... עצמי, ערך עצמי, לבקש כבוד, לרצות שיכבדו אותך, ענווה פסולה, גאווה, פסיכולוגיה
יהודית, פסיכולוגיה חילונית, פסיכולוגיה כללית, שבירת התאוות, עבודת האל לשם שמים, מתוך שלא לשמה בא לשמה למה קשה לנו לבקש כבוד מאחרים? אליעד כהן מסביר שישנם ... האמיתית אינה מתבטאת בזלזול עצמי, אלא ביכולת לראות את האמת ללא צורך ברגש מיוחד של התנשאות או הנמכה עצמית. האם פסיכולוגיה
יהודית באמת שונה מפסיכולוגיה חילונית? אליעד מפרט גם לגבי ההבדלים בין פסיכולוגיה
יהודית לבין פסיכולוגיה חילונית. לכאורה נראה שפסיכולוגיה חילונית מחזקת את האגו, ואילו הפסיכולוגיה
היהודית מבטלת את האגו לטובת אלוהים. לפי התפיסה החילונית, האדם במרכז, עליו לחזק את העצמי שלו ולהשיג סיפוק אישי. לעומת זאת, בפסיכולוגיה
היהודית, האדם אמור לכאורה לבטל את האגו ולהכפיף את רצונו לאלוהים. אך אליעד טוען שלמרות שזה נראה כך על פני השטח, בפועל שני סוגי הפסיכולוגיה דומים מאוד. מדוע? כי גם
הדתי וגם החילוני עובדים בסופו של דבר את הרצונות האישיים שלהם. גם כשהאדם
הדתי אומר שהוא עובד את אלוהים, הוא למעשה עובד את הרצון הפנימי שלו - הרצון להגיע לגן עדן, להגיע לקדושה, להימנע מעונש או להרוויח משהו רוחני. במילים אחרות, האדם ... באופן מוחלט, אלא תמיד פועל לפי האינטרסים והרצונות האישיים שלו, גם אם זה נעשה בצורה מוסווית. אליעד נותן דוגמה לכך שאדם
דתי שחושב שהוא עובד את אלוהים לשם שמיים, למעשה עדיין שואף לקבל תמורה כלשהי - כמו עולם הבא או קרבת אלוהים. אם הוא לא היה מקבל את התמורה הזאת, הוא כנראה לא היה עושה את
המצוות באותה המסירות. האם באמת אפשר לפעול לשם שמיים ללא אינטרסים אישיים? אליעד מדגיש כי גם אדם הטוען שהוא פועל לשם שמיים בלבד אינו יכול להימלט מהרצון האישי שלו. אם אדם עושה מעשים
דתיים או רוחניים, כמו שמירת שבת או
מצוות, הוא תמיד מונע על ידי הרצון שלו עצמו, שהוא המניע האמיתי לפעולות שלו. האדם יכול בכל רגע נתון להחליט לא לעשות את רצון האל, אך הוא בוחר לעשות זאת ... תואם את הרצונות שלו באותו רגע. לכן, מבחינה מוחלטת, אף אדם אינו יכול לומר שהוא באמת פועל ללא רצון אישי כלל. לדוגמה, אם אדם
דתי נמנע מלנסוע בשבת, הוא עושה זאת משום שיש לו רצון לשמור שבת, או רצון לזכות בשכר בעולם הבא, או רצון להרגיש צדיק. הוא אינו פועל כך סתם ללא אינטרס כלשהו. גם ... יראה שהכל חסר משמעות באותה מידה. מהו ערך עצמי? איך מתמודדים עם גאווה? האם ענווה היא תמיד חיובית? מה ההבדל בין פסיכולוגיה
יהודית לחילונית? איך להשתחרר מהרצון לקבל כבוד? מהי הדרך להתמודד עם רצון לכבוד ובקשה לכבוד? ההרצאה עוסקת בנושאים שונים הקשורים לכבוד עצמי, ערך עצמי, ותחושות ... אליעד טוען כי ענווה אמיתית באה מתוך הבנה פנימית, ולא מתוך ניסיון לכפות על עצמך ענווה חיצונית. הבדלים בין פסיכולוגיה
יהודית לפסיכולוגיה חילונית אליעד פונה להבחנה בין פסיכולוגיה
יהודית לפסיכולוגיה חילונית. הוא מציין כי בעוד שבפסיכולוגיה חילונית ישנה התמקדות בהעצמת האגו והישות האישית, פסיכולוגיה
יהודית פועלת בכיוון של ביטול האגו לטובת עבודת ה. הוא מסביר כי בפסיכולוגיה חילונית אנשים נדרשים לשיפור עצמי מתוך תחושת הכרח כדי להתמודד עם העולם, בעוד שבפסיכולוגיה
יהודית כל ההתפתחות היא מתוך ההכרה בבריאה ובאלוהים. אליעד טוען כי כל אדם, אם הוא חילוני או
דתי, בסופו של דבר מקבל את הכוח להחליט על רצונותיו, בין אם מדובר על כבוד ובין אם מדובר על כל דבר אחר. האם ההתנהלות
הדתית שונה מהתנהלות חילונית? אליעד עובר לדון בשאלה אם באמת ניתן להפריד את הרצון של האדם מרצון אלוהים. הוא מעלה את הדילמה האם כאשר אדם פועל מתוך רצונו המוסרי ... רצונו לרצון האל, או שבסופו של דבר הוא פועל מתוך הרצון האישי שלו. אליעד מסביר כי כל פעולה של אדם, גם אם היא נתפסת כפעולה
דתית או מוסרית, נובעת בסופו של דבר מתוך רצונו של האדם, ובכך הוא בעצם לא באמת מכפיף את רצונו לרצון האל. הוא מבהיר כי כל אדם ישאף לפעול על פי רצונו ... הוא מכנה את רצונו כרצון אלוהים. האם תהליך של עבודת ה הוא באמת לשם שמיים? ההרצאה מסתיימת בשאלה האם תהליך עבודת ה והמעשים
הדתיים שאדם עושה הם באמת לשם שמיים, או שהם נובעים מהרצון של האדם לקבל משהו בתמורה. אליעד טוען כי פעמים רבות אנו עשויים להאמין שאנחנו עושים את
המצוות מתוך רצון אמיתי לשם שמיים, אך למעשה אנו עושים אותן מתוך רצון לקבל גמול כלשהו, כמו עולם הבא או טובת הנאה אישית. מהי ענווה אמיתית? הבדלים בין פסיכולוגיה
יהודית לפסיכולוגיה חילונית? כיצד להתמודד עם רצון לכבוד? האם תהליך עבודת ה הוא באמת לשם שמיים? מהו כבוד עצמי? ...