה חווה את הכל כאחד, אז מה שייך להגיד חכמה. איזו חכמה ... גם מהכיוון ההפוך של החוסר שכל. בכל מקרה אפשר להגיד שזה
השכל הכי גדול. אפשר להסתכל על זה בכל כיוון שרוצים. בכל מקרה הרעיון הוא שהבן מלך היה חכם, היה חכם פירושו רבי נחמן אומר תדע
שהשכל שלך הוא החכם. יש לנו מעל
השכל שאפשר להגיד שהוא גם מתחת לשכל, כי יש שכל ויש מה שמקיף אותו. מה מקיף את
השכל את השכל מקיף ישות אחת שהיא גם מעל
השכל וגם מתחת לשכל. אותה ישות. הישות שמתחת לשכל היא אותה ישות שמעל לשכל כי היא מקיפה את
השכל. זאת אומרת שהחכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה אותו הדבר שניהם זה חוסר ידיעה מוחלט. החכמה הכי גדולה ... הכי גדולה בכל מקרה הבן מלך היה חכם. אצל הבן מלך היה את
השכל. המחלוקת שבן החכמים, החכמה הצמצומים ההפרדה בין דבר לדבר זה נקרא חכמה. היה אוהב חכמה מאד. כי כל העניין ... ואין עצה כנגד ה - מה זאת אומרת כי החכמה זה בעצם הצמצום של
השכל האינסופי. כי בשכל האינסופי אין חכמה, למה. כי הכל אחד. אז מה שייך חכמה אבל בשכל שלנו יש חכמה. יש חכמה. ... הוא מבדיל בין טוב ורע. אבל למה זרקו אותו מגן עדן בדיוק
השכל שלו של הפרדה בין טוב ורע זה מה שהפריד אותו מגן עדן. למה סיפור זה אל באמת קרה. כסיפור אנו מלבישים, כמו ... אבל אם חקרנו כנראה שזה נכון. זאת אומרת, הם חושבים שהתהליך
השכלי מוביל למסקנות יותר אמיתיות, אבל הפוך. אם אחרי הרבה מחקר הגעת למסקנה הזו, אז מאד יכול להיות שהמסקנה ... זה בעצם בריאת החכמה. הבריאה פירושו יצירת החכמה. יצירת
השכל, יצירת הצמצום, יצירת ההפרדה בין הטוב לרע זה בעצם עיקר בריאת העולם. ולכן זה הדבר היחיד שחשוב פה, כי ...