9:57הבנת אחדות הרעיונות ההפוכים - מהי הבנה בשלמות?
מהי הבנת אחדות ההפכים בשלמות?
אחד הנושאים המרכזיים שאליעד כהן עוסק בהם הוא הבנת אחדות ההפכים. לדבריו, השאלה "האם הבנתי את המציאות בשלמות?" היא סימן ברור לכך שאדם עדיין לא הגיע להבנה מלאה. אם קיימת האפשרות שאולי האדם טועה בהבנתו, הרי שהוא טרם השיג הבנה מלאה של המציאות. הבנה שלמה, לפי אליעד, היא היכולת להבין כל רעיון וכל הסבר, וגם את ההפך המדויק שלו, בצורה שווה.
כיצד מתבטאת הבנת המציאות המלאה?
אליעד כהן מסביר שהבנת המציאות בצורה מושלמת מתבטאת ביכולת האדם להסביר את הסיבה הראשונה של כל התהליכים ביקום, להבין מדוע יש רע בעולם, להסביר את תכלית החיים, ולהבין מהי התודעה העצמית. אך הוא מדגיש כי מצד האמת העמוקה ביותר, כל ההפכים הם אחד. המשמעות של אמירה זו היא שאין הבדל אמיתי בין הסברים הפוכים וסותרים.
מה הכוונה בכך שכל ההפכים הם אחד?
כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמה של שאלת הקיום: "למה העולם קיים?" אדם יכול להגיע למסקנה שהעולם קיים בגלל סיבה טובה, שהאל רוצה להיטיב וליצור טוב. אך אליעד מדגיש כי ההפך הגמור של רעיון זה, שהעולם נברא כדי ליצור רע, הוא נכון בדיוק באותה מידה. לדוגמה:
מהו המבחן להבנת המציאות בשלמות?
המבחן שאליעד כהן מציע הוא לבדוק האם האדם מסוגל לראות שגם ההפך המוחלט של כל מה שהוא מאמין בו נכון בדיוק באותה מידה. לדוגמה, בשאלת הבחירה החופשית: כל עוד אדם לא הבין שבחירה חופשית ואין בחירה חופשית הם בדיוק אותו דבר, הוא עדיין לא הגיע להבנת אחדות ההפכים בשלמות. הוא מבהיר כי:
הדרך שאליעד כהן מציע היא להטיל ספק בכל רעיון ובכל אמונה, ולשאול באופן מתמיד: "מי אמר שהדבר נכון? אולי דווקא ההפך נכון?" הוא מתריע מפני אנשים הנאחזים באמונות מתוך פחד מלהודות שהם טועים. אדם אמיתי וחכם, לדבריו, לא פוחד לבדוק את כל האפשרויות ולהטיל ספק אפילו בשכל האנושי שלו.
אליעד מתאר אנשים שמפחדים לשאול שאלות כ"טיפשים, אומללים, מסכנים ושקרנים", מכיוון שהם לא מעזים לבדוק את ההפך ממה שהם חושבים. לדבריו, הדרך היחידה להגיע לוודאות מוחלטת היא דווקא להטיל ספק מוחלט בכל דבר, כולל ביכולת להטיל ספק עצמה.
מדוע חשוב להבין שגם ההפך נכון?
לפי אליעד, הבנת ההפכים מאפשרת לאדם להגיע לוודאות מוחלטת ולאחדות מוחלטת. כאשר האדם מגיע לשורש ההבנה של המציאות, הוא מבין שאין הבדל בין רעיונות שונים וסותרים, אלא שהם ביטויים שונים של אותה מהות אחת. לדוגמה, הרעיון שיש משמעות לחיים והרעיון שאין משמעות הם רק ביטויים שונים של אותו דבר, ולכן ברמה העמוקה ביותר אין הבדל ביניהם.
אליעד מדגיש כי כאשר אדם מגיע להבנה כזו, הוא מפסיק לשאול את עצמו "האם הבנתי?" משום שהוא רואה בבירור שהכל וההפך שלו הם אחד, ואין יותר ספקות.
