... איך ליהנות בשלמות? הנאה גשמית הנאה רוחנית ההנאה של
החכם האמיתי ובו יתבאר עניין ההנאות של האדם בחיים. ואיך ליהנות בשלמות? ... הזאת נקראת הנאה רוחנית פנימית, של אושר פנימי.
והחכם האמיתי, האדם השלם, הוא זה שיש לו את שלמות ההנאה הרוחנית. כי ההנאה ... מצד המהות של המציאות, שלא משתנה לעולם. כי מי שהוא
חכם אמיתי, הוא מבין את הסיבה שבגללה קורים כל הדברים, בדיוק כפי מה שאלוהים עצמו ... האירועים שאותם הוא עצמו עושה. ועל ידי זה, ההנאה של
החכם האמיתי, היא לא תלויה במה שקורה, אלא היא תמיד שלמה, בדיוק כפי ... וכולי). ועפ הנל, לכאורה ניתן להבין, כי מי שהוא
חכם אמיתי, שהוא נהנה משורש ההנאה של המציאות, ראוי לו שלא ייהנה מהנאות גשמיות. ... לו. וההנאה היא, רק כאשר נשלם החיסרון. ואם האדם הוא
חכם אמיתי, אז אין לו שום חיסרון. ואכ, לכאורה נראה,
שחכם אמיתי לא יכול ליהנות משום דבר. בין אם זה דבר רוחני ובין אם זה דבר גשמי. ... דבר יש בו חיסרון. והשלמות של כל הדברים, היא השכל של
החכם האמיתי, שהוא השכל של האחדות. דהיינו, אחדות ההפכים, היש והאין. כי ... שום רע כלל, אין גם ידיעה של טוב. וככל שהאדם יותר
חכם אמת, דהיינו, מבין טוב יותר שהכל אחד, כך ההנאה שלו גדולה יותר. הנאה שאינה ... וכולי. ואעפכ, יש גם נפרדות. זא כי בשלמות האחדות של
החכם האמיתי, גם שם יש נפרדות. ובשכל שמפריד בין אחדות לבין נפרדות, אי ... כישות אחת. שאין הבדל בין הנפרדות לבין האחדות כלל.
והחכם האמיתי , דהיינו, כל אדם בעומק פנימיות דעתו, הוא נהנה תמיד מכך שהכל ... דהיינו, למרות שהכל אחד, אעפכ יש נפרדות. וגם אצל
החכם האמיתי, גם אצלו יש נפרדות כפשוטו. ואעפכ, זה לא כפשוטו. כי אצל
החכם האמת, אין הבדל בין נפרדות לבין אחדות וכולי. ובנפרדות של
החכם האמת, גם הוא יש לו גוף, דהיינו, תודעה עצמית, שהיא נמצאת בתוך גוף, שהוא הגוף הגשמי. וגם
החכם האמיתי, גם הוא יש לו רצונות גשמיים, הן מצד התודעה והן מצד הגוף. ... הזמן, למרות שבאמת אין אצלה שום שינוי כלל, כך גם אצל
החכם האמיתי , שאצלו הכל אחד תמיד, אעפכ יש נפרדות תמיד, ואין שום הבדל וכולי.
והחכם האמיתי, בתוך הנפרדות שלו, גם ההנאה שלו, תלויה בדיוק באותו שורש ... ידי שתיקה וגם על ידי דיבור. ועל ידי שתיקה, פירושו
שהחכם האמיתי מבטל את שכלו ואת דעתו לגמרי, דהיינו, שהוא בחוויה שאין בה ... ולעשות פעולות שונות, מתוך חוויה של אין שכל כלל. ואז
החכם האמיתי, נהנה מהשתיקה שיש לו, תוך כדי הפעולות שהוא עושה. והשתיקה, ... יש אין סוף מקום וזמן, דהיינו, צמצום של טוב ורע.
והחכם האמיתי שותק, דהיינו, מתחבר אל האחדות, על ידי זה שהוא מבטל את שכלו, ... אבל מצד הנפרדות, זאת לא שתיקה מוחלטת. ובחיצוניות,
החכם האמיתי עושה פעולות שונות כמו אדם רגיל, וחושב כמו אדם רגיל. אבל בתוך תוכו, הכל קורה מעצמו,
והחכם האמיתי נמצא בשתיקה מוחלטת, שאין בה שום שינוי כלל. ובשורש, ההנאה ... לשכל של האחדות. וזהו ההיבט הראשון, של ההנאה של
החכם האמיתי, מהצד שהוא בנפרדות ובתוך צמצום. שהוא, הנאה שנובעת מחוויה של ... ושל ביטול השכל של הנפרדות, אל השכל של האחדות. וכאשר
החכם האמיתי נהנה באופן הזה ומההיבט הזה, הוא אדם פשוט לגמרי. דהיינו, ... בשלמות לגמרי, כי רק בשורשו זה בשלמות אמיתית). ואז
החכם האמיתי, נהנה מהנאה גשמית, אבל בתוכו, הוא נהנה מההנאה שיש בשתיקה, ... האדם נמצא ברצון גשמי. ויש גם היבט נוסף, של ההנאה של
החכם האמיתי, והוא, התבוננות שכלית, שגם היא מובילה אל השתיקה של האחדות. ... בשורשה היא, כי הכל אחד ואין שום שאלה כלל. וכאשר
החכם האמיתי מתעסק באיזה דבר גשמי, דהיינו, כל דבר בעולם, כי כל דבר בעולם הוא גשמי, אז
החכם האמיתי מתבונן בשכלו בצורה מצומצמת, על שורש השכל שיש באותו הדבר הגשמי.
והחכם משתמש בשכלו בצורה מצומצמת, כי הוא מצמצם את עצמו, כדי להיות בנפרדות. ואעפכ הוא משתמש בשכלו, כדי להתחבר אל האחדות. ובפועל,
החכם האמיתי, דהיינו, כל אדם באשר הוא, ברובד מסוים של התודעה שלו, ובפרט ...