... ישראל של רבי נחמן מברסלב - למה משה רבנו לא היה
יהודי? (ברסלב) למה משה רבנו לא היה
יהודי לפי רבי נחמן מברסלב? לפי רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל אינה רק מקום פיזי, אלא מושג בעל משמעות רוחנית. הוא מסביר שלארץ ... בדומה לכך שכאשר שותים משהו יש טעם מסוים, גם לארץ ישראל יש טעם ייחודי, והטעם הזה, לדבריו, הוא טעם של שכל. לפי רבי נחמן, נפתחו השמיים ויראה מראות
אלוהים הוא ביטוי שמשמעותו לראות את המציאות דרך השכל
האלוהי . לדוגמה, כאשר יחזקאל הנביא התנכי מתאר שהוא ראה מישהו יושב על כיסא בשמיים, רבי נחמן מתאר אותו כמי שהיה פנטזיונר. יחזקאל, כמו אברהם אבינו וכמו משה רבנו, חשבו
שאלוהים הוא יישות נפרדת שנמצאת בשמיים או במקום מסוים. משה רבנו, למשל, האמין
שאלוהים הוא זה שעשה את עשר המכות במצרים, אך רבי נחמן מסביר שהראייה הזו היא טעות של תפיסת הנפרדות. לפי ההסבר הזה,
לאלוהים האמיתי אין הפרדה מן המציאות, ולכן לא ניתן להפריד בין
אלוהים לבין שום דבר שקורה. הכל הוא בעצם
אלוהים, היד של האדם היא
אלוהים, הדיבור של האדם הוא
אלוהים, והעולם כולו הוא
אלוהים. מדוע תפיסת הנפרדות נחשבת לטעות על פי רבי נחמן? לפי רבי נחמן, תפיסת הנפרדות היא טעות משום שהיא יוצרת הבחנה מלאכותית בין
האלוהים לבין המציאות. אדם שמאמין
שאלוהים עושה רק דברים מסוימים כמו עשר המכות, אך לא את הכל, הוא למעשה
אתאיסט (או עטאיסט במובן המוסבר בהרצאה), כלומר, אדם שמאמין בהפרדה בין
אלוהים לבין המציאות. אליעד כהן מדגיש שלמעשה רק מי שלא מבין את האחדות הזו, הוא זה שיתלהב מניסים ומאירועים שנראים חריגים, משום שלשיטתו רק אירועים חריגים מגיעים
מאלוהים. מי שמבין באמת שהכל
אלוהים לא יתלהב באופן מיוחד, כי כל אירוע הוא ביטוי של
האלוהות. הוא נותן דוגמה לכך שאדם
אתאיסט תמיד מתפעל מאירועים שהוא תופס כניסים, למשל כשהוא אומר תראה איזה נס קרה לי!, לעומת האדם שמבין שכל רגע ורגע הוא למעשה ביטוי של
אלוהים ואין צורך בנס מיוחד כדי להוכיח את הנוכחות
האלוהית. מה ההבדל בין
האלוהים של היהודים לבין האלוהים האמיתי? אליעד כהן מסביר
שהאלוהים של היהודים, כפי שנתפס באופן מסורתי, הוא מוגבל. הוא אחראי רק על חלקים מסוימים במציאות, כמו עשר המכות או
התורה שניתנה
ליהודים. האלוהים הזה לא אחראי על הכל. לכן, כשה