כיצד לדעת אם הגעת להבנת האחדות השלמה?
הדרך שאליעד מציע לבדוק אם הגעת להבנת האחדות היא לנסות להסביר מדוע ההפך מכל רעיון שאתה מאמין בו הוא נכון באותה מידה. רק אם האדם מסוגל לעשות זאת לגבי כל נושא וכל דעה, הוא יכול להיות בטוח שהבין את המציאות בשלמות. אם עדיין יש רעיון אחד שההפך שלו נראה לו פחות נכון, עליו להמשיך לשאול ולבדוק עד שיגיע להבנה האמיתית והשלמה.
בסיכום דבריו, אליעד מאחל לכולם להגיע להבנה האמיתית והמוחלטת, הבנה שבה כבר לא קיימות שאלות, משום שבמצב כזה כל הדעות מסכימות זו עם זו.
אחד הנושאים המרכזיים שאליעד כהן עוסק בהם הוא הבנת אחדות ההפכים. לדבריו, השאלה "האם הבנתי את המציאות בשלמות?" היא סימן ברור לכך שאדם עדיין לא הגיע להבנה מלאה. אם קיימת האפשרות שאולי האדם טועה בהבנתו, הרי שהוא טרם השיג הבנה מלאה של המציאות. הבנה שלמה, לפי אליעד, היא היכולת להבין כל רעיון וכל הסבר, וגם את ההפך המדויק שלו, בצורה שווה.
כיצד מתבטאת הבנת המציאות המלאה?
אליעד כהן מסביר שהבנת המציאות בצורה מושלמת מתבטאת ביכולת האדם להסביר את הסיבה הראשונה של כל התהליכים ביקום, להבין מדוע יש רע בעולם, להסביר את תכלית החיים, ולהבין מהי התודעה העצמית. אך הוא מדגיש כי מצד האמת העמוקה ביותר, כל ההפכים הם אחד. המשמעות של אמירה זו היא שאין הבדל אמיתי בין הסברים הפוכים וסותרים.
מה הכוונה בכך שכל ההפכים הם אחד?
כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמה של שאלת הקיום: "למה העולם קיים?" אדם יכול להגיע למסקנה שהעולם קיים בגלל סיבה טובה, שהאל רוצה להיטיב וליצור טוב. אך אליעד מדגיש כי ההפך הגמור של רעיון זה, שהעולם נברא כדי ליצור רע, הוא נכון בדיוק באותה מידה. לדוגמה:
- העולם נברא כי יש כוח טוב שרוצה להיטיב.
- העולם נברא כי יש כוח רע שרוצה להרע.
- העולם נברא כי יש טוב שדרכו להרע.
- העולם נברא כי יש רע שדרכו להיטיב.
מהו המבחן להבנת המציאות בשלמות?
המבחן שאליעד כהן מציע הוא לבדוק האם האדם מסוגל לראות שגם ההפך המוחלט של כל מה שהוא מאמין בו נכון בדיוק באותה מידה. לדוגמה, בשאלת הבחירה החופשית: כל עוד אדם לא הבין שבחירה חופשית ואין בחירה חופשית הם בדיוק אותו דבר, הוא עדיין לא הגיע להבנת אחדות ההפכים בשלמות. הוא מבהיר כי:
- בשורש המציאות, "יש בחירה" ו"אין בחירה" הם אחד.
- בשורש המציאות, "הכל טוב" ו"הכל רע" הם אותו דבר בדיוק.
- גם משמעות החיים וחוסר המשמעות הם למעשה אותו דבר בשורש המציאות.
הדרך שאליעד כהן מציע היא להטיל ספק בכל רעיון ובכל אמונה, ולשאול באופן מתמיד: "מי אמר שהדבר נכון? אולי דווקא ההפך נכון?" הוא מתריע מפני אנשים הנאחזים באמונות מתוך פחד מלהודות שהם טועים. אדם אמיתי וחכם, לדבריו, לא פוחד לבדוק את כל האפשרויות ולהטיל ספק אפילו בשכל האנושי שלו.
אליעד מתאר אנשים שמפחדים לשאול שאלות כ"טיפשים, אומללים, מסכנים ושקרנים", מכיוון שהם לא מעזים לבדוק את ההפך ממה שהם חושבים. לדבריו, הדרך היחידה להגיע לוודאות מוחלטת היא דווקא להטיל ספק מוחלט בכל דבר, כולל ביכולת להטיל ספק עצמה.
מדוע חשוב להבין שגם ההפך נכון?
לפי אליעד, הבנת ההפכים מאפשרת לאדם להגיע לוודאות מוחלטת ולאחדות מוחלטת. כאשר האדם מגיע לשורש ההבנה של המציאות, הוא מבין שאין הבדל בין רעיונות שונים וסותרים, אלא שהם ביטויים שונים של אותה מהות אחת. לדוגמה, הרעיון שיש משמעות לחיים והרעיון שאין משמעות הם רק ביטויים שונים של אותו דבר, ולכן ברמה העמוקה ביותר אין הבדל ביניהם.
אליעד מדגיש כי כאשר אדם מגיע להבנה כזו, הוא מפסיק לשאול את עצמו "האם הבנתי?" משום שהוא רואה בבירור שהכל וההפך שלו הם אחד, ואין יותר ספקות.
כיצד לדעת אם הגעת להבנת האחדות השלמה?
הדרך שאליעד מציע לבדוק אם הגעת להבנת האחדות היא לנסות להסביר מדוע ההפך מכל רעיון שאתה מאמין בו הוא נכון באותה מידה. רק אם האדם מסוגל לעשות זאת לגבי כל נושא וכל דעה, הוא יכול להיות בטוח שהבין את המציאות בשלמות. אם עדיין יש רעיון אחד שההפך שלו נראה לו פחות נכון, עליו להמשיך לשאול ולבדוק עד שיגיע להבנה האמיתית והשלמה.
בסיכום דבריו, אליעד מאחל לכולם להגיע להבנה האמיתית והמוחלטת, הבנה שבה כבר לא קיימות שאלות, משום שבמצב כזה כל הדעות מסכימות זו עם זו.
- מהי אחדות ההפכים?
- האם יש בחירה חופשית?
- איך להבין את שורש המציאות?
- למה העולם קיים?
- האם משמעות וחוסר משמעות הם אותו דבר?
- איך להטיל ספק בצורה נכונה?
- כיצד להגיע להבנה אמיתית?
הבנת אחדות הרעיונות ההפוכים - מהי הבנה בשלמות?
הפעם אדבר על שלמות ההבנה של אחדות ההפכים.
פעמים רבות אדם שואל את עצמו האם הגעתי לשלמות, להבנת המציאות בשלמות.
ועצם העובדה שיש עוד שאלה האם הבנת, סימן שלא הבנת.
וכשאדם מסוגל להבין את המציאות, את ההפכים, למה יש טוב ולמה יש רע וכו'.
ומצד האמת כל ההפכים הם בכלל אחד, הטוב והרע הם אחד.
ונאמר שמישהו חקר וחקר את המציאות, והבין משהו מסוים, ואז יש לו תשובה
אך העניין הוא שכל הבנה, יש לה בדיוק את ההבנה ההפוכה, תמיד לכל סיבה שחושבים שהיא האמת, תמיד יהיו סיבות נוספות, הפוכות, כך שזו לא האמת המוחלטת כל עוד ניתן להסביר את זה בשכל הרגיל.
לדוגמה נשאל, מדוע העולם קיים, נאמר כי העולם נברא כדי שיהיה טוב, האלוהים ברא את העולם לעשות רק טוב ודרכו להיטיב, ואם זו סברה אחת, תמיד יהיה ניתך להפריך ולהגיד שהעולם נברא כדי שיהיה רע ודרכו להרע.
ומצד האמת, כל ההפכים הם אחד, כל מה שהבנת, ההפך שלו!! מדויק בדיוק כמו מה שהבנת!
וההפך של מה שהבנת, הוא לא פחות נכון.
יש הרבה הפכים, וכל אפשרות יכולה להיות נכונה, ומי החליט שלא ההפך מחשיבת האדם היא הנכונה.
ועל כל תיאוריה יש תיאוריה הפוכה, או דומה, והאדם אם הוא חושב שמשהו נכון, אז מן הסתן חושב שמשהו אחר הוא לא נכון.
וגם אם נהפוך בכל האפשרויות את ההבנות של המציאות, בסופו של דבר יש פרספקטיבה שבה הכל אחד ממש, ואין כל הבדל בין ההפכים, או בין הדברים, הכל באחדות.
ומי שעדיין אוחז בדבר שמבחינתו הוא הדבר הנכון, והוא לא הבין שבאמת ההפך ממה שהוא מבין כנכון אינו נופל ממה שהוא חושב, וההפך נכון גם הוא, אז עדיין לא הבין בשלמות את האחדות.
ניקח לדוגמה את הבחירה החופשית, ואדם חושב שברור שיש בחירה חופשית
באמת, יש בחירה, ואין בחירה הם ממש באחדות, כיוון שתמיד יכול להיות ויכוח האם יש, או אין בחירה חופשית.
ואם יש הבנה של הבחירה, בשורש אותו הדבר יש בחירה ואין בחירה הם אחד, ומי שהבין את זה, הבין את שורש המציאות בשלמות.
כמו גם, טוב, ודרכו להיטיב, וההפך, רע ודרכו להרע היא האפשרות שגם כן נכונה, ואפשרי גם ש"הוא" טוב ודרכו להרע, או רע, ודרכו להיטיב...
ובעצם הטוב והרע הם בכלל אחד.
לכן, על האדם לקחת את ההפך של מה שהוא הבין, ולשאול את עצמו האם ההפך של מה שאני חושב ומבין, האם גם את ההפך אני מבין?
ואם כן, סימן שהבנת את שורש המציאות, ששורש המציאות מהווה את כל הרעיונות
הכל זה אפשרי המציאות, וכל פעם מבינים גם נושא מסוים בצורה שונה והפוכה, פעם אתה חושב על משהו שהוא רע ופעם אחרת אתה חושב שהוא טוב.
וכדי להגיע להבנת שורש האחדות, אל לו לאדם לפחד לשאול שאלות, ולא לפחד לשאול על כל דבר, אולי ההפך הוא הנכון, ולבחון את זה באמת.
כל טיעון, לבדוק, מי אמר שזה נכון? והשקרנים והאומללים והטיפשיים, פוחדים לשאול למה הדברים קורים? האם זה נכון? אולי ההפך ממה שאני חושב נכון?
יש להטיל ספק בכל דבר שאומרים לך, לא להיות כמו המסכנים שנאחזים בעלה התאנה שלהם ונשארים אומללים.
ומי שישאל, יגיע לוודאות המוחלטת, שבסופו של דבר בשורש כל הדעות מסכימות אחת עם השניה, ושם לא שייך להגיד לא הבנתי, כי תהיה הבנה, שמשמעות וחוסר משמעות זה אותו הדבר, וגם להגיד שהם לא אותו הדבר זה גם נכון להגיד מבחינת המציאות בשורשה.
ושיהיה לכולם המשך יום של הבנה אמיתית בשורשה.
הפעם אדבר על שלמות ההבנה של אחדות ההפכים.
פעמים רבות אדם שואל את עצמו האם הגעתי לשלמות, להבנת המציאות בשלמות.
ועצם העובדה שיש עוד שאלה האם הבנת, סימן שלא הבנת.
וכשאדם מסוגל להבין את המציאות, את ההפכים, למה יש טוב ולמה יש רע וכו'.
ומצד האמת כל ההפכים הם בכלל אחד, הטוב והרע הם אחד.
ונאמר שמישהו חקר וחקר את המציאות, והבין משהו מסוים, ואז יש לו תשובה
אך העניין הוא שכל הבנה, יש לה בדיוק את ההבנה ההפוכה, תמיד לכל סיבה שחושבים שהיא האמת, תמיד יהיו סיבות נוספות, הפוכות, כך שזו לא האמת המוחלטת כל עוד ניתן להסביר את זה בשכל הרגיל.
לדוגמה נשאל, מדוע העולם קיים, נאמר כי העולם נברא כדי שיהיה טוב, האלוהים ברא את העולם לעשות רק טוב ודרכו להיטיב, ואם זו סברה אחת, תמיד יהיה ניתך להפריך ולהגיד שהעולם נברא כדי שיהיה רע ודרכו להרע.
ומצד האמת, כל ההפכים הם אחד, כל מה שהבנת, ההפך שלו!! מדויק בדיוק כמו מה שהבנת!
וההפך של מה שהבנת, הוא לא פחות נכון.
יש הרבה הפכים, וכל אפשרות יכולה להיות נכונה, ומי החליט שלא ההפך מחשיבת האדם היא הנכונה.
ועל כל תיאוריה יש תיאוריה הפוכה, או דומה, והאדם אם הוא חושב שמשהו נכון, אז מן הסתן חושב שמשהו אחר הוא לא נכון.
וגם אם נהפוך בכל האפשרויות את ההבנות של המציאות, בסופו של דבר יש פרספקטיבה שבה הכל אחד ממש, ואין כל הבדל בין ההפכים, או בין הדברים, הכל באחדות.
ומי שעדיין אוחז בדבר שמבחינתו הוא הדבר הנכון, והוא לא הבין שבאמת ההפך ממה שהוא מבין כנכון אינו נופל ממה שהוא חושב, וההפך נכון גם הוא, אז עדיין לא הבין בשלמות את האחדות.
ניקח לדוגמה את הבחירה החופשית, ואדם חושב שברור שיש בחירה חופשית
באמת, יש בחירה, ואין בחירה הם ממש באחדות, כיוון שתמיד יכול להיות ויכוח האם יש, או אין בחירה חופשית.
ואם יש הבנה של הבחירה, בשורש אותו הדבר יש בחירה ואין בחירה הם אחד, ומי שהבין את זה, הבין את שורש המציאות בשלמות.
כמו גם, טוב, ודרכו להיטיב, וההפך, רע ודרכו להרע היא האפשרות שגם כן נכונה, ואפשרי גם ש"הוא" טוב ודרכו להרע, או רע, ודרכו להיטיב...
ובעצם הטוב והרע הם בכלל אחד.
לכן, על האדם לקחת את ההפך של מה שהוא הבין, ולשאול את עצמו האם ההפך של מה שאני חושב ומבין, האם גם את ההפך אני מבין?
ואם כן, סימן שהבנת את שורש המציאות, ששורש המציאות מהווה את כל הרעיונות
הכל זה אפשרי המציאות, וכל פעם מבינים גם נושא מסוים בצורה שונה והפוכה, פעם אתה חושב על משהו שהוא רע ופעם אחרת אתה חושב שהוא טוב.
וכדי להגיע להבנת שורש האחדות, אל לו לאדם לפחד לשאול שאלות, ולא לפחד לשאול על כל דבר, אולי ההפך הוא הנכון, ולבחון את זה באמת.
כל טיעון, לבדוק, מי אמר שזה נכון? והשקרנים והאומללים והטיפשיים, פוחדים לשאול למה הדברים קורים? האם זה נכון? אולי ההפך ממה שאני חושב נכון?
יש להטיל ספק בכל דבר שאומרים לך, לא להיות כמו המסכנים שנאחזים בעלה התאנה שלהם ונשארים אומללים.
ומי שישאל, יגיע לוודאות המוחלטת, שבסופו של דבר בשורש כל הדעות מסכימות אחת עם השניה, ושם לא שייך להגיד לא הבנתי, כי תהיה הבנה, שמשמעות וחוסר משמעות זה אותו הדבר, וגם להגיד שהם לא אותו הדבר זה גם נכון להגיד מבחינת המציאות בשורשה.
ושיהיה לכולם המשך יום של הבנה אמיתית בשורשה.