🖨דימוי עצמי / הערכה עצמית - איך לשפר דימוי עצמי? איך לא להיפגע ממה שחושבים עליך?ובו יתבאר, העניין של הערכה עצמית ושל דימוי עצמי. ויתבאר, כיצד האדם מושפע ממה שחושבים עליו ומהדימוי החברתי שלו. ויתבאר, כיצד להעריך את עצמך? וכיצד לשפר את הדימוי העצמי? ועוד.
ומי שיתבונן יראה, כי האדם כיצור חברתי, מושפע גם ממה שחושבים עליו. וגם הרצונות של האדם, גם הם בין השאר תוצאה גם של מה שהאנשים סביבו חושבים, ואין בכך כמובן שום פסול. בנוסף, אם לא היה אכפת לאדם ממה שחושבים עליו, הרי שהעולם היה תוהו ובוהו. סולם הערכים של האדם, מושפע בין השאר גם מפרמטרים חברתיים וסביבתיים. וכל זה בסדר גמור, לצורך התנהלות תקינה של העולם.
אלא מה? שלפעמים האדם נקלע למצב, שבו, מה שחושבים עליו, מציק לו ולוקח ממנו כוחות מיותרים וכיו"ב. ולפעמים האדם מגיע למצב, שבו הוא רוצה שלא יהיה אכפת לו ממה שחושבים עליו, אלא שהוא יוכל לעשות את מה שהוא רוצה איך שנוח לו. ויש גם מצבים, שבהם אנשים מנסים לפגוע בכבודו של האדם, והאדם נפגע וכולי. וזה כמובן אפשרי רק בגלל שאכפת לאדם מה שחושבים עליו.
ומאחר שהאדם הוא יצור חברתי, ומאחר שהאדם מנהל את עצמו, גם לפי ההרגלים וצורת המחשבה של הסביבה שבה הוא חי וטוב שכך, ממילא, לפעמים קשה לאדם להתנתק ממה שחושבים עליו. ולפעמים החיים של האדם יכולים להיות טובים יותר, אם הוא לא יהיה מושפע ומוטרד ממה שחושבים עליו. והשאלה היא, מה עושים? איך להתייחס בצורה נכונה למה שחושבים עליך?
והתשובה היא, כי הדרך הטובה ביותר לקבל פטור, להיות מוטרד ממה שחושבים עליך, היא על ידי זה שהאדם משתדל להיצמד אל האמת. כאשר ההערכה העצמית והדימוי העצמי של האדם, נובעים ממה שחושבים עליו, הרי שבמקרה כזה, אם בני האדם שסביבו יתחילו לחשוב עליו דברים לא חיוביים, הרי שהדבר הזה עלול לגרום לו, לאבד את ההערכה העצמית שלו לעצמו, ולהיפגע.
אך אם ההערכה העצמית והדימוי העצמי של האדם, לא נובעים מתוך מה שאנשים חושבים עליו, אלא מתוך מה שלדעתו של האדם זאת האמת, הרי שבמצב כזה, זה כבר לא כ"כ משנה לאדם מה שחושבים עליו. כאשר ההערכה העצמית של האדם תלויה באמת, דהיינו, שהאדם כל הזמן מנסה להבין את האמת, האם באמת ראוי לנהוג כך או לא. והאם מצד האמת, הערך שלו הוא כך או אחרת, על ידי זה ההערכה העצמית שלו, לא נשענת על מה שחושבים עליו, אלא רק על האמת. וממילא, הוא לא יפגע מאחרים.
האדם צריך להשתדל להגיע למצב, שבו, ההערכה העצמית שלו לעצמו, תנבע מכך שהוא יודע את ערכו האמיתי לפי האמת, ובלי קשר למה שחושבים עליו. וברגע שזה קורה, ממילא האדם לא יפגע ממה שחושבים עליו.
מצד אחד צריך לזכור, שחשוב לאדם לשים לב למה שחושבים עליו, לצורך התנהלות תקינה בעולם. כי זה שאכפת לאדם מה שחושבים עליו, זה טוב, לצורך כך שהאדם יוכל לחיות בצורה טובה, בחברה שבתוכה הוא חי. אך יחד עם זאת, צריך גם לנסות לזכור, לקחת את הכל בפרופורציה הנכונה, ושההערכה העצמית של האדם כלפי עצמו, תהיה אך ורק לפי האמת, ובלי קשר למה שחושבים עליו.
ונשאל: ומה יעשה אדם, שאם הוא ינסה להעריך את עצמו לפי האמת, אז לא רק שההערכה העצמית שלו לא תעלה, אלא אדרבה היא תרד. כגון לדוגמה, אם נדמה לאדם שמצד האמת הוא לא ראוי להערכה. ומה עושים במקרה כזה?
והתשובה היא, כי הסיבה היחידה שנדמה לאדם, שאם הוא יסתכל על האמת, הערך העצמי שלו ירד, היא רק בגלל שבטעות הוא מבלבל את האמת האמיתית, עם מה שהוא רגיל לחשוב שזאת האמת. לדוגמה: אם מקובל לחשוב שאדם עשיר הוא טוב יותר, והאדם משדר כלפי חוץ שהוא עשיר, ומקבל הערכה על כך שהוא עשיר, אך בתוכו הוא יודע שהוא לא עשיר. במקרה כזה, לכאורה, אם יסתכל האדם על האמת, הרי שההערכה העצמית שלו כלפי עצמו, אמורה לרדת.
אלא, שיש כאן ערבוב של האמת האמיתית, עם האמת שמקובלת חברתית. כי מצד האמת, הרי שאין שום קשר, בין הערך האמיתי של האדם, לבין מה שיש לו או שאין לו. אלא, שבטעות נדמה לאדם, שיש קשר, בין הערך שלו לבין מה שיש לו. והדבר הזה גורם לכך, שהאדם מפחד להסתכל על האמת. כי אם הוא יסתכל על האמת, אז הוא כאילו ירגיש פחות טוב.
ומה...
מעשה מאבדת בת מלך, סיפורי מעשיות, החיפוש אחרי האושר, הרצון להיות מאושר, חיפוש רוחני, מעשה מאבדת בת המלך, מעשה בבת מלך שאבדה, מעשה באבדת בת מלך, רבי נחמן מברסלב, חלק 1מעשה מאבדת בת מלך, סיפורי מעשיות, החיפוש אחרי האושר, הרצון להיות מאושר, חיפוש רוחני, מעשה מאבדת בת המלך, מעשה בבת מלך שאבדה, מעשה באבדת בת מלך, רבי נחמן מברסלב, חלק 1... יום אחד, המלך כועס על הבת ואומר לה: הלא טוב יקח אותך, ומיד לאחר מכן הבת נעלמת. המלך מצטער מאוד על כך, מתחיל לחפש אותה, אך אינו מוצא. לפי הסברו של אליעד כהן, המלך הוא דימוי לכוח פנימי באדם שאינו הולך בעצמו לחפש את בתו האבודה. הבת האבודה היא הנשמה, השמחה המוחלטת, ... הולך לחפש במדבר, כלומר, במקומות לא מוכרים מבחינה רוחנית וחשיבתית, בדרך שאף אדם לא הלך בה לפניו. מה המסר הכללי של הסיפור מעשה מאבדת בת מלך? אליעד מסביר שהסיפור כולו הוא דימוי למסע הרוחני שהאדם עובר בחייו כדי למצוא את האושר הפנימי והאולטימטיבי. בת המלך האבודה מייצגת ... הפנימיים, בחשיבה שהיא מחוץ למקובל, כדי למצוא את הר של זהב ומבצר של מרגליות, המקום שבו נמצאת התכלית והאושר המוחלט. סיפורי מעשיות של רבי נחמן המשמעות של חיפוש רוחני דימויים ומשלים בעבודת הנפש ההתמודדות עם פיתויים ומכשולים פנימיים החשיבות של געגוע והתמדה בהשגת ... כיצד מגיע המשנה למלך אל המבצר, ומה הוא מוצא שם? באחד השבילים שבמדבר הוא רואה מרחוק מבצר מוקף חיילים. הוא חושש שלא ייתנו לו להיכנס, אך מחליט לנסות ומשאיר את הסוס בחוץ (דימוי לכך שעל האדם לזנוח את החומריות או הרדיפה החיצונית). להפתעתו, החיילים אינם עוצרים אותו, והוא ... ומהי המשמעות של הר של זהב ומבצר של מרגליות? המשנה למלך משאיר את המשרת מאחור ויוצא לבדו למצוא את המקום הבלתי אפשרי הזה, הר של זהב ומבצר של מרגליות. אליעד מסביר שזה דימוי למצב הכי מושלם ויקר ערך שאדם אינו מסוגל לדמיין בעולם הרגיל. המשנה למלך בקיא במפת העולם ויודע ... בהם אנשים מבחינה חשיבתית, עד שלבסוף יימצא הר של זהב ומבצר של מרגליות, כלומר, המקום המושלם והנסתר שחורג מהדמיון השגרתי. סיפורי מעשיות של רבי נחמן המשמעות של חיפוש רוחני דימויים ומשלים בעבודת הנפש ההתמודדות עם פיתויים ומכשולים פנימיים החשיבות של געגוע והתמדה בהשגת ... אופציות, מחפש פה, מחפש שם, לא הלך לפי איזו מפה מסודרת, זה לא שהיתה לו איזו מפה התחיל לחפש - אמר בוא נחפש... ובמדבריות ובשדות וביערות והיה מבקשה זמן רב מאד. מה זה אומר בדימוי? שהוא לא חיפש אותה רק בעיר, חיפש אותה במדבריות, בשדות, ביערות, מה זה אומר בדימוי? מה לך זה אומר? אם אומרים לך מישהו הלך לחפש את בת המלך במדבריות, בשדות, ביערות, מה זה אומר? איזו חוויה רגשית קופצת לראש כשהוא שומע את הדימוי הזה? איזו חוויה קופצת לך? מה מייצג? ש: מקומות שמחוץ לחברה. אליעד: כל מיני רעיונות, מדבריות, ... רק בעיר ש: כאילו במקום לא וודאי אליעד: בדיוק אבל במקומות המפחידים. כמו אני אומר לך לכי תחפשי ביערות בגונגלים, בגונגלים תעברי אבן אבן תבדקי. והיה הולך במדבר. עכשיו בדימוי מה זה מדבר? תכף גם נראה פה בסיפור שבמדבר הכוונה האי במקום כאילו נטוש שאין שם אנשים, זאת ... הולך זמן רב. אחר כך ראה מבצר וכמה חיילות היו עומדים שם סביבו. פתאום שהוא בתוך המדבר הלך בשביל הלך הלך ופתאום הגיע לאיזה מבצר, מבצר לא פתוח שיש סביבו שומרים, אנשים. בדימוי, מה בדימוי? מה זה החיילים והשומרים. אתה כאילו רואה משהו כזה ואומר אולי בת המלך נמצאת שם אבל יש מסביב לזה שומרים, אתה לא יכול להתקרב, יש פה שומרים, חיילים. והמבצר היה נאה ומתוקן ומסודר מאד עם החיילות. זאת אומרת זה היה מבצר כזה משהו מה זה אומר בדימוי? שבן אדם יש בתוכו תהליכים שהם מסודרים, מדויקים אבל מסביב יש חיילים שאתה לא יכול להכנס פנימה ... אמר אולי יתנו לו להכנס, בא ננסה, השאיר את הסוס ונתנו לו להכנס. ולא עכבוהו כלל. לא רק שלא עיקבו אותו, אלא נתנו לו להכנס? למה? כי הוא החליט שהוא הולך להכנס. שימו לב לדימוי מעניין שרבי נחמן אמר: והשאיר הסוס. מה הכוונה השאיר הסוס? הכוונה אם אתה רוצה להכנס למבצר אתה ... הבנה ועוד הבנה. נופל לו אסימון, זה כמו חדרים בהבנה אתה מבין משהו ומתוך ההבנה הזו אתה מבין עוד משהו ועוד משהו, כאילו מחדר לחדר. ש: רק שאלה, כל סיפורי המעשיות זה הכל דימויים? אליעד: כן. אנחנו דילגנו על ההקדמה, אם היינו קוראים את ההקדמה היינו קוראים שכל הסיפורים האלה הם רק דימויים. הכל זה דימויים ומשל ונמשל. ובבוא היום את תביני שכל העולם הזה הוא רק דימויים. לא רק הסיפורים הללו, גם כשאת קוראת עיתון זה רק דימויים. זה אל באמת. זה רק דימויים. אוקי. כמו שדיברנו על חומת מגן הזו, זה רק דימויים. דימוי כזה ודימוי כזה.. אוקי. ובא לפלטין אחד. בא לארמון וראה שיש שם מלך עם כתר וכמה חיילים שם וכמה משוררים ... רואה ארמון, רואה מלך עם כתב, אוכל, ועמד ואכל, הוא כאילו הזדהה עם האינטרס שלהם, הוא לקח מהם משהו. מה שלמדנו (... מדין מן עיו). לקח מהם משהו, אכל, נהנה, אבל שימו לב לדימוי, הלך ושכב בזווית לראות מה נעשה שם. מה זאת אומרת? הוא אמר בוא נתבונן מבחוץ. עכשיו מי זה המלך ... רוצה קח. אבל המשנה למלך מה הוא עשה? קודם כל הוא אכל מהמאכלים של הזה שמו לב הלך ושכב בזווית לראות מה נעשה שם. הוא כאילו שכב בצד ואמר בא נראה מה קורה פה. מה זה אומר בדימוי, כאילו יצא החוצה, כאילו שאתה חי את החיים, צא החוצה רגע, תנסה לראות מבחוץ מה הולך פה. כשאתה ... מאושרת, יש לה בעל שאוהב אותה, ומשרתים, ותזמורת וכלי כסף וכלי זהב, ומעדנים וחיילים, לכאורה הכל טוב. אחר כך הציצה המלכה וראתה אחד ששוכב בזווית והכירה אותו. מהזה אומר בדימוי? מי זו המלכה הזו? בת המלך שפה היא המלכה הכוונה היא שבתוך האדם יש את המקום הפנימי שמחפש, ... קמה אליו והלכה לשם ונגעה בו ושאלה אותו: אתה מכיר אותי, אתה יודע מי אני? והשיב לה: הן. אמר לה כן, אני מכיר אותך, כן אני מכיר אותך. את ההיא הבת מלך שנאבדה. זה כאילו בדימוי האדם אומר: כן, אני יודע אני מחפש אותך. עכשיו מה זאת אומרת מה זאת אומרת אני מחפש אותך? ... שהלא טוב יקח אותך, וכאן המקום הזה הוא לא טוב, זאת אומרת למרות שכלפי חוץ זה היה נראה שזה טוב, משרתים וכו וכו אמרה לו כאן המקום הזה הוא לא טוב. עכשיו מה רבי נחמן אומר בדימוי? אומר שכלפי חוץ באת המלך, מי זה בת המלך? הרצון של הבן אדם, כלפי חוץ יש לו מעדנים ומאכלים ... וכו וכו, אבל באמת באמת כשהשכל המשנה למלך שואל את בת המלך מה קורה? היא אומרת לו - המקום הזה הוא לא טוב. כאילו, נכון שאני נראית אצל מלך אבל בעצם אני נמצאת אצל השטן. זה בדימוי שיש שתי פלטין, שתי ארמונות, שבאחד יש מלך ובאחד יש עבד. וזה נראה אותו הדבר, אבל זה בכלל ... פה? וסיפר לו המעשה היינו המשרת סיפר למשנה למלך המעשה ואמר לו שאתה ישן זמן מרובה מאד זה כמה שנים, ואני הייתי מתפרנס מהפירות, אמר לו אני אכלתי ככה ממה שיש. מה זה נקרא בדימוי שהתת מודע אומר לך, אתה יודע, אני לא באמת נהנה. אני נהנה רק מהפירות, רק מהרשימו של הטוב שנשאר ... שאל - איך הגעתי לפה? וסיפר לו כל המעשה ושחיילים רבים הלכו שם ושהיתה כאן מרכבה ושהיתה בת המלך באה אליו והיתה צועקת... בתוך כך הציץ וראה שהמטפחת מונחת אצלו. מה זה אומר בדימוי, שלפעמים בן אדם בחיים שלו יש כמו את המטפחת שבת המלך רשמה בה בדמעות שלה, זאת אומרת יש דברים ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